إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

هذه ايام اجابة فتعالوا ندعو سويا الليلة ...

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هذه ايام اجابة فتعالوا ندعو سويا الليلة ...

http://www.youtube.com/watch?v=4H5hN...layer_embedded

حمل الحلقة من علي الرابط التالي
    http://amrkhaled.net/newsite/medias....=10254&id=1711

سلام عليكم يا شباب ....

حلقة اليوم كانت عن الدعاء ... وهي ثاني حلقة في مجموعات السعادة السبعة .. والدعاء سلاح يجعل الانسان يشعر بقوة عجيبة وأن الله سنده ومعينه وأنه لن يرد له دعوة ابدا ما دام يدعوه ...

أنا في انتظار خواطركم عن اثر الدعاء في حياتكم وكذلك الان اقتربت الصورة الكاملة لبرنامج رحلة للسعادة .. ولتركيبة وخلطة السعادة في رحلتنا .. فرحلتنا سبع محطات .. إن استكملتها تعيش سعيدا فارجوكم القوا الان نظرة شاملة معي على البرنامج حتى الان

المجموعة الاولي :مجموعة ابدأ بداية صحيحة

1- اجعل حياتك كلها لله
    2- النفس المطمئنة البرتقالي
    3- كن طموحا

المجموعة الثانية : أسعد من حولك تسعد

1- ابذل الحب
    2- العطاء للضعفاء والمساكين
    3- كن انسانا

المجموعة الثالثة : نفس نقية من موانع السعادة (القلق – الغضب – الكراهية- الذل)

لا للقلق (حسن الظن بالله)
    لا للغضب (الحلم والرفق)
    لا للكراهية (أختلف برحمة)
    لا للذل (أوعه تهين نفسك)

المجموعة الرابعه : قلب كبير
    الرضا
    اليسر والسماحة

المجموعة الخامسة : : مجموعة ارادة قوية للنجاح
    قوة الارادة
    الصبر
    كن مستقيما

المجموعة السادسة : علاقات دافئة مترابطة مع المقربين منك .
    - بيت دافئ
    - الصحبة الصالحة.
    - الوفاء مع الناس

المجموعة السابعة .. صلة عامرة بالسماء
    - الصلاة
    - الدعاء ..

ولذلك فالاستقصاء الان صار في غاية الاهمية .. لذلك ارجوكم كل من شارك في الاستقصاء فليستكمله وكل من لم يشارك فليبدأ في كل مجموعات الاستقصاء الان على هذا الرابط

http://amrkhaled.net/newsite/webprog...php?group_id=1

أنا الان في المدينة سأدعو لكم بشدة خاصة في الروضة وساسلم لكم علي رسول الله صلى الله عليه وسلم ولذلك سيكون دعائنات الليلة سويا الساعه 2 صباحا ت. مكة من مسجد رسول الله فانتظروا الدعاء ..

http://amrkhaled.net/newsite/doaa.php

ما زلنا نتظر مزيد من الشباب ينضمون لاكاديمية تطوير الذات في دورتها الجديدة .. سجل واشترك بسرعة وأملا استمارة الانضمام علي هذا الرابط

http://server4.amrkhaled.net/download/acedamy_sign_form.zip

وارسالها على هذا الايميل

academy*amrkhaled.net

رابط ساحة أكاديمية تنمية وتطوير الذات على المنتدي:
    http://forum.amrkhaled.net/forumdisplay.php?f=237

خبر سعيد .. انتظروا حفلة العيد بالصوت والصورة حصريا علي الموقع ليلة العيد ...

التعديل الأخير تم بواسطة عمرو خالد; الساعة 04-09-2010, 11:57 PM.
    ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

