إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة الثانية عشر .. مازلت مؤمن بأن "بكرة أحلى"

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اختلاف الراى لا يفسد للود قضيه

المشاركة الأصلية بواسطة ساميه مصطفي مشاهدة المشاركة

ازيك اختي خادمة العباد
    كان نفسي يكون عندي الرد الذي تريديه لكني لا اشعر به
    انت قلتي رحل النظام السابق وهذا لم يحدث بعد
    الذي حدث علي ارض الواقع هو اننا ضمنا ان مصر مش هيحكمها لا مبارك ولا ابنه
    لكن النظام السابق لسه موجود بالكامل ومش بيسمح لينا اننا نتقدم نظام بقاله 30 سنه بقي متغلغل في كل نفس بنتنفسه
    لسه فيه إللي كانوا مستفدين من وجوده وحاسين اننا بالثوره قتلناهم وهم بيحربوا وبيدفعوا عن بقائهم
    وده نتيجته الأحداث إللي مرت بيها مصر من بعد الثور
    الثوره غلطت غلطه كبيره هي السبب في هذه الأحداث أن لم يحدث تطهير بعد الثوره علي الأقل في الأماكن التي تعوق البلد
    لسه فيه وزير مشترك في موقعة الجمل وزير الأن
    لسه الضباط إللي قتلوا الناس من غير شفقه في مراكزهم
    هل تعتقدي انهم ممكن يغيروا فكرهم الذي استمروا علي التربيه من خلاله علي مدار 30 سنه
    للأسف
    انتي عارفه الموقف شبيه بي أيه
    في حفر الخندق في عهد الرسول صلي الله عليه وسلم
    لما نزل جبريل عليه السلام علي الرسول وقال له أوضعتم السيوف ولم تنتهي الحرب فقال له الرسول صلي الله عيه وسلم فه أيه تاني قال له غدر بني قريظه
    أه احنا عندنا هدف هو نهضة بلادنا ومش عاوزين ننشغل بمعارك جانبيه
    لكن وجودهم عمره ما هيقدر يخلينا نحقق شئ

أنا عن نفسي ممكن بأذن الله اكون في مظاهرات يوم الجمعه
    زي ما لرسول كان بيحضن الناس إللي كانت مهاجره للحبشه عشان كانوا مضحيين بقالهم سنين وخاف لما رجعم يتهدر حقهم كان بيحضن فيه وبيأمر المسلمين بالتودد إليهم
    ما ينفع بعد ذلك أن الشهداء إللي ضحوا بحياتهم يتهدر حقهم
    ما ينفع أن المصابيين ما يلاقوا العلاج لحد ما يموتوا وهم ضحوا بأنفسهم
    حبيبتى اولا متشكره على مشاركتك بس انا كده اصبحت اكثر تحيريعنى هو ده الوقت المناسب ال نطالب بيه حق الشهداء!!!!!!!!!
    وياترى لو ده الوقت المناسب طيب هانطالب مين !!!!
    دى الحكومه الموجوده فى الاخر حكومه انتقاليه !!!!!!!!!!!
    وانا معاكى ان لسه فى بقايا للنظام القديم ولسه بيتحكموا ولهم السيطره لكن هل ندع لهم الفرصه فى افساد نجاح الثوره!!!!!!!!!!
    هل كل منا يترك عمله ويتفرغ للاعتصام !!!!!!!
    انا معاكى ايضا ان الشهداء ليهم حق كبير جدا علينا كلنا ومش ممكن ربنا يضيع حقهم لانه مش بيرضى بالظلم !!!!!!!
    لكن ال بطلبه هو اعطاء فرصه من الوقت للحكومه حتى تستطيع اصلاح علقاتنا الاقتصاديه والمركب تمشى والاقتصاد يتحسن .
    لو فضلنا كل يوم بالشكل ده اعتصام وثورات مين هايبنى البلد!!!!!!!!!!!!!
    وذى مادكتور عمرو ذكر فى الحلقه السابقه المستثمرين الاجانب بيهربوا وبيعتذروا عن الاستثمار فى مصر خوفا على نقودهم!!!!!!!!
    يعنى لو فضلنا كده احنا ال هانخسر مفيش استثمار ولا مشروعات ولا عمل ...............
    تفتكرى كده هانقدر تجيب حق الشهداء ونوفيهم حقهم بجد!!!!!!!!!
    احنا محتاجين فقط شوية صبر نعطى للحكومه فرصه تحسن الاقتصاد وننتظر حتى ياتى الرئيس الجديد وساعتها هاتكون هناك حكومه مستقره نقدر نطالبها بحق الشهداء وغيرها من الحقوق.
    اختى هذه وجهة نظرى وليس عندى اى مانع اسمع تعليقك ويا عالم يمكن اغير وجهة نظرى .
    لكن ارجوك فكرى تانى هل فعلا ده الوقت المناسب للتظاهر .!!!!!! ووتفتكرى خطوه صح منك انك تنزلى مظاهرات يوم الجمعه!!!!!!!
    صدقينى انا مش عارفه!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ابتسامته وتواضعه سر حب الناس ليه
    sigpic
    المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
    ربنا يصلح حالك وبالك يا خادمة العباد وان شاء الله تقدري تعوضي وتختمي ختمتين كمان

