إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة الخامسة: لقاء مع المجلس العسكري..

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة....الحلقة الخامسة مع المجلس العسكرى رائعة وأكثر من ممتازة والأسئلة كانت شاملة وتدور معظمها فى أذهان الناس شكرا لك يا دكتور عمرو

• بسم الله الرحمن الرحيم

الإخوة والأخوات الكرام ، يسعدني أن أرى هذا الكم من الحب للوطن ولكني أود أن أقترح عليكم أن نعود إلى طرح الدكتور عمرو ونركز كتابتنا عما نريده من المجلس العسكري في تلك المرحلة وأعتذر عن طلب وقف المجاملات في الحوار وكذلك الاسترسال في الخطاب بشكل به تطويل ، دعونا نطرح نقاط أساسية للوصول إلى صيغة موحده نوعا ما تطرح من المنتدى يرفعها الدكتور عمرو للمجلس ، فإذا وافقتموني على اقتراحي أرى أن يضع كلا منا رأيه في نقاط ونأمل من المشرفين جمعها وصياغتها ومن ثم عرضها علينا للموافقة فهل نطرح الامر للتصويت سريعا حتى يمكننا إنهائها اليوم لو أمكن قبل الحلقة القادمة؟!

• السلام عليكم

دكتور عمرو مبنعرفش نشكرك ازاي فبندعيلك
        افتقدت تفاعلي المستمر مع اللقات والساحه الخاصه بلبرنامج
        نظرا لظروف مرضيه بس دعواتكم
        للاسف شفت اخر جزء بس ف الحلقه
        بس عندي تعليقات
        1 ايه شكل لعلافه بين المجلس العسكري و شباب الثوره
        2 ليه مهمشين رغم نهم اللي بداوا والجيش اللي ساعد
        3 الاختلاف ما بينهم ليه كبير لدرجه
        ان الحل بالنسبه للشباب هو الثورة عليهم
        4 ليه ما يبقاش التواصل مستمر بينهم وبين المجلس
        5 سمعت جمله ومعرفش صح ولا غلط ليه ان الثورة حصلت بس اساس المشاكل
        ان اللي عملها مش بيديرها ولا حتي مسموع
        6 حاسه ان اساس المشكله تاني ان فيه شريكين بقوا واحد
        7 القوات المسلحه فيها ادارة الشئون المعنويه تقريبا ز ي العلاقات العامه ودورها النااس او الشعب
        يعني طبيعي تكون بتقيس الراي العام بتعرف من خلال تواصلها توصل رايها
        و قناعاتها يبقي ازاي اما شائعات تتردد يترد عليها متاخر اتقال عن الشائعات انها بلالين اختبار بيشوف لمجلس فيها استعداد الناس لتقبل قرارات مصيريه
        و
        8 انا كنت حد بيتفرج علي الكلام عن الثوره التانيه وعن اللي مع وااللي ضد حتي ع الفيس فيه صفحه عملت استبيان عن
        انت مع ولا ضد الثورة التانيه واعلنت ن العددد متقارب جدا بينهم
        9 حسيت ان تعاطفي بقي مع الاضعف من وجهه نظري وانهم الشباب اللي قوموا الثوره
        10 الخلاصه حقنا علي بعض مصر محدش يخون التاني وكمان نقدر دور بعض يعني الجيش وشباب الثورة كان موجود ده ف الاول
        11 بس الوقت لو الشباب والجيش اتفهموا واجتمعوا واتشافت مطالبهم وجه لوجه هتفرق وكمان الشارع والشعب هيهدا
        لان الناس واثقه ف الاتنين وله دور ف تحريك الناس الاول تعاطف وبعد كدا فعل زي ما الجيش رمز وامن شباب كتير من الثوره بقوا كدا فيستهدوا بالله ويتقابلوا ف نقطه وسط
        والجيش يعترف بحقهم كفايه انهم اصلا مش بيدير حد منهم البلد خايفه يتقال مش مؤ هلين يعني ولاحد ولا واحد هما مش شركا ف حب مصر ع الاقل
        12 عارفه اني جيت ع الجيش بس لان الكبير اللي بيحتوي الصغير ولان الجيش اسطورة بالنسبه لنا 14 ادارة الازمه مصطلح ف العلاقات العامه بس اكيد موجود ف كل كيان كبير
        انا
        بذرة من البذور
        اللي زرعها عالم عامل
        صاحب فضل عليه
        وصانع
        دكتور عمرو خالد
        ربنا يجازيك كل خير عننا

