إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

انزعوا الكراهية من قلوبكم ... تعيشوا سعداء

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم أبي العزيز
    حلقة اليوم حملت معاني خالصة و صادقة و حقا ان من يعيش و في قلبه كراهية فهو ليس سعيد...اعجبني جدا ما قلته ان لا نعتبر من ضدنا هم ضد الدين ...صراحة لا احمل و الحمد لله في قلبي كراهية لكن قد تكون غيرة على منافسي خااصة عندما يتفوقون علي ..فااامل ان تخصص حلقة تختص في موضوع الغيرة مشكوراا
    ابي العزيز لم الحق على ما قلته لنا البارحة فيما يخص دعاءك لنا فارجوك ان تستقبل رجائي بان تدعو لي هذه الدعوات مجزيا كل خير :
    1-انا مقبلة على الباكالوريا و كل املي ان اكرم في هذه الشهادة فاعتلي المنصة بحجابي و امثل كل المحجبات و امثل اسلامي و اهدي الى حبيبي محمد و الى حبيباي والداي و الى ابي الغالي عمرو خاالد اغلى ما اقدر ان اهديييه و هو النجاااح فوالله ان صورتي و انا اعتلي منصة التكريم و والداي يصفقان لي تراودني منذ كنت صغييرة و ها انا ذا اقرب مما كنت عليه لتحقيق حلمي فيا رببي حقق لي حلمي
    2-ابي العزيز دعواتك لي بان ادخل كلية الطب فاسخر الغلي و النفيس لمساعدة الناس و لخدمة ديني و لمثيل الاسلام و المسلمين و اعطاء احسن صورة عن الطبيب المسلم فدعوااتك
    3-ادعو لي الله ان يجمعني بكم في الفردوس الاعلى فلا يحرمني من مرافقة الحبي محمد عليه اشرف الصلاة و السلام و رؤية و جهه الكريم ..اللهم اامين
    **ابي الغالي جدتي و امي يرجوااانك في الدعوة لهما فرجاااءاا يا استاذي :
    حبيبتي جدتي : ادعو لي ان يكتبني الله من اهل الفردوس الاعلى و لا يحرمني من رؤية وجهه و مرافقة نبيييه...اللهم ااامين
    حبيبتي امي : ادعو الله ان يصلح لي في ذريتي و يجعلهم في خدمته و يسخرهم لحمل الرسالة و لخدمة الاسلام و المسلمين و ان يكون خير خلف لخير سلف ..اللهم ااامين
    جزاك الله كل خير و جزيت بالفردوس يا أبي الغالي

المشاركة الأصلية بواسطة سلوى92
      يا جماعة والله اتخنقت من اووووووووووووووول رمضان بدخل من اول الناس ولما بكتب وبطلب الرد لا دكتور عمرو بيرد ولا بقية الاعضاء

ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      سامحيني يا سلوى أنا اسف ان قصرت في الرد او تاخرت .. يعلم الله أنني ابذل قدر استطاعتي في الرد علي الجميع ... ربنا يتقبل منك ويعزك ويثبتك وينصرك ويجعلك من عتقاؤه هذه الليلة
      ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كيفك يا أستاذ؟؟ إن شاء الله يتقبل الله منك العمرة و الدعاء و بصراحة حلقة النهردة رائعة و أنا في الحقيقة لدي الإنفعال و الغضب السريعين وهما وراثة من والدي و لا كنني بفطرتي كنت أستطيع ظبطهما في بعض الأحيان وإنما بعد حلقة اليوم إن شاء الله لن أكررهما و ذلك بعون الله شكرا كتير يا أستاذي في الحقيقة أنا شكلي حطلع سعيدة من البرنامج هذا بس للأسف في أشياء لم أستطع تطبيقها للأني أبلغ 15 سنة نفسي أنك تدعيلي يا أستاذ هو أنا بدي أتمم دراستي في كندا بس أهلي مش راضيين و أنا هداهو هدفي بس ماما عم بتقلي عسى أن تكرهي شيئا و هو خير لك و عسى أن تحبي شيئا وهو شر لك قالت لي بما أنك تحبين كندا كثيرا و تسعين لتحقيق هدفك و لك عوائق ربما الله يرى بأن فيها شر لك أنا في الحقيقة أفكاري مشوشة كتير وساعات بقول لو أني أذهب بدون إذنهما و بعدها أستغفر لأنوا فيها معصير لوالدي و لربي أرجوك أستاذي إدعيلي ربي يبين لي الصح من الخطأ وربنا يتقبل منك العمرة و الدعاء و يجمعنا في الفردوس الأعلى من نبينا و حبيبنا محمد صلوات الله عليه
        تحياتي ليك .