جزاكم الله كل خير كل عام وأنتم إلى الله أقرب .....تقبل الله منا ومنكم

أشكرك أولا لسؤالك ، ثانيا لو كل واحد يا خادمة العباد قال انه مش هينفع مش هنقدر ده بعيد عن الواقع يبقى لا يمكن نعمل حاجه ، اضعف الإيمان إننا نحاول ونجرب هنعمل وان شاء الله هنقدر نتغير ونعمل حضارة ونتعلم من قدوتنا الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه عليهم افضل السلام دي نماذج بشر مش ملائكة و لا أصحاب قوى خارقة حتى نبينا عليه السلام ربنا جعل كل تصرفاته بشرية تماما عشان يكون نموذج قابل للتطبيق لأفعاله و صفاته ولذلك جاء قاده من بعدهم عظام لا هم بأنبياء أو صحابه كما ذكرتي صلاح الدين و محمد الفاتح وغيرهم قادمون بأذن الله

ما شاء الله الف مبروك مجموع يشرف ربنا ينور بصيرتك للكلية اللي فيها صالح وخير ليك اختاري الكلية اللي تناسب ميولك أكثر

اتبرع ولو بجنيه

وساهم فى بناء العشوائيات

تخيل بجنيه واحد تقدر تحقق حلم انسان عايش فى العشوائيات

انسان مش عادى انسان عنده صنعة وحرفة مهنية ومهارة فنية

منلاقيهاش موجودة فى اى حد تانى غير هذا الانسان

حلمه بسيطة عايز مكان ومأؤى امن

وعايز يبنى ويعمر ويرفع بلده فووووووق

ممكن نساعده انا وانت وهو وهى

تخيل لو اتبرعت بجنيه .. ووالدك بجنيه .. ووالدتك بجنيه .. واختك بجنيه .. واخوك بجنيه .. وجيرانك .. واصدقائك ... وحبايبك

لو كل واحد فينا تبرع بجنيه واحد بس

صدقنى هنوصل

لمليار جنيه ونحقق الحملة ونبنى العشوائيات

وتظهر مصر بصورة افضل

احيائها راقية

ومدنها راقية

وعمالها وصنايعها رجالة

وعايشين عيشة تليق بالانسان المصرى

يلا مستنى ايه اتبرع ولو بجنيه

تخيل معايا احنا كام مليون مصرى احنا 85 مليون مصرى

لو اعتبرنا ان الاطفال والمساكين والفقراء ومن لا يستطيع ان يتبرع ولو بجنيه عددهم 40 مليون فرد

هيتبقى كام من جملة التعداد ؟؟

يتبقى 45 مليون مصرى تخيل معايا لو كل واحد اتبرع بجنيه بس

هيبقى معانا مبلغ 45 مليون جنيه مصرى نقدر نبنى بيهم مساكن ملائمة لاهالى العشوائيات

