إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

ضع هدفا لاسرتك

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

جزاك الله خيرا حلقة فى منتهى الاهمية وانبهرت بالنموذج الرائع للحاج حمد الذى حفظ القراءن وعلمه لبناته الاربعة ووضع هدف جميل
    رغم انه رجل بسيط للغاية وحضرتك زى ما ذكرت الموضوع صعب وليس سهل ادعوا الله ان يعيينا على ذلك انا دائما ادعوا الله ان يرزقنى بالزوج الصالح لنعين بعض على طاعة الله ويكون هدفنا ارضاء الله عز وجل وننشئ بيت مسلم يكون قبلة زى ما حضرتك ذكرت واطفال
    نربيهم احسن تربية ليعزوا الاسلام وينصروا الاسلام وندخل سويا الجنة باذن الله ارجوا استاذى ان تدعوا لى بالزوج الصالح فى هذه الايام المباركة امانة لو قرات مشاركتى ان تدعوا
    لى ونحن فى انتظار حضرتك ليلا اتمنى من الله
    ان استطيع الدخول لان التحميل والضغط على الموقع بيكون شديد جدا خاصة فى وجود حضرتك الله المستعان جزاك الله عنا خير الدنيا والاخرةاللهم امين

التعديل الأخير تم بواسطة هابى5; الساعة 03-10-2007, 04:23 AM.

بسم الله الرحمن الرحيم

اسرتى كان ليها هدف مشترك كل هدفها هو انى انجح فى الدراسة انا و اخوتى
      وبالفعل كرمنى الله وتفوقت فى دراستى وانهيتها وحصلت على عمل اما بالنسبه لهدفهم الثانى فلم يتحقق لان اخوتى قد توفيا ولم يعد هناك ابناء سواى
      ولكن لم تضع اسرتى اهداف اخرى لها بعد ذلك
      وهذا ادى الى التباعد الاسرى حاليا

اشعر بمسئولية تجاة اسرتى ونفسى اسعدهم واخرجهم مما هم فية ولا اعرف كيف

[align=center]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
        أنا شاهدت الحلقة جزاك الله خيرا عليها وفكرة هدف مشترك للأسرة فكرة جميلة جدا ورائعة .
        ونحن فكرنا في هدف أولي ربما كان بسيطا لكنه دو أهمية كبيرة وإدا نجحنا في تحقيقه وأسأل الله أن يعيننا سنتقدم كثيرا وستصبح أسرتنا أقوى وعندها سنفكر في ما هو أكبر وأوسع.
        أرجوا منك أستادي الفاضل أن تدعو لنا كثيرا بالتوفيق ثم أتمنى منك إدا قرأت مشاركتي أن نتواصل لأنني محتاجة جدا لتوجيهاتك ورأيك في أمر خاص وهام جدا
        بالله عليك.
        وجزاك الله خيرا عنا وعن الأمة جمعاء وجعل عملك في ميزان حسناتك يوم القيامة.[/align]

شكرا ليك أستاذى الحبيب عمرو.....حلقة اليوم كعادة كل الحلقات رائعة.....جزاك الله خيرا وسدد خطاك....منتظرين حضرتك ان شاء الله بس ادعيلنا ياأستاذ عمرو وادعى لوالدتى بالرحمة.....
          it's just when u make a difference ... u deserve ur life

offline for sometime

salamu alaikum war7amtullah wabarakatu my dear brother Amr Khaled

I will tell you the goals for my current family inshAllah after I watch the episodde, but I would love to share with you my goals for my future family inshAllah f

For my future family I really have this big dream that my family will be ideal in everything. Most importantly the way me and my husband will treat each other. I really hope we will be role models for all the other families, as I hope my husband and I will treat each other just like the prophet (salahu Allahu 3alaihi wasalam) used to treat his wives.
            I have been listening very closely to the way our beloved prophet (salah Allahu3 aliahi wasalam) used to treat his wives and his children and how wonderful and peaceful his house is, and ever since I have had this dream that Allah will help me accomplish inshAllah and it will be that our house will be just like our prophet's house inshAllah.

