إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

أفتح تليفونك الان من اجل الوفاء ..

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم دكتور عمرو
    الوفاء دى كلمة جميلة جدا بس للاسف مش موجودة فى مجتمعنا الا قليل اوى وبالاخص مع الناس اللى بتقدم لهم معروف معين او خدمة انسانية بس الحمد لله انا تتوافر عندى هذه الصفة الجميلة وربنا وهبنى هذه الصفة , واحب اشكر حضرتك يادكتور لانك علمتنى كتير اوى اوى من اول ما كنت اتابع حضرتك واشاهد حضرتك فى كل البرامج اللى تقدمها وان اتعلمت كتير اوى وعرفت حاجات مش كنت اعرفها فى القران عن قصص الانبياء وعن اسماء الله ومعانيها وعن حبيبى رسول الله وانى مهما اشكر حضرتك طول عمرى مش حقدر اوفى حضرتك حقك واننى بدعى لحضرتك وربنا يتقبل باذن الله لانك تستحق الكثير والكثييييييير والله ربنا يباركلك يارب وان شاء الله ندخل معك الجنة ونكون يدنا فى ايدى بعض احنا وكل المنتدى وكل اللى بيحبك فى الله ان شاء الله ويقول عننا الناس يوم القيامة هؤلاء ناس تحابوا فى الله وربنا يدخلنا الجنة ويجعلنا رفقاء حببنا النبى باذن الله , بس انا محتجالك جدا جدا ونفسى اتكلم مع حضرتك والله لانى انا حاسة ان حضرتك علاج ليا من حاجات كتير اوى مش عارفة افكر فيها ولا عارفة اتخذ فيها اى قرار من فضلك رد عليا , وشكرا جزيلا لك

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
      بشكر حضرتك جدا و لو كان معايا رقم تليفون حضرتك كنت اتصلت
      و كمان الداعيه مصطفى حسنى
      بعتبر ان ربنا خلاكم فى طريقى علشان يهدينى
      جزاك الله خيرا
      وكمان فيه شخص ليه دور مهم جدااااااااااااااا جداااااااااااااا فى حياتى
      و هو معيد عندنا فالكليه كان كل مايجى على بالى سؤال او اى حاجه اكون نفسى اعرفها
      الاقى ربنا بيبعتلى الاجابه من خلاله و علمنى و ساعدنى كتييييييييييييييييير جدا فى الدنيا و الاخره
      و هو هيسافر
      علشان ياخد الدكتوراه
      و معايا رقم تليفونه بس للاسف مش هعرف اكلمه لان ليه جوايا اكتر من انه معيد و بخاف من ربنا و تركت الامر لله انه لو ليا نصيب معاه ربنا يبعاتهولى
      كان نفسى اقوله قوييييييييييييي شكراااااااااا و جزاك الله خيرا
      و كمان دكتور وجيه الله يرحمه كان من اهم الناس بالنسبه ليا
      يارب ارحمه و اغفرله و اجعله فى الفردوس الاعلى من الجنه و اجمعنا به
      لو سمحتم ممكن اى حد يقرا كلامى يدعيله بظاهر الغيب
      و يارب احفظ و ووفق المعيد و يسر له امره و وفقه الى ماتحبه و ترضاه و اجمعنى بيه فى الدنيا
      و يارب لو ماليش نصيب معاه فالدنيا اجمعنى بيه تحت ظل عرشك يوم لا ظل الا ظلك
      شكرااااااااااااا جزيلاااااااااااااااا لحضرتك
      فعلا انا جربت رحله السعاده قبل كده و فعلا كنت سعيده جداااااااااااااا
      و يا رب اقدر اقوى على نفسى تانى و ارجع سعيده تانى