وطبعا على قد حبك لمصر وعلى قد مستواك المالى هتتبرع

ومش هتبخل على مصر

عشان انا وانت وكلنا عايزين مصر بصورة أفضل

وافتكر دايماً ان الحسنة بعشرة أمثالها

والله يضاعف لمن يشاء

والله يضاعف لمن يشاء

والله يضاعف لمن يشاء

حساب الحملة 7/666555 البنك المركزى المصرى

تابعنا بالتفاصيل على هذا الرابط
      صلى الله على محمد صلى الله عليه وسلم

اللهم أنا نستودعك مصر
      فأحفظها لنا يا خير الحافظين
      اللهم انى أسالك قبل الموت توبة وعند الموت شهادة وبعد الموت جنة ونعيما
      sigpic

المشاركة الأصلية بواسطة خادمة العباد مشاهدة المشاركة
        حبيبتى اولا متشكره على مشاركتك بس انا كده اصبحت اكثر تحيريعنى هو ده الوقت المناسب ال نطالب بيه حق الشهداء!!!!!!!!!
        وياترى لو ده الوقت المناسب طيب هانطالب مين !!!!
        دى الحكومه الموجوده فى الاخر حكومه انتقاليه !!!!!!!!!!!
        وانا معاكى ان لسه فى بقايا للنظام القديم ولسه بيتحكموا ولهم السيطره لكن هل ندع لهم الفرصه فى افساد نجاح الثوره!!!!!!!!!!
        هل كل منا يترك عمله ويتفرغ للاعتصام !!!!!!!
        انا معاكى ايضا ان الشهداء ليهم حق كبير جدا علينا كلنا ومش ممكن ربنا يضيع حقهم لانه مش بيرضى بالظلم !!!!!!!
        لكن ال بطلبه هو اعطاء فرصه من الوقت للحكومه حتى تستطيع اصلاح علقاتنا الاقتصاديه والمركب تمشى والاقتصاد يتحسن .
        لو فضلنا كل يوم بالشكل ده اعتصام وثورات مين هايبنى البلد!!!!!!!!!!!!!
        وذى مادكتور عمرو ذكر فى الحلقه السابقه المستثمرين الاجانب بيهربوا وبيعتذروا عن الاستثمار فى مصر خوفا على نقودهم!!!!!!!!
        يعنى لو فضلنا كده احنا ال هانخسر مفيش استثمار ولا مشروعات ولا عمل ...............
        تفتكرى كده هانقدر تجيب حق الشهداء ونوفيهم حقهم بجد!!!!!!!!!
        احنا محتاجين فقط شوية صبر نعطى للحكومه فرصه تحسن الاقتصاد وننتظر حتى ياتى الرئيس الجديد وساعتها هاتكون هناك حكومه مستقره نقدر نطالبها بحق الشهداء وغيرها من الحقوق.
        اختى هذه وجهة نظرى وليس عندى اى مانع اسمع تعليقك ويا عالم يمكن اغير وجهة نظرى .
        لكن ارجوك فكرى تانى هل فعلا ده الوقت المناسب للتظاهر .!!!!!! ووتفتكرى خطوه صح منك انك تنزلى مظاهرات يوم الجمعه!!!!!!!
        صدقينى انا مش عارفه!!!!!!!!!!!!!!!!!

