إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

هذه ايام اجابة فتعالوا ندعو سويا الليلة ...

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

جزاك الله كل خير يا دكتور عمرو
    ربنا يجعله فى ميزان حسناتك يارب
    ويجعل حضرتك ويجعلنا زخرا للاسلام يارب
    والحلقة بجد كان جميلة جدا جدا ومؤثرة اوى اوى
    اللهم بلغنا وحضرتك ليلة القدر ويجعلنا من المعتقين يااااااااااارب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
      بجد يا دكتور عمرو النهاردة الحلقة كانت جميلة جدا وانا بدعى ربنا كتير الحمد لله وقلبى بيكون حاضر فى الدعاء وخاشع
      وفعلا انا روحت عملت عمرة السبت الى فات مع اهلى وبعد مخلصت كنت مبسوطة اوى اوى ودعيت قولت يارب يارب هاتلى اى خير اعملو دلوقتى وفعلا ربنا بعتلى خير اعملو فى نفس الحظة بس انا عندى مشكلة يا استاذ عمرو واجوك ترد عليا ارجوك انا والله بحب ربنا اوى والله وبصلى وبقول الاذكار وبحب الخير للناس والله وبعمل اى حاجة ترضى ربنا بس الشيطان بيقعد يوسوسلى ساعات يقولى انتى بتعبدى مين اصلا وبتعبدى لية والوسوسة دة بدات بعد التزامى وبعد مابطلت مصليش او مبقاش قريبة من ربنا انا بقعد اعافر مع الشيطان او زى مبتقول حضرتك فى صراع مع النفس يعنى انا نفسى اموت ومفكرش فى ربنا كدة ارجوك يا استاذ عمرو ارجو استحلف بالله ترد عليا
      وربنا يجزيك خير عنا يارب العالمين وينفع بيك الامة الاسلامية والعربية

الدكتور عمرو خالد

استاذي واخي
        حلقه مبدعه ماشاء الله وأحب اقول لحضرتك هنالك عدت عليا فأنا كنت مريضه العام الماضي وفي لحظه الألم اصرخ بقلبي يارب ياقريب يا مجيب المضطر وفي الظاهر قدام اهلي دموع وألم وهما يقولو لي فشلتي في أول اختبار من ربنا وين الصبر وفين كل اللي درستيه وانا والله يادكتور بكتم الدعاء في قلبي خوفا من الرياء وكلام الناس والحمد لله ربنا استجاب دعائي وشفالي كل الجروح والتقرحات وأتمنى ترد عليا و تدعي لي ربنا يكمل شفائي

المشاركة الأصلية بواسطة دينى حياتى(شيماء)
          د/ عمرو
          انا فخورة جدا بحضرتك
          انا بعتبرك قدوتى بعد النبى صلى الله عليه وسلم
          حضرتك شيخى ومعلمى
          اتعلمت منك كل صفة حلوة فى حياتى
          ربنا يكرمك ويعزك ويسعدك
          وربنا يباركلك فى على وعمر ووالدتهم ووالديك
          جزاك الله خيرا
          المشاركة الأصلية بواسطة سندريلا 18
          اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا
          اللهم تقبل منا صيامنا و قيامنا و دعائنا
          اللهم اعتق رقابنا من النار ... اللهم اعتق رقابنا و رقاب ابائنا و امهاتنا من النار
          اللهم ثبتنا بعد رمضان .. اللهم ثبتنا بعد رمضان
          اللهم تقبل منا اعمالنا الصالحه و اجعلها خالصه لوجهك الكريم يارب العالمين
          اللهم استخدمني ولا تستبدلني يارب العالمين
          اللهم اشفي جميع مرضي المسلمين يارب العالمين
          اللهم استرني فوق الارض و تحت الارض و يوم العرض عليك يارب العالمين
          اللهم اني استغفرك و اتوب اليك .. اللهم اني استغففرك و اتوب اليك
          اللهم ارزقنا قبل الموت توبه و عند الموت شهاده و بعد الموت رحمه و مغفره يا رحمن يا رحيم
          اللهم تقبل اللهم أستجب
          ربنا ينورلكم قلوبكم
          ويسعدكم
          ربنا يهدي الشباب والبنات ويحيييييييييييييييييييييييي القلوب
          يا رب احيي القلوووووووب والضمائر يا رب اهدي يا رب اهدي يا رب اختص برحمتك
          يا رب انت العليم وانت المجييييييييييييييب
          سبحانك لك الحمد وحدك ولك الشكر قدرك
          رب اغفر لنا ذنوبنا واسرافنا في امرنا وثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين
          اللهم إنك عفو كريييييييييييييم ودود تحب العفو فأعفو عني وعن كل من اراد للأسلام خيرا
          يا رب عز المسلمين في كل مكان واهديهم واهدي بيهم
          واهدي كل اب وام غافلين عن اولادهم
          يا رب احيي القلوب
          ورققها
          يا عالم بما نخفي وما نعلن
          حسبنا انت ونعم الوكيل
          وصلى الله على سيدنا محمد
          صلى الله عليه وبارك وسلم

قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّيَ وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ

اللهم انك عفواً تحب العفو فعفو عنا
            شعب اليمن احرار ........................والرأي لثوار

السلام عليكم يادكتور شكرا على هذه الحلقه الرائعه

اللهم اجعلنا من عتقاء رمضان

آمين
                http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:b...803752.gif&t=1

بارك الله فيك يا استاذنا الكريم اللهم استجب لدعواتنا وثبتنا على دين الاسلام واسترنا واعفوا عنا يا اكرم الاكرمين يا حنان يا منان يا عفو يا رحمان يا رحيم يا ذا الجلال والاكرام ربنا يقويك يا دكتور عمرو ويحفظك لاهلك وناسك ولينا ممكن اطلب من حضرتك طلب نفسي اسمع منك دعوة حلوة لامي وبابا بالشفاء نفسي اشوف دعوتك ليهم وربنا يكرمك على المجهود العظيم يا رب

جزاك الله الفردوس الأعلى يا دكتور عمرو

إذا غرست شجرة المحبة فى القلب وسقيت بماء الإخلاص ومتابعة سيد الناس أثمرت كل أنواع الثمار وأتت أكلها كل حين بإذن ربها، فهى شجرة أصلها ثابت فى قرار قلب المؤمن وفرعها متصل بسدرة المنتهى (ابن القيم)

جزاك الله الجنة يا دكتور عمرو خالد

ارجوك يا دكتور عمرو والله العظيم عندي مشكلة كبيرة يتوقف عليها مستقبلي ومش قادره اخد فيها قرار سليم ارجوك تساعدني بالله عليك
                    ارجوك انا محتاجه بشده ان استشير حضرتك فيها ومش عارفه ارسلها لحضرتك ،، بالله عليك تساعدني
                    سلام عليكم
                    sigpic
                    يدخل الجنة أقوام أفئدتهم مثل أفئدة الطير

أسال الله لك ضوء فى ظلمة.وركعة فى صحة.
                      ودمعة فى خشية.ودعاء ومغفرة وجنة
                      اللهم ارفع مقامهم كما رفعت السماء ..
                      وحببهم الى خلقك عدد مانزل من الماء..
                      وزين قلبهم بنور الايمان في الليله الظلماء ..
                      واطو بفضلك يارب صحائفهم بيضاء..
                      واجعلهم في دنياهم واخرتهم من السعداء

السلام عليكم
                        دكتور عمرو ،
                        أنا اليوم حددت 4 دعوات أدعو بها واتوسل الى الله بها
                        إن شاء الله سأكمل الاستقصاء كله
                        الدعاء، كثيرا ما دعوت الله ولم يخيبني
                        خاصة ايام امتحانات مرت، وايام ضغوطات
                        وأيام لم اعرف ماذا افعل فالجأ إلى الله
                        واليوم كنت خائفة من أمر، ودعوت الله، دعوت بقلبي
                        والحمد لله استجاب ربي المجيب
                        كتبت شروط الدعاء لأتذكرها دائما
                        نحن بدون الله لا شيء
                        هو الملك، هو الرحمن، هو العزيز
                        طريقي للجنة واستقم

