إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة الحادية عشر: نريد 250 متطوع لمشروع إنسان..

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

يعنى شوية فضفضه

دكتور الحلقه رائعه عايزه اقول لحضرتك ان انا من الحلقه ال فاتت من ساعة ما شفت البنات بيشتغلو قلبى امتلى حرقه انا كمان نفسى اشتغل نفسى اعمل حاجه بدات بالفعل اكلم اصحبى لجمع التبرعات وان احنا الجيل الجديد ولازم نعمل حاجه لبلدنا وخصوصا ان احنا بنعانى فى الاجازه من فراغ قاتل بس للاسف مااتحمسوش ذى ولم اجد الا كل سخريه بعض الشىء وقالولى انتى بتتكلمى وبس قللنا نعمل اه حاولت اقنعهم انهم لازم يفكرو معايا لكن لللاسف واقالتلى كذا مره انت بتنفخى فى اربه مخرومه
    ابتسامته وتواضعه سر حب الناس ليه
    sigpic
    المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
    ربنا يصلح حالك وبالك يا خادمة العباد وان شاء الله تقدري تعوضي وتختمي ختمتين كمان

جزاكم الله كل خير كل عام وأنتم إلى الله أقرب .....تقبل الله منا ومنكم

أشكرك أولا لسؤالك ، ثانيا لو كل واحد يا خادمة العباد قال انه مش هينفع مش هنقدر ده بعيد عن الواقع يبقى لا يمكن نعمل حاجه ، اضعف الإيمان إننا نحاول ونجرب هنعمل وان شاء الله هنقدر نتغير ونعمل حضارة ونتعلم من قدوتنا الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه عليهم افضل السلام دي نماذج بشر مش ملائكة و لا أصحاب قوى خارقة حتى نبينا عليه السلام ربنا جعل كل تصرفاته بشرية تماما عشان يكون نموذج قابل للتطبيق لأفعاله و صفاته ولذلك جاء قاده من بعدهم عظام لا هم بأنبياء أو صحابه كما ذكرتي صلاح الدين و محمد الفاتح وغيرهم قادمون بأذن الله

ما شاء الله الف مبروك مجموع يشرف ربنا ينور بصيرتك للكلية اللي فيها صالح وخير ليك اختاري الكلية اللي تناسب ميولك أكثر

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
      المفروض الايميل يكون هكذا جربى وإن شاء الله ينجح
      ممكن اعرف اية البيانات المطلوبة انا اول مرة اشارك معلش بعد ازنك

لو مافيش حاجة فى الاسكندرية هنجيلك يا دكتور فى القاهرة و نساعدك بس انا مش مسئول على الى هيحصل و انا عندى استعداد اطلعلك 1000 اتوبيس من الاسكندرية لحد منطقة العشوائيات .
        لازم يكون فى حل للشباب الى عندهم حماس و نستغل طاقتهم يا دكتور ..المجهود موجود

المشاركة الأصلية بواسطة هيما القاضى مشاهدة المشاركة
          مش عاجبنى انك يادكتور عمرو كل نظرتك فى البرنامج الى القاهرة والاسكندرية ومش موجود لينا احنا أهل الصعيد أى حاجة خالص و لا حتى أى نصيب ؟!!!
          ليه كده؟!!!
          نرجو من دكتورنا العظيم أن ينتبه لنا وله جزيل الشـكـر
          عندك حق لكن طولي بالك شوية حبيبة قلبي ... ولو نظرت في المنتدى ستجدين طلب لـ 25 من المراسلين للبرنامج من كل انحاء مصر عدا القاهرة والاسكندرية لتغطية النشاطات والانجازات الايجابية للشباب والناس فيها ...
          إذا أهمك أمر غيرك فاعلم بأنك ذو طبع أصيل.. وإذارأيت في غيرك جمالا فاعلم بأن داخلك جميل.. وإذا حافظت على الأخوة فاعلم بأن لك على منابر النور زميل.. وإذا راعيت معروف غيرك فاعلم بأنك للوفاء خليل .

