إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الايجابية في نملة سليمان والهدهد والمؤمن

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

جزاك الله الجنة و الفردوس الاعلى أنت وكل القائمين على البرنامج واخونا سكرتير البرنامج اللي هو احد عناصر البرنامج جزاكم الله خير....
    عمرو خالد انت عطيتنا دافع كبير كبير بإذن الله حاسين جوانا طاااااااااااااقة لااالالا بل طاااااااقااااااااات كبيرة نبغي ننتج نعمل نصلح ..يا لحلاوة القرآن يا لحلاوة كلام ربنا عز و جل فعلاااااا صدق المصطفى صلى الله عليه وآله وسلم حين قال بما معناه "تركت لكم شيء لن تضلو بعدي كتاب الله وعترتي أل بيتي"
    اللهم اجعلنا ممن يقراء كتابه ويفهمه ويعمل به ويتقبل الله عمله الصالح ويعفو عن الهفوات
    ويرزقنا حب رسوله واله وصحبه والاقتداء بهم....
    الحلقة اليوم راااااااااااائعة كروعة كل الحلقات التي قدمتها بجد حلقة جميلة جدا فيها رمز كبيرة جدا...
    أنا مش عارفه ليش حاسه أن فعلا راح تقوم نهضة للامة هذا الاحساس هل هو عنديانا ولا عند باقي الاعضاء ياجماعة رمضان السنة غيييييييييييييييير حاسة برقة في قلبي لا اعرف كيف اصفها وانا بكتب لكم الان حاسه بدمع في عيني وشيء في قلبي من الايمان بصراحة مشاعر غريبة حاسه اننا سنعطي ...
    يا جماعة امتنا بحاجة لنا كحاجة جموع النمل للنملة ....ولا حظوا الكلمة "إذ قالت نملة .." يعني حتي بدون ال التعريف يعني وحدة عادية لا قائدة ولا ملكة ولاذات منصب اللهم اجعلنا ايجابين مثلها وجعلنا متعونين كالنمل يعاون بعضهم البعض

عمرو خالد انا من يوم شفتك اول مرة عمري وقتها 17 او 18 اول حلقة شفتها لك هي عن سلمان الفارسي رضي الله عنه..وانا لسا فاكرة وهو بيبحث عن الحقيقة ولسا فاكرة وهو بيستمع للنصارى ولسا فاكرة حبس ابوه له ثم خروجه وتعلمه على ايدي القسيسين واحد اللي تعلم منهم كان قسيس ظالم لكن ما غير اصراره وايمانه لسا فاكره لما وصل لاخر قسيس قال له الان موعد خروج النبي العربي ووصف له المدينة وخاتم النبوة ثم وصوله وعمله عند اليهودي ....ياه يا عمرو خالد من يومها وانا حاسه اني لازم لازم اعمل حاجة اول قصة سمعتها منك بكييييييييت والى الان كلما اسمع منك القصص كثييييييييرا ما ابكي...
    اخي عمرو خالد أنا بجدددددد بجد حابه اقدم حاجه لامتي وحطيت لي خطط بعد رمضان اللهم ثبتنا واعنا
    بس كيف انظم لفريق صناع الحياة انا بجد حابه انضم مع هذه الكوكبة الشامخة

جزاك الله خيرا أ/عمرو
      احلقة كانت جمله قوى قوى زى ما اتعودنا من حضرتك دايما
      فعلا الايجابية عامل فعال قوى بس ياريت أ/عمرو تقولى
      دلوقتى فى دور الايتام فى اهمال شديد قوى ياريت حضرتك تقولنا نعمل ايه عشان نصلح الاهمال دة من المشرفين عليهم مفيش اهتمام خالص بيهم
      ارجوا الرد منك أ/عمرو ضرورى
      واسالك الدعاء لى وينفع بيه المسلمين وجزاك الله خيرا

أشكرك يا أستاذي عمرو خالد على الحلقات الرائعة و جزاك الله خيرا ورزقك الله و إيانا الإخلاص.
        والله لو عملنا بدروس القصص القرآني لصلحت أمتنا فعلا
        [فقصة طالوت و جالوت تدعو إلى الشجاعة ، الانضباط و الإرادة .وقصة كعب بن مالك تدعو إلى المساهمة ومحو الأنانية. و قصة نبي الله عزير تدعو إلى عدم اليأس و الأمل .وقصة العالم الذي باع دينه تدعو إلى الإخلاص وهذه القصص اليوم تدعو إلى الإيجابية فلو جمعنا كل هذا في قلوب المؤمنين ولو كانوا قلة لكفوا لتصبح الأمة عزيزة قائدة للعالم بأسره
        [و إني يا أستاذي قد قررت المشاركة في نهضة الأمة وإني أشهدك و أشهد إخواني وأخواتي أن أعمل كل ما أستطيع في سبيل ذلك و سيكون شعاري : أن أعمل في سبيل الله ما حييت بالإصلاح في أمتي سائلا الله عز وجل أن أموت في سبيله.

