إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

انزعوا الكراهية من قلوبكم ... تعيشوا سعداء

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

انا النقاط المشتركه بينى وبين أهلى هى:

( ماما ) الطبخ بصراحه بحاول كتير انى اقرب منها عن طريق الطبخ لأنها عندها اهتمام كبير بالطبخ .

( بابا ) الكوره يمكن تستغربوا لأنى بنت لكن فى مره سمعت حلقه الجنه فى بيوتنا عن بر الوالدين وكان دكتور عمرو قال اننا نشوف ايه اهتمامات الأب مثلا واشترك معاه فيها وعملت كده فعلا لكن من فتره قريبه بابا بدأ يبقى غير مهتم بالكوره !!! الظاهر انى خليتوا يغير اهتمامه

( اخويا ) اعتقد ان النقاط المشتركه بينى وبينه هى النت وتصميم البوسترات والتصوير لكن كل ما أحاول اقرب منه هو بيعد أكتر مش عارفه ليه؟
    المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
    ربنا يوفقك يا اسراء وان شاء الله تظلي ثابته على عهدك مع الله دائما

المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
    وعليكم السلام يا إسراء جزاك الله كل خير ربنا يكرمك ويرضى عليكي دا يسعدني يا ابنتي الغاليه
    يا حبيبى يا رسول الله

المشاركة الأصلية بواسطة آلاء الثورة مشاهدة المشاركة

دكتور عمرو بصراحة اليوم الليلة انا وامي وابي واختي كلنا اسعد ناس ان شاء الله

حلقة اليوم كانت في الصميم العائلي ،،

فعلا الخلاف في بيتنا يولد براكين حممها تحرق الاخضر واليابس رغم وجود الحب والمودة بين الجميع

تخلصنا من هذه العادة الا قليلا منا

دكتور عمرو ،، لي رجااااااااااء انا وامي وابي رجاااااااااء لك استاذي

نحن عائلة كنا من السعداء بفضل الله

ابواي طيبان وربونا على الخير ومكارم الاخلاق ونحمد الله

قبل عام وبضع اشهر من الان بدت السعادة تسرق منا استاذ عمرو

حتى انني لا انكر ان ضحكاتي وابتساماتي كلها تمثيل في تمثيل مع الجميع

والدي دمعتاه على خده اكثر الوقت وامي كذلك نناجي الله في ظلمة الليل

والسبب هو بحمد الله

مرض شقيقي الاكبر الدكتور رائد ،،،

كان على بعد خطوات قليلة من نيل شهادة الدكتوراة في جراحة الكلى
      لا والله لا امدح اخي لانه اخي ولكن لانه انسان بحق استاذ عمرو
      ويحبه الجميع بحمد الله وقد حاز على العضوية الاوربية اثناء دراسته في الماستر في جراحة الكلى والمسالك

قبل عام تقريبا ،، كان اخي بكامل صحته ولكن كتب الله عليه وعلينا ان يصاب بدون سابق انذار بنزيف في الدماغ دخل على اثره في غيبوبة لاشهر ،،

لم نقصر والله في اخذ الاسباب ولن نقصر لا فيها ولا في الدعاء ،،
      بعد علاج دام قرابة عام في الخارج في مصر وغيرها ،، عاد اخي الى بيتنا ولكنه لم يعد بعد لحساته الطبيعية

دكتور عمرو شقيقي لديه طفلين في الابتدائية
      ووالدي كبيران في السن

استحلفك بالله وكل من يقرأ هذه الكلمات ان يدعو له في هذا الشهر الفضيل ان يعافيه الله ويستعيد عافيته قبل نهاية رمضان

انه والله لمن خيرة الشباب وخيرة الاطباء
      دكتور عمرو ارجوووووووك ان تدعو له امام بيت الله وان تدعو له مع الكثيرييييين

فلعل الله يصيب باحد هؤلاء الناس الطيبين اجابة لدعاءه

فوالله يا استاذ عمرو خالد خطفت السعادة من الكثيريييين بسبب مرضه الا اننا بقدر الله وقضاءه رااااااضون ومحتسبون

استحلفك بالذي فطر السماوات والارض ان لا تبخل عليه بالدعااااااااء بالشفااااء التااااام العااااجل
      وان يعيد الله له كامل قدراته الطبيعية كسابق عهدها وافضل وان يبارك له يا دكتور عمرو

هذا ما كنت اسعى من اول رمضان لان اطلبه منك استاذي
      ولك فضل كبير في كل منا يا استاذ عمرو