بسم الله الرحمن الرحيم
          انا عايزة احكي موقف حصل معايا وهذا بدأ من اول يوم شغل وكان بعد تخرجي ب25 يوم فقط قابلت طبيبة اسنان (جامعة خاصة)وانا طبيبة بشري(جامعة القاهرة) وهذا كان اول اختلاف بيننا ثانيا انا محجبة ومتمسكة بديني وهي غير محجبة ولا تعرف عن الدين الا القليل وده ثاني اختلاف بيننا (وكان في نفسي هو نقطة التمسك بها لعلي استطيع ان اوحهها الى الصواب باذن الله )ثالث اختلاف بيننا كان التفكير فطريقة تفكيرنا مختلفة تمام الاختلاف انا شمال وهي يمين علطول
          اللي حصل ان في اول يوم في الشغل كنت عايزة اصلي ف مكان فعرضت علي ان اصلي في عيادة الاسنان وبدات تكلمني انا مكنتش وقتها مهتمة قوي كنت حاسة انها مختلفة عني ومش هنبقى اصحاب لكن بحكم ان انا وهي اصغر طبيبتين في المستشفى اتصحبنا وقعدنا مع بعض كثير وسببت لي مشاكل في عملي وفي حياتي وكنت اروح البيت اعيط من اللي بتعمله في لدرجة ان والدتي قالت لي تقطعي علاقة بيها ولكن كنت حاسة ان جواها شيء كويس تمسكت به وهو اني لما بتكلم معاها عن الدين كانت بتحب تسمع قوي واحيانا كتير تحب تنفذ وبتراجع نفسها وانا اول شيء حكيت لها عنه هو قصص الانبياء فعجبتها جدا وبدات تقولي احكيلي اكتر واديني الكتب دي هي مكنتش بتقراها لكن حسيت ان هي عايزة تعرف اكتر ومتكلمتش معاها فالاول في الحجاب لاني استنتجت ان هي لا تحب حد يتكلم معاها في النقطة دي لان الناس عقدوها كل اللي يشوفها يديلها كتاب او شريط وهي كانت بتحس ان هم ملهمش حق في كدة ولما مر الوقت وقويت صداقتنا واصبحت بحبها بجد ونفسي من كل قلبي انها تتغير في نفس الوقت اللي ناس كتير بعدت عنها لانهم معرفوش اللي جواها وحست ان ملهاش غيري في الدنيا لان في بيتها كمان كان عندها مشاكل بدات تسمعلي اكتر وتصدق ان بحبها بجد مش بمثل عليها وبدات انا اكلمها عن اللبس والحجاب بطريقة غير مباشرة وبدات تقتنع بكلامي بعد ان كنا مختلفين تماما وبدات تغير من طريقة لبسها للاحسن واصبح لبسها واسع وطويل وانتظمت في الصلاة والاذكار غير انها لم تتحجب حتى الان وبتقولي ان هي نفسها تعمل عمرة عشان تتغير وربنا يغفر لها وتتحجب وبدات تقول انها حاسة انها اقتنعت بالحجاب وهتتحجب قريب ولكنها لم تتحجب حتى الان والجميل ان هي اللي اصبحت تبدا وتتكلم عن الحجاب وانا مازلت لا اتكلم معها عنه الا لو هي عايزة تتكلم وقلتلها في يوم انها بنت كويسة وجواها حاجات جميلة والله يا استاذ عمرو فرحت جدا انا واقفة معاها لحد هنا ومش عارفة اخليها تتحجب ناقصلي خطوة والله يا استاذ عمرو نفسي تتحجب قوي قوي قوي حاسة اني ماشية طريق منذ 3 سنوات ونفسي اكمله انا حاسة اني هفرح اكتر منها لو هي اتحجبت
          ممكن يا استاذ عمرو تساعدني و تقولي اعمل ايه علشان اكمل معاها دي اصعب خطوة ويارب تتحقق بسرعة
          اسفة للتطويل ولا تنسانا من الدعاء لي ولها

المشاركة الأصلية بواسطة باب الريان لصائمين
            جزاك الله خيرا يادكتور على حلقة اليوم والله لااقول احلى حلقه اخاف اظلم الحلقات الفاتت
            دكتور عجبني البط الي بيمشي في الماء
            الله والله روعه
            بصراحه عاشت يد المصور الي صورهم
            المصور ده شاب موهوب ... وجميل وصديق عزيز اسمه أحمد قدري ...

