إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة (8) قصة طالوت وجالوت

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

لدي أمر أريد أن أستشير الدكتور عمرو خالد فيه

أنا نائب بصحيفة فالنسيا بمنتديات كووورة (أكبر منتدى رياضي عربي)

والصحيفة كبيرة، وفيها العديد من الرواد والأعضاء والزوار، يتابعون أخبار النادي وكذا ....

كيف، بل قبل، هل أستطيع استعمال منبري هذا في شيء لإرضاء الله؟

أقصد هل ينفع يعني؟

وإن كان ينفع، فـ كيف أستطيع استعماله علما أن الخروج عن النصوص الرياضية كثيرا ليس بالمستحب كثيرا؟

هل هناك طريقة ""ذكية"" لم أتوصل إليها بعد للدعوة، للتثبيت، للتذكير ....

لا أدري، أنا أحاول بقدر ما عندي، وما عندي قليل.

استاذى استاذى
      بعد الحلقه قومت رتبت اللى كتبته ع توبيك للكليه عندنا
      عشان اصحى النفوس الضعيفه اللى فيهم
      ورتبت زى ماقولت حضرتك كل نقطه وحلها
      والحلقه كانت عن ايه بالضبط
      بس للاسف وانا برفع بوستر البرنامج بتاعك مع التوبيك
      التوبيك شكله مش نزل
      بس هحاول تانى ورا التوبيك لحد ما ينزل والكل يقرا
      واللى شم يعرفنلحق تقوله ع الاعاده عشان يشوفها
      كده ممكن نكتشف واللى عنده طاقه يلحق يعرفها قبل
      ما تندثر
      اتعامت منك يا استاذى
      بعد الكلام الواجب العملى اللى مفروض نعمله
      وربنا يقدرنى اعمل واجب عملى بعد كل حلقه
      بجد انا مبسووووووووووووووووووطه بالبرنامج ده قووووووووووووى
      لانه بيرفع الكاقه الايجابيه جداااااااااااااااااا
      بجد قرانا جميل ومليان
      بس نقراه بقلب صاحى بقلب حى هنحس بيه
      ممكن يا استاذ عمرو اعرف ممكن نتواصل معاك ازاى
      ع فكره يا استاذ عمرو لازم اشكرك كتير ع حاجه مهمه
      قوى لولا حمله حمايه اللى عملتها حضرتك وكنت بتشجعنا
      مش كمت عرفت العمل الخيرى ومش كنت اكتسبت خبره
      وعرفت يعنى ايه العالم حواليا
      وعرفت يبقى ليا كوناتكت بصناع الحياه
      بجد لولا الحمله دى اعتبرها ساعدت المدنني انهم يرجعوا لحياتهم عادى
      وساعدت من لم يكن اى مجال ف العمل التطوعى انهم يعملوا بجد واخلاص ويعرفوا يعنى ياه عمل جماعى وبذل ومجهود وحماسه وتوعيه
      بجد بارك الله فيك يا استاذى

لدي مشكله وخائفه منها..ارجووك ان ترد علي

ابي ومعلمي وقدوتي البطل عمرو خالد...
        اولا اريد ان اقول اللهم لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مبارك فيه ان جعلت لنا بطل في هذا الزمان يعلم الشباب ويربيهم على الاسلام الصحيح ويعملنا القيم التي ننهض بها في هذه الامه.. اللهم لك الحمد ان جعلت بنا استاذنا وابانا الدكتورعمرو خالد..اللهم كثر من امثاله وبارك فيه..
        ابي عمرو الحلقه كانت رائعه ويا رب الشباب كلهم يستفيدو من الحلقه ويكون لهن هذه الصفات لننهض بالامه ولكن وانت تتكلم عن هذه الصفات خفت من شيء واحد وهي مشكله حصلت معي وارجووووك ان ترد علي فيها فأنا خائفه جداا..واستحملني للأطاله ولكني اريد ان اعرض عليك المشكله..

