إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

لكل من اسعده او احزنه الحب ... فضفض معي الليلة ...

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

حلقة رائعة جزاك الله خيرا دكتور عمرو خالد
    sigpic

أضخـم الأبـواب مفـاتيحها صغيـرة.. فـلا تعجـزك ضخـامة "الأمــنيـات" فربمـا

دعـوة واحـدة تــرفعهــا إلـى الله ... تجلـب لـك '' المستحيـل '' فقــط قل

۩ يــا رب ۩

السلام عليكم منور استاذي ومنوري كلكم

انا ارسلت امس قصتي بس مارديت علي ياباباعمرو اناابغى اتواصل معك واكلمك ضروووووووووووووري ممكن

ازي حضرتك يا دكتور عمرو
          انا نفسي مره ترد عليا

انا استمتعت جداااااااااااااا بالحلقة انهاردة

ممكن حضرتك تقولي ازاي اطلع الحب وابذل الحب لخطيبي
          هو بيحبنى جدااااااااا وكتير بيقولى كلام حب وبيعمل معايا مواقف بحس فيها بحبه واحيانا بصده واقوله ان ده حرام لاننا مش تزوجنا هو بيزعل منى وبيقول انه مش حرام لانه بيحبنى واحنا هنتزوج ان شاء الله

ياريت حضرتك ترد عليا
          وعجلت اليك ربي لترضى

السلام عليكم استاذي حضرتك بتقول خلينا نقدم الحب للاخرين لكن في هناك مشكلة في التطبيق الكثيرين ممن تحاول ان تقدم لهم الحب لوجه الله يردون عليك بهذه العبارة لماذا تقدمون لنا الحب ويبتعدون عنا وهم وجلون وهذه ليست مشكلتي فحسب لان الناس اليوم اصبحوا من الصعب ان يلتقوا بفاعل الخير لوجه الله فترى الخوف في عيونهم وانت تقدم لهم الحب خوفا من ان يكون الثمن كبير لذا انا حيرتي كبيرة ولا اعرف كيف احل مثل هذه المشكلة وكنت اظن سابقا العيب في طريقتي في تقديم الحب على الرغم من قناعتي وعلى الرغم ان من نقدم لهم ذلك الحب هم بأمس الحاجة اليه لكنهم يخافون منه للاسباب التي ذكرتها سابقا ترى هل هناك من طريقة لاتثير خوفهم مع صدقنا لتقديم الحب لوجه الله خالص*

إشتقت لك ياأبي

ياأبن أدم لد للموت واجمع للفناء وابني للخراب

التمس لأخيك سبعين عذرا فأن لم تجد فلم نفسك

يا استاذنا الكريم انا بحب كل الناس وبضحك مع الناس تلقائيا لاني ما بكره احد والله بحب كل الناس حتى ما بعرف اكره بحب كل الي حولي وكل الي حولي بحبوني ان شاء الله هذه الطريق من الطرق السبعه الي تفضلت وتكلمت عنها انا عبرتها وان شاء الله اصل لاخر الطريق طريق السعادة والجنه باذن الله وادعوا لي يا اخواني على اني ابقى على هذا الطريق ان شاء الله والسلام عليكم والله يوفقكم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتنه
                جزاك الله خيرا استاذنا الفاضل
                حلقة اليوم كانت رائعة
                اريد ان اقول لك انك قريب جدا لقلوبنا و يعلم الله معزتك فى قلوبنا
                فانت بمثابة المعلم و القفائد و الاخ و الصديق لنا
                ربنا يكرمك و يعزك و يجعلنا رفقة فى الجنة مع الحبيب المصطفى
                اوعي المظاهر تخدعك .. ولا كلمه حلوه توقعك .. ولا صاحب ندل يضيعك .. ولا عيشه مره ...تغيرك ..
                ولا قلب عشقته يحيرك .. ولا ناس حبيتها تدمرك .. ولا غربه صعبه تكسرك .. ولا حبيب مخلص يخسرك ..
                ولا دمعه حزن تسهرك .. ولا كلمه تقولها تصغرك ..
                دي الدنيا لحظات والناس مقامات .. والزمن مسافات.. والحب كلمات ..
                و انــت زي الــــورد .. لو دبـــل .. مــات...

