إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

حقوق الزوجين

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

بارك الله فيكى اختى

موضوع رائع اخى نور
      هقوم بحفظه عندى بالجهاز
      انه جامع للحقوق كلها
      جزاك الله خيرااا اخى الفاضل

بارك الله فيكى اختى

تنشييييييييييييييييييييط

المشاركة الأصلية بواسطة شيماء اليتيمة مشاهدة المشاركة
            أنا شيماء عندى 24 سنة متجوزة من سنة ونص أمى ماتت من 10 سنين وبابا هو اللى ربانى أنا وأخواتى ويشهد الله أنه ماقصرش معانا فى حاجة علمنى ودخلنى كلية الطب وجوزنى وجهزنى أحسن ما يكون أنا عايشة مع جوزى فى الأمارات وأبويا مات فى أول رمضان يعنى بقيت يتيمة الأم والأب رغم أن أبويا مات وهو راضى عنى بس حاسة أنى قصرت فى حقه أوقات كنت بأقول ياريتنى ماكنت أتجوزت عشان أفضل معاه وأخدمه بعنيا رغم أن جوزى أنسان طيب قوى وبيحبنى وأنا كمان بحبه قوى ياريت ياأستاذ عمرو ماتنساش فى البرنامج أنك تقول أزاى نبر أبونا وأمنا بعد ماماتوا وأزاى نعوض تقصيرنا فى حقهم وهم عايشين أنا مشكلتى دلوقتى اللى مؤرقانى أنى ماخلفتش لغاية دلوقتى أنا جوايا حنان كبييير قوى بس مش لاقيالو منفذ نفسى أعوض حنان الأم اللى أتحرمت منه فى طفل أربيه وأعطيه كل الحنان ده بس ربنا ماأردش خايفة قوى أنى أعيش كدة لا أب ولا أم ولا أبن أنا حاسة بالوحدة الشديدة وخايفة من بكرة أنا عايشة من غير هدف الهدف الوحيد اللى نفسى أفنى حياتى فيه هو أنى أكون أم خايفة قوى ربنا مايحققليش الأمل ده بس بأرجع وأقول لأ ربنا كريم قوى مش معقولة هيسيبنى أعانى طول حياتى
            ياشيماء ياحبيتى اولا ربنا يرحم ابويك ويرزقهم الجنة ياقلبى وسيدنا النبى صلى الله عليه وسلم

لايبقى للمتوفى الا علم او صدقة ا ولد صالح يدعوا له بتحبيهم ادعيلهم وتصدقوا ليهم هو ده ياحبيتى الا هينفعهم

وانتى مش يتيمة انتى بتقولى عندك جوزك طيب وحنين وانتى بتحبيه افتكر انه ممكن يعوضك بحنانه وحبه عن اى شىء

وان شاء الله ربنا هيرزقك باولاد وطلعى حنان الام الا جواكى ليهم ويمولوا البيت سعادة ان شاء الله ياحبيتى

وحاولى تشغلى نفسك باى عمل خيرى تطوعى اشتغلى اى حاجة

ساعدى جوزك ف العمل نظمى وقته اعمليله سكرتيرة وزجة وحبيبة وام واخت وكون ليه كل شىء

طاعة الزوج من طاعة الله وان شاء الله يبقى عند ك اولاد يملوا عليكى البيت حب وسعادة

للزوجة حقوق على زوجها يلزمه الوفاء بها، ولا يجوز له التقصير في أدائها، قال تعالى: {ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف} [البقرة: 228] .
              ***** SABer *****

اللهم صلى على الحبيب محمد وعلى آله وصحبه وسلم

[QUOTE] " كتب الرد بواسطة د/عمرو خالدالحق دائما أقوي من أي شيء لأنه بيكون الله الحق

يعمل...
                X