ربنا يبارك فيكي وجزاك الله كل خير و رزقك الصبر والإخلاص
          جزاك الله كل خير يا صبرٌ جميل علي مشاركاتك المميزه

جزاك الله خيرا دائما تسعدنا بما تقدم

فقرة العشوائيات بتوجع القلب، يا رب يوفقكم لمساعدتهم وأنا عايزة أشترك معاكم وحاجي على أول طيارة
            يا رب يرزقنا ندخل البسمة على وجوه المساكين والمحرومين ونكون سبب في مساعدتهم. أمنية حياتي أسعد هؤلاء الناس وأساعدهم

سعيدة أن الله أكرمني بأن أساعد في النوادي الصيفية لتحفيظ القرآن للصغار في هذه الأيام. أتذكرك دكتور دائما وأدعو لك وأشعر أن لك فضل علي عندما أعمل ولو شيئا بسيطا فأنت زرعت فينا حب العمل والرغبة فيه
            جزاك الله خيرا وإن شاء الله في ميزان حسناتك
            1. حلم وتضحية 2. صف واحد 3. عبادة التعمير 4. العزة والرحمة
            والله يا هبة اسعدتي قلبي بمشاركتك .. وربنا يرزقك بنيتك كل الخير .. استمري وربنا يفتح عليك ابواب الخير ويستخدمك فيما يحب ويرضى

جزاك الله كل خير يا في الفردوس الأعلى

المشاركة الأصلية بواسطة monty2020 مشاهدة المشاركة
              ممكن اعرف اية البيانات المطلوبة انا اول مرة اشارك معلش بعد ازنك
              أنا لا اعرف بالضبط ما البيانات المطلوبة بس اكيد لما مشرفين الساحة هيدخلوا هيوضحوا أكثر بسحضرتك ممكن ترسلى بيانات اساساية مثل الاسم ، السن ،العنوان ، رقم التليفون ،الايميل
              ولو فى معلومات تانية مشرفين الساحة هيبقوا يكتبوها
              يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
              ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
              وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
              جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

رسالة الى الدكتور عمرو خالد :
                اولا جزاك الله خيرا على حلقة اليوم من بكرة أحلى
                ثانيا انا بحب جدا التعليق الصوتى ونفسى اشترك فى التعليق الصوتى فى برنامج بكرة أحلى وانا يا دكتور عمرو خالد حاولت الاتصال بحضرتك عن طريق اشخاص مثل الاستاذ خالد بركات واحمد طه لكن برضه مفيش نتيجة واتمنى جدا ان تقرا طلبى هذا وجزاك الله خيرا واعانك على برنامج بكرة احلى
                فكرة تكوين فريق فنى كبير لصناع الحياة على مستوى محافظات مصر كلها اللى موافق يدخل ويايد هذه الفكرة على هذا اللينك

http://forum.amrkhaled.net/showthrea...post1054662100

[quote]أرجوكم أريد ان أشترك في مشروع انسان بالإسكندرية[quote]السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
                  الحلقة اليوم كانت روعة و جميلة جدا
                  احنا شباب من اسكندرية و مش عارفين نوصل لشباب صناع الحياة علشان ننضم ليهم
                  فى بناء العشوئيات و الاشتراك و المساعدة فى المشاريع الجميلة الى هما عملوها(مشروع انسان)؛و مشروع العشوئيات
                  علشان احنا شباب عايزين يعملو الخير
                  يا ريت يا دكتور عمرو تحل المشكلة دى حتى و لو رقم التليفونات المشاريع
                  و جزاك الله كل خير
                  لا تنسى الاسكندرية و شباب الاسكندرية يا دكتور عمروquote]/quote]

في اسكندرية فيه جمعية صحابة الخير في لوران ت/035851147 موبيل/************

و هناك أيضا مؤسسة أشهد بالابراهيمية....و حدد هدفك ....يا رب أكون قدرت أفيدكم
                  التعديل الأخير تم بواسطة Moderator4; الساعة 24-06-2011, 12:42 AM. سبب آخر: عذرا .. مسموح بالأرقام الأرضية للجمعيات فقط .. شكرا

المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
                    السلام عليكم يا شباب..
                    حلقة اليوم لها هدف كبير وأساسي، وهو تشبيك المجتمع بعضه ببعض، فقد قال رسول الله، صلى الله عليه وسلم،" المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضهم بعضاً، ثم شبك بين أصابعه".

