إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة 17 - العقوبة 2

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة blla
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    لا اجد من الكلمات ماتعبر عن احساسى فاشعر بنور يضيئ شيئا فشيئا ويزداد كلما سمعت كلماتك
    فانا الحمد لله احب الله ورسولة ولكن كنت اشعر انى احب رسول الله لانة رسول الله لم اكن اعلم لماذا ولكن تملكنى حبة منذ ان سمعتك تحكى سيرتة فصرت احلم به وبسماحتة ولكنى اريد ان اسال سوال يلح على تفكيرى هل نجد فى مثل هذا الزمن من يقتضى به فحياتة وسلوكة؟؟؟؟؟
    انا يتيمة الاب ولا اتذكر عنة شيئا فكم تمنيت ان يكون فدنيانا لاشعر بجمال اقتضاءه برسول الله
    ولى طلب ارجوك فانا احتاج الى ان اسمع عن رسول الله الزوج اريد ان يقتضى كل زوج بالرسول فاهتمامة مع زوجاتة ولم شمل اسرتة
    وشكرا لك بارك الله فيك وفزوجتك واولادك وازاد من ميزان حسناتك
    اسال الله أن يرحم والدك ويجمعك معه في الجنة وهناك مجموعة حلقات عن النبي الزوج ستجديها على الموقع ضمن سلسلة زوجات الرسول
    ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

المشاركة الأصلية بواسطة حـبـة الندى
      بسم الله الرحمن الرحيم

بارك الله فيك يا أ/ عمرو
      تسمحلى أطول على حضرتك شويه معلش
      أنا من زمان تقدر تقول من 3 سنين كان نفسى أبعت لحضرتك وترد عليا
      لكن قلت أكتب المرادى يمكن ألاقى من حضرتك الرد الى يرحنى ويزيل همى
      أ/ عمرو كما ذكرت لحضرتك من قبل أن منزلى ومنازل زملائى بتتعامل بهذه الطرق التى ترفضها حضرتك ونرفضها جميعا"