انا ومجموعه من فتيات سمينا نفسنا صانعات الحياة نعمل في قريتنا الصغيره ولله الحمد والمسؤوله لدينا هي امرأه متزوجه ولكن ليس لدينا اي دعم مادي ونحن نعمل فتيات لوحدنا الا ان هناك من الرجال من ادا طلبنا منه احيانا عمل ما يقوم به ولكن ليس دائما نجد من يساعدنا ولكن سبحان الله اي مشروع نخطط له كان ينجح بفضل الله ولأن نيتنا صادقه ولله الحمد وكنا نجتمع في مسجد البلد ونخطط هناك ونعمل هناك وفي يوم من الايام افتتح في القريه مركز سُمي المركز الاسلامي وقررنا ان نشارك فيه وفرحنا به كثيرا فالمركز مكان افضل للمشاريع وعند ذهابنا هناك وجدنا ان المسؤول عن المركز وهو امام البلد رافض لفكرة صناع الحياة تماما للأسف وهو يريدنا ان نعمل لكن بشرط بدون اسم صانعات الحياة ونحن حاولنا اقناعه بالفكره ولكن دون جدوى فلم نوافق على ان عمل بدون هذا الاسم فقد عشقنا صناع الحياة وفكرة صناع الحياة فهو مشروع اكثر من رائع ولا نريد تبديل الاسم ولا الفكره لذلك انسحبنا من المركز وعدنا للتجمع في المسجد ونريد ان نبحث عن مكان آخر يؤوينا..
        واليوم وانت تتكلم عن الاخلاص قلت.:هل انت انسبحت مره من شغل تطوعي عشان اسمك مذكرش؟؟ فأنا خفت جداا هل هذا الذي فعلناه يدل على عدم اخلااص؟؟ ولكننا نحن لم ننسحب من العمل الاسلامي بتاتا نحن ما زلنا ننفذ مشاريع عديده ولكننا انسحبنا من المركز فقط ومن التعامل مع هذا الشيخ والله شاهد اننا عند انسحابنا من المركز خططنا فورا لمشاريع جديده وها نحن ننفذ بها ونعمل ولكن ليس بهذا المركز ننفذها..
        فأرجووووك اريد رداَ فأنا اريد الاخلاص دائما في القول والعمل واخاف ان اتنفس نفساَ واحداَ لا يكون مخلصا لله عز وجل..
        وآسفه للأطاله ولكن كان لا بد من طرح المشكله لأنني خفت حقاَ ولم اجد افضل منك بعد الله تعالى ليعيطني حلا او ليطمئن قلبي بأننا لم نخطىء...
        ورجاء آخر ..ادعو لي بالاخلاص وادعو الله ان يوفقنا في صانعات الحياة وان يولي علينا الصالح المصلح من يتوافق فكره مع فكرناا..ادعو الله ان يحقق لي كل ما تمنى ....
        وانا والله لا انساك ابدا من دعواتي...ربنا يوفقك ويرضى عنك ويرزقك الاخلاص ويثبتك ويعينك على الاصلاح في الارض يا ربب والحمد لله على سلامتك يا بطل وانت شجاع وبطل كما اعتدنا عليك دائما وسلامي لزوجتك الرائعه علا واولادك علي وعمر وكل العائله..
        ابنتك وتلميذتك المتواضعه والتي تفخر انك اباها واستاذها وانك بطل مسلم مصلح رسول للنهضة:مريم مصطفى خليل
        18 سنه
        معا...نصنع الحياة بأذن الله
        ومعا...نحيى بالقرآن مع قصص القرآن
        التعديل الأخير تم بواسطة مريم خليل; الساعة 09-09-2008, 02:45 AM.
        أمات الحب عُشّاقا...وحُبك يا رب أحياني
        ~ أحبك ربي ~

