إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة الحادية عشر: نريد 250 متطوع لمشروع إنسان..

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حقيقي نفسنا نشارك معاك يا دكتور عمرو ونحس بايجابيتنا تجاه بلادنا لكنى لا أعرف كيف أوصل وأكون من 250 متطوع
    نفسي اشارك معاكم بجد
    ارجوووووووكم تقولولى ازاى اشارك معاكم المشروع
    وشكرا

• للاشتراك مع انسان اسكندرية
      يرجى ملئ استمارة التطوع
      www.ensanalex.com/ensan/reg

http://www.facebook.com/pages/Ensanalex/156685997703692
      (اللهم استخدمني ولا تستبدلني)

(اللهم اجعل جميع اعمالي صالحة ولوجهك الكريم خالصة وتقبلها مني يا رب العالمين بقبول حسن)

• المشاركة الأصلية بواسطة أيمن الأمير مشاهدة المشاركة

نظراً لوجود صعوبه فى عملية التبرع من خلال البنوك ..أقترح الافكار التالية :

الفكرة الاولى:

| فكرة وضع مندوب في مساجد وكنائس يتم تحديدها في كل منطقة في الجمهورية لتلقى التبرعات بإيصالات رسمية مختومة لضمان الشفافية وتجنب أي عملية نصب، ويتم الإعلان عن أسماء هذه المساجد في البرنامج.
        ويمكن أيضا وضع صناديق داخل المساجد طبعا بعد الاتفاق مع القائمين على المساجد، ويتم تغطية الصندوق بشعار البرنامج والحملة.
        فكره رائعه اؤيدها يشده جدا لان فعلا فى مشكله فى الذهاب للبنوك ذى ماقلت ممكن اى شخص يقول يعنى هاروح البنك علشان لتبرع ب5 جنيه مثلا ويمكن اقل او اكتر من كده يستخسر انه يروح ويكسل ويمكن كمان يكسف من صغر المبلغ .علشان كده احنا محتاجين المسئولين يتبنو الافكار دى ويفعلوها اعتقدا ده هايساهم كتير فى جمع التبرعات
        ابتسامته وتواضعه سر حب الناس ليه
        sigpic
        المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
        ربنا يصلح حالك وبالك يا خادمة العباد وان شاء الله تقدري تعوضي وتختمي ختمتين كمان

جزاكم الله كل خير كل عام وأنتم إلى الله أقرب .....تقبل الله منا ومنكم

أشكرك أولا لسؤالك ، ثانيا لو كل واحد يا خادمة العباد قال انه مش هينفع مش هنقدر ده بعيد عن الواقع يبقى لا يمكن نعمل حاجه ، اضعف الإيمان إننا نحاول ونجرب هنعمل وان شاء الله هنقدر نتغير ونعمل حضارة ونتعلم من قدوتنا الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه عليهم افضل السلام دي نماذج بشر مش ملائكة و لا أصحاب قوى خارقة حتى نبينا عليه السلام ربنا جعل كل تصرفاته بشرية تماما عشان يكون نموذج قابل للتطبيق لأفعاله و صفاته ولذلك جاء قاده من بعدهم عظام لا هم بأنبياء أو صحابه كما ذكرتي صلاح الدين و محمد الفاتح وغيرهم قادمون بأذن الله

ما شاء الله الف مبروك مجموع يشرف ربنا ينور بصيرتك للكلية اللي فيها صالح وخير ليك اختاري الكلية اللي تناسب ميولك أكثر

• مين مشتاق لرمضان

والله قلبى يحن ويشتاق لرمضان .يااااااه امتى ياتى رمضان بروحانياته الجميله واجمل مافى رمضان طبعا برنامج الدكتور عمرو خالد وكلامه الرقيق الؤثر والتحفيز للعباده والله الرنامج بيكون شحنه ايمانيه كبيره اوى ياسلام على صلاة التراويح لما نقف نصلى ونتعب من الوقوف علشان ربناوكمان صلاة الفجر فى جماعه والذكر وختم القران والله مشتاقه لرمضان بطريقه رهيبه وكمان حاسه ان برنامج رمضان السنه دى غير اى سنه لان رمضان السنه دى بدايه لحياه جديده وعصر جديد هاتشوفه بلادنا العربيه عصر النهضه الحقيقيه والديمقراطيه والعدل ..................... مين ذى مشتاق وقلبه يتحرق شوق لرمضان
          sigpic
          ربنا يصلح حالك وبالك يا خادمة العباد وان شاء الله تقدري تعوضي وتختمي ختمتين كمان