ازيك اختي خادمة العباد
        بالنسبه لكل الذي ذكرتيه معكي حق في 100%
        وكلامك ده بيؤكد كلامي بمعني ان التصرف لو كان صح كان يسد علي الفاسدين المجال في محاولاتهم
        بصي انتي قلتي ندي الحكومه الحاليه فرصه المشكله مش في الشعب المشكله في عدم اسأصال الفاسدين هماإللي معطلين الحكومه
        أنتي تعرفي ان الدكتور عصام شرف طلب تغير 7 من الوزراء لأنهم معطلين شغله ومش بيشتغلوا معه لسير الوضح الحالي بل وجودهم معه في الوزاره بيعطله هو شخصيا
        والمجلس العسكري رفض طلب الدكتور شرف في أنه يغيرهم عشان يقدر يشتغل
        هو ده مربط الفرص ان وجودهم مش هيسمح لحد انه يتقدم وأولهم الدكتور عصام شرف
        هو في موقف لا يحسد عليه
        جانب الشعب الذي وثق فيه واختاره وكل ما يحاول يتقدم خطوه يرجعوه تاني
        فأصبح في نظر بعض الشعب أنه ما كان عند حسن ظنه ووجود العناصر الفاسده معه وقفوه
        من ضمنهم وزير بعد ما صدر قرار بفك المجالس المحليه للفساد إللي كان فيها عاوز يطعن في الحكم ويرجعهم
        أزاي ده يكون من ضمن الوزراء الحاليين
        بصي انتي امامك طريق لأزم تمشي فيه والطريق ده مليان بالحجاره المدببه التي لا تسمح لأحد المشي عليها
        عشان تستمري في طريقك لأزم تشيلي هذه الحجاره عشان ما تكون عائق ليكي
        هي نفس الفكره بالضبط إللي أعتقد ان مظاهرات يوم الجمعه خارجه عشانها
        عشان حاجه واحده شيلوا العناصر الفاسده عشان نقدر نبني البلد مش كل ما نتقدم خطوه يشدونا هما لوره بحكم مراكزهم
        تحيه لكل من ضحوا بأروحهم من أجل حب بلادنا عزئنا الوحيد هو أننا نحتسب هذه الأروح من الشهداءتحيه لمن يسقوا تراب بلدنا بدمائهم
        من الناس من يعيش حي كميت وموجود كمفقود ومنهم من يصنع تاريخه ويكون سبب في بناء إمته الله يرحمك أستاذنا الحبيب إبراهيم الفقي إذا كنت رحلت عن عالمنا فأعمالك بقيه معنا في دنيانا نسأل الله ان تكون أعمالك في ميزان حسناتك

المشاركة الأصلية بواسطة ياسمين . ولاء مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
          اية اخبار التطوع فى مشروع انسان انا كتبت بياناتى على ايميل البرنامج ولكن لم يرد عليا انا من المقبولين ولا من المرفوضين او العدد اكتمل
          لو سمحتم مراقبى المنتدى الرد عليا لانى سجلت بياناتى من قبل مينتهى الحلقة الخاصة بالمشروع انسان يعنى من الاوائل ارجوا الرد ؟
          تمام اختنا مادامك سجلتي ومن الاولئل ايضا
          سيتم الرد عليك وعلمكم بالجديد ان شاء الله
          بارك الله فيك

بارك الله فيك

المشاركة الأصلية بواسطة رانيا محمد صالح مشاهدة المشاركة
              يا جماعة ارجو ان احد يفيدنى انا رحت النهاردة احط مبلغ تم تجميعه فى البنك الاهلى وقلت رقم الحساب555666/7 البنك المركزى بس لقيت الوصل مكتوب فيه برنامج واحد من الناس للقضاء على العشوائيات ولقيت رقم الحساب 98025556665 البنك الاهلى فرع البرج ولما سألت قالوا الرقم ده بيحول على 555666/7 البنك المركزى
              ارجو حد يرد علية انا كدة اتبرعت لحملة المليار ولا لأ
              السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا اعرف ان برتامج و احد من الناس و بكره احلى شركاء فى نفس المشروع مع الاستاذ محمد صبحى
              ان شاء الله تكونى اتبرعتى للمليار و برضه عاوزين تأكيد من المشرفين على الموضوع ده.