halqa ra2i3A jidan wata2atart fbiha
                  wala talama tamanit ana nass hawli ibadloni nafass hobi lihom bal wala mar hassl
                  lakin ba3d hadi lahalaqa hahawil akon sabaqa lilmobadara bihoubi linassss wana watqa haybadloni incha alah wamini lyom kolina 7anchoq tariqna bitijah sa3ada olah iwafiqak yadaktor amr khaled anta sababi fi lbssi lhijab o fahm sirat sayidina lhabib sala laho 3alyhi wassalam ofahm ayat lqoran watadaboriha jazak alah koli khiyir wa nacha alah hatkon sabab fisa3adti alah izidek nassr 3ala nasssr o lah inawar tariqak kama nawart tariqana olah iwafiqak

السلام عليك ورحمة الله وبركاتة
                    الحلقة حلوة اوى وبجد انا حسيت ان بذل الحب حاجة مش موجوده دلواتى
                    بس انا هعمل زى ما حضرتك قولت انى ابذل الحب اولا
                    وبأذن الله
                    حياة ناس كتير تتغير على ايد حضرتك وتكون سبب فى اسعاد
                    جميع الشباب اللى بيدور عليها
                    ربنا يجزيك عنا خير خير الجزاء ويسعدك بحق ما بتساعدنا
                    المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
                    سعيد بوجودك معنا يا نرين في رحلة للسعادة ... جزاك الله خيرا

الحلقه ده كانت جميله قويييييييييييييييييييييييي و حخلي بابا و ماما يشوفوها... كل الكلام قلي حضرتك قلته إنهرضه أنا بعمله.. دايما أنا بحلم و بحط هدف صحيح مش كل أحلامي إتحققت بس لسه متمسكه بالحلم بتاعي و عندي أمل إنه حيتحقق بيوم من الأيام.. و أحلامي داخل تخصصي... حلمت إني أطلع الأولى علي دفعتى و الحمد لله حصل أنا بدرس هندسه ديكور. أنا دايما بدخل مسابقات في تخصصي و أحلم إني أكسب فيها و المسابقات ده في تخصصي... بس دايما بلاقي قلي حوليا مش بيشجعوني و يتريقوا عليا و يقولوا إني عمري مهكسب و لما فعلا أخسر يشمتوا فيا... بس أنا بردوا بفضل متمسكه بالأمل إني هكسب في يوم و بدخل مسابقات تانيه و بخسر و هما يقلولي لسه محرمتيش؟؟ فبقولوهم لأة أنا هكسب إن شاء الله المرادي لكن مبكسبش سبحان الله لكن أنا بعمل الأربع حجات قلي حضرتك قلت عليهم... أنا دلوقتي عملت على الفيس بوك جماعه لختمه القرآن رمضان 2010 و كتبت فيه إن الهدف الوصول للمليون ختمه... أن أخدت فكره حضرتك بتاعت السنه قلي فاتت و حاولت أطبقها السنادي و دلوقتي وصلوا 7 ختمات الحمد لله... بس بردوا بلاقي تريقه إنك عمرك محتوصلي للمليون و إنت بضيعي وقتك و ملوش لزوم... أنا كل شويه ببعت علي المنتدى علشان الناس تشترك و ده اللينك بتاعه يا ريت حضرتك كمان تشترك الناس هتتشجه لما تلاقي حضرتك إشتركت... أنا بعد حلقة إنهرضه إتأكدت إني أنا صح و هفضل متمسكه بحلمي و إن شاء الله هنوصل للمليون ختمه و ندخل الجنه بيها يا رب.
                      شاركوني في حمله المليون ختمه قرآن في رمضان... يلا إدخل و شارك معي كي نصل كلنا إلي المليون ختمه و نقابل بها وجه الله الكريم بهذا العمل الرائع.. هذا هو الرابط

دكتور عمرو بجد
                        الحلقة و الله كانت روعة
                        أكيد الحب شئ أساسي في حياتنا و إلا ماكناش نقدر نعيش في الدنيا دي
                        أكيد كل واحد فينا بيحب
                        لإن الحب ده فطرة الله سبحانه و تعالي زرعها في قلوبنا كلنا
                        حتي الحيوانت بتحب
                        حتي لو حيوانات متوحشة برده في قلوبها حب
                        و سبحان من زرع الحب في قلوبنا
                        و اعظم الحب حب الله سبحانه و تعالي
                        و نحمد الله علي وجود الله
                        و خاصة عند البنات شعور الحب موجود فيهم حتي لو مش بيبان أو مش بنحب نظهره لحد
                        بس من جوانا قلب بيحب و قلب انثي

استاذ عمرو بتمني و الله ترد عليا و تدعيلي
                        و الله نفسي اكتبها في حدث في مثل هذا اليوم لو رديت عليا
                        اقسمت عليك بالله يا دكتور عمرو ترد علي مشاركتي فقط بالدعاااااااااء لي