بسم الله الرحمن الرحيم
        في البدء اشكرك يادكتور عمرو خالد على الحلقات الجميلة الذي بنشوفها في هذا العام في رمضان وانا سعيدة جدا لانك بتبدل جهد كبير في توصيل الفكره المطلوبة لاننا اذا كنا بنحب اننا نغير انسان لازم نغيره بالترغيب وليس بالترهيب والاماكن الذي بتصور بيها اماكن جميلة جدا بتجدب المشاهد لرؤيتها والاستمتاع بسماع الحلقة
        حلقة اليوم جميلة جدا والوفاء هو اقل معروف نحن لازم نقدمة للناس الذي وقفو معنا باوقات الشدة والرد لهم بيكون اما بعمل تلفون او بندكرهم بهديه بسيطة او بكلمة طيبة او بسلام او حتى بابتسامه او حتى بموقف بسيط او حتى بالدعاء وانا والحمدلله شفت بحياتي كثير ناس وقفوا معي بامر الظروف والحمدلله ربنا قدرني انني ارد لكل واحد جميلة على قد مااقدر وادا كنت مقصره في حق اي واحد منهم انشالله ربنا يقدرني على اسعادهم ورد جمايلهم ومتل مالانسان بيلقى احد بيوقف جنبه لازم نحن نوقف بجنب كل انسان محتاج لان السعادة الحقيقية في نظري اننا نسعى لاسعاد الغير وننشر الابتسامه في وجوههم علشان احنا نكون سعداء ومرتاحين وانا والله مجربه الكلام هذا وكل مااعمل للانسان خير واشوفة سعيد احس ان السعاده الذي تحققت له حصلت معي فكل واحد بيشوف اي احد محتاج يوقف معه ويساعده مش شرط بالفلوس ممكن بمواساه او بابتسامه او بكلمة طيبة يجبر فيها خطرة واولاد الحلال بيخلوها جميل لهم وبيبقو يحاولو انهم يسعدوك مثل ماسعتهم واذا في احد ماعمل بالمعروف سامحه لان ربنا بيحولك غيرهم كثير
        واحد الناس الذي وقفو معي في دنيتي هو مدرسي بالكليه كان استاذي بالكلية والان نحن زملاء لانني طلعت الاولى واتعينت معيده في الكليه في كثير والحمد لله ساعدوني على انني اكون معيده من بعد الله وجميلهم على راسي من فوق بس هذا المدرس يعتبر من اعز الناس لي لانه اكثر واحد بيوقف معي وبيدافع عني احياننا احس اني مقصره معاه مع اني علشان ارد له جميله احاول اني ماارد له طلب حتى لو كنت مشغوله ومش فاضيه واذكره دائما بالخير وكل يوم الصباح اول ماوصل الكليه ادخل مكتبة بصبح عليه واي شيء يحصل معي في امر العمل باحكيله وباخد رائيه هو يعزني كثير ويحترمني ويعتبرني مثل بنته الذي ماخلفهاش وانا بعتبره مثل ابي الذي مخلفنيش بس للاسف له كثير مزوج سنوات طويله اكثر من عشر سنوات بس مخلفش والعيب منه هو بيحب الاطفال بس ربنا مارزقه فارجو كم ادعو له ان ربنا يرزقه بالدريه الصالحه صحيح انه احيانيا بيحاول يعوض حنانه لخلفته بي ولكن اتمنى ان ربنا يرزقه بطفل يعوضه ويملى حياته .
        وفي خبر ثاني انا الى الان والله مش مصدقه نفسي فيه اول مره في حياتي بشوف ابي يصلي تمنيت كثير ودعيت ربنا كثير انا ربنا يهدي ابي وكنت اشوف ان ابي اذا سجد تعتبر من المعجزات بس الحمدلله مفيش حاجه بعيده على الله ادعو له ان يتبت على الصلاة وقراة القران والشي الذي بيسعدني اكثر انني كنت السبب في ان ابي يصلي لاني كنت دايما بكلمة عن الصلاه والرسول والاحاديث كان بيسب ويلعن ويكفر وكنت خايفه ان ربنا ياخد روحه من قبل ان يصلي وحتى انني اتعقدة من اني افتح معاه مواضيع مثل ذي لغاية ماربنا اكرمني وقواني بالامس وجلست معه اتكلم عن الصلاه وقرات القران وقضل الليالي العشر فارجو من الله انه يتبته وادعوله ربنا يكرمكم ويتبته ويرد اخي المفقود في البحر له سنه واربعة اشهر وشكرا وعفوا على الاطاله

السلام عليكم استاذ عمرو

الحمد لله الذي رزقني الوفاء فانا لا استطيع ان انسى شخصا وقف معي وقت شدتي.لا استطيع ان اخدع من وقف الى جانبي.