حمد لله على السلامة ويارب تكون كل خطوة وكل نفس وكل تعب في ميزان حسناتك تفرح بها يوم القيامة وهكذا تكون برامجك ذات المعاني القوية، صدقني يا أستاذ عمرو المعاني الكبيرة التي تذكرها في برنامجك تعلى الهمم ووتحفز البذل داخل كل منا أذكرك بيوم قلت فيه أنك يوما ما صليت ركعتين بالبقرة وذقت حلاوة ايمان كبيرة لقد قمت بهذه التجربة في العشر الأوائل من ذي الحجة الماضي وكم كانت سعادتي بها فكررتها ثاني يوم مع آل عمران وربنا يتقبل، الشاهد في ذلك أنك عندما تخاطب علو الهمة تعلو الهمم وعندما نهبط نحن بالهمم تهبط أكثر فتوكل على الله وعلى همتنا وكبرها وباذن الله يكون التجاوب أكبر مما نتوقع وجزاك الله خيرا على مشاعرك الطيبة تجاهنا والله ربنا يعلم أنك احد أفراد أسرتنا الآن

من منا داوود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

[CENTER]"]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
            اخى فى الله واستاذى عمرو خالد
            ا حبتى فى الله
            انا على فكرة كتير بتحصل معايا الحركه دى انى لما اكون با عمل استقصاء عن اى شى مش باعمله مرة واحدة ممكن مرة واتنين تعرفوا ليه
            مش لانى مش واثقة فى اجابتى انا بجد اكتشفت دة انهاردة وانا باعمل الاستقصاء وانا باشاهد الحلقة وجاوبت بمنتهى الصراحة انا دايما اول مرة باعمل فيها الاستقصاء باكون فيها صريحة جدا لكن اللى كنت باعمله انى بارجع اعمله تانى لكن انهاردة بالذات قلت هو انت بتعملى الاستقصاء على تطلعى نفسك فى الصورة اللى انت عاوزاها فلا بالصورة اللى انت عليها ولقيت نفسى فعلا باعمل الاستقصاء قبل كدة على الصورة اللى انا عاوزاها مش اللى انا عليها فقلت انا لامتى هافضل اضحك على انفسى لامتى هاتمنى لامتى هاهرب من نفسى واقول انا نفسى اكون ليه ما اقولش انا كدة ولازم اكون كدة وبجد انا بحمد ربنا انى وقفت الوقفه دى مع نفسى
            ودة بالضبط اللى طبقته على سيدنا داوود هل هو لما كان بيتصفى مع قومه كان بيقول انا نفسى اكون ولا كان بيعمل وعلى اساس نتيجة عمله تلقائى بيلاقى نفسه مع اللى انتهى عليهم الامر
            ودة يا شباب نفسى كلنا نعمله مع نفسنا كلنا انهاردة ليه انهاردة بالذات
            اولا
            علشان احنا لسة يوم وينتهى العشر الاوائل من رمضان وتنتهى ايام الرحمة فى رمضان مع ان رحمة ربنا وسعت كل شىء لكن فى رمضان اوسع بس للى يلحق
            فيا تر ى يا شباب من منا لحق رحمة ربنا

من منا وقف مع نفسة وقفه وقال انا كان نفسى اعمل كذا وكذا اول رمضان والوقتى هيعدى ثلث رمضان يا ترى وصلنا لفين
            يا ريت نعمل الوقفه دى ونكون صرحاء مع انفسنا زى ما سيدنا داوود كان صريح مع نفسه مقلش انا هاكمل للنهاية وفى النهاية لقى نفسة خرج
            لاء هو قال انا هاكمل وفعلا كمل
            مين هيكمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
            ثانيا
            اننا المسلمين فى وقت صعب زى ما استاذ عمرو قال احنا الوقتى فى نهاية الكرف بس للاسف مش لاعلى للاسف لاسف يا تر هنفضل لاسف لحد امتى ويا ترى مين اللى هيطلع لاعلى ومين اللى هيكون فى النص ومين هيفضل فى القاع
            ومين اللى هيكون فينا السبب فى طلوع الكرف اصلا
            كل رمضان بنقول وبندعى بحرقة يا رب تنصرنا يا رب لا ياتى العيد والا والاسلام عزيز
            بس يا تر ى احنا طبقنا اسم الله العزيز فى انفسنا علشان ربنا يعزنا

