إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

بدات ليالي العفو فاستعدوا ..

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اقتربت العشر الاواخر من رمضان. وتاتي ليلة القدر..في اي ليلة من الليالي العشر الاخيرة ... هل أنتم مستعدون ؟؟ أنها فرصة العمر للعتقوالمغفرة

د/ عمرو خالد

أتدري لما سميت بليلة القدر ؟ لان قدرها غالي وكبير جدا عند الله ولأنها ليلة يقدرفيها ارزاق العباد للعام التالي ..

أتدرون ما ثواب ليلة القدر ؟
    1- العبادة فيها خير من ألف شهر عبادة
    2- من قام ليلة القدر ايمانا واحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه
    3- هي أكثر ليلة يعتق الله فيها الرقاب من النار
    4- أنهاليلة سلام ورحمة (سلام هي حتى مطلع الفجر )
    5- أنها ليلة اجابة دعاء فمن كانت لهدعوة غالية فليجتهد في العشر الاواخر

الثواب الأول أنها ليلة خير من ألف شهر:

فالعبادة في هذه الليلة كما لو كنت تعبد الله 1000 شهر، تساوي 84 سنة، أي متوسط عمر الإنسان، فهذه الليلة أعظم أجراً وثواباً من عمرك كله، فتقبيلك ليد أمك في هذه الليلة كأنك بار بها طيلة 84 سنة، دمعة من خشية الله كأنك بكيتً طيلة 84 سنة، صدقة في هذه الليلة كأنك تتصدق طيلة 84 سنة، وإن تصدقت على أحد من أقاربك فكأنك تصدقت عليه ضعف الـ84 سنة، وسيصبح أجرك أجرين كما قال النبي صلى الله عليه وسلم، لأن فيها ثواب صلة الرحم وثواب العطاء. تخيل أن توضع 84 سنة في ميزان حسناتك!

الثواب الثاني: مغفرة الذنوب:

(من قام ليلة القدر إيماناً واحتساباً غُفر له ما تقدم من ذنبه)، من يصلي التراويح، من يصلي التهجد ليلاً من أجل الله محتسباً الثواب والأجر غفر الله له كل ما فات وحتى الكبائر، وأصبحت صحيفتك بيضاء.

الثواب الثالث: إجابة الدعاء:

لدرجة أن بعض العلماء يقولون إن الدعاء في هذه الليلة أحب من الصلاة... بالطبع سنفعل الاثنين، ولكن انظر إلى السيدة عائشة حينما سألت النبي صلى الله عليه وسلم ماذا تفعل لو أدركت ليلة القدر، فقال لها النبي صلى الله عليه وسلم: قولي اللهم إنك عفوٌ تُحب العفو فاعف عني.

الثواب الرابع أنها ليلة عتق من النار:

والحديث يقول: (ولله عُتقاء من النار في رمضان وذلك كل ليلة)، وهذه الليلة من المغرب إلى الفجر أكثر ليلة في العام كله يُعتق فيها الكثيرون، ويقول الله: يا ملائكتي اكتبوا عائلة فلان عتقاء من النار... تخيل دموع الفرحة! أحلى ليلة في حياتك هي تلك التي يعتقنا الله فيها من النار... أرأيتم كم هو الثواب عظيم؟

الثواب الخامس أنها ليلة عفو:

فهي ليلة إزالة لكل ذنبٍ ارتكبته، وهناك فرق بين المغفرة والعفو، فالمغفرة هي أن يسترك الله سبحانه وتعالى في الدنيا، ولا يعذبك في الآخرة على ما أذنبت، وأما العفو كأنك ما اقترفت ذنباً أبداً.

مثال توضيحي للمغفرة والعفو:

ينادى الله يوم القيامة على عبدٍ من عباده، فيقول له: ادن مني يا عبدي، فيدنو العبد، فيُرخي الله عليه سِتره، ويقول له الله: أتذكر ذنب كذا، ؟، أتذكر ذنب كذا، ؟، حتى يظن العبد أنه هالك، فيقول له الله تبارك وتعالى: سترتها عليك في الدنيا، وها أنا أغفرها لك اليوم... ماذا تسمي ذلك؟! مغفرة أم عفواً؟ هي مغفرة لأنه ذكره بذنوبه، وماذا عن العفو؟ أنك لم تقترف ذنباً قط، وصحيفة ذنوبك قد مُزقت وأصبحت بيضاء، حتى أنك تنسى ذنبك، وكذلك تنساه الملائكة.. .

