إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

العيادة الصحية - لجميع التخصصات - ضع سؤالك هنا وسنجيب عليك في أقرب وقت بأمر الله

تقليص
هذا موضوع مثبت
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• السلام علبكم وشكرا على الرد الدكتور الاول كتب 1-اندرال10 2-فبتامبن هاء 3-ديباكيننن200-حقن كليكسان-بيسكالدين--ديفادلين -اسبرين اطفال وفى الاستشاره غير حقن كليكسانوكتب حفجقن بييكوزيم ودكتور اخر كتب ستيميولان شراب-سيرفيتام-كارنتيل--ريتاسيرك-دوكسيل دكتور اخر كتب لوسيدريل-فيتامين هاء-اسبرين اطفال -ديباكبن- التامين الصحى كتب -بنتال-ديباكين اسبرين اطفال-حقن فيتامين ب1-6-12وانا الجنس- ذكر
    العمر - 55
    الطول - تقريبا 170
    لاااادخن ولا اشرب كحوليات
    متزوج
    لم يتم اجراء اى عمليت اخى والحمد لله

زيك يادكتور لعللك بخير ان شاء الله منذ اكثر من 5 سنوات وانا اعانى من عدم الاتزان فى المشى وبدا الموضوع عندى بالتدريج حتى صرت الان اتحرك بصعوبه وكانه طفل يتعلم المشى هذا بالنسبه الى عدم الاتزان هناك شىء اخر وهو التاثير على الرجل اليمنى فقط يعنى اشعربالم فى الورك الايمن والركبه اليمنى وذاللك اثناء المشى(احيانا) طبعا ذهبت الى عده من الدكاتره اهمهم الكتور البهى رضا وشخص الحاله وكتب فى الروشته
    Late cerebellar { maisly}
    Degeserat
    Bilater
    طبعا بعد ماعملت اشعه بالرنين على المخيخ وكان مكتوب الاتى ومفيش حد عاوز يفهمنى الحقبقه
    Cerbebellar degenerate changeis seen &denoted by prominent cerebellar&vermine folia
    Both temporal lobes are of comparable size with no hippocampi lesions,or mesial temporal sclerosis
    Normal orbits,sella&skull base
    عملت اشعه على المخيخ تانى طلع نفس الكلامحالياباخذ حقن نيترون-وكبسولات جنكوبيلوبا--

• السلام عليكم ورحمة الله سؤال عاجل

انا عندي 27 سنه ومتزوجه من سنه ولم يحدث حمل بسبب الاندومتريوزيس او بطانه الرحم المهاجرة
      وعملت عملية منظار لازاله البطانه المهاجرهوالدكتور بعدها كتبلي على حقن
      zoladex لمدة 3 شهور اول حقنه كتبهالي كانت قبل معاد الدوره بتاعتي ب6ايام فقط

واخدتها لكن معملتش تاثير والدورة نزلت في معادها بدون تاخير يوم واحد فانا شاكه ان المعاد اللي كتبلي فيه الدكتور الحقنهمش مظبوط لانه قبل الدوره بايام بسيطه واكيد ميلحقش يعمل مفعول
      خصوصا اني سمعت ان الحقنه المفروض تتاخدبعد الدوره مباشرة عشان تلحق تعمل مفعول وتوقف الدوره اللي بعدها ولو الكلام اللي سمعته صح هل ممكن اخد الحقنهالتانيه قبل ما يمر 28 يوم ولا ده غلط
      ولو انا ملزمه انتظر 28 يوم هل ينفع اعدي دوره من غير ما اخد الحقنه واخدالدوره اللي بعدها مثلا
      وهل المفروض اني ازود حقنه بدل اللي معملتش نتيجه دي ده على افتراض ان الحقنتين الباقيين هيوقف الدورة

ملحوظه انا كلمت الدكتور بعد ما الدورهجت وهو قال مقدمش معادها واخد الحقنه التانيهفي نفس المعاد الشهر الجاي وده قبل الدوره برده ب 6 ايام وانا مش واثقه في الكلام دهارجوك فيدني ان كلامه صح ولا لا انا خايفه يكون معاد اخد الحقنه غلط ويحصل لخبطه في الهرمونات بتاعتي ولا حاجه

