إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة (17) موسى والخضر - الجزء الأول

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

انا عايزه اقول لحضرتك جزاك الله عنا كل خير فى النيا والاخره
    بجد حلقه النهارده مهمه اوى لكل الناس لان العلم فى بلدنا اصبح شى كلعاده اى انه اصبح من عادتنا الى لازم نعملها علشان مفيش حد ممكن ميتعلمش
    والمشكله اننا تربينا على كده انك مش مهم بتتعلم ليه المهم انك لازم تتعلم اى بمعنى اصح انك تتدخل المدرسه وتجيب مجموع كبييييير علشان تدخل كليه من كليات القمه الىبيقولو عليها
    بس للاسف فكره حب العلم دى مش موجوده عند معظم الناس المشكله دلوقتى انى واحده من الناس الى حسه انها ضيعت كتير اوى من عمرها فى الى بيقولو انه تعليم بس طلعت من غير فايده ومش عارفه اقول ايه لربنا على العمر الى عدى وخاف يكون الوقت الى عدى منى ومعرفش اعمل حاجه فى حياتى تانى
    ممكن تكون نظره تشأميه بس دى فعلا الى انا حسه بيه

جزاك الله خيرا يا استاذى الفاضل ربنا يكرمك يارب
      والله نعمة عظيمة من ربنا للمسلمين ربنا يقويك ويكرمك ويجزيك خير
      حلقة جميلة جدا اثرت بيا جددددددددا وذودت الحماس اللى جوايا بس الحمد لله انا بحب القراءة جدا وخصوصا الكتب اللى بيها علوم الاعجاز فى النبات والانسان والكون
      فعلا العلم والثقافة مهمين جدا جدا بيغيروا نظرة الانسان للحياة وبيزودو ارادته
      اللهم زذ امة حبيبك محمد علما يارب العالمين

السلام عليكم انا في الاول بتاسف علي تاخري في مشاركتكم مع اني سجلت لي فتره بس كنت ممتحنه شهاده ... الحلقه كانت جميله وانا والحمد لله اصبح عندي حب للقراءة ... وان شاء الله مع دخولي للجامعه حاشترك مع صناع الحياه فيها وادعولي بالتوفيق.
        سوف نبقي مثل نجم السعد نحي بالدواخل ريثما تصفوا السماء
        [url]www.rasoulallah.net[/url]
        [url]www.radiosotcom

اركب معنا

[quote=eng_sasooo;1049019832]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
            انا عايزه اقول لحضرتك جزاك الله عنا كل خير فى النيا والاخره
            بجد حلقه النهارده مهمه اوى لكل الناس لان العلم فى بلدنا اصبح شى كلعاده اى انه اصبح من عادتنا الى لازم نعملها علشان مفيش حد ممكن ميتعلمش
            والمشكله اننا تربينا على كده انك مش مهم بتتعلم ليه المهم انك لازم تتعلم اى بمعنى اصح انك تتدخل المدرسه وتجيب مجموع كبييييير علشان تدخل كليه من كليات القمه الىبيقولو عليها
            بس للاسف فكره حب العلم دى مش موجوده عند معظم الناس المشكله دلوقتى انى واحده من الناس الى حسه انها ضيعت كتير اوى من عمرها فى الى بيقولو انه تعليم بس طلعت من غير فايده ومش عارفه اقول ايه لربنا على العمر الى عدى وخاف يكون الوقت الى عدى منى ومعرفش اعمل حاجه فى حياتى تانى
            ممكن تكون نظره تشأميه بس دى فعلا الى انا حسه بيه لا يا اختي ده ندم مانا نت بدرس واتفوق في دراستي علشان يشاوروا عليا ويقولو شاطره لكن ربنا جعل الاستاذ عمرو سبب لينا وان شاء الله هحاول اعمل حاجه حتى لو هكنسالشارع على راي اللي قال كل انسان دكتور في مهنته بس اديها حقها وبصي لامكانيتك انت مش سهله