أ/عمرو أنا بجد تعبت جدا" جدا"
      وبعد مجربت كل الطرق مع والدى ومنفعتش فمش قدره أعمل حاجه تانى
      لايكلف الله نفسا" الا وسعها
      يعنى هدى لحضرتك مثال بسيط
      اليوم حولت أكلم مع والدى فى موضوع العمل الخيرى
      وأتناقش معاه
      كان رده عليا أنتى مش كنتى سبتى الجمعيه خلاص
      قلتله أه
      عشان أنت كنت عايز كده
      قالى طاب هترجعى ليه تانى
      قلتله عشان أنا نفسى أرجع
      المهم حولنا نتناقش طبعا" طريقه نقاش والدى مكنتش عادى بالهدوء ده
      فى الاخر قالى أعملى الى عايزاه
      قلتله نفسى تتناقش معى وتقتنع مش مسألة أعمل الى عايزاه
      المهم يا أ/عمرو
      أنا كل يوم بخرج من صلاة التراويح وبنتأخر شويه مع أصحابى نصف ساعه بعد الصلاه بنعض نتناقش فى شغل الجمعيه والحلقات الى على قناة أقرا وبرنامج حضرتك
      وكل يوم برجع كده
      مكنش والدى بيكلم والمرادى لما قلتله نزله الجمعيه وبعد مرجعت من الصلاه كلمنى بشده ومفيش تأخير
      أنا كنت فى الغالب بنزل العمل الخيرى دون علمه لأنه لما بيعرف بيشد جامد وخلافه
      رجعت حسيت بصراحه أنى كرهه والدى
      لأكتر من سبب
      زمان لما والدى ربانا وأحنا صغير قال كلمه مش عرفه أنساها
      أنا مش عايزكم تحبونى أنا عايزكم تخافوا منى أو تحترمونى
      ربانا على كده
      الكلمه ديه من وأنا تقريبا كنت فى أبتادائى
      معرفتش أنساها وسابت أثر كبير جوايا
      ده غير الشده والتعامل فى أنى لازم أتربى زى زمنه مش زمنى
      غير مقتنع بالنت ولا العمل الخيرى ( الخير أعمله فى البيت ) لكن أقوله فيها أيه لو نوازن
      مفيش أى أستجابه
      مش قدره أحبه لأنى بحس أن بيضغط على حلمى على أعصابى على طموحى عليا كبنت وكأنسانه
      مينفعش أعيش زمن جدتى وعمتى وأنا فى زمن التكنولوجيا والشغل والعطاء والبذل
      عرفه أن ربنا أمرنى ببره وعرفه أنه تعب كتير فى تربيتنا
      لكن
      عارف يا أ/ عمرو
      لما حضرتك ذكرت الحديث الشريف فى حلقه ؟أمس (تقريبأ معناه أن الأب كمان هيتحاسب )
      أشفقت على والدى
      لأنى محستش بوالدى على مدار حياتى كلها كأب
      كل الى حسيته نحيته أن أسمه جمب أسمى
      محستش بحنان ولا إحترام لينا
      أناعرفه أنه أكيد بيخاف علينا
      لكن أنا تعبت ونفسى فى حل نهائى وعملى
      أعمل بدون علمه ولا ده حرام عليا
      مش قدره أحبه
      كرهته ليه كمان
      لأنى لما رد عليا قالى أدى الى كانت عايزه تعض تكلم معايا
      أ/ عمرو أنا بيا كلام كتير ألمنى وواجعنى
      مش قدره أكتب
      ومش عرفه أخذ موقف نحيته ولا أعمل أيه محتاره جدا" فى أزاى أتعامل معاه
      ونفسى أوصل لبر الأمان
      ونفسى أتواصل مع حضرتك
      نفسى أرتاح من ناحية والدى
      ردك عليا مهما كان هنفذه
      لكن أنا سلكت كل الطرق معاه
      وأنا بيا طاقه وحلم وأمل فى مساعدة الناس وتغير ماحولى
      بالله عليك لاتترك رسالتى دون رد يريحنى
      وأسفه على الإطاله وأنى بطلب إن حضرتك ترد عليا كمان المرادى أنا عرفه أن فى ناس أخرى محتاجه أن حضرتك ترد عليها
      لكن فعلا" أنا بقالى سنين نفسى أكلم مع حضرتك فى هذه المشكله ويمكن حولت أصغر الصوره عشان وقت حضرتك
      سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
      يا حبة الندي شاهدي حلقة غدا عن بر الوالدين ثم نتكلم بعدها كيف نتصرف مع والدك

المشاركة الأصلية بواسطة نانو احمد سيد
        الحلقه رائعه وبجد نفسي بابا يشفها بجد بحبك فى الله
        جزاك الله خيرا وسجلي الحلقات علشان بابا يشوفها

المشاركة الأصلية بواسطة اطلالة قمر
          السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

حلقة رااااااائعة جداااااااااااااا و عجبتني اوي قصة ام المحفزة وانت بتحكي قصة اتذكرت موقف عمله بابا معانا و انا صغيرة يعني في ابتدائي كان عايز نحفظ سورة واقعة انا و اخواتي فقرر يعمل مسابقة بينا مين يحفظ سورة كلها وقل لنا الي يحفظ هديه فلوس فكلنا اتحمسنا لفكرة و بدأنا ننفذها
          جزاك الله كل خير عنا ياعمو

اسمحلي يا عمو اقدم لك هدية بسيطة جدااا تعبر عن حبي و احترامي لشخصك و لعائلتك الكريمة الله يحفظكم و يبارك فيكم و يرزقكم دخول الجنة من غير حساب و يبارك لكم في (علي و عمر ) و يرزقكم (عائشة و فاطمة ) اللهم امييييييييييييييييييييييييييين يارب
          ارجووووووووووووووووووووووووووووووك عمو تقبل هديتي متواضعة هل تصميم لاجمل صورة شفتها في حياتي و تحفظها عندك و الله يجعل بيتكم احلـــــــــــــــــــــــــــــــــى الجنة
          لي رجاء ثاني عندك عمو هو ان تبلغ طانط (علا ) سلامي حااااااااااااااار و كبييييييير و حبي لها و شوقي لرأيتها فهي امرأة عظيمة بكل معنى الكلمة (وراء كل رجل عظيم امرأة عظيمة) و كمان تسلم لي على (علي) سكر بسم الله ماشاء الله قمـــــــــــــر الله يحفظه
          اسفة جداااااااااااااااااااااااااااااا عمو طولت عليك اعمل ايه كان كلام ده في قلبي و انت قلت في حلقة لغة عاطفة انك لازم تطلع حبك مش تخليها جوا قلبك و يشهد الله اني احبك في الله و ارجو من الله ان القاك في دنيا قبل الاخرة
          الف شكر لاختي العزيزة ملك الي عملت لي هل تصميم الله يجزاه كل خير