أرجوكم لا تضيعوا هذه الليلة .. اجهزوامن الان

د/ عمرو خالد

منقول من موقع د/عمرو خالد
    المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
    يارب يستجيب دعائك يا دينا ، ودعاء كل انسان الليلة شارك معنا في المنتدي
    اللــــــــهم آمــــــــين
    رمضان 1429
    sigpic

السلام عليكم ورحمة الله

ارجوك يادكتور عمرو اريد التواصل معك فأنا في اشد الحاجة لذلك والا سوف اضيع ارجوك
      لست الأفضل..لكن لي أسلوبي
      سأتقبل رأي الناقد والحاسد
      فالأول يصحح مساري**والثاني يزيد من إصراري
      جرب اختبار السعادة http://www.shathaaya.com/3/

السلام عليكم

الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 15 ( الأعضاء 10 والزوار 5)
          ‏Rawda tantawy, ‏youmna khairy, ‏farah2003, ‏المهندسه دينا, ‏اشواق مرعي
          , ‏hadeel ali, ‏"زينب علي", ‏أحلام مسلمة, ‏تابعة النبي, ‏عمرو خالد

كل عام وانتم بخير جميعا

كل عام وحضرتك طيب يا د.عمرو
          ادعليى كتير انهاردة ليله وترية زى ما حضرتك ذكرت وذكرتنا ادعيلى ربنا يفرج كربى وهمى ويصلح حالى وحال بنات المسلمين جميعا
          المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد
          ربنا يعزك يا روضة .. اسال الله أن ينفعك بالحلقة خير النفع وربنا يبارك فيك وجزاك الله خيرا علي دخولك علي المنتدي وتعليقك

بجد كات حلقة حلوة اوي و غيرت فكرتي تماما و اوعد حضرتك بأن اجل اصحاب الي كويسين و نفسهم حد ياخد بأدهم هنبقي اصحاب و اخوات في الله بس امنيت حياتي ان حضرتك ترد عليا بالدعاء بنتك اميرة
            اللهم احفظ مصر وشعبها وكل بلاد المسلمين

اللهم احفظ مصر وشعبها واهلها من كل مكروه وسوء

اللهم احفظ بلادي من الفتن ما ظهر منها وما بطن

ربنا يعزك وينصرك ويفرح قلبك يا رب
              ويبلغنا كلنا ليله القدر يارب
              جميل أنت ياربي جميل ...... وظل هواك في قلبي ظليل

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنا
                اللهم بلغنا ليلة القدر
                اللهم إني أسألك عيش السعداء وموت الشهداء والحشر مع الأتقياء ومرافقة الأنبياء
                اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك وفجائت نقمتك وتحول عافيتك وجميع سخطك

ياااااااااااااااه انا بالصفحة اللي فيها بابا الغالي الله الله الله مش مصدقة بجد
                  اللهم صلِّ وسلم على سيدنا مُحَمَّدْ

لا تنسانا م صالح دعائك يادكتور ف الكعبة
                    بان يحقق الله لى فوق مااتمناه وييسر جميع امورى يارب

حملة لن نهجر القراءن المجموعة 20
                    القراءة المتتالية الجزء 13
                    ارجوكم لا تنسوا اختكم kota و الفه و لمياء السعيد و طاما فاروق و اختى يارب اقضى حاجتى والهبة من الله وهبة الله و بنات المسلمين من دعائكم بالزوج الصالح

جزاك الله خيرا دكتورعمرو انا فعلا محتاجة صحبة صالحة خاصة في الدراسة فانا لا اجد صديقة لكي اذاكر معها او اخرج معها وكما احتاج الى صديقة تهديني عيوبي وتنصحني ونتعاون انا وهي على طاعة الله ورسوله