المشاركة الأصلية بواسطة امةالله طالبة الفردوس مشاهدة المشاركة

انا اعرف ان برتامج و احد من الناس و بكره احلى شركاء فى نفس المشروع مع الاستاذ محمد صبحى
                ان شاء الله تكونى اتبرعتى للمليار و برضه عاوزين تأكيد من المشرفين على الموضوع ده.
                شكرا حبيبتى على الرد طبعا مطلوب من القائمين على المنتدى الاتصال بدكتور عمرو للتاكد من هذا الامر والحقيقة هذا الامر يضايقنى بالفعل هل تعجز الدولة عن تخصيص رقم حساب موحد يمكن التبرع فيه من جميع فروع البنوك فى كل المحافظات او تعجز عن تسهيل طرق التبرع طبعا هذا يسبب لبسا عند الناس لانه تم الاعلان عن رقم حساب محدد

المشاركة الأصلية بواسطة ساميه مصطفي مشاهدة المشاركة

ازيك اختي خادمة العباد
                  وكلامك ده بيؤكد كلامي بمعني ان التصرف لو كان صح كان يسد علي الفاسدين المجال في محاولاتهم
                  بصي انتي قلتي ندي الحكومه الحاليه فرصه المشكله مش في الشعب المشكله في عدم اسأصال الفاسدين هماإللي معطلين الحكومه
                  أنتي تعرفي ان الدكتور عصام شرف طلب تغير 7 من الوزراء لأنهم معطلين شغله ومش بيشتغلوا معه لسير الوضح الحالي بل وجودهم معه في الوزاره بيعطله هو شخصيا
                  هو في موقف لا يحسد عليه
                  من ضمنهم وزير بعد ما صدر قرار بفك المجالس المحليه للفساد إللي كان فيها عاوز يطعن في الحكم ويرجعهم
                  بصي انتي امامك طريق لأزم تمشي فيه والطريق ده مليان بالحجاره المدببه التي لا تسمح لأحد المشي عليها
                  عشان حاجه واحده شيلوا العناصر الفاسده عشان نقدر نبني البلد مش كل ما نتقدم خطوه يشدونا هما لوره بحكم مراكزهم
                  السلام عليكم اختى العزيزة فى الحقيقة انا اؤيد كل كلمة قلتيها لقد كنت من اكثر الناس تفاؤلا فى الوقت الذى اصيب كل من حولى بالاحباط وكنت انادى ايضا بالتهدئة وايقاف التظاهر حتى تبين لى شيئا فشيئا ان مؤامرة تحاك لقتل الثورة واخمادها وان كل هذه المحاكمات كان الغرض منها فقط تهدئة الاوضاع عزيزتى لن اتحدث عن الوزراء المطلوب تغييرهم او بقايا النظام مع ان ذلك صحيح لكن ساتحدث عن الفساد الذى لايزال مستشريا فى كل المصالح الحكومية والتجاوزات والرشاوى
                  لم يتغير شئ ولا توجد محاولة للتغيير اشعر ان النوايا غير صادقة وان هناك قوى تتحكم فى سير الامور بعكس ما نريد وارجو ان يكون احساسى خاطئ اين خطط التنمية فى الموازنة الجديدة للدولة هل سنضطر لاستجداء المنح كل عام لدفع الرواتب
                  ما انا متاكدة منه ان الامور لا تسير فى الاتجاه الصحيح ارجو ان اكون مخطئة لكن يجب ان يجتمع الشعب يوم الجمعة المقبل فى ميادين التحرير مرة اخرى لكى يتاكد الجميع اننا واعون لما يحدث واننا مستمرون فى طريقنا حتى تحقق الغايات

المشاركة الأصلية بواسطة ياسمين . ولاء مشاهدة المشاركة
                    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
                    اية اخبار التطوع فى مشروع انسان انا كتبت بياناتى على ايميل البرنامج ولكن لم يرد عليا انا من المقبولين ولا من المرفوضين او العدد اكتمل
                    لو سمحتم مراقبى المنتدى الرد عليا لانى سجلت بياناتى من قبل مينتهى الحلقة الخاصة بالمشروع انسان يعنى من الاوائل ارجوا الرد ؟
                    اخي الفاضل وعليكم السلام

