إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

أساليب كي يظل الحب ضيفا دائما بين الزوجين

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

سلام عليكم يا اخت ليلى كيفك انا ابتهال بتعرفني كده انا رباطية قريبة لكي هل تعرفيني

الله الله يا الرحمان يا الرحيم يا الملك يا القدوس يا المؤمن العزيز القهار الجبار الحكيم

salam ana lina mn fes o7iboan ad5ola ila hada almw9i3 alislami wa wa ana ba7aii 3am 5alid lihada almw9i3 islami wa jami3 almawa9i3, islamiin wachokra wa bi5asa 3amr 5alid wa rorfa naddir wachokra liman andama lhada almwa9i3 wa chokra li din

اعجب الموقع في العالم ديني هو الموقع عمر خالد انا بسلي وصوم و برغم كده ب حيي الناس الي بيدخلو للموقع ده و انا تحياتي بخاصة ابتهال و ليلى الي كل نهار بيفتيحو الموقع ده وتشكراتي ليهوم كثير و ميرسى

شكرا يا اخت تقدري تقوليلي اسمك ايه لو سمحت انا اسمي رشا و على زوقك تقوليلي كده انا اول مرة افتح هنا و انا بردو اترد هنا هما الي بتقولي يفتحوكل يومهم الغشا شين كذابين مايعرفو كلمة شكرا انا المغربية و بعرف المغاربا بزاف كثير و انتي مصرية ماتعرفيالمغاربة و الله

شكرا يا اخت تقدري تقوليلي اسمك ايه لو سمحت انا اسمي رشا و على زوقك تقوليلي كده انا اول مرة افتح هنا و انا بردو اترد هنا هما الي بتقولي يفتحوكل يومهم الغشا شين كذابين مايعرفو كلمة شكرا انا المغربية و بعرف المغاربا بزاف كثير و انتي مصرية ماتعرفيالمغاربة و الله

"سبحان الله علي العلاقة الزوجية السوية بها مودة ورحمة وبها قلوب وفية,اتنين ربنا قسمهم لبعض واستحالة يكونوا غير لبعض ,حيعيشوا سوا علي الحلوة والمرا وبمبدأ لقمة هنية تكفي مية ,سوا في الدنيا عايشين وفي الأخرة مع بعض متجمعين ,يصلوا سوا جماعة الفرض والسنة ويقرأوا القران للشفاعة والجنة ,زوج صالح وزوجة صالحة هما الاساس لأسرة ناجحة ,كل همهم يسعدوا بعض عايشين لبعض قايمين نايمين اكلين شاربين مع بعض ,وولادهم وبناتهم سبحان من صور طلعين في بيت كله سعادة ومنور , يدعوا ربهم يخليهم لبعض ولولادهم ومش عايزين حد من الدنيا يدخل في حياتهم ,حتي المشاكل بيعدوها متوكلين علي ربهم ويمشوها ,اصلهم عارفين ان العلاقة الزوجية جزء من الجنة علي الارض عشان كدة دايما بيخافوا علي بعض."
                دا كلام انا حسيته وانا بقرء الموضوع وعمري ما كان ليا في كتابة الاشعار وحتي لسا لم اجرب الزواج بس بجد انا بقدس العلاقة الزوجية وعارفة ان رضا الزوج عن الزوجة سبب مهم ليرضي ربنا عليها فربنا يجعل كل المسلمات زوجات صالحات وكل المسلمين ازواج صالحين *امين*.
                وفي قصة عايزة اقولها كان في جيران جدتي رجل عجوز وزوجته كانوا نعم الزوج والزوجة وما شاء الله كانوا عايشين في مودة ورحمة حتي لما وصلوا لسن كبير كانوا بردوا محافظين علي العلاقة الجميلة اللي بينهم,ولما توفت الزوجة الله يرحمها بعدها بأسبوع وفي نفس اليوم توفي زوجها كأن سبحان الله ما رضيش يفارقها حتي في الموت.يارب الكل يفهم بجد الزواج ويقدره دا ربنا سبحانه وتعالي جعل بين الازواج مودة ورحمة يعني منزلة اعلي من الحب بكتير فياريت كل زوج وزوجة يقدروا النعمة اللي ربنا ادهالهم ويحافظوا عليها ويصونوها ويحسنوا العشرة .

جزاكم الله بكل خير اخواتى الغاليات
                  sigpic
                  لاتحزنى ياابنتى ولتضحكى ابداً .. كم طال ليل وعند الفجر يرتحل ..

موضوع جميل اووى ومفيد جدا بارك الله فيكى وجزاكى كل خير يا اختى

جزاك الله خيرا

جزاك الله خيرا
                        أسأل الله أن ينعم عليكِ وعلينا بصلاح النفوس والثبات على الايمان
                        وأن يجعلنا ممن أحبهم وغفر لهم
                        إن مرت الايام ولم تروني فهذه مشاركاتي فـتذكروني
                        وان غبت ولم تجدوني أكون وقتها بحاجة للدعاء فادعوا لي

كلام مفيد جدا للزوجين مشكوره على الموضوع الرائع
                          على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ماشاء انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

جزاكى الله خيرا حبيبتى على الموضوع

وربنا يسعد جميع الازواج

ويرزق بنات المسلمين الازواج الصالحين ويرزق شباب المسلمين الزوجات الصالحين .
                            الاستقرار . العمل . الأمان

بارك الله بكم
                              إن مرت الايام ولم تروني فهذه مشاركاتي فـتذكروني
                              وان غبت ولم تجدوني أكون وقتها بحاجة للدعاء فادعوا لي

تسلمى ياخالتو ربنا يكرمك يارب

وحشتينى خالص
                                sigpic
                                لاتحزنى ياابنتى ولتضحكى ابداً .. كم طال ليل وعند الفجر يرتحل ..

يعمل...
                                X