و وفاءا لك ادعو الله ان يجزيك عني كل خير يا من كنت السبب في رجوعي الى الله و حب الرسول صلى الله عليه و سلم و صحابته في برنامج و "نلقى الاحبة "يا من جعلتني احب امنا خديجة رضي الله عنها و اعشق السيدة عائشة و اتمنى لو كنت حفصة او جويرية. و دليل وفائي لك هو انه بعد الازمة التي حصلت بين الجزائر و مصر كرهت كل المصريين ما عدا شخص واحد اسمه عمرو خالد لانه شخص لا يمكنني ان اقول عليه اي شيئ لا يرضيه لا احب ان اكون خائنة و اكره الخيانة انت من جعتلني ذات شخصية قوية وثابتة على مبادئي.

"الان لم اعد اكره المصريين"

شكرا لك اخي و استاذي و معلمي عمرو خالد

حلقه اليوم من رحلة السعاده لا تكفي الكلمات لوصفها فقد كانت دواء شافي لقلبي
            وكانت ما احتاجه فعلا لأكمل مشوار في الرحله ....وعندما طلبت منا ان اتصل بأحد الأشخاص
            اصحاب الفضل عليا في تغير حياتي كنت انت
            استاذ عمرو خالد على رأس القائمه
            انت من اردت ان اقول له انك صاحب فضل علينا كبير وسبب في
            تغير مجرى حياتنا
            استاذ عمرو لم استطع الأتصال بك ولكني رفعت يدي لله داع
            ا ان يقف بجوارك
            ويحمي غيبتك ويبعد عنك الحاسدين والحاقدين ويفتح عليك ....ويرزقك مرافقة النبي في الجنه
            ويبارك في اولادك .
            كما وقفت بجوارنا وأسعدتنا استاذ عمرو ادعو الله ان نكون معا في الجنة فانا احبك

▄▀▄▀●••●▄▀▄▀●••●▄▀▄▀

عيش بما يرضي الله تحلي الحياه

عيش بما يرضي الله كل الخير تلقاه
            رسالة الوفاء الى دكتور عمرو خالد
            ▄▀▄▀●••●▄▀▄▀●••●▄▀▄▀

دكتور عمرو ........... نموذج الداعية الاسلامي الصح

انا كان ليا صاحبة عزيزة عليا قوي مقعدتش معاها غي سنة او اتنين تقريبا عشان كنا بناخد

الدرس مع بعض بس حقيقي كانت جدعة معايا بمعني الكلمة وكانت روحنا متالفة

وقفت ىجمبي و ساعدتني بس اتفرقنا بسبب المدارس واختلاف المواد الدراسية

انا هفضل وفية ليها برغم اني مش عارفة اتصل يها

كمان من الناس الوفية في حياتي كل مدرسين ابتدائي عشان كنت طبيعية ومبيجليش الخجل الشديد ده

انا هحاول اشوف الحلقة يا استاذي الفاضل

وعندي كلمة نفسي اقولها من زمان وهي ليست مبالغة ولا مجاملة بل هي الحقيقة بعينها

انت يا دكتور عمرو ما شاء الله عليك من الرجال القليلون الذين استطاعوا بمهارة ان

يربطوا الدين بالحياة وخلصونا من الاعتقاد السائد ان يتبقي متدين وتنغلق علي نفسك

يا تعيش الحياة وتنسي الدين لكن حضرتك نموذج رائع للتدين الصحيح اللي بيثبت فعلا ان

الدين للحياة ده غير اسلوب حضرتك المؤثر واماكن التصوير

ربنا يكرمك يارب ويجازيك خيرا ويسعدك في الدنيا والاخرة ويجعل كل الشباب والبنات

يسيروا علي نفس طريقتك وينبذوا التشدد

اللهم امين

يارب حضرتك تقرا مشاركتي وتدعيلي ربنا يوفقني في حياتي كلها

جزاكم الله عنا خيرا جزيلا وجعله لكم وللمسلمين زخرا ونورا على الصراط

هذا دليل ان من ابر البر
                ان نود اهل ود ابينا
                وزى ما حضرتك قلت هيحس بالوفاءوان صاحبه ربى وان
                اولاد صاحبه بيحبوه لان صاحبه رضعهم حب من يحب
                وطبعا هيتذكر صاحبه ووده اللى هو ابى
                وساعتها هيترحم عليه وان كان محسن كان ادعى انه يعمل عمله وما كانوا على الطاعة والعهد والمحبة
                ومحبة الله وهيستمر فى العمل
                ويمكن يدعى بحسن الخاتمة لنفسه زى صاحبه اللى هو ابى والحمد لله
                ربنا يلحقنا بيه فى الصالحين
                ويجعل خير ايامنا يوم لقائه تعالى
                الرفيق الاعلى
                بل الرفيق الاعلى
                فلا دائم من رفيق
                الا الرفيق الاعلى فى عليين ان شاء الله
                وجزاكم الله خيرا