تلميذتك المحبة لك في الله و المخلصة (دلجين)

(ياريت عمو ترد علي و لو تقولي بس انك (قبلت هدية)
          سبحان الله قصة والدك معك تكاد تكون هي نفسها قصة ابو الامام مالك وامه معه .. ربنا يبارك في والدك ووالدتك

المشاركة الأصلية بواسطة Sarya
            السلام عليكم أستاذ عمرو

أنا سعيدة جدا لأنني طبقت أول البدائل التي طرحتها يوم أمس - أي قبل الجزء الثاني من حلقة العقوبة- مع أخي الأصغر وسبحان الله هو الذي أرشدني لاستخدام هذا الأسلوب فهو ذكي جدا وسريع الحفظ جدا ولكنه عنيد ويتعامل بعدم احترام أحيانا وهو مصاب بمرض السكر منذ كان في الرابعة من عمره
            أسألكم بالله أن تدعو له بالشفااااء العاااااااااجل

الذي حدث أنه استخدم هاتف أمي المحمول رغم أنه استأذنها ولم تأذن له لأن تكلفة المكالمة عاااالية جدا ثم عندما خاصمته أمي أغلق على نفسه الغرفة ولما أذن المغرب واجتمعنا على مائدة الافطار أخذ والدي يناديه ولم يرد على أبي المهم بعد أن انتهينا من الافطار طلبت منه أن يعيد إبرة الأنسولين إلى الثلاجة فأخذها أخي الأكبر نيابة عنه فقال لي: اليوم محمد فعل ثلاث معروفات، هذه الكلمة لفتت نظري لتصحيح سلوكه فقلت: وماهي؟ فأخذ يعد وأنا أعقد بإصبعي ثم قلت له: وأنت؟ أخذ يعد 1، 2, ثم قال لي: هل تأذنين لي باستخدام كمبيوترك المحمول؟ فقلت له: حسنا ولكن كم من أمر ليس معروفا فعلته اليوم - يقصد بالمعروفات الحسنات- فسكت فقلت له: أولا استخدام هاتف أمي بدون رضاها وعدم ردك على نداء أبي صحيح؟ فأطرق قلت له: من أجل ذلك كان من المفترض ألا أسمح لك أن تستخدم كومبيوتري ولكني سأسامحك هذه المرة وأتمنى ألا تكرر هذا التصرف. وانتهى الأمر
            مارأيك أستاذي؟؟؟

أسألك الدعاء لأخي هذا بالشفاء من مرض السكر الذي أصيب به وهو في الرابعة وأسألكم جميعا إخوتي الدعاء له هو الآن في العاشرة من عمره

دمتم في حفظ الله ورعايته

وأنا كمان سعيد جدا انك طبقتي ما قولناه في الحلقة ربنا يبارك فيك ويرضى عنك

المشاركة الأصلية بواسطة sara2025
              [B][SIZE="3"][COLOR="Blue"]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
              [IMG][/IMG]

معلش بقى انا زهتكم بالرسومات لكن انا بجد عجبانى جدا الفكره الى فى البرنامج واتمنى توصل لكل الناس...هى صحيح الرسمه دى رسمتها قبل الحلقه دى لكن ضفت عليها تعليقات جديده
              اتمنى تدعولى وكلنا ندعى لبعض وبأذن الله عصر النهضه جاى
              جميلة أفكار يا سارة ... وابشرك أن أدارة الموقع سوف تقوم بنتزيل أول كرتون قمتي برسمه على الصفحة الرئيسية للموقع

المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
                جزاك الله خيراأنا سعيد بكلماتك وسعيد أن يكون بيننا في المنتدي مدرسات يدرسنا في الغرب فانت صورة جميلة ومشرفة للمسلمين في الغرب

thanks MR. Amr khaled fo your answering
                اللهم إنك عفو تحب العفو فاعفوا عنا

