إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة (9) أهل الكهف - الجزء الأول (أقرا ردود أ.عمرو صفحة رقم 20)

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم اساذ عمرو
    ما شاء الله كالعادة الحلقة رائعة لكن المهم ان نعمل بها و تغير شئ في شخصيتنا

بعد حلقة امس وجدت نفسي احلم حلم جميل

ان صيدلاتيه بابحاث احد شركات الادوية

حلمت بانشاء شركة :

صناع الحياة للادوية
    اهداف الشركة:
    1-توفير الدواء للمواطن العربي بجودة عالية و سعر مناسب
    2-توفير الادوية المستوردة التي تستخدم في علاج بعض الامراض المستعصية مثل السرطان و غيرها بتكلفة معقولة تقل كثيرا عن المستوردة و تقلل من جشع بعض المتاجرين بها
    3-انشاء ملحق خاص بابحاث الدزاء و تطويره للنهضة بصناعة الدواء العربي يستمد تمويله من ربح الشركة
    4- توفير الملايين التي تنفق على استيراد الدواء
    5-انشاء صناعة ضخمة علي مستوى العالم العربي فمن المعروف ان تجارة الادوية هي الاعلى في العالم بعد السلاح
    6-اكتشاف المواهب في مجال الطب و الصيدلة و استفادة بلادنا منها بدلا من هروبها للخارج و كبنها و دفنها في بلادنا

اعلم انه حلم صعب و لكن ليس مستحيل

و اتمنى ادراجه في مشرعات صناع الحياة للمستقبل عند توفر التمويل اللازم

و احب اعلاف رأيك هل خطأ اننا نحلم احلام كبيرة و لازم نبتدي باحلام صغير
    ام الحلم الكبير يكون هو الهدف الذي نسعى لتحقيقه من خلال الاحلام الصغيرة

ارجو اعرف رأيك

و ارجووك لا تنسنا من صالح دعائك ان و اختي

والله ان الانسان عندما يرى هكذا شباب يشعر بالخجل من الله سبحانه وتعالى؟ ماذا سنقول له يوم القيامه عندما يسالنا ماذا قدمنا لديننا ؟ يا ربي ارزقنا من الاعمال ما نلقاك به يوم اقيامه وانت راض عنا ... ما اجمل ان نكون سباقين في فعل الخيرات وان تكون انه المصطفى محمد اكثر الامم قربا من الله وجهادا في سبيل كلمه لا اله الا الله

السلام عليكم استاذي الغالي .. ان شاء الله يجعل اعمالنا في ميزان حسناتك .. انا يا اسثاذي اعيش في السويد وليش لدي اي صحبه هنا واتمنى ان اقوم بعمل للاسلام وادعو ان التقي بصحبه صالحه وناخذ بايدي بعضنا لتقوم بدورنا وحمل رسالتنا اتمنى ان نعمل مشروع يعرف بالنبي هنا لاطفال المسلمين الذين لم يعرفو عنه الكثير وانا هنا رايت كيف ان هذا الامر معدوم تقريبا وان الاهل لا ينتبهون لاهميه تربيه اولادهم على سيره الحبيب المصطفى محمد صلى الله عليه وسلم,, يا ربي يرزقنا هذا المشروع ويعيننا ولكني لوحدي لا اقدر على شي . ادعو لي ولياخذ الله بيدي ويشدد ازري ويثبتني ويثبت المسلمين في هذا الغربه
      اعمل لدنياك كأنك تعيش ابد

واعمل لأخرتك كانك تموت غدا

السلام عليكم يا بنات ويا شباب والله أنا أعتقد أن الغلام واجه الملك في قصة أصحاب الأخدود لأن المواجهة هي الخيار الوحيد والمقبول واللي هيوصل فكرة لا إله إلا الله للناس وكمان لأن الغلام شاف تجربة الراهب مه الأنغزال فكان عارف مسبقا أن مش ده الحل اما أصحاب الكهف فكانوا صغار في السن وقليلي الخبرة وبالمواجهة مع الملك مش هتحل الموضوع بدليل العالم اللي نقل لهم علمه ولما الملك علم بأمره قتله وبردوا مفيش حاجه أتغيرت في الناس يعني مكنش الحل في المواجهة عشان كده أختاروا الأنعزال للتفكير في حل والحل جه من عند الله ده أعتقادي والله أعلم وأستاذ عمرو ممكن يفدنا في الموضوع ده