قال تعالى : " شهد الله أنه لا إله إلا هو والملائكة وأولوا العلم "
              جزاك الله خيرا أستاذي ونفع بك الإسلام والمسلمين اكتر فاكتر
              معلومات جد رائعة كالعادة
              وفقك الله وزادك من فضله (ابتك رحاب)
              بارك الله فيك[/i][/i][/b][/color]
              لا تقل يا رب عندي هم كبير
              بل قل يا هم عندي رب كبير
              -------------------لا تنظر الى صغر المعصية
              بل انظر الى عظمة من عصيت

جزاك الله الجنة ونعيمها
                صراحة حلقة روعه انا صراحة عايشة تشويق
                وانتظر الحلقة الجديدة بفارغ الصبر
                الله يكرمك و يحفظك من كل شر

أستاذي الفاضل حلقة رائعة جدا ، لكن اليوم ذكرت لنا من النقاط التي دعوتنا للعمل بها معرفة تاريخ الأسرة أستاذي هذا الامر قد يحدث شيئا من العصبية النتنة
                  لما اخترت الأمر ؟
                  أفضل لو طرحت عن قراءة تاريخ الدولة أو المدينة أفضل من القبائل فهو يؤدي إلى تفاخر و استعلاء عند البعض خاصة في الخليج.

حفظك الباري

جزاك الله خيرا

الحلقة اكثر من رائعةوبصراحة موضوع التعليم مهم جدا وربنا يجزاك الخير على كل حاجة بس يا استاذ انت ماذكرت ان قراءة القران من اسباب النجاح في الحياة وانا حاسة ان القران شيء مهم جدا جدا وربنا يحفظك ويخليك ذخر لامة حبيبه صلى الله عليه وسلم

عندك اهداف نفسك تحققها
                      عندك طاقات نفسك تطلعها
                      عاوز تحدد رسالتك زي استاذ عمرو ماطلب منك
                      عاوز تحقق اهدافك
                      اشترك بسرعه
                      مع عبدالله زويل هتقدر تغير حياتك

اركب معنا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

وجعك قلبك يا استاذنا لأن عندك معلومة ان نسبة الأمية فى الوطن العرب 40%

فماذا يحدث لقبلك عندما تجد ان هناك قرى نسبة الأمية بها 90% و نسبة شاربى الحشيش من رجالها 90%
                        وماذا يحدث لقلبك عندما تجد سيدة تبكى تريد ان تتعلم و تقرأ كتاب الله و لا تجد من يريد ان يعلمها و يتطوع بساعة من وقته

سلمك الله و حفظك

استاذنا الفاضل

نسأل الله لك ان تكون عبدا من عباده الصالحين العالمين المعلمين الرحماء بعباده

كان للخضر نصيبا من اسمه
                        و نسأل الله ان يكون لك حظا من اسمك فيعمر الله بك و يجعلك حميد الأخلاق حليما خالد فى الفردوس الأعلى

سر النجاح خمسين كتاب فى العام
                        عندى فكرة ليكون شعب مصر كله يقرأ خمسين كتاب فى العام و ذلك فى الوقت الذى يقفون فيه طوابير

الشباب الصغير عندما يقفون فى طوابير ماجيك لاند و فانتزى لاند فى إنتظار دورهم للعب
                        و الشباب الذى يقف طابور على السينما لمشاهدة فيلم (الحمد لله مش عرفة اسماء افلام جديدة )
                        و سائقى السيارات يقرأون اثناء اشارات المرور و اثناء طابور البنزين
                        و طبعا من يقف طابور الحصول على الخبز سيقرأ اكثر من 500 كتاب فى العام

هذه افكار بسيطة للإستفادة من الوقت الضائع فى الطوابير ان نستثمره فى القراءة

صلاح التعليم أولا

الحلقة كالعادة جميلة جدا لكن لازم يا د.عمرو علشان نستفيدالعلم الأساسى اللى هو من الجامعات مثلا لازم يكون العلم اللى بندرسه هناك يستحق أساسا ان احنا نتعلم منه ونستفاد منه لأن اللى بندرسه فى الجامعة حاجة واللى بنقابله فى الحياة العملية حاجة تانية الجامعة حاجة واللى وده بيخلينا نحس ان احنا متعلمناش أما الثقافة العامة والخارجة عن نطاق الجامعة فهى مقدور عليها وأوعدك انى أنميها زيادة