انا سعيدة جدا لاننى اول مشاركة اليوم بعد حضرتك
    حلقة اليوم اكثر من رائعة انا سمعت من سنتين حلقة لحضرتك عن الدعاء وكانت عندى مشكلة كبيرة وكانت ستسبب لى التعاسة الشديدة ودعوت الله طوال شهر رمضان بأن الله يحل لى هذه المشكلة وكنت فعلا اتضرع واخشع جدا الى الله وكنت ميقنة ان الله سيستجب وجاء اخر رمضان وقال لى من حولى ان المشكلة مش هتتحل ابدأ وان الموضوع خلاص والمشكلة ستظل ولكن كان عندى يقين بالله وفى اول يوم العيد اتحلت المشكلة والحمد لله وصليت صلاة شكر لله
    اتذكر ايضا عندما دعوت الله ان اجيب تقدير كبير فى الكلية والحمد لله ربنا استجاب
    الحمد الله
    الحمد لله
    الحمد لله
    حلقة الصلاة كانت جميلة وفعلا غيرت وجهه نظرى وصليت وشعرت بفرحة وخشوع لم اشعر به من قبل واصبحت الصلاة احب الاعمال الى قلبى
    ارجو من حضرتك عمل حلقة عن التفكر
    ربنا يبارك لحضرتك يا استاذ عمرو ويسعدك ويفرح وينور قلبك يا رب لا تنسانا من دعائك عند الروضة وفى العشرة الاواخر والليلة ليله الجمعة
    معا لنهضة مصر

sigpic

عن أنس رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ قال، قال رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم: <الدعاء لا يرد بين الأذان والإقامة>
      رَوَاهُ أبُو دَاوُدَ وَالتِّرمِذِيُّ ، وقال حَدِيثٌ حَسَنٌ.

وعن ابن عباس رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ أن رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم قال: <فأما الركوع فعظموا فيها الرب،
      وأما السجود فاجتهدوا في الدعاء فقَمِنٌ أن يستجاب لكم>
      رَوَاهُ مُسلِمٌ.

وعن أبي هريرة رَضيَ اللَّهُ عَنهُ أن رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم قال: <أقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد فأكثروا الدعاء>
      رَوَاهُ مُسلِمٌ.

وعنه رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ
      أن رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم كان يقول : في سجوده:
      <اللهم اغفر لي ذنبي كله: دقه وجله، وأوله وآخره، وعلانيته وسره>
      رَوَاهُ مُسلِمٌ.

وعن عائشة رَضِيَ اللَّهُ عَنها قالت:
      افتقدت النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم ذات ليلة
      فتحسست فإذا هو راكع أو ساجد يقول:
      <سبحانك وبحمدك لا إله إلا أنت>

وعن ابن عمر رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما قال :
      كان من دعاء رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم:
      <اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك وتحول عافيتك
      وفجاءة نقمتك وجميع سخطك>
      رَوَاهُ مُسلِمٌ.

وعن زيد بن أرقم رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ قال :
      كان رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم يقول:
      <اللهم إني أعوذ بك من العجز والكسل،
      والبخل والهرم، وعذاب القبر،
      اللهم آت نفسي تقواها وزكها أنت خير من زكاها؛
      أنت وليها ومولاها،
      اللهم إني أعوذ بك من علم لا ينفع ومن قلب لا يخشع
      ومن نفس لا تشبع ومن دعوة لا يستجاب لها>
      رَوَاهُ مُسلِمٌ.

sigpic
      الحمد لله عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته
      صلى الله على محمد صلى الله عليه و سلم

السلام عليكم،
        خليك يا دكتور معانا شوي والله احنا عارفين انك مشغول والوقت ضيق خاصة في العشر الاواخر بس والله احنا كمان اشتقنا لوجودك معنا.

الحمد لله انا لما بدعي ربنا بكون متيقنة بالاجابة وبدعيه بقوة وبكل خشوع وتذلل والحمد لله ربنا غالبا بستجيب لي وبيجبر بخاطري لكن احيانا انا بكون متمنية شيء وبدعيه بس بكون مو خير اللي لذلك ممكن يكون سبب في انه لم يستجب لي هذا الدعاء لذلك لما بدعيه بحكي يارب يسر لي اللي في خير اللي ورضيني فيه.
        وانا هذه الاية بحبها كتير وبحكيها بعد كل دعاء قال تعالى (وإذا سألك عبادي عني فإني قريب أجيب دعوة الداع اذا دعان فليستجيبوا لي وليؤمنوا بي لعلهم يرشدون).

بصراحة يا جماعة انا مبسوطة قوي وسعيدة باسمي (دعاء) وخاصة انه بتردد على لسان كل مسلم وانو اسمي من هذه العبادة.

اللهم بلغنا ليلة القدر اللهم اعتق رقابنا من النار اللهم لا يمضي رمضان والا قد اعتقتنا من النار اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفوا عنا اللهم اعنا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك اللهم اغفر لنا ذنوبنا وارض عنا.

