إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة 17 - العقوبة 2

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

حلقة جميلة

الحلقة كانت جميلة جداااااااااااااااااااااااااا
    وانا كتبت الخطوات وان شاء الله هانفذها
    وحضرتك كنت فوق الممتاز
    والضحك كان عالى
    ربنا يخليك لينا يارب وتفضل معانا وتفيدنا
    http://forum.amrkhaled.net/image.php...ine=1344122074

[align=center]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
      جزاك الله خيرا استاذنا على هذه الحلقة الرائعة
      عندي سؤال ان اختي الاصغر مني عملت غلطة وعندما عرفت ذلك لم اقلها لوالدي لا انا
      و لا اخي لكن قمنا بمعاقبتها و حرمناها من الجلوس على الحاسوب والى الان لا تجلس الا بموافقتنا .
      اريد ان اعرف من حضرتك هل ما قمنا به صحيح ام خطا ؟؟؟ ارجو ان ترد علي [/align]
      صناع الحياة الدارالبيضاء
      www.shcasa.net

العقوبه 2

بسم الله الرحمن الرحيم
        السلام عليك يا ابي ومعلمي واستاذي عمرو خالد ورحمة الله وبركاته.
        الحلقه رائعه والقيم والقواعد التي وضعتها يا ابي للتعامل مع الاولاد, فعلا تنشأ جيل مستعد للنهضه وهذا املنا ان شاء الله, فأن من اهم هذه القيم هو الاحترام الذي تكلمت عنه خلال هذه الحلقه والحلقه السابقه. لقد بدأت اتكلم مع نفسي وانا اشاهد الحلقه فبدأت اقول انني ان كبرت وتزوجت واصبح لي اولادا سأعاملهم بهذه الطريقه التي تكلمت عنها وسأحاول جاهدة لان ابني جيل همه الوحيد هو العطاء للمسلمين والنهضه السلاميه وسأربيهم على التعاليم الاسلاميه الصحيحه بأذن الله.
        انت يا ابي عمرو اكثر من اب فأنك تعطينا الكثير الكثير فأنت نعم الاب والاخ والصديق لنا وانت تستحق الاحترام والتقدير وتستحق اكثر من ذلك فأنا ادعو الله ان يكافئك من عنده فهو افضل من يكافىء وان شاء الله ستكون مكانتك عاليه وغاليه عند ربنا فقد تعبت كتير .
        ربنا يعزك وينصرك ويرزقك الاخلاص( انا اعرف انك تحب هذه الدعوه, وانا ادعوها لك دائما), وان شاء الله ترى اولادك علي وعمر من الرجال المسلمين المصلحين الصالحين وربنا يخليلك زوجتك الغاليه علا وربنا يقرب ما بينكم كمان وكمان فأنتم نعم العائلة المسلمه ربنا يغفرلكو ويرحمكو ويرزقكو جنات النعيم واعلى المراتب يا رب.
        ادعو لي دائما ارجوك لا تنساني فأنا بدأت اشعر انك معنا هنا وانك فرد من افراد اسرتي الغاليه, ادعو لي بالاخلاص والفوز بالفردوس الاعلى ومرافقة النبي صلى الله عليه وسلم والمشاركه بنهضة الامه الاسلاميه, ارجوك.
        احبك في الله ومعا...نصنع الحياة بأذن الله.
        ابنتك مريم خليل
        التعديل الأخير تم بواسطة مريم خليل; الساعة 30-09-2007, 12:07 PM.
        أمات الحب عُشّاقا...وحُبك يا رب أحياني
        ~ أحبك ربي ~

