إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

تعامل برحمة

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

انشاء الله نحتاج الى تجميع الاسر خاصة نحن في العراق اكثر الاسر متفككة مشكور على العمل الرائع لكن مع الاسف لا نستطيع ان نشاهد جميع الحلقات بسبب انقطاع التيار الكهربائي والله المعين

مينفعش

انا و للأسف البيت عندي مستحيل يبقى جنة ابدااااا مستحيل مستحيل مستحيل
      و السبب قصدي الأسباب كتيررررررررر اوي اوي
      الأستاذ عمرو خالد كان اتكلم في الحلقتين اللي فاتوا عن الترابط الأسري و الرحمة و العبادة سوا مع العيلة
      طب ازاي كل ده يحصل و الأساس بايظظظظظظظظظظظظ

الموضوع بإختصار ان انا ليا اب لا بيشتغل و لا عايز يشتغل من النوع اللي يشتغل شهر و ياخد بقية السنة عاطل

بيقضيها سلف في سلف و الديون مغرقاه طب و النبي ينفع احبه بجد او اقوله تعالى نصلي سوا حتى او الكلام ده
      اعتقد ان كل ده مينفعش لأن الأساس مش موجود
      لو اب سليم و موفر لأسرته ابسط الأشياء اللي هيا اكل و شرب على الأقل
      كنت قلت في امل لكن مظنش

انا قلت بس افضقض لكم شويه

اسف على الإطالة

عبد الله

:[align=center]icon_sa1: [/align]جزاك الله خيرا ياأستاذ عمر على البرنامج الجميل دهبس انا ليا اضافه بسيطه لو حضرتك ياريت توضحلنا ازاى نتعامل مع الأب اللى بيعمل حجات كتير غلط انا عملت زى ماحضرتك قلت وانا ووالدتى بنصلى يوميا مع بعض لكن احيانا كتير الوالد حتى لو قلتله بيطنش نتصرف ازاى مع اب صورته وحشه قدام ولاده مش موضوع قاسى وبس القسوه مش هنعرف نغيرها بس نعمل ايه مع أب أولاده مش بيعتبروه قدوه ليهم معلش طولت على حضرتك بس انا نفسى حد يقول نتصرف ازاى فى نقطه زى دى وجزاك الله كل خير حضرتك من الناس القليلين فى دنيتنا

الرحمة يا أرحم الأرحمين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم ارحم عمر خالد بكل من استوعب حلقة الرحمة
          منذ نهاية الحلقة و أنا أراقب تصرفاتي و أحاول أن تسودها الرحمة
          اللهم ارحمنا في هذا الشهر و ارحم أبي
          أنا في العمل الأن آلمني كثيرا ما حدث قامت رئيستي في العمل بطرد أحد الزملاء كان يعمل معنا سابقا و جاء لتهنئتنا بمناسبة رمضان فطردته و طلبت من أعوان الأمن عدم دخوله في المرة القادمة أين الرحمة في هدا التصرف
          السلام

what i do with my father

salam alikom
            walahi ya ustaz amr am trying to do my best with my father n send him sms because he is abroad also am ready to go to him in his place but he doesn't accept me
            but alhamdulila my realtion between my mother is wonderful alahmdulila please tell me what i do with my father
            gazak allaho kairan
            salam alikom

شكرا جزيلا استاذ عمرو على هذا البرنامج الرائع ما شاء الله عليك دائما تفاجئنا باعمالك القيمة والتي تحتاجها الامة فعلا. نحن الحمد لله عائلتنا خالية من المشاكل ونصل ارحامنا مع اقاربنا لكن هناك مشكلة استاذي الفاضل اريد ان تعطينا حلا لها اعمامي وعماتي لاتخلو علاقاتهم من المشاكل فيما بينهم ودائما يكون سبب المشكلة الغيبة ونقل الكلام وقد حاول ابي وامي في بداية الشهر الكريم ان يصلحا فيما بينهم لكن بلا جدوى وابي الاخ الاكبر لهم فهو يتألم لما يحدث وعندما يصطلحون فيما بينهم وترجع علاقاتهم جيدة لا تستمر علاقتهم اكثر من شهر او شهرين وتعود مشكلة جديدة لنفس السبب ايضا وتعود القطيعة مرة اخرى ارجوكم ساعدونا نحن لا نريد ان يمضي هذا الشهر الفضيل ويأتي العيد وهم على هذه الحالة فأي صيام وأي عيد هذان وفيهما قطع رحم. ارجوكم ساعدونا

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...

الحلقة بالأمس كانت جميلةجدا

أنا وأمي أبوية كنا بنسمعها

والجميل إنك كلمت كل واحد فينا

لكن المشكلة فية

أنا ياأستاذ عمرو إنجرحت كتيير من أمي

بسبب عدم زواجي

واللي يضحك هو إني عندي 22سنة

يعني مش أنا اللي فاتني قطر الجواز

وفي حاجات تانية كتيير مضايقاني فيها أنا وإخواتي

سواء في تعاملها مع أبوية أو الناس

لدرجة إني إبتدي يبقي عندي جفاء منها

لكن بعد حلقة إمبارح 00000صدقني ياأستاذ عمرو ححاول أرضيها

بس الجفاء لحد دلوقتي موجود 000يمكن عشان إتهنت منها كتيير وإتشتمت

حتي مع إخواتي التعامل مش تعامل أم لأبنائها

أنا مش بكرها أعوذ بالله لكن تعبت من إهانتها وإستفززها لينا

لكن أنا مش فاقدة الأمل إن شاء الله حرضيها وعلشان مظلمهاش هي فيها حاجات كتيير كويسة

