إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

تعامل برحمة

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة صفاء الديان مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم......
    عندي بعض الأسئلة...
    الرحمه بالأم دي أعظم حاجه بس أزي الواحد يرحم أمه وهو محروم منها بسبب أبوه..... أنا حاسه أني أتيتمت وأمي عايشه على بعد ربع ساعه مني ومش قادره أشوفها.......
    دلوقتي لما أب ييتم أولاده ويحرمهم من أمهم للأسباب تافهه يبقى يستاهل رحمه........
    انا بطبعتي عمري ما بشيل من أي بني أدم وطول عمري بسامح اللي بيأذيني مهما عمل لكن لما توصل لحرماني من أمي والله والله والله لأسباب تافهه جداً يبقى الواحد يسامح أزاي..........الواحد رمضان مش حاسس بيه لأنه من غير أمي.... أنا وأختي بنعقد نفطر لوحدنا زي اليتامي.......
    ولما كنت زمان بسامح أبي كان يقول عليا عبيطه وساذجه ........
    أحكموا أنتو ده يستاهل الرحمه سواء من عبد ولا رب...........

أبي رجل قاسي مش بمعنى أنه دايما بيضرب ويعملنا وحش بس بمعنى أن عمرنا محسينا أنه أبونا
    هو بالنسبه لينا بنك وبس وهو بيتعامل معانا على هذا الأساس وأي حاجه تانيه زي الحنان والمشاعر والدفء كل ده في نظره كلام فاضي ودلع .أهم حاجه عنده أنه بيصرف علينا كويس.........
    أما عن المشاكل بينه وبين أمي فحدث ولا حرج كتيييييييييييييييره جداااااااااااااااً متتعدش وكل بسبب التمسك بالرأي وأنه مش بيسمع غير صوته هو بس وزي ما الأستاذ عمرو قال بالضبط لو دخل في حوار وحب ينهيه بيعلي صوته ويقول هو ده اللي عندي واللي مش عجبه يشوف بيت تاني ....
    في أكتر من أن أب يطرد أولاده من الشقه لمجرد أن كلمهم مش عجبه ....... وبالرغم انه مشبيرحمنا من تصرفاته إلا إن إحنا بنقول أنه أبونا ولازم نبره بس لحد أمتى وبالنسبه لموضوع حلقه أنهارده" الرحمه" دي حاجه هو عمره ماعرفها لأنه بيعتبر أن اللعب مع أولاده وأنه يقبلهم ويشيلهم ده عيب كبييييير ......لذلك عمره ما حس بينا ولا حاول يفهمنا ويتعب نفسه ليه في أنه يعرفنا أصلاً مش مهم مدام هو بيعمل اللي عليه من الناحيه الماديه...أنا عارفه أن كلامي ممكن ميوصلش لأستاذ عمرو بس مفيش غيره أفضفض معاه....... أنا مش هتكلم كتير لأن الكلام في الموضوع ده بيتعبني ...والله أتخنقت...و الشكوه لغير الله مزله........
    وعلى فكره بيتفرج على البرنامج بس لا حياه لمن تنادي.......
    ربنا يهدي......
    السلام عليكم.......
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,انا حسا بيكي كتير يا صفاء واكيد انت مش فاقده الثقه في الله عز وجل بس ادعي لربنا يوقف جانبك دعاء خالص لله لان مره حصلت معاي مشكله بس يوميها قاعدت اقرا قران كتييييييييييير وادعي ربنا كتييييييييييير وبعدها المشكلة اتحلت مش عارفة ازاي المهم انها اتحلت واهم حاجة انك تشكري ربنا كتييييييييير وتحمديه على اقل حاجه اعطهالك وبدعيلك من كل قلبي ان يسهلك امورك (واسال الله ان يبشرك بما يسرك...ويكف عنك ما يضرك ...ويثبت يقينك...ويرزقك حلالا يكفيك ويبعد عنك كل شيئ يؤذيك ... ويسترك فوق الارض ويغفر لك ولوالديك يوم العرض وان يبلغك الله رمضان)وكل عام وانتي بالف خير واصبري ان الله مع الصابرين...