حلقة جميلة جدا وممتعة متل باقى الحلقات
          جزاك اللة كل خير يا أ:عمرو
          واللة انا بقيت احس بحلاوة وانا بقرا القران اول مرة انا كنت بقراة عادى يعنى بدون تمعن
          بس من ساعة قصص القران وطريقة شرح حضرتك للقصص بقيت مستمتعة بالقران واللة يشهد عليا فجزاك اللة عنا كل خير
          وهحاول اكون ايجابية وادعيلنا
          وانا نفسى اكون فعلا ايجابية مخلصة للة ونغير من وضع مجتمعنا
          اللهم ارزقنا الايجابية و الاخلاص فى القول والعمل

اريد ان اصادق النمله واتعلم منها
            اتمنى ان توفق النمله في هذه الصداقه ويرضى عني ربي
            ارجوك يا استاذي الغالي ساعني
            { كــــن مع الله ولا تبــــال ِ }

ماشاء الله
              حلقة اليوم من أروع مايكون
              وفعلا احنا محتاجين لتذكير
              ويـــــــــارب قوينا ان احنا نكون ايجابيين
              وتكون الإيجابيه خلق وطبع فينا
              اللهـــــــــم آميــــــــــن

ربنا يبارك فيك أستاذي العزيز
              وجمعنا الله وإياك ومحمد صلى الله عليه وسلم في الفردوس الأعلى

اللهم حرم أجسادنا على النار
              اللهم ارحمنا وارحم والدينا
              اللهم ارحمنا فوق الأرض وتحت الأرض ويوم العرض عليك
              يا أرحم الراحميــــــــــن
              يارب العالميــــــــــــن
              اللهـــــــم آميــــــن

السلام عليكم و رحمة الله
                أدعو الله يا أستاذ عمرو أن يرزقك الاخلاص و أن يفتح عليك و يحقق على يديك عزة الأمة الاسلامية. بعد كل حلقة و كل قصة أسمعها يزداد احساسي باعجاز القرآن. أشعر و كان القرآن يخاطبني وحدي و أعرف أن كل انسان يقرأه يحس بنفس الشعور. و بالمناسبة أنا أفضل أن أسمع شرح القرآن من خلال حلقات قصص القرآن على أن أقرأه من كتاب حتى ينتقل لي الاحساس الذي تشعر به.

بعد أن سمعت اليوم قصة النملة و الهدهد و المؤمن،شعرت بالحيرة، فالبرغم من أني أبذل جهدي في الاصلاح و شاركت في ترجمة حلقات (قصص القرآن)، الا أني ما زلت لا أرى ذلك كافيا. كنت أود أن أبدأ في مشاريع أخرى و لكنني احبطت عندما اصتدمت بالواقع. ما زلت أبحث عن الصحبة الصالحة التي أفتقدها و أبذل ما في وسعي و لا أعرف ما سيحدث في المستقبل.

اتمنى منك أستاذ عمرو الدعاء بأن يزرقنا الله هدف و رسالة في هذه الحياة. و أتمنى أن أحصل على رقم هاتفك لأتمكن من استشارتك في بعض الأفكار التي أود تنفيذها

السلام عليكم أستاذي الكريم
                  جزاك الله كل الخير على جهودك الجبارة و ان شاء الله في ميزان حسناتك
                  هذه أول مشاركة لي منذ فترة طويلة جدا... ارجو ان تقبلوني معكم من جديد
                  اسمح لي بالدعاء لي وللأمة بدعاء رسول الله صلى الله عليه وسلم عند رجوعه من الطائف, فهذا الدعاء يلمس جانبا من نفسي و اكيد من نفوس كثير من شبابنا:
                  "يارب نشكو لك ضعف قوتنا وهواننا على الناس انت رب المستضعفين وانت ربنا الى من تكلنا... ان لم يكن بك علينا غضب فلا نبالي لكن عافيتك اوسع لنا... نعوذ بنور وجهك الكريم الذي أضاءت له السماوات والأرض ان يحل بنا غضبك أو ان ينزل علينا سخطك... لك العتبى حتى ترضى يارب"
                  يارب استخدمنا في طاعتك وفي نصرة دينك الحنيف ونبيك الكريم وارزقنا صحبة وازواجا صالحين يعين بعضنا بعضا في هذا الزمن على الطاعات والإصلاح و ندخل الجنة معا
                  للأسف لم استطع مشاهدة حلقة السيدة مريم على التلفزيون بس قرأت ملخص الحلقة على المنتدى, و هذا وعد مني أمام رب العالمين و امامك أن أكون مريم في حياتي باذن الله و يارب أعني على ذلك
                  أنا كتير بحبها ويارب أكون جارتها في الجنة... آمين
                  سلام