أشكرك أولا لسؤالك ، ثانيا لو كل واحد يا خادمة العباد قال انه مش هينفع مش هنقدر ده بعيد عن الواقع يبقى لا يمكن نعمل حاجه ، اضعف الإيمان إننا نحاول ونجرب هنعمل وان شاء الله هنقدر نتغير ونعمل حضارة ونتعلم من قدوتنا الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه عليهم افضل السلام دي نماذج بشر مش ملائكة و لا أصحاب قوى خارقة حتى نبينا عليه السلام ربنا جعل كل تصرفاته بشرية تماما عشان يكون نموذج قابل للتطبيق لأفعاله و صفاته ولذلك جاء قاده من بعدهم عظام لا هم بأنبياء أو صحابه كما ذكرتي صلاح الدين و محمد الفاتح وغيرهم قادمون بأذن الله

ما شاء الله الف مبروك مجموع يشرف ربنا ينور بصيرتك للكلية اللي فيها صالح وخير ليك اختاري الكلية اللي تناسب ميولك أكثر

• اقترح استضافه هذ الشاب الموهوب

دكتور عمرو ارجو ان حضرتك تستضيف المنشد الدينى الرائع ذو الصوت العذب ال حضرتك اشدت بموهبته مصطفى عاطف اعتقد انه هايكون قدوه لكتير من الشباب لو شاهدوا الحلقه هاتكون ذا تحفيز نفسى رائع خصوصا لما يمتعنا بانشاده الدينى الجميل
            sigpic

• الله هو الغنى ربنا معاك يادكتور

• المشاركة الأصلية بواسطة samya abouzeid مشاهدة المشاركة
                حقيقي نفسنا نشارك معاك يا دكتور عمرو ونحس بايجابيتنا تجاه بلادنا لكنى لا أعرف كيف أوصل وأكون من 250 متطوع
                نفسي اشارك معاكم بجد
                ارجوووووووكم تقولولى ازاى اشارك معاكم المشروع
                وشكرا
                حضرتك تسرلى البيانات الاسم
                العنوان ورقم التليفون و السن على على ميل البرنامج

أنا مصمم على بلوغ الهدف
                فإما أن أنجح ....
                وإما أن أنجح ....

ديل كارنيجى |
                ...

• السلام عليكم ورحمة الله انا اريد الاشتراك في مشروع انسان وانا من محافظة ومدينة قنا ولوسمحت يدكتور عمرو واخواني النظر في بلدان الصعيد وخاصة قنا لاننا متاخرين جدا سواء في التعليم او في المستوي الاجتماعي وانا نفسي ان نمحو الامية والاهم من ذالك تزويد الوعي الثقافي والديني عند الناس نحن في محافظة قنا متؤخرون جدا الرجاء المساعدة وانا علي اتم استعداد لمساعدتكم في ذالك وشكرا

