إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة (10) أهل الكهف - الجزء الثاني

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

&quot; سأحيا بالقرآن &quot;

كيفكم اخواتى واخوانى فىالله وحشتونى كتير من امبارح المنتدى مكنش عايز يفتح معايا فستغليت الفرصه ودخلت عملت سيرش على جوجل بخصوص السبعه النيام "seven sleepers" مش قدرى اقولكم شوفت العجب وشوفت روايات كتير وشوفت المسحين بيوصوفوها ازاى وبيتكلمو عليها ازاى انها مجرد قصه خرافيه ملهاش اى اساس من الصحه انا بس مش عارفه المفروض اكتب باقى اللى قريته ولا ممنوع فهكتفى بكده بس الحلقه كانت روعه وحببتنى فى اصحاب الكهف وفى سورة الكهف جدا وزى ما كنت كتبى فى المشاركه الاولى للحلقه الاولى فى قصه اصحاب الكهف يا رتنى كنت منهم عشان القادر الوكيل يشملنى بعنايته زيهم ويحمينى من الدنيا وغدر الملوك زى ما حماهم فعلا حسبى الله ونعم الوكيل اللهم انت حسبى ووكيلى "حسبى الله لا اله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم"
    انا فعلا عيزى اعيش صاحبة رساله واعمل عمل لله ولدينى يخلد ذكرى طيبه ليا فى الدنيا زى جد حضرتك يا استاذ عمرو رحمة الله عليه وربنا يسكنه فسيح جناته هو واموات المسلمين اجمعين اللهم امين وانا فعلا عيزى اشترك مع صناع الحياه عيزى فعلا اغير حياتى للاحسن كفايه اللى ضاع منها فى مذاكره بس او انى اساعد امى فى البيت واشتغل وبس عيزى بقى زى ما حسيت برضى امى احس برضا ربنا لما اعمل حاجه لنصرت دين الله ولوجه الله الكريم فبجد نفسىاشترك فى صناع الحياه وياريت تقبالونى معاكم جزاك الله عنا كل خير استاذى واخى عمرو خالد وربنا يتقبل منك كل اعمالك ويجعلهافى ميزان حسناتك ويعطيك العلم والتفقه اكثر فى دينه حفظك الله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
      استاذنا القدير كل رمضان وانت تقرب لنا املانا ودفعنا الى الامام لنهضه امتنا
      وها انا في هذي السنه انوي بالقيام بنهضه ثقايفه لمجتمعي وقمت بعمل كل الاساسيات لقيام مشروعي الصغير الذي اطلقت عليه " سر الوجود " لثقافة المجتمع ,, ولكن لم اجد الى الان الصحبه التي تعينني في القيام بهذا المشروع والذي هو حلمي الوحيد لاحققه مع مجموعه صحبه صالحــه ,,
      قد دار على مشروعي سنه تقريبا ولم استطع ان اكمله لاني وحـدي
      لذا ارجو ممن لديهم همه خالصه ونيه لاصلاح مجتمعهم ان نتعاون جميعا في اكمل مشروع سر الوجود الثقافي والذي اامل بحول الله ان تنهض به الامه الاسلاميه ..
      ارجو ممن يريد مشاركتي ان يرسلني على الخاص فانا شابه واريد ان اعمل اي شي للمجتمع وللامه الاسلاميه بلييز شاركووني والاجر والثواب من الله في هذا الشهر الكريم
      لدي افكار كثيره لرمضان والعييد وماينقصني هو المشاركه والتشجييع ,,
      اختكم ..
      هذي حياتي ..كلها لله ’’
      بأنتظاركم