بك استاذي عمرو خالد وجزاك الله كل الخير على ما تفعله وكانت حلقت التعامل برحمه اكثر من رائعة واحنا مستنيين الحلقات القادمه ان شاء الله

استاذ عمرو
        الحلقه فعلا كانت جميله
        بس ممكن يكون فيه ناس بتحاول وبتنجح الحمد لله
        لكن فيه ناس بتحاول ومبتلاقيش من اسرتها القبول للتفاهم وللتعايش
        كتير بيقولو كلمات جايز تكون بتحبط ابنهم/بنتهم زى
        انتى لسه صغيره/ واش فهمك انتى /روحى ذاكرى ومتكلميش كتير //وكلام كتير غير ده
        لحد مفعلا الدنيا بتقفل وبنشوفها سودا اوى
        وبعدين نقول محدش سامعينى خلاص انا ادور على حد يسمعنى ونبعد عنهم
        يجيو يكلمونا بعد كده مش هيلاقوا رد هما فاكرين ان احنا السبب بس لو فكروا هيلاقوا ان هما السبب لو رجعوا لوره هيفتكروا ان هما اللى قفلوا باب الحوار فى وشنا الاول
        والله انا بدعيهم كل يوم انهم يشوفوا البرنامج بتاع حضرتك بيقولولى احد عبارات الاحباط والله كل يوم اتفرج على البرنامج وانا بعيط لما بسمع كلام حضرتك
        انا اتاثرت وبدات بس لاقيت الباب مقفول ومش لاقيه المفتاح
        بس الحمد لله ان فيه فى الدنياحد ممكن الانسان ياخده كأب زى حضرتك
        جزاك الله كل خير يا استاذ عمرو

بسم الله الرحمن الرحيم

أدعو الله تعالى أن يسدد خطاك و يتقبل منك
          التعديل الأخير تم بواسطة yaarub; الساعة 25-09-2007, 09:06 PM.

السلام ورحمة الله وبركاته اعمل ايه فى اخواتى لو قلت لاحد نصلى او نقرا القران يرد على ياريت كل واحد يكون فى حاله ممكن اعمل معاهم ايه ارجوك رد على يااستاذ عمرو

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ... شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ... شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...
              الف شكر لك ياوالدي الطيب (عمرو خالد)
              كم تمنيت ان اشاهد البرنامج وخصوصا في ظل الظروف التي تعيشها اسرتي
              فهي بحال يرثى له كي اتعلم منك (ياوالدي)الاسس والمبادئ لعدم انهيار اسرتي
              ابي مانعا عنا التلفاز كما مانعا اشياء اخرى عديدة
              لاتحزني اختي (صفاء الديان) فيوجد من اباك شبيه انه ابي
              اني بحاجة ماسة لمشاهدة البرنامج ولكن لااعرف ماذا افعل
              بالرغم من اني اتواصل مع الموقع واعرف بعض الاشياء عن حلقات البرنامج منه
              شكرا لك ياوالدي الطــــــــــــــيب (عمرو خالد)شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...

نسأل الله العلي القدير ان يعيننا على لم شمل اسرنا العربية وان نكون بقدر المس}ولية التي وكلتنا بها
                وجزاك الله كل خير وجعله في ميزان حسناتك يا اخي

المشاركة الأصلية بواسطة make your life مشاهدة المشاركة
                  استاذ عمرو
                  الحلقه فعلا كانت جميله
                  بس ممكن يكون فيه ناس بتحاول وبتنجح الحمد لله
                  لكن فيه ناس بتحاول ومبتلاقيش من اسرتها القبول للتفاهم وللتعايش
                  كتير بيقولو كلمات جايز تكون بتحبط ابنهم/بنتهم زى
                  انتى لسه صغيره/ واش فهمك انتى /روحى ذاكرى ومتكلميش كتير //وكلام كتير غير ده
                  لحد مفعلا الدنيا بتقفل وبنشوفها سودا اوى
                  وبعدين نقول محدش سامعينى خلاص انا ادور على حد يسمعنى ونبعد عنهم
                  يجيو يكلمونا بعد كده مش هيلاقوا رد هما فاكرين ان احنا السبب بس لو فكروا هيلاقوا ان هما السبب لو رجعوا لوره هيفتكروا ان هما اللى قفلوا باب الحوار فى وشنا الاول
                  والله انا بدعيهم كل يوم انهم يشوفوا البرنامج بتاع حضرتك بيقولولى احد عبارات الاحباط والله كل يوم اتفرج على البرنامج وانا بعيط لما بسمع كلام حضرتك
                  انا اتاثرت وبدات بس لاقيت الباب مقفول ومش لاقيه المفتاح
                  بس الحمد لله ان فيه فى الدنياحد ممكن الانسان ياخده كأب زى حضرتك
                  جزاك الله كل خير يا استاذ عمرو
                  السلام عليكم و رحمة لله و بركاته
                  أستاذي الفاضل بعد التهنئة بحلول شهر رمضان المبارك جعلنا لله و اياك من عتقاء هذا الشهر و أطال لله بعمرك و حماك و رعاك ، استاذي عمرو خالد أود أن تسمح لي بالرد على اختي الكريمة لأني كنت و مازلت أعاني من هذه المشكلة و لكن اعتقد بأني في بداية حلها انشاء لله