دور كل فرد منا يا شباب أن يساعد الناس ويعينهم ويجمعهم على الخير، واﻷهم أن يساعد على التقليل من شحنات الغضب واﻹكثار من الهمة ورفع الروح المعنوية، وهذا ما أقصده بتشبيك المجتمع.

وهناك بالفعل مشروع هام جداً نقوم به اﻵن لتشبيك المجتمع بعضه ببعض وهو مشروع "إنسان"، ونريد أن يتحرك هذا المشروع في العشوائيات.

مشروع إنسان لنا فيه أهداف كبيرة منها: تعليم الأطفال وحمايتهم من التسرب من التعليم، باﻹضافة إلى تشغيل أسر فقيرة وحمايتهم من التسول وتحويلهم إلى أسر منتجة تأكل من عرق جبينها.

أما نوايانا في هذا المشروع اثنان:
                    - النية اﻷولى يشير إليها حديث النبي،صلى الله عليه وسلم، "فإن يمشي أحدكم في حاجة أخيه خير له من أن يعتكف في مسجدي هذا 40 يوماً".
                    - أما النية الثانية فهي إدخال البسمة على وجوه بيت من بيوت أهل مصر، "فمن أدخل السرور في بيت ليس له جزاء دون الجنة".

ولذلك سنبدأ بعد حلقة اليوم في تنفيذ مشروع إنسان فوراً على أحد العشوائيات بالجيزة في منطقة تسمى"برك الخيام"، بجوار المعتمدية، وسنبدأ بخمسين مشروع تكلفة المشروع الواحد تتراوح بين 5 و 10 ألاف جنيه مصري، ولذلك نريد أمرين هامين:
                    1- 250 متطوع من شباب وفتيات يسكنون في السادس من أكتوبر، المهندسين، الدقي، العجوزة، الجيزة، والهرم، على أن يرسلوا لنا على الفور بياناتهم ليسجلوا معنا على هذا اﻹيميل:bokraA7la*amrkhaled.net
                    2- التبرع للمؤسسة القائمة على المشروع وهي مؤسسة" رواد أجيال النهضة" الخيرية، على حساب رقم 8888 بالبنك الأهلي المصري

أرجوكم يا شباب نريد أن نتحرك فوراً في اﻹجازة الصيفية ﻹنجاز هذا المشروع....

بسم الله الرحمن الرحيم
                    وبه نستعين

السلام عليكم ورحمة الله
                    شيخنا واستاذنا ........
                    دكتور عمرو

ربنا يعزكم ويعز بكم هذه الامة ويعينكم على نهضة امتنا باسمه الاعظم

والحلقة كانت جميلة وتبث الامل من خلال مشروع انسان خلال صناع

دعواتكم لامي بان يتغمدها الله تعالى برحمته وان تكون من اهل الفردوس الاعلى باسمه الاعظم

ودعواتكم لي فانا محتاجة لدعواتكم جدا في كل شئ وان الله تعالى ييسر لي امر دراستي باسمه الاعظم وان اعمل في مشروع انسان ان شاء الله تعالى في مجالي او دراستي باسمه الاعظم

وربنا يحفظكم ويعزكم ويعز بكم الاسلام باسمه الاعظم شيخنا واستاذنا ...........