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف
              هذه صورة عملتها بسرعة تشرح المنطقة المشتركة بين الطرفين كما فهمتها من أستاذى ربنا يباركله
              أهلا أهلا أهلا أهلا ... بالتوام الحبيب أحمد ومحمود اشرف عبد الرؤوف .. مثال الشباب الواعد الناجح المتدين الطموح ... بارك الله فيكم علي الفهم الرائع والتفاعل السريع ونشاطكم الدائم علي المنتدي

ارجو ابلاغ سلامي لوالديكم الكريمين

المشاركة الأصلية بواسطة نظرة خلف الأفق
                دكتور عمروخالد ترجع بالسلامة بإذن الله اتمنى تدعيلي بالعتق من النار والزوج الصالح الذي اتمناه ؛
                يارب يعتقك من النار ويرزقك زوجا صالحا وخلفا صالحا ويستخدمك فيما يحب ويرضى وباذن الله سادعو لك في العمرة

المشاركة الأصلية بواسطة أم سارونه
                  الله أكبر الحمد الله لا إله إلا الله سبحانه اللهـ
                  أشكرك أشكرك يا أستاذي على كل الحلقه و البرنامج الجميله الله يعزك
                  العمره مقبولهـ ^__^
                  يا أخويه لا تنساني في دعاءك الله يفتح عليه و يفرج همي و يجبر بكسري كل من كسرني و ظلمني
                  أتمنى تبلغ سلامي لي حبيبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم
                  أوصيك بهذا الدعاء ... يا جابر أجبر بخاطري .. فان لي معه ذكري عزيزة لا انساها ابدا ..
                  كنت في سنة من السنوات أطوف بالكعبة وأنا عندي مشاكل كبيرة .. وكنت لا أدعو سوى بهذا الدعاء " يا رب اجبر بخاطري " و الدنيا مظلمة أمام عيني، حتى انني لم أقدر علي ان اغير الدعاء بدعاء آخر . و فجأة استوقفني رجل و معه ولد يبدو أنه ابنه، و إذ بهذا الرجل صديق لي و لم أراه منذ عشر سنوات. ، قال لي الرجل: أنا عندي رسالة ليك كـُـلفت بها من يومين و أنا لا أدري كيف أوصلها لك، أنا شفت رسول الله في المنام بيقولي: قل لفلان أنت على حق و أصبر سنة أو اثنتين.

سبحان الله .. ذكرتني بذكري غالية على قلبي مع اسم الله الجبار

يا جبار اجبر بخاطرنا جميعا يا جابر

جابر للمنكسرين ..

السلام عليكم رمضان كريم .انا في قصة الكراهية ولا مرة حملت في قلبي كراهية اتجاه احد اكثر من يومين او شهر اكثر الاحيان بس في ناس كثيرررررررر اذتني واذت عيلتي وللحين لو اشوفهم صراحة مااعرف شو اعمل فيهم انا من كم مرة كنت حابة انشر صورهم عالنت وهيك للانتقام يعني كان عندي صعف كبيررررررررررر جدا اني انتقم وخلص بس الحمد لله في ناس من النت وعتني وماخلوني اعمل الحمد لله بس ورب اللي رفع السما وبسط الارض ولا مرة نسيتهم وكراهيتهم تزيد فيني كل يوم بدي حاجة تنسيني او شيء يريحني وانسى لانو ماشفت في حياتي اوحش من هذي العائلة .انتظر نصيتكم يااغلى نااااااااااااااااااس

المشاركة الأصلية بواسطة التواضع رفعة
                      مع كتر الصفحات بدات افقد الامل ولكن املي في الله كبيييييييير

ارجو منك النصح اخي د. عمرو خالد

بنتي مريضة من 6 سنوات مع كثرة الصدقات والدعوات

هل ربي زعلان مني؟

بماذا تنصحني ؟

وارجوك ادعو لها بالشفا في عمرتك
                      أوصيك بالامل ... واحسان الظن بالله .. والصبر ... واعلم أن النصر مع الصبر .. اسال الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيها ويعفيها .. وسادعو لها في عمرتي باذن الله ..