أختي الكريمة ان هناك نوع من الأهل يحبون أن يضعوا أنفسهم بهالة أو دعيني أسميها كرة زجاجية اعتقاد منهم بأن هذه الكرة ستحفظ العلاقة المحترمة بينهم و بين الأبناء بحيث لا تتعدى حددوك معهم بالكلام و التصرفات و هذا مع الأسف يجعل الأهل بجزيرة و الأبناء بجزية أخرى فلا يجعلونهم يتدخلون بمشاكل البيت و لا حتى يستمعون لهم و نبقى نحن الأبناء لا نعرف من هم أهلنا ما هي شخصيتهم هذا ما كنت اعانيه مع اهلي و لكن قررت بأن اقترب منهم اكثر ادرس شخصياتهم ابي ما هي اهتماماته كيف يفكر و اتقرب منه بالأشياء التي يحبها كأن أناقشه بأمور التي يحبها هو أن أناقشه فيها و نفس الشيء مع أمي اقوم بأفعال التي أجدها تستهويها و ان كنت لا اطيقها و لكن رغبة مني بالتقرب منهم مع الأيام استطعت بناء جسر تواصل معهم ولو رفيع و بدؤوا باستماع القليل من حلولي و احيانا مشاكلي و لكن لم اصل الى هذه المرحلة الا بعد سنتين من المحاولة مرارا و تكرارا و الأصح بعد أن اتخذت قرارا بالتقرب منهم ......... يعني يمكن تكون طريقتك في النقاش معهم لا تلفت أنظارهم أو لا يجدونها مناسبة حاولي انت ان تكوني المبادرة و لا تنتظري منهم ان يبادروا لأنهم هم من سيدخلنا الجنة و هم من سينهضون بنا ......

و بعد مشاهدتي لحلقات الجنة في بيوتنا هذا البرنامج الرائع بدأت باتخاذ الخطوات التي تستهويهم كأن أجعل والدي يقول لنا دعاء الافطار و بدأت مع اخوتي بختمة جديدة .... يعني عليك أن تتخذ خطوات بسيطة و حذرة و لكنها فعالة ... و بالنهاية هذه وجهة نظري يمكن أن ترفض قبل أن تنال القبول آسفة على اطالة و سلام عليكم و رحمة لله و بركاته

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته استاذى العزيز الغالى انا اوعدك انى اصبر واستمر فى التعامل برحمة مع كل اهلى ونيتى فى ذلك اللى انا مستشعراها جدا تقليل المشاكل وبالتالى تهدئة جو البيت والتوتر وان يكون البيت فيه حاجة حلوة
                    "أحب الناس الى الله أنفعهم للناس"

لا تقلق استاذى الغالى طول ما احنا وراك معنوياتك هتفضل مرفوعة فى السما وهو ايه اللى مهبطها بعد الشر يا استاذى؟؟
                      "أحب الناس الى الله أنفعهم للناس"

اخى الحبيب الاستاذ عمرو خالد

من زمان اوى وانا نفسى اكلمك ...انا بحبك فى الله و كمان علشان انت مصرى و بتحب بلدك و اولاد بلدك

بالنسبه للحلقه هياالوحيده الى سمعتها لانشغالى و عجبتنى بس ليا تعليقات اسمحلى

انا لما سمعت انك هاتعمل برنامج عن الاسره و الشباب اسمه الجنه فى بيوتنا فرحت لان احنا دلوقتى فى مجتمع الاسره شئ مهمل ........اب بيشتغل علشان الفلوس و الاسعار نااار و هو تعبان ام كمان بتشتغل او لو ربه منزل برده تعبانه من الظروف الى احنا فيها