العقوبه 2

بسم الله الرحمن الرحيم
          السلام عليك يا ابي ومعلمي واستاذي عمرو خالد ورحمة الله وبركاته.
          الحلقه رائعه والقيم والقواعد التي وضعتها يا ابي للتعامل مع الاولاد, فعلا تنشأ جيل مستعد للنهضه وهذا املنا ان شاء الله, فأن من اهم هذه القيم هو الاحترام الذي تكلمت عنه خلال هذه الحلقه والحلقه السابقه. لقد بدأت اتكلم مع نفسي وانا اشاهد الحلقه فبدأت اقول انني ان كبرت وتزوجت واصبح لي اولادا سأعاملهم بهذه الطريقه التي تكلمت عنها وسأحاول جاهدة لان ابني جيل همه الوحيد هو العطاء للمسلمين والنهضه السلاميه وسأربيهم على التعاليم الاسلاميه الصحيحه بأذن الله.
          انت يا ابي عمرو اكثر من اب فأنك تعطينا الكثير الكثير فأنت نعم الاب والاخ والصديق لنا وانت تستحق الاحترام والتقدير وتستحق اكثر من ذلك فأنا ادعو الله ان يكافئك من عنده فهو افضل من يكافىء وان شاء الله ستكون مكانتك عاليه وغاليه عند ربنا فقد تعبت كتير .
          ربنا يعزك وينصرك وينصرك ويرزقك الاخلاص( انا اعرف انك تحب هذه الدعوه, وانا ادعوها لك دائما), وان شاء الله ترى اولادك علي وعمر من الرجال المسلمين المصلحين الصالحين وربنا يخليلك زوجتك الغاليه علا وربنا يقرب ما بينكم كمان وكمان فأنتم نعم العائلة المسلمه ربنا يغفرلكو ويرحمكو ويرزقكو جنات النعيم واعلى المراتب يا رب.
          ادعو لي دائما ارجوك لا تنساني فأنا بدأت اشعر انك معنا هنا وانك فرد من افراد اسرتي الغاليه, ادعو لي بالاخلاص والفوز بالفردوس الاعلى ومرافقة النبي صلى الله عليه وسلم والمشاركه بنهضة الامه الاسلاميه, ارجوك.
          احبك في الله ومعا...نصنع الحياة بأذن الله.
          ابنتك مريم خليل
          أمات الحب عُشّاقا...وحُبك يا رب أحياني
          ~ أحبك ربي ~

السلام عليكم ورحمة الله وبركات
            ربنا يكرمك يا أستاذ عمرو ويفتح عليك ويرزقك الاخلاص
            حلقات رائعة فعلا وحافز لينا على التغير
            يارب اجعلها سبب فى هداية أولادنا وجزاك الله كل خير
            سأحيا بالقرآن

المشاركة الأصلية بواسطة shitat

الحلقة تكملة ممتازة وجد جد جميلة

تهم كل الاطراف
              وتعرينا امام فداحة اخطاءنا اليومية

تحية لاستاذي الكريم
              ولاسرته الطيبة

ولكل المسلمين

جزاك الله خيرا يا Shitat ... وذكية فكرة التوقيع بتاعك
              ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

المشاركة الأصلية بواسطة لن تذل امه قائدها محمد
                السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جزاك الله خير على البرنامك الرائع الجنه فى بيوتنا وانا حاسس انى استفدت منه كتير جدا لان انا شخصيا عندى مشكله كبيره بين امى وابويا وبقلها اكتر من سنيتن على هذا الحال

لدرجه انى السنه الى فاتت انا نزلت السنه فى الكليه... انا فى كليه هندسه...واول مره اعيد سنه بحالها لان المشكله دى نفسيا اثرت عليا ومعرفتش اركز ... واخويا برده للاسف عاد السنه
                وحاولت اعمل زى ما حضرتك قولت فى الحلقات الى فاتت بس للاسف ما فيش فايده
                وحاولت كذا مره اقنعهم يتفرجو على البرنامج مش بيرضو ابدا وانا مش عارف اعمل ايه

حاسس انى فى كابوس مؤلم مش قادر افوق منه

وانا عملت كللل شىء ممكن يتعمل من انى جبت ناس كبيره فى العيله يتكلمو معاهم الموضوه يهدى شويه وبعد اى احتكاك بينهم ترجع المشاكل تانى
                وانا واخويا تعبنا جدا وحسين ان كل الحلول خلصت ومش عارفين نعمل ايه

فا لو حضرتك يا استاذ عمر عندك اى نصيحه ليا وكان نفسى اكون ضيف فى برنامج حضرتك احكى المشكله عشان بجد انا مش عايز اى اسره تقع فيها ويحسو فعلا انهم فى نعمه كبيره

ونفسى احكى المشكله وابويا وامى يشوفو مقدار المعناه الى انا واخويا فيه بسببهم

ارجوك ياريت ترد عليا باى وسيله حتى لو حضرتك تبعت على ايملى وجزاك الله خيرا
                أخي الحبيب أنا شعرت بكل معانتك وأعلم أن البرنامج الجنة في بيوتنا وهذا خبر لعله يسعد من يتابعنا الان لن يتوقف مع نهاية رمضان بل هو ممتد بعد رمضان إن شاء الله لندخل في تفاصيل المشاكل التي لم تناولها في رمضان

المشاركة الأصلية بواسطة اسامه فتحي
                  بسم الله الرحمن الرحيم
                  الاستاذ الفاضل /عمرو خالد جزاك الله خيرا كثيرا شاملا على هذه الحقات جميعا وجعل الله ما تقوم به في ميزان حسناتك.
                  ولكن اذا سمحت لي حضرتك انا هشارك بماشركه بسيطه اتحدث بها عن حلقة اليوم من تجارب شخصية مررت بها سواء عن طريقي او عن طريق غيري.
                  لما حضرتك كنت بتذكر ان بدل ما اعاقب كان ممكن احفز وكان ممكن اشارك في تصحيح الامور بنفسي وكان ممكن احسس الشخص المخطئ بمشاعر الاخرين فكنت اتذكر بعض المواقف التى لو فعل فيها ابي معي هذا لكانت النتائج افضل ولو كان فعل هذا في الموقف ذاك لكانت الاستجابة اسرع ولكنه قد فات هذا الوقت .
                  اما الان فسبحان مغير الاحوال وكلمة الان لا تعني انه من مدة قريبة ولكن من فترة كبيرة مثلا 10سنين او ما يقرب ذلك فقد تغيرت الطريقة تماما فوالله العظيم حضرتك بتذكرالطريقة اتذكر عندما فعلها بابا في الموقف او المشكلة الفلانيه
                  وكانه استمع الى البرنامج من قبل وهذا غالبا مع ابي فقط اما امي فقد تغير فقط عند سماعها للبرنامج ولكن الحمد لله في تحسن.
                  وانا طبعا عشان حضرتك قلت ان معاملة الاطفال وهما صغيرين هتتعكس عليهم لما يكبروا عشان كده كنت بطبق نفس الطرق السيئة مع اخوتي الاصغر منى ومع الناس كمان لكن والله لما معاملة بابا اتغيريت من فترة كبيرة معامتلى انا كمان بدات تتغير مع اخوتي وبالذات لما سمعت البرنامج.
                  انا مستني لما حضرتك تتكلم عن بر الوالدين عشان اعرف لحضتك ازاى انا بتفنن في برهم وافرحكم بيا زي ما انا فرحان.
                  انا كنت سمعت حضرتك بتقول ان الصحابة كانوا بيجهزوا لرمضان دعوات خاصه يدعوا بيها الله عزوجل ومكنش بيجي رمضان القادم الا وقد استجاب الله لهم,الدعوات ديه انا مخصصها ل3اشخاص"بابا-ماما-حضرتك(عمرو خالد)". اه والله انا بدعي ليكم في رمضان وغير رمضان في كل مواطن استجابة الدعاء وفي غير كده كمان زي ما بدعي لبابا وماما زي ما بدعي لحضرتك زي ما الامام ابي حنيفه كان بيعمل مع مدرسه ومعلمه اللى علمه وكان السبب في اصلاح حاله.... حضرتك برده علمتني كده
                  اتمني حضرتك تشوف المرة ديه ردي انا كل حلقة بكتب والله بس حضرتك مش بتشوف اكيد التعليق
                  اسف جدا للاطاله