المكان اللى اتصورت منه الحلقة رائع
                        بسم الله ما شاء الله
                        ميه وهواء ومناظر طبيعية روعة ما شاء الله

سبحانك يا رب يا مصور الكون
                        اللهم بلغنا ليلة القدر فى رمضان
                        آمييييييييييييين

المشاركة الأصلية بواسطة فاطمهfaaa
                          عندي سؤال يا دكتور؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                          لو اعطيت احد حب واعطاك كره
                          واعطيته حب واعطاك كره

ماذا تفعل؟؟
                          ارجوك ررررررررررررررررررررد
                          السلام عليكم يا فاطمة ... بذل الجهد وبذر الحب لا ياتي إلا بخير .. بذل الحب مع الزوج ، الاخ ، الابوين .. بذر الحب في الطريق الصحيح ... لابد أن ياتي بخير .. ادفع بالتي هي أحسن فاذا الذي بينك وبينه عدواة كانه ولي حميم .. والاية وصفت المؤمنين الذي يصرون علي دفع السيئة بالحسنة أنهم ذو حظ عظيم .. للثواب الذي ينتظرهم من الله سبحانه وتعالي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                            بارك الله لك يا استاذى وجعله لك فى ميزان حسناتك انا مشكلتى ان الناس فهمانى غلط انا بتعامل بطبعتى مع الناس وهما بيستغلوا دة فيا كتير وانا حاولت انى اغير من نفسى بس معرفتش بسبب دة بيحلص بينى وبينهم مشاكل كتير بتوصلنى لدرجه انى بكرهم وممكن افكر انى انتقم منهم لاكن الحمد الله انه مجرد تفكير شيطانى مش اكتر
                            انا عمرى ماذت حد بس اغلب الى حوليه بيذونى ياترى دة عيب فياولا فى الى حوليا دى اكتر حاجه مخليان اكرة الدنيا والحكايه دى بتاثر فى نفسيتى جامد جدااااا لانى والله بعامل الناس كلها كويس ؟؟؟ ارجو الرد على
                            والحكايه دى وصلتنى انى حتى مع امى لو زعقت فيا حتى لو لحاجه بسيطه قلبى بيوجعنى قوى وبحس انى بكرها وانها كمان بتكرهنى لدرجه انى فكرت فى حاجات سيئه جداااااااااا مع امى واخواتى وكل الى حوليا

واستحلفك بالله انى لا تنسانى فى دعائك بان الله يهدينى ويعفوا عنى ويثبتنى دائما على الحق
                            ويرزقنى ما حبيت بداخلى عاجلا غير اجلا
                            بالله عليك لاتنسى

المشاركة الأصلية بواسطة manar ali
                              ربنا يعزك و يكرمك و يجزيك خير على كل اللي حضرتك بتعمله للدين و لللامة و للشباب ..
                              على فكرة يا دكتور عمرو انا هفضل مستنية اليوم اللي اشوف فيه علي او عمر بيعملو نفس اللي حضرتك بتعمله .. مستنية برامجهم من دلوقتي و بقول يا ترى هيعملو ايه .. يا ترى حد زي حضرتك بالفقه الاحترام و الرقي دا هيربي ولاده ازاي ..
                              ربنا يحميهم و يخليهم لحضرتك و ان شاء الله يكونو من الذرية الصالحة .. اللهم آمين
                              لا تنسانى بالدعاااء ...
                              الله يكرمك ي يعزك يا منار .. بس شكل علي عايز يطلع لاعب كرة قدم .. فهو يحبها بشدة .. وعمر لسه مش باين هو عايز ايه .. بس شخصيته قوية وعنده آراء وأفكار .. لسه مش عارف

المشاركة الأصلية بواسطة خديجة23
                                استااااااااااااااااااااااااذي انا حلمت بيك اليوم والله العضيم

رؤيا جميلة والله حدتتك فيها بكل ما اردت قوله لك حقيقة حدتتك عن اتار متابعتك الايجابية جدا من طرف جمهورك هنا في المغرب
                                وكنت حاملة لمصحف ولم اكن قادرة على حمله لانه كان قديم العهد خوفا مني لان تختلط صفحاته
                                فانت قمت بمساعدتي على حمله ومسكته معي مسكة واحدة وقرات علي منه

ماااااااشاء الله لقد فرحت جدا وكانني قابلتك حقيقة
                                والله العضيم استفقت جدا فرحة من الرؤيا

اسالك ان تدعو لي بالعمرة بان يتم الله زواجي على خير ان كان خيرا لي

وان يجمعنا واياك وحبيبنا محمد وامهات المسلمين في جنات النعيم

ارجوك رد علي ان كنت قد قرات المشاركة

اتمنى ان تقراها

stp
                                الله يعزك يا خديجة ... ربنا يكرمك .. وجزاك الله خيرا كثيرا .. إن شاء الله رؤيا خير .. باذن الله سادعو لك في عمرتي وربنا يرزقك يارب ما فيه خيرك ونفعك

يعمل...
                                X