I also have a goal that my children will be very well- mannered and will do something for our religion . I have a dream that every single Friday in each week, my whole family will meet and we will discuss islamic issues, and read quran together as well as make dua togehter at the end.

And I also have a dream that our house will be a peaceful place and open always for anyone who is planning to calm down.

I really hope these goals will be accomplished inshAllah..I would seriously LOVE to hear your opinion about my goals. and please please make dua for me that Allah helps me meet such a man (el zawj el saleh) that will help me accomplish this. Pleae don't forget me from your dua in these last ten blessed days. The only thing I ask of you is just please please make dua for me..

Rabbina yekremak weykhaleek lel ummah..we yefta7ha 3alaiki ya Raaaaaaaaaaaab.. I would really appreciate your opinion about my goals and please give me more ideas if possible.
            ba7ebak fellah
            jazaka Allah kul khair
            fe amanellah
            your daughter
            التعديل الأخير تم بواسطة i luv islam; الساعة 02-10-2007, 08:26 PM.

طبعا ان شاء الله نكون في الموعد مع الحلقة المباشرة
              و ان شاء الله الكل يتأهب للدعاء و التضرع الى الله عز وجل
              لكن اعتقد ان عديد من الاخوة سيعانون من بطئ الكونكشن
              لذلك اتمنى من المسؤولين ان يقوم بتسجبل الحلقة

Dear Brotehr Amr Khaled

Dear grand brother amr Khaled

the episode of today is so imporatant

this is my aim but in another point of view

I will take my time and gather my idea to orginize the meeting : first with my brother and secand with my sister and after I will see how to gather my familly intelegent manner

thanks ALLAHs gives me the power to participate from in this disussion evry day about the episodes of Aljana fi Bouyitina

Tommorow I will orginize my ideas and write you tomorow

take care

physique

السلام عليكم
                  أ.عمرو بجد حلقة النهاردة انا شايفاها من اهم الحلقات اللي ممكن لو اتحققت الفكرة فيها تتحقق اهداف كل الحلقات اللي فاتت
                  انا ماما كانت بتتفرج معايا و بالرغم من كدة بردو الموضوع صعب يا رب يسهل انا عندي افكار كتير و بس اللي يعرف يقنع بقى

ادعيلنا يا أ.عمرو و ان شاء الله معاك في اللقاء الحي النهردة

بسم الله الرحمان الرحيم
                    السلام على من إتبع الهدى وحضرتكم منهم
                    الله يا استاذنا الغالي حلقة جملية جدا وفريدة من ونوعها جدا و الفكرة نفسها هيلة
                    و فعلا إحنا متبعين السستم دا
                    إحنا عندنا 3 أهداف
                    1 إن بابا يبني جامع بأسم جدتي الله يرحمها
                    2 إني اختي تكمل دراستها و تكون مهندسة شطرة و دا حلمنا كلنا
                    3 إني أجنح في شغلي و أبني مدرسة كبيرة زي مركز في المنطقة بتعتي للأطفال اليتامى و إلي إمكانيتهم المادية صعبة ودى حلم حياتي نفسي أحقق
                    هم دول أهدفنا
                    أعزك الله يا أستاذي الفاضل و جازاك عنا كل خير
                    و شكرا لحضرتكم
                    و صلي اللهم و سلم و بارك على سيدنا و حبيب قلوبنا سيدنا و حبيبنا المصطفى و على آله و صحبه أجمعين
                    و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
                    أختكم في الله عبير من تونس

