إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الايجابية في نملة سليمان والهدهد والمؤمن

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

جماعة ممكن تفهموني ايه حكاية الشات دي ؟؟؟

هيا في حاجة تانية عمو عمرو خالد بيخش عليها وانا معرفش؟!!؟؟!؟!!!

وشكرا اوي يا عمو "عمرو خالد" على البرامج الجميلة دي و والله انا بحبك جدا جدا جدا جدا وبحس وحضرتك بتلقي المحاضرة انك اخويا الكبير او بابايا واحسن كمان ومش بحس ان حضرتك شيخ بقى والنظام ده ..انا والله مش بعيب على الشيوخ لكن النظام اللي حضرتك عامله اللي احنا كشباب بنبقى محتاجينه وحبينه فعلا

و"حضرتك" والداعية الشاب معز مسعود بس اللي بقعد على القناة اول ما بشفكوا لانكو من النظام اللي بحبو وبتتكلموا بطريقة تشد الواحد بجد

حضرتك بجد بتعرف توصل لقلوبنا ازاي وتدخَل اللي نفسك تقولو براحة في قلوبنا لانو ببساطة بيطلع من القلب بيخش في القلب على طول ما شاء الله على حضرتك بجد فعلا انا مش عارفة اعبر عن مدى حبي لك ونفسي حضرتك تعتبرني بنتك او اختك الصغيرة (انا 15 سنة على فكرة)

بس المشكلة ان عندي اسئلة خاصة بيا "شوية منها من حلقة السيدة مريم" نفسي اسألها لحضرتك شخصيا ومش عارفة هو حضرتك اللي بتقرأ الحاجات دي ولا حد من المستشارين!!؟؟

(ومتهتمش بالقلة اللي بيقولوا على حضرتك كلام وحش لان دول هما اعداء النجاح ولا تشيل هم خالص يا عمو بالناس دي لانك مربي وسايب سند لضهرك شباب وبنات كلهم رجالة بيدافعوا عنك في وقت الشدة و لو حد قال حاجة وحشة بياكلوه )

انا كتبت المشاركة دي كتيييييييير اوي ونفسي حضرتك تقرأ المشاركة وترد عليا

حضرتك غيرت فكرتي تماما عن اصحاب الكهف لاني كنت بفتكرهم وحشين بس خلاص حضرتك وضحتلي الفكرة
    التعديل الأخير تم بواسطة تسنيم جمال; الساعة 16-09-2008, 11:43 PM.

السلام عليكم
      أولا أشكرك جزيل الشكر يا أستاذي ومعلمي أ.عمرو على هذ الموضوع الرااائع جدا وأرجو من الله توفيقك لما يريد
      ثانيا أرجو الرد على سؤالي صار كذا يوم عم بسأل ومابشوف الرد ألا وهو:
      كيف أكون مصلح في مجتمعي وأنا وحيد أرشدني الى الطريق يا أستاذي وجزاك الله خير
      بِكَ أستجير وَمَـن يُجير سواك
      ربـــــــــــــــــــّــــــــــــــــــــــــــــــــاه
      أمــات الحُب عشّاقاً...وحبك ياربُّ أحياني

جزاك الله كل خيرا
        ويجب يكون فى حاجات كتير اجابيه فى حياتنا فعلا لكن اللى حولينا هما اللى بيحطموها. حضرتك انا كان حلمى ان انا ابنى جامع واعمل خيرا كتير لناس لكن بعد ما اتظلمت بقيت عاوزة اظلم اللى حوليا لانى لقيت اللى بيظلم بيعلى ويرتاح والمظلوم بينتهى ويعيش فى الالام . انا بجد مبقتش عارفه اظلم ولا افضل مظلومة؟؟ ارجو رد من حضرتك و اتمنى انى اتحدث مع حضرتك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يااستاذ عمرو ربنا يخليك لينا

انا هحاول اكون ايجابيه انا فعلا النهارده عرفت انى سلبيه

بس يااستاذ عمرو

انا عندى اسئله كتير حول القصص الى حضرتك بتحكيها

ممكن تعمل موضوع ترد فيه على اسئلتنا

ربنا يخليك ونكمل الرساله معاك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
            حلقه راااائعه جدا
            لا بجد خطيييره اوووى
            و ان شاء الله هكون انا مركز بين اصحابى و لازم نشجع بعض على الخير و التفوق

ممكن طللب صغير منك استاذى الفاضل
            ممكن توصل سلامى لطنط علا و تخبرها انى بحبها جدا جدا جدا فى الله
            و شكرا
            ودعواتك
            sigpic
            يا مصر لسه ولسه الثورة بلة ريق
            ما ينتهيلك طريق الا ويبدا طريق
            وافدي المقام العالي في التحرير
            دولة بلا امرا وشعب امير