• سلام عليكم

دكتور انا اعاني من حوالي شهرين في سرعه نبض القلب

روحت لدكتور وقسلي الضغط لقاه 130/84

طلب مني اعمل رسم قلب وايكو

عملتهم ونتائج بتاعتهم ممتازه

ومكتبليش عل اي دواء وقالي انه توتر وانفعال

طيب انا مش متوتر ولا منفعال في رائي حضرتك ايه سبب ارتفاع نبض وضربات القلب ؟؟؟؟

• المشاركة الأصلية بواسطة د.إسلام أبوفرحة مشاهدة المشاركة
          حقيقة كل هذه الفيتامينات ما هي إلا مكملات غذائية نجدها بشكل طبيعي في طعامنا .فإذا كنت تتناولين الطعام بشكل صحي فلا أظنك تحتاجين إليها جميعا
          هاكدب على حضرتك لو قولت باكل كل مايحتاجه الجسم بس انا كنت عايزة اعرف المعلومة الطبية هل بعد الشهر السابع الكالسيوم بيكبر حجم دماغ الجنين ؟.وهل بيبقى فى احتياج للأوميغا فى الشهور الاخيرة ؟انا باخدها من الشهر التانى تقريبا ..كمان انا عندى مشكلة مع الاوردة مش بيمشى فيها المحلول ..الوريد بيبقى ظاهر وبيتركب فى المحلول وشوية يكلكع والمحلول يقف، ونجرب على اكتر من وريد وبرضوا نفس المشكلة ووطبعا يومها اتهاريت ودراعى بقى كل بقع زرقة ومكلكعة فهل بيبقى فى حل للحالات دى لانى خايفة اعانى من الموضوع ده وانا بولد

• دورتي الشهرية باتت كابوسا

السلام عليكم
            أود أن أعرف هل دورتي الشهرية عادية حيث أن مدتها لا تتجاوز يومين علما أتها حاليا أكثر انتظاما 26 27 28 و أحيانا 30 مقارنة بوقت سابق 35 أو أكثر مع الام حادة
            عمري 21 سنة غير متزوجة و هل سيؤثر على حملي لاحقا
            شكرا

• تحاليلي وتحاليل زوجي بخصوص الحمل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وكل عام وانتم بخير
              انا صار لي فترة متزوجة ولم يحدث حمل وكل طبيب يقول لدي كلام غير متفق عليه من طبيب آخر
              سأرسل لك تحاليلي وتحاليل زوجي ربما اجد الكلام الذي يطمئن وتحديد المشكلة جزاك الله خيراً

بالنسبة لتحاليل زوجي فهي كالتالي:
              volume 2.0ml
              liquification 90 min
              viscosit -viscid
              color- gryish-white
              agglutination - abeent
              methhod of collection- masturbation
              ph- alkaline
              abstenance period 3 day
              pus cells 2-3 h.p.f
              spematocytes 1-2 hpf
              count/1ml 40 x.10.6/ml
              active 15%
              sluggish 25%
              poor 60%
              abnormal sorms 15%
              small head 5%
              pinned 5%
              constricted head 5%

هاد كل شي مكتوب بتحليل زوجي
              أما بالنسبة للتحليل يلي طلبة مني الدكتور ثالث يوم الدورة وهوو كالتالي:

prolactin 8.8
              fsh 15.95
              lh 5.3
              amh 1.86

هاي التحاليل الخاصة بي الدكتور حكالي ما بتنحل مشكلتك الا بأطفال الأنابيب لانه قالي عندك حجم المبيض كويس ولكن لمن ينتج البويضة ما بتكون كاملة النمو وبتكون ضعيفة
              انا حابة أطمن لو في بديل بدل عملية أطفال الأنابيب هل المشكلة كتير صعبة لهدرجة
              هل عدد ايام الدورة الها علاقة لأنه انا عندي ايام الدورة يومين والثالث بحطه احتياط للطاهرة وما بتكون كتيرة
              مع العلم انا عمري 34 سنة وزوجي عمره 60 سنة هل هذا بأثر على الحمل واليوم عندي موعد مع الدكتور حكالي تعالي تالت يوم الدورة بس انا حابة اغير الدكتور في طبيبة نسائية بدي اروح عليها واشوف هل كلام الطبيب مطابق أم لا
              رحت للدكتورة وحكتلي نفس الكلام وقالتلي عندك التهابات داخلية وقرحة ومحتاجة عملية كي لانه ما استفدت من العلاج وقالت الي التبويض عندك كتير ضعيف
              الحمد لله على كل حال
              اعطتني علاج هرومونات بيتاخد خامس يوم الدورة

انتظر الرد

بارك الله فيكم

التعديل الأخير تم بواسطة جرح بلادي; الساعة 31-07-2013, 01:38 PM.
              sigpic
              ( رب لا تذرني فرداً وانت خيرالوارثين)

