إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة 29 والاخيرة من الجنة في بيوتنا

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم

ستاذ عمرو.. يا أستاذي وأخي..
    أنا أعرفك منذ بداية مشوارك الطويل والذي أدعو لك ليل نهار أن يكلل بالنجاح والتوفيق.. لتفعل ما عجز الكثيرون من القيام به.. أعرفك منذ فور إسلام دوت كوم.. فور مش أربعة فور أف – أو - آر..

كلمات أتذكرها وبكل وضوح في محاضراتك الأولى.. والتي نقلتني نقلة غير عادية لطريق الهداية الواضح وضوح الشمس فقد عشت منذ صغر سني وأنا استنكر ما يقوم به قومي من طقوس دينية فيها تشكيك في وحدانية الله الواحد الأحد.. وأوجدك الله في طريقي لتبدد حيرتي وتوضح معالم طريق التوحيد الذي ينبض في قلبي بالفطرة.. طالما تمنيت أن أتكلم لك عن الطريق الذي سلكته وأسألك كيف أتصرف وماذا يجب علي أن أفعل.. راسلتك كثيرًا جدًا.. حتى يئست من أن ترد علي أو تسلط الضوء على مشكلتي.. ولذلك استسلمت لوضعي وقلت هذا ما قدره الله لي في الحياة

لكن ها أنا أعاود الكرة من جديد وأعود أسألك النصيحة.. لسببين لأنك وعدت بأن تجيب علينا وتنظر في مشاكلنا جميعًا دون استثناء.. والسبب الآخر أنك جددت جراحي من جديد.. عندما قلت تعبد مع أسرتك ومع أصدقائك.. وشددت على الصحبة الصالحة..

كيف أفعل!!!

وعبادتهم زيادة في الذنوب وليس في الحسنات؟؟.. لا أستطيع أن أشاركهم طقوسهم التي تستنكرها الفطرة داخلي ولا أستطيع أن أقنعهم بقناعاتي! لقد حاولت أن أتكلم في الروحانيات.. وأبتعد عن الاختلافات العقائدية لكن طريقة كلامي التي لا تشبه كلامهم ولا تؤيد معتقداتهم جعلتني أواجه مشكلة من نوع خاص.. وكاد أن يُكتشف أمري.. فاعتزلت الناس أكثر وانغلقت وتقوقعت على نفسي.. وصرت لا أخالط صديقاتي وأهلي إلا في المناسبات.. حتى أتجنب ما يثير الشكوك حولي ثانية.. ليتهم يقتلوني لأموت شهيدة وينتهي الأمر على ذلك.. لكن المسألة أكبر وأكبر.. فمعتقداتي التي تخالفهم تعد فضيحة أسيء بها لأهلي أبد العمر.. أكبر من فضيحة التي تحمل في بطنها طفل من غير زواج!!

والله أني أكتب إليك هذه الكلمات بدموع عيني بل بدم قلبي.. فأنا بداخلي غيرة على الإسلام.. بل على التوحيد ليتني أكون مثل الرجل الذي تكلمت عنه الآية الكريمة : {وَقَالَ رَجُلٌ مُّؤْمِنٌ مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلاً أَن يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءكُم بِالْبَيِّنَاتِ مِن رَّبِّكُمْ وَإِن يَكُ كَاذِباً فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ وَإِن يَكُ صَادِقاً يُصِبْكُم بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ}غافر28

كم تؤلمني هذه الآية وأشباهها لكني أقف عاجزة أمام مجتمع كبير أكبر مني وأقسى من بني إسرائيل ومن أهل قريش أنا أسمع آيات الله يكفر بها.. وأعمل بالأمر الإلهي (لا تقعد معهم).. ولا شيء غير ذلك.. لأني عاجزة ولا شيء بيدي أعمله ولا أملك إلا دموعي وشكواي أبثها لربي ولا أحد سواه فهو الذي يعلم بحجم ألمي وحزني ووجعي وغيرتي على دينه.. كاتمة جراحي التي أنا متأكدة أن لا أحد ولا حتى أنت يا أستاذي يمكنه أن يشعر بما أشعره وأحسه من نار تتوهج في صدري ولا يطفئها شيء..

أنا متأكدة من أن الله معي.. أشعر بحنانه وتوفيقه ومعيته في كل خطوة أخطوها لكن يعذبني شعوري بالتقصير وإحساسي بالعجز.. يعذبني أكثر..

لماذا لا تضمد جراحي بيدك.. وتنظر إلى مشكلتي الخاصة والتي أنا أكيدة أن هناك كثيرين يعانون بسببها مثلي.. ويكتمون إيمانهم خوفًا من المجتمع وسلطته الجائرة..

أستاذ عمرو.. آسفة لأني أطلت عليك أعلم بحجم انشغالك.. لكن الألم الذي داخلي كبير جدًا وغيرتي على ديني أيضًا كبيرة.. وطموحي في تقديم شيء للإسلام أيضًا كبير..

رد علي فأنا أتقطع ليل نهار..

حاولت كثيرًا في السابق أن أكلمك ولم أستطع الوصول إليك.. فليتك تجاوبني هذه المرة ولا تدعني أنكوي بنار الحيرة والألم من جديد قل لي بالله عليك ماذا أفعل؟

أجبني ولا تهمل سؤالي فأنا بحاجة إلى جواب شاف يضمد جراح فتاة مسلمة تقبض على جمرة التوحيد وسط الشرك ومعتقداته التي تخالف الوحدانية..

أختك الطامعة في كرمك: مسرة

السلام عليكم اخوانى فى اللة عيد سعيد على الامة الاسلامية اللهم تقبل منا رمضان وبلغنا رمضان اعواما عديدة

reservéééééééééééééééé

بسم الله الرحمان الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أستادنا الفاضل عمرو خالد جزاك الله عنا كل خير على هدا البرنامج ...

كل عام و أنت و بألف خير

و عيد مبارك سعيد

تقبل الله منا و منكم صالح الأعمال و جعلنا و اياكم من عتقائه في هدا الشهر الفضيل .... يا رب

salam alayka wa rahmatou allah

Rahimaka allah ya ousstadouna al ghali, wa ja3alaka wa ahlouka mine 3outaka2ihe mina nare, baraka allah fika fi ahlika, rahimaka allah 3la koule ma kadamate, rahimaka allah 3la khidmate al islam wa al mousslimine, rahimaka alah 3la koule nassa2ihe, inana nouhibouka fi allah allahouma f ichhade, 3ide moubarake sa3id a3adahou 3layaka allah wa anta 3la khayre ya rabe

رمضان خلاص مشي

يا رب اقبلنا يا رب.....كل سنه وحضرتك طيب يا استاذ عمرو وكل سنه وكل المنتدي بخير ...

كل عام وانتم الي الله اقرب وعلي طاعته ادوم ....
              انا زعلانه جدااااااااا ان رمضان مشي ومش حاسه اوي بفرحه العيد...كمان كنت فرحانه اوووووي لما كل المسلمين صاموا مع بعض...لكن لللاسف...الفرحه ماكملتش...والعيد اختلفنا فيه برده ...كان نفسي نعيد كلنا مع بعض....!!!

علي العموم البرنامج بتاع حضرتك السنه دي كله يستحق يبقي احلي واجمل برنامج في رمضان وبعده برنامج مصطفي حسني (علي باب الجنه ) وكمان برنامج معز مسعود (الطريق الصح)

ربنا يكرمكم جميعا ويثبتنا بعض رمضان...اااااااااااااااااامين...

السلام عليكم:الاستاذ عمرو خالد راسلتك عشرات المرات ولم اتلقي رد منك يمكن اقول لانشغالك او لان العداد بيقفل بعد 1000 رساله او يمكن لان الفريق مش بيوصلك الرساله
                انا اسف اني عايز اقولك علي قد ان الموضوع الجنه في بيوتنا علي قد ما هو قوي علي قد ما انت تناولته ببساطه شديده ده كل درس انت تناولته في حلقه او اسف في نصف ساعه فقط و نصف ساعه اعلانات وكل يوم الواحد بيستني الدرس علشان الواحد يتعلم مواجهه المشاكل والازمات وكمان الاهم ان الناس تتعلم و اوعي تفرح ان لو الموضوع نجح مع 10 او 20 اسره احنا 70 مليون والغريب في الامر ان عارف سبب المشكله كويس حتي اسم المضوع الجنه في بيوتنا والاساس البيت و المفروض ان الواحد يعالج السبب مش العرض يعني لما تحل مشكله دور علي الاسباب الحقيقيه لها و حلها بدل الفروع و انت قلت الشيطان بيدمر الاسره و بعد كده بيسفرد بالاولاد في الشارع يبقي المفروض اننا نشوف الاول الجذور الا و هي الزوجين قبل ما يكونوا اب و ام و المشكله دلوقتي في معظم البيوت بقت اساسها الستات يمكن الكلام اللي انت بتتكلم فيه الراجل اللي بيعامل الست وحش كان ايام سي اليد من 70 او 40 او 25 سنه لكن بتشوف دلوقتي الاحوال اتقلبت وبتشوف بنات شكلها يقرف و ماشيه مع ابوها و امها وابوها فرحان بشكل بنته وهو بصراحه ميقدرش يفتح بقه لان الراجل دلوقتي هي الست وللا انت مش من مصر يا استاذ خالد و كمان من الاسكندريه وانا معاك ان الرسول صلي الله عليه و سلم استوصي بالنساء خيرا لكن انا بصراحه و شباب كتير الواضح منك انك بتحافظ علي قاعده جمهورك من النساء
                اتقي الله في النساء وعرفهم و علمهم واجباتهم و حقوق الزوج و طاعه الزوج انت سبق و قلت ان المراءه نصف المجتمع و بتربي النصف الاخر فعلا معاك حق يبقي لو صلحت المراءه صلح البيت و صلح المجتمع و في عندنا من الامثال اللي بتقول الست تعشش و الراجل يطفش وللا انت مش من هنا وما سمعتش الكلام ده قبل كده فعلا خير متاع الدنيا المراءه الصالحه لكن انت ديما عندما تتكلم عن الزوج يا دوب بتمر علي الموضوع مرور الكرام من باب العلم بالشيء وكل حاجه انت قلتها في حق السيدات معك حق وانا متفق معاك وانا لا انقصها حقها لكن انت لا تعطي الرجل قيمته و مكانته و كذلك لم تتعرض الي موضوع الست اللتي لا تؤدي حقوق الزوج الشرعيه
                التعديل الأخير تم بواسطة Moderator; الساعة 27-10-2008, 01:45 PM. سبب آخر: برجاء عدم وضع إيميلات أو أرقام هواتف على صفحات المنتدى

بسم الله الرحمن الرحيم
                  بصراحة يا استاذي الغالي اصابني الحزن بسبب فراق شهر رمضان وعدم رؤيتك يوميا عندما تنتجمع لمشاهدة الجنــــة في بيوتنا
                  وندعو من الله ان يثبتنا بعد رمضان
                  جزاك الله خيرا ياأستاذي العزيز

ومعاً لآسرة سعيدة
                  التعديل الأخير تم بواسطة صفا الكبيسي; الساعة 12-10-2007, 01:13 AM.
                  عُمَـــــرٌ كالنجمـــــة حــاضرةٌ ..فــــي كــــل ِ سمــــاء
                  عُمَـــــرٌ كالنـَـبـعـة ِ وافـــــرةٌ ..فــــــي أرض الـصــحراء
                  عُمَـــــرٌ عالـــم ..عُمَـــــرٌ حاكــم ..عُمَـــــرٌ كالضيــــــاء

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...

انا مبسوطة اوى ان حضرتك قاعد دلوقتى ومش مصدقة روحى ان حضرتك نطقت اسمى مرتين انا شيرين الى رديت على سؤالها اول يوم الى كنت بسال عن المعاد فى الجنة وانا من مصر مش افغانستان بس كنت غلطت فى التحديد ونسيت من لهفتى على انى اكلمك وكمان كنت موجودة بعد كده ونطقت اسمى تانى والله شرف لى وانا بحب حضرتك اوى وبادعيلك كل يوم وباحمد ربنا على وجودك فى حياتى وانى تدينت على ايد حضرتك وتسمحلى اديلك معاد على باب الجنة واشوف حضرتك وبادعى انى اشوفك فى الدنيا واسلم عليك بس والله باحمد ربنا ان حضرتك رديت على ونطقت اسمى وممكن ترد على برسالة على المنتدى اصلى مش هاقدر ادخل باليل على النت مع حضرتك بس لو رديت على دلوقتى هاكون فى منتهى السعادة والله
                      http://forum.amrkhaled.net/image.php...ine=1344122074

المشاركة الأصلية بواسطة عبدالرحيم الجزائري مشاهدة المشاركة
                        الجزائر وسوريا ومصر وسلطنة عمان أعلنته يوم السبت
                        بينما أعلنته السعودية الأمارات العربية المتحدة وقطر والكويت والأردن والبحرين ولبنان واليمن والطائفة السنية في العراق يوم الجمعة
                        عيد سعيد و كل عام و الأمّة الإسلامية بخير
                        كل عام وانت بخير يا اخي الحبيب وسلامي لأهل الجزائر
                        التعديل الأخير تم بواسطة عمرو خالد; الساعة 12-10-2007, 01:04 PM.
                        ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

المشاركة الأصلية بواسطة manal_323 مشاهدة المشاركة
                          اخى الفاضل أ. عمرو خالد
                          بارك الله فيك وجعل مجهودك فى هذه الحلقات فى ميزان حسناتك باذن الله
                          الحلقة الاخيرة كانت شاملة ومفيدة جدا وبصراحة اكتر حاجة عجبتنى فيها ان زوجى الحمد لله كان معانا وشاهدناها سويا وتاكيد حضرتك على ان احنا علشان نعرف رمضان غيرنا ولا لأ حيبان من معاملتنا لبعض اثرت فى زوجى جدا وحسيت انها فعلا غيرته
                          ربنا يبارك فى حضرتك ويفتح لك ابواب الجنة ويوهبك ابواب الرزق والحكمة ويرزقك الاخلاص ونور البصيرة
                          رجاء يا أستاذ عمرو تفتح الايميل الخاص بحضرتك للضرورة
                          حاضر يا منال ارسلي ما تشائي

المشاركة الأصلية بواسطة تلميذة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
                            أولا و قبل أى شئ كل سنة و حضرتك طيب يأستاذ عمرو
                            كل سنة و أعضاء المنتدى كلهم طيبين
                            ثانيا حلقة النهاردة كانت ملخص للحلقات كلها و النصائح اللى فيها كانت جميلة جدا و مفيدة جدا
                            ثالثا أنا كنت كتب لحضرتك على اللينك اللى مكتوب فوق مرتين و حضرتك برده مردتش عليا