• السلا م عليكم
          فيه سؤال بايخ ايه سقف الحريه ف الحوار مع المجلس العسكري موجود ولا اتهد
          وليه ينتشر فيديو ع الفيس فيديو بين الاستاذه بثينه كامل ومذيع علي قناه من كنوان النيل الفضائيه ويقول لها المذيع لازم انهي البرنامج اتقلي كدا واكن الثوره ما قامتش

اتقال كلام ع تويتر عن انقلاب حصل ف الجيش لان فيه فساد المشكله ان الموضوع اتقال ومفيش رد والناس بقت بيوصلها كل حاجه تاني غلط شائعات بس ردوا البلد اكيد في منعطف زي ما حضرتكوا قلتوا بس
          ديروا الازمه
          انا
          بذرة من البذور
          اللي زرعها عالم عامل
          صاحب فضل عليه
          وصانع
          دكتور عمرو خالد
          ربنا يجازيك كل خير عننا

• اهه حصل حاجه وجعتني وخلتني اقول

هو لسه فيه كدا لما ناس عند المنصهه يجمعوا توقعات عشان الجيش المجلس الاعلي يحكم وبلاش بقي وجود انتخابات راسيه
            ليه انت بتدير وقلت كدا واحنا كشعب كبار واعيين ليه
            ممكن تقول للمجلس احنا رضينا ان انتوا تديروا وانتم طبعا شريك ف لثوره وانجازاتكم كبيرة بس شرعيتكم من الثورة من شبابها من لشارع يعني الشارع فكر وقرر وثار ونفذ يبقي الشباب دول شريك وهو اول حد قال لجيش والشعب ايد واحده يعني شركا م ش عامل مساعد
            عشان بس مندخلش ف دواير مفرغه الطيارة ليها جناحين والقائد الشعب ج زء كبير من حل المشكله ا احنا اتنين وبرده سببها
            انا
            بذرة من البذور
            اللي زرعها عالم عامل
            صاحب فضل عليه
            وصانع
            دكتور عمرو خالد
            ربنا يجازيك كل خير عننا

• فعلا انا من رايك 100% هذاما قلته احنا عايزين عمرو خالد الدكتور وليس عمرو خالد المذيع

فعلا انا من رايك 100% هذاما قلته احنا عايزين عمرو خالد الدكتور وليس عمرو خالد المذيع وبكل اشي انكتب انا عايز اشوف برنامج اشي جديد ملوش دخل بالسياسه يعني يروح على قريه على منطقة ويعالج المشاكل الي فيها يشوف ويحكيها ويقول عجبني او مش عجبني وازاي نصلح في مكان وانا هنا يعني مثل مجددون ولكن من المشاركين ويالله 20 شخص موزعين يامنو الناس الي بتاخوت عيش و20 لمحطات البنزين و20 باليل و 30 على العمارات بسالو انت مين ورايح عند مين والكل يتعاون والشخص الي خايف يطلب منهم ويحاولو يحميوه بعد ما يعرفو خلفيته انو مش حرامي زي كدا يعني وربنا يوفقكم

