إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة السابعة: نريد جهد ليل نهار...

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

بسم الله الرحمن الرحيم
    الحلقة بجد ممتاذة
    وفكرة زياد رائعة بس محتاجة ظبط لأن مش من حق أى مدير مدرسة يجمع فلوس من الطلبة يضارب بيها فى البورصة
    المهم المساندة تكون إزاى للاقتصاد
    وياريت نربط الأفكار كلها ببعض
    الحقيقة انا شايفة ع المنتدى افكار جميلة
    يعنى مثلاً أقترح
    حضرتك تفتح النقاش لتقديم أفكار لمساندة الاقتصاد
    مع الأفكار المقدمة عن طريق وائل غنيم على جوجل
    ونقعد كدة نعمل مشروع اقتصادى محترم لنهضة مصر
    مع طبعاً معرفة خطة الدولة
    وأهم نقطة هى دور الواطن العادى
    دكتور عمرو فى غياب الأمن دلوقت
    فى ظاهرة
    الأنوار اللى مالية البلد
    يعنى محل فاتح بقى له اسبوع منور الشارع كله بكمية إضاءة رهيبة
    ممكن تقول للناس ليه؟؟؟؟؟؟؟؟
    اسماعيلية البلد اللى طول عمرها معروفة بالانضباط المرورى بقت فظيعة
    تجار الجملة رافعين الأسعار وطبعا مافيش مراقبة والناس مش عارفة تعمل ايه
    طبعا ماحدش واخد باله لا الحكومة ولا المجلس العسكرى
    والأحياء هنا مكبرة دماغها وعارفين انهم ماشيين وبيقولوا ان شا الله تولع خلى الثورة تنفعهم
    فى حاجات كتير محتاجين نتكلم فيها
    لكن ياريت الوزارة تيجى مصر ويشوفوا اللى بيحصل
    والمفروض ناس عليها العلاقات الخارجية وناس الداخلية
    ولا هما بيفكروا فى نهضة مصر بعد عشرين سنة
    ويكون الناس اللى عايشين النهاردة واللى الوزارة دى مسئولة عنهم فعليا وعمليا ماتو من الجوع والمرض
    ياريت حد يبص للغلابة شوية
    عموما حلقة جميلة
    ويارب دايما بالتوفيق
    ودايما كدة افكار حلوة
    وان شاء الله نشوف ازاى نعمل فكرة المحلات دى عندنا فى اسماعيلية وخصوصا اسماعيلية بلد أصلا جميلة
    دعواتى وتحياتى
    sigpic

تحياااا مصر ام الدنيا
      sigpic

المشاركة الأصلية بواسطة على أحمد القرش مشاهدة المشاركة
        ازيكم يا أصدقائىىىىىىىىىىىى
        الحمد الله يخير
        يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
        المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
        ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
        وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
        جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

المشاركة الأصلية بواسطة " في الفردوس الأعلى " مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم. دائما كلماتك تثير فينا الحماسة وتبعث فينا الأمل وتدفعنا للأمام وحتى ابتسامتك وتفاؤلك بخلينا غصبن عنا نتفاءل. ربنا يوفقك ونستفيد منكم دائما.
          أحببت أن أشير فقط لشيء، في فقرة لم يعجبني أحيانا تذكروا أمورا مثل الأكشاك وسائقي ال ( ) نسيت اسمه - الذي ذكر في تقرير اليوم. أشعر أنك دكتور تضع اللوم على أصحاب تلك الأكشاك والعربات في حديثك وعندما أرى التقرير أحزن عليهم جدا وأشعر أن لا حيلة لهم سوى ما هم عليه وأن لا مصدر للرزق لهم إلا هذه الأكشاك أو العربات.
          بدلا من أن تلقوا اللوم عليهم وتشعروهم أنهم مظهر سيء في البلد ساعدوهم وأوجدوا لهم البديل. على الأقل هم لم يجلسوا في الشارع يتسولوا من الناس وهذا ما يستطيعونه.
          أحببت أن أقول هذه الكلمات لأني شعرت بالحزن عليهم ولأني أشعر من حديثك أنك تضع اللوم عليهم فقط. وأعتذر جدا إن كنت مخطئة.

دكتور أحتاج دعاءك جدا لأني أمر بأزمة أرجوك تدعيلي وشكرا
          اللهم فج كربك وازمتك ومنحتك
          اللهم آمينننن
          إن شاء الله هذه الازمة تذهب سريعا
          ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...