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كيف حالك أستاذي ؟

هذه الحلقة لمست روحي بكل معنى الكلمة فقد وجدتها بكل معانيها من فترة ليست ببعيدة و القصة هي أنني في خلال الستة أشهر الماضية استجاب لي ربي أكثر من دعاء ، و الله كنت أدعو من كل قلبي و أنا موقنة بالإجابة و ليس عندي ذرة شك و أن الله سيستجيب لي . كنت متأكدة بأن الله سيستجيب لي مع أن الأمور التي كنت أدعو الله أن يحققها لي كانت في مقاييس الدنيا مستحيل أن تحدث يعني احسبها 1 + 1 مش حتحصل لكن و الله لم أيأس و ظللت أدعو ربي في جوف الليل الآخر حتى استجاب لي و الحمد لله . و الله لو بقيت أحمد الله بقية عمري ما وفيته

الحمد لله

الحمد لله

الحمد لله

الحمد لله

و نصيحتي لكل من يقرأ مشاركتي هذه الآن أن يدعو الله من كل قلبه و سيستجيب ادعو من كل قلبك بغض النظر عن مقاييس الدنيا

و على فكرة أنا اسمي دعاء
          مملكة أمان على طريق الحياة

المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
          وعليكم السلام يا دعاء اولا بارك الله فيكي علي مشروعك بجد حاجه جميله جدا واستمري ربنا ييسرلك امرك وتحققي ما تتمني وتسعي اليه ويستخدمك ويرضى عليكي

السلام عليكم
            اخيرا قدرت اكتب في الصفحه الاولى ...مع دكتور عمرو ...المهم ...الحلقله اليوم قوووووووووووويه
            وانا سبق وسمعتك يادكتور عمرو بتقول عن موضوع الدعاء في مواقف حصل فيها اجابه ...من قبل وحصل معايا في رمضان هذا السنه لحظة ...هنالك...
            التعديل الأخير تم بواسطة لطيفه حفيدة الصحابه; الساعة 03-09-2010, 03:28 AM.
            sigpic

في موطني بَزَغَتْ نِجُومُ نَبيهِ والمخلصونَ استشهدوا بحِمَاهُ
            في ظلِّ أرْضِكَ قد تَرَعْرَعَ أحمدٌ ومشى مُنيباً دَاعياً مَولاهُ
            يَدعوإلى الدِّينِ الحَنيفِ بهَدْيه زالَ الظلامُ وعُدِّدَتْ دَعْواهُ
            في مكةٍ حرم الهُدى وَبِطَيبَةٍ ذِكرى الرَسُولِ ونُورِهِ وَهُداهُ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا دكتور عمرو خالد أريد أن تساعدني في الاجابة عن سؤالي أحيانا ندعو الله سبحانه وتعالى كثيرا ونتمنى أن يستجاب دعاؤنا وعندما تتأخر الاستجابة ولا يتحقق مانريد يبدأ اليأس يتسلل الى قلوبنا ولا يعود لدينا ثقة بأنفسنا فنسأل أنفسنا ياترى هل الله غاضب علينا هل الله غير راض عنا ونبدأ نحس بعدم الاطمئنان والحزن الشديد خصوصا اذا كنا معتادين الى الافضاء بمشاكلنا الى الله والدعاء بتفريج الهم
              كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

السلام عليكم
                جزاكم الله كل خير على اجمل اكلمات التي سمعتها عن الدعاء
                قلبت علينا اللحظات الصعبه اللي محتها قدرت ربنا بالايجابه
                وانا بفتكر لقيت لحظات مررررررره كتيرررررررررره في حياتي وصعبه بس لقيت بسرعه تمحي ظلمتعها ف\نور فرج ربنا معايا فاحترت انهي واحده فيهم اقولك عليهم
                هي كتيره لو احكيلك مش حاتصدقني انها حصلت بس حصلت معايا بجد
                هاختار حاجه تقدر تصدقها لاني بجد والله حصلت في حياتي حاجات كتيره ماتصدقش بس ربنا مش بعيده عليه انه يحققها ليه هو اعظم من انه يردني خائبه
                ها اقولك على حاجتين الاولى ممكن ماتصدقنيش

