إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الصحبة الصالحة (1،2)

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة halima MHAMED
    بالنسبة لي لم أجد أية صعوبة في يجاد اصحاب الخير بالرغم من أن ٢ صديقاتي غير

محجبات لكن بنات ناس

انا موافق ان ممكن صحابتك الصالحة غير محجبة ..طالما فيها المواصفات الثلاثة ثم تساعديها لمزيد من القرب من الله
    ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

المشاركة الأصلية بواسطة ماجد الوليد
      انت حقا مجدد شباب هذه الامه جزاك الله عنا خير الجزاء وانا اغبط الشباب القريبين منك لما حالفهم الخير العظيم وكم ا تمنى ان اكون معكم واسال الله ان نكون سويا رفقاء النبي المصطفى في الجنه امين يار ب العالمين
      ... يا ماجد أنا يشرفني أن أجيب على أول مداخلة لك على منتدانا الحبيب أهلا بك يا اخي وسادعو لك هذه الليلة إن شاء الله

المشاركة الأصلية بواسطة nohir
        السلام عليكم ورحمه الله وبركاته احييكم علي الحلقه الممتعه وان شاء الله تعود بالنصح والفائده
        جزاك الله خيرا يا نوهير

المشاركة الأصلية بواسطة Lugine Ali Thabet
          Assalamo 3alaikom wa ra7mato Allahy wa barakatoho, brother Amr, and all brothers and sisters here at AlMontada.

Al7amdolellah, I am 27 years old, and I have been married now for 4 years, and both of me and my husband loves you so much brother Amr, because you have been one of the main factors that guided us to Allah's way since we were engaged.

We will be so delighted and thankful, if 7adretak and everyone else who reads this msg make do3a2 for both of us, to have children.
          All physicians that we have seen agreed that it is impossible for us to conceive!

Al7amdolellah..

We love each other, and we both believe in miracles from Allah, and will never give up hope as long as our hearts beaten of loving Allah, ensha2allah.

Thank you so much for your time and concede ration.
          And thank you also for being with us daily at Al Montada during Ramadan, responding our questions and concerns.

Wa jazakom Allah 3anna kol khair yarab.

And please make a lot of da3awat for me and my husband, if you remembered, or had time.
          الله يعزك ويرضى عنك ويسعدك يا لوجين

المشاركة الأصلية بواسطة نـجمـه
            السلام عليكم

اهلين يا اعضاء كيفكم ؟؟

ابي اسأل هل اين يجاوب الاستاذ عمرو خالد على الاسءله هل في هذه الصفحه
            نعم يا نجمة نجاوب في هذه الصفحة ونجاوب ايضا في الحوار الحي كل ليلة وسنجاوب إن شاء الله بعد رمضان بنفس الطريقة

المشاركة الأصلية بواسطة wassila_amr
              السلام عليكم
              ارجو من حضرتك استاذ ان نوحد الدعاء جميعا في ليلة السابع و العشرين غدا علها تكون ليلة القدر
              ان ندعو لاخواننا في فلسطين و العراق بالوحدة
              ارجو من حضرتك ان تلبي طلبي جزاك الله خيرا
              اختك وسيلة
              نعم سندعو جميعا الليلة في الحوار الحي وندعو لفلسطين والعراق إن شاء الله يا وسيلة

المشاركة الأصلية بواسطة Bambina
                السلام عليكم - جزاك الله خيرا
                موضوع مهم اوى ( الصحبه الصالحه ) انا الحمد لله عندى الصحبه الصالحه وفعلا مهم اوى ان يكون ليك صديق صالح يشدك للخير , ويارب يكتب لكل امه محمد الصحبه الصالحه , انا طبعا قابلت النوعين من الاصدقاء وطبعا الواحد فينا بيطبع على تصرفات صديقه وطباعه ولكن الواحد لازم يكون ليه شخصيه ويكون صاحب راى وقرار ويختار اصدقائه ويفكر بعقله ويختار الصديق الصالح اللى يشده للطريق السليم و ويبعده عن الطريق الخطأ ويشده لطريق الله , طريق رسول الله , طريق الجنه , وانت تستطيع ان تعرف صديقك من خلال تصرفاته فهناك من يطلب منك ان تذهبا معا للصلاه او للايتام او للمسنين وهناك من يطلب منك الذهاب للديسكو وللخروج لاماكن ينتشر فيها ما يغضب الله من شيشه ومخدرات وغيره ...
                فالانسان هو صاحب قراره ويجب ان يكون صادق مع نفسه ...
                فهل هو يريد الصحبه السيئه التى يعيش بها الدنيا - بالطول والعرض- وبدون تفكير فى الاخره ...
                ام يريد الصحبه الصالحه التى تجعله فى ظل الرحمن يوم القيامه , فالمتحابون فى الله سيظلون فى ظل الرحمن , يوم لا ظل الا ظله - ان شاء الله - ويدخلون الجنه ذمرا ً ...
                استاذى عمرو خالد ...
                جزاك الله خيرا , ونتقابل على حوض النبى ان شاء الله...
                ارجو منكم احبائى فى الله التعليق على كلامى البسيط والمشاركه فيه لعلى استفيد منكم , وشكرا ...
                جزاك اله خيرا يا Bambina إن شاء الله نلتقي معك في الدنيا وعلى حوض النبي باذن الله