أنا هكتب لحضرتك نفس الكلام اللى كنت كتبته قبل لكن طبعا هحذف ايميلى

" أولا ازيك يا بابا عمرو ؟
                            ثانيا كل سنة و حضرتك طيب العيد خلاص كام يوم كده و ان شاء الله نصلى كلنا صلاة العيد و يا رب تكون صحائفنا بيضاء باذنه تبارك و تعالى
                            ثالتا طبعا كلنا زعلانين رمضان خلص بكل الحاجات الحلوة اللى فيه ( لمة العيلة و الزيارات القريبة و برنامج حضرتك اللى كنت بستناه من قبلها بيوم بعد نهاية الحلقة اللى بشوفها )
                            رابعا لى عند حضرتك طلب أنا ياما قولت و طلبت من حضرتك تدعى لى و بصراحة و لا مرة حضرتك رديت عليا فكنت عايزة حضرتك تدعى لى الليالى الباقية من رمضان أو الليلة دى على الأقل
                            خامسا كنت عايزة أعرف امكانية وجود حضرتك داخل جامعتنا لأن ناس كتير قالوا لنا ان حضرتك استحالة تيجى عندنا حضرتك ممكن تروح جامعة القاهرة و جامعة المنصورة و الجامعة الأمريكية و غيرها لكن جامعة الزقازيق لأ و احنا حاليا كطلبة بناخد رأى الطلبة التانيين ان لو حضرتك جيت عندنا مين هيحضر و بصراحة مسألناش حد و قال مش هيحضر لكن كان عندهم نفس اللإجابة ده لو رضى ييجى هنا أصلا
                            فكنت عايزة أعرف لو حضرتك عندك استعداد قبل منعرض الموضوع على العميد يا ريت تقولنا يا أستاذى و أبويا و قدوتى بعد رسول الله صلى الله عليه و سلم و على فكرة الموضوع ده كله فكرتى
                            بنتك (بسمة) "

أرجوك رد عليا يا أستاذ عمرو ضرورى

و مرة تانية كل سنة و حضرتك طيب

بنتك ( بسمة )

الله يكرمك ويعزك يا بسمة

المشاركة الأصلية بواسطة dream_87 مشاهدة المشاركة
                              ا[align=center]السلام عليكم:
                              كل عام وانتم بخير جميعا وكل عام وحضرتك بخير يا استاذ عمرو بس اانا حزينة لانه نحن غدا عدنا عيد والطائفة الشيعية صائيمين بعدهم وانا اصلا حزينة لان قلت الطائفة الشيعية لان نحن كلنا عراقين ماكو فرق بينا وانا كنت اتمنى رمضان يكون 30 يوم حتى يكون عندنا فرصة اكبر انه ربنا يعتقنا واصلا العيد عندنا مثل باقي الايام فنحن لانستطيع الخروج كثيرا من البيت نظرا للضروف الامنية وانا اريد اهني العراقيين جميعا سنة واكراد وشيعة بمناسبة العيد وان شاء الله يعيده علينا وقد تحرر العراق من الاحتلال[/align]
                              سادعو معك للعراق ربنا يجمع شملكم وينصركم نصرا عزيزا

المشاركة الأصلية بواسطة shery_2000 مشاهدة المشاركة
                                انا مبسوطة اوى ان حضرتك قاعد دلوقتى ومش مصدقة روحى ان حضرتك نطقت اسمى مرتين انا شيرين الى رديت على سؤالها اول يوم الى كنت بسال عن المعاد فى الجنة وانا من مصر مش افغانستان بس كنت غلطت فى التحديد ونسيت من لهفتى على انى اكلمك وكمان كنت موجودة بعد كده ونطقت اسمى تانى والله شرف لى وانا بحب حضرتك اوى وبادعيلك كل يوم وباحمد ربنا على وجودك فى حياتى وانى تدينت على ايد حضرتك وتسمحلى اديلك معاد على باب الجنة واشوف حضرتك وبادعى انى اشوفك فى الدنيا واسلم عليك بس والله باحمد ربنا ان حضرتك رديت على ونطقت اسمى وممكن ترد على برسالة على المنتدى اصلى مش هاقدر ادخل باليل على النت مع حضرتك بس لو رديت على دلوقتى هاكون فى منتهى السعادة والله
                                أهلا أهلا يا شيرين أنا اسف أني غلطت في اسم البلد .. إن شاء الله نلتقي على باب الجنة

يعمل...
                                X