نحن الان في مرحلة جمع الاستمارات
                    واي ايميل يرسل على ايميل البرنامج يتم جمعه بامانه كاملة
                    ويتم تسجيل الاسماء وتوزيعها على المناطق بحيث وقت البدء في التنفيذ يتم الاتصال بالمتطوعين فورا
                    لا تقلق اخي ان شاء الله قريبا جدا سيتم اعلامك ببدء العمل
                    sigpic
                    *أحيانا ينقلنا الحنيـن..لابعد مما ترى العيون*
                    **لكن الدعاء..خير من احمله الاشواق**

• المشاركة الأصلية بواسطة امةالله طالبة الفردوس مشاهدة المشاركة

اهلا بك اختي رانيا نعم
                      لقد قمتي بالتبرع لمشروع المليار للعشوائيات
                      بوركتي اختي الفاضلة
                      sigpic
                      *أحيانا ينقلنا الحنيـن..لابعد مما ترى العيون*
                      **لكن الدعاء..خير من احمله الاشواق**

• المشاركة الأصلية بواسطة ساميه مصطفي مشاهدة المشاركة

ازيك اختي خادمة العباد
                        هو في موقف لا يحسد عليه
                        حبيبتى انا اولا معجبه جدا بتحليلك الرائع وعرضك الجميل لفكرتك ووجهة نظرك.
                        ثانيا انا كده معاكى فى كل نقطه قلتيها وكده الصوره وضحت فى ذهنى اكتر يعنى لو فعلا مظاهرات يوم الجمعه من اجل انهم يشيلو العناصر الفاسده من الحكم علشان نقدر نبنى بلدنا ونقول فعلا ان احنا عملنا ثوره ناجحه (مثل ما ذكرتى) يبقى طبعا لازم كلنا نؤيد هذه المظاهرات بس بشرط انها تكون سلميه مثل ثورة 25 ينايرولا يحدث اعتداء من النتظاهرين على بعضهم او يستسلمو للوقيعه بينهم.
                        انا فقط كل خوفى انه يحصل ضرب نار واشتبكات واصابات وشهداء تانى لانه حرررررررررام مصر محتاجه هؤلاء الشباب .
                        فربنا يستر ويكون فعلا هدف المتظاهرين يوم الجمعه مثل ما ذكرتى ويكونو كلهم متفقين على هذا الهدف مثل ثورة 25 يناير كان هدفهم خلع مبارك وكان الهدف واضح جدا والدليل لما مبارك حاول خداعهم بتعيين نائب وبتغير الحكومه وخطاباته العاطفيه لكنهم كانوا متحدين على كلمه واحده هى خلع مبارك
                        فحقيقى شكرا ليكى انك اوضحتى لى بعض الغموض .وارجو من الله ان يحفظ شبابنا ويديم علينا نعمة الامن ويحفظ وحدتنا ويخمد نار الفتنه بيننا
                        sigpic
                        ربنا يصلح حالك وبالك يا خادمة العباد وان شاء الله تقدري تعوضي وتختمي ختمتين كمان

أشكرك أولا لسؤالك ، ثانيا لو كل واحد يا خادمة العباد قال انه مش هينفع مش هنقدر ده بعيد عن الواقع يبقى لا يمكن نعمل حاجه ، اضعف الإيمان إننا نحاول ونجرب هنعمل وان شاء الله هنقدر نتغير ونعمل حضارة ونتعلم من قدوتنا الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه عليهم افضل السلام دي نماذج بشر مش ملائكة و لا أصحاب قوى خارقة حتى نبينا عليه السلام ربنا جعل كل تصرفاته بشرية تماما عشان يكون نموذج قابل للتطبيق لأفعاله و صفاته ولذلك جاء قاده من بعدهم عظام لا هم بأنبياء أو صحابه كما ذكرتي صلاح الدين و محمد الفاتح وغيرهم قادمون بأذن الله

ما شاء الله الف مبروك مجموع يشرف ربنا ينور بصيرتك للكلية اللي فيها صالح وخير ليك اختاري الكلية اللي تناسب ميولك أكثر