تميم البرغوثي

السلام عليكم حلقة جامدة كالعادة و هذا هو ماننتظره منك دائما.
              أنا عندي سؤال عن حلقة حسن الخاتمة, عن ذلك الصحابي الذيأتعبته الجراح فاتكأ على سيفه فمات بالسيف. كيف يدخل النار و هو لم يقصد أن يقتل نفسه و الرسول يقول رفع عن أمتي الخطأ و النسيان.
              أما عن حلقة اليوم

سأكون ايجابية من الأن

أنا أريد استشارتك في أمر ما. لقد قمت بإنشاء جروب على الفيس بوك لتعريف الغرب بالإسلام و سيدنا محمد و لكن العديد من الناس خوفوني من هذا الأمر و قالوا اننى لست متخصصة كفاية لذا ففكرت انه بما أنى أريد أن تكون هذه هي الرسالة التى أحملها على عاتقي لباقي عمري فالأمر يحتاج لتجهيز حتى لو أستغرق هذا التجهيز عدة سنوات, فما رأيك؟ كما أرجو منك أن تمدني بأسماء بعض الكتب التي تكلمت فى هذا الموضوع .بالنسبة للقطارالذي يمر كل مائة عام فبأذن الله سنركب جميعا فى القطار القادم و سيكون أنت من يقوده فلا أحد أولى منك بذلك.
              sigpic

مش عارف اوصف فرحتي ازاي ان حضرتك رديت عليا
                ربنا يوفق حضرتك في حياتك ان شاء الله

انا كنت طمعان في كام نصيحة صغيرة كده علي الماشي للغلمان عشان الصلاح او الفساد في الشباب بيبدأ من السن ده و الرهان الان علي السن ده و علي اللي اصغر منه كمان اللي هما الاطفال و لان الشاب لو اتعود من السن ده علي الخير اما يكبر ان شاء الله حنلاقي منهم خير اكتر و مشاريع لانه اتعود عليها من الصغر و كمان حتقل مشاكل كتير زي التدخين و المخدرات مثلا لان الشاب خلاص اتعود من صغره علي الصلاح و كمان اللي سمع الحلقة و اتأثر او سمع اي حاجه تانيه ميطلعش متأثر و خلاص علي كده........ميعملش حاجه.... لا.... يلاقي حاجه يعملها

بس الطمع قل ما جمع
                لو ينفع حضرتك تقول كذا نصيحة او واحدة عملية علي الاقل ابقي شاكر جدا و لو مينفعش فانا حابقي شاكر جدا برده و حاستني البرنامج علي احر من الجمر ان شاء الله

و كان عندي سؤال هل فكرة موضوع"قبل ما الشحن يخلص(ادخل و ساعدنا و اختار فكرة )"عجبت حضرتك و لا لاء

نفسي اقابل او اكلم حضرتك و ان شاء الله يحصل بس ياريت لو حضرتك تقول لي الايميل او كيفية الشات لان هناك كلاما كثيرا لا تستطيع ان تقوله في مشاركة واحدة

عارف اني تقلت علي حضرتك بس معلش

بجد عايز ابقي ايجابي باذن الله بس محتاااااج نصايح عملية ابدأ بيها و اكمل الطريق ان شاء الله. يا ريت حضرتك تساعدني

و اعتفد ان الطمع في الخير يزيد مينقصش

السلام عليك استاذ عمرو جزاك الله خير قد ايه الحلقات كل يوم بتزودنا حب للقرآن اوقات كتير بقدر الله بيبقي الورد اللي المفروض اقراه هو نفس القصة اللي حضرتك تكون حكيتها من دقائق في البرنامج و يارب اكون حد ايجابي ادعيلي واللهي بنحاول ولو حضرتك قرأت اي رد انا كتبته قبل كده حتعرف اني ناوية باذن الله اكون مريمية ويلزمني الايجابية بس العمل الخير ممكن يقويني ويخليني اكثر ايجابية
                  للمرة المليون استاذ عمرو اريد التواصل مع حضرتك بالله عليك مع اني كل مرة اخلص نيتي لله لاتقرب من الصالحين ولكن لا اعرف كيف اصل لحضرتك انا بجد محتاجة الدعم المباشر من حضرتك محتاجة المشاركة لاني مفتقداها في اللي حولي محتاجة استشيرك في اموري وافكاري نفسي اعمل حاجات كتير بس ينقصني الخبرة والمساعدة والمشورة بالله عليك دلني علي الطريق
                  بارك الله فيك
                  مريمية

