إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة التاسعة..العشوائيات تحتاج ﻷفكاركم يا شباب

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

د عمرو اشكرك على هذه الحلقة الرائعة التى تذيدنا ايمانا بان لديك هدف واحد هو بناء البلد وانك فى سبيل ذلك تسمو فوق الخلافات الشخصية وتجلس مع من اخطأوا فى شخصك فانت فى هذا تثبت حقا انك على خطى الحبيب وان كلامك عن السمو بالخلق حتى يصل لنبل الهدف ليس كلام للاستهلاك الاعلامى بل هو مبدأ لاتحيد عنه . . هذا ولدى اقتراح بسيط فى العشوائيات ان يفتح باب التطوع للشباب كلا حسب مهنته ولا يقتصر دورهم على التبرع بالمال كما ارى ان يقسم الشباب لمجموعات لخلق روح التنافس وتجويد العمل فما احوج الشباب خاصه العاطل منهم لمثل هذا العمل الذى ينمى لديهم روح الانتماء للبلد

بخصوص العشوائيات
      مش كل العشوائيات محتاجة هدم وبناء
      يعنى ممكن نظرة تانية
      ممكن بنظرة فنية يعاد ترتيب الأمور والمبانى زى ما هى
      مع تحسين أحوال الناس تعليماً وصحة وصرف صحى وغيره
      لأن قصة الهدم والبناء مش دايما ممكن تنجح
      وده مش معناه فشل الخطة
      sigpic

جزاكم الله كل خير دكتور عمرو الحلقة أكثر من رائعة
        لن آسعى لتصحيح ظنّ أحد بى
        لآن خآلقي ينظر لَـــ قلبيّ . . . . . وهذآ يكفينيّ : )

sigpic

منذ صرح الدكتور سمير رضوان بهذا القرض و كان وقتها يريدوا اقتراض 2 مليار و فكة .. و أنا كنت رافضة لسياسة الأقتراض .. و أفضل سياسة الأكتفاء ..
          اللهم أني أسألك حبك و حب من أحبك و حب عمل يقربني إلى حبك ، اللهم ما رزقتني مما أحب فإجعلة قوة لي فيما تحب ، و اللهم ما أخذت مني فيما تحب ، فأجعلة فراغا لي فيما تحب..
          " رب هب لى من لدنك عملا صالحا يقربنى إليك"

الاستاذ/ عمرو خالد اعجبني جدا فكرة تصليح العشوائيات وان شاء الله هتبرع علي رقم الحساب
            ولكن يوجد شى اخر يمكن المشاركة به في هذا المشروع؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
              ماشاء الله حلقة رائعة رغم اني لم اشاهدها من البداية لكن مارأيتة كان رائعا وان شاء الله بكرة احلي بالاسلام
              وبالنسبة لفقرة الفنانين فانا اتوافق مع ان الفقرة كانت لا بد ان تنتهي الي الاتفاق مع المخرج الي عدم تناول
              تناول اللقطات الاباحية بعد الان لان بصراحة لن يسكت الغيورون علي هذا الدين بعد الان... فنحن طبعا كمسلمين
              نتقبل الرأي الاخر ولكن بشرط انه لا يهدم مجتمعنا ولا يفتنا في ديننا .
              وهناك ملحوظة ان كل من يتحدث بهذا المنطق يردد اننا شعب متدين بالفطرة وكأنها الشماعة التي يعلقون عليها ضعفهم
              وطبعا بالنسبة للتبرع طبعا هنتبرع من اجل بكرة احلي
              واعتذر علي الاطالة .
              والسلام عليكم.

بجد عجبانى بجد جرأة عمرو خالد.. الحلقه كلها روعه ماعدا (مش لوم) بس (الست هاله ده كانت لابسه وحش اوى يا دكتور,يعنى كان ممكن تعمل اثاره))فهمنى يا دكتور,بس انت اسلوب حوارك يا دكتور فوق الروعه وبجد انت قدوه يا دكتور,واعمل الخير وارميه فى البحر) ...
                ليه حلقة الخميس بتبقى مثيره عن حلقة الاتنين؟؟
                ياا دكتور فعلا نفسى ف حلقه كلها كده مع طارق السويدان ,معزمسعود,مصطفى حسنى...ولو نفع الشيخ محمد حسان ايه المانع؟؟

مش عجبنى:ضفوها يعنى للفقره,صوت ضرب النار ف الأفراح ,ايه لازمة الموضووع ده يعنى احنا واهلنا بنقوم مفزوعين من النوم..ملهاش اى علاقه بالافراح اصلا..