ياااااارب زدني علمآ

ياااااااااااا كم حزنت عندما سمعت أن مصر بها 40% جهلاء ووالله كم شعرت بواجبي نحو هؤلاء وخاصة الأطفال منهم وكم أثر في عندما قولت في الحلقة سألت أطفال ومكانيكية أنت في مدرسة؟؟؟ وكم وجعتني أجابته والله حزنت حزنآ شديدآآآ على حال بلادنا لأني أعشقها أعشقها كيف يقولوا عن بلادنا أنها "أم الدنيا" وبعدين يقولوا أكثر ناس متخلفين هم المصريين؟؟؟ وحزينة على النهضة اللي كل ما أحس أنها بتقرب خطوة بتتباعد أميااال من "كسل شبابنا" " وأخرسهم وخوفهم عن أخذ حقهم" والله هذه هي الآسباب الحقيقية في تأخر النهضة ولكن.... لا أييس من أن تتأتي النهضة والعزة لبلادنا من بعد ما سمعت قصت عزير وهو لم ييأس وكان اليلد لا يوجد بها زرع ولا ماء ولا مخلوق ومع ذلك بدآ يصلح ولم ييأس وتعلمت الأمل من القرأن وأنا أحاول أن لاينتابني شعور اليأس أبدآآآ لأن اليأس من الكفر . فأن شاء الله ههنهض وربنا هيعز الأمة ولكن "أن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم" لازم الشباب يبقى زي ما حضرتك قولت يابابا مصر على التعلم و يطالب بحقه في التعلم ويترك الكسل والله بأذن الله هنتغير تمااااااااااامآ وهنبقى فعلآ خير أمة اخرجت للعالمين هما المسلمين
                            sigpic

أن مرت الأيام ولم تروني
                            فهذه مشاركتي فتذكروني
                            وأن غيبت ولم تجدوني
                            أكون وقتها بحاجة للدعاء فأدعولي

المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
                            وعليكم السلام يا ولاء ربنا يتقبل منك ويحققلك ما تتمني
                            المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
                            اسعدتيني جدا يا ولاء بمداخلتك الرائعه ربنا يبارك فيك ويحفظك

(( وقل ربي زدني نور))
                              ((العلم نور والجهل ظلام ))

أخي لن تنال العلم إلابستة

سأنبيك عن تفصيلها ببيـان

ذكاء وحرص واجتهاد وبلغة

وصحبة أستاذ وطول زمان

(( الشافعي))

////

بارك الله بيك استاذنا الفاضل عمرو خالد على كل ماتقدمه

وخاصة هده الحلقة التي تحببنا فيها للعلم

انا بحب العلم كثيررغم مانواجهه من صعوبات بالدراسه حضرتك تعرف هدا كيف يواجه العراقيين في اي دولة صعوبات بالدراسه والمصاريف

وغيرها ادعيلي انهي هده السنة على وبعدها ادرس دراسات عليا امين

الحمد لله انا بحب القرايه كثيرا ولكن اغلبها من كتب ع النت

والحمد لله اني بدرس في محال يهتم بالتفكر في خلق الله وكل شيئ خلقه الله تعالى

مع اني كنت مااحب هل المجال ولكن عسا ان تكرهوا شيئ وهو خيرا لكم كثير حبيتو لهل المجال بعد ان درسته وعرفت عظمة الخالق الحمد لله والشكر

ان شاء الله سااعمل على المواظبة على تنفد 10 خيارات مما قلتها حضرتك والله يقوينا على هدا,, امين

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                              "ايـــا عمر الفاروق هل لك عوده فان جيوش الروم تنهي وتأمر"

جزاك الله خيرا اخي عمرو خالد ...و الله و الله انا احسد نفسي على نعمة ربنا علينا بيك ..ربنا يكرمك وينفعنا من علمك يارب ..

بمجاضرة واحد لحضرتك ...بتختصرل لنا قراءة كتب بحالها ..ربي يكرمك ويحفظك

ويعينا على تطبيق ال 17 نقطة لأنهم والله مو صعبين واذا نفذناهوم وخليناهم روتين حياتنا اليومي ..