المشاركة الأصلية بواسطة أجنحة السعادة مشاهدة المشاركة
              بسم الله الرحمن الرحيم
              طبعاً الحلقة جيدة واللقاء بيكتسب أهمية خاصة من ضيوف لهم أهمية خاصة
              لكن هتسمح لى دكتور عمرو أقول رأيى فى فكرة ضيوف الحلقات
              انا معترضة على فكرة تحويل البرنامج لمصر النهاردة
              حضرتك مش لازم تتحول لمذيع
              لأننا حبينا الحوارات علشان احنا بنحب عمرو خالد
              لكن مش علشان عمرو خالد محاور
              وبعدين هيفرق ايه لو المجلس العسكرى كان طلع مع يسرى فودة أو منى الشاذلى
              مش عايزة يبقى بكرة أحلى انى أسمع ححوارات مع وزراء مكررة فى العاشرة مساء أو غيرها
              احنا عايزين عمرو خالد يرجع تانى متفرد متميز
              الحوارات دى يا دكتور ومن غير ما اقول انا بحترم حضرتك قد ايه
              ممكن أى مذيع يعملها ومن غير زعل ممكن تكون افضل
              حتى هيكون عندى حرية انى أقول ان المجلس العسكرى هو اللى طلب يطلع فى التليفزيون النهاردة لإثناء الشباب عن الخروج الجمعة برغم الكلام المعسول المعروف عن شخصية اللواء الأعصر
              هو راجل ديسنت جداً ولطيف ومهذب وبيعرف يتكلم كويس قوى
              لكن مش قادرة اقول ان عمرو خالد بكل مكانته ممكن يكون مش عايزة أقول حاجة تزعلك يا دكتور
              دكتور عمرو التليفزيون الحكومى له ظروفه يارب مايطبعش على برنامج حضرتك طبعه
              حاجة تانية
              ممكن أطلب طلب غلس شوية
              ممكن تسمع أول حلقات صناع الحياة
              وتشوف حضرتك كنت بتحرك الناس إزاى برغم ان البرنامج كان بيعرض على فضائية
              فين شعار التمية بالإيمان اللى كان بيميز عمرو خالد عن أى حد تانى
              لكن دلوقت ايه
              الشباب اللى بيحبك هيمشى وراك فى كل الأحوال
              لكن الناس بقية الشعب
              اللى كان بيحركهك صناع الحياة بسهولة
              محتاجين تحفيز
              فين القصص الدينية وحث الناس على المشاركة والدعوات بالتكافل والترابط بوازع وطنى ودينى
              فين عمرو خالد
              محتاجة البرنامج يكون أكثر ثراء أكثر حماسة
              بحيث بعد كل حلقة كل واحد يتحرك فى مكانه بمبادرات متميزة
              ممكن أطلب طلب تانى
              ممكن تستضيف دكتور شريف رئيس جمعية رسالة
              ده بقى السبق الحقيقى لأن صناع الحياة ورسالة اذا اتحدوا هتفرق مع مصر
              ولا مش هينفع يكون فى لقاء للعملاقين المنظمين جداً
              ماتزعلش منى يا دكتور انا عندى نقط ايجابية ممكن أقولها تبسطك
              لكن كانوا كلمتين فى نفسى
              سامحنى عليهم
              التعديل الأخير تم بواسطة asmar zman; الساعة 29-05-2011, 10:44 AM. سبب آخر: مع حبي الكبير واحترامي الشديد لاعظم دكتور بالدنيا دكتورنا عمرو خالد بارك الله فيككككككككك
              لا تــكــن أرضــاً تـُداسُ عـلـيـها بـل كُن سـمـاءً يـتـمـنـى الكـُـلُّ الوصول إليـها

من الأفضـل أن تمشى ببـطء إلى الأمـام على أن تمشى مسرعاً إلى الخلـف

• اين د عمرو خالد

اتفق مع اجنحة السعادة نحن فى حاجة الان والان بالذات الى عمرو خالد الملئ بالحماسة المتفاعل مع الشباب الداعى للتنميه بالايمان القادر على الهاب حماسة الشباب وتفجير طاقاتهم وتوجيهها نريد دكتور عمرو خالد صاحب الطلة الفريدة المحفزة ان يعود لا المحاور الجالس امام مكتب مغلق لقد ظننت فى الحلقة الاولى والتى صورتها فى القلعة ووسط جموع الناس فى السكاكينى ان البرنامج سيكون متفاعل مع الناس وان برنامج عمرو خالد سيكون متميزا كما عهدناه وسيأ ثر فى نمطية التلفزيون المصرى ولا يتأ ثر بها فكيف تريد للشباب ان يتفاعل معك وليس له وجود فى برنامجك دكتور عمرو ارجو ان يتسع صدرك لهذا التعليق النابع من الثقة الكبيرة فى قدراتك والحرص على توظيفها فى صالح الامة

• كل ده جميل واكتر من رائع ولكن في شئ وهو بعد الفترة اللي بنمر بيها تحصل حماية سينا والحدود لاني عندي مخاوف من تربص اسرائيل ببلدنا