يا ريت نرجع لحلقات باسمك نحيا
            وزى ما استاذ عمرو قال امباح على المنتدى يا ريت نفكر نفسنا كل فترة لاننا بننسى ويتخدنا الدنيا نحاول نثبت ونكون
            جدعاااااااااااااااااااااان
            اللهم ثبتنا كما ثبت داوود واستعملنا ولا تستبدلنا واجعلنا من عبادك المخلصين والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
            الفقيرة الى ربها دائما وابدا[/[/COLOR]CENTER]
            اللهم خذ بايدنا اليك
            اخذ الكـــــــرام عليك

جزاك الله خيرا أستاذ عمرو
              بجد حلقة جميلة جدا وأعطتنا دفعة قوية أوى
              لأنى كنت دايما بأحس انى سلبية وبأحاول أقوم الموضوع دا وجات الحلقة دى ادتنى امل وانى ممكن فعلا ابقى حاجة تنفع دينى وأمتى
              أنا طبعا عندى قصور فى بعض الأشياء المذكورة
              ونفسى أقدر اعالجها واصححها وأقدر أعمل حاجة نافعة ومفيدة
              وياريت حضرتك تعرفنا ازاى
              لأنى متأكدة إن فيه ناس كتير زيى
              بس محتاجين حد يدلهم على الطريق منين
              وهتلاقو أحلى شغل وأعلى همم باذن الرحمن
              بارك الله فيك أستاذى وكل القائمين على البرنامج

سأحيا بالقرآن

استاذى واخى الفاضل عمرو خالد اولا ارحب بعودتك الى بلدك الحبيب مصر وزى ما بنقول مصر نورت لازم تنور لان شمسها وقمرها عادو ليها بعودتك بجد يمكن انا معرفش حضرتك ساكن فين بس حسى ان البلد كلها منوره مش مجامله ربنا يكرمك ويجعل تعبك وسفرك وكل مجهودك فى ميزان حسناتك ويحققلك كل اللى بتحلم بيه فى حياتك وكمان للبرنامج ان شاء الله
                واحنا فى انتظار حضرتك لانى اتمنى لقائك والكلام معاك ربنا يجازيك عنى خير الجزاء

حلقت اليوم روعه كتير حلوة ماشاء الله وربنا يفتح عليك اكثر من علمه فى كتابه وسنة حبيبةالمصطفى انا الحمد لله درجاتى كانت كويسه بس معادى فى حاجه واحده ان شاء الله هشتغل عليها لحد ما تتحسن وقول لحضرتك على النتيجه بس ادعيلى ان ربنا يعنى واقدر احسن درجتى ان شاء الله اتمنى شجاعه سيدنا داود وقوه ارادته وانضباطه وحبه للعمل الخير و يقينه وعزيمته انا وشباب وشبات المسلمين امين يارب العالمين
                واتمنى ايضا ان يستجيب الله لدعائك ويظلنى بظل عرشه يوم لا ظل الا ظله نحن المتحابين فيه هو عز وجل والمتقابلين على طاعته فاللهم تقبل منا يا رب العالمين

الله يفتح عليك يا استاذ عمرو. جزاك الله كل خير.

والله لقد دعوت لك اليوم وانا ابكي بسبب هذه الحلقه التي كانت تقريبا الي. الحمد لله عندي طاقه وارادة ولكن انضباط= zero للاسف وهو المشكله و العائق الرئيسي فعلا. لقد سالت كثيرا و قرات ايضا واكن سمعت منك اليوم تقريبا الجواب الشافي. احمد الله و اشكرك يا استاذي على النصيحه الغاليه.

الحقيقه لا ادري كم اشكرك
                  و لكن اسال الله ان ينصرك و يعزك و يبلغك غايتك و ان يجعلك رفيق النبي في الجنه اللهم امين.