أخي الحبيب اسامة حلقات بر الوالدين ستبدأ غدا إن شاء الله وأرجو أن تتابعها

المشاركة الأصلية بواسطة doaa-mm
                    بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم استاذ عمرو

فكرة ان نجعل العقوببة اخر حاجة فكرة جميلة

وانا اصلا مدرسة وان شاء الله ح حاول اطبقا
                    لان بعض الاطفال اذا عاقبتة واستخدمت العنف هو كمان يستعمل قوة العناد

وهو يخسر الوقت وانا اخسر اعصابى
                    أنا سعيد جدا جدا أن المدرسين مثلك يا دعاء بدأو يهتموا بتطبيق البرنامج في المدراس وأرجو أن تذكري كل من تستطيع من المدرسين أن يفعلوا ذلك

المشاركة الأصلية بواسطة canariya
                      hala9a ra2i3a bijid ..wana mistaniya bokra 3ala ahari mini lgamr tab3an 3arfin lih fi hala9it biri lwalidin jazaka allaho khayran ostadi watahiya
                      mini l9alb ma3a ba9ati ward

افتخر بامازيغيتي واعتز

: وأنا كمان مفتخر واعتز بتوقيعك

المشاركة الأصلية بواسطة hanaa khattab
                        انا بشكر استاذ عمرو خالد علي فكرة وجود تامر حسني لان ده بيفتح باب مع فئه عريضه من الشباب بعيد شويه لكن الشباب دول مننا منقدرش ننغلق و نرفضهم لكن الافضل نتعايش و نتعايش

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...
                        يا هناء نحن دعاة ناخذ بيدي الناس ونساعدهم ليقفوا معنا ليصلحوا الناس فاذا استطعنا ان ننقل تامر حسني فيقف معنا ويصلح معنا نكون قد حققنا شيء كبيرا أما ان نبقى في خنادقنا ونلعن الظلام فسيبقى الظلام ولن نكون قد حققنا شيئ أنا صبرت على كل هذا الهجوم أملاً في أن يتغير تامر حسني وقد لمست بداية هذا التغيير مع البومه الجديد الجنة في بيوتنا خاصة وأنه هو الذي الف الكلمات وما زلنا نتظر له التغير للافضل خطوة خطوة والله المستعان

المشاركة الأصلية بواسطة nahdetna

السلام عليكم
                          ازى حضرتك يا استاذ عمرو ؟؟

انا كنت وعدت حضرتك انى هتغير للاحسن
                          والحمد لله ماشى على الوعد

1
                          بقيت بعامل اهلى باحسن ما يكون وبقرب من كل واحد فيهم

2
                          خاله امى عملت عمليه من سنه ولسه تاثيرها حتى الان
                          وانا من ساعتها مش زرتها
                          واصريت انهارده انى اروح ازورها مع جدتى
                          وكانت فرحانه بى جدااااااااااااااااا

3
                          لى اقارب كنا مش بنكلمهم بس مشكلة حصلت واحنا صغيريين
                          وهما قدى فى السن
                          كسرت هذا الحاجز انهارده
                          وسلمت على احدهم وسألته عن احواله
                          واخوه .....وهذه هى البداية
                          بعد انقطاع سنين
                          انا سعيد جدا لانى اخذت الخطوة الاولى

4
                          بغض بصرى قوى
                          وفتنه النساء مش بقت تاثر فى الى حد ما

5
                          بقيت بتعامل مع اهل حتتى واصدقائى اللى كان اكتر تعامل بينا
                          القاء السلام
                          بقيت بقف وبتكلم معاهم وبسالهم عن احوالهم
                          وحياتهم ولو فى مشكلة بقدم المساعدة