السلام عليكم

الفرق بين الايجابى والسلبى كالفرق بين الانسان والجماد

بين الحى والميت

واكتر حد ممكن يساعدك انك تكون انسان ايجابى
                    هى الصحبة الصالحة

لكن دة بيجى بعد قرار بتخدة من جواك
                    انك تكون انسان ايجابى

انك ما تقفش تتفرج على امتك وهى بتقع
                    ولكن تشارك فى نهضة الامة
                    ولوبالقليل
                    وربنا العظيم يبارك فى القليل
                    فى النبتة الصغيرة
                    ويحولها الى شجرة مثمرة الى معول بناء
                    لبناء وتعمير هذة الامة

جزاك الله خير يا استاذى يا من علمتنا
                    الايجابية
                    التعديل الأخير تم بواسطة الاسلام بيجرى فى دمى; الساعة 16-09-2008, 11:36 PM.
                    sigpicمحدش بيحط فى دماغة فكرة ويعيش علشانها ويبذل علشانها مجهود الا
                    لازم يحققها قبل ما يموت

سبحان الله والله يا استاذ عمرو انا كنت قبل ما اسمع الحلقه عالطول كنت بقرأإموضوع عن الايجابيه وانك مش لازم تكون سلبى فى الحياه وقمت علشان اتفرج على الحلقه الا ولقيت حضرتك بتتكلم فى نفس الموضوع اللى انا كنت بقرأفيه والله حسيت انها رساله ليا من عند ربنا ان انا لازم اعمل حاجه فى الحياه وانا الحمد لله بعمل ولكن بتوجهنى مشاكل كتير وخصوصا فى البيت ورفضهم ان انا انزل اعمل فى المجال التطوعى بحكم ان انا بنت ومينفعشى ان البنت تنزل للا ماكن ديه وكنت اواجهه ضغوط شديده لا يعلمها الا الله بجد حضرتك رجعتلى الحماس ان انا اكمل بعد رساله ربنا ليا سبحانه وتعالى وجزاك الله عنا خير الجزاء وليا طلب عند حضرتك ياريت حضرتك توجه كلمه للا باء والامهات ان العمل الخيرى ده شئ عظيم وان الواحد لازم يشترك فيه لان بجد معظم الاباء والامهات لا يعجبهم شئ مما نعمله وادعيلى يا استاذى الفاضل جزاك الله خيرا
                      فريق ومن أحياها لرعاية المسنين
                      sigpic
                      لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

سلام عليكم جميعا

عمي و أستاذي المحترم عمرو خالد
                        السلام عليكم جميعا أعضاء و زوار

بعد ما شاهدت حلقة النهار دا اكتشفت نسبة الايجابية عندي و اديت نفسي 4 من عشرة للأسف لأن بصراحة لست ايجابية مع نفسي
                        و ما كنتش عارفة أنو لو كان عندي نسبة ايجابية كبيرة ممكن أعمل حاجة تنفع المجتمع ممكن أساعد شخص اسرة فقيرة
                        ممكن ايجابيتي تخلي الناس مبسوطين
                        تذكرت مرة عملت حاجة ايجابية من زمان ساعدت امرأة صالحة أعرفها جيدا هي كبيرة في السن و كانت مريضة ربنا يحفظها و بعدما انتهيت من مساعدتها أمطرتني وابل من الدعوات بالخير لي و لأهلي
                        و صدقني ياعمي و الله مر كم يوم
                        كل دعواتها تحققت دعاء بدعاء
                        حسيت نفسي مبسوطة و حمدت ربنا و حسيت أني ممكن أبقى ايجابية مع نفسي و مع الغير

ربنا يخليك لينا يا عمو عمرو خالد و سأردد الكلام لي قلتو اليوم في الحلقة أنو
                        الأفكار هي لي تجيب فلوس مش العكس
                        تصبحو على خير
                        ما تنسوني من دعاء أمي تعبانة شوية ادعولها بالشفاء ان شاء الله

بسم الله الرحمن الرحيم
                          الاستاذ الروحاني الرائع
                          انا عندي طاقه هائله وحابه استمر وحابه كثير بس انا جديده على المنتدى مش عارف كيف ممكن نعمل محادثه مع حضرتك
                          الحلقه اليوم رائعه كثير كل يوم الحلقه بنضيفلي اشي رائع في كياني
                          انا حابه كثير اشتغل سواء في بيئتي او معكم بالموقع على النت
                          ممكن تحكي عني اني متدينه جديد بس متحمسه وان شاء الله يثبتني اضلني مندفعه
                          عندي مشكله واجهتها انا من اول محاضره انا بدأت معك من الحلقه الثامنه وان شاء الله ربنا يعطيني وقت اعوض الحلقات الماضيين بس من اول اسمعت الحلقه بلشت بحمل الرساله
                          المشكله الي واجهتتها انه بأهالي صديقاتي لانه الاهل بلأصل مش مدينين وكثير في تفاصيل واجهتني وحابه اتعلم من تجارب قبلي من اصدقاء الموقع بس مش عارفه كيف ؟؟؟
                          في كثيراسئله

أستاذي الفاضل عمرو خالد

في البداية أشكرك جزيل الشكر على هذه الحلقة الرائعة والحلقات التي سبقتها....