السلام عليك يا أخي كان كلامك عن الوفاء رقيقا ومؤثرا

لن أكون وفية أبدا إن لم أشكر الله أولا على نعمه الكثيرة وعلى
                  رحمته بنا و حبه لنا.. أشكره لأنه خلقني ووهبني نعمة الوجود
                  .. إن أول شخص من البشر يجب علينا شكره و أن نكون
                  ممتنين له هو الرسول صلى الله عليه وسلم الذي لولاه لما امتلأت
                  حياتنا حبا ونورا ... أشكر أبي وأمي اللذين سانداني في حياتي
                  منذ نعومة أظفاري وإلى الآن ...
                  أشكر أخوتي وأصدقائي اللذين لولاهم لما كنت ما أنا عليه الآن ....
                  و هناك شخص يجب علي شكره... من باب الوفاء .. شخص أعطى
                  ولم يأخذ .. أشكرك يا دكتورعمرو لك فضل علي _بعد الله ورسوله_
                  منذ عشر سنوات وحتى الآن تربيت على دروس الصحابة
                  وترعرعت على ليالي رمضان وكنوز وعشت مرحلة المراهقة مع
                  صناع الحياة وعلى خطى الحبيب وأكملت مشواري مع قصص
                  الأنبياء وأسماء الله الحسنى والكثير من البرامج والمحاضرات المفيدة
                  شكرا لك لأنك غذيت عقلي وقلبي بكلام الله ورسوله .... فجزاك الله
                  كل الخير وبارك لك وعليك

سبحان الله النهاردة بالذات كان في اتصال طويل بيني وبين اعز صديقة عندي بموت فيها وبتحبني وبتحب اولادي جدا" جدا" وبتحتار تعمل اييه عشان تساعدني وتسعدني ودعيتلها ربنا يكرمها وينولها اللي في بالها انا بدعلها طول النهار الله يسعدها

وربنا يكرمك يا دكتور كل يوم بتتألق اكتر ان شاء الله ربي يجزيك جنة الفردوس
                    وبالذات النهاردة كنت بستفسر عن الأكاديمية عشان اسجل فيها ربنا يكرمك ويسعدك ويفرح اهلك بيك
                    امين يا رب العالمين

للأسف جيت متأخرة بسبب الكهربا
                    لن نهجر القرآن
                    رحم الله والديّ واسكنهم فسيح جنانه امين يا رب العالمين
                    استغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو
                    الحي القيوم وأتوب إليه
                    من كل ذنب يصرف عني رحمتك
                    أو يحل بي نقمتك أو يحرمني كرامتك أو يزيل عني نعمتك

طبعا مكانش ينفع ادخل المنتدي النهاردة من غير مااعترف بفضل حضرتك علينا بعد فضل الله سبحانه وتعالي وعمري ماهانسي ان ربنا سبحانه وتعالي جعل قلبي متعلق بذكره بسبب كلام حضرتك بجد انا حبيت التدين والاحترام من حضرتك ومن الاستاذ مصطفي حسني وكتير من الشيوخ بس حضراتكم اكتر حد ماثر فيه بجد شكرا وربنا يردهالكم في اولادكم وفي صحتكم ويزيدكم من النور والحب والتقوي والصلاح والادب والاخلاق وكل حاجة حلوة ربنا بيحبها
                      اللهم اجعلنا من جنودك في القدس
                      سلام إذا حان وقت مماتي .. وغطى التراب الطهور رفاتي .. وصرت بظلمة قبري وحيدة .. ولا من شفيع سوى حسناتي .. فلا تذكروني بسوءفيكفي ..الذي قدجنيت طوال حياتي .. دعوني أنم في ضريحي سعيدة..
                      وعذرا على كل ماض وآتِ