ارجوووووووووووووووووك يا استاذ عمرو
        استاذ عمرو بارك الله لك و جزاك خير
        استاذي عندي حاجتين مهمين امل حاجة استفسار و الثاني اقتراح
        اول حاجة انا اخويا ضابط بحري فسافر مرة الي تركيا و وجد مكان هناك مثل الكهف و مكتوب عليه كهف اصحاب الكهف و اخويا دخلو و راح زاره و لقى مكان الكلب هناك و اثار اقدام على الارض و حضرتك قلت لنا ف البرنامج ان الكهف في الاردن ف انا عايزه اعرف مكان الكهف تركيا ولا الاردن؟
        ارجو الرد
        ثاني شيئ طبعا قصه اصحاب الكهف اثرت فينا جامد و بقينا عايزين ننهض ببلادنا بس ف قصه اصحاب الكهف شيخ هو كان مفتاح الامل لل 7 شباب بس بس دلوقتي مش لاقيين حد يمسك بادينا ف انا عندي اقتراح هو شبه صناع الحياه الاقتراح هو ان احنا نبدا مجموعه شباب و بنات و حضرتك تبقى مشرف علينا نبدأها الاول ف مصر و اذا لاقينا تجامب معانا نبدا نعرضها على الشباب من دول تانيه عربية و يبقى المشرفين الشباب العرب اللى كانوا ف صناع الحياه و نبدأ ننهض ببلدنا اجوووووووووووك يا استاذ عمرو رد عليا لان الفكره ديه مسيطره عليا و انا عايزه اعمل حاجة لبلدي بس مش لقيا الصحبه الكويسه مثل اصحاب الكهف ....

ارجو الرد ضروووري على السؤال و الاقتراح ارجوووووووووك يا استاذنا

thankyou

i hope you read this message. mashaa allah mr amr, you are showing anew face of Islam. you are making us embrass quraan in a new manner as you made me (personally) understand the names of God in a new manner and what an experience it was. thankyou again and i wish you are the one that prophet Muhammed mentioned in his hadeeth "the man that god sends every
          century to renew and reinnovate our precious Islam". my only advice to you is keep up the good work and please donot make the youth who beleived in you loose their idol under any conditions. they need you to stay like this.you are one of the last hopes so please hang on and never give up.
          Allah Maak
          your sister Om Omar

سبحان الله سبحان الوكيا حسبنا الله ونعم الوكيل
            مش عارفة اقول ايه الحلقة كانت رهيبة والله انا حاسة ان جوايا طاقة كبيرة اوي ونفسي ابقى زي الفتية يلي عاشو لربنا فحماهم وقواهم وسعدهم واعنهم
            والله يا استاذ عمرو متتصورش مشاعري كانت عاملة ازاي وانت داخل الكهف ولما معتصم قرأ السورة جو الكهف حسيت باصاب الكهف حسيت اني شيفاهم حسيت بحب ربنا ليهم ودعيت اني ابقى زيهم والله الدموع كانت بتنزل من الواحد مش بارادته ومش عارف الزاي بتنزل
            يا الله انا بحمد ربنا انك موجود يا استاذ عمرو والله دي نعمة كبيرة في حياتنا الحمد لله الحمد لله
            يارب استخدمنا وشغلنا عندك واجعلنا من جودك في الارض استخدمنا لعزة الاسلام يارب نسالك ان نلقاك وانت راض عنا سامحنا يارب اللهم امين اللهم امين
            مش عارفة فجاة وانت بتدعي لعزة الاسلام تخيلت ان الحلم ده تحقق على ايدينا وربنا اعزنا ونصرنا يارب يتحقق حلمنا
            انا نفسي اشترك معاكم في صناع الحياة انا مقيمة في سوريا ساعدوني اشترك معاكم
            بحبك يا بابا عمرو
            ابنتك وتلميذتك مريم