المشاركة الأصلية بواسطة safa-as
                  السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
                  جزاك الله خيرا على هذه الحلقة الرائعة و فعلا الصاحب ساحب و الحقيقة انا مررت بفترة كان اصدقائي اصدقاء سوء ابعدوني عن الله تعالى و انا اصلا كنت بعيدة فابعدوني اكثر و اكثر الى ان تخلصت منهم الحمد لله ..
                  لكن اريد ان اسال حضرتك ممكن ان يكون لدى الشخص صديقة متفوقة لكن دينها متوسط و صديقة متدينة و نعمل مع بعض مشاريع ..
                  اخيرا ارجو منك ان تدعو لي بالزوج الصالح الذ يقربني من الله و ان تدعو لامي بالشفاء و ان يجمعني الله تعالى مع والدي في الفردوس الاعلى حتى اراه فانا لم اره في حياتي ..اختك في الله صفا
                  ... يا رب يرزقك الزوج الصالح يا صفا

المشاركة الأصلية بواسطة gh.z
                    الحقيقة ان عندى مشكله فى اختيار الاصدقاء وكل ما اصاحب واحدة تطلع فيها عيب فظييييع انا بجد احيانا بفكر انى ما صحبش حد وبصرلحة احسن اصدقائى هم ابى وامى واخواتى على الاقل انا عارفه عيوبهم
                    وكنت عايزة اقول لحضرتك حاجة يمكن نسيتها فى الحلقة نا الواحد لو كان صديقة صديق سوء ووحش اوى وهو كان ملتزم نوعا ما فهو بيشوف ان اخطاءه دى بسيطه
                    والعكس لو كان الانسان الصاحب كويس فهو هيشوف غلطه البسيط ده اكبر معصية
                    وبشكرك على الحلقة الجميله دى
                    .. أولا أنا فرحان أن أحب الناس ليك أهللك وفعلا أنا نسيت النقطة اللي اني بتقوليها في الحلقة واشكرك انك فكرتني

المشاركة الأصلية بواسطة ناريمان جمال عبدالله
                      الصحبة الصالحة
                      جميلة جدا الحلقة وربنا يتقبل دعائنا لك يا استاذ عمرو
                      اهم فتره للاصدقاء هي فترة الجامعه فاذا كان الاختيار موفق وسليم فكل شئ هيكون باذن الله فى مكانه الصحيح
                      اذكر استاذى الفاضل فى اول عام لى فى الجامعه تعرفت على الكثير
                      طبيعي مرحله جديده وبنشوف ناس تانيه من بلاد اخرى وكانت لخبطة
                      وعدم استقرار وكل ما ارتاح لزميله القى منها سلوك او شئ لا يتمشى مع تربيتى واخلاقى
                      فكنت ابقى العلاقه بود ولكن لا اتنازل عن مبادئى وهذا بفضل ربنا وكرمه مش شطارتى وفى نفس الوقت ابحث عن ماهى تكون عون لى فى طاعتى ودراستى
                      والحمد لله الصحبه الصالحه بعد سنه معاناه من الوحده
                      اكرمنى الله ببنات اخوات حقا واكتر من الاخوات ونحن الان على صله دائمه وود وطاعه
                      وربنا يرزقنا الصحبه الصالحه والعمل الصالح.
                      جميل اوي انك ختمتي مداخلتك أن ربنا يرزقك مش بس الصحبة الصالحة ولكن كمان معها العمل الصالح وهذا هو أصلا هدف الصحبة الصالحة ان نتعاون على العمل الصالح (وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر )

المشاركة الأصلية بواسطة M.O.H.A.M.E.D

ازيك يا استاذ عمرو .. ان اء الله بخير
                        اللهم بلغنا جميعا ليله القدر

الحلقه جميله اوي ومهمه جدا للشباب بالزات عشان الناس بتصاحب ومتكنش عارفه تصرفات الشخص اللي صحبته دا ايه او بعني اصح بيدبس ف الناس دي وبيبقي معاهم طول الوقت بسبب انه مخترش كويس
                        انا اول مادخلت الجامعه مكنش في حد اعرفه كنت لوحدي لحد ما اتصاحبت على كام واحد كدا انا ف الاول كنت فرحان اني خلاص مش هعد لوحدي تاني ف الجامعه ومش هحضر محاضرات لوحدي تاني ولما اغيب الاقي حد يجيبلي المحاضرات (مش مصلحه والله ) بس احتياطي
                        المهم الصحاب دول يا استاذ عمرو طلعوا في قمه السلبيه .. وانا كمان كنت سلبي زيهم للأسف طبعا بس فوقت لنفسي وقربت من ربنا والحمد لله ربنا هداني ولاقيت ان مش دول الصحاب اللي يناسبوني الطريق دا كنت لما اقول لحد تعالا نصلي يقولي انت هتعملي فيها شيخ وكلام من دا بعدت عنهم بس بردو بحاول اكلمهم ف موضوع التدين وان شاء الله ربنا يهديهم
                        فقررت اني اصاحب حد يعيني على كل حاجة صح ويشجعني مش ف الدين بس ف الدراسه وف المجتمع كمان اعدت ادور وادعي ف الصلاه (اللهم اجمعني بالصحبه الصالحه) وف الاخر لاقيته ف الجامع واحد كنت بسلم عليه زمان كان هو رايح الجامع واحنا خارجين نتفسح .. عرفت قيمته دلوقتي والحمد لله قربت منه وبقيت أسئله ف حجات ف الدين كتير هو عشان ازهري كان على طول بيفدني يعني وبقينا نصلي مع بعض ف الجامع الحمد لله
                        وكل دا طبعا بفضل ربنا عشان دعيته ف ايام زي دي والحمد لله على كل شيء

بجد انا بنصح كل واحد صحابه سلبيين مش ف الدين بس يحاول ميقربش منهم اوي وميقلدهمش ف كل حاجة يخليهم معاه عادي عشان يحاوللوا هم يقلدوه ف الصح بس ف نفس الوقت يقرب للأحسن عشان والله الصحاب دول الشيئ الاساسي بعد الاهل عشان بيبقي معاهم طول الوقت وبيحكلهم على كل حاجة
                        ...........................
                        شكرا يا استاذنا العظيم استاذ عمرو خالد انا بحبك ف الله وحضرتك فعلا قدوة لكل شاب عايز يحقق ويعمل حاجة ف حياته ولربنا
                        جزاك الله كل خير ويارب يبلغنا ليله القدر
                        وصلي الله وسلم على سيدنا محمد وعلي اله وصحبه وسلم

والسلام عليكم ورحمه الله

يا تري يا محمد سمعت أغنية سامي يوسف الجديدة عن اسماء الله الحسنى .. هي فعلا جميلة

المشاركة الأصلية بواسطة bouchra20
                          جزاك الله ألف خير يا استاد عمرو خالد
                          تعبت نفسيتى لان صديقتى التى أحببتها في الله تغيرت كثيرا معي
                          أدعوا الله معى يا عمرو خالد أن يعوضنى الله خيرا منها
                          يا بشرى حاولي معاها ..أصبري الزمن جزء من العلاج احيانا نبعد فترة فنقرب اكثر وأكثر فاصبري ولا تفقديها

المشاركة الأصلية بواسطة rami4
                            بسم الله الرحمن الرحيم ..
                            الله يعزك أستاذي وابي الغالي على قلبي الحبيب .
                            الحمد لله رب العالمين أصحابي كلهم من الصالحين .. الايجابيين ...الهادفين .
                            هل عرفت من هم .... إنهم كلهم من صناع الحياة ..
                            تعرفنا على بعضنا من الموقع وها نحن الأن أعز من الاخوة ...
                            نحب بعضنا البعض ... ندعوا لبعض .. نجتمع على ذكر الله .. نفكر ببعض .. نعمل مشاريع خيرية مع بعض ... نواسي بعض ...
                            الحمد لله رب العالمين على هذه النعمة التي أعطانا إياها .