جزاك الله تعالى أستاذنا الفاضل عمرو خالد كل خير

من الطبيعي بعد أن بنينا أسرة على الحب و التفاهم و التراحم و الأمانة

و الصدق و الوفاء و الاخلاص , و كل هذه الأخلاق الكريمة الذي تربينا عليها

في بيت العائلة الكبير أي بيت أمي و أبي الذي كان حلمهم و هدفهم الأول

هو العلم أن نصل الى أعلى الشهادات , و الحمد لله حصل هذا يعني تحقق هدف

أمي و أبي و حصلنا على التحصيل الجامعي و أعلى الشهادات , أما الآن جاء دورنا

في تحقيق أهداف أسرتي الصغيرة , أولآ فكرنا أنا و زوجي بوضع أساس لهذه

الأسرة و هي أن نربي الأطفال على الأخلاق الكريمة و معرفة ما هو الصح

و ما هو الغلط , خاصة ونحن في الغرب , أيضآ زوجي ليس عربي الجنسية

و من حضارة أخرى , و من لغة أخرى , لذالك يجب أن نأخذ كل هذه الأمور بعين الاعتبار

و أن يكون خطة وسط بين حضارتي و لغتي العربية و حضارة و لغة الأب , و حضارة

و لغة الغرب , لذالك و ضعنا أهداف قريبة و صفيرة و أهداف بعيدة و كبيرة ,

كانت من الأهداف القريبة الصغيرة أن أعلم أطفالي الأخلاق الاسلامية و بلغتي العربية

و تعليمهم الصلاة و صور صغيرة من القرآن الكريم و كنت أشجعهم و أعطيهم جائزة

للذي يحفظ أول لذالك كانوا يتسابقوا على الحفظ , و المشكلة هنا أن أولادي

لا يستطيعون الكتابة بالعربي , لذالك من أهدافي القريبة هو تعليمهم اللغة العربية

و ذالك لكي يستطيعوا أن يقرأو القرآن الكريم , أما هدف الأسرة الأكبر هو مستقبل

الأولاد و الذي يجب أن يكون هدف يخدم المجتمع و يطوره من خلال التحصيل العلمي

و الذي أرجوا أن يوفقنا الله تعالى في تحقيق أهدافنا من أجل نشر الخير في المعمورة

و أيضآ يمكن أن نفيد بلادنا بالعلم الحديث و الخبرات العلمية , أما أنا شخصيآ

ف هدفي الكبير الآن هو نصر دين الاسلام في الغرب و نصر رسولنا الكريم

رسول البشرية رسول الرحمة رسول السلام , صلى الله عليه و سلم , هذا هدفي

الذي أسعى اليه الآن و أدعوا الله تعالى أن يحققه لي

و دائمآ هناك حلول لكل المشاكل لكي تشرق الجنة في بيوتنا

و تحياتي لكم من كوبنهاكن ,,, أختكم سيسيليا seselia
                      التعديل الأخير تم بواسطة seselia; الساعة 02-10-2007, 11:27 PM.
                      اللهم إنك عفو تحب العفو فاعفوا عنا

الاهداف كثيرة لكن كيف المضى نحو الهدف
                        أصبح الاحلام مغلوله
                        من الزوج المستبد الى قيود المجتمع المقصود به كلام الناس

نداء إلى كل محبى الأساذ عمرو خالد
                          النية: إدخال السرور على أخ مسلم فى العشر الأواخر من رمضان

فى خلال الفترة الأخيرة وجدنا هجوم عنيف على الأستاذ عمرو خالد فى كل وسائل الإعلام و لا نعرف من يقف وراءه ولا لمصلحة من يكون هذا الهجوم.

إننا هنا لسنا بصدد الدفاع عن الأستاذ عمرو ولا الرد على هؤلاء القوم فإن الله يدافع عن المؤمنين ، ولكن الأستاذ عمرو بشر مثلنا يحتاج إلى المساندة والتدعيم النفسى ولا يوجد أكثر مننا يمكن أن يقوم بهذا الواجب.