المشاركة الأصلية بواسطة ياسمين . ولاء مشاهدة المشاركة
            الذين يشاهدون الموضوع الآن: 13 (9 من الأعضاء و 4 زائر)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يادكتور عمرو واخوتى اعضاء المنتدى
            وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
              تحياتى لحضرتك الحلقة انهاردة كانت رائعة واعجبنى مدرسة المتفوقين التى تضم الطلاب المتفوقين لكى تنموا قدرتهم العلمية ويهتموا بيهم ليصبحوا علماء فى المستقبل ونفتخر بيهم ويكونوا علماء مصرين ولم يعجبنى وحزنت علية ان احد يقتل واحد من غير زنب بسبب حاجة تافة فيجب كل واحد من شعب المصرى ان يتحلى بالصبر فى كل شئ فى حياتة حتى لا يكون عدم صبرة ان يتهور فى عمل شئ يندم علية اما بالنسبة لمشروع البورصة لزياد مشروع رائع ولكن معظم الناس فكرة فية بس محدش بدا خطوة ايجابية فية فانا بشكرة ويارب المسؤلين لا يتجهلوا اى مشروع يفيد البلد وبالزات المشاريع التى يفكر فيها الصغار حتى ينجحوا ويعرفوا ان البلد تغيرت بعد الثورة ويوجد عندهم تفاؤل عندما يكبروا ويارب يتنفز مشروع البرصة اما مشروع البائعين مشروع ممتازويارب يتنفز حتى تتحضر البلد وتصبح افضل وايضا تكون البلد شكلها جميل ولا يوجد زحمة مرورية وهزا المشروع سوف لا يعرضهم للمخاطر وسوف يامن عليهم ايضا وارجوا من المسؤلين ان لا ترتعش ايدهم فى نهضة مصر
              اما بالنسبة للقاء الحاج عبد اللطيف الشريف كان رائع ولكن احزننى ماحصل لة ولكن الثورة رجعت حقة وحق كل من ظلمهم النظام السابق وانا منتظرة الجزء الثانى من اللقاء مع الحاج عبد اللطيف الشريف
              وشكرا يادكتور عمرو على مجهودك فى جميع حلقات البرنامج

السلام عليكم دكتور عمرو
                بارك الله فيك ونفع بك الامة
                سألت حضرتك اكثر من مرة ولكن لم ترد على
                س}الى هو ما موقفك من الهجوم الشرس الذى يتعرض له التيار الاسلامى من الاعلام بالخق والباطل وخاصة الاخوان المسلمين
                وما رأيك ف الاخوان المسلمين
                ارجو الرد من فضلك
                وجزاك الله خير

انا لي صديق اوصفه دائما بالعبقري في امور التكنولوجيا وبالفعل هوا عبقري وايضا عبقري في التخطيط للامور ولكن مشكلته انه يعيش في حياه مئساويه لو انا مكانه لما استطعت ان افعل ربع ما يفعله هوا فقط يحتاج الامل وسيكون عالم من علماء مصر

السلام عليكم دكتور عمرو
                    بارك الله فيك وفى فريق اعدادك
                    الحلق اليوم كانت رائعة جعلتنا نفرح بالصغيرين ونغار منهما معا اتمنى عليك ان تدعو لأطفالى بالنبوغ العلمى والاخلاقى
                    وجزاك الله خير

يا دكتور عمرو خالد أنا عاوز تلفونك وهخلي بابايا يكلمك ضروري جدا عشان موضوع المنتشر ده وهخليه يفهمك هما بيقولو اية عليك عشان ده كلام وحش وخطير وسامحني بقه يا استاذ موتروتور معلش

المشاركة الأصلية بواسطة mahmo0od مشاهدة المشاركة
                        انا لي صديق اوصفه دائما بالعبقري في امور التكنولوجيا وبالفعل هوا عبقري وايضا عبقري في التخطيط للامور ولكن مشكلته انه يعيش في حياه مئساويه لو انا مكانه لما استطعت ان افعل ربع ما يفعله هوا فقط يحتاج الامل وسيكون عالم من علماء مصر
                        حضرتك ممكن تحاول تخيله يتابع البرنامج وكمان ممكن يرسل موهبته او اختراعته او فكرته التنمويه على ايميل البرنامج وإن شاء الله يلقى الاهتمام
                        إيميل البرنامج

جزاك الله عنا كل خير يادكتور عمرو وحلقه اليوم كانت رائعه جدا وفيه قصص كفاح ونجاح مشرفه وخاصه قصه الشاب
                          الذى يتولى قضيه البائعين الجائلين