سنحس يقيمة حياتنا ..ونترك بصمة ان شاء الله في الدنيا ديه قبل ما نموت ...يارب يعينا

ان شاء الله انا حاكتب ال 17 نقطة دول ..وباذن الله حاحاول انفذهم على قد ما ربنا يقدرني ..يارب عنني

وعندي دعوة لكل اخوتي ....صاحب الأصدقاء اللي يحبون الله ويذكروك بالله وسعة الصدر.

لاتتوقف عن التعلم ...

تعلم الكمبيوتر،الحرف اليدوية ،الزراعة، أي حرفة ... أي شغلة ! بس تعلم !! واجعله لله وفي الله

لا تعطل مخك أبداً.. خليه دايماً شغال! بمنفعة الأمة باختراع يفرح الله بك وقرب منه بالعلم بالايمان

استمتع بالأشياء البسيطة!

استمتع بكل شي تشوفه وقل(سبحان الخلاق )..بأكله حلوة تحبها و(قل الحمدلله الذي اطعمنا وسقانا وآوانا من غير حول مننا ولا قوة) .. بصوت عصفورعجبك وقل (سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم).. باجتماع عائلي حميم (الحمدلله الذي جمعنا على حبه سبحانك اللهم وبحمدك نشهد ان لا اله الا انت نستغفرك ونتوب اليك )

. بمنظرالغيوم.. سبحان الله تبارك الذي رفع السماء بغير عمد ترونها وزينها بأبهى حللها ما اجملك يا حبيبي يارب ....استمتع بأي شي خلقه الله وسخره لك ..!

عيش اللحظة الحلوة واستمتع بها..مع الله حياتنا كلها فرح وسعادة.....

أضحك ضحكة قوية ومن قلب مؤمن واثق برحمة الله .. !

واذا عندك اصدقاء في الله مرحين وتضحك معاهم على طول.. استغل الفرصة واقضى معهم أطول فترة ممكنة..في رعاية وكنف وحفظ الله لك .....

الدموع لابد منها!الله دمعك عليه غالية ....

تحمّل.. احزن .. و.. عدّيها!! طول ماانت مع الله ارمي همومك واحزانك على اعتاب بابه الكريم
                                الانسان يغضب ان اللحت بسؤاله ...أما الله يغضب ان نسيت الدعاء وهجرت اعتاب بابه ...

الوحيد اللي يستمر معاك طول حياتك هو الله.......
                                فلا تحمل نفسك ما لا تطيق من الحزن

طول حياتك احب الله وافرح واشغر بقربه منك جل جلاله ....

عيش حياتك مع الله دامك عايش!

خلي دايماً الأشياء اللي تحبها وتذكرك بالله حواليك ...و تحيط بك...سواء كانت عائلة.. حيوان أليف تحبه.. نبته ترعاها بنفسك.. هواية.. أي شي'!
                                الله .. هوملاذك الوحيد .. فأجعله مأوى الرتياح والسكينة والطمأنينة ....

صحتك..!

إن كانت ممتازة.. أحمد ربك .. وحافظ عليها..
                                وإن كانت غير مستقرة.. حسنها .. واهتم بها أكثر...وقل (اسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيني و يشفي امة حبيبي محمد..........)
                                وإن لم يكن بوسعك تحسينها.. اطلب المساعدة.من الله ثم من الناس ....

لاتذهب في رحلات ' لوم الذات والإحساس بالذنب ' مع النفس!

بل اذهب لمكان فيه سعادة لك..اذهب لله ...اشكو ضعفك له أمام شهوات نفسك وشياطين الانس والجن واطلب منه الرعاية والحمايةوالعفو والمغفرة ...

ولكن إياك ورحلات جلد الذات!

قل للأشخاص اللي تحبهم .. انك تحبهم في الله .. في أي وقت وبكل وقت تسنح الفرصة..!

ستندم كثيراً .. إن رحل عنك شخص للأبد.. وهو لايعلم انك تحبه في الله !

لأن جرأتك خذلتك و أبيت الا تقولها له!

وأخيراً.. تذكر.. !

وسع صدرك ولا تحسد أحد فالسعادة في العطاء ليس في الأخذ .. !

ودمتم سعداء بحب رب الأرض و السماء....

يعمل...
                                X