السلام عليكم استاذما واعضاء المنتدى الكرام
                    الايجابية ثم الايجابيةاتمنى ان تجربو شعور الايجابية فى المجتمع فى الدين مع الاخرين و الله العظيم راحة نفسية كبيرة من وراها اولا قدام ربنا وكمان مع نفسك وضميرك
                    ما احلى ان تسبب فى زرع بسمة على شفاه يتيم او محتاج او فقير او مريض ......هذه هى الايجابية
                    ما اجمل ان تتقاسم مع غيرك كل ما يحسوه ويمرو به
                    اللهم وفق الجميع
                    sigpic

حملة كفالة الايتام شاركونا
                    //لا تــكــن مـعـه يومـاً .. اكـفــله دومــاً //

http://forum.amrkhaled.net/showthrea...post1054368027

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                      بصراحه بجد قصص رائعه وكل يوم بسمعها بستفاد منها اكثر واكثر
                      يا لروعه هذه النمله فهل عجزنا ان نكون كهذه النمله تستحق ان يخلد الله اسمها بان يسجل اسمها بحروف من النور في سوره من قرانه الكريم
                      فياامه الاسلام افيقي!!!!!!!!!!!!!
                      ربنا يجازيك عنا خير يا استاذ عمرو خالد انا متبعه لحضرتك من زمان جدا
                      وحضرتك تركت اثر كبير جدا في شخصيتي منذ ان كنت في الاعدادي وبرنامج صناع الحياه
                      انا بحاول اكون ايجابيه بقدر الامكان بحاول اصلح بحاول يكون ليا هدف في الحياه بحاول انفذ دا في بيتي في الجامعه ودايما ماما بتشجعني ربنا يجازيها عني خير ان شاء الله بس حاسه ان الشباب فعلا فيه خير فياريت نستغل شبابنا دا ونعمل حاجه تكون لينا حجه عند ربنا وربنا يوفقنا للخير دايما ان شاء الله
                      اللهم استعملنا ولا تستبدلنا

السلام عليكم جزاك الله كل خير أستاذ عمرو
                        بصراحة أنا كتير بحاول اني كون ايجابية ومن زمان بس
                        دايما ما بعرف ليه كل ما بختلط مع الناس بعاني من المشاكل الكتيرة
                        وبلا قي أريح طريقة هي الاعتزال
                        وكل وقتي بقضيه بدراستي وشغلي
                        وكل الأعمال الخيرية اللي الله بقدرني عليها بحب أعملها بس بدون ما احتك مع العالم
                        كيف فيني كون ايجابية وساعد العالم وانا ما كبحب الاختلاط فيهم أرجو منك المساعدة لأني بصراحة كتير أعجبت بالنملة والهدهد واستحييت من حالي
                        وجزاك الله كل خير

How to turn your reality

Dear Mr. Amr Khaled , and all wonderful people in this room,

I strongly agree with you with today’s talk, I personally think that being positive and effective is totally a mind set position, I have done this many times in my personal life when God put me in very difficult situations as part of my being in the world, in every obstacle I just look for a positive benefit or lesson to look for that God have send to me.

In fact our outcomes are our feedback for our previous thinking, acting and decisions.
                          Moreover the more you focus on how bad is your current reality the more power and energy you put to more bad it become.

Our subconscious mind will just accept any idea you put in, and it will take it as it is and will build your reality and future upon that idea. It will simply believe you in all what you say. Be careful about what you think and what you feed your mind with.