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
          يا أ/ عمرو و الله الحلقة انهاردة اكتر من رائعة ربنا يباركلك ...و الله اتحمست كتير و ناوية باذن الله اكون مثل شباب اهل الكهف يكون عندي رساله اتعب و احارب عشان انشرها و احققها و كمان انا استفدت حاجة مهمة جدا لفتت نظري ان اول خطوة بيلجا ليها صاحب اي رسالة هي مساعدة الناس و خدمتهم ده حضرتك قلته انهاردة و في قصة الغلام و طبعا قصة اصحاب الجنة ربنا يعيننا و يثبتنا و اهم حاجة فعلا الصحبة عن تجربة شخصية و الله العظيم بتفرق في كل حاجة زي ما حضرتك قلت في مستقبلك و علاقتك باهلك و علاقتك بربك ربنا يقوينا و يرشدنا للطريق الصح و ربنا يباركلك و يثبتك و يجعلنا و اياك في الفردوس الاعلي مع الرسول صلي الله عليه و سلم

السلام عليكم يا بنات ويا شباب والله أنا أعتقد أن الغلام واجه الملك في قصة أصحاب الأخدود لأن المواجهة هي الخيار الوحيد والمقبول واللي هيوصل فكرة لا إله إلا الله للناس وكمان لأن الغلام شاف تجربة الراهب مه الأنغزال فكان عارف مسبقا أن مش ده الحل اما أصحاب الكهف فكانوا صغار في السن وقليلي الخبرة وبالمواجهة مع الملك مش هتحل الموضوع بدليل العالم اللي نقل لهم علمه ولما الملك علم بأمره قتله وبردوا مفيش حاجه أتغيرت في الناس يعني مكنش الحل في المواجهة عشان كده أختاروا الأنعزال للتفكير في حل والحل جه من عند الله ده أعتقادي والله أعلم وأستاذ عمرو ممكن يفدنا في الموضوع ده

الصحبه الصالخه

السلام عليكم :
              جزاك الله خيرا يا ا/عمرو خالد علي هذه الحلقه فهي فعلا حلقه جميله وتبين ان اصحاب الكهف كان لديهم الايمان بالله والاراده القويه وكان لديهم شئ يفقده كثير من الشباب الا وهي الصحبه الصالحه التي تعين علي طريق الايمان وتشد من ازر الفرد في عمل الخير واني احمد الله علي ان اعطاني صحبه صالحه كل منا يشد من قوي الاخر ونكون علي طريق الايمان
              ......وجزاك الله خيرا علي ما تفعله وتفدمه من خير واسال الله ان يكون في ميزان حسناتك

جزاك الله كل الخير عن امتنا و شبابنا يا ايها الاخ الفاضل و اسمحلي ان القبك بالاخ الفاضل لانك فعلا اخ للجميع يا استاذنا الفاضل/ عمرو خالد . والله انت فعلا اخ للجميع لوالدي الذي يوجد بينك و بينه فارق سن كبير و اخ لي و هذا يملأني فخرا و انا فتاه في السابعة و العشرين و اخ لاختى الصغري ذات الخمسة عشر عاما انت فعلا قريب للجميع
                و سبحان الله و الله و الله و الله انا واحدة من الناس اللي بلاقي نفسي و الله في كل حلقة من قصص القرأن
                فمثلا لقيت نفسي نفس لوامة في قصة قابيل و هابيل و لقيت نفسي فعلا في قصة اصحاب الجنة لما اصحاب الجنة رفضوا مساعدة الناس فربنا قربهم ليه بطريقته هو سبحانه و تعالى
                و لقيت نفسي في قصة مريم العذراء عليها السلام لما كانت في ضيق من حملها و خوفها من الناس فلم تشكو الا لله فزادها ذلك قوة و صلابه و لقيت نفسي في قصة طالوت و جالوت و اكيد وقعت في الغربلة طبعا لاني مش ملاك بس الحمد لله لقيت نفسي عندي اهم حاجة على حد تعبيرك و هو اني الى حد ما منضبطة و ع فكرة الانضباط دا بدأ عندي متأخر شويه من بعد ما اشتغلت و الحمد لله اان مش زعلانة لان بحمد ربنا اللي اهداني احلى هديه بعد نعمة " لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله صلى الله عليه و سلم " و هي اني صادقة مع نفسي و عارفة عيوبي كويس اوي و الحمد لله
                يبقى طلب شخصي وانساني اخير و فعلا انا في امس الحاجة اليه و لا يحتمل التأخير و ربنا وحده هو اللي يعلم انا فعلا في اشد الحاجة لطريقة للتواصل مع حضرتك سواء عنوان بريد الكتروني خاص بحضرتك او بأي طريقة تانية و ياريت يكون دا ع وجه السرعة ارجوك و فرصه و حضرتك موجود بالقاهرة ارجوك ارجوك ارجوك و استحلفك بالله ان تنال هذه الرساله حيز من اهتمام حضرتك الشخصي لان و الله الموضوع لا يحتمل التأخير او التخاذل و ربنا وحده الاعلم و بالنسبة ليا انا عنوان بريدي الشخصي ***********************أرجوك اقسمت عليك استحلفتك بالله ان تري رسالتي بعين الاهتمام و الجدية
                وفقك الله لما يحبه و يرضاه
                التعديل الأخير تم بواسطة Moderator; الساعة 10-09-2008, 11:08 AM. سبب آخر: عذرا أخي الفاضل ممنوع وضع ايميلات على المنتدى حسب القوانين

