إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة (5) قصة الغلام والراهب والساحر

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم ,,,

الحقيقة الحلقة اكتر من رائعة
    بس الحقيقة انا ليا استفسار من أ/عمرو يارب يرد عليا

- اولا اني عندي مشكلة في التوجيه بمعنى ان عندي فكر ولكن مش بجيد توجيه اللي بتعامل معهم .. توجيهي بيظهر في صورة تعنيف واستعلاء رغم اني مش بكون قاصدة كدا اطلاقا
    وبيكون هدفي الوحيد اني فعلا اساعد اللي قدامي ويطور من نفسه

السلام عليكم
      انا شفت الحلقة اليوم!!!!! جزاك الله خيرا قصة جميلة داخلة بعصب حياتنا كشباب
      أهم نقطة شايفها أنو الواحد لازم يشوف الدنيا كلها بكل أطرافها و يتعرف على الباطل ليواجهه
      بس أنا عندي سؤال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      حضرتك قلت بإحدى المحاضرات يلي سمعتها زمان
      الحياة هي عبارة عن طريق مستقيم يؤدي هذا الطريق لصراط الآخرة الذي يؤدي للجنة
      يحوي هذا الطريق أبوابا لطرق فرعية تؤدي لجهنم
      وقتها قلت إياك أن تفتح هذه الأبواب (حتى لو قلت بنفسك أنا بس عايز اتفرج)
      لأنك سترى نفسك فجأة قد وقعت في وسط الفساد فيصعب عليك العودة
      وأنا بصراحة مشيت بحياتي كدا
      ولاقيت بحياتي المشكلة يللي قلت اليوم عنها اني مغمض
      و ما لي فهمان الحياة مظبوط !!!!!!!!؟؟؟
      فانصحني و دلني جزاك الله عنا خيرا و رزقك الله الإخلاص و الثبات

السلام عليكم
        جزاك الله خيرا أستاذ عمرو خالد*** قصة جميلة داخلة بعصب حياتنا كشباب
        أهم نقطة شايفها أنو الواحد لازم يشوف الدنيا كلها بكل أطرافها و يتعرف على الباطل ليواجهه
        بس أنا عندي سؤال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        حضرتك قلت بإحدى المحاضرات يلي سمعتها زمان
        الحياة هي عبارة عن طريق مستقيم يؤدي هذا الطريق لصراط الآخرة الذي يؤدي للجنة
        يحوي هذا الطريق أبوابا لطرق فرعية تؤدي لجهنم
        وقتها قلت إياك أن تفتح هذه الأبواب (حتى لو قلت بنفسك أنا بس عايز اتفرج)
        لأنك سترى نفسك فجأة قد وقعت في وسط الفساد فيصعب عليك العودة
        وأنا بصراحة مشيت بحياتي كدا
        ولاقيت بحياتي المشكلة يللي قلت اليوم عنها اني مغمض
        و ما لي فهمان الحياة مظبوط !!!!!!!!؟؟؟
        فانصحني و دلني جزاك الله عنا خيرا و رزقك الله الإخلاص و الثبات

جزاك الله كل خير يا استاذ عمرو وجعله في ميزان حسناتك
          بجد الحلقه انهارده كانت جميله ورفعت همتي لدرجه عاليه جدا ,بس ليا عند حضرتك رجاء يا استاذ عمرو بالله عليك انا من اسكندريه ممكن حضرتك تقولي ازاي اوصل لجمعية صناع الحياه عشان انا عاوزه اكون منهم ارجو من حضرتك الرد يا استاذ عمرو بالله عليك

انا جديد في هذا الموقع . واحب الأستاذ عمرو خالد حبا شديدا في الله
            وارجو ان تعلموني بالمكان الذي يجتمع الأستاذ عمرو خالد مع الأعضاء ليتناقشون .. واكون شاكرا لكم
            واتمنى ان اكون من الجيل الجديد الذي تحدث عنه الأستاذ عمرو خالد واوصل الرساله..
            مع تمنياتي لكم بدوام التوفيق ودوام حب الطيبين اليكم.

المشاركة الأصلية بواسطة امل راتب مشاهدة المشاركة
              وانشالله
              يجب عدم كتابة "انشالله "
              بل كتابة "إن شاء الله"

ما شاء الله عليك يا استاذنا عمرو خالد ... ربنا يجزيك الخير كله و يرزقك من فضله و يرفع بيك الامة يا رب ... قصة النهار ده مؤثرة جدا و خاصة ان البطل غلام صاحب 15 سنة وفضل العلم والحق وهو اعلم بالطريق الصعب اللي رح يخوضه.. بدل المنصب الرفيع ورفقة الملك .