• السلام عليكم
                    ارجو من سيدتكم تبني فكرة
                    اذهبوا فانتم الطلقاء
                    كما فعل الرسول صلي الله عليه وسلم حين فتح مكة فتحا مبينا وكما كانت الثورة المصرية مبينة ايضا
                    الا ترون ان ما يحدث في مجتمعنا الان من فوضي انما هو بسبب الافراط في المحاسبة الا ترون ان الانسان المصري البسيط لم يكن ايضا متحملا جزاءا كبيرا من التقصير والتهاون في حق بلده الا ترون ان المتخوفين من المثقفين يبالغون في ردة فعلهم تجاه المحاسبة رغم انهم هم من اكبر فئات المجتمع تقصيرا فيما مضي بسكوتهم ومعاونتهم للنظام السابق
                    ان ما نعانيه من ازمات الان ومن انعدام للامان لاننا افرطنا في الحساب وربما بسبب ذلك ينفق اصحاب النظام السابق اموالهم التي نهبوها من الشعب لاحداث حالة الفوضي التي نعيشها اليس من الافضل ان نقايض هؤلاء اموالهم مقابل امنهم وحريتهم
                    ادعو الي مبادرة(اذهبوا فانتم الطلقاء) افرطنا في الحساب وتركنا العمل والانجاز حتي اننا اعطينا المنتفعين ومعدومي الضمير الفرصة للتسلق وركوب الامواج سنري مرشحين لمجلس الامة من جهلاء القوم ومنتفعيهم بل ربما نجد بلطجية النظام السابق هم ممثلونا في المجلس القادم
                    فلعمل جميعا علي الاستفادة من نصيحة الشيخ الشعراوي هذا العالم المستنير الذي تنبا وانبء بكل هذا واعطانا روشتة الاصلاح فلنضع الجميع علي حجورنا ومن عفي واصلح فاجره علي الله-ومن قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا فلا يسرف في القتل انه كان منصورا-ولمن صبر وغفر ان ذلك لمن عزم الامور
                    فلنجعل الله الي صفنا ولنكن من حزب الله
                    اذهبوا فانتم الطلقاء وعفا عنهم فكانوا جميعا من اتباعه وانصاره-صلي الله عليه وسلم
                    دعوة نحشد لها الملايين ويدعوا لها معنا الثكالي من امهات الشهداء فلنسرع بالامن والانجاز لقد تاخرنا كثيرا احلم بان انعم واجني من ثمار هذه الثورة البيضاء لا اطيق ان انتظر لينعم بها اولادي انا ايضا اريد
                    هناك كل يوم دماء تسيل لتلوث ثوب الثورة البض خلاص لا مظاهرات ولا مليونيات ولا سلفيين ولا مسيحيين فقط مصريين الدين لله والوطن للجميع
                    لا فئويات شباب التحرير انفضوا للعمل ولكن المتسلقين ودعاة الوطنية هم المرابطين في التحرير كل جمعة
                    لقد تراس حكومة مصر رجل لو جلسنا نحلم برجل بنصف صفاته واخلاقه لما حصلنا عليه اعانه الله علينا ووفقه
                    اعملوا اعملو اعملوا لا مظاهرات ولا اعتصامات ولا فئويات
                    اسمي
                    علي فتحي علي
                    كنت في السعودية اثناء الثورة
                    وبكيت ايام وليالي امام التلفزيون وانا اتابع الشباب الاطهار وهم يقمعون في كل محافظات مصر واستقلت فورا لاعود وانعم واشارك في بناء الدولة الحديثة التي لا طالما حلمت بها

ارجوك يا د-عمرو تبني الفكرة وتاكد ان غالبية الشعب يريد هذا نريد العمل والبناء لناخذ المكانة التي تليق بنا نحن المصريون
                    مبادرة
                    اذهبوا فانتم الطلقاء
                    التعديل الأخير تم بواسطة Moderator3; الساعة 29-05-2011, 02:29 PM. سبب آخر: برجاء عدم وضع إيميلات أو أرقام هواتف على صفحات المنتدى

• السلام عليكم

• sigpic

"اللهم آتِ نفوسنا تقواها و زكِها أنت خير من زكاها"
                        " أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِماً وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ "

• بارك الله فيك يا دكتور عمرو خالد
                          متفائلون بأن يكون الغد افضل باذن الله --فقط المصريون يحتاجون الى الإتحاد -الصبر -العمل بجدية أكبر
                          جزاك الله كل خير عنا

sigpic

"اللهم آتِ نفوسنا تقواها و زكِها أنت خير من زكاها"
                          " أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِماً وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ "

• المشاركة الأصلية بواسطة sara-1987 مشاهدة المشاركة
                            أشكرك مره تانية يا دكتور على كل حاجة بتقدمهالنا ..