في بداية الحلقة سألت هل أنت ايجابي... ضع لنفسك رقم؟؟
                            بصراااحة لم أعرف اي رقم اضعه لنفسي... احترت كثيرا مع اني ولله الحمد منتمية الى مركز تحفيظ القران وانا واحدة من مشرفاته...لنا انشطتنا خلال الصيف...ولكن أحببت أن يكون لي دورا أكبر من ذلك...

وعلى نهاية الحلقة ذكرت -بما معناه- أنه علينا تقديم شي ليحترم الاسلام في الغرب حتى وان كان عن طريق نشر هذه الحلقات...
                            فرحت كثيرا عندما سمعت ذلك لانني أحسست انني قد وضعت قدمي على اول الطريق...لانني قد بدات بذلك بالفعل في احد المنتديات...فلقد أنزلت موضوعا بعنوان(مواقف من سيرة رسول الله)..وهي مقتبسة من حلقات(على خطى الحبيب) أختار فيا بعض المواقف من سيرة الرسول الغير معروفة كثيرا عند العامة...لانني اردت ان يطلع الناس على مواقف من سيرة الحبيب المصطفى غير التي تعودوا عليها...فيتعلقوا به أكثر...فتزداد محبتهم له

اتمنى ان انول الاجر من الله...وتشاركني فيه انت...لان لك الدور الاكبر في فتح هذا الموضوع وذلك كما ذكرت من خلال برنامج(على خطى الحبيب)

واتمنى ان تشاركني فيه برايك...فنسعد بذلك
                            لا أريد أن أطيل عليك أستاذي الفاضل ...

في النهاية أريد ان استفسر عن اذا كان هناك امكانية التواصل معك بالبريد الالكتروني

وجزيت خيييييييييرا
                            التعديل الأخير تم بواسطة Moderator; الساعة 17-09-2008, 03:16 AM. سبب آخر: ممنوع وضع روابط منتديات اخري

جزاك الله خيرا يا استاذ عمرو فعلا ربنا بيعلمنا من نمله و هدهد احنا فين منهم

لازم نكون اجابيين و لا نفقد الامل و نعمل على قد ما نقدر لكن لا نفقد الامل

و حلقه النهاردة كانت رائعه جدا و لكن انا عندى مشكله انى معرفش ايه هدفى

انا عايزة اعمل حاجه بس مش عارفه ايه هى ؟؟؟؟
                              و من بدايه الاجازة معرفش وقت كتير بيضيع و انا عايزة اعمل حاجه و مش عارفه

اللهم استعملني ولاتستبدلني

والدي الفاضل ربنا يكرمك
                                كل حلقه بتعلمني حاجه جديده وبتحمسني وتثبتني
                                وكل حلقه بتخليني أربط بين كلامك في خواطرقرآنيه الرائع وبين كلامك في قصص القرآن وأكتشف اد إيه القرآن ده عظيم ويزدادعشقي له ومحاولتي لتطبيق مفهوم آياته بترن في أذني
                                افتكرت لما حضرتك اتكلمت في سورة النحل وإن الطاعة والعمل نتيجتها حاجه حلوه زي ماالنحله طاعت ربناوسلكت سبله ذللا فكان نتاجها عسل مش لنفعهاولمصلحتها لكن لنفع الناس وشفاءها
                                ربنا يكرمك بجد ياأستاذي كل محس بإحباط من اللي حواليا والناس بتيأس بعضها وأحس إني مهما عملت مش هييجي جنب إللي سبقوني أفتكر آية عظيمه(من كان يظن ألن ينصره الله في الدنيا والآخره فليمدد بسبب إلى السماء ثم ليقطع فلينظر هل يذهبن كيده مايغيظ)وأفتكر كلام حضرتك إني أسعى للوصول من الألف للباء وأشتغل وآخدبالأسباب وربنا هيكمل للياء لما أثق في نصره وأتوكل عليه..
                                الذي ييأس في الضر من عون الله يفقد كل نافذة مضيئة ..وكل نسمة رخية ..وكل رجاء في الفرج ..ويستبدبه الضيق.. ويثقل على صدره الكرب فينهار..إدعيلي يا أبي ومعلمي وأخي بالثبات وأن يستعملني الله لخدمته ولا يستبدلني
                                السعادة عطر لاتستطيع أن ترشه على من حولك دون أن تعلق بك قطرات منه...

يعمل...
                                X