ارجو ان يحفظ الله لك طفليك وزوجك وكل عائلتك بصحة وعافية وسعادة ربانية

ارجوك دكتور عمرو اجبني
      لا حول ولا قوة إلا بالله ... أوصيك بالدعاء الشديد .. والصدقات .. أكثري من الصدقات في هذا الشهر ...
      اسال الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيه ويدويه ويعفيه

داووا مرضاكم بالصدقة ... وسادعو له في العمرة باذن الله .. وأرجو أن تبلغي سلامي له ودعائي
      ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

السلام عليكم دكتورنا واستاذنا
        الله ينير طريقك يارب العالمين
        رحله حقيقى ممتعه وجميله جدا
        دلوقتى وانا بكتب تعليق سألت نفسى اشوف انا مختلفه مع مين او جوايا ضيق من مين لقيت حاجه غريبه جدا
        والله يمكن اول مره اكتشفها فى نفسى رغم ان كان جوايا شحنة غضب رهيبه انهرده من شخصيه معينه
        الا انى لما دورت جوه نفسى لقيتنى عادى جدا جدا جدا ولا كأن كان جوايا ذرة غضب واحده مع انى كنت هااموت من الغيظ سبحان مغير الاحوال .بس عشان كده الواحد فعلا لازم يمسك نفسه وقت الغضب ومايغلطش لأنه اكيد هايندم فى الاخر .. بس انا عملت حاجه حلوه لما كنت متنرفزه ودى حاجه بعملها دايما بحاول ابعد نفسى عن الشخص اللى انا متدايقه منه ده قدر الامكان وبحبس نفسى فى اوضتى اولا عشان مايحصلش غلط ثانيا انا مش ببقى عايزه اشوفه اصلا ***هه... بس بجد يادكتور كلامك كنوز وبيريحنا كتير الله يباركلك يارب
        اللهم ارحمنا برحمتك ياارحم الراحمين

المشاركة الأصلية بواسطة شذى الازهار مشاهدة المشاركة
          جزاك الله خيراا يادكتور عمرو عنا وعن المسلمين جميعاا
          حلقة انهاردا جميلة أووى
          بس انا فى ناس كتير أووى جات عليا وجرحتنى جروح كتير جدا وما اصعب من جرح
          النفس من اشخاص كانوا مهمين فى حياتنا نحتاج اليهم وضحينا علشنهم بالمزيد والمزيد

بس انا كان قلبى بينزف حزننا من ظلمهم ليا ولكن أول ما اراهم احس ان نفسى قد سامحتهم
          واذا تجدد الموضوع ثانية احس بنفس الحزن والمراره والجراح
          بحاول ان اقاوم نفسى ولكن هذا طبيعة فكيف لى ان لا اغضب أو احزن من أحد جرحنى

ولو حتى له حسنات كثير وارجع ألوم نفسى ثانية
          بس انا بجد لما بشوفهم بحس كأن مفيش حاجة حصلت وقلبى مش بيقدر يزعل منهم
          اتمنى انك تفيدنى فى حالتى هذه
          وجزاك الله خيراا
          الموضوع يحتاج مزيد من الاجتهاد يا شدي .. شوفي الاية تقول ((فاضفح الصفح الجميل)) يعني انسى .. صفح بلا شوائب .. صفح بلا شروط .. اصفح .. فضي قلبك .. صدقيني يا شدى .. شعور الكره لا ياذي الا صاحبه .. بيخليه في صراع نفسي مستمر لا ينتهي ... النسيان نعمة من ربنا ... النسيان بيعطيك مساحة فاضية للانتاج والجد والامل .. حاولي وربنا يعينك

المشاركة الأصلية بواسطة أحلام مسلمة مشاهدة المشاركة
            السلام عليكم
            دكتور عمرو
            يشرفنا أن نكون من أول من يرد عليك ولو أن المشاركة الأولى تكون صعبة دائما
            ولكن نفرح أن يكون لنا شرف الرد عليك مهما كان رقم المشاركة
            نتمنى لك عمرة مقبولة ولا تنسانا من صالح دعائك
            جزاك الله خيرا يا أحلام .. ربنا يعزك ويكرمك .. واشكرك بشدة علي توقيعك ..