حضرتك كنت قلت نبعتلك رسائلنا للمجلس العسكري و حضرتك هتوصلها..
                            الحقيقة أنا معنديش رسالة للمجلس العسكري لكن أنا عندي رسالة للشعب المصري .. و حضرتك أكتر حد يقدر يوصل رسالة للشعب المصري
                            الرسالة في كلمة واحدة .. <اصبروا> .. الصبر .. الصبر .. الصبر
                            الصبر على دكتور عصام .. بجد الراجل مش ملاحق
                            الصبر على المجلس العسكري .. هو آخر حاجه فاضلالنا
                            الصبر على الأجور .. إستحملنا أكتر من تلاتين سنه ، مش قادرين نستحمل كام شهر
                            الصبر على تكريمات الشهداء .. هما أصلا مكرمين عند ربنا

إحنا يا دكتور عاملين زي جمهور الكورة .. عمالين نصرخ في اللاعب:"يا عم شووووط .. شوووط"، و فاكرين الموضوع سهل لأننا بنحكم من بعيد -أو طلعنا بره الصندوق زي ما بيقولوا- و إحنا لو مكانه كنا برضوا مش هنشوط ، و كنا هنقلق ، و كنا هنعمل ألف حساب لكل خطوة ، و كانت حركاتنا هتبان بطيئة لكن في الواقع هي حكيمة (أو إن شاء الله تكون حكيمة)

بجد لازم الناس تهدا .. والله حرام إللي بيحصل في البلد ده

لو عندي رسالة للمجلس العسكري أو للجيش فهي رسالة شكر
                            على إنسحابة من الميدان يوم الجمعة ، بجد كان قرار صائب جدااااا
                            لأن لو كان أعداء الوطن -إللي هما معانا في الوطن- إندسوا و وقعوا بين الجيش و الشعب كانت هتبقى كارثة بجد .. الحمد لله

شكرا....

الحقيقة انا موافقة على الرأى ده
                            وشايفة بعد اذنك ان كان فى اضافة وهى انها كانت هتكون فكرة رائعة للشرطة تنزل وتعمل نفسها بتحمى الشباب فى المظاهرات
                            لكن اننا نسيب الشباب ظهرهم عريان مش عارفة افهمها دى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
                            sigpic

• أما بخصوص تأخر القرار وتعجل الشعب
                              من وجهة نظرى المتواضعة اننا فى ثورة
                              خلينى من فضلكم أتكلم عن يومياتنا كدة
                              اللى حصل فى بداية الأيام
                              ان المسئولين حسوا بالخوف من انهم يكونوا موضع مساءلة
                              واقصد هنا المسئولين على كل المستويات
                              المديرين والناس دى كل فى مكانه
                              بعد شوية الكل حس ان الثورة خلصت ومافيش حاجة هتحصل والدار أمان
                              واللى بقى خايف هما الثوار
                              حتى المديرين فى أماكنهم اللى بيغلط رجع يغلط تانى واللى بيسرق واللى بيهمل واللى عايز يعمل حاجة بيعملها
                              طبعا الناس هتسأل طيب والمرؤوسين بيسكتوا ليه
                              علشان ظروف البلد ماتسمحش