وتتوالى الانجازات ان شاء الله

----------------------------------------------
                          كان عندى حاجة بخصوص رمضان عايز حضرتك تقولى رايك فيها
                          ونفسى الناس تعملها لان فيها ثواب كتييييير
                          ----------------------------------------------

ايه رايكم لو كل واحد فينا يتصدق ب
                          30000 ثلاثين الف جنيه

احنا داخلين على العشر الاواخر وفيهم ليلة القدر
                          وهى خير من الف شهر

طب ازاى مي معاه 3000 جنية حتى ؟؟؟؟؟

لا مكن نعملها
                          لو كل يوم من العشر الاواخر نروح نصلى فى مسجد يكون فيه صندوق تبرعات
                          وبعد العشاء او التراوح
                          نضع فيه 1 جنية احد
                          واكيد انه يوم من العشرة هيكون ليلة القدر

يعنى انت كانك بقالك 84 سنه بتتصدق بجنيه كل يوم

يعنى 30000 جنية

طب لو تصدقت فى كل يوم من العشر الاواخر ب 10 جنيه
                          يعنى لميت 100 جنية من اهلك وقاربك واخواتك
                          وكل يوم بعد العشاء تضع 10 جنيه فى الصندوق فى المسجد

تاخذ ثواب 300000
                          يعنى تاخذ ثاب اكثر من ربع مليون جنيه
                          ------------------------------------------------------------------------

ايه راى حضرتك ؟؟
                          انا عارف ان فى ناس بتعمل كده واكتر
                          بس انا قولت اقولكم لانى بحبكم يا صناع الحياة عاما

وبحب الاستاذ عمرو خاصا
                          ------------------------------------------------------------------------
                          ملحوظة للاستاذ عمرو : ان صاحب الصورة فى التوقيع لا تنسانى
                          وارجو ان حضرتك لا تنزعج من كثرة ذكرى لذلك

وأنا كمان بدعيلك الان أن ربنا يرضى عنك ويثبتك ويفتح عليك إن شاء الله ويبلغك ليلة القدر

المشاركة الأصلية بواسطة asmaamosad
                            استاذ عمرو...
                            حديثك عن العقاب يذكرنى بموقف حدث معى.
                            أنا الأخت الكبرى, وقد سافرت أمى ذات يوم الى أبى لمدة 6 اسابيع لأداء فريضة الحج, وأصبحت أنا المسئولة عن اخوتى, وكنت فى الثانوية العامة.
                            ثم حدث أن تشاجرت أختاى الصغريان (احداهما تكبر الأخرى بأربع سنوات), وتبادلا ألفاظا وأفعالا لا تليق, مع علمهما المسبق أن هذا خطأ كبير.. هذا كان اول خطأ يقعان فيه بعد سفر والدتى. فقررت أن هذا الموقف لن يفوت دون عقاب, مع أنى أكره الضرب, ويكلفنى مجهود بدنى ونفسى كبير, لكنى قلت فى نفسى "يجب أن أستخدم هذا الخيار الآن, كى أضمن ألا أستخدمه ثانية.. فلكى أعفو يجب أن يدرك اخوتى أن بيدى قرار العقاب" وضربتهما.
                            وكانت هذه آخر مرة يخطآن فيها طوال مدة غياب أمى, كما كانتا مطيعتين جدا وهذا ساعدنى على مرور هذه المدة بسلام.
                            لاأنكر أنهما ذكرا هذا لأمى عندما عادت, ولكنى أعلم اخوتى جيدا, وأعلم انى لو لم افعل ذلك , لعانيت معهما فى عنادهما. والجيد فى أمى أنها أقرت فعلى حتى لا تضيع هيبتى عندهما.