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
              دكتور عمرو انا عندى مشكله كبيره اوى ارجوك رد عليا
              انا فى ناس معينه نفسى اوى ابقى ذيهم وكل ما اطلب منهم كده مش بيرضوا وناس تانيه بيكونوا مكانى
              انا مع مرور الوقت حسيت انى مخنوقه منهم وخايفه بجد اكرهم
              كل شويه اضايق وافضل ابكى واحس انى مخنوقه وابقى مستحلفلهم واول ما اشوفهم بضعف جدا امامهم ومش بحب اضايقم بس برده انا مضايقه اوى منهم
              خايفه اوى اكرهم والكره ده يسيطر علياااااااااا بجد انا مش عارفه يا دكتور عمرو اعمل ايه ؟؟؟؟ انا مضايقه جدااااااااااا من نفسى والله
              وحاسه بحاله اكتئاب شديده
              شاركونا يا بنات النبى واحفاده فى منتدانا النسائى

حور الدنيا للنساء والبنات فقط وممنوع مشاركه الرجال
              http://7oreldonia2010.gid3an.com/forum

المشاركة الأصلية بواسطة هبه الدمشقية مشاهدة المشاركة
                السلام عليكم
                نزعتها شلتها من قلبي من زمان من وقت بر نامج على خطيى الحبيب وانزات تماما تماما بعد برنامج أسماء الله الحسنى
                والله شلتها وصرت احكي للناس سامحوا انسوا اللي صار اذا هالشخص عمل معك منيح انسى اللي كان تذكر الي منيح منه ولا تتذكر السيء خلص انسى
                الحمد لله الحمد لله سامحت حتى الناس اللي حكوا بعرضي سامحتهم
                حتى اللي آذو امي سامحتهم لان في رب الحمد لله
                الله يعزك يا هبة ... الله يعزك يا هبة ... الله يعزك يا هبة ... على خطى الحبيب من أغلى واعز البرامج علي قلبي ومن أحلى ذكريات حياتي ... جزاك الله خيرا وربنا ينتقبل منك وسادعو لك في العمرة باذن الله

السلام عليكم استاذي ياريت تدعي يارب انو ربنا يوفقني لاني بصراحة محتاجة دعوتك كثير وبالنسبة لموضوع الكراهية انا عايزة احكيلك انو في ناس الي انا بكرهك انا في الاساس ما بكرههم بس انا اعتقد اني مش عارفة ازاي بحكي اني بكرههم بس انا من داخلي ما بشعر كره من ناحيتهم ولا حب ولا بشعر باي شعور انا مش عارف ازاي اعبر يارب نعيش سعداء يارب ويارت ترد علي استاذي انا ازاي اتعامل مع الي بكرههم مع العلم اني ما بظهر الهم كرهي الهم بتعامل معهم عادي بس انا بحب اكون صريحة بس مش قادر

استاذي الكريم...يامن كنت اول من زرع بذور حب الله في قلبي
                    و اخرجني من بوتقة التفكير في ذاتي الى التفكير بالأمة...انا دايما بدعيلك بالاخلاص...ومعاك في مشاريعك بس مش بلاقي نت دايما عشان اتواصل مع حضرتك..جزاك الله خيرا و ربنا يتقبل و يرقيك في مدارج العارفين المحبين...
                    مابعرف اذا رح تتذكرني بس انا نور و يمكن تلاقيني معاك في مجددون يوما ما ...و اذا مش في مجددون اكيد تحت عرش الرحمن....

اللهم هب لي من لدنك عملا خالصا لوجهك الكريم متقبلا تحيي به أمة الاسلام فيني و اجعل ايماني ايمان امة
                    واجمعني مع مربيتي كما جمعت بين النبي و ابي بكر
                    اللهم اني اسالك صدق الصديقين و اخلاص النبيين

سيدي الفاضل السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
                      رغم تعبي و انشغالي الكبيرين غير اني تابعت حلقة اليوم وانا بين اليقظة و النوم .اشكرك لانك تسعى دائما ان تجعل قلوبنا خالية من كل شائبة شكرا لك و لا نتسني بالدعاء(فريدة ضيف). و السلام عليكم
                      ادعلي عند مقام الرسول و في المسجد النبوي.

استاذى الفاضل د عمرو خالد
                        هذه اول مشاركة لى معكم و اول رد لى على حضرتك
                        مش قادرة اوصف انا قد ايه ببقى سعيدة وانا بتفرج على برنامج حضرتك انا متابعاه م الاول خالص ودائما ما اتباع كل جهود حضرتك وكل برامج رمضان
                        جزاك الله عنا كل خير وجعلها فى ميزان حسناتك
                        عاجبنى اوووى النصائح اللى حضرتك بتقولها فى الحلقات انا عملت كراسة رحلة للسعادة وخليت النصايح دى زى واجب بحاول انفذها على قد ما اقدر وربنا يعينا كلنا ان شاء الله