ننتهز فرصة العشر الأواخر من رمضان وفرصة وجود الأستاذ عمرو خالد معنا على المنتدى وأن نقدم لة برقية شكر وتدعيم نقول له جزاكم الله أستاذ عمرو عنا خيرالجزاء بارك الله فيك وأعزك الله ورزقك الإخلاص و حفظك من كل شر ومن كل حاقد او حاسد. ونقول لك يأستاذ عمرولا تبالى بما يقولون وسلم امرك للباري عزل وجل وأعلم أن الشجرة المثمرة هى التى تقذف دائما بالطوب. لكن بإذن الله ستكون دائما كتلك الشجرة المثمرة يرميك الناس بالحجر فترد عليهم بالثمر.

عاوزين نقولك يأستاذ عمرو إن الله مطلع على القلوب وعارف كل واحد نيتة إية وموعد الناس جميعا يوم القيامة يفصل بينهم. ونحن جميعا نعلم مدى إخلاصك ولا نزكيك على الله. ( رَّبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِي نُفُوسِكُمْ إِن تَكُونُواْ صَالِحِينَ فَإِنَّهُ كَانَ لِلأَوَّابِينَ غَفُورًا (

أحنا عاوزين مليون جواب وايميل ومشاركة على المنتدى تدعم الأستاذ عمرو خالد وتقول لة أننا بنحبك فى الله ذى ما أنت بتحبنا . ذى ما هو جمعنا على طاعة الله سبحانة وتعالى المفروض أن نجتمع على أن نعطية الأمل ونقول له اللى أنت بتعملة مش ممكن يضيع أبدا لأنه من كان الله دام وأتصل ومن كان لغير الله انقطع وانفصل.

أرجو من إدارة الموقع ومحبى الأستاذ عمرو خالد أخذ هذا الموضوع بمحمل الجد بحيث أننا نبدأ بهذا العمل من أول ليلة من ليالى العشر الأواخر وتكون نيتنا فيها هى إدخال السرور على أخ مسلم فى العشر الأواخر من رمضان.

هل تشاركونى فى الرأى ؟؟ ما رأيكم ؟؟؟
                          بارك الله فيكمالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صعب تنفيذ الحلقه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                            الحلقه طبعا كانت جميله وفكرتها كمان كانت جميله ونادر لما عائله تنفذها .. يعنى هو بالنسبه لتنفيذ الحلقه مش عارفه ليه حاسه انه صعب تنفيذها ... انا مش عارفه انفذها ازاى مع اخواتى يعنى ازاى اقول لاختى الاكبر منى تعالى ننفذ الهدف الفلانى مع بعض يعنى احنا كل واحد له هدف لانها فى كليه طب وانا فى كليه حاسبات يعنى مستحيل هاتسمعلى وكمان اخوى الاصغر منى مش هايسمعلى وانا بصراحه قعدت افكر فى هدف جماعى ينفعنا كلنا بس مالقيتش .. يعنى انا بكافح علشان احقق هدفى وهو انى اعمل عمل كويس يفيد الاسلام واقابل بيه ربنا فى مجال عملى فى المستقبل واختى كمان بس بجد فكرت كتير فى هدف جماعى بس مش لاقيه .... على فكره انا لاول مره تقريبا اتشجعت وقعدت اتكلم مع اخويا فى موضوع انه يذاكر ويسمع الكلام ويبطل عصبيه وهو استجاب لكده بس مش قوى يعنى لسه عصبى بس انا وراه ان شاء الله لغايه لما يذاكر ويسمع الكلام .. كلمته بلغه العاطفه وبنفذ اللى حضرتك تقول عليه بالنسبه لبر الوالدين .. انا الحمد لله كنت بعمل السبعه مع ماما بس بابا واحده فيهم كانت واقعه منى وهى انى كنت بظهر الضيق لما يزعقلى بس مش دايما يعنى
                            بس طبعا هابطل العاده ديه وفعلا عملت كده من يومين ...
                            على فكره انا بدعى لحضرتك كل يوم زى ما وعدت حضرتك ومن قلبى والله ... نفسى ان حضرتك تدعيلى وتدعلى لاخويا انه يتهدى على يدى
                            ابنتك :دينا
                            التعديل الأخير تم بواسطة Eng\ Dina; الساعة 03-10-2007, 08:05 AM.

[align=center]الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

أستاذي ومعلمي الفاضل : عمرو خالد
                              أود أن أشكرك كثيرا على جهودك التي تبذلها لنهضه هذه الامة
                              وجزاك الله كل خير
                              وأشكرك لأنك ساعدتني كثيرا هذه الايام خصوصا للتقرب أكثر للبارئ عز وجل
                              ويا رب أستمر على هذا النحو

أدعو لي كي يثبتني الله على دينه ويرضى عني ويجمعني بحضرتكم ورسوله الاعظم في جنة الفردوس أن شاء الله
                              وكما أود أن أشكرك على برنامجك الرائع الجنه في بيوتنا
                              واتمنى ان يرزقني الله بالزوج الصالح المتقي لربه وأن يرزقني ربي بذريه صالحه ونكون أسرة تفيد الاسلام والامة
                              وعندها أعدك سأطبق كي القواعد التي ذكرتها بحلقات الجنه في بيوتنا
                              أدعو لي جميعا .. بارككم الله
                              وأنا وكل أخواتي منتظرين حضرتك اليوم مباشر وعلى الهوا

تلميذتك د.جنان من العراق[/align]

جزاك الله عنا كل الخير
                                استاذنا الفاضل..أنا وأسرتي حددنا هدفنا من زمان من أيام حلقات صناع الحياه..لم ننسى المشاريع والدروس من صناع الحياه ما زلنا مستمرين في العمل بها من مكافحه التدخين والأيجابيه وتوزيع الملابس والمساعدات ....والحمدلله..
                                1)هدفنا أولا رضا الله ونيتنا في كل عمل خالصا لوجه الله سبحانه وتعالى..
                                2)هدفنا كان بناء مستشفى أن شاء الله يديره أولادي الأطباء..كتبت على غرفه كل واحد الدكتور وأسمه..وأشتريت لهم أدوات الطبيب ودايما كانوا يلعبوا فيها .. والآن والحمدلله.. أبني الكبير سنه ثالثه طب أسنان وأبني الثاني سنه أولى طب بشري..بنتي بعد سنتين بمشيئة الله تخلص المدرسه وبدها تكون طبيبه نسائيه عشان تستر على نساء المسلمين..وبنتي الصغيره بدها تكون طبيبه أطفال عشان بتحبهم كتير ..الله يوفقهم ويحققوا ما أرادوا..
                                بالنسبه للمستشفى فقد أشترينا الأرض اللي رح نبنيها عليها والحمدلله وفتحنا حساب في البنك كل واحد يشارك ويحط في الحساب بالتساوي عشان يتعاونوا في البناء ويشعروا بقيمتها..
                                وزوجي يقوم بتدريس مجموعه من الأيتام حتى يعملوا معنا بعون الله.. والأولاد قالوا بدهم قسم خاص للمحتاجين..ورح يصيروا يروحوا لمراكز الأيتام ويعالجوهم بالمجان أن شاء الله..
                                3)في هدف كمان هو الأصلاح بين الناس ..نصالح أي ناس متزاعلين من بعض.. والحمدلله رب العالمين ..كتير ناس صالحناهم مع بعض الفضل لله ثم دروسك وأشرطتك في الأخلاق ..
                                زوجي يصلح في عمله ..وأولادي مع أصحابهم وأهلهم.. وأنا مع الأقرباء والأهل..
                                4)الحمدلله أهداف كتيره حققناها وأهداف بدنا نحققها..ومستمرين في مساعده الناس وتوعيتهم..
                                الله يقدرنا لنهضه الأمه الأسلاميه ونشر السلام..الله يهدي شباب وبنات المسلمين..
                                الله يوفقك ويثبتك وينصرك ويسدد خطاك يارب..
                                التعديل الأخير تم بواسطة سنا; الساعة 02-10-2007, 07:24 PM.

يعمل...
                                X