يـــــــــــــارب يطلع من امتنا شباب مثل هذا الغلام ، اللهم اجعلنا للمتقين اماما و ارزقنا الخير كله يا رب العالمين .
                رب استخدمني ولا تستبدلني
                اللهم اجعلني ممن تقرّ بهم عين الحبيب ♥ محمّدعليه الصلاة والسلام

يــــــــــــــــا شباب العالم المحمدي :

ينقصُ الكـوْنَ شباب مهتدي
                فأرُوه دينكم ليقتدي ,, دينَ عقل و ضمير و يدِ

السلام عليكم استاذى الفاضل عمرو خالد انا انهارده جاتلى رسالة من ربنا زى اللى حضرتك قلت عليها فى قصة اصحاب الجنة. انا ربنا ابتلانى ببلاء حيث تم طلاقى فى شهر مايو الماضى ومنذ ذلك الوقت تقربت من الله و كنت انت يا استاذى عونى على ذلك من خلال موقعك. ومنذ قربى من الله و صبرى على البلاءالله اصلح الله حالى من جميع الامور. ثم بلغنى ربى رمضان و بدات اتابع برنامجك وتاثرت بحديثك عن صلة الرحم ونويت ان اصل رحمى ولكن لم انفذ ذلك. ولكنى تصدقت كما تطلبت مننا حيث اثر فى حديثك عن الصدقة. و اليوم دخلت على موقعك فى الصباح وقرات طلبك بان نعاهدك على التقوى فى رمضان واعاهدتك على ذلك. وبعد مشاهدتى لحلقة اليوم دخلت غرفتى لاقرا القران وكانت سورة الرعد وكنت افكر اثناء قرائتى بعهدى لك وانه وعد امام الله و يجب ان انفذه. الايات التى قراتها كانت رسالة من ربى لى . لدرجة انى لم اصدق. الايات تقول:" الذين يوفون بعهد الله ولا ينقضون الميثاق* والذين يصلون ما امر الله به ان يوصل و يخشون ربهم ويخافون سوء الحساب* والذين صبروا ابتغاء وجه ربهم واقامو الصلاة وانفقوا مما رزقناهم سرا وعلانية ويدرءون بالحسنة السيئة اولئك لهم عقبى الدار" ما ان قراتها يا استاذى الى ان جريت على التليفون لاتصل باخوالى لاصل رحمى. وحمدت ربى على نعمة الصبر على البلاء و حمدت ربى على نعمة وجود استاذ فاضل مثلك يهدينى طريقى الصواب . يارب اعرف اعمل حاجة للاسلام.

ما هي رسالتي في الحياة !!!

بسم الله الرحمن الرحيم
                    والصلاة والسلام على أشرف المرسلين
                    أتمنى من الأستاذ عمرو خالد قراءة رسالتي هذه
                    ما هي رسالتي في الحياة ؟؟
                    هي رسالة الغلام في قصة اصحاب الاخدود
                    هي رسالة الاصلاح والتعمير والبناء والنهضة
                    رسالة نشرها الأستاذ عمرو خالد ...
                    لكي لا أطول عليك حبيت يا استاذي الفاضل
                    ان ابلغك ان رسالتي في الحياة (رسالتين) :
                    1. إصلاح الشباب العربي المتواجد اولا على الانترنت ثم الإنتقال الى أرض الواقع
                    2. تحسين صورة الإسلام لدى الغرب
                    وبدأت بتنفيذهم عبر موقع الكتروني
                    وسامحني بعدم ذكره لشروط المنتدى
                    اتمنى منك انك تراسلني فانا في اشد الحاجة اليك
                    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

دعهم يقولوا .. وأمضي لهدفك أستاذنا الحبيب

فعلا لما حضرتك قلت في حلقة اليوم عن الغلام أن الناس قالوا عليه ساحر

وهو قال : لا إله إلا الله

تخليت من يهاجم بعض الدعاه وخاصة حضرتك .. ربنا سيريهم آياته في هداية الشباب

أستاذنا الفاضل الأخ الحبيب عمرو خالد .. علمك الله ماينفعك ونفعك وشباب المسلمين بما علمنا