في أي وقت أحتاج أشتري حاجة حتي لو تعبانة كانت بتيجي معايا

ده غير خدمتها لية

( نفسي تقولي أعمل إيه )

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                  اولا احب اقول لاستاذى ومعلمى جزاك الله عنى كل خير حضرك اول انسان يغيرنى ويخلينى قريبة من ربنا وبابا وماما لان انا اما تقربت لربنا عرفت اد اية هما تعبو علشان واد اية انا تعبتهم كتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتير وانا الحمد لله دلوقتى بحاول اصلح اللى انا عملتو زمان .
                  وعلى فكرة يا استاذى العزيز بفضل الله ثم حضرتك لبست الاذدال وان شاء الله هعمل بما وصانا
                  به رسولنا صلى الله عليه وسلم .
                  وجزاك الله كل خير

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ماشاء الله على الحلقات وعلى البرنامج وعلى فكرك يا استاذ عمرو ..
                    ماشاء الله عليك في السرد والربط .. السهل الممتنع .. كلامك بيدخل قلوبنا وبيلمس شيء جوانا عميق
                    حاجات كتيير كنا مفتقدنها ... بحس بحسره في اوقات .. وامل في اوقات تانيه ..
                    بس المهم اننا بنحاول ننقذ ما يمكن انقاذه .. وعندنا امل في بكره انه هنعرف ازاي نتعامل مع ازواجنا وازاي نرب ياولادنا في المستقبل
                    عندنا امل ان بكره يكون احسن من النهارده

يا جماعه .. الاستاذ عمرو مش شايف الحياه ورديه بس انه عنده امل في الله وفي بكره وفي قدرتنا

والله يبتلي المؤمنين عشان يقيس صبرهم .. يارب يثبتنا جميعا على الايمان ويسلحنا بالصبر يااااااااااااارب

يا امه المسلمين .. مهما واجهتم من مشاكل .. حاولوا تنظروا للحياه من منظورها العلوي .. معنى ان الدنيا فانيه واحنا بنسعى للاخره وربنا هيكرمنا في الاخره ..

جزاك الله يا استاذ عمرو على كل مجهوداتك .. ويارب ياااااااااااارب تنهض امتنا
                    يارب ارزق شباب المسلمين بالزوجات الصالحات والذريه الصالحه والرزق الواسع .. وارزقنا بنات المسلمين بالازواج الصالحين الذريه الصالحه
                    واعنا على حسن عبادتك وطاعتك وباعد عنا شياطين الانس والجن ياالله

هل رحمة مع ما لم نستطع أن نحبهم ؟!!!!!!!!!!!
                      هل أرحم فلان وقد أجبرت أن أتعامل معه ........
                      فصارت الصورة ( رغم أنفك ) ستتعاملين برفق وهدوء !!!!!!!!!
                      وهل يوجد رحمة بين البشر أكبر من رحمة الأم بأبنائها ؟؟!!!!!!!!!!
                      فإن ذهبت ؟!!!!!!!!!!! هل تقل الرحمة في كل شئ ؟!!!
                      كلا ولا ...... فسننهض !!!!!!!!
                      عفوا ( فكلامي لا يعبر إلا عن موقف أحمق )
                      من أراد علو بنيانه فعليه بتوثيق أساسه

[align=center]أستاذي الكريم عمرو [/align]
                        جزاك الله على كل جهودك وأسال الله أن يجمعني بك في الجنة مع الحبيب صلى الله عليه وسلم وكل من تؤرقه كبوة الأمة هذه آمين ............. آمين
                        أعاهدك يا أستاذ عمرو على كل ماقلته وسأضاعف جهدي في لم الشمل إن شاء المولى عز وجل

أتمنى من شباب المنتدى أن يضاعفوا جهودهم في نشر مواعيد الحلقات أرجوكم فالمسألة تحتاج ألى جهد أكبر من هذا أبذلوا كل جهدكم في سبيل الله ياأخوتي والله سسينصرتا بإذنه تعالى
                        ومن أحسن قولا ممن دعا الى الله

ezik ya ustaz amr
                          please help me to know what i can do with my father he doesn't talk to me since 1 year or more
                          please i need this support
                          salam alikom

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

ان شاء الله رح نحافظ على الترابط الاسري لانه امل كبير في نهضة الامة ..
                            ان شاء الله رح نعبد الله معا في البيت .. و رح نتراحم ..
                            جزاك الله كل الخير .. و جزى كل من يساهم في هذه البرامج اللي تنشر الوعي باسلوب راقي و واضح يفهمه حتى الاطفال في وقت نحن في امس الحاجة لها ..

أستاذي العزيز الحلقة أكثر من رائعة بس في ملاحظة أنا بحس إن الحلقة بتنتهي في غير الوقت الي المفروض تنتهي فيه لان حضرتك مش بتنهي الحلقة او لان مفيش دعاء زي ما وعدتنا في حلقة برنامج (المواجهة ) على الساعة ...
                              ياريت يبقى في سبب لان دعاء حضرتك وحشنا جدا جدا ..
                              وربنا يعزك ويكرمك ..

[align=center]الله يجزاك كل خير ياستاذنا العزيز

ربنا يجزاك كل خير ويكثر من امثالك

ومهما قيل عنك فنحن معك

واعرف دائما بأن الشجرة المثمرة ترمى بالحجارة

جعلك الله لنا ذخرا والى الامام

انني من المتابعيين الجيدين لك في ماتقدمة من برامج

وخصوصا في رمضان

لانني ابتعد عن الملهيات ولا احضر بالتلفاز سوى برنامجك وبعض من الشيوخ الأفاضل

اعانكم الله على الطاعات ووفقكم الى كل ماهو خير

تقبل خااااااااااااااااااالص تحياتي[/align]

يعمل...
                                X