Here I would like to introduce some effective ways to be positive and achieve your goals and dreams:

1. Decide what you really really want. You may want to write down all your dreams in a book and call it my dream book.
                          2. Find out what most of what you do bring you the most joy and happiness.
                          3. Design your day and future around what you want and what bring you joy the most.
                          4. If your reality is far away from your desired future of wish, this is actually what is required to activate your subconsuise mind to find a way to fill the gap between your reality and coming future.
                          5. Keep visualizing your dreams before you go to bed and when you wake up in the morning, this will put your mind and **** in a positive situation all day long, and will activate your mind to generate positive and successful ideas and solutions in order to achieve the sitting goals. You may sit down in a quite place, take some deep breath and see the image of your self having that important thing that you want.
                          6. Keep your faith in God who will give you all the best that the life can bring you your way. Even if it shows the opposite for a while, but deep down it is the best gift and blessing that God sending your way.
                          7. Gratitude id the most powerful tools and effective guarantee key which God teach us to use in order to get all what we want in the life . the secret is that the more that you will be thankful and grateful for what already have , the more that you will bring in your life from what you already have or what you wish to have. Be careful it will work exactly in the opposite way to, the more you complain about how bad is your reality, the more bad things and situation you will experience. قال الله عز وجل " ولأن شكرتم لأزيدكم " صدق الله العظيم
                          8. Every day take a small step to ward your dream, and improve your outcomes, listen to the feedbacks, maintain it and keep going.
                          9. Keep asking for all what you want and reject rejections, which differently will be in your way toward your success, actually sometimes rejection is a great sign that you are on the right truck. Keep saying “next” and move foreword.
                          10. Act as you already achieved what you put the intention to have, be or do. Put your self in that mind set and feel all the feeling that will come along achieving your desired goal.
                          11. Receive what you want. Pay great attention to your world, because some how you will see signs and indicators to use and benefit from to achieve your goals, the only thing that you have to do is to TAKE AN ACTION. This is the only thing that you have to do…

Take your action today.. Wish you all the success with that.

See you with the next talk.

I wish you all health, peace and happiness

Truly,

Fatima Seyed

بسم الله الرحمن الرحيم
                            استاذي عمرو خالد حلقه النهارده حلقة جامدة مووووووووووووووت هي وحلقة الاخلاص الاتنين تحفه......انا سالت حضرتك سؤال وهو عن اهل الكهف....في السوره ان عددهم ما حدش يعرفوا الا قليل و حضرتك لما فسرت كلمة الرقيم قلت كانه مستند او سجا موجود ومكتوب عليه اسماء الفتيه .....طب ما هم لو عدوا الاسامي هيعرفوا العدد و هل لسه موجود ولا لا....
                            انا مستنيه حلقة بكره بفارغ الصبر ارجو من حضرتك انك تفسر آخر جزء من الرحله وهما لما ذهبوا الي قريه و ابوا ان يضيفوهما انا نفسي افهمها .....
                            و عايزه ابعت لحضرتك رساله ومش ارفة بس هحاول ومش هياس أبدا ..سلاااااااااااااااام
                            وبارك الله فيك

نشكرك يا أستاذ عمرو على الحلقة الرائعة
                              أنا نفسي نكون إيجابيين بس بطلب من حضرتك نفس طلب أمس إننا نكون بنشتغل بخطة موضوعة من خبراء في كل مجال ويكون شغل صناع الحياة تحت إشراف خبراء و ممكن حضرتك تخلي إيجابيتنا بطريقة جماعية مدروسة بحيث كل واحد يكون له دور لوحده أعتقد ده أحسن من إن كل واحد يفكر يكون إيجابي لوحده وممكن بسبب قلة الخبرة والتعليم نوجه الإيجابية غلط وكمان العمل الجماعي بيساعد كتير عالثبات وربنا سبحانه وتعالى كان بيرسل 3 مرسلين مع بعض
                              ايه رأي حضرتك يا أستاذ عمرو إن حضرتك تقودنا في خطط التقدم خطط مدروسة معلش بنحمل حضرتك مسئوليات كبيرة
                              أنا عندي اقتراحات وخطط كتيرة أحب إنني أقولها لحضرتك أقدر أبعتها فين وشكرا

الله الله الله بسم الله ماشاء الله عليك
                                الحلقة جميلة أوي اوي وبربط بيها ان ربنا قال (ان الله لايضيع أجر من أحسن عملا)
                                وانك تشتغل لحد ب وربنا هيكمل لك ل ي وكمان انك ما تكونش فردي وتفكر في مجتمعك
                                زي ما بتفكر في نفسك انا عموما مستنية حملة حضرتك اللي بعد رمضان على احر من الجمر وانا كنت قلت لحضرتك صعب هنا في جدة ومفيش مجال بس انا هصنع مجالي وهكون مركز
                                وهلف على الجمعيات اللي هنا من السنترال وهعرف ارقام التليفونات وهتصل وهبدأ اشتغل وهعرض فكرة الحملة عليهم وهتوسع اكتر وكتر وهكون اكيد ايجابية

يعمل...
                                X