ما أجمل المسجد الذي صورت فيه أخي الكبير دكتور عمرو
                        يشعر بالراحة ويشعرك برغبة في الصلاة

ابلغ سلامي للنبي المصطفى عليه الصلاة والسلام
                        وأني احبه، وأني سأسعى بكل ما اوتيت من قوة لنصره دينه

أحبك في الله دكتور عمرو ، أسأل الله لك التوفيق
                        وأن يجزيك هو، فسنا نحن الذي نجزي من نحسب انه يعطينا من قلبه

السلام عليكم
                        اللهم إني أسألك عيش السعداء وموت الشهداء ومرافقة الأنبياء، اللهم إني أسألك عيشه هنيه وميته سوية ومرداً غير مخزٍ ولا فاضح

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ازايك حضرتك دكتور عمرو انا مش اشد المعجبين بكلام وبرامج حضرتك وتقريبا كلها عندى على البيى سى ومقدرش انكر فضل ربنا سبحانه وتعالى ثم حضرتك فى انك خلتى اتحجب واصلى والحمد الله لسه من شهرين رحت عملت عمره ربنا يجعله فى ميزان حسناتك . انا بس محتاجه حد بقف جانبى ويعنى على طاعه الله وحده المعاصى كتيره والاشياء اللى بتخلينى ابعد عن ربنا كتيره لكن انا نفسى اتقرب منه وخصوصا اننا مش عجبانى علاقتى بيه ساعات باخطا وبعمل حاجات مش صح بس الحمد الله بعد العمره سقف المعاصى قل وقل كتير كمان بس لسه انا محتاجه حد يعينى ويساعدنى والقى الصحبه الصالحه وبارك الله فيك وفى اعمالك وفى برمانج . دلنى اعمل ايه وازاى ؟؟؟ بجد انا محتاجه بس حد معايا انا الحمد الله ربنا واقف جانبى كتير وكله بفضل دعاء امى الله يرحمها ليا بس انا حاسه اننا مقصره . عرفنى بس اتقرب منه كمان وكمان قواعد معينه انفذها كل يوم علشان يرضنى عنى ويرحمنى . عارف يا دكتور عمرو وانا فى مكه عرفت ان اول ما اشوف الكعبه ليا دعاء لا يستر دعيت بدعاء المذكور فى القران الكريم ( اللهم اتنا فى الدنيا حسنه فى الاخره حسنه وقنا عذاب النار) وده فعلا اللى انا عايزه عايزه اعيش كويس فى صحه وستر وفى الاخره ادخل الجنه مع امى باذن الله .كل اللى طلبه منك انك توجهنى بس وجزاك الله كل خير

استاذ عمرو خالد نشكرك جميعا على برنامجك الشيق الذى يتعامل مع الدين تعاملا عصريا سهلا مشوقا يحبه الصغير قبل الكبير واليك قصه لابد ان تقراها وتزيعها للجميع لكى يعتبروا منها
                            (والدى كان انسان بسيط ولكنه كان قريب من الله عز وجل طيلة حياته كان يعمل صياد وتفانى فى تربيتنا الى ان ابتلاه الله عز وجل بمرض العام الماضى هو سرطان بالكبد وكانت الاشعه والتحاليل تقول ان حالته متاخرة جدا لدرجه انى عرضت الاشعه على طبيب مقرب لى قال ابوك سوف يتوفى خلال ايام قليله قمت بالذهاب الى المقابر وبنيت الفسقيه التى سوف يدفن فيها فى هذا الوقت كان يتالم من المرض فنصحنى الاطباء ان اعطيه مسكن بمركز سرطان شريف عمر كان هذا فى شهر 3 / 2009 وبينما والدى فى المنزل يتحدث احد الاقارب عن شهر رمضان فيقول الاخر احنا فين ورمضان فين فيقول والدى مبتهلا والدموع فى عينيه اللهم بلغنى رمضان وكررها
                            كثيرا وهو يصلى واذ بوالدى يتحسن على المسكنات التى ياخذها فى مستشفى شريف عمر لدرجة ان الاطباء كانو يتابعون حالته باهتمام كيف للمسكنات فقط ان تقلص ورم كبير الحجم ويتعافى والدى وياتى رمضان ليصوم ويقوم الليل لدرجة ان امام المسجد كان يعرفه ويعرف حالته قال له يا عم ابراهيم صلى وانت قاعد رد عليه والدى قال انا كنت بادعى ربنا واقول اللهم بلغنى رمضان اقوم اقعد فيه والله ما يحصل وكان العرق يتصبب من شدة التعب ولكنه لم يبالى وكان قضى العيد الصغير ثم ذبح اضحية العيد الكبير معنا ثم تعب فجاه وتوفاة الله تعالى يوم الجمعه 22/1/2010 السابع من صفر بعد ان استعاذ من الشيطان وتشهد واوصى
                            هذا والله ما حدث حتى ان امام المسجد اثناء صلاة الجنازه ذكر هذا الموقف ليعتبر البشر وان الله قريب جدا بالعباد