كان نفسي أوي أول ما الحلقة تخلص أدخل المنتدى عشان أسلم على حضرتك و حضرتك أون لاين لكن النت عملها معايا
                            .. مش عارفة ليه بحس إن الحركات دي بتكون مقصودة .. لأن دي مش أول مرة
                            الحلقة كالعادة ممتازة

إنبسطت أوي من الأستاذ محمد صاحب مشروع السوق .. بجد الفكرو ممتازة و لو إتطبقت في إسكندرية هتنقلها نقلة كبيرة جدا
                            عجبني أوي الشابين زياد و عمر ، والله حسيت أد إيه أنا صغيرة أوي جنبهم
                            مش بتكلم على عمر .. عمر حالة خاصة عبقري و مفيش ناس كتير زيه
                            لكن زياد هو إللي بجد بهرني .. أنا عندي 24 سنه و ما حاولتش أعرف موضوع البورصة دي
                            كمان عجبني جدا أهل زياد إنهم ماستهتروش بفكرتة و تواصل باباه معاه و مشاركته ليه في أفكاره (( أدي
                            الأباهات ولا بلاش))ـ

آخر حاجة ... أنا مستنية مشروع محو الأمية أنا مليت الإستمارة أكتر من 10 مرات و محدش كلمني
                            خايفة يكون العشر مرات دول عبء عليكم .. لكن أنا بجد متحمسة جدا و عايزة أعمل أي حاجة مفيدة

شكرا على كل حاجة بتعلمهالنا .. و ربنا يخليك لينا
                            اللهم أرزقني الرضا

السلام عليكم
                              بارك الله فيك يا دكتور عمرو الحلقة اكثر من رائعه

خصوصآ فقرة شباب المستقل مصر ربنا يحميهم ويكتر من امثلهم يارب
                              عجبنى اقوى فكرة استاذ محمد حل ازمة البائعين المتجولين وعمل مكان
                              ليهم ونقابة لضمان حقوقهم وحل جزء كبير من ازمة المرور والازدحام الشديد
                              ولم يعجبنى مسؤلين غير قادرين على اخذ القرار ومنعهم عن الامضاء حتى لايكون تحت المسؤليه
                              وسمعت عن ده كتير مش الاخ محمد وبس ان المسؤلين بيمتنعو عن التوقيع او اتخاذ اى قرار حتى لا يحاسبو
                              وبسأل هل معاقبة المسؤلين الفاسدين والمرتاشين بقى يسبب خوف ورعب للمسؤلين الموجودين فى مناصب حساسه دلوقت وعدم قدرتهم على اتخاذ القرار السليم ولا المفروض يكون
                              عبره حافذ للجتهاد والضمير واتقان كل مسؤل عمله بمنتهى الامانة والشرف والاخلاص
                              ولو هو غير قادر على اتخاذ القرار ليه موجود على الكرسى لغاية دلوقت ليه مش بيتحاسب ويسيب المنصب ده
                              لانه مش بيفيده بشئ .
                              عجبنى فى فقرة الحاج عبد اللطيف الشريف اسراره على العمل وعدم اليأس برغم كل الظروف الكان فيها
                              بس ليه مايحولش يرجع كل ممتلكاتة الراحة منه دلوقت وخاصتآ انها الى الان بأسمه سهل اقوى يرجع حقه التسرق منه

ياريت حضرتك تجيب نماذج أجابية وجميلة ذى شباب حلقة اليوم اكتر واكتر عشان تكون حافذ ودفعه للشباب
                              شكرآ لحضرتك وكل القائمين على البرنامج ربنا يجعله فى ميزان حسناتكم
                              sigpic
                              ربنا لا تؤاخذنا ان نسينا أوأخطأنا
                              ربنا لاتحمل علينا اصرآ كما حملته على الذين من قبلنا
                              ربنا لا تحملنا ما لا طاقة لنا به واعف عنا وأغفر لنا

السلاااااام عليكم....
                                حلقة راااااااااائعة جداااا يا استاذ عمرو خصوصا (زياد وعمر)ما شاء الله عليهم
                                فى تألق مستمر يا استاذنا الفاضل ويا ابى الروحى
                                جزانا واياكم ربنا يكرمك ويحقق لك كل ما تتمني
                                ربنا يبارك فيكِ يا بسنت ان شاء الله ربنا يرزقك الاخلاص في القول والعمل

ياااااااااااارب .. وما خاب من قال (ياااارب) !!

يعمل...
                                X