محدش بيكلم حد كله فى حاله و الناس اتربت على الانانيه سواء بالقصد و امن غير

حضرتك دخلت دخله فى البرنامج وردى شويه و احنا تعبانين ...و انا لو هاتكلم على حالى فا انا و لله الحمد احسن بكتييييييير من شباب ضايعين بمعنى الكلمه و مش لاقين حد يسمعهم يمكن المشكله الوحيده فى حياتهم الاحساس بالامان و المسئوليه و ان حد بيهتم بيهم.........و ده مش هايكلف الاهل مال بس هايكلفهم وقت

الاهل معذوره بس احنا كمان تعبنا

ارجوك كلمنا عن مشاكلنا ازاى نقدر نستوعب غيرنا و كمان نستوعب نفسنا

كلم الشباب و البنات ازاى يصونوا الثقه الاهل ادوها ليهم .....و انهم يصونوا نفسهم و انهم يتحلوا بالصبر و الايمان لان مفاتن الدنيا كترت اوى و الشباب ايمانهم اضعف مايمكن

انا بحبك فى الله و كل حلقاتك بتغير فيا كتير ....جزاك الله خيرا.... و اتمنى يكون فى حلقات قادمه عن الشباب اكتر

و يمكن علشان فى الاول و الموضوع لسه مسخنش زى مابيقولو بس ماشاء الله الحلقه كانت جميله و واقعيه بس يمكن ورديه شويه ..... و كمان حضرتك اتكلمت عن حاجات بجد بتحصل

ويارب الكل يسمع و يستفيد

و يارب دايما تكون بخير

ارجو انك تقرا الكلام بتاعى و تجابنى على سؤالى و هو :
                        هل يجوز للبنت انها تحب و لو حبت و حاولت ماتقولش كلمه حرام او تعمل حاجه حرام بس مع ظروفنا و ان الولد بيتاخر فى الزواج و فتره الخطوبه بتبقى طويله تعمل ايه ؟؟؟؟
                        و تنصحنا بايه كبنات و اولاد واحنا مقبلين على الزواج ؟؟؟؟؟

وتقولى اختار شريك الحياه ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و شكرا

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...على مجهودك الرائع لإعادة إحياء الأسرة المسلمة
                          احب فقط ان تنبة فى حلقاتك ان لم شمل الاسرة هدف عالى فى رمضان لأن ما يحدث كالأتى:
                          يذهب الزوج للعمل و عند رجوعة للبيت يكون مرهقا فينام حتى ميعاد الإفطار و طبعا يادوبك يفطر و يجهز لصلاة العشاء و التراويح و دة كلة حلو المشكلة انة يروح يصلى فى جامع بعيد جدا عن المنزل علشان الإمام صوتة حلو فينزل بسرعة بعد المغرب و طبعا يرجع متأخر بالليل لبعد المسافة ة لا نرى بعض إلا عند السحور و بعدها نفس الروتين طيب فين الاسرة و العبادة معا؟ فين الوقت اللى نشوف الزوج و الاب و على فكرة دى مش مشكلة فردية ناس كتيرة بتعمل كدة . ممكن طبعا الزوج يصلى مرة التراويح فى البيت او جامع قريب علشان نشوفة فى رمضان.

السلام عليكم
                            أستاذي الكريم عمرو خالد
                            أولاً الحلقة رائعة جداً
                            وأنت قلت أننا نستطيع متابعة هذه الحلقة بدون متابعة باقي البرنامج
                            ولكن الصحيح هو أن الذي سيتابع هذه الحلقة لن يستطيع أن يترك باقي البرنامج لأن هذه الحلقة جذبت الكثير من الناس للاستماع إلى البرنامج خاصة بسبب المشاكل العائلية التي نعانيها في مجتمعنا

وأنا أقول -بصراحة وبصدق- أنه الحمد لله ليس في عائلتنا وأسرتنا مشاكل معقدة
                            فالحمد لله (أبي) و (أمي) يتركوا لنا الحرية في التعبير عن الرأي ولا نحس معهما بضيق أبداً
                            ونتعامل بالرحمة دائماً

ولكن هناك مشاكل صغيرة تحل يومياً تمر بنا وأحياناً تدعو إلى العصبية
                            وهذا فقط إن شاء الله الذي سنحاول أن نضع له عنوان الرحمة

