إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

أمي.. أنا لا أحبك!!

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• أمي.. أنا لا أحبك!!

فتاة عمرها 16 عاماً.. لاحظت والدتها عليها بعض الإنطواء وأنها لا تغادر غرفتها إلا في أضيق الحدود، وحتي إذا وجهت لها الكلام تتجاهله تماماً وتجري علي غرفتها!!

ومرت اﻷيام على هذا الحال حتى ذهبت إليها والدتها وسألتها عن تغير حالها ولماذا تتجنبها في الحديث؟!

فردت اﻹبنة وهي تبكي: أمي أنا لا أحبك..

اندهشت اﻷم وقالت لها كيف تقولي ذلك؟؟ ألست أنا أمك التي ربتك ووصى عليها الله ورسوله؟

فقالت الأبنة: أنا لا أشعر تجاهك بشعور اﻹبنة مع والدتها فأنا أفتقد منك الحنان.. أغار من صديقاتي عندما أراهم مع أمهاتهم، وكيف يدور بينهم أحاديث كأنهم أصدقاء وأمهاتهم تشاركهن تفاصيلهن الصغيرة وهوايتهن، ويخرجون سوياً..

أين أنا يا أمي في اهتماماتك؟ هل جلستي معي مرة وسألتيني عن أحوالي وماذا أفعل؟

كل ما يدور بيني وبينك فقط أوامر .. أو أنك تنهريني لفعل لا يعجبك؟!!

اختر إجابة واحدة فقط من الإجابات التالية وعلق عليها
    1-
    هل تتجاهل كلام ابنتها وتنهرها علي ما تقوله وتذكرها ببر الوالدين ووصاية الله ورسوله على الأم؟
    2-
    تشتكيها لوالدها وتطلب منها أن تعتذر عما قالته؟
    3-
    تراجع نفسها وتفكر كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول أن تتودد إليها وتصادقها؟
    4-
    تطلب النصيحة من شخص مقرب للابنة؟

حياك الله عزيزتي صفاء ...

بالتأكيد على الأم أن تراجع نفسها وتحاول أن تتودد لابنتها وتصادقها ... وخاااصة أن الفتاة في هذا السّنّ تحتاج إلى كثير من الحنان والاحتواء والحبّ ...

لنا عودة لمزيد من الإضافات ...
    والله الموفّق
    إذا أهمك أمر غيرك فاعلم بأنك ذو طبع أصيل.. وإذارأيت في غيرك جمالا فاعلم بأن داخلك جميل.. وإذا حافظت على الأخوة فاعلم بأن لك على منابر النور زميل.. وإذا راعيت معروف غيرك فاعلم بأنك للوفاء خليل .

المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
    ربنا يبارك فيكي وجزاك الله كل خير و رزقك الصبر والإخلاص
    جزاك الله كل خير يا صبرٌ جميل علي مشاركاتك المميزه

طبعا تراجع الام نفسها وتفكر كيف كانت تتعامل معها لان البنت ليس لها فى الدنيا الا حنان الام وانها تكون صديقتها

"رابعة الصمود رابعة الامل رابعة ماتعرفش انكسار

وقل للشامتين صبرا !!

^__^

الحب فى الله شجرة راسخه تنبت فى القلوب الطاهرة "
      اظلنى الله واياك بظلها يوم لاظل الا ظله "
      "تقى "

تراجع نفسها وتفكر كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول