إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

حلقة المقدمة: وانطلق مشروع "بكرة أحلى" ..

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أستاذنا الفاضل... بارك الله فيك

وجعلك دائمآ تبعث فينا روح الأمل والتفاؤل

انا حلمى يكاد يكون بسيط

لكنه بالنسبة لى حلم كبيـــــــــــــــــــــــــــــــر

فأنا أحلم بـــــــــــــــ

مصر نظيفة

نفسى أمشى فى الشارع أشم ريحة ورد وياسمين وأقول الله
    وأتفكر فى خلق الله

بدل ما أمشى فى الشارع وأنا مكسوفة من أى حد ييجى يزورنا
    ويشوف منظر الشارع الغير نظيف
    واللى كان بينظف فى دقائق عند زيارة أى مسئول

فياريت نكون ايد واحدة فى مشروع

بأحلم بمصر نظيفة

وجزاك الله كل خير
    تسعدنا مشاركتكم معنا فى مشروع العمر

• Ya doctor Amr ... ana nafsy nashel fakrat el Salfyen de men dma3' el nas 3alshan aked ely bay3mel kida fel kanyas mosh mouslim wala leh da3wa bel Islam

• أنا عندى فكرة ... ممكن حضرتك فى الحلقة القادة تستضيف شباب مسلم و مسيحى ... و يقولوا أن فعلا أللى بيحصل ده عمل تخريبى ملوش دعوة لا بمسيحى و لا مسلم .. و يتحدثوا سويا عن بناء مصر مسلمين و مسيحيين

• سأشارك بفاعلية

الأخ العزيز عمرو خالد

إن أحد الحلول الفاعلة في هذا الصدد وهو ما أستطيع عمله بنجاح هو تثقيف الناس والذين يجب ان يكون من بينهم (ضباط شرطة) ففي الحقيقة الجهل هو العامل الأساسي لكل المشاكل والمصائب والصدامات التي تمر بها أمتنا حاليا.
          كل ما أحتاجه هو تبرع أحد الأشخاص بالاسكندرية (حيث أعيش) بمكان مناسب لعمل تلك المحاصرات التثقيفية وتبرع آخر بتوصيل الدعوات لأفراد الشرطة والعامة بالمناطق العشوائية وسأقوم بطباعة الدعوات على حسابي الخاص.
          للعلم ، انا مهندس بترول ومحاضر بالوزارة لذلك بفضل الله أؤكد على نجاح هذه المهمة.
          إسمي محمد أنور وانا بالاسكندرية والأجرمن تلك المهمة سآخذه يوم القيامة يوم يسألني الله عن علمي ماذا فعلت به!
          0182835020
          usefma13*gmail.com

• الدكتور عمرو خالد الله يوفقك للخير والصواب وجميع المسلمين اتمنى ان اكون من اعمدة البناء فى مصر والعالم الاسلامى كيف السبيل ؟

• أيوه يلا بقى نبطل كلام ونشتغل ضيعنا سنين
              بلدنا محتجانة وخاصة الايام دى
              فى ناس مصِّرين يسرقوا أحلامنا بعد ما حسينا انها بدءت تتحقق بس....... والله ما نديهم الفرصة دى وبيستغلوا اسم الوطنية مرة والدين مرة والحرية مرة خلاص بقى بقينا بنعرف نفرق بين الصدق والنفاق .. لازم نمسك حلمنا بايدنا وسنَنا كفينا بقى سلبية وانهزاميه " أن الله لا يغيروا ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم "
              اللهم استخدمنا ولا تستبدلنا

• السلام عليكم
                معاك للبناء ان شاء الله وخطوتى العملية انا مهندس مصرى اعمل فى الخليج وان شاء الله هحول مرتبى كل شهر للبنوك المصرية وبالفعل لسه محول امبارح وربنا يقدرنى واللى فى طاقتى ان شاء الله هعمله

• جزاك الله عنا كل خير اكيد طبعا مع حضرتك بجد في ناس كتير عايزة تبني بس مش عارفه تبتدي منين ان شاء الله حضرتك تدلنا علي الطريق ربنا يوفقنا ان شاء الله

• الحلقة كانت أكثر من رائعة ربنا يبارك في حضرتك ويعين حضرتك ويعنا معاك على النهوض بهذه البلد ونخرج بها من هذه الكبوة ونحن يد واحدة وصف واحد

• الحلقه كانت جميله قوى يادكتور عمرو وبارك الله فيك وجزاك كل خير وانا مستعدة ان نبنى مصر وكلنا ايد وحدة

• انا مستعدة ان نبنبى مصر باخلاص ونبينها ونحميها من الفتن
                        وربنا يوفقك وجزاك الله كل خير

• لى ملحوظة اذا كنا نحن المواطنين نحتاج للامن ضروريا ومن الاولويات فلماذا لاندعم الداخلية ماديا اذا كان الحائل المادى هو المانع للامن والامان فمن الممكن عمل صندوق دعم الشرطة تحت اشراف جمعية مصر الخير مثلاً او الاستاذ عمرو خالد او الدكتورة عبلة الكحلاوى او الدكتور على جمعه اياً كان يتم عن طريقه تزويد الشرطة بالامكانيات او تحديث معداتها والاتها او زيادة مرتبات العاملين بالشرطة لتحقيق الهدف المنشود برجاء الاهتمام بهذا الاقتراح لان اولوية الامن اصبح رقم واحد فى الاولويات بالاضافة الى تشديد عقوبة التخريب والاعتداء على افراد الامن واعلان محاكمة المعتدين ليعتبر الاخرون والله الموفق والمستعان

• السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
                            معاك انشاء الله يا دكتور عمرو
                            جزاك الله كل خير ووفقنا جميعا الى ما يحبه ويرضاه

• المشاركة الأصلية بواسطة ورده بلدي مشاهدة المشاركة
                              انا بصراحه متغاظه جدا جدا من اللي مسمين نفسهم سلفيين دول امال احنا ايه ؟؟؟ هو مش كل مسلم طبيعي يكون سلفي على سنه الرسول ومن اتبعه من السلف والصحابه ؟؟؟؟ عايزين ينشروا الانقسام بين المسلمين وبعض وبين المسيحين والمسلمين لازم نوعي الناس ونفهمهم الدين الصح يكون ازاي والاسلام الحقيقي وجوهره الجميل في التسامح والتعايش.
                              متفقه مع كلامك

• السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا مع حضرتك يا د.عمرو

بالنسبة لموضوع الأمن انا شايف اننا نعمل لجان شعبية عند المناطق الحساسة

زى مثلا الرموز الدينية سواء كانت مساجد او كنائس

و توزيع الشباب عليهم والموضوع هايطول لكن لحد ما الشرطة تنزل بتقلها

واحنا و الشرطة نساعد على اننا نرجع هيبتهم لانهم رمز من رموز الدولة برده

وشكرا هذا ما استطعت ان اشارك به ارجوا ان اكون افدت بشىء

يعمل...
                                X