السلام عليكم اخوتى
              السلام عليكم استاذ عمرو
              فى البداية اود شكرك مرة اخرى و لتعلم اننا نقدر جهدك العظيم هذا
              فهو واضح فى كل حلقة من حلقاتك و لتحتسب عند الله خير جزاء ان شاء الله
              اما بالنسبة الى هذة الحلقة فأنها كانت رائعة فوق الوصف...فقد اقشعرت ابداننا جميعا
              و نحن نرى هذا الكهف بعين الواقع و نرى بعين الخيال الفتية المؤمنين و هم فيه نيام فى انتظار رحمة من ربهم....جمعنا الله جميعا معهم فى دار الخلد ان شاء الله
              و لكن كان عندى استفسار شغلنى ...فعندما فتحت google و بحثت عن seven sleepers هناك من المواقع من قال ان موقع الكهف فى الاردن ليس مؤكد و ان هناك
              كهف اخر فى تركيا ......و هناك صور له على هذة المواقع ...و يقولون ان هناك اختلاف من منهما الكهف الحقيقى الذى ذكر فى القرأن....و لكنى فكرت فى ان اسم الحاكم و الحقبة التاريخية معلومان لنا....فمن السهل معرفة المكان...اذا كان تركيا او الاردن
              ارجوك افدنى فى هذا يا استاذ عمرو و اخبرنى مدى التأكد من صحة مكان الكهف الحقيقى
              اشكرك كثيرا على صبرك معنا و جهدك الذى نقدره جميعا
              جزاك الله خيرا كثيرا يا رب

عندما نعيش لذواتنا فحسب ، تبدو لنا الحياة قصيرة ضئيلة ، تبدأ من حيث بدأنا نعي ، وتنتهي بانتهاء عمرنا المحدود ! …

أما عندما نعيش لغيرنا ، أي عندما نعيش لفكرة ، فإن الحياة تبدو طويلة عميقة ، تبدأ من حيث بدأت الإنسانية وتمتد بعد مفارقتنا لوجه هذه الأرض !…
                اللهم استخدمنا و لاتستبدلنا ............توكلنا عليك يا وكيل...................و كفى بالله وكيلا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
                  جزاكم الله عنا كل خير يا استاذنا الفاضل عمرو خالد ثبتك الله و اعانك على فعل الخيرات
                  كما اوجه شكري الجزيل لسكرتير البرنامج على قيامه بمواضيعك القيمة . ثبتنا الله و اياكم اجمعين
                  دون نسيان عائلتك الكريمة يا استاذي فبدون شك هي سببا في تدعيمك لمنجزاتك الجبارة .
                  بصراحة يا استاذي منذ المرحلة الاولى لبرنامجك صناع الحياة قررت ان اكون صانعة الحياة حقا و لكن بمجرد هذا البرنامج قصص القران اصررت على ان لا اترك العمل الخيري و جمعية صناع الحياة مهما حدث .
                  باذن الله ساخدم الدين الاسلامي و ساحمل الرسالة و ساكون من المصلحين في الارض و سابقى من صناع الحياة ما حييت
                  الحمد لله لي الثقة الكبيرة بالله و متوكلة عليه في كل اموري و هذا بفضل دروسك القيمة يا معلمي و استاذي عمرو خالد.

لي طلب ارجو منكم يا استاذي و من كل الذي يقرا ما كتبت ان يدعوا لي بالذهاب الى مكة المكرمة ارجوكممممممممممممم
                  و جزاكم الله كل خير

بصراحة قصة أصحاب الكهف اروع من رائعة أقرأها كثيرا في كتب قصص القرىن ولكن لم احبها مثل ماأحببتها من أستاذي عمرو ماشاء الله لديه هيبة ويعرف أن يخاطب المشاعر فيدخل كلامه الى قلوبنا ليحببنا في القرآن ويجعلنا نثق با(الوكيل)
                    وكلتي أمري لك يا الله ياوكيلي ونصيري تعلم بظلمي ليس لي سواك فانصرني حسبي أنت انصرني على من ظلمني وأظهر له الحق وائتني به عظيييييييييييييييييييما كعظمتك ياعظييييييييم ياكريم ضاقت علي عجزت قدرتي وقلت حيلتي فارحني واسترني واجبرني اقسم لك ان نولتني ماأريد لأفي بنذر الطاعة لك ياربي فتمم علي يارب توبتي يا الله ولا تدع عبدك المسكين الذليل ان لم اكن أهلا لرحمتك فرحمتك أهلا لأن تصل الي فارحمني وأرني بشائر رحمتك يارحيم اللهم آآآمييييييييييييييييييييييييين