رساله وفاء الى اخويا عمرو خالد

يا رب يا واسع يا من وسعت علينا يا رب يا من هونت وخففت علينا وبعت لنا من يهون علينا ويقربنا منك بكلامه
                        يلي بنحب نسمعه عنك اوعدك يا رب اني هوسع على الناس وما اضييق عليهم ابدا وهحاول قد ر استطاعتي
                        يا رب لا تجعل في قلوبنا مثقال حبة خرذل من كبر فنحن كلنا عبيدك يا رب انقذنا من انفسنا ولا تجعلنا نتكبر على الناس بالعلم يلي علمتنا اياه يا رب سبحانك لا علم لنا لا ما علمتنا انك انت العليم الحكيم يا رب لان كل شي علمتنا اياه لا يساوي قطرة في بحر علمك يا رب.
                        وانا عايزة اشكرك جدا جدا جدا يا اخويا عمرو خالد على الحلقة الرائعة كالعادة يا رب يكرمك
                        يا رب اجعل في لسان اخويا عمرو خالد سكرة وفي وجهه جوهرة يا رب تكرموا يلي علمني وفهمني و نور دنيتي
                        يا ربارزقه السعادة يا رب في لدنيا والاخرة
                        اميـــــــــــــــــــن
                        اتمنى يا اخويا عمرو خالد تقبل مني هالرسالة تعبيرا عن وفائي ليك وانشالله تكون قرأتها لان ما في طريقة ثانية اعبر عن وفائي فيها كنت بتمنى لو عندي رقمك ورقم اخويا مصطفى حسني كنت حكيت معاكم انتو اول اثنين عشان الله يشهد على فضلكم علينا فأنتم من اجمل الدعاة اللطيفين الميسرين
                        الله يكرمكم ويجمعنا معاكم في الجنة
                        بحبكم أوووووووووووووي في الله

الحياة كلها وفاء ....

إن أروع ما في الإسلام وأكثر ما يميزه هو شمولية الأخلاق بمعنى أن الوفاء مثلاً لا يقتصر على الأشخاص وعلى الوفاء بالديون ولكن إذا نظرنا نظرة فاحصة في الحياة لوجدنا أنها قائمة كلها على الوفاء وكل شيء في هذا الكون مادي أو معنوي نستطيع أن نسقط عليه الوفاء ونكتشف أنها صفة ملازمة له؛ فالوفاء للكون بالتفكر فيه والوفاء للأرض بإعمارها والوفاء للعلم بالنفع فيه والوفاء للعمل بإتقانه والوفاء للأخلاق بتمثلها والوفاء للمال بإنفاقه في الخير والوفاء للدين بفهمه وتمثله والوفاء للحلال بامتثاله والوفاء للحرام باجتنابه والوفاء للشيطان بعداوته والوفاء للمواهب بتنميتها والوفاء للرياضة بممارستها والوفاء للدراسة بالنجاح فيها والوفاء للسيارة بحسن ركوبها (( بدون أذى )) والوفاء للمدرسة بالمحافظة عليها والوفاء للكتاب بقراءته والاستفادة منه والوفاء للهاتف بحسن استخدامه والوفاء للتلفاز بمشاهدة المفيد منه والوفاء للبرامج بإتقان مادتها والعمل على تطويرها والوفاء للتصوير بنقل الصورة الجمالية لكل شيء تقع عليه عدسة الكاميرا والوفاء للغناء الهادف أو الإنشاد بالإخلاص فيه وإبراز الصورة الحقيقية لديننا وعاداتنا الإسلامية الصحيحة والوفاء للذات بعدم إهانتها والتقليل من شأنها والوفاء للشكل بحسن مظهره وطيب رائحته وجمال طلته وجمال حذاءه (( لا تستغربوا فجمال الحذاء دليل على جمال ونظافة صاحبه )) والوفاء للكمبيوتر والإنترنت بحدود التعامل معه والإفادة منه وعدم التخبط في مزالقه والوفاء للشارع بنظافته وتزيينه وانتشار الزرع فيه والوفاء للكلمة بحسن اختيارها وجميل معناها والصدق فيها والوفاء للمستشفى بجميل الرعاية وإغاثة المحتاج وتوفير الإمكانات والوفاء لبرامج الواقع بحسن اختيار مضمونها ورقي أهدافها والوفاء للوطن بأن نعمر فيه وننهض به ونعلي شأنه والوفاء للمصحف بالمداومة على قراءته والعمل بما فيه والوفاء للإبتسامة بدوام إطلاقها وعدم حبس جمالها وحرمان الناس منهاوالوفاء للجمال بصونه وعدم العبث فيه والوفاء للأهداف بعدم نسيانها والتخلي عنها والسعي بشدة لتحقيقها والوفاء للخير بعدم نقض العهد معه وحسن صحبته والوفاء للصراط بعدم الحياد عنه والسير بخطاً ثابته فيه والوفاء لبرنامج رحلة للسعادة بالتزام مافيه من أوامر ونواهي ومجاهدة النفس على ذلك والوفاء لكل صاحب فضل في هذه الحياة بالشكر ورد الجميل ومنهم الدكتور عمرو الذي يعمل الكثير والكثير من أجل الأمة فشكراً لك على كل ما يبذلوكل ما تقدم وتذكروا(( من لم يشكر الناس لا يشكر الله ))والوفاء والوفاء والوفاء... لقد ألقيت عليكم بعضاً من جزء لا يتجزأ من هذا النظام الكوني العجيب الذي كل شيء فيه ممتزج مع بعضه ومكمل لبعضه فالجمادات والمحسوسات والمعنويات كلها لها دور ولم توجد سدى ولم تخلق عبثا تخيلوا معي كل الكون وما فيه من أنظمة تدعونا إلى الوفاء ورد الجميل لكل مافيه فتخيلوا كم من الوقت سنحتاج لنوفي حق الجميع الحمدلله الذي لم يجعل الوفاء فرض واجب وميثاق غليظ ولم يشدد على أمر الوفاء لكل هذه وإن كان واجب محتم علينا أداءه لكل شيء في الحياة وإنما ركز على أشياء معينه من الضروري عدم التخلي عنها وملازمة الوفاء بها. هذا ما أحببت أن ألفت انتباهكم له راجية من الله عز وجل أن أكون قد وفيت بالشيء اليسير مما يجب علي فعله تجاه أمتي .
                          ودمتم على وفاء

