إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

الحلقة (2) استشعر قيمة الاسرة

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

الحلقة كانت رائعة و هذه أول مرة أنتبه لمعنى الأسرة في العبادات خاصة الحج الله يعزك يا أستاذ عمرو خالد و يزيدك من علمه
    مشروع تخرج طلبة اكاديمية اعداد وتطوير الذات ـ فرع المغرب ـ
    لا تنس ذكر الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
      أود ان اشكر الاستاد عمرو خالد على هدا البرنامج الرااائع الدي فتح لنا عدة أوجه تتعلق بالاسرة كنا قد غفلنا عنها او تناسيناها وسط زحمة الحياة و مشاغلها لنعود من جديد الى رحابها و هي قضية تستحق منا ان نراجع ملفاتها من جديد لتصبح أمام أعيننا متكاملة الجوانب
      فعن نفسي اعتبر ان الاسرة هي مركز الحياة ان صح التعبير و لا يسعني ان ازيد على كلمات استادنا عمرو خالد وعن ما سبق دكره في هده الحلقة المؤثرة التي تحمل بين طياتها عبر و معاني عميقة
      بارك الله فيك اخي و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

جزاك الله كل خير
        وانا النهاردة اول مرة اعرف معني جملة (كما صليت علي ابراهيم و علي ال ابراهيم)
        ربنا يزيدك من علمه و يلحقك برحمته و يعزك يا استاذ عمرو

لقد شاهدت حلقة اليوم وهي غنية بالنصائح شكرا اخ عمرو على قول تلك الكلمة اللتي اثرت في يجب عدم التفريق بين الاخوة حتى في عدد الصور فما بالك اخي بام تفرق بين الاخوة بالحب وبالمال من ابسط الشياء الى اكبرها من ام تكون بنسبة لها رائعة ادا كان ابنها فرحا وتقوم القيامة ادا غضب ضاربة عرض الحائط 8 فتيات و يا ريت كان يستاهل انا من وجهة نظري لم ارى احد عاملها بقسوة مثله مند كنت الصغيرة الى الان وانا في 25 وعكسنا نحن الفتيات بنحبها كثير اصبح اخي شيطان بالنسبة لي لااحبه واكره قول دلك واخاف جدا ان اكره امي لاني بسببه اكره الرجال ككل واتهرب منهم واقول لك بصدق انت عزيز علي كاخ وبسمع نصائحك لانك تستشهد باقوال احسن اب واحسن زوج واحسن رجل عرفته البشرية وبفقدانه خرب العالم من بعده حبيبنا رسول الله

أستاذي ودكتوري الفاضل د. عمرو خالد

ربنا يفتح عليك كمان وكمان, الموضوع فعلا ً لا يظهر إلا عندما يتكلم عنه شخص من الخارج

ربنا يوفقك ويعينك ان شاء الله

إننا ننتظر الحلقة بكل فارغ الصبر
              يا رب يتقبل منك يا أستاذنا ويتقبل من كل مسلم في كل أرجاء العالم
              آآآآآآآآآآمممممممممممميييييييييييينننننننننننننننن

الحلقه كانت رائعه كثير بجد ربنا يجزيك كل خير يا استاذ عمر .....
                فعلنا الحلقه كان له ثاتير كبير والحمد الله ....
                بارك الله فييك يا استاذ وفى جميع العملين على لبرنامج....
                وجزاكم الله كل خير

لا اعرف لماذا ابكي وانا سعيده عيوني تدمع والسعاده تغمرني وانا اشاهد الحلقه مع اسرتي لا اعرف ان اعبر عما بداخلي غير ان اقول
                  جزاك الله يااستاذ عمرو خالد عنا وعن المسلمين خير الجزاء وجعلنا واياكم من عتقائه من النار

الحلقة كانت مفيدة أوي وحلوة بس بصراحة والله إحنا في البيت بنقرأ قرآن سوا وبنتنافس مع بعض في ختمه وبنصلي أغلب الصلوات سوا لكن مع ذلك أنا شايفة بيتي تمام محدش بيفهم التاني ومش عايز يفهمه أصلآ وأنا بحاول أهدي الحال بس محدش بيسمعلي أعمل إيه ..؟؟

جزاكم الله على هذا البرنامج وجعل الله كل هذه الحلقات المباركة في ميزان حسناتكم ان شاء الله وشهركم مبارك سعيد وكل عام وانت بألف خير

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا ...