السلامو عليكم ورحمته الله وبركاته ارجو من حضرتك يا دكتور عمرو ان تجيب عن سوالي بأدله من احاديث وايات قرانيه في يوم كان والدي يصلي في الزاويه بجوار بيتنا وكان هناك رجل مربي دقنه. له مده ياتي بكيس من الحلوي بمبوني ويوزع ع العيال ف العيال بدات تأتي اكتر لتصلي ولكن المشكله انهم تركوا الصلاه وظلوا يلعبون في المسجد من صوت عالي وضحك وضرب احدهم للاخر . وما كان من ابي الا وان نهر الشيخ وقال له دول اهليهم لم يعلموهم الصلاه انت كده بتشوشر علينا في الصلاه والعيال تيجي تاخد البمبوني ومتصليش الراجل كف عن احضار البمبوني والعيال بطلوا يجوا يصلوا .وبعد فتره من الزمن اتي رمضان وتحديدا يوم 22 والناس بيصلوا التراويح العيال دخلوا و غرقوا الناس الي بتصلي بالمياه والي بيصلوا خرجوا من المسجد و ضربوا العيال الي بره المسجد وطلعوا مش هم اللي كبو المياه وكانوا عيال من الشارع التاني وبعديها بالليل واحنا بنتسحر امي بتحكي لنا اللي حصل مع العلم ان انا كنت في الشغل ولم اصلي التراويح . فقلت لاهلي ان من المفروض ان ينصحوهم ويسمعوا كلام عمرو خالد اللي قال النصح ووسائل كتير يجب استخدامها قبل الضرب رد والدي هم قبل كده دخلوا المسجد وعملوا اللي انا قولتو في اول الكلام اللعب والصوت العالي قولت له كان يجب عليك ان تنصح وتعلمهم الصلاه بدلا من ان تخرجهم من المسجد رد علي وقال المفروض اهليهم يعلموهم مش انا قولت له طب انت هتعلمهم وهتاخذ ثواب مع العلم ان اهليهم ناس مبسوطين ومعاهم فلوس وفاتحين محلات في اشهر شارع في السويس شارع النمسا وكلهم بيشتغلوا هناك المهم انا عايز اعرف ردك وايه الحل الامثل واسف اذا كنت طولت عليك .
                  مصطفي محمود

بسم الله الرحمن الرحيم

جزاك الله خيراً وجعلك سبباً لإصلاح العائلات و أعانك الله وكتب لك النجاح والسعاده مع أهل بيتك ان شاء الله

اريد ان أسأل سؤال هل إذا كان ابنك متعود على عقوبة الضرب تقدر تغيروتوقف الضرب وتستعمل البدائل والا من الأول لازم تكون لم تضربه ؟؟؟
                    مع اني لست مع عقوبة الضرب وانا عمري ماما لم تعاقبني بالضرب ولكن انا شايفه انو أحيانا الضرب ينفع ولكن ضرب بنعومه ورقه وليس أمام الناس
                    بارك الله بك وبأولادك
                    آميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــن

اللهم اجعلني مثل الاستاذ عمرو..!