وطبعا بعودة أمى لم يعد لى عليهما امر ولا نهى, لأن أمى ضد الضرب نهائيا, فاطمئنا الى أنهما سيخطئان ثانية دون عقاب, فاتخذت طريقا اخر للعقاب, هو المقاطعة. فأنا أوجه للخطأ بكل طريقة لينة, وعند عدم الإستجابة أقاطع. لكنى لا أصبر على طول المقاطعة, ولا هما يقدران ذنبهما, طالما انهما لن يضربان لخطئهما. فأنا أدور الآن فى حلقة مغلقة.

امى تسألك, ما رأيك فى حديث علموا اولادكم الصلاة لسبع..؟
                            كما تسالك عن ولدها الذى بسببه تشاهد برنامجك علها تصل لشئ, هو لم يضربه احد قط, مع ذلك فهو لا يذهب للكلية, ويريد الزواج مع عدم تأهله لذلك, وأصبح هذا شعله الشاغل, ولم نترك طريقة ذكرتها فى البرنامج او لم تذكرها الا اتبعناها.
                            وتسالك امى: اخذت التوكيل من زوجتك ام ليس بعد؟؟ وتقول لك ان ما تقوله ينطبق لو انك وولدك فى جزيرة وحدكما, بدون اشتراك اى عوامل اخرى خارجية (وما اكثرها)
                            جزاكم الله خيرا على سعة صدوركم
                            .
                            جزاك الله خيرا على هذه القصة وأنا سعيد أننا اتفقنا في الاراء هذه المرة

المشاركة الأصلية بواسطة ابنة عائشة
                              السلام عليكم
                              الحلقة فى قمة اروعة والتاثير ربنا يعزك ويثيبك الجنة بس لو الاب والام ما كانوا اصلا على علاقة كويسة بالاولاد صعب ان الولد او البنت يفتحوا ليهم القلب ببساطة ده ما معناه انعدام الثقة بس البعد فى التفكير وان انت تكون عارف طريقة تفكير والديك ده احيانا بيجعل مهمة الاباء صعبة
                              وربنا يدخلك واسرتك الجنة اعليا
                              ابنتك
                              جزاك الله خيرا وأنا يشرفني توقيعك ببنت عمرو خالد أشكرك بشدة

المشاركة الأصلية بواسطة selwan madlily
                                [align=center]بسم الله الرحمن الرحيم
                                بارك الله فيك يا استاذ عمرو الحلقة رائعة كالعادة
                                و انا حاولت تطبيق هذه الفكرة سابقا قبل رمضان اصلا بس للاسف فشلت
                                انا عندى 16 سنة وعندى اخ 8 سنين شقى و عنيد لاقصى درجة
                                بالاضافة الى العنف فى التعامل و العصبيةو حالة اللا مبالاة
                                فطلبت من امى الا تضربه ثانية و اخذت عهد على نفسى بكذلك
                                و حاولت التعامل معه بشكل اكثر احترام و جربت الطرق
                                التى ذكرت فى الحلقة و غيرها
                                و اقترحت على امى تخليه يلعب رياضة ليفرغ فيها طاقته
                                و بعد اسبوع وقع اختياره على التيكوندو و تفوق فيها و لاحظت
                                انه اصبح اكثر نضجا ولكن سلوكه لم يتغير كما توقعت ولكنه فى بداية الامر
                                حدث تقدم طفيف ثم مال للثبات ولكنه مازال عصبى و عدوانى و عنيد و لما حاولت
                                التفاهم معه قال"انا مبعملش حاجة غلط .. و لو كنت بعمل كنت اتعاقبت"
                                انا تعبت و مش عرفة اعمل ايه معاه .. يا ترى راى حضرتك انى استمر معه
                                هكذا و دى مسالة وقت و هيتعدل ؟؟ و لا هو مفيش منه فائدة اصلا ؟؟[/align]

هذا الذي فعلتيه مع اخوكي الصغير هو بالضبط ما نريد أن نفعله مع الشباب صدقيني أخوك سيتحسن خطوة بخطوة كلما اعطيناه العاطفة والاحترام وبحثنا عن بدائل للعقوبة

يعمل...
                                X