شكرا يا استاذنا
                          والله انا بستنا البرنامج بفارغ الصبر
                          وربنا هيجازيك علي كل اللي بتعمله

[align=center]ماشاء الله حلقة النهاردة كانت جميلة اوى فيها استشعار لقيمة العيلة فعلا فعلا شئ جميل اوى لما يكون اهل البيت كلهم مرتبطين ببعض جدا والحب يرجع تانى اللى مع الاسف قرب يبقى نادر الوجود غالبا بيكون موجود فى فترة الخطوبة وبداية الجواز وبعد كدة اهم عايشين وخلاص روتين يومى بيتكرر زى الموظف الحكومى وممكن تلاقى ناس بتتخانق على حاجات هايفة مثلا الهدوم مش مكوية ولا يرجع من الشغل مثلا ويلاقى الاكل مش جاهز او .........او..........او............ كتير المشاكل الهايفه ودلوقت بيعتبرو الحب هيافة ولعب عيال مع ان هو دة الاساس دة اللى هيخلى الحياة تبقى حلوه بحلوها ومرها بالايام السهلة والصعبة لما يكون فى زوجة وفية بتحب زوجها وتراعية وهو كمان مريحها مش دايما عايز يكون سى السيد هتكون الحياة احلى كتير وهتبقى احلى كمان لو عبدو ربنا سوا يبقى حب وود وطاعة لربنا تبقى اسرة بمعنى الكلمة اتمنى اشوف اسرنا كلها كدة من اول عيلتى لحد كل الناس اللى اعرفهم واللى معرفهمش هيبقى العالم احلى وهنعمر الارض فعلا (وصانا ربنا وصانا باهل بيتنا امانه صونها واوفى الوعد من الليلة صفحة جديدة من الليلة فى حضن لمه عيلة نفتح قلوبنا لبعض)
                            *
                            *
                            الف شكر لحضرتك وشكر خاص لسكرتير على مجهودة

الأستاذ الفاضل / عمرو خالد ....
                              الحلقة رقم (2) استشعر قيمة الأسرة ...
                              حلقة جميلة ..وإذا استشعرنا الإسلام في بيوتنا سنشعر بالجنة فيها ...نعم .. أول مؤسسة ظهرت على الأرض هي الأسرة ...هي الأساس .. هي الأصل ...
                              لي ملاحظتين بعد إذنك على الحلقة ...
                              الأولى حضرتك ذكرت أن العواطف في الأسرة أربعة ..
                              عاطفة بين الأم والأب ... عاطفة الأمومة .. عاطفة الأبوة .. عاطفة الحب بين الأبناء والأم والأب ... أزيد عليها عاطفة الأخوة بين الأخوة والأخوات والترابط الذي يجمعهم ... وزي ما حضرتك تفضلت أن الأخ يكون في نفس الحجرة مع أخيه ولا يشعر به ..
                              الملاحظة الثانية هي الريبورتاج ... بصراحة كان مؤلم ..أنا من ضمن معارفي أسرتين فقدوا أبناء شباب لهم ... وحضرتك تعرف أن الوفيات بين الشباب كثرت في الفترة الأخيرة ...ولا يشعر بهذه الأسر إلا من لديهم أبناء شباب ....
                              ولكن .. معاك يا أستاذ عمرو ... حتى تصبح الجنة في بيوتنا ..
                              شكراً لك دائماً ...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

اعجبني كثيرا تكلم الاستاذ عمرو خالد في هذه الحلقة عن الحج وعلاقتها بالتكوين الاسري,كلنا نعرف ان الحج احدى اركان الاسلام وكلنا نعرف اهمية الاسرة في المجتمع ولكن القليل منا كان يدرك ارتباط هذا الركن المهم من اركان الاسلام بالاسرة.جزاك الله خيرا استاذ عمرو وحفظك ذخرا للامة والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

اخوكم سلمان كردي

يعمل...
                                X