يا ريت تدعوا لي الله يرزقني صحبة صالحة

اللهم انك عفو تحب العفو فاعفو عنا

وعليكم السلام يا ღزينب عليღ ربنا يكرمك ويبارك فيك ويحفظك ويرزقك الاخلاص والصدق ويرضى عليكي
                      وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته جزانا واياكم يا زينب ربنا يرزقك ويرزق الجميع زيارة بيته ولا يحرم اي مشتاق لزيارة
                      "اللهم ارزقني حبك وحب من احبك وحب عمل يقربني الى حبك"
                      sigpic

دعواتك لنا

السلام عليكم اخوتي في الله في هذا المنتدى
                        سلام عليك اخي في الله و استاذي عمرو
                        ان شاء الله تكون بخير
                        ---
                        الحمد لله حمدا كثيرا
                        على نعمه التي لا تحصى ولا تعد
                        ----
                        اشكرك جزيل الشكر أستاذنا الجليل وجزاك كل خير عنا
                        ---
                        دعواتك لنا بالصلاح و الهداية و الثبات
                        دعواتك للفتيات اللواتي بلغنا سن الزواج بالزوج الصالح
                        و خصوصا اللواتي يعتقدن ان القطر قد فاتهن
                        رجاءا تخصني بالدعاء في ظهر الغيب

و اعتذر نيابة من اعضاء المنتدى فقد اثقلنا عليك
                        لكننا نحبك في الله

سأقوم الان واتصل بسيدة فاضلة تصلى بالسيدات جماعة فى المسجد
                          هى فعلا صاحبة صالحة ومحترمة جدا
                          ايضا من الان فصاعدا ستكون كل علاقاتى مع صحباتى علاقة حب لله وفى الله
                          سيجمعنى بهم حب الله ورسوله
                          ويعلم الله انى اتقيه فى كل علاقتى مع اصحابى
                          شكرا لك يا د/ عمرو خالد
                          انت احسن صديق ورفيق
                          يعلم الله انى احبك فى الله يا اخى د/ عمرو خالد
                          الله يبارك لك فى حياتك ويسعدك

السلام عليكم

بارك الله فيك يا دكتور عمرو
                            ارجووووووووووووووووووووووووووو من حضرتك الدعاء
                            و جعل كل ما تقوم به في ميزان حسناتك
                            لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
                            من فضلك اضغط على هذا الرابط و لن تندم
                            http://www.shbab1.com/2minutes.htm

دكتور عمرو حضرتك بخير؟؟؟
                              عاوزين نطمن على حضرتك عشان حضرتك بقالك يومين مش بتدخل الشات

استاذي العزيز ربنا بعت حضرتك في طريقي عشان يهديني
                              اناالتزامي كان فضل من ربنا ووجود حضرتك في حياتي كداعيه قدوه نورحياتي بأمر الله والكلام ده كان من 4سنوات والحمدلله مكمله مع حضرتك لحد دلوقتي بفضل الله
                              امانه عليك يادكتور عمرو ماتنسانيش من دعائك ليا بالرضاوبالزوج الصالح التقي ليا ولكل البنات المسلمات عن قريب ويجعل كل بيوتنا سعاده وحب ويرضني ويجعلنا جميعا رفقاء النبي في الفردوس الاعلي
                              ويعتقنا الليله من النار

سؤال يا معلمى / ايه اكتر حلقه حسيت انها تعبت حضرتك عشان تنقلنا احساسها بالضبط او عشان تخرج فى افضل صورة؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة المهندسه دينا; الساعة 31-08-2010, 07:26 PM.
                              يارب يستجيب دعائك يا دينا ، ودعاء كل انسان الليلة شارك معنا في المنتدي
                              اللــــــــهم آمــــــــين
                              رمضان 1429
                              sigpic