جزاك الله خيرا الحلقة جميلة جدا الاعتراف بالفضل شيء جميل وان كان قليل جدا.
                            غير انه اذا تعود شخص على المعروف منك اصبح شيء واجب عليك واصبح حق مكتسب له و يمكن يتخانق معاك لو معملتهوش ويمنعك حياؤك من ان تتكلم فيصبح فعل هذا الشيء مع نكران الجميل المقابل شيء ثقيل على صدرك.
                            وربنا يقدرنا على رد جميل كل من احسن الينا واولهم الله الذي احسن الينا في كل شيء.
                            ادعو لي الله ان يعتق رقبتي من النار وان يرزقني علما نافعا وان يوفقني في دراستي وان يرزقني الاتقان والاخلاص والثبات بعد رمضان واوصل لحبيبي رسول الله صلاتي وسلامي وشوقي اليه

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته انا مريم و امي عتيقة من المغرب كنا نتمنى ان نتكلم معك شخصيا و اريد اخبارك بان لك فضلا كبيييييييييييييييييرا علينا ونرتاح عند مشاهدة حلقات برامجك كلها اما عن الوفاء فانت اكبر قدوة للوفاء لانك تطل علينا كل رمضان بنصائحك القيمة و المفيدة جداااا و هده اول مشاركة لنا في موقع لك و قد حاولنا كثيرا سابقا و لكن الان الحمد لله لاننا استطعنا مراسلتك اما عن امي فقد حلمت بانك اخدتها الى بيت في الجنة و طلعتما في السلالم و قلت لها هدا بيتك يجب عليك صباغتك و كان معها اخوها اسمه جمال و كنت ترشدها الى البيت في الاعلى حاملا بيديك اوراق مثل التي تحملها في البرامج التلفزية.
                              واخيرا نعتدر منك على الاطالة لانها اول مشاركة و نسال الله ان لا تكون الاخيرة . ادع لنا ولجميع امة محمد صلى الله عليه و سلم اجبنا على هده الرسالة

و السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.

جزاك الله خير على ما تقدمه لنا من معانى جميلة و تذكرنا بها فى زمن طغت فيه المادة و الجشع و قلة الضمير
                                فعلا صفة الوفاء دى جميلة اوى
                                و جميل ان الناس تكون فيها خير و حفظ للجميل لبعضها و مش يكون عندهم نكران للجميل
                                ان هناك حكمة تقول لو بذل كل انسان مافى وسعه لتجميل رقعة الارض التى عليها لصار كوكبنا فتنة للانظار !!!
                                رجاء خاص لو انت قريت الرسالة دى انك تدعى لوالدتى بالشفاء فهى من احق الناس عندى بالوفاء ربنا يشفيها و يجعل مرضها فى ميزان حسناتها امي
                                اللهم اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

يعمل...
                                X