الذنوب التي ترد الدعاء هي
                              أولا: سوء النية
                              ثانيا: النفاق مع الإخوان
                              ثالثا: ترك التصديق بالإجابة
                              رابعا: تأخير الصلوات المفروضة حتى تذهب وقتها
                              وورد أن العبد إذا دعا الله تبارك وتعالى بنية صادقة, وقلب مخلص, استجيب له بعد وفائه بعهد الله عز وجل.
                              وإذا دعا الله بغير نية وإخلاص لم يستجيب الله له
                              أليس الله يقول { وأوفوا بعهدي أوفي بعهدكم } البقرة 40
                              وروي عن النبي {لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر, او ليسلطن الله شراركم على خياركم, فيدعو خياركم ولا يستجاب لهم.}
                              ويجوز الدعاء بكل دعاء مشروع, وهذا ما نلمسه من الداعين بقلب سليم ولهان وعيون ذارفة بالدموع في سرعة الإجابة في كل زمن وفي كل حين
                              والله قريب من الداعي يسمعه حيث يقول عز وجل
                              { وإذا سالك عبادي عني فاني قريب أجيب دعوة ألداع إذا دعان فليستجيبوا لي وليأمنو بي لعلهم يرشدون,}
                              sigpic

السلام عليكم .........
                                ربنا يبارك فى عمر حضرتك استاذى الفاضل ويكتب كل خير فى ميزان حسناتك
                                ربنا يتقبل منا سائر اعمالنا ...ويرحم امى وابى ويسكنهم الفردوس مع النبيين والصدقيين يارب العالمين
                                وجميع موتى المسلمين..
                                عايزة حضرتك تدعيلى باهتدائى الصبر الجميل على رحيل اغلى الناس انا احتسبتهم عند الله
                                والحمد لله على كل شئ... انا دايما بجيب سيرتهم فى اى مجلس ومش عايزة حاجة غير ان ربنا يجمعنى بيهم على خير
                                انا فى الدنيا كنت عايشة بيهم وليهم ودلوقتى عايشة عشان ادعيلهم..
                                ربنا يجازى حضرتك الخير كله ويعطيك كل ماتتمنى اللهم امين

عايزة اقول لحضرتك انى استفدت كتير اوى من متابعة حلقات حضرتك من سنتين وكانت نقطة تحول للاحسن ربنا يكرم حضرتك يااااارب
                                اسالك الدعاء لى ولوالداى ولكل امة الحبيب المصطفى عليه الصلاة والسلام

واطمن حضرتك ان ابتلائى كان سبب فى تجويدى للاسلام ولدينى العظيم ووصلت لدرجة تطهير القلب والنفس ومش بشيل لحد حاجة فى قلبى وبسامح الحمد لله انا صحيح لوحدى بس معايا اغلى شئ الله رب العزة وبحاول اكون امة صالحة
                                شاكرة افضالك
                                اللهم اعتق رقابنا من النار ومن خزى النار...............السلام عليكم وياريت حضرتك ترد على رسالتى........
                                sigpic
                                اللهم اغفر لوالديَّ وارحمهما كما ربيانى صغيراً

يعمل...
                                X