المشاركة الأصلية بواسطة samar salah1 مشاهدة المشاركة
                  بجد عجبانى بجد جرأة عمرو خالد.. الحلقه كلها روعه ماعدا (مش لوم) بس (الست هاله ده كانت لابسه وحش اوى يا دكتور,يعنى كان ممكن تعمل اثاره))فهمنى يا دكتور,بس انت اسلوب حوارك يا دكتور فوق الروعه وبجد انت قدوه يا دكتور,واعمل الخير وارميه فى البحر) ...
                  ليه حلقة الخميس بتبقى مثيره عن حلقة الاتنين؟؟
                  ياا دكتور فعلا نفسى ف حلقه كلها كده مع طارق السويدان ,معزمسعود,مصطفى حسنى...ولو نفع الشيخ محمد حسان ايه المانع؟؟

مش عجبنى:ضفوها يعنى للفقره,صوت ضرب النار ف الأفراح ,ايه لازمة الموضووع ده يعنى احنا واهلنا بنقوم مفزوعين من النوم..ملهاش اى علاقه بالافراح اصلا..
                  مشاركة جيده جزاكى الله خيرا واتفق مع حضرتك فى كل الذى كتبتيه
                  يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
                  المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
                  ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
                  وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
                  جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

عجبينى اوىىىىى الحلقة,,,,,و موضوع العشوائيات دا انا اعجبت اوى بيه و اعجبت ايضا بالعمل الجماعى اوى لان فعلا الاتحاد قوة و يد الله مع الجماعة و انا هاتبرع فية ان شاء الله مش بس انا لا انا هالم ان شاء الله و هانقضى على العشوائيات باذن الله ...لفت نظرى اوى و اعجبت بان حضرتك جبت الاستاذ خالد يوسف و الاستاذة هالة دياب رغم عدم التوافق بينكم فى عدة اشياء و دا انا باعتبره احياء لثقافة جديدة اللى هى تقبل الاخر رغم الاختلاف من اجل المصلحة العامة اللى هى مصلحة مصر و لما يتحد اصحاب وجهات النظر المختلفة بتتولد افكار جديدة مختلفة ... فبجد بحيييكك يا دكتور عمرو على هذة الحلقة الاكثر من رائعة و المشروع دا اللى كلنا هانشارك فية باذن الله

المشاركة الأصلية بواسطة أجنحة السعادة مشاهدة المشاركة
                      بخصوص العشوائيات
                      مش كل العشوائيات محتاجة هدم وبناء
                      يعنى ممكن نظرة تانية
                      ممكن بنظرة فنية يعاد ترتيب الأمور والمبانى زى ما هى
                      مع تحسين أحوال الناس تعليماً وصحة وصرف صحى وغيره
                      لأن قصة الهدم والبناء مش دايما ممكن تنجح
                      وده مش معناه فشل الخطة
                      اختى اجنحة السعادة الخمس عشوائيات المعلن عنهم قال الاستاذ عمرو الليثى انها اختيرت لانها من اكثر الاماكن عرضة للانهيار وهناك مبادرة اخرى منفصلة متعلقة بالترميم والتجميل اعلن عنها فى برنامج العاشرة مساءا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                        الحلقه اكثر من رائعه في الجزء الاول والثاني ولكن عندي تحفظ علي استضافه خالد يوسف
                        لسبب بسيط ان انا مش شايفه في داعي لذلك لانه جاء في برامج من قبل ذلك كثيره وبرده
                        مقتنع انه مش بيقدم اسفاف في افلام بيكون الهدف منها جيد وتناقش سلبيات موجوده بالفعل
                        ولكن المشاهدالاباحيه لازم تطغي علي افلام المخرج،لذلك انا ماكنتش شايفه هدف من وجوده
                        في برنامج محترم وهادف وبناء زي ده.
                        انا مستعده واريد بشده في الاشتراك في حمله العشوائيات غير التبرع.
                        وياريت حد يرد علينا في موضوع محو الاميه لان انا بعت كتير ومشتركه بس محدش رد ايه
                        المفروض نعمله.
                        وجزاكم الله كل الخير.

<H5>الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 12 (10 من الأعضاء و 2 زائر)

</H5>
                          sigpicمحدش بيحط فى دماغة فكرة ويعيش علشانها ويبذل علشانها مجهود الا
                          لازم يحققها قبل ما يموت

المشاركة الأصلية بواسطة الاسلام بيجرى فى دمى مشاهدة المشاركة
                            <H5>الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 12 (10 من الأعضاء و 2 زائر)

اللهم آمينننننن
                            يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
                            ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
                            وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
                            جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

انا اختلف مع من يتحفظ على استضافة المخرج خالد يوسف لانه من قال انه او غيره لن يتغير؟ فالانسان يمكن بكلمه سمعها ان يغير مساره على سبيل المثال الفنانة حنان ترك ماشاء الله ومثلها الكثير من الفنانات المتحجبات
                              وبدأ ذلك بان هناك من احترمهم وحاورهم ولم يفقد الامل فيهم وهداية الله ليست بعيدة عن اى انسان وانا ضد ان نعامل الناس برفض وتعالى لأنهم مذنبون فالأتقياء اليوم يمكن ان يتحولوا غدا اشقياء عافانا الله واياكم والعكس صحيح
                              وعلى العكس فان اظهار الود لهم كما فعل د/عمرو يرقق قلوبهم ولقد شعرت فعلا ان خالد يوسف كان شاعرا بالخجل من كرم د/عمرو
                              وحتى اذا لم يقتنع فهذه رساله للاخرون ممن يقدمون اعمالا من هذا النوع ان يتوقفوا ولو حتى بدافع الوطنية فى هذه المرحلة الحرجة

السلام عليكم ...جميعا.......................................... ........
                                sigpic
                                السعادة دواء القلب , السعادة دواء الروح ,السعادة دواء النفس . السعادة دواء للحياة...نفسك تكون سعيد (جرب رحلتنا فى رمضان مع دكتور عمرو خالد. )

يعمل...
                                X