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
                      أنا لا اعرف بالضبط ما البيانات المطلوبة بس اكيد لما مشرفين الساحة هيدخلوا هيوضحوا أكثر بسحضرتك ممكن ترسلى بيانات اساساية مثل الاسم ، السن ،العنوان ، رقم التليفون ،الايميل
                      ولو فى معلومات تانية مشرفين الساحة هيبقوا يكتبوها
                      شكرااااااااااا جزاك الله خيرا

[QUOTE=نهى الحريري;1053414125][quote]أرجوكم أريد ان أشترك في مشروع انسان بالإسكندرية
                        السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
                        الحلقة اليوم كانت روعة و جميلة جدا
                        احنا شباب من اسكندرية و مش عارفين نوصل لشباب صناع الحياة علشان ننضم ليهم
                        فى بناء العشوئيات و الاشتراك و المساعدة فى المشاريع الجميلة الى هما عملوها(مشروع انسان)؛و مشروع العشوئيات
                        علشان احنا شباب عايزين يعملو الخير
                        يا ريت يا دكتور عمرو تحل المشكلة دى حتى و لو رقم التليفونات المشاريع
                        و جزاك الله كل خير
                        لا تنسى الاسكندرية و شباب الاسكندرية يا دكتور عمروquote]/quote]

في اسكندرية فيه جمعية صحابة الخير في لوران ت/035851147 موبيل/*************

و هناك أيضا مؤسسة أشهد بالابراهيمية....و حدد هدفك ....يا رب أكون قدرت أفيدكم
                        جزاكى الله كل خير ..الله ينور عليكم متشكر اوى .فعلا افدتينى جدا
                        التعديل الأخير تم بواسطة Moderator4; الساعة 24-06-2011, 12:40 AM. سبب آخر: تعديل في الاقتباس

جزاك الله خير يا استاذى دايما بتزرع فينا الامل من اسبوع لاسبوع ربنا يعينك وزى ما بتحاول تشبك المجتمع انة يكون ايدة واحدة عملا

بحديث النبى صلى الله علية وسلم ربنا يجمعك بالنبىفى الفردوس الاعلى واحنا يارب جميعا نكون معاكم
                          sigpicمحدش بيحط فى دماغة فكرة ويعيش علشانها ويبذل علشانها مجهود الا
                          لازم يحققها قبل ما يموت

المشاركة الأصلية بواسطة monty2020 مشاهدة المشاركة
                            شكرااااااااااا جزاك الله خيرا
                            وجزاكم الله مثله
                            يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
                            ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
                            وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
                            جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

المشاركة الأصلية بواسطة فسـ أمل ــحة مشاهدة المشاركة
                              عندك حق لكن طولي بالك شوية حبيبة قلبي ... ولو نظرت في المنتدى ستجدين طلب لـ 25 من المراسلين للبرنامج من كل انحاء مصر عدا القاهرة والاسكندرية لتغطية النشاطات والانجازات الايجابية للشباب والناس فيها ...
                              اخوكى ابراهيم المتحدث
                              انا اصل شايف انه الدكتور عمرو منتبه جدا للقاهرة ونسينا خالص
                              انا عاوز اننا نشتغل مع بعضنا كلنا وهى دى نيتنا
                              نية صاقية لله ثم للوطن + عمل بجد + اعلام منصف = نهضة مؤكدة بإذن الله

المشاركة الأصلية بواسطة Mohamed Lawyer مشاهدة المشاركة
                                لو مافيش حاجة فى الاسكندرية هنجيلك يا دكتور فى القاهرة و نساعدك بس انا مش مسئول على الى هيحصل و انا عندى استعداد اطلعلك 1000 اتوبيس من الاسكندرية لحد منطقة العشوائيات .
                                لازم يكون فى حل للشباب الى عندهم حماس و نستغل طاقتهم يا دكتور ..المجهود موجود
                                السلام عليكم جميعا ......................حلقة رائعة وازيك يا دكتورررر عمروووووووووووو...ازيك يا كبير أنا كمان من أسكندرية .ومش عارف برضوا نعمل اية ؟
                                نفسى برضوا أعمل حاجة بس مش عارف حنعمل اية .....................
                                انا معاك يا................Mohamed Lawyer
                                sigpic
                                السعادة دواء القلب , السعادة دواء الروح ,السعادة دواء النفس . السعادة دواء للحياة...نفسك تكون سعيد (جرب رحلتنا فى رمضان مع دكتور عمرو خالد. )

يعمل...
                                X