• تنميل

السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته
                دكتور جزآك الله عنا خير الجزاء في هذا الشهر الفضيل
                اشكو كن فتره ليست بعيده من تنميل في ياتي طويلي يعني نصفي عين بنصف الفم واليد والقدم جمعيها اليمين واشعر مع التنميل مثل ضعف العضلات ولكن عضلاتي جيده فقط شعور
                هذ الاستفسار الاول
                الثاني احيانا عند التوتر لا اشعر بيدي اليمين ففي مره من شدة التوتر وانا راكبه الطائره شعرت بالم في يدي ومن ثم تنميل وبعدها لم اعد اشعر بها وبد الشعور يمتد من العين الي الشفه واليد والقدم تنميل مع ضعف
                لا اشكو من السكر ولله الحمد ومن شهرين ذهبت لدكتور اعصاب وكشف علي كشف عادي وعمل شعه للرقبه وقال لا تشكين من شيئ
                الرجاء تشخيص هذه الحاله ولكم جزيل الشكر

• السلام عليكم ورحمة الله
                  لو سمحت ابنى عنده سنة ونص اول امبارح بالليل كان انفه مسدود ومش عارف ينام ولا يرضع وتانى يوم كان همدان ومعندوش نشاط خالص وايده ورجله ساقعة شوية عطيته نقط نوستامين و زيرتك شراب مرة واحدة ودلوقتى فى مخاط اخضر فى انفه اعمل ايه ؟وليه نشاطة قل مع ان مفيش سخونية خالص

- الوزن و الطول التقريبيان :58كغ -170سم
                    - الحالة الاجتماعية :متزوجة
                    - هل أنت مدخن ؟ لا
                    - هل تشرب الكحول ؟لا
                    - هل تعاني من أي مرض مزمن : لا
                    - هل لديك فكرة إذا كانت هناك أية أمراض وراثية أو خلقية بالعائلة ؟لا
                    - أي مرض قد أصبت به وتم تشخيصه يجب ذكره مع المدة ..لا
                    - هل قمت بعمليات جراحية سابقة ؟ لا
                    - هل لديك تحسس من أي دواء أو مادة معينة ؟ لا
                    - هل تتناول أي دواء أو أعشاب؟ ما هي ومقدار جرعتها ؟البارلوديل حبة يوميا

.السلام عليكم مشكلتي اني لم احمل وانا متزوجة منذ 13شهرا راجعت الطبيب مرة واحدة منذ 7اشهرلان دورتي لم تكن منتظمة والان اتناول البارلوديل لمدةشهر لان نسبة هرمون الحليب 38,73NG/mlوfsh=5.54وlh=3.17وestradiole e2=27.41هل يمكن ان احمل خلال فترة العلاج ارجو الرد سريعا مع كل احترامي

• السلام عليكم دكتور
                      البارح بعد الجماع مباشرة نزل مني دم زهري بدون رائحة و انقطع واول مره يحصل معي هيك وبعدها ما نزل شي بس اليوم كان عندي الم بمبايضي
                      علما اني والدة قيصري من سنه و شهرين وبرضع طبيعي و للحين ما شرفت الدوره وباخد حبوب سيرازيت كل يوم بس مو في وقت منظم
                      ولا اشكو لا خن التهابات و لا افرازات
                      ممكن يكون حمل
                      وليش نزل مني دم وقت الجماع و انقطع

• السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                        لو سمحت يا دكتور انا بنتى عندها 6 سنين وكانت تعانى دائما من التهاب اللوزتين وعملت لها العمليه من سنتين وهى الان تشكى من انها لا تسمع جيدا ذهبت بها ل2 من دكاتره الانف والاذن وعملت لها اشاعه على الانف والبلعوم وقال لى الاول ان اللحميه متضخمه جدا وهى التى اثرت على السمع ولازم عمليه والاخر قال لى ان الاذن بها ماء وكتب على علاج علشان ينشف الماء ولو لاقدر الله مانشفش هيعمل عمليه تنشيف مع الللحميه وانا محتاره وبحثت على النت عرفت ان العلاج لازم يكون لمده 3 شهور وانا الان فى حيره اصدق مين واعمل ايه وخايفه جدا على البنت بالله عليك ياريت تفيدنى وتدلنى على الاصح وفى اى اتجاه اذهب وجزاك الله كل خير والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                        اللهم اجرنا من النار وعذاب النار

• السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                          اولا جزاكم الله خيرا على تعاونكم ورحابة صدركم
                          عندي استفسار عاجل وهو ان
                          المشكلة عند والدي من 3 اسابيع قرر الاقلاع عن التدخين فجاة بعد ممارسته له لمدة تقارب 30 سنة في الاربع ايام الاولى كان يعاني من صداع شديد براسه وبعدها اصبح يقول لنا انه لم يعد يعرف من هو او من نحن او اين يدهب او ما الدي يتوجب عليه فعله اصبح متوترا للغاية وهده الحالة تاتي تقريبا عشرين دقيقة وتختفي لتعود مرة اخرى وتختفي تانية وهدا طوال اليوم تم يوما بعد يوم اصبحت حالته تتدهور تدريجيا الان يدخن سيجارنتين الى تلات لكن ليست هده المشكلة بل المشكلة انه يعرفنا من نحن لكن لا يبالي بنا اطلالاقا واحيانا يقول كلاما غير مفهوم او يكلم نفسه او يضحك بدون سبب وان تكلمنا معه يكلمنا بعبارات غير مفهومة مجرد خرابيط ويتصرف بشكل غريب واحيانا اخرى يخاف من شئ لا نعرفه او يرفض الكلام والاكل فقد الرغبة في كل شئ ونحن لا نعرف كيف نتعامل معه شيئ غريب بالنسبة لنا مع العلم ان ابي رجل طموح مكد في عمله متفاهم ومسالم والكل يشهد له بهدا لا نعرف مالدي حدث له فجاة هل بسبب التوقف المفاجئ للتدخين ام شئ اخر اصاب دماغه وماهو هدا الشئ اخدناه لطبيبة نفسية اخبرتنا انه مرض الهلع اعطلته بعض العقاقير وهو يتناولها من ثلاثة اسابيع لكن حالته لا تتحسن بالعكس تتدهور وهدا دليل على انها اخطات التشخيص انا الان لا اعرف هل اغير الطبيبة ام مادا افعل فانا النته الكبرى والمسؤولة عنه لكني لا اعرف ما الدي يتوجب علي فعله قمنا ببعض التحاليل وتخطيط للقلب وهو سليم ولله الحمد ارجو منكم ان تفيدوننا في هدا الامر وهل هده اعراض غير مزمنة ويحتاج للوقت فقط ام هي مقدمات فقدان الصواب ارجوكم لا تبخلو على بالاجابة فكل دقيقة تمر تتدهور فيها حالته وحالة الاسرة وجزاكم الله خيرا

• السلام عليكم
                            بدات اعاني من ضعف في العضلات منذ 5 سنوات تناولت ادوية عديدة ثم بدات اتعب من اي شيء ولا استطيع المشي كالمعتاد وبدات اشعر بوخز في جسمي خاصة في الليل لا استطيع النوم واستيقظ منهك اصبح عندي نقص في الطول بسبب ضعف في الغضاريف والفقرات وكذلك النسيان وعدم الاتزان في المشي ...اعاني من ديسكلت في فقرات الرقبة والسفل الظهر وكذلك عدم القدرة على فتح الفك كالمعتاد....تعبت من الادوية...اعاني الان من تنميل في الوجه والراس وصداع
                            ارجوكم من يساعدني في تشخيص علتي وجزاه الله خيرا

• بارك الله فيك يا دكتور وكل عام وانت خير
                              عمرى 35 عام ومتزوجه

بقيت بشتكى صحيا من حاجات ياما منها حساسيه الجيوب الانفيه المزمنه خصوصا فى ناحية اليمين الى فيها اعوجاج فى الحاجز الانفى بياتى لى صداع منها بيفضل بال 24 ساعه مستمر بالعين ولا اى ريحه بتحملها دخان بنزين برفان بصل اى حاااجه مش بتحمل ريحتها النفاذه وكمان عندى مشاكل فى موضوع الخلفه ربنا رزقنى الحمد لله بطفل عمره 6 سنوات ومن وقتها ما حصل حمل تانى ومريت بمشكله كبرى انى كنت باخد حاجه اسمها تريبتيزول هى الى غيرت مسااااااااار حياتى سلبا استخدمته من طبيب لحل مشكلة الصداع النصفى الى عندى وبعد كده لما لقيته بيريحنى استخدمته مع نفسى لحوالى 3 سنوات اخد بجرعات الى تاجى على مزاجى بس ما زودت عن 25 فى اليوم وفجاااااااه حصل لى مرة تسمم دوائى بسبب انى كان ضرسى واجعنى وبقيت باخد مسكن اسمه اميجران قرص كل 5 ساعات فاعتقدت انها مشكله وهتعدى لكن بعد ماخفيت لاسبوع تقريبا وجدت نفس اعراض الى بسبب التسمم الدوائى الى حصلى بتجينى فجاه وعلى فترات متقاربه ضربات قلب سررريعه ووو زى بالضبط اعراض نوبات الهلع بعد لفففففف وحيره عن الدكاتره فى واحد منهم قالى السبب فى كللللللللل الى انتى فيه التريبتيزول وبطلته معاه عشان الانسحاب ما يتعبنى المهم من على ربنا ومرت المرحله دى من حياتى لكن من ضمن اعراض الانسحاب الى اثرت على القىء والشعور بالغثيان المتكرر خلانى اخس جدااااااااااا ونزلت فى وزنى حيث عشت لشهور على الزبادى والجبن وفجاه
                              وده له حوالى عام ومستمر معايا اشتكيت من حاجه غريبه بتجينى فى القلب الاول كنت بحسه كانه بيهبط كده لتحت واخيرا لما ركزت معاها عرفت انه بيقف للحظه ثم يعاود النبض بعدها بتاتى لى دووووووووخه وببقى فى حال صعب باضطر الى اخد حاجه مالحه ورفع قدمى عن مستوى راسى وبعد ربع ساعه ببقى طبيعية وقبل ما تاتى لى تلك النبضه الغريبه بحسسسسسس بيها حيث بحس كان حاجه طلعت ووقفت فوق فى حلقى
                              كشفت عند كذا دكتيمور قلب اخرهم عملى اشعه ايكو وظهررررررت عنده وهو شافها وتنبه ليها وبعدين لما سئلته عنها قالى ما لاحظ حاجه واكد لى كده مع انه تنبه لها وقت الاشعه