و اسال الله ان يحقق حلمنا حلم النهضه الذي يتحقق شيئا فشيئا و سوف يكتمل باذن الله بسواعدنا نحن الشباب ومن ياتي بعدنا.

السلام عليكم.
                  سارة فؤاد

assalemou 3alaykom wa ra7matou ALLAHI wa baraketoh.as2alou RABI AL AZIZ an you3izza l islema bi baraketi chabeb lmoslimin alladhina ta3ahadou fi hedha lmaw9e3 aw 3abra mouchehadetihim li hedha lbarnemaj lmoubarak lil ostedh 3ala an nekouna kal ghoulem wa an tekouna lena iradetou as7abi talout:rijelouna ka daoud wa nise2ouna maryamiyet,tari9ouna 3ala 5outa lhabib wa na7ya bil 9or2en...wassalem 3ala man yarjou ssalem min RABI assalem

المشاركة الأصلية بواسطة هبة الله محمد العبسى مشاهدة المشاركة
                      حلقة الليلة اكتر من رائعة لذا نويت ان اخذ مباردة للباقى من رمضان نويت ان اخذ مبادرة للباقى من رمضان على حسب كلام استاذنا الكبير واليك الخطة
                      الهدف :العتق من النار باذن الله
                      اولا :العبادة
                      الصلاة
                      الاهداف:
                      1-تحقيق اكبر عدد من صلاة النوافل
                      2-تحقيق الخشوع فى الصلاة والاخلاص فيها
                      .....اليك الخطة
                      1- صلاة الفجر.....وما قبلها من صلاة سنة الفجر
                      2-صلاة الضحى
                      3-الظهر : 4ركعات سنة قبلية+صلاة الظهر+ركعتين سنة بعدية
                      4- صلاة العصر +4ركعات سنة قبلية "غير مؤكدة"
                      5- المغرب :صلاة المغرب +2ركعة سنة بعدية
                      6- 6ركعات بعد المغرب "ركعات الاوابين"
                      7- صلاة العشاء +2ركعة سنة بعدية
                      8- التراويح
                      9-التهجد "اذكر عدد ركعاته
                      10- صلاتى الشفع والوتر
                      11- 2ركعة شكر "اضافة"
                      12-ركعتى توبة"اختار ذنب معين واتوب عنه"
                      "شىء ثابت اذكار ما بعد الصلاة مع كل صلاة
                      القرآن "سأحيا بالقرآن"
                      الاهداف:
                      1-ختام القران بمعدل 5ختمات فيما فوق بمعدل 8 اجزاء يوميا
                      2- التدبر فى القران
                      3-العمل بما جاء فى فصص القران
                      .....اليك الخطة
                      يم قراءة كل جزء بعد الصلاة واثناءقيام الليل
                      اختيار جزء يوميا من القران واقرا التفسير من اي كتاب للتفسير
                      الاذكار والدعاء
                      الاهداف:
                      1-تريطيب اللسان بالذكر طوال اليوم
                      2-الدعاء باخلاص على الدعواى الشخصية
                      3- تثبيت الدعاء للامة الاسلامية بالنهضة ورزق الاخلاص
                      اليك الخطة
                      1- اذكار الصباح والمساء بعد الفجر والعصر غلى التوالى
                      2-التركيز على عددمعين من الدعواى الفردية
                      3- الدعاء بنهضة الامة
                      4- "لااله الاالله وحده لاشريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شىء قدير" "سبحان الله وبحمده ..سبحان الله العظيم" وباقى الاذكار المعروف 100 مرة يوميا
                      المبادرة والنواحى الجسدية
                      اليك الخطة
                      ساعة يوميا مشى "وخاصة فبل الافطار بساعة"
                      صلة الرحم "كل يوم اتصل باحد من اقاربى"
                      قرار تنقية النفس من الكلام على الناس واصفح عنهم
                      مساعدة امى يوميا فى المنزل "بوجه بشوش ولسان رطب"
                      التأمل فى خلق الله "اطلع فوق السطح وانظر الى الحديقة والسماء"
                      ....فى النهاية ادعو الله ان اصبح انسانة جديدة مع حلول العيد
                      ...شجاعة ...منضبطة....مخلصة....قوية الارادة
                      هل هذا يكفى استاذى؟ ليتى ألحق الصف
                      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
                      اختى فى الله انا بصراحة معرفكيش ولا اعرف انتى مين ولا منين لكن بجد بادعليلك ربنا يثبتك ويجازيك كل خير ويعينك على تنفيذ ما كتبتى ويرزققك فيه الاخلاص ويجعلك من المقبولين
                      وبجد ما شاء الله
                      اوحب ابشرك بشىء من ناحية الانضباط فانت ما شاء الله ما دام جانب التنظيم عندك قوى ودة انا عرفته من طريقةكتابتك واسلوبك فانا متاكدة باذن الله انك منضبطة وهتزودى الانضباط دة وربنا يتقبل منا ومنك
                      ولكن لى رجاااااااااااااء
                      ادعيلى معاكى ربنا يثبتنا ويجعلنا من عتقائه ويستعملنا ولا يستبدلنا
                      والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
                      الفقيرة الى ربها دائما وابدا
                      اللهم خذ بايدنا اليك
                      اخذ الكـــــــرام عليك