وزادكم علما إن شاء الله

ملاحظة : مازلت أناشد الإدارة الموقرة لا أستطيع إرسال رسالة خاصة للأستاذ الفاضل عمرو خالد

فهل من بديل لهذا .. وجزاكم الله خيرا

المشاركة الأصلية بواسطة حلا خليل
                        جزاك الله خيرا على برنامجك...ويارب بيوم من الايام اكون من هؤلاء الذين يصلحون الامة ويعزونها...يارب يارب وهذه رسالتي التي لن اتخلى عنها حتى الموت
                        وشكرا لانك لا تنسانا في العراق فهذا يعني لنا الكثير وفي الوقت نفسه...يضيف لنا الحزن اننا اصبحنا مشهورين بالفتنة للاسف
                        ولكن احب ان ابشرك ان الفتنة الطائفية تراجعت بشكل كبير وملحوظ في السنة الاخيرة ذلك لانت العراقيين اخوة ولا يمكن ان يستمروا بالفتنة ولي امل كبير ان تنتهي نهائيا...
                        ونحن في العراق"نحبك في الله"
                        اظلنا تعالى في ظله يوم لا ظل الا ظله
                        اختكم الساعية الى النهضة
                        .. أنا سعيد جدا جدا بما تقولين .. من كل قلبي أتمنى وأرجو أن يوحد الله صفوف أخوتنا في العراق الله يحفظكم ويجمع شملكم ويحفظ دمائكم واولادكم
                        ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

المشاركة الأصلية بواسطة abobkr2006
                          السلام عليكم و رحمة الله

أستاذ عمرو انا بحبك جدا .. مش أول مرة أكتب لحضرتك كتبت لحضرتك كتير اوى .. و يا رب يا رب حضرتك تدخل و تشوفي مشاركتي ..

انا بجد دخلت فيا طاقة جامدة جدا أنى أعمل حاجة بعد ما شوفت الحلقة .. و بجد يا أستاذ عمرو و الله و ربنا يعلم أنا عايز أنزل و أروح و أجى و أتعلم و أعرف كل حاجة .. بس العائق او مش عايز استخدم الكلمة دى بس اللى واقف قدامي أهلى .. بيقولوا ديما أهتم بدراستك .. حتى اما كلمتهم عايز حاجة زى صناع الحياه و كده قالوا انت داخل جامعة و الدراسة هتبدأ و ركز فى دراستك ..

نفسي اوى اوى و الله العظيم اكون معاك يا أ/عمــرو .. عايز فعلا و الله اشتغل و اعمل فى حاجة بس مش قادر .. و انا السن اللى حضرتك تقريبا بتتكلم عليه فى حلقة النهاردة انا 18 سنة .. أنا اسف لو طولت فى الكلام .. و أسف كمان عشان بكتب الكلام ده هنا و لو الادراة شايفة ان فى مصلحة الموضوع ان المشاركة دى تتحذف .. مفيش مشكلة .. بس انا كنت عايز اتكلم ..

الحلقة كانت رائعة يا أستاذ عمرو .. انا شخصيا حاسس انى فى مرحلة التشتت بين الصح و الغلط نفسي بجد و كل ما اروح فى اتجاه الظروف او اهلى يشدونى لأتجاه تانى ..

أ/عمرو خالد مش عايز اطول على حضرتك بس يا رب يا رب يا رب تقرأ مشاركتى يا رب ..

يا abobkr2006 أنا مش موافق على كلامك .. لانك لو فهمت قصة الغلام ستجد أن الغلام كان أهله والساحر كلاهما يضربه مع ذلك أصر وتحايل بذكاء وأكمل رسالته وما يحدث لكم مع اهلك الان صدقني والله حدث لي مع ابي عندما كنت في سنك
                          ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

السلام عليكم ورحمة الله كل عام وانتم بخير

سبحان الله و الحمد لله ولا اله إلا الله والله اكبر

ما شاء الله
                            هى المشاركة فى نفس الصفحة التى كتب فيها استاذ عمرو والله العظيم هذا رزق لى من الله ان يضع مشاركتى هنا لا اله إلا الله