سكينة 17سنة من الجزائر

اولا: رضية بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد نبيا رسولا

انا مضية لله وتوكلت عليه ووكلته في حياتي ومماتي فحسبيا الله ونعم الوكيل
                      حلقة غظيمة ..عظيمة اعجزة عن القول لما شهدتها فلا اقول سوى سبحان الله وبحمده ولا الاه الا الله
                      انا بكيت طول الحلقة وابكتني جدا هذه الاية "وعلموا ان وعد الله الحق وانا ساعة لاريب فيها "
                      استاذي الغالي العزيز على قلوب الشباب جزاك الله كل الخير ورزقك الجنة انشاء الله وكثر الله من امثالك
                      وانا ادعوك مرى ثانية لزيارة الجزائر وانا اظن اننا في حاجة اليك اكثر من الدول الأربية...ارجوك تقبل دعوتي لاني ادعوك لالأجلي فقط بل لأجل شباب يضيعوا واعينا تشوف شباب بحاج الى شخص مثلك......
                      انتضر منك الرد لو سمحت

بسم الله الرحمن الرحيم
                        الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم
                        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أستاذنا الكريم
                        أستاذنا قصة الكهف قصة النور والإيمان
                        قصة الكهف قصة أهل الصحبة والتوحيد والإواء
                        قصة أهل الكهف قصة القرار والاستسلام والتوكل على الله
                        قصة أهل الكهف قصة المعجزة الزمنية لتوحيد البشرية بأية من أيات الله
                        أستاذنا الكريم لقد شوقتنا ببرنامجك الجميل الرائع بتصوير الاحداث من اثر الآية
                        انها تصوير الآثار الحية الرائعة الناطقة بأياتها القرآنية الربانية بعد مرور كل تلك السنين
                        شوقتنا ليوم الغد لنرى بعد هذه السنين من هم أهل الكهف من هم من كرموا بأية معجزة وسورة في القرآن من هم درسا للتثبيت الناس على صحبة التوحيد لنرى من هم كرمونا لقرأت قصتهم النورانية نورا لجمعه كاملة تضىء لنا من الأرض إلى السماء أو العكس
                        وهانحن ندخل معك بقلوبنا الكهف لنرى سر نور سورة الكهف سر من عجائب الله في الأرض
                        نستمتع بآيات الله الكريمة التي أنزلت بحقهم تثبيتا للخلق ونخشع بالدعاء معك ونحن نشعر بأنفسنا أننا نحن الفتية التي ندعو الله إصلاحا في الأرض
                        نشكر سعيك دكتورعمرو ونشكر الله تعالى الكريم على كرمه لنا بجهادك
                        هل لي من كلمة
                        هي خارج عن الموضوع
                        أخوتي بالله أهلنا الكرام في المملكة السعودية الحبيبة نحن نعلم أن شهرنا الكريم رمضان المبارك
                        شهر الرحمة و العفو والعتق من النار وهو شهر الجزاء الرباني الذي يكرم به بنفسه للصالحين والمحسنين وأولي العلم والأبرار
                        ونعلم أن شهرنا هو شهر الاحتواء يأتي بكل عام فيه نفحات النور والعلم والإيمان والعمل والنصر والجهاد لنقول أن الحمد لله رب العالمين عدد خلقه و رضى نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته كلها بعددها تقبلها منا لذلك يا الله
                        أخوتي بالله في الماضي كان رمضان جهاد في جهاد وكان النصر حليفهم بأكثرية الأوقات فسؤالي هو
                        لما لا يذكر كل داعي عند تقديمه ولو لدقيقة عن اليوم الذي هو به من الشهرالكريم وبما كان من تذكيرلزمن النبي والصحابة والتابعين الكرام لعزة المسلمين بالأسلام وأيضا لما لا يذكر السيد المذيع الكريم عندما تقام الصلوات المغرب والعشاء في السعودية وغيرها في البلاد ريثما تقام الصلاة بما تضمن شهرنا المبارك الكريم من إنتصارات بالحدث وبعض الاحاديث التي رويت بشهر رمضان بكل يوم بيومه روحانية للعباد وتصبير ودعاء وعز للعباد
                        ألا يستحق شهرنا الكريم المبارك حقه علينا بذلك التذكير لما ينقصنا من عزة للأنفس من تنصير من تلك الأ نتصارات التي تمت وهم يحسنون إقامة كل العبادات لنذكر أبنائنا من إنتصارات الحق بجدودنا
                        الغرب يدرس تاريخهم المستعمر المحتل والانتصارات الاستعمارية بالكتب التاريخية وغيرها ونحن بالتاريخ نحرم أبنائنا من عزت تلك الانتصارات برويها في الكتب المدرسية
                        بس بنحكي عن الاستعمارات وماتضمنت من سطوا وإحباط لأجيالنا
                        أرجو من الله أن يبلغ مذيعنا الكريم المذكر بالسعودية دائما أبدا يا الله وغيره أن يبلغوا أمتنا كل شهر رمضان كل يوم بيومه في كل عام عن ما كان من تبليغ في نزول الآيات الكريمة بيومها وعما كان من انتصارات وكيف كانت ببعض الكلمات وعن ماكان من أذكار لربما يكون المتكلم أفضل من مدرس