بالله عليك بالله عليك بالله عليك

الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 139 ( الأعضاء 71 والزوار 68) a fatima, ‏عمرو خالد, ‏مريهان محمد, ‏هند555, ‏][ بنت الاسلام ][, ‏روناء33, ‏الغيداء2, ‏sali hammouche, ‏dr//hala, ‏L1A9H9I6N, ‏^..(نووووور الهدايه)..^, ‏اشتاق للجنة, ‏سارة و اثار, ‏نور الأمل*, ‏قطرة من دجلة, ‏a.metwaly, ‏سلسبيل الدعوة, ‏شذى الازهار, ‏فداك روحى, ‏تسنيم الجيوشى, ‏عبير الذكريات, ‏علاء الدين84, ‏magd kasem, ‏architecture_88, ‏Um Keltum, ‏ابو عمرو-فلسطين, ‏ndody, ‏مروة و دعاء, ‏Le lion de l'islam, ‏وتبقى السعادة املي, ‏eng.Ebtehal, ‏أريج السعودية, ‏بشرى الفهري, ‏سندس الاسلام, ‏اميره زكريا حافظ, ‏بسمة الحياةstar, ‏زبيدة36, ‏ز.مولود, ‏نـــور الايـــمان, ‏الشيماء حامد, ‏صافولا, ‏tharaa khamaisi, ‏reema9, ‏محمود ابو بكر 1400, ‏عائزه النار, ‏سدرة منتهى, ‏mona 4 allah, ‏fidelement_votre, ‏مصطفى شحاتة, ‏*شمعة أمل*, ‏صافيناز خالد, ‏مسلمة باسمة, ‏نهى حجازى, ‏zeena_el_masry, ‏rabedoo, ‏nada.ali, ‏النهر النقى, ‏little lady, ‏fatma sami, ‏Hend.M, ‏اقلام واعدة, ‏عدنان المنيني, ‏khawatir inssanya, ‏هـبـه الـلـه, ‏Bahebek Ya Mama, ‏رمضة, ‏doaa Ashour, ‏رضوى اللبودي, ‏habeba2009, ‏tabasomak, ‏roma allam
                          منورين الصفحة
                          sigpic

أضخـم الأبـواب مفـاتيحها صغيـرة.. فـلا تعجـزك ضخـامة "الأمــنيـات" فربمـا

دعـوة واحـدة تــرفعهــا إلـى الله ... تجلـب لـك '' المستحيـل '' فقــط قل

۩ يــا رب ۩

ما شاء الله تبارك الرحمن سيدي العزيز الدكتور عمرو خالد حفظك الله ورعاك

حلقة رائعة .. وخاصة فكرة " البركة بالعمر " ذكرتني بكلام الشهيد - إن شاء الله سيد قطب رحمه الله حين قال

من يعيش لنفسه يعيش مرتاحًاً لكنه يعيش صغيرًا ويموت صغيرًا

ومن يعيش لغيره يعيش متعبًا لكنه يعيش كبيرًا ويموت كبيرًا

* أمي تلقي عليك السلام

والسلام عليكَ ورحمة الله وبركاته

السلام عليكم ورحمة الله

من لا يعرف قلبه حب الله صعب عليه أن يحب أو يبذل الحب من أجل الآخرين

الحلقة دكتور عمرو أكثر من راااااااااااااااااااائعة اليوم لأنها خاطبت القلب قبل العقل كلام حضرتك صح كتيييييييييير لكن ساعات أرض الواقع أصعب أصل عدم التقدير صعب قوى دكتور

لو نظرنا لكل الآلام والهموم التى بداخلنا أشعر أنها بسبب الحب إما اننا لانعرف كيف نحب واذا أحببنا لا نعرف كيف نعبر عنه

لكن تظل حقيقة ثابتة وهيا نملأ القلب بحب الله لحظتها سنعرف كيف نحب الأخرين ونسعدهم

التعديل الأخير تم بواسطة الشيماء حامد; الساعة 16-08-2010, 10:58 PM.
                              sigpic

يَآرَب ؛ عَلقْ قَلبيْ بَك ؛ وَ أجعَل رُوحِي لآ تَأنسُ إلآ بَك ؛ وَ إجَعلهَا يَا ربّي لآ تُبصَر إلا لَدربّ يَقُود إليَك ..

انا يا دكتور بعطي حب كتيير للناس اللي حولي بس ما بلقى مردود يا دكتور

مشان هيك بحس الحياة مش حلوة وحزينه !! ساعدني
                                sigpic

يعمل...
                                X