أولا حمدا لله على سلامة حضرتك يا أستاذ عمرو ونورت بلدك مصر
                  ثانيا الحلقة انهارده كانت حلوه أوى وبتكلمنا .وعلى فكرة أنا كنت فاكره برضه إنهم لما راحو الكهف راحو عشان يعتزلو الناس...وأكتر حاجتين أثروا فيه جدا لما حضرتك دعيت على باب الكهف..ياااااه والله جسمى قشعر وبكيت،تانى حاجه لما الشباب قعدوا تحت الشجره وخايفين إنهم يحكوا عن السبب الى خرجهم من الاحتفال
                  وبعدين كل القصص الى فاتت كلها أبطالها شباب قدينا ويمكن أصغر مننا..،الواحد غيران جدا ومكسوف ع الآخر من نفسه،انهم شباب قدينا ف السن وظروفهم أصعب من ظروفنا ميت مره وأقويا قد إيه ف الحق،،فعلا القرآن ده معجزه ومش أى حد يفهم القرآن،عاوزه أقول لحضرتك إن أنا كان أهم حاجه إنى أحفظ القرآن بس،لكن أما فهمت القصص حبيت القرآن جدا جدا وهو فعلا يغنى عن أى كتاب آخر بس للى يفهمه ويتدبر معانيه.جزاااك الله خيرا

ربنا يكرمك يارب ويكثر من أمثالك ويجعلنا نقدر نعمل زي ما حضرتك بتعمل ونمشي على منهج الإصلاح اللي حضرتك بتقول بيه علطول
                    نفسي تدعيلي وتدعلنا كلنا يا أستاذ عمرو كتييييييييير ان ربنا يقدرنا ويشفي امراض قلوبنا ويمحو ضعفنا عشان نعمل ولو ربع اللي عمله اصحاب الكهف
                    أنا عموما بحب أطمن حضرتك إننا بنسعى في إصلاح نفسنا وتجهيزها التجهيز اللي يليق بأشخاص يحملوا هم الامه وهم نشر النور في قلوب الناس والله بدأنا يا استاذ عمرو وعشان كده احنا محتاجين دعوات حضرتك أكتر وأكتر

ياااااااارب شرفنا بإستعمالك لنا في نصرة دينك ونشر هدايتك بين الناس ولا تستبدلنا ياااااااارب

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
                      اولا احب اشكرك و احييك يا أ/عمرة علي حلقة اليوم و الله حلقة مهمة جدا جدا علي الاقل لينا كشباب عشان زي ماحضرتك قلت "ما نستصغرش نفسنا" و الله انا فعلا اتحمست جدا و حابة فعلا تكون ليا رسالة اعيش من اجلها مش بس اعيش اكل و اشرب و اتجوز.........و لفت نظري حاجة حلوة اوي اتكررت في كذا حلقة من قصص القران ,و هي ان صاحب اي رسالة اول خطوة بيعملها انه بيخدم الناس و يساعدهم و ده شيء حلو جدا و خطوة مهمة ......و فعلا موضوع الصحبة ده مهم جدا جدا عن تجربة شخصية و الله فعلا زي ما حضرتك قلت بياثر علي مستقبلك و علاقتك باهلك و علاقتك بربك نوعية اصحابك................في انتظار حلقه غدا ان شاء الله ربنا يوفقك و يكرمك و يرزقنا و اياك الفردوس الاعلي ان شاء الله مع الرسول صلي الله عليه و سلم

أول مشاركة

السلام عليكم اسمي آلاء من الشام عمري 15 سنة و هذه أول

مشاركة لي في المنتدى .

وشكراً لك يا أستاذ عمرو على هذه الحلقة

و أبشرك أني سأنهي أكثر من ختمة في رمضان و أنظر ما يمكنني

فعله لمساعدة الناس

وخاصة أني انتقلت من مدرستي الشرعية ذات الجو الإسلامي و

الراقي والطاهر بعد أن نهلت من بحور العلوم الإسلامية و العملية إلى

جو قدساده الفساد فهو يحتوي على ديانات أخرى وذلك لظروف لم أكن أريدها أن تقع .

والسلام عليكم .