• المشاركة الأصلية بواسطة خادمة النبى1 مشاهدة المشاركة

اتبرع ولو بجنيه

وساهم فى بناء العشوائيات

تخيل بجنيه واحد تقدر تحقق حلم انسان عايش فى العشوائيات

انسان مش عادى انسان عنده صنعة وحرفة مهنية ومهارة فنية

منلاقيهاش موجودة فى اى حد تانى غير هذا الانسان

حلمه بسيطة عايز مكان ومأؤى امن

وعايز يبنى ويعمر ويرفع بلده فووووووق

ممكن نساعده انا وانت وهو وهى

تخيل لو اتبرعت بجنيه .. ووالدك بجنيه .. ووالدتك بجنيه .. واختك بجنيه .. واخوك بجنيه .. وجيرانك .. واصدقائك ... وحبايبك

لو كل واحد فينا تبرع بجنيه واحد بس

صدقنى هنوصل

لمليار جنيه ونحقق الحملة ونبنى العشوائيات

وتظهر مصر بصورة افضل

احيائها راقية

ومدنها راقية

وعمالها وصنايعها رجالة

وعايشين عيشة تليق بالانسان المصرى

يلا مستنى ايه اتبرع ولو بجنيه

تخيل معايا احنا كام مليون مصرى احنا 85 مليون مصرى

لو اعتبرنا ان الاطفال والمساكين والفقراء ومن لا يستطيع ان يتبرع ولو بجنيه عددهم 40 مليون فرد

هيتبقى كام من جملة التعداد ؟؟

يتبقى 45 مليون مصرى تخيل معايا لو كل واحد اتبرع بجنيه بس

هيبقى معانا مبلغ 45 مليون جنيه مصرى نقدر نبنى بيهم مساكن ملائمة لاهالى العشوائيات

وطبعا على قد حبك لمصر وعلى قد مستواك المالى هتتبرع

ومش هتبخل على مصر

عشان انا وانت وكلنا عايزين مصر بصورة أفضل

وافتكر دايماً ان الحسنة بعشرة أمثالها

والله يضاعف لمن يشاء

والله يضاعف لمن يشاء

والله يضاعف لمن يشاء

حساب الحملة 7/666555 البنك المركزى المصرى

تابعنا بالتفاصيل على هذا الرابط
                          حبيبتىخادمة النبى اؤيد فكرتك بشده واحب اقولك ان انا فعلا عملت كده لما فى بدايه الحمله عرضت على اصحابى الموضوع وطلبت منهم التبرع بال يقدرو عليه لكن للاسف كانت النتيجه انه لحد هذه اللحظه لم اجمع منهم اى شىء بل بالعكس قالولى يعنى انتى مش ها تكسفى انك تروحى البنك وتتبرعى بمبلغ اكيد هايكون بسيط لكن انا معنديش اى مشكله وقلتلهم انا مستعده اروح وعرضت عليه من اسبوع تقريبا ان كل واحد يتبرع بجنيه ومن كل فرد فى اسرته جنيه واحد بس وطبعا سمعت من اخويا كلام احباط ان يعنى هو ال جنيه ده ال هايعمل حاجه لكن انا مقتنعه انه هايعمل وانه يساوى عند ربنا كتير وانه لما اطلع جنيه وانا نفسى راضيه احسن من 100 جنيه وانا بطلعهم كده من غير نفس راضيه .وادينى بحاول اكلم اصحابى تانى علشان اقدر اجمع منهم ولو 5 جنيه من كل اسره واروح البنك اتبرع بيها بس يارب اجد رقم الحساب مفعل.
                          sigpic

• رمـضانُ أقـبلَ يا أُولي الألبابِ *** فاستَـقْـبلوه بعدَ طولِ غيـاب
                            عـامٌ مضى من عمْرِنا في غفْلةٍ *** فَتَـنَبَّهـوا فالعمرُ ظـلُّ سَحابِ
                            وتَهـيّؤوا لِـتَصَـبُّرٍ ومـشـقَّةٍ *** فأجـورُ من صَبَروا بغير حسابِ
                            اللهُ يَجزي الصائـميـنَ لأنـهم *** مِنْ أَجلِـهِ سَخِـروا بكلِّ صعابِ
                            لا يَدخـلُ الـريَّـانَ إلا صائـمٌ *** أَكْرِمْ بـبابِ الصْـومِ في الأبوابِ