--------------------------------------------------------------------------------

بسم الله الرحمن الرحيم
                      الاستاذ الفاضل /عمرو خالد جزاك الله خيرا كثيرا شاملا على هذه الحقات جميعا وجعل الله ما تقوم به في ميزان حسناتك.
                      ولكن اذا سمحت لي حضرتك انا هشارك بماشركه بسيطه اتحدث بها عن حلقة اليوم من تجارب شخصية مررت بها سواء عن طريقي او عن طريق غيري.
                      لما حضرتك كنت بتذكر ان بدل ما اعاقب كان ممكن احفز وكان ممكن اشارك في تصحيح الامور بنفسي وكان ممكن احسس الشخص المخطئ بمشاعر الاخرين فكنت اتذكر بعض المواقف التى لو فعل فيها ابي معي هذا لكانت النتائج افضل ولو كان فعل هذا في الموقف ذاك لكانت الاستجابة اسرع ولكنه قد فات هذا الوقت .
                      اما الان فسبحان مغير الاحوال وكلمة الان لا تعني انه من مدة قريبة ولكن من فترة كبيرة مثلا 10سنين او ما يقرب ذلك فقد تغيرت الطريقة تماما فوالله العظيم حضرتك بتذكرالطريقة اتذكر عندما فعلها بابا في الموقف او المشكلة الفلانيه
                      وكانه استمع الى البرنامج من قبل وهذا غالبا مع ابي فقط اما امي فقد تغير فقط عند سماعها للبرنامج ولكن الحمد لله في تحسن.
                      وانا طبعا عشان حضرتك قلت ان معاملة الاطفال وهما صغيرين هتتعكس عليهم لما يكبروا عشان كده كنت بطبق نفس الطرق السيئة مع اخوتي الاصغر منى ومع الناس كمان لكن والله لما معاملة بابا اتغيريت من فترة كبيرة معامتلى انا كمان بدات تتغير مع اخوتي وبالذات لما سمعت البرنامج.
                      انا مستني لما حضرتك تتكلم عن بر الوالدين عشان اعرف لحضتك ازاى انا بتفنن في برهم وافرحكم بيا زي ما انا فرحان.
                      انا كنت سمعت حضرتك بتقول ان الصحابة كانوا بيجهزوا لرمضان دعوات خاصه يدعوا بيها الله عزوجل ومكنش بيجي رمضان القادم الا وقد استجاب الله لهم,الدعوات ديه انا مخصصها ل3اشخاص"بابا-ماما-حضرتك(عمرو خالد)". اه والله انا بدعي ليكم في رمضان وغير رمضان في كل مواطن استجابة الدعاء وفي غير كده كمان زي ما بدعي لبابا وماما زي ما بدعي لحضرتك زي ما الامام ابي حنيفه كان بيعمل مع مدرسه ومعلمه اللى علمه وكان السبب في اصلاح حاله.... حضرتك برده علمتني كده
                      اتمني حضرتك تشوف المرة ديه ردي انا كل حلقة بكتب والله بس حضرتك مش بتشوف اكيد التعليق
                      اسف جدا للاطاله
                      نصر2

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...

حقيقة مواضيع جملية للاستاذ خالد واقترح بان يكون كل موضوع حلقة في مجموعة اشرطة للاستاذ خالد باسلوبة الجميل الشيق جزاك الله خيرا

السلام عليكم،

نتقدم نحن، كل أفراد فريق صناع الحياة بالجزائر، بمناسبة حلول عيد الفطر المبارك، بأطيب التهاني و أحر الأماني لكم راجين من الله عز وجل لكم قبول الصالحات من الأعمال و العتق من النار، لكم ولكل عائلاتكم و لكل أصدقائكم و أحبابكم حتى تكون الجنة في بيوتنا.

إخوانكم، صناع الحياة بالجزائر. معا نصنع الحياة

بسم الله الرحمن الرحيم
                              شـكــ وبارك الله فيك ـــرا استاذنا الغالي
                              كانت حلقة اكثر من رائعة والله

اول مشاركه

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
                                انا من عائله لا تظهر الحنان والعاطفه ابدا و لكن نحب بعضنا كثيرا والحمد لله
                                دعوني اتكلم عن ابي قليلا فهو لم يكن له دورا كبيرا في تربيتنا و امي هي التي كانت مستلمه زمام الامور في كل شيئ ومع كل هذا كنا نكن لوالدي الاحترام الشديد وكنا نخاف عندما تقول امي ساقول لوالدكم انكم فعلتم كذا وكذا مع العلم انه لم يرفع يده قط او صوته ولكن كنت اخاف ان ازعله وقد ربيت على الحريه في كل شئ ولم يكن الدين له حيز كبير فعندما قررت ان اتحجب كانت هناك معارضه كبيرة من قبل ابي ولكنه لم يمنعني لاني انا حرة في اختياري
                                انا احب ابي كثيرا مع انه لم يكن له دورا كبيرا في طفولتي ولكن تعلمت منه اشياء كثيرا ربما هو لا يعلمها وارجو له الهدايه لأ ن لا ينقصه الا الصلاة وهو يتمنى هذا ولكنه يخجل من الناس
                                ارجو من الله ان يقوي ايمانه ويهديه
                                والسلام

يعمل...
                                X