سلام عليكم يا دكتور عمرو .. بص بقى هى الحلقة تحفة وجميلة والكلام جميل ... بس انا هحكيلك واحكى للأعضاء اخواتى هنا فالمنتدى على مثل لصديقة لى .. اولاهى كانت زميلة لى فالمدرسة
                                و كانت صديقتى ديه مسلمة جدا واهلها محترمين جدا لكن والدها منفصل عن والدتها وهى مقيمة مع والدها ومحجبة وكان حجابها مميز لأنها تقريبا كانت الوحيدة المحجبة بالمدرسة فتقربت لها وعلمتنى كثير فدينى من اخلاق جميلة .. وكمان هى اللى عرفتنى عليك و على دروس حضرتك من ساعة سلسلة الأخلاق واديتنى الشرايط سمعتها فعلا وربنا هدانى من جوا وحسنت من نفسى كتير يعنى ليها فضل كبير عليه فحياتى وانا لسة بالمدرسة .. وفضلنا اصدقاء لكن هى دخلت الجامعة الأميريكية وانا دخلت جامعة مصرية ولكن الأتصال لم ينقطع بيننا .. واهلنا تعرفو على بعض .. وفى يوم كنت عندها بالبيت معزومة يعنى وجالها تلفون موبيل فدخلت الغرفة وتركتنى .. ثم طلبت منى موبيلى تعمل مكالمة فأعطيتها الموبيل عادى .. ولما رجعت المنزل بليل .. فوجئت بالموبيل بيرن وصوت شاب بيتكلم فضلنا نتكلم احاول اعرف هو مين وهو مش عايز يقول هو مين ثم بدأ الكلام يتطرق الى كلام غير محترم.. تانى يوم حكيت لصديقتى اللى حصل من مكالمة لأنها كانت قريبة منى جدا وانا كمان كنا بنحكى لبعض على كل حاجة .. فقالت لى ارجوكى بلاش ! فقلت لها بلاش ايه ؟ قالت لى بلاش تتكلمى مع اى حد فالتلفون .. قلتلها مقدرش اصلا اعمل كدة عيب .. قالت لى انا كمان كنت بقول كدة لحد مخلاص مبقتش قادرة ابطل الذنب دة بدعى ربنا كتير انى مكلمش اى شاب فالتلفون .. هى ميبنش عليها اى حاجة خالص والله وعمرى مكنت اتخيل انها بتعمل كدة وهى كانت قوية جدا فالدين اقوى منى وكانت بتحفظ القرآن ومواظبة على دروس فالمساجد مع والدتها .. وبصراحة خلتنى انا كمان اعمل كدة .. وكنا بنضحك ونهزر فالموضوع دة .. وساعات كانت تيجى تقولى حرام والمفروض منعملش كدة ابدا وانا هبطل اكلم اى ولد فالتلفون .. وترجع بعد شوية الاقيها ترجع تانى تتكلم .. لحد انا مدمرت نفسيا اولا صدمت فيها .. ثانيا لانى اتعلمت اعمل زيها .. ثالثا نفسى اللوامة علطول .. بجد كنت تعبانة نفسيا جدا .. للأسف مكنش عارفة اروح لمين واقول لمين اللى جوايا اذا كانت هى صديقتى الوحيدة اللى ممكن اكلمها هى نفسها تعبانة .. الحمدلله ربنا هدانى بقالى اكتر من 10 سنين واتجوزت بس انا مش قادرة انسى الذذذنب دة وليل نهار والله العظيم بدعى ربنا يسامحنى ويسامحها .. انا مسيبتهاش بس ظروفى خلتنى اسافر خارج مصر بعيد عنها .. يارب يسامحنا يارب.
                                كل اللى اقدر اقوله انى بقيت مريضة نفسية انا عملة ايميلين ليه واحد بفتحه عادى ولما اضايق بكتب لنفسى رسايل واكتب كل اللى تعبنى واى موقف بيحصلى وابعته لأيميلى التانى وبعد يومين تلاتة افتحه واقراه .. بهدى نفسيا لما اكتب لنفسى اه مش هستفيد حاجة بس اهوه برتاح وخلاص على الأقل محدش هيخدعنى .مش واثقة فى اى حد يكون لى صديق ولكن ليه صحاب عاديين بس مقدرش افتح قلبى لحد مع انى ببقى محتاجة كدة كتير...
                                اسفة للأطالة بس الحلقة فكرتنى بحاجات وجعانى اوى وقلت احكى يمكن حد يستفيد .. وكمان اسألك يا دكتور عمرو..
                                تفتكر يا دكتور عمرو ايه شروط الصديقة الصالحة وايه حدود الأسرار اللى ممكن تتحكى .. طب وبعد الجواز هل ممكن يكون فى صديقة اقدر أتمنها على حياتى واسرارى ؟
                                جزاك الله خير ومتنساش تدعيلنا

يعمل...
                                X