حمدا لله على سلامتكم

حمدا لله على سلامتكم استاذنا الفاضل ونرجوا ان تجدوا عائلتكم في اتم الصحة والعافيه والايمان والثبات.
                        حلقة اليوم كانت بالفعل مختلفة عن كل الحلقات السابقة،لانها جعلتنا ننتقل الى مستوى آخر وهو الاصلاح في الذات واكتساب المهارات التي تمكننا من حمل رسالة التغييروالاصلاح وبالتالي العمل على نهضة الامة.
                        انجزنا التمرين،وسوف نبدا باصلاح انفسنا وجبر ما ينقص حتى نصل المستوى الذي يرضي خالقنا حتى ييسر لنا سبل النهضة.
                        جزاكم الله عنا كل خير وعود حميد الى اهليكم واحبتكم وابنائكم واخوتكم بالمنتد
                        ى

سلام عليكم يا شباب ...
                          أكتب إليكم هذه الكلمات بعد ساعه فقط من وصولي إلي القاهرة وذلك لتعلموا مدى شعوري بأهمية بهذا اللقاء اليومي الرائع على النت والله أشعر تجاهكم بأخوة صادقة وأشعر في اللقاء اليومي بعد الحلقة بحب وتواصل وتفاهم عميق ولا أخفي عليكم كم أنا مرهق الان بسبب السفر الطويل من العمرة إلي دبي إلي لندن ثم إلي القاهرة اليوم ولكنني مع ذلك أستشعر فرحة وحلاوة لهذا التواصل ، وقد لا تصدقون أن فرحتي بقرءاة مشاركتكم أكثر من فرحتكم أنتم بردودي عليكم . أنها أخوة ومحبة واحساس صادق إن شاء الله وإن كانت الأعين والوجوه لم تلتقي فاني أدعو الله في هذه اللحظات من هذه الليلة المباركة أن يجمعني وكل شباب المنتدي الذي يلتقون كل ليلة في ظل عرش الرحمن وينادي فينا الله أين المتحابون بجلالي فنقول نحن يارب .. كنا نلتقي كل ليلة على المنتدي، فيقول الله لنا اليوم أظلكم في ظلي يوم لا ظل إلا ظلي .. آمين آمين .. آمين. وفي انتظار مشاركتكم الليلة ولكني سأتاخر في الرد قليلا فلقد وصلت منذ قليل وحان وقت سلامي على أهلي.
                          ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

السلام عليكم ورحمة الله
                            استاذي الغالي عمرو خالد جزاك الله خيرا على البرنامج الرائع وحلقة اليوم كانت رائعة
                            ولا تختلف في روعتها عن كل اعمالك بارك الله فيك.
                            قصة طالوت وجالوت هي قصة النفس البشرية فيها الخير وفيها الشر وكلما قوي الخير كانت النتائج جميلة ومفرحة وكلما سيطر الشر على النفس حصدت الاحزان والهزائم فنحن كبشر وكمسلمين لازم نعود نفوسنا على ما يجعلها قوية ومنتصرة حتى نحيا حياة سعيدة وعزيزة.