يا دكتور من فضضضضضضلك انا مع اى واقلللللللل مجهود بتجينى حكاية الوقفه فى القلب دى ومع الجوع كمان بقيت مش عارفه اعمل اى حاجه من واجباتى المنزليه
                              وكمان عندى مشكله التعرق باعرق كثير حتى فى الشتاء ولو ما عملت مجهود برده بلاقى نفسى باعرق فى منطقة الصدر بالذااااات والرحم كمان
                              وجانى نزيف رحمى قرب يكمل معايا عام ونزلت اكتر فى الوزن بقيت دلوقتى 49 ك وكنت قبله وقبل النزول الاولانى فى الوزن بعد مرحلة انسحاب التريبتيزول منى كنت 64 ك

معلشششششششش طولت على حضرتك بس انا حبيت تكون ملم بكل حاجه عشان التشخيص لانى بجدددددددد تعبت ومحتارة
                              عندى ارهااااااااق وهمدان باستمرار وضغط منخفض على طول ده غير مووضوع توقف القلب للحظه الى بيجينى ده بيخضنى جاااااامد
                              ايه الحل يا دكتور ااااااايه الحل ده حتى رمضان هذا العام ما قدرت اصومه للاسف الحمد لله على كل حال بسبب لو مرت 3 ساعات على بدون ما اكل اى حاجه سريعه كده حتى احافظ على توازنى رغممممممممم ان الشهيه للطعام تكاد تكون مفيش لكن مضطره للاكل عشان ما اهبط لانى مع الجوع ببقى فى حااااااال صعب صعببببببببببببببب بهبط وادوخ وضربات قلب سريعه غير الوقفه الى بتاجى فى قلبى كمان بتاجى لى اكتر وقت الجوع والمجهود وكمان خدران كده فى اطرافى حتى بابا قالى اكيد لا يوجد مخزون فى الجسم الطاقه بتعت جسمك بتاخديها من وجبات الاكل بس
                              ملحوظه هامه
                              عملت تحليل دم طلع الهيوجلوبين 11 وكرات الدم البيضاء 3100
                              اخدت حقن اسمها ابينوسين - ب فورت
                              رفعت الهيموجلوبين بقت 12 والتانيه بقت 4000 حتى دقة القلب الغريبه معاها راحت لمدة اسبوع لما اخدت الحقن دى يوم من تانى يوم لكن بعد شهرين وقفتها لان حسيت تاثيرها على تحسين القلب بطل
                              باعتذر لانى طولت وشكرا لحضرتك

• سبب تاخر الحمل

السلام عليكم استفساري يادكتور هو انو و لله الحمد لدي ثلاثة اطفال اصغرهم عمره خمسة سنين لم اتعاطى حبوب منع الحمل نهائيا اد كنت عاملة حساب للحفاظ على عدم حملي مند اربعة اشهر رغبت في الحمل مجددا ولم يحصل اي شيئ انا في الاربعينات من العمر دورتي الشهرية اصبحت غير منتظمة بين ثمانية و عشرون يوم الى ثلاثين هل يستدعي هدا القلق و مراجعة طبي نسائي ام الصبر ارجو الرد من حضرتك و شكرا

يعمل...
                                X