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
                          قصة أهل الكهف :
                          سبعه من الشباب احبوا الاسلام حبا شديدا و عاشوا للاسلام و اووا الى الكهف ليبدأوا من جديد و معهم النيه
                          فأنزل الله الرحمه عليهم فالكهف أواهم

كم من اغنياء عايشين فى قصور بلا ايواء
                          و كم من الفقراء و البسطاء عايشين فى قمة الايواء

الشباب هم الامل

لمعرفة الايمان فى قلبك : لو مكان فيه سوء لا يمكن تستطيع ان تتواجد فيه
                          الصحبه الصالحه تؤثر فى علاقتك مع الله عز وجل و مع علاقتك مع اهلك و فى مستقبلك
                          قم و صلى و اعبد الله سبحانه و تعالى و خذ بيد الناس و صلح فى الارض و اعمل عمل صالح
                          هل بتشعر بحرقه على الناس انت بتحب الناس

ابدأ باطعام الناس الفتيه " اهل الكهف " بدأوا بمشاريع للناس و هى يعرف الناس ان يوجد خير
                          و ينشروا الرساله
                          من دعاء رسول الله صلى الله عليه و سلم " اللهم نعوذ بك من الكفر و الفقر

اللهم اربط على قلوبنا كما ربطت على اهل الكهف
                          اعرف الله سبحانه و تعالى فى وقت الرخاء يعرفك فى وقت الشده

يا ذا الجلال و الاكرام نسالك ان تأوينا كما اويت أهل الكهف
                          يا رب اشملنا برحمتك و رعايتك يا ارحم الراحمين
                          يا رب ارحمنا و اجعلنا مما ينصرون الاسلام و استخدمنا و اجعلنا نقلدهم يا رب
                          اللهم نسألك حبك و حب من احبك و حب عمل يقربنا لحبك
                          اللهم ارزقنا الصحبه الصالحه و اجمعنا بهم فى الجنه
                          يا رب اربط على قلوبنا فلا نخاف
                          يا رب استجب آمين آمين آمين
                          و اللهم صلى و سلم و بارك على سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم و على آل سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم و على اصحبه أجمعين
                          و الحمد لله رب العالمين
                          لا اله الا الله وحده لا شريك له , له الملك و له الحمد و هو على كل شىء قدير

اللهم استخدمنا ولا تستبدلنا
                            ان الشباب في ذلك الوقت كانوا يعانون معاناة اكثر من شباب عصرنا اليوم ومع ذلك اصروا على رسالتهم التي نشرها الله لهم على مدى العصور في قرآن يتلى ليوم القيامة
                            ان كهف الرسالة احب الى اصحاب الاصلاح اكثر من الدنيا كلها
                            نفس الرسالة التي حملها محمد (ص){والله ياعم لو وضعوا الشمس في يميني والقمر في يساري على ان اترك هذا الأمر ماتركته حتى يظهره الله او اهلك دونه}فاظهرها الله
                            ونفس الرجالة يحملها اطفال فلسطين الرجال
                            يارب نكون على نفس القدر من المسئولية

اللهم استعملني ولاتستبدلني..

حلقة رائعة رائعة رائعة...
                              كل يوم أعاهدك على شئ لكني خائفه أن أقصرفي عهدي هذا ياوالدي ومعلمي الفاضل إدعوالله لي بالتوفيق والنوروالثبات..
                              فعلا سبحان الله لامأوى لنا إلى في رحاب الله ومعيته
                              و من يكابرويظن غيرذلك هالك لامحاله
                              فهمها سيدنا نوح وناشدابنه أن يفهمها لكنه أبى واستكبر(قال سآوي إلى جبل يعصمني من الماءقال لاعاصم اليوم من أمرالله)

أعاهدك على الثبات ومما يعيننا ويثبتناماقلته لنا في آل عمران وأن للثبات خمسةعوامل لابدأن نتمسك بها
                              1-اللجوء إلى اله بالدعاء
                              2-الإكثارمن العبادة
                              3-الدعوة إلى الله
                              4-تحديدالهدف
                              5-الصحبه الصالحة
                              وأن الشهوات والمعاصي تحيدنا عن الثبات
                              سوره رائعه يامعلمي ودائما أذكرنفسي بكلماتك جزاك الله خيرا
                              أرجو أن تجيبني على سؤالي بالأمس في الصفحه السادسه
                              السعادة عطر لاتستطيع أن ترشه على من حولك دون أن تعلق بك قطرات منه...

الله يجزيك الخير يا استاذنا واخونا
                                انا قرأتي للمصحف الكريم اختلفت في الشهر الكريم لاني بعيش مع القصص القرآنيه بفهم واكيد بحاول اطبق الرسائل المبعوتة لينا من قصص القرآن.
                                ربنا يكون بعوننا ويسر لينا طريق الهدى ويرزقنا بالصحبة الصالحة ونعين بعض على الخير ويكون النا يد في اعادة العزة للامة الاسلامية وتعمير الارض

يعمل...
                                X