عندنا القنفذه منطقه على البحر الاحمر منخها حار اوي والشتاء اذا جيه يفضل 3 ايام متقلب الجو حبتين مطر وشوية برد مش برده خالص
                وفي مره قالو ان الشتاء على الابواب كالعاده الناس تعبانه من قلت المطر وجفاف الجو والرطوبه العاليه يأسه تماما من خير الشتاء
                لكن اليائس مادخلش قلبي
                و انا رايحه للبحر ساعة العصر مع اخواتي في العربيه العصر وانا ببص للسما عنيه دمعت وبقيت ادعي ربنا في سري بقوله يارب اجعل الشتاء هذي السنه من جمل شتاء مره على القنفذه
                يارب وفضلت ادعي و الح بس ظني بحبيبي ربي سبحانه وتعالى خير الظنون مستحيل يخيب ظني فيه لانه هو ارحم الراحمين اكرم الاكرمين اجود الاجوادين
                سبحان الله نزلت امطار كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييره بس مش فضيانات رحيمه والجو اروع ما تتخيل اجمل ماشافت عيني والسماء من شدة صفائها تشوف نهايات جبال مكه جبال اجى وسلمى من وسط القنفذة ومن البحر
                كل الناس مدهوشه من شدة المناظر مش مصدقه ان دي جبال انا نفسي ماصدقتش خالص وبقيت ابكي واضحك من الفرحه واستحيت اطلب من ربنا تاني بس حسيت بالامان اكتر واكتر بالاخص لمن بشوف الناس وهي فرحانه اوي بالمطر
                والكل بيردد بيقول ده اجمل شتاء مر على القنفذة

ودعائي التاني
                في مره في شغلي في حد بشتغل معاه سرقني وكدب عليه و ايسني من اني الاقي حقي اللي تعبت فيه وده اكتر وقت محتاجه فيه لحقي ولشغلي
                كان مابين مكان الشغل وبيتي تقربيا 2 كيلو روحت وانا امشي مخنوقه وبعيط وبقول يارب اخرجلي حقي يارب ماليش غيريك محدش هايوقف معايا وينصرني ياررب محتجالك
                وبردد حسبي الله ونعم الوكيل
                وصلت البيت اتصلت على شركتي و حكتلها هي كمان وقع عليها الظلم ده
                بعدها رن جوالي رديت لقيت وحده كنت عايزها تكلملي صاحب محل تجاري عايزه اشتريه
                قالتلي صاحب المحل عايز يكلمك ويقولك ماتتسرعيش في قرارك ده وتشتري المحل لان المبلغ كان كبير اوي ويمكن ادخل بسببه السجن
                كنت متردده اكلم الراجل ده بس توكلت على ربنا وكلمته
                الراجل ده هو اللي بشتغل معاه في المحل و الواد اللي بيشتغل عنده مفهمني انه الراجل ده هو اللي سرق حقي وحق صحبتي
                سالته عن سبب اني بينصحني ما اشتري المحل بالرغم ان في موقع تجاري بيدخل ذهب و هو عارضه للبيع
                قالي اللي بدخل معاه شريك في المحل نصاب وكذاب هو نفس الشخص اللي بيشتغل عنده
                قالي انه مش كويس فواجهته وحاولت اعرف ليه اخذ حقي وعطل شغلي انكر انه يعرف اي حاجه عن اللي حصل
                ماصدقتهوش قلت اعرف بطرقتي
                وفعلا تاكدت انه مايعرفش وان اللي بيشتغل عنده طلع ناصب عليه وعلى صاحب المحل
                فتقنا ان احنا نكشفه و نوجهه قلت للراجل سيب الموضوع ده عليه وانت خليك طبيعي معاه وبقيت ادعي ربنا يارب ساعدني يارب ساعدني يارب ساعدني
                وفعلا ربنا دلني على طرق كتيره وفتحلي ابواب كتيره بيها عريت الراجل اللي نصب عليه قدام نفسه وقدام صاحب المحل
                وماقدرش ينكر او يكذب حتى من غير ما اطلع في الصوره
                وانتهى القرار عندي ان حقي يرجعلي وادخل الواد ده السجن واكمل شغلي اخترت اخذ حقي و صاحب الشغل ياخذ حقه واكمل شغلي و الواد ما يدخلش السجن او يرحل لبلده
                بس ينطرد من الشغل وماحدش يعرف حاجه
                والحمدلله ربنا وقف معايا ونصرني الحمدلله

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... كيفكم اخواني الله يتقبل منكم .... ويبلغكم ليلة القدر ويجعلنا من عتقائه في هذه الايام المباركه...

