إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

ليلة 27 رمضان .. الاسرة في ليلة القدر

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كنت افكر ان كانت هذه ليلة القدر و حضرتك بدأتها بالدعوى الى الله و خصصت وقت من ليلها للدعوى الى الله و الى الاصلاح الاسري يعني حضرتك سيوضع في ميزان حسناتك 84 سنة من الدعوى الى الله ..
    ربنا يزيدك يارب و يزقك الاخلاص ينصرك و يعزك و يفتح عليك و يعننا جميعا على اصلاح الارض بمنهج ربنا ...
    ارجوك يا استاذ عمرو لا تنسى الدعاء للأسلام .... و ادعيلي ربنا يرزقني علم انفع به امة الاسلام و المسلمين و يقبضني شهيدة يارب

بارك الله فيك و جزاك عنا خيرا ....
    التعديل الأخير تم بواسطة Arabian Rose; الساعة 08-10-2007, 10:03 PM.
    بـــبــابــك لـن افــارقـه و لـــن الـــجــأ الــى غــيــرك
    ســـأنـــســـج بالــرضــا ثـوبـي و أشـرف انـنـي عـبـدك

أدعوا بدعائي ,, عل الله يبلغني مرادي بدعائكم

أنا السنه دي ليا أربع دعوات ياريت تدعوا معايا أوصلهم قبل رمضان العام القادم

1- يارب أرزقني زيارة بيتك الحرام وقبر المصطفى (مشتاقة جدا واعولي بجد بجد ياجماعة).
      2- ألهم أرزقني من نفسي زوجا يعينني على طاعتك ورضوانك.
      3- اللهم أغث أهل فلسطين والعراق ولا تاتي بالعيد إلا وهم في خير حال
      4- اللهم أصلح الاسلام بنا معشر الشباب ولا تؤخرنا وأجعلنا من السابقون .

يارب تقبل مني اليوم ومن المسلمين أجمعين في جميع أنحاء العالم

ووصيتي أرو الله منكم اليوم خيرا في القيام والقران والدعاء وأدعوه دعوة المضطريين المستغيثين.

يارب بلغنا ثواب هذه الليلة ونكون من المعتقين من النار........... أمين . أمين . أمين...........

السلام عليكم

إني أحبك في الله فلا تنساني يوم القيامة

الحقيقة ياأستاذي وياريت أقولك ياأخي الحقيقة إن علاقتي بأبي مش ولابد وشعرت بذلك منذ أن كنت في الصف الأول الأعدادي وأنا الأن عمري 22سنة
        حاولت الإصلاح عدة مرات لكن أخر مشكلة جعلتني أقول مش ححاول تاني ..

جعلل العلاقة مادية فقل الكام بعد أن عملت بإحدي الشركات..
        وعندما كنت في السنة الثالثة في الكلية حدث ما جعلني أقسم أني لن أقرإ لة الفاتحة لة..

المشكلة إني حاسة دائما مشحونة ضدة وسهرت اليالي أقنع نفسي أني لازم أنسي وأحاول أن أرضية مهما حدث..لكني لا أستطيع..تفكير وصراع شديد..

أرجو الدعاء بالهداية والمغفرة وأن تهدأ نفسي حتي لا أخسر الأخرة..
        التعديل الأخير تم بواسطة Rony_Duck; الساعة 08-10-2007, 10:13 PM.

كنا بحاجة لهذه الحلقة

حلقة رااااااااااااااااااااااااااااااااااااائعة

لا كلام لي بعد ماقلتَه عن ليلة القدر يا أستاذي الفاضل

اللهم إنك عفو تحب العفو فاعفُ عنا جميعآ
          جعلني الله من عتقائه في هذه الليلة مع أسرتي والأستاذ عمرو وجميع أعضاء المنتدى

وجمعنا الله في الفردوس برفقة نبينا محمد وآله وصحبه وأتباعه
          آميييييييييييييييييين
          التعديل الأخير تم بواسطة لمى نصري; الساعة 08-10-2007, 11:32 PM. سبب آخر: كتابتي للرد قبل مشاهدة الحلقة

السلام عليكم ورحمة الله كيفك استاذ عمرو وكيف الدكتورة والأولاد .. إن شاء الله بصحة وعافية أنا لم أشاهد الحلقة بعد وسأرد بعد الحلقة..ولكن أقول " اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنا " يا شهر رمضان ترفق ..دموع المحبين تدفق ..قلوبهم من ألم الفراق تشقق ..عسى لحظة الوداع تطفئ من نار الشوق ما أحرق ..عسى منقطع عن ركب المقبولين يلحق ..عسى أسير الأوزار يعتق ..عسى من استوجب النار يطلق ..لي رجاء ..( يا ريت حلقة القاهرة اليوم تنزل على الموقع باسرع وقت لأن القناة مشفرة وليست موجودة في كل بيت )لا تنسانا استاذي من الدعاء في هذه الليله العظيمه وخاصة " الزوج الصالح
            التعديل الأخير تم بواسطة أريج السعودية; الساعة 08-10-2007, 10:09 PM.
            أخواني في سوريا .. يقول الله تعالى :" أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولمّا يأتكم مثَل الذين خلوا من قبلكم مستهم البأساء والضراء وزلزلوا حتى يقول الرسول والذين آمنوا معه متى نصر الله ألا إن نصر الله قريب "