وبارك الله فيكم
                            روحي فداؤك.. طال البعد يا وطني.. كفى ضراماً بنفسي المعذبة..
                            مال ِ اصطبار فراق الشام ألهبني.. أفديكِ أفديكِ هذا بعض أمنيتي..
                            دمشق في القلب.. وقلبي في هوى حلب.. دمي حماة ونوح الجسر أغنيتي
                            سورية اليوم بركان.. سيول دم.. شام الرسولِ منارٌ نار ملحمتي

من خلال قرائتي لمشاركات أخوتي في الله , وجدت بأن برنامجك

فتح جروحات أسر بكاملها و سالت دماء و دموع ممزوجة بأوجاع زمان

قاسي على أولاد بريئة و وجوه نضرة لا تعرف ما يخبئه لهم مستقبل

زمان غامض , ما ذنب أطفال بريئة تجلس على مائدة رمضان يفطرون لوحدهم

من السبب في هذا ؟ الأب أو الأم ،،،و على من يقع الضرر في نهاية الأمر ؟

على الأولاد ...أم على الجميع ؛؛؛ كلها تساؤلات و يجب الاءجابة عليها بشكل

عملي , حقيقي يا أستاذ عمرو خالد أنت فتحت جروح مجتمعات و ليس أسر , جروح

لم يستطيع الزمان أن يجففها أو يخفف آلامها , جروح تنزف بآلام و حسرات و غصات

و بكاء أطفال على قارعة طريق ممدود لا نهاية له , أنا حقيقي تأثرت جدآ بما أسمعه

و أراه لما وصلت به مجتمعاتنا العربية الاسلامية من قهر و ذل و مشاكل لها بداية

و ليس لها نهاية ؛؛ هل تعتقد يا أستاذ عمرو بأن الانسان وصل الى مرحلة عدم الرضا

بما أعطاه الله تعالى و كتبه عليه ، و هل تعتقد بأن بعد المسلميين عن كتاب الله

و الدين و السنة الشريفة و عدم تطبيق كل هذا ب الحياة العملية سبب في كل هذه

المشاكل و القهر الاجتماعي ؟ أم هو الاستعمار كما يقولون دعاة الحرية المزيفون ؛؛؛؛

أنا تأثرت جدآ لما كتبته أختي في الله أمل صبحي لما يحصل في بلاد مليئة بالمآذن

و نداء الرحمن ينادي ب الله أكبر .... خمس مرات في اليوم الواحد ؛؛؛ هل لم يعد

الناس يسمعوا ؟؟؟؟ ماذا حصل ل أمة الاسلام أمة محمد صلى الله عليه و سلم

أتذكرون يا أخوتي في الله في يوم أحد عندما أطلق النبي محمد صلوات الله عليه

صيحة هزت قلوب كل من سمعها و تأثر بها من يوم أحد الى يومنا هذا , صاح رسول

الرحمة رسول السلام / من يدفعهم عني و له الجنة /

و ها نحن مسلميين الغرب نطلق صيحة مدوية

يا مسلميين من يدفعهم عن النبي و له الجنة

يا مسلمين من ينشر الخير في المعمورة و له الجنة

يا مسلمين من يرحم الضعيف و يرحم الانسانية و له الجنة

يا مسلمين من يتعلم العلم و يعلمه و له الجنة

يا مسلمين من يعيد للاسلام عزته و له الجنة

يا مسلمين من يحمل راية الاسلام عاليآ و له الجنة

يا مسلمين تعالوا نوحد دعائنا و ندعوا ب دعاء واحد و قلب واحد على نصرة

أمة الاسلام و اعلاء كلمة الحق

و لعلها تكون ساعة استجابة في رمضان هذا العام

وفق الله أستاذنا الكريم عمرو خالد ..... أختكم سيسيليا
                              اللهم إنك عفو تحب العفو فاعفوا عنا

الله رحيم

السلام عليكم....
                                بجد ياأستاذ عمرو أحنا بنشكرك على برنامج جديد و مهم جدا للأسرة فعلا أنا كان عندي مشاكل كتير و الهموم الحمد الله أنا ممكن أحلها بفضلك و بفضل الله سبحانة و تعالى و الله الرحمن الرحيم.
                                شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...
                                أختك نانسي

يعمل...
                                X