الحلقه كانت اليوم في قمة الروعه... تحمل معاني جميله جدا ...
                  كما قلت استاذي احيانا ينسى الانسان ما استجاب له الله من الادعيه .. لكن لا يمكنني ان انسى فضل الله علي في كل الامور...

لكن انا عندي نظره مختلفه شوي ... لما الله تبارك وتعالى ما يستجيبلي لدعوه معينه او تتاخر ... والله بكون مبسوطه كثير لانه والله بعوضني بحاجات انا ما كنت متوقعها .. والله مررت بهذه الحالة اكتر من مرة .... الحمد لله رب العالمين ... له الفضل كله...

يا كاشف الضر

يا من يجيب دُعا المضطر في الظُّلَم
                  يا كاشف الضر والبلوى مع السقم
                  قد نام وفدك حول البيت وانتبهوا
                  وأنت يا حي يا قيوم لم تَنَمِ
                  أدعوك ربي حزينًا هائمًا قلقًا
                  فارحم بكائي بحق البيت والحرم
                  إن كان جودك لا يرجوه ذو سفه
                  فمن يجود على العاصين بالكرم

" لا تقل يا رب عندي هم كبير .... قل يا هم عندي رب كبيييير"

التعديل الأخير تم بواسطة ragad.life; الساعة 03-09-2010, 01:18 PM.
                  لا تحسبوا أن الصمت ضعف ... فالأرض صامته وفي جوفها بركانُ...
                  فسكوتي لا يعني جهلي عن ما حولي ... ولكن ما حولي لا يستحق الكلام

السلام عليكم
                    جزاك الله كل خير يا دكتور عمرو خالد حلقة جميلة اوى و الدعاء ا حاجة جميلة اوى و نعمة كبيرة اوى ربنا منها علينا الحمد لله الحمد لله
                    الحمد لله ربنا حقق لى ادعيه كتير الحمد لله و بجد لو احنا حسينا باى مشكلة او ضيق و روحنا لربنا هتفرج باذن الله و حتى لو اتاخرت ان شاء الله لازم يكون عندنا يقين ان ربنا هيستجيب
                    و اقرب دعاء اتحقق لى كنت بدعيه لصاحبتى و مامتها هما تعبوا اوى فى اول رمضان و حالتهم كانت صعبه و كلمتها من يومين لقيتهم كويسين و قالتلى انا صحيت من النوم لقيت نفسى كويسة فاكيد ا من دعائكم بجد اتبسطت اوى الحمد لله و ربنا يكمل شفائهم على خير
                    و ان شاء الله هفضل ادعى ربنا كتيييير و اكيد ربنا هيستجيب ليا حتى لو دعائى ما استجبش اكيد خير و انا راضيه الحمد لله بس باذن الله من النهاردة هدعى كتييير و هلح كتييير و ربنا يستجيب ان شاء الله
                    يارب ارزقنى السعادة انا وعائلتى و كل المسلمين
                    يارب اجعلنا من عتقاء ليلة القدر
                    يارب تقبل منا رمضان
                    يارب اجمعنا جميعا مع النبى محمد صلى الله عليه وسلم فى الجنه
                    وسلامى الى عائلة حضرتك الكريمة و على و عمر اخواتى الصغيرين ربنا يحفظهم يارب
                    رنا
                    17 سنه
                    ساعات ألاقى فى بحر طريق و ساعات عليا الدنيا تضيق و بحمدك انا فى الحالتين

السلام عليكم،اتمنى استاذي الفاظل ان تقرا رسالتي، حلقة اليوم رائعة جدا جدا جدا، والله يعجز لساني عن شكرك يا استاذي الكريم فمهما قلت لن اوفيك حقك ولكنني اسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يجمعني بك و بكل من احبهم في الفردوس الاعلى وصدقني حلقة امس ايضا افادتني كثيرا وخشعت في صلاتي حتى استغربت امي من اطالتي في السجود فاخبرتها ان الفضل يرجع لله ثم الى حضرتك فجازاك الله عني كل خير و اعدك ان شاء الله سوف اظل اليلة ادعو والح في الدعاء حتى مطلع الفجر.