انا لم اشاهد الحلقة و رجعت للبيت بعد الحلقة و ووجدت الموضوع فى الصفحة الثالثة قلت معلش تتعوض المهم اكتب التعليق بعدما اشاهدها الفجر فاجدها بعد استاذ عمرو الحمد لله ربنا يجعلنى دائما مع الصحبة الصاحة و مع افضل عباد الله فى الزمن
                            استاذ عمرو ربنا يكرمك و يبلغ صوتك كما بلغ صوت جدك ابراهيم عليه السلام و كما بنى جدك ابراهيم بيت لله يكون عملك لله باقى الى يوم الدين ينفع الناس
                            اسال الله لك كل خير فى الدنيا و الآخرة و ان يقر عينك بأهلك و يبارك لك فيهم و اسأل الله ان يجمع كل من عمل لله فى الفردوس الأعلى

استاذ عمرو
                            إن شاء الله سأذهب لرسول الله بعد 12 يوم ازوره و اسلم عليه و اكيد حبلغه سلام حضرتك و اقول له افرح يا رسول الله فى عباد لله يعملون بكل طاقتهم ليبلغوا الرسالة التى حملتها يا رسول الله سأقول له فى عباد يسعون للإصلاح و الخير و السلام للناس جميعا ليرضوا الله

ادع لى يا استاذى ان اكون دوما على خطى الحبيب رسول الله صلى الله عليه و سلم و ان احيا باسم الله و تكون الجنة فى بيتى و ان ىخذ العبرة من قصص القرآن

كل عام و حضرتك بخير فى بداية عامك الواحد و اربعين

================================================== ================================================== ==
                            اما بعد ان شاهدت الحلقة على الموقع بعد الفجر بساعة
                            فهذا تعليقى على الحلقة

الحلقة هذه عندى لها عدة مشاعر فى الأول كتبت هذه الكلمات اثناء سماعها
                            الحلقة اعلان ثورة ليست قصة و لا حدوتة
                            اعلان ثورة على الظلم على الاله التى تُعبد اليوم و حول كل منهم جيش من السحرة بكل الأنواع

و الأله انواع ليس فيهم من يقول انا ربكم الأعلى فاعبدون لكن كلهم يقولون إياى فأطيعون و إلا تعتقلون و تنفون و تهانون و تذلون
                            نعم إله منهم يقول إذا رأيتم من يلتزم بدينه و يدعوا لطاعة الله فقطعوه اربا اربا
                            و إله يلبس عبائة الدين و يقول انا عبد الله و خادمه و هو يشترى العبيد بثمن بخص ليتباهى بهم

وبعد الإنتهاء من السماع و غلق الكمبيوتر

كانت هذه مشاعرى

بكيت بكاء شديد بكاء حصرة و مرارة

انا كنت من قبل اسمع الحلقة فتزيدنا حماس و قوة و تبث فى روح الجهاد فى سبيل الله لصناعة عزة و نصر الإسلام
                            لكن الآن و انا بعيدة عن الساحة التى كنت اجاهد فيها و مقيدة فلم تعد ظروفى كما كانت من قبل
                            ماذا افعل كيف اعيش عيشة اصحاب الرسالات لا عيشة الكائنات التى تأكل و تشرب و تنام

بصرخ من داخلى
                            كانت قمة سعادتى فى لحظة اجد فيها سعادة فى عين فقير مسك بيده شنطة فيها قوت عدة ايام (شنطة رمضان )
                            كنت اشم رائحة الجنة و ينشرح صدرى و انا واقفة مع عمال النظافة و هم يرفعون اكوام القمامة و ينظفون المنطقة التى كنت انفذ فيها مشروع تطوير العشوائيات
                            كنت انظر لسقف حجرتى قبل ان انام و اقول يا رب قوينى نعمل اسقف لفلان و فلان قبل الشتاء
                            كنت فى لذة السعادة و انا امام مسؤلين امن الدولة لأحصل على تصريح لعمل ندوة رغم انهم كانوا يتركونى بالأربع ساعات فى الزيارة الواحدة
                            كنت ارى الملائكة تحفنا و تظللنا بأجنحتها و نحن فى الجمعية مجتمعين لعمل خير ينفع بلادنا

كل هذا لم يعد (وعسى ان تكرهوا شىء و هو خير لكم و عسى ان تحبوا شىء و هو شر لكم )

اكيد عمل الخير ليس شر و اكيد وجودى فى جدة ليس شر لى و اكيد ربنا سيستخدمنى ثانية فهو يعلم بحبى و شوقى لأن اكون خادمة عنده اكيد لن يتركنى اعيش عيشة البهائم

لكن انتم
                            انتم يا من جانبكم الفقير و المريض و المدمن و العاطل و الجائع و عندكم الظروف التى تساعدكم لأن تفعلوا شىء و تغير فاسد لصالح ارجوكم لا تتكاسلوا و لا تتراجعوا عن طريق مشيتم به