اخى فى الله استاذ عمرو
                              انا عندى سؤال ويا ريت ترد على
                              انا مشتركه مع مجموعة من الفتيات فى عمل خيرى ودة كان اصله فى البدايه جمعية لصناع ولكن لظروف لم يسمح باشهارها ولكن هذا ليس المهم فالنهضة هتحصل هتحصل باذن الله بدون باذن او تصريح من اى بشر ولكن هؤلاء الفتيات لم يكملوا اى مشروع من مشاريع صناه اشتغلنا مع بعض فترة سنتين وبعدين انتهى الامر على العمل الخيرى فقط وكان هذا هو سبب انقطاعى عنهم من عدة شهور ولا نلتقى الافى رمضان علشان شنطة رمضان وكان سبب بعدى عنهم انى عاوزة اعمل حاجة اغير بيها اعمل انجاز حاجة ملموسه مش اعمل عمل خيرى وبس فهل انا صح ولا غلط وارجع تانى ولا ابعد مش عارفة اعمل ايه
                              ارجو الافادة
                              والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
                              الفقيرة الى ربها دائما وابدا
                              اللهم خذ بايدنا اليك
                              اخذ الكـــــــرام عليك

ربنا يخليك لينا يا استاذنا البطل عمرو خالد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

استاذي وابي وقدوتي الاستاذ البطل عمرو خالد والحمدلله على سلامتك لعودعك من السفر سالما لعائلتك ولنا جميعا

بــــــــــــارك الله بك استاذنا الغالي على كل ما تقدمه من اجل ما تقدمه للنهضة وهداية الامة الاسلامية اجميعن فنحن مهما شكرناك فلم نوفي لك حقك علينا أيها البطــــــــــل العظيم

فأنت كل يوم تقص علينا قصة جديدة تفتح لنا امال جديدة وتؤثر فينا كثيرا وتقوي ايماننا وتجدد عزيمتنا وارادتنا

فمن جهتي فأنه ينضم الى قائمة الشخصيات التي ادعوا الله ان اصبح مثلها شخصية مباركة جديدة فأولا : هابيل وبعدها الغلام وبعده امنا مريم رضي الله عنها وارضاها وايضا الشاب ابن ال 16 عام وهو سيدنا داوود رضي الله عنه

فبــــــــــارك الله بك لأنك حقا بما تقدمه لنا يقوي ارادتنا وعزيمتنا وايماننا الذي يدفعنا للقيام اكثر بالاعمال الاسلامية التي تدعوا الى الله ونصرة سيدنا وحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم...

ومع هذا كله فشعاري هو :

سأحـــــــــــــــــــــــــــــــيا بالقــــران

وان اكون

مريـــــــــــــمية

بأذن اللــــــــــــه تعالـــــــــــــــى وتبارك

جــــــــــــــــزاك الله كل خير ابي عمرو خالد وجعلة كل عمل تقوم به في ميزان حسناك يوم القيامة وأدعوا الله ان يجمعني واياك مع الرسول صلى الله عليه وسلم في الفردوس الاعلى يا رب

وأدعوا لي استاذي الكريم بالهداية وبكل شيئ يخطر بالك لكن المهم ان تدعوا لي .....وأنا ايضا لا انساك من دعائي فبكل صلاة ادعوا لك وما زلت محافظة على ما طلبته منا ان ندعوة وهو" ان يرزقك الله الاخلاص في القول والعمل"...

بارك الله بك

والسلام عليكم ورحمة الله

ابنتك التي تحبك بالله :
                                سعيدة بدران
                                18 سنة
                                صانعات الحياة
                                فلسطين

يعمل...
                                X