اخى الفاضل استاذ عمرو خالد
              جازاك الله خيرا على ماتقدمه لنا وجعله الله فى ميزان حسناتك
              حلقة اليوم كانت رائعة واثرت فينا جميعا حتى ان اولادى اتفقوا على ان يرددوا الدعاء الخاص بليلة القدر سويا حتى يناموا اما بالنسبة لى وزوجى فهو للاسف مسافر ولكننا اتفقنا على ان نقوم الليل سويا كل فى البلد الموجود بها واتفقنا ايضا الا نختم القرآن بمفردنا يعنى كل واحد يترك اخر صفحتين فى المصحف وحين نجتمع باذن الله بعد غد وهى من الليال الفردية ايضا نصلى جماعة فى منزلنا مع اولادنا ونختم القرآن كلنا مع بعض
              وكنا قد اتفقنا على حاجة جميلة حبيت اقول لحضرتك عليها انه عندما يسافر زوجى ياخذ الكمبيوتر الخاص به معه واحدثه عبر النت واثناء حديثنا نذكر الله سويا فتشهد لى هذه الارض البعيدة انى ذكرت الله عليها وانها سمعت صوتى بالرغم من عدم سفرى اليها وبذلك نكون ايضا احسنا استخدام نعم الله علينا من تكنولوجيا وعلم
              اخى الفاضل لقد غيرت حلقاتك هذا العام من حال اولادى كثيرا فجزاك الله خيرا وبارك لك فى اسرتك
              الكلمة الطيبة صدقة

حديث القلوب

جزاك الله خيرا
                اللهم انك عفو تحب العفو فاعفوا عنا

بارك الله فيك يا استاذ عمرو وبلغك ليلة القدر الحلقة جميلة وعجبتنى جدا حلقة الاوربت رائعة لا تتخيل انا والعائلة كلها اتفرجنا وكنا فرحانين اوى بالتبرعات كانها لينا احنا جعل الله هذا الخير فى ميزان حسناتك ان شاء الله ربنا يفرح قلبك زى ما بتفرح قلوب ناس كثير اوى اتمنيت من قلبى لو كنت غنيةجدا مثل اصحاب الملايين والمليارات فى العالم العربى كنت حاتصل بكم واتبرع بمبلغ كبير جدا جدا صدقنى اتمنيت ده من كل قلبى يارب لو كان معايا كذا كنت حانفق فى سبيلك ولن ابخل به ابدا ربنا يتقبل منى هذه النوايا والدعاء كان جميل اوى استشعرت معه رحمة ربنا وانها ممكن تكون كانت ليلة القدر
                يارب نكون كلنا اعتقنا من النار ببركة هذه الليلة وببركة دعائك الجميل وببركة وجود شخص صالح مثلك بيننا

الصدقة تطفئ غضب الرب كما يطفئ الماء النار

صنائع المعروف تقى مصارع السوء

التعديل الأخير تم بواسطة هابى5; الساعة 09-10-2007, 04:21 PM.

المشاركة الأصلية بواسطة قول معروف مشاهدة المشاركة

1- يارب أرزقني زيارة بيتك الحرام وقبر المصطفى (مشتاقة جدا واعولي بجد بجد ياجماعة).

ووصيتي أرو الله منكم اليوم خيرا في القيام والقران والدعاء وأدعوه دعوة المضطريين المستغيثين.

يارب بلغنا ثواب هذه الليلة ونكون من المعتقين من النار........... أمين . أمين . أمين...........
                  ربنا يكرمك ويتقبل منك دعائك وينولك كل اللي انتي بتتمنيه اللهم آمين وانا كمان بعو بهذه العوات ربنا يتقبل مني ومني ياأختي
                  sigpic

شكرا استاذ عمرو على مجهودك معنا
                    وانا نفسي انك متسبناش بعد رمضان لاننا محتاجين اللى يفهمنا ويوعينا
                    وانا نفسي اعرف حاجة هو لية شهر رمضان بالذات اللى فى غمضة عين تلاقيه خلص حاجة غريبة

سيدى الفاضل استاذ عمرو جزاك الله كل خير
                      انا بطبعى انسانه متفائله ولكننى فى هذه المره لن اكون كعادتى حال معظم الاسر العربيه اصبح غريب لا اعرف لماذا حتى فى رمضان لا اجد الا اسر قليه لازالت هى الباقيه على لم الشمل ............
                      عندى امل فى ليلة القدر ان الله سبحانه وتعالى جل شأنه قادر على ان تعود لمة شمل الاسره
                      اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنا
                      ربنا يبارك لك عى عمرك وفى اسرتك ومتعك الله بالصحه والعافيه
                      الخير الذي تفعله اليوم، ربما ينساه الناس غدا
                      ومع هذا.. افعل الخير على أيةحال

استاذى عمرو خالد,
                        انا عايزه اقول لحضرتك بارك الله فيك و جعلك رفيق رسوله فى الجنه ان شاء الله..و ربنا يجزيك خير جزاء لانك كنت سبب فى هدايه كتير من الشباب

دى مش اول مره اكتب لحضرتك و اسالك الدعاء اول مره كان من 4 سنين تقريبا كنت بعت لحضرتك ايميل و سالتك الدعاء بتفريج همى و كربى و حضرتك فعلا رديت عليا و دعتلى ..و فعلا ربنا فرج همى .. و اكرمنى كرم كبير اوى..
                        وانا النهارده بطلب من حضرتك الدعاء تانى بس هذه المره لزوجى لانه يعانى من ظلم شديد فى عمله..ربنا يجزيك عنا كل خير..

وبالنسبه للبرنامج..انا عايزه اقول لحضرتك ان انا و زوجى بقينا نصلى مع بعض التروايح و التهجد و فعلا لاحظنا فرق كبير بعنى حتى لو حصل بينا مشاكل بنتصالح فى ساعتها علطول سبحان الله..والصحبه الصالحه انا بصراحه معرفتهاش غير عن طريق المنتدى هنا و روضة الاخوات بالذات ..كلهم بنات ما شاء الله عليهم..

اسال الله فى هذه الليله انا نكون جميعا صحبه فى الفردوس الاعلى ان شاء الله

أتمني أن ترد عليا ياأستاذ عمرو لأنك لم ترد عليا ولو بتعليق بسيط لدرجة أني لم أكتب خواطري

حلقة ليلة القدر مأثرة كالعادة ولكني ياخسارة احنا في ليبيا كانت ليلة القدر ليلة إمبارح ياريت كانت الحلقة بالأمس ولكن الحمدلله قمت ليلة القدر ودعيت وصليت وقريت قران ولكن لو كانت الليلة كان ليها طعم اخر لأن سمعت ثواب ليلة القدر ولكن يمكن تكون الليلة ليلة القدر وسوف أبذل كل جهدي لإقامة الليلة لعلي أعتق الليلة وتكون ليلة القدر
                          ياريت ياأستاذ عمرو تدعيلي بالزوج الصالح
                          ابنتك أسماء التي تدعوا لك دائما
                          اللهم إنك عفو تحب العفو فأعفو عنا

أتمني أن ترد عليا ياأستاذ عمرو لأنك لم ترد عليا ولو بتعليق بسيط لدرجة أني لم أكتب خواطري

حلقة ليلة القدر مأثرة كالعادة ولكني ياخسارة احنا في ليبيا كانت ليلة القدر ليلة إمبارح ياريت كانت الحلقة بالأمس ولكن الحمدلله قمت ليلة القدر ودعيت وصليت وقريت قران ولكن لو كانت الليلة كان ليها طعم اخر لأن سمعت ثواب ليلة القدر ولكن يمكن تكون الليلة ليلة القدر وسوف أبذل كل جهدي لإقامة الليلة لعلي أعتق الليلة وتكون ليلة القدر
                            ياريت ياأستاذ عمرو تدعيلي بالزوج الصالح
                            ابنتك أسماء التي تدعوا لك دائما
                            اللهم إنك عفو تحب العفو فأعفو عنا

المشاركة الأصلية بواسطة قول معروف مشاهدة المشاركة

[[align=center]COLOR="DarkRed"]ربنا يكرمك ويتقبل منك دعائك وينولك كل اللي انتي بتتمنيه اللهم آمين وانا كمان بادعو الله عزوجل بهذه الدعوات وربنا يتقبل مني ومني ياأختي الغالية[/COLOR][/align]
                              sigpic

[align=center]السلام عليكم و رحمة الله
                                ازيك يا استاذ عمرو انا دعاء من مصر و دى تعتبر اولى مشاركاتى مع حضرتك و بأذن الله مش الاخيرة انا شفت الحلقة اليوم و فعلا حلقة جميلة و مدتنى بطاقة روحانية كبيرة وبأذن الله هجتهد الليلة دى .ياريت يا استاذ عمرو تدعو لى بان يتقبلنى الله فى ليلة القدر لانى حاسة انى عبادتى فى رمضان السنة دى مش زى كل سنة وندمانة اوى على كده وتدعو لى ايضا ربنا
                                يهدينى بعد رمضان و يثبتنى [/align]

يعمل...
                                X