ارجوكم

والله العظيم المة محتاجة شغل كثير جدا
                            لو انتم حولكم مناطق تظهر فيها الحضارة هذه حضارة مثل السراب غير حقيقية
                            الحضارة الحقيقة ان الأمة كلها تكون على قلب رجل واحد
                            الحضارة الحقيقية ان لا يؤمن احدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه

كيف تستطيع ان تغمض عينك و تنام و انت تعلم ان هناك طفل يموت فى احد المستشفيات بسبب نقص دواء او عدم وجود جهاز طبى معين
                            كيف تستطيع ات تغمض عينك وتنام على سرسر و تحت سقف و هناك من ينام فى الشارع او فى بيت سقفه من مشمع او بوص

كيف تستمتع بطريق ممهد رصيفه يتم تغيره فى العام مرتين و الأسفلت يتكسر كل 3 شهور و يتغير و غيرك يعيش محاصر فى الطين و التراب

الحضارة الحقيقة يوم ان تكون الأمة على قلب رجل واحد و تكون كالجسد الواحد

لو عندك فرصة او انت لو عندك فرصة اوعوا تضيع منكم

اسالكم بالله فى هذه الساعات الطيبة من الشهر الكريم ان تدعوا لى ان يستخدمنى الله

يا ناس انا عايزة اجاهد فى سبيل الله و اصنع جنتى فى الدنيا بايدى و اقابل ربنا بعمل يكون نفع الناس و اقف امام الرسول يوم القيامة و اقول له يا رسول الله انا لم اعيش معك و لم اجاهد معك لكن كنت فى زمن وجدت فيه ناس بتعمل لخير الأرض فكنت معاهم

ادعوا لى اقسمت عليكم بالله لا تنسونى
                            التعديل الأخير تم بواسطة أمل صبحى محمد; الساعة 07-09-2008, 08:35 AM.

يا أهلا وسهلا بأستاذنا ومعلمنا الأستاذ عمرو خالد,رمضان مبارك عليكم وعلينا وعلى الأمة الاسلامية جمعاء.

نحن سعداء بتواصلكم هذا معنا وأسعد بما نستفيده من برنامجكم الجديد برنامج في الصميم بالفعل,وهذا ما كنا

نحتاجه.زرع الهمة في الشباب مع إستيعاب دروس وعبر نطبقها على حياتنا.

وسبحان الله شاء الله هذا العام أن يهدي أختي الصغرى التي تبلغ من العمر 15 عاما أن تتفرج معي على

برنامجكم فالحمد لله.وأكييد لا يخفى عليكم مركز إهتمام هذه الفئة العمرية...

يا استاذ عمرو ربنا يخليك للشباب كله بجد
                                بدات بصحوه وصناع
                                ومنها اخدت بايدنا سلمه سلمه
                                نزلت لمستوى الشباب وتفكيرهم
                                وطلعت بيه واخدتوه معاك
                                اسلوبك رائع وجميل وسلس لايحتاج الى تفسير ولا قواميس وراك
                                كلامك من القلب عشان كده يوصل للقلب
                                وع خطى الحبيب اخدتنا ف اجمل 30 حلقه
                                وباسمك نحيا عشنا يعنى ياه اسماء الله الحسنى
                                وف دعوه للتعايش اتعلمنا ازاى نتكيف مع بعض بقى كفايه صراع
                                وف الجنه ف بيوتنا عيشتنا الحلم الجميل اللى المفروض نكون عليه وشم صعب الووصل اليه
                                وف الجزء التانى
                                عيشتنا مع مشاكلنا والله ع احلى نهايه مع حمله حمايه اللى بجد هى اول مشاركه حقيقه ليا ف عمل تطوعى من اساسه وخروج من جو الجامعه الكئيب لمتعه عمل لوجهه الله
                                ودلوقت بنعيش قصص القران ونوشف تطبيقها ف حياتنا
                                عشان عمل زيها
                                بموت بجد انى اتابع حضرتك يالكتابه وحضرتك بتشرح
                                واناوراك بالقلم زى ما بتقول يا استاذنا
                                جزاك الله عنا كل الخير
                                ربنا يبارك لك ف اولادك ومراتك يااااااااااااااااااارب يثبتك ويقويك ويحبب خلق ربنا كلهم فيك
                                امين يااااااااااااااااارب

يعمل...
                                X