هل تريد ان تعتق رقبتك هذا العام من النار ؟
                            هل تريد ان تكون من الفائزين وتحظى بالجائزه الربانيه؟
                            كيف هو استعدادك وهمتك وعزيمتك لاستقبال هذا الضيف الكريم؟
                            كيف كان السلف الصالح يستعدون لشهر رمضان؟
                            هل تريد ان تنال الرضى من الله عز وجل وتدخل من باب الريان؟
                            Click this bar to view the full image.

يطل علينا بعد أسابيع قليلة ضيف عزيز علينا، حبيب إلى قلوبنا، ننتظره بشوق كبير وفرحة عارمة .
                            اذاااااااااا كن\كوني على اتم الاستعداد ....
                            لنستقبل ضيفنا الغالي بأحلى واروع استقبال بعبق الورود والرياحين
                            لنتعلم سويا مع كتابنا لهذا الأسبوع بعض
                            القواعد الحسان في أسرار الطاعة والإستعداد لرمضان
                            لنتذوق حلوة العباده والتقرب الى الله والسعادة والرضى في الدنيا والاخره ان شاء الله
                            *قال تعالى*
                            شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدى للناس وبينات من الهدى والفرقان فمن شهد منكم الشهر فليصمه ومن كان مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر يريد الله بكم اليسر ولا يريد بكم العسر ولتكملوا العدة ولتكبروا الله على ما هداكم ولعلكم تشكرون
                            صدق الله العظيم

إذا هيئ نفسك وقلبك لتلتحق معنا في رحلتنا القادمه ومغامرتنا الشيقه لتبحرفي سفينة الصائمين والصابرين والمتقين لتعود الى بر الامان ان شاء الله من المقبولين والمعتوقين من النار والفائزين الابرار
                            هل تريد ان تكون معنا لتفوز بجائزة الرحمة في أوله والمغفرة في اوسطه والعتق من النار في اخره ودخول الجنة من باب الريان
                            مع المتقين الابرار؟؟؟
                            ندعوكم لتشاركونا المتعه والفائده العظيمه من خلال تواجدكم الكريم
                            وذلك

من خلال نقاش كتاب
                            كتابالقواعد الحسان في أسرار الطاعة والإستعداد لرمضان
                            فضيلة الشيخ / أبو إسحاق الحويني
                            فضيلة الشيخ / محمد حسين يعقوب
                            يوم الخميس 14-7-2011
                            الساعه التاسعه مساء بتوقيت مكه المكرمه.
                            المكان

ساحة العشر الآف كتاب
                            نادي القراءة
                            Click this bar to view the full image.

ان شاء الله تعالى
                            رابط تحميل الكتاب
                            http://saaid.net/book/open.php?cat=87&book=261
                            مع تحيات إدارة نادي القراءة
                            علمتني أيه
                            http://forum.amrkhaled.net/showthrea...post1054764855

• السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                              اكيد كلنا نفسنا بلدنا احسن بس فى ناس كتير بتنساق وراء الكلام ومن غير تفكير يا جماعة لازم نفكر ومش كل حاجة تهديد ومفيش حاجة حتحصل من يوم وليلة
                              اذا اردت المطاع اطلب بالمستطاع
                              اللهم انت ربنا وانت ولينا ومولانا امرتنا بالدعاء ووعدتنا بالاجابة اللهم الطف بعبادك يا رحيم واحفظهم واكشف غمتهم
                              امين يارب العالمين

• واحنا كمان مؤمنين ان بكرة احلى ان شاء الله
                                ربنا يسعدك دكتور عمرو
                                على فكرة الحلقة فعلا كانت جميلة جدا
                                خصوصا لما نزلتم المنطقة العضوائية وشاهد الناس الفرحة فى عيون الناس
                                ده حمس ناس كتير وعرفهم أهمية هذه الحملة

يعمل...
                                X