وكلمة أخرى جهادنا أصبح الآن جهاد النفس وستره لباس التقوى بإذنه تعالى
                        وسعينا لوجهه تعالى خالص فقط له دون أي مقابل بإذنه عز وجل وسعي
                        أقليتنا أصبح سعيا للرد على الرسائل الربانية سترا أو عذراً والرسائل تريدنا أن نهتم
                        أكتر وأكتر لما يعاني الناس من فقر وبأس وشدة ورحمة لنا من تقصير
                        لما الرسائل الربانية بعصرنا الذي ليس به معجزات أرسلت لنا برمضان الآن بهذه الطريقة أهي تعويض عن الجهاد في سبيل الله كالسلف بجهاد الإحتواء والإخاء لمن بطلت أو بطئت همته
                        وسؤال أيضا في شهر الإحتواء لما لاتجعل السعودية في أسواقها شهر التسويق في رمضان شهر الرخصة والإعلام شهر الزكاة على الفقير وزكاة من زكى على الغني وقبلها من عبده فلان
                        لما لايكون شهرنا كما هو شهر الخير شهر الرخصة ببلد الحرام لانها بلد الرمز والإمامة في الأرض
                        لما لا يكون فيها الزكاة تشجيعا للزوار بتجارة مع الله وهي دلالة خير للخير الاكبر لان يكون من بمثلهم بغير بلاد لما يا الله لما يا الله

لايكون رمضان شهر الرخصة والتنزيلات لما لايكون بالفعل ونحن نلمسه شهر الرحمة الزاد مع الله وأهل الجود والجواد لما لايكون شهر الفتح والانتصارات بتجارة مع رب السماء لما ياالله

لايكون الملك ذلك الرجل الصالح رجل القرار ليجعل من الاسواق في الدنيا كلها لله فقط تجارة مع الله ملكا تاجرا مع الله أية لأهل الأرض والسماء

قصة أهل الكهف تعلم الإنسان ان لا يعيش في الدنيا ويرحل بدون ان يترك عمل صالح يستفيدمنه الأخرون أو علم يرفع به أمته أول يربي جيلا يغرس فيه المبادئ الصحيحة يحمل من بعده الرسالة وينهض بالأمة
                          حتى لو لم يجد أثر لهذه الاعمال فالله لايضيع اجر من احسن عملا
                          هناك من يعتقد أن من يعتزل الناس ويتقوقع ويعيش فترات طويلة بعيد عن الناس عايش كأصحاب الكهف لكن الحلقة تعلمنا أن نحلم ونأمل لنحقق أحلامنا لا نهرب من الواقع مهما كان صعب
                          نوم الفتية معجزة من معجزات الله و دليل على أن البعث حق رسالة لكل الناس في العالم
                          جزاك الله كل خير يا أستاذ عمروخالد دائما في برامجك ترينا الاماكن التي حصلت فيها أحداث القصة فنعيش مع القصة اكثر

أريد صحبة صالحة

ما أجمل قصة أهل الكهف.. وما أجمل سورة الكهف.. وما أجملنا أن نطبق هذه الآيات في حياتنا اليومية...