• ال عايز يشتغل عند ربنا الحل سهل وبسيط جدا

الى كل شاب وفتاه نفسه يعمل حاجه ومش عارف الى كل شاب وفتاه نفسه يشارك فى نهضة بلدهوحاسس بالعجز الى كل شاب وفتاه فى قلبه غيره .عايز يشتغل .عايز يساعد الفقراء وطبعا مش عارف بتواصل مع دكتور عمرو كلنا بنسمع دكتور عمرو ونفسنا نعمل حاجه وبنغير جدا لما بنشاهد الشباب بيظهرو معاه .نفسنا نكون ذيهم لكن فى معوقات .مثلا انا بنت واهلى خايفين عليا من العمل الخيرى او انا شاب ومعنديش مشكله غير انى مش عارف اعمل اه انا نفسى اساعد واشتغل بس اذاى!!ماينفعشى اشتغل لوحدى .او انا مش لاقى حد يشجعنى وكل ال حواليا احبطنى. كتير منا بيعانى من مثل هذه المعوقات وانا اولكم لكن كان لازم اخذ موقف .كان لازم اخذ خطوه .يعنى اه ! اعمل اه بالضبط!!! يا جماعه الحل بسيط جدا الان ابحث على النت عن حمعيات صناع الحياه فى محافظتك او اى جمعيات خيريه اخرى وشارك فيها اعتقد كده هايكون امان اكتر للبنات وراحه لاولياء الامور وهايكون العمل تحت اشراف مسئولين ومنظم مش عشوائى.وانا عملت كده ووصلت لجمعية صناع الحياه فى منطقتى وزرتها واتفقت مع المدير على العمل وقريب جدا هاابتدى الشغل معاهم . ياجماعه والله الموضوع سهل جدا الان ادخل على النت وابحث ودور وخذ خطوه وشوف ربنا ها يفتحها عليك اذاى ويكرمك لكن احذر لو قبلك معوقات اوعى تيئس او تستسلم اعلم انك كده على طريق الحق واصبر شويه وربناها يسهلها بس حاول مره واتنان..........ولا تنتظر وتقول هااعمل اه .الان اتحرك وعلى الهمه. بتمنى من ربنا انى اكون افدتكم وساعدتكم شويه ارجوكم جربو ومش ها نخسرو حاجه وخلو نيتكم حديث الرسول فان يمشى احدكم فى حاجة اخيه خير له من ان يعتكف فى مسجدى هذا 40 يوم.ربنا معاكو
                    sigpic

• plz

لو سمحت كنت عايزة اعرف بنسبة للناس الساكنين في مناطق اخرى هيكون في اماكن هنشتغل فيها زي المنطقة دي ولا الشغل في المنطقة دي بس حاليا ولو في نقدر نوصلكم ازاي إن شاء الله ؟

• حلقة رائعة جدا بارك الله يك يا دكتور عمرو
                        وان شاء الله نشارك مع حضرتك في النمو في المجتمع

• نفسى اعمل لمصر حاجة ومش عارفة حاسة انى عاجزة بحبك يا مصر

ساعدونى من اول الثورة ونفسى اشارك ومش نافع لانى زوجة وام ولا اقيم فى القاهرة قاعدة اتفرج وادافع عن الثورة وبس قولولى اساعد ازاى من مكانى حد يوصل صوتى لاستاذ عمرو ويقولى المراة اللى ست بيت تساعد ازاى من مكانها ولا مفيش منى فايدة انا كرهت عجزى ده ارجوكو ساعدونىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىى

• المشاركة الأصلية بواسطة non82 مشاهدة المشاركة
                            ساعدونى من اول الثورة ونفسى اشارك ومش نافع لانى زوجة وام ولا اقيم فى القاهرة قاعدة اتفرج وادافع عن الثورة وبس قولولى اساعد ازاى من مكانى حد يوصل صوتى لاستاذ عمرو ويقولى المراة اللى ست بيت تساعد ازاى من مكانها ولا مفيش منى فايدة انا كرهت عجزى ده ارجوكو ساعدونىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىى
                            انا كمان عندى نفس المشكلة بالضبط وعن نفسى قررت ابدا بنفسى انى احاول اربى اولادى بشكل سوى وانمى شخصيتهم واعطيهم الثقة بالنفس لكى يصبحوا افرادا مؤثريين فى مجتمعهم وفى عملى احاول اكون نموذج طيب لغيرى من حيث الخلق والمعاملة الطيبة والبشاشة والتبرعات المادية كمان دى نقدر عليها واهو ادينا بنحاول

• مبدع ومفكّر ...

منجز ومدبّر ...

ناجح ومتميّز ...

عقله ذهب ... وأفكاره ياقوت ...

يقدر أن يبني ... ويعمّر ... وينهض بأمّته ...

يقدر أن يعمل بجِد ... وينجح بتميّز ... ويقدّم الكثير ...
                              .
                              .
                              .
                              لكن للأسف ظروفه صعبة ويتمنّى لو يجد من يأخذ بيده ليحقّق حلمه ...
                              يتمنّى أن يعيش حياة كريمة لائقة تشعره بإنسانيّته ... ويفتح صدره لأشعّة الشّمس ...
                              يبني بلده ويعمّر فيها ...