ألف شكر ليك يا دكتور والله الدعاء فعلا سلاح ****

أنا فحياتي مرة دعيت من كل قلبي والله بنفس اليوم تحققت دعوتي ألف الحمد لله ومش بس المرة دي عدة مرات صارت معي

والشيطان فعلا بيغفل الإنسان عن أهمية الدعاء وبيشغلو عن الإجابة لو ربنا سبحانه وتعالى استجاب ***

فسبحانك رب العزة الذي لا يعد عباده يلجؤوا لغيره ويتذللو لسواه فياااااااااااااااااارب يكون الدعاء مبارك لينا كلنا في

هذه الأيام المباركة آمين يا رب و جزاك الله خيرا يا دكتور الفردوس الأعلى وكل الذين معك وبيحبوك ونحن منهم

آمين يا رب العالمين
                        sigpic

السلام عليكم

حلقة اليوم مؤثـــرة جدااا وكنت محتاجة ليها جدااا

جزاك الله كل خير وبارك الله فيك

القصص التي سردتها على مسامعنااا مؤثـــــرة
                          وفي هذا الخصوص لي طلب منك، أنا في حاجة ماسة لدعائك لوالدتي بالشفاء
                          لا تحرمني من ذلك أرجوك

شكرا لك وأعزك الله وأعلى شأنك في الدنيا والآخرة
                          ~.~ اللـّــهمّـ إنــ.ــكـ عفــ.ــوّ تحـ.ــبّ العــ.ــفو فاعــ.ــف عنـّـ.ــا ~.~
                          sigpic

الدعاء من أجمل النعم بيحس الواحد منا براحة كبيرة بعد مايدعي ولمابيكون مهموم بيحس أنه بيرتاح لمابيدعي وحتى قبل ماتستجاب دعوته أو يفرج كربه جزاك الله ألف خير دكتور عمرو أنت وكل العاملين على البرنامج كل حلقاتك رائعة والأروع طريقتك في توصيل الفكرة
                            بتصدق أنا بالأمس بعد حلقة الصلاة فكرت بأنه ياترى شو ممكن تكون الحلقة التانية من مجموعةصلة عامرة بالله فقلت بتوقع الحلقة التانية تكون عن الدعاء وفعلا طلع ظني بمحله وكتير فرحت
                            متل ماقلت ماكتير بنتذكر أيام الإجابة بس بتذكر أن ربي ماخجلني بكتير من الأوقات الحمدلله مشكور دكتورنا الغالي قويتنا بالدعاء أكتر
                            للهم انك سلطت علينا عدوا عليما بعيوبنايرانا هو وقبيله من حيث لانراهم
                            اللهم آيسه منا كما آيسته من رحمتكوقنطه منا كما قنطته من عفوك
                            وباعد بيننا وبينه كما باعدت بينه وبين رحمتك وجنتك

هذا الدعاء يبكي ابليس ويمنعه منا باذن الله تعالى فاقرؤوه دائما

السلام عليكم ..
                              باركـ اله بكـ ابى ..
                              والله كل حلقه لها جمالها وروعتها ..
                              ربنا يسعدك زى ما بتسعدنا ..
                              والله كل يوم بحاول مع كل مجموعه وحلقه ..
                              يارب ثبتنا ..
                              بس حضرتك يا ابى مش بقيت تدعى فى اخر الحلقه ليه ؟؟
                              كنت دايما تدعى لحد باسمك نحيا ..
                              وبعد كدا مش بقيت تدعى .. والله وحشنا دعاء حضرتك جدا ..
                              أنا حياتى ابتدت من بعد دعاء حضرتك فى عرفه بجد كان احلى يوم فى حياتى ..
                              يارب ترجع تدعى فى حلقاتك يا ابى ..
                              وشكرا جزيلا لك ـ
                              ربنا يكرمك ويعزك ينصرك ويفتح عليك يسعدك زى ما بتسعدنا ويمعنا بك مع الحبيب المصطفى فى الفردوس الاعلى ..
                              استودعكم الله ..
                              تم تغييير اسمى من Ran Moury الى " Aya Amer "
                              وذلك للعلم فقط
                              لا إاله الا أنت سبحانكـ .. إنى كنت من الظالمين ..
                              أبحث عن مقطع فيديو لدعاء الدكتور عمرو فى يوم عرفهـ " فى حج صناع الحياهـ 2006 .." أتمنى منكم اخوتى من يملكهـ أو يستطيع إيجادهـ لى أن يرسل لى رسالهـ خاصهـ .." وباركـ اله بكم .."

يعمل...
                              X