انا بختلف مع والدى وده كتييييييييير واحيانا بحس انه مش بيحب يسمعنى ودايما اى نقاش بينا يقلب بخناق انا ببقى مضايقة اووى لانى بحاول اقرب منه ومش عارفة بس هحاول الاقى نقطة مشتركة بيننا عشان نقرب من بعض اكتر....
                        انا خايفة اقول انى احيانا بكون مختلفة مع كل الناس اللى حواليا؟؟؟
                        مثلا اصحابى ببقى عايزة اعمل حاجة بس هما كمان يكونوا معايا فيها انا بحب نعمل كل حاجة سوا ولما نختلف بقولوا مش لازم كل حاجة نعملها مع بعض
                        بس احنا اصحاااب واحبهم يكونوا معايا وانا شوية مش بعرف اختلط مع حد معرفوش بسهولة واكون صداقات كتتييييييييير
                        بس انا بعد الحلقة النهارده هختلف معاهم برحمة واحاول اقربلهم وجهة نظرى

انا عافة ان حضرتك فى العمرة تقبل الله من حضرتك
                        وعقبالى ان شاء الله لما ازور بيت ربنا
                        ااااسفة اوووى للاطالة
                        سلااااااااااااااااام عليكم

المشاركة الأصلية بواسطة همسات العقول مشاهدة المشاركة
                          الحلقة روعة يا دكتور ربنا يتقبل منك
                          بس المهمة صعبة جدا جدا
                          تقبل الاختلاف او تقبل الاخر دى من اصعب الحاجات اللى اتعملت
                          وعجبنى جدا البحيرة المكان اللى حضرتك بتصور فيه كان تحفة بجد
                          ربنا يتقبل منك العمرة ان شاء الله
                          لا تنسانا من صالح دعاءك يا دكتور عمرو
                          ربنا يكرمك بما تحب ويرضى الله
                          هذه البحيرة الجميلة قرب جبال الارز في لبنان .. جزاك الله خيرا يا همسات العقول

استاذي حلقة اليوم حلقة رائعة بكل معنى الكلمة وككل الحلقات تزيدنا حبا لرسولنا الحبيب وتجعل منا نعم الشباب المسلمين

بالنسبة للكره والغضب نزعته من قلبي من يوم على خطى الحبيب ودعوة لتعايش فكيف من عرف اثار رسولنا الكريم حبيبنا محمد عليه الصلاة والسلام ان تكون في قلبه ذرة كره
                            وفي حديث الرسول الكريم "احبب حبيبك هونا ما عسى ان يكون بغيضك يوما ما وابغض بغيضك هونا ما عسى ان يكون حبيبك يوما ما "

استاذي بابا وماما بيرسلو لك السلام وبيقولو لك الله يحفظك واعينك يا رب
                            التعديل الأخير تم بواسطة نـوميديـا; الساعة 22-08-2010, 01:12 AM.
                            لا تحسبن صمتي يعني النسيان فالارض صامتة وفي جوفها بركان

المشاركة الأصلية بواسطة تايهة فى مكانى
                              السلام عليكم جزاك الله خيرا عنا يا دكتور عمرو
                              بجد انا مبسوطة انى معاكم فى المنتدى وكمان انا فرحانة انى نجحت
                              لاسف شيلت مادة ظلم بس ربنا هون عليه كتير والحمد لله انا راضية بقضاء ربنا ولعله خير
                              انا لسة بدا فى طريق الهداية ادعيلى ربنا يثبتنى وجزاك الله خيرا
                              السلام عليكم ... انا اثار انتباهي اسمك في المنتدي ... ليه تائهة .. التائه تعيس وحزين .. مينعش تقودي عربية وسط الضباب ... أو تقوديها في الظلام .. أو تقوديها من أجل القيادة فقط .. لازم يكون هناك هدف .. طموح .. حلم .. أمنية نسعي من أجلها .. حاولي تجلسي مع نفسك وتكتبي في ورقة رغباتك واحتياجاتك وما تحبي القيام به .. وابدئي في القيام به .. عيشي من أجله .. وستجدي امامك الطريق مفتوح .. بل ستعرفي اتجاهك ولن تكوني تائهة باذن الله

ربنا يعزك ويكرمك ويفتح عليك وينور طريقك يارب

المشاركة الأصلية بواسطة درع الرشيد
                                حلقة اروع من حلة والله يا استاذ عمرو

ربي يجزيك الف خير

والله انا كنت اتنرفز من كل شي حتى انتبهت على نفسي

حتى وجدت اني اخسر كل شي بكراهيتي وحقدي

فبدات اتحول تدريجيا حتى عملت برنامج حلتى وصلت للاطمئنان

ومن يومها والله كاني ملكت الدنيا

لانه حياتي فعلا صارت سعيدة

ربي يجزيك الف خير
                                الحمد لله يا درع ... ربنا يثبتك .. والله أن يكون سعيد جدا بالتجارب العملية التي تمرون بها يا شباب .. وأن الحمد لله انتم تثبتون ان التغيير ممكن الصبر والارادة والعزيمة ..

يعمل...
                                X