.
                              .
                              فما رأيك لو نساعده مساعدة بسيطة .؟؟؟؟؟
                              نتعاون معًا ... نضع أيدينا فى أيديكم كي نبني معًا ؟؟؟؟
                              نبني الإنسان قبل البنيان ...

ونخدم أمّتنا ونرقى بمجتمعاتنا ونستثمر مواهبنا وإبداعاتنا ؟؟؟
                              وبذلك نحقّق جميعًا أحلامنا؟؟؟

هل أقدر ؟؟؟ ... طبببعًا تقدر ...

الآن
                              ومع مشروع المليــــــــــــــــــــــار ...

الّذي يقوم عليه نخبة من محبّي مصر ..
                              الفنانّ محمّد صبحي ـ الدّاعية عمرو خالد ـ الإعلامي عمرو الليثيّ ـ الفنّانة حنان ترك ـ الأستاذ نيازي سلّام ... وكثيرون ...

وأنت منهم ...

تقدر أن تتبرّع لبناء بيوت جديدة في مناطق العشوائيّات تليق بكرامة الإنسان المصريّ ...

من : مالك ـ جهدك ـ وقتك ـ أفكارك ...

ـ تبرّع لحساب الحملة على :555666/7 بالبنك المصري الأهلي .

ـ نفّذ مشروع مثل بناء فرن عيش ...

ـ انزل العشوائيات لترى حاجة الناس على أرض الواقع وتقدّم ما تستطيع ...

ـ شارك في تدريب أطفال العشوائيّات لننهض ببلادنا ...

ـ لو عندك خبرة في مجال معيّن يمكن أن يخدم النّاس هناك في العشوائيّات أرسل لنا أفكارك على هذا إيميل برنامج بكرة أحلى :

bokraa7la*amrkhaled.net

ولمزيد من تضافر الجهود ...

هناك مع حملة المليار لبناءالحجر ...

مشروع إنسان لبناء البشر ...

حيث يتمّ توزيع مشروعات صغيرة على الأسر الفقيرة مقابل عودة الأبناء المتسرّبين من التّعليم إلى المدارس

ومشروع إنسان سيبدأ فورًا على أحد العشوائيّات بالجيزة في منطقة تسمى"برك الخيام"، بجوار المعتمدية، وسيبدأ بخمسين مشروع تكلفة المشروع الواحد تتراوح بين 5 و 10 آلاف جنيه مصري،

ولذلك نريد أمرين هاااامّين :

1- 250 متطوّع من شباب وفتيات يسكنون في الـسادس من أكتوبر، المهندسين، الدّقّي، العجوزة، الجيزة، والهرم، على أن يرسلوا لنا على الفور بياناتهم ليسجّلوا معنا على اﻹيميل :

bokraa7la*amrkhaled.net

2- التّبرّع للمؤسّسة القائمة على المشروع وهي مؤسّسة "رواد أجيال النهضة " الخيريّة على حساب رقم 8888 بالبنك الأهليّ المصريّ

ماذا تنتظر ... ماذا تنتظرين ؟؟

سنبني ونعمّر وننشئ أجيالًا نكون وإيّاهم فخرًا لبلادنا وأمّتنا ...

وتذكّروا ...

رمضان على الأبواب ...

والعطاء فيه عظيم الثّواب ...

فكلّ عام وأنتم بـألف خير يا أحباب ...

((وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍتَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ))

إذا أهمك أمر غيرك فاعلم بأنك ذو طبع أصيل.. وإذارأيت في غيرك جمالا فاعلم بأن داخلك جميل.. وإذا حافظت على الأخوة فاعلم بأن لك على منابر النور زميل.. وإذا راعيت معروف غيرك فاعلم بأنك للوفاء خليل .

ربنا يبارك فيكي وجزاك الله كل خير و رزقك الصبر والإخلاص
                              جزاك الله كل خير يا صبرٌ جميل علي مشاركاتك المميزه

• بنك مصر

انا حابب اشارك بمالي في اصلاح مصر من امريكا اخاطب ... هل من حساب بنك يمكني ارسال المال اليه
                                ما هو مشروع المليار ??? :d
                                الله يجزيكم خير

يعمل...
                                X