لكن هل تعلم من السبب ....

إنه أنت ... أنت الذي جمعنا ... بسببك أنت وضعنا أهدافا لحياتنا .....

صحيح أننا نواجه بعض المشاكل ولكننا صابرين .... بإذن الله ...

ادعو لنا ارجوك .......

سلم لي على أم عليّ وعليّ وعمر .... الحبيب
                            حاضر يوصل سلامك يا اخي الحبيب ... يا علي رامي بيسلم عليك

المشاركة الأصلية بواسطة mostafa_fanan
                              أخى الكبير و أستاذى أ / عمرو خالد
                              اولا
                              شكرا جزيلا لك وجزاك الله كل خير على ردك على مشاركتى ولا تتخيل مدى فرحى وسعادتى عندما قمت بالرد عليها وقلتلى ( وحشنى يا مصطفى ) انت وحشنى اكتر بكتير يا أ / عمرو وحشنى اوىىىىىىىىىى وانا كنت ظننت انك مضايق منى فى حاجة لأنك مابتردش عليه من اول رمضان وحضرتك قولتلى تواصل معايا فى اقرب وقت وبتصل وبرضو حضرتك مابتردش ياريت حضرتك تقولى اتواصل ازاى انا عاوز اكلمك يا أ / عمرو انا كنت حاسس انى ازعجتك عشان كده كنت فاكر انك مضايق
                              انا الحمد لله اقتربت من الأنتهاء من فيديو الرسوم المتحركة الجديد الخاص بالجنه فى بيوتنا والحقيقة هو مش حيبقى فيديو واحد لأن كل فيديو بيعبر عن موقف مابين طرفين من الأسرة فأنا قولت ابدأ بموقف مابين اب وبنته وهو موقف عاطفى واذا عجبك اشتغل فى الى بعده
                              وحسميه ( بنتى ) و يارب يعجبك
                              ثانيا
                              عندما سمعتك تتحدث عن الأخوة فى الله والصحبة الصالحة والعاطفة بين الأخ و أخوه والصديق وصديقه اول من فكرت فيه فهو انت يا أستاذ عمرو فأنا للأسف لا يوجد لدى صحبة صالحة الا قليل جداااااااااا او يمكن القول لى اصدقاء ولكن متناوبون مابين ذلك وذاك
                              والله يا أستاذ عمرو انى احبك احبك احبك فى الله
                              وأشعر بنفس العاطفة التى تتحدث عنها فى هذه الأيام
                              ودائما اقول اخى الكبير لأنك بالفعل فى مقام أخى الكبير
                              ورغم قلة اصدقائى أمس ذهبت وقمت الليل مع صديق لى ورغم ان المسجد بعيد الا اننى كنت حريص ان اذهب حتى لا اكون بمفردى فى مسجد قريب ويكون معى الصحبة
                              ولأننى احبك احبك احبك فى الله
                              فكرت ولى طلب و انا اسف جدا اننى اطلبه هنا على المنتدى وذلك لأننى من اول رمضان اتصل بك ولكنك لا ترد فأرجوك أرجوك يا أ / عمرو اريد ان اعتكف معك الخمس ليالى الباقية
                              أرجوك انا احتاج اليك يا أ / عمرو
                              واحساسى اننى سأتغير تماما بعد رمضان اذا اعتكفت معك هذه الليالى الخمس لأن نفسى غير ثابتة اذنب ثم ارجع عن الذنب ثم اذنب ثم ارجع
                              ارجوك يا أ / عمرو
                              تواصل معي يا مصطفي بعد رمضان من فضلك أنا منتظرك بشدة

المشاركة الأصلية بواسطة ahmed ehab awad
                                [align=center]بسم الله الرحمن الرحيم [/align]
                                أ/عمر إحنا وراك للابد وحتي نصلح حالنا
                                شـكـرآ وبارك الله فيك خيـــرا ...
                                أ/عمر إني أحبك في الله
                                أ/عمر انا مصري بدرس في امريكا وتعبان اوي وخايف اوي أقع.
                                ممكن تنصحني اعمل أيه
                                ونفسي ابأ سفير الإسلام في امريكا لو سمحت إنصحني
                                إدعيلي لو سمحت
                                أحبك الله يا احمد .. وأنا قادم لالقاء محاضرتان في كليفرونيا من 9 إلي 19 نوفمبر احب التقي بيك هناك

يعمل...
                                X