ظروف البلد ماتسمحش بمظاهرات لاسترداد الحقوق

وظروف البلد ماتسمحش لكتر الشكاوى علشان جهات التحقيق مكدسة بالشكوى
                              ظروف البلد ماتسمحش لحد يعترض على قرارات غريبة زى قرارات عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالى
                              الحقيقة المشكلة ان الناس صابرة بس القرارات دى مثلاً هتودى ابلد والتعليم العالى فى داهية
                              ظروف البلد ماتسمحش نعترض على وزارة الصحة اللى تم اعادة جدولة المرتبات (لف ودار ورجع تانى )لمصلحة المنتفعين برضه
                              ظروف البلد ماتسمحش ان حد يعترض على اعتقا ل شباب كل اللى عملوه قالو رأيهم
                              ظروف البلد ماتسمحش اننا نعترض على لواء محترم يطلع فى التليفزيون يهدد الناس فى التيفيزون ويتوعدهم بالعقاب
                              ده ايام مبارك كانت اكتر حرية
                              عارفين برضه ظروف البلد ماتسمحش ان انتخابات برلمانية تيجى أولا والسلاح فى كل مكان والبلطجية لكن هتتعمل واللى مش عجبه رصاصة تيجى فى قلبه
                              ظروف البلد ماتسمحش نعترض على قواانين بتطلع كل يوم هنمشى عليها من دون اخذخ رأى حد
                              ظروف البلد ...ظروف البلد
                              طول عمرمصر ظروفها صعبة هو احنا عمرنا حسينا ان حياتنا طبيعية زى بقية الدول
                              المجلس العسكرى بيرفض حتى سؤال الناس
                              البلد رايحة على فين
                              سيادة اللواء بيقول
                              تم استفتاء الشعب على المجلس العسكرى
                              بالذمة حد فاهم حاجة
                              حد يقدر يقول فين المادة اللى احنا قلنا عليها نعم اللى بتقول اننا استفتينا بنعم على المجلس العسكرى
                              كل اللى اعرفه اننا قلنا نعم على 8 مواد
                              وبعدين صدر مرسوم بإعلان دستورى على اكتر من 60 مادة
                              ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فى ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا مش فاهمة حاجة
                              انا غبية شوية ياريت اللى فاهم يشرح لى
                              حتى بعد ما سمعت حلقة عمرو خالد
                              برضه مافمتش حاجة
                              وبعدين حالة الانبهار جت لى بعد حلقة منى الشاذلى مع قيادات المجلس
                              بس راحت بعد شوية
                              sigpic

• السلام عليكم يا د.عمرو، الحلقة كانت مفيدة جدا خصوصا فى ظروفنا الحالية، وأنا عندى رسالة لثوار مصر وأرجو إنها تصل لهم من خلال برنامج حضرتك المحترم، والرسالة كالتالى:
                                يا ثوار مصر، لقد رزقنا الله (عز وجل) بنعمة عظيمة، وهى أن حقق لنا الهدف الرئيسى من الثورة المصرية بتنحى الرئيس السابق عن الحكم فى أقصر فترة ممكنة 18 يوم فقط، وهو ما لم تحققه العديد من البلدان العربية الشقيقة التى تسعى بثورتها لتحقيق ما حققناه فى مصر ، فلابد أن نحمد الله (سبحانه وتعالى) على هذه النعمة العظيمة وأن نحافظ عليها، بأن نتصرف فى الفترة الانتقالية الحالية بحكمة وحذر، وأن نتحكم فى غضبنا إلى أقصى درجة، فثورة الغضب الأولى كان لها مبرر قوى وموجه نحو هدف واضح ومحدد ومتفق عليه بين جميع المصريين الشرفاء، وقد أكرمنا الله (تبارك وتعالى) بتحقيق هذا الهدف الذى كان أشبه بالحلم بعيد المنال، أما الآن فإن أى ثورة غضب أخرى ستفرق جموع الشعب أكثر من أن تجمعه، وستشتت جهود التنمية والإصلاح، وستزداد الظروف المعيشية سوء لمن لا يعتمد دخله الأساسى على راتب شهرى منتظم يوفر له السترعلى الأقل، لذلك أجد أن الخلافات فى أمور الحياة السياسية وغيرها تحتاج إلى مزيد من الحكمة والصبر، والتفاهم والحوار فى التعامل أكثر من إحداث مظاهرات مليونية واحتجاجات قد تكون لها عواقب وخيمة فى وقتنا الحالى .
                                فإذا كانت هناك خلافات مع المجلس العسكرى فى بعض الأمور السياسية، فيجب علينا أن لا ننسى أنه حمى الثورة المصرية ودعمها، كما يجب علينا أن لا ندع الخلاف يفسد للود قضية، فمن الأفضل أن يذهب وفد منكم أيها الشباب إلى المجلس العسكرى لمناقشة هذه الأمور بشفافية وموضوعية وعقل مفتوح حتى تصلوا معهم إلى اتفاق، وأن يكون هذا اللقاء أسبوعى وتعلن نتائجه فى وسائل الاعلام إلى أن تنتهى الفترة الانتقالية الحالية، وأن تكون أيديكم فى أيديهم وتتعاونوا معهم فى إدارة شئون البلاد، حتى تصل مصر إلى بر الأمان وكونوا عباد الله إخوانا، وذلك بدلا من الاحتجاجات والمظاهرات المليونية والتراشق بالكلام فى وسائل الإعلام المختلفة.
                                أرجو أن تعيدوا التفكير بحكمة، ولا تنسوا أن فى الاتحاد قوة وفى التفرق ضعف، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

يعمل...
                                X