إنني اليوم أبحث عن صحبة صالحة لتعينني على عمل الخير..

من أي مكان في الأرض ومن أي جنسية... ولكن المهم أن يكونوا فعلا دافعين للخير...

اللهم وفق أمتنا وأعزها.. إنك أنت العزيز

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
                              حلقة رائعة اولا
                              و ثانيا معنى جميل اوى معنى التوكل الى بالصورة الى حضرتك وضحتها بتاعت الحروف من الف لياء (ربنا يفتح عليك اكتر و اكتر)
                              بس برده انا رئيى ان مفيش فايده ومفيش امل برده و لو حتى فى فى بلدنا فتية جدعان زى اهل الكهف
                              فاسمحلى اقول بما انى لسه هدخل الجامعة السنة الدى يعنى انا من الفئة العمرية الى بتكلم عليها (الفتية) ان مفيش إلا القليل جداااااااااا من الفتية الرجال الى ينفعوا يحملوا رسالة بجد والباقى ان هم إلا كالانعام بل هم اضل سبيلا (ده فى المجتمع المصرى الى بعيش فيه)
                              و
                              لو اعدنا نحلم زى مبتقول و حلمنا بالنهضة و بالتغيير هنبقى بنركب بحر التمنى ليس إلا و قد نهى النبى عن ركوب بحر التمنى
                              اقولكم ازاى الحلم بالنهضة يعتبر ركوب بحر التمنى و ليس حلم ......فاخذ مثال من الواقع وليكن انا مثلا انا ان شاء الله داخل هندسة و لو عشت للرسالة و حملتها (و اين انا من حملها مش لما ابقى انتصر على نفسى الاول دحنا جيل تعبان اوى) فماذا استطيع ان اقدم للاسلام ولكى اكون من صناع الحياة ؟؟؟؟؟ طبعا االجابة التميز فى المجال العلمى و اصبح من الاوائل لكى ارفع راية الاسلام فى كليتى وفى منطقتى .... ولنفرض ماذا حدث يعنى ؟؟؟؟؟ مهو ده هيبقى اخرى ....يعنى دى النقطة (ب) عندى فأين النقطة (ى) ........ وبغض النظر عن العمل الخيرى الى بتكلموا عنه الذى لا يحرك ساكنا فهذا العمل الذى يقوم به صناع الحياه لا يصل حتى الى أذان الناس لكى يحرك قلوبهم
                              نرجع للمثال المقترح فى نفسى ....انا لو اهتميت بالعمل الخيرى فى الكلية كده مش هتمييز فى المجال العلمى او بعنى اخر مش هعرف اجيب اخرى ....فنسيبها لبعد التخرج ...بعد التخرج ماذا افعل أأكون من صناع الحياة الغير مؤثرين فى المجتمع الذى اعيش فيه ؟؟؟ هذا هو التفكير المنطقى الذى لا يعد ركوب بحر التمنى و هو لا يؤدى الى نهضة ... اما النهضة التى فى خيالكم هى تأتى بالركوب بحر التمنى يعنى مثلا فى مثالى علشان ابقى من صناع النهضة لازم اخترع بعد التخرج من هندسة شئ يهز العالم (يعنى ابقى انشتاين مثلا).... وده خيال فاضى مع انه السبيل الوحيد للنهضة
                              فنسيب ركوب بحر التمنى و هو ان انشطة العمل الخيرى الذى تقوم به جمعيات صناع الحياة المختلفة ممكن يؤدى لنهضة ... ونرجع للتاريخ المعاصر الخالى من المعجزات يعنى متقوليش اهل الكهف ولاكن قولى تاريخ الاندلس و ده الى بيوضحه طارق السويدان فى برنامج علمنى التاريخ (بصراحة برنامج اكثر واقعية) فالنهضة والتغير تبدأ(وانا بقول تبدأ) بالتغير السياسى و ليس العمل الخيرى الذى لا يحرك ساكنا ... وهذه هى وجهة نظرى .. طبعا مش قصدى بالتغير السياسى ان احنا نهاجم الحكومة ولاكن مثلا لو الاستاذ عمرو خالد و بقية الاساتذة الكبار الذين يعملون فى مجال الاصلاح و الدعوة اتحدوااااااااا و وحدوا الطريق فهذا هو التغير السياسى بدل من الفرقة وتعدد الميادين فلو اتعملت حملة للتغير الفكرى السياسى و للنهضة فى العالم العربى اشترك فيها كل الدعاه الى الله و نزلوا الشارع و دعوا الى التهضة فى مساجدنا الشعبية فهنا يكون الامل فى النهضة .....ولاكن اين تجد من يقول كلمة حق فى وجهة سلطان جائر (افضل الجهاد) فقد اثروا العافية والامان مثل حملة حماية كأن مشكلة العالم العربى هى الادمان وليس الحكام
                              انا اسف انى طولت عليكم انما انا قولتالى فى قلبى مع ان انا مقللش من العمل الخيرى الذى يقوم به صناع الحياة ولاكن ليس هو الاصل فهو مطلوب بشدة ولاكن التغير السياسى اولى قبل اى خطوة للاصلاح و إلا هنصلح ويرجع يفسد تانى الى عملناه و نساعد الناس و يرجعوا تانى .... فأن كان رب البيت بالدف ضاربااا .....
                              من الاخر احلموا زى منتوا عاوزين قالها رفاعة الطهطاوى (ان العرب اتفقوا على الاختلاف و اختلفوا على الاتفاق و فى النهاية اتفقوا على ان لا يتفقوا) و قالها سعد زغلول (مفيش فايدة فى الشعب المصرى) بلا كمان 20 سنة هتشوفوا ولا حاجه
                              والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته

شكر وسؤااااااااال عاجل و دعاء

فعلا حلقة اكثر من رائعة فيها دروس كتيييييير اوي ممكن نستفاد منها وفعلا انا اصبحت اكثر تعلقا بأسم الله الوكيل
                                وكمان من الحجات اللي عجبتني اوي ان الشباب دول (اصحاب الكهف) كانوا بيخدوا حسنات والبلد بتتصلح بسببهم وهما نايمين مش حاسيين

واحب اشكر الاستاذ عمرو خالد اوووووووي علي القصص اللي حكاهلنا وخلنا نحب القراَن الكريم بيها
                                واشكره كمان علي انه بيصور في مكان حدوث القصة ومكان حدوث المعجزة

وفعلا مش حضرتك يا استاذ عمرو لوحدك اللي حسيت برهبة وحب لله
                                لا كلنا كنا حاسيين كدة اول ما شوفنا الكهف .............(سبحان الله)
                                وفعلا عشنا الايات لكننا اول مرة نسمعها

واناحملت الحلقة وفرجت عليها ناس اعرفهم
                                وعجبتهم اوي بس سألوني سؤال معرفتش ارد عليه

وياريت حضرتك ترد عليه

والسؤال هو
                                ازاي عرفنا ان الكهف اللي حضرتك صورت فيه هو الحقيقي وخصوصا لان فيه كلام بيقال ان فيه كهف في سوريا وكهف في تركيا منهم واحد هو الحقيقي

ياريت حضرتك ترد علي السؤالوتقولنا المكان الحقيقي للكهف

انا مستني ردك

و يارب يكرمك ويدخلك جناته جنات النعيم
                                و يارب يجعلك سبب لهدي الامة واصلاحها

و يارب تفرح بأولادك وتشوفهم بيصلحوا في الارض وبيعملوا نهضة وعندهم رسالة وهدف وضعينه امام اعينهم

ويارب ايقظ شباب المسلمين واهدهم واجعلهم مثل اهل الكهف واخرج منهم عمر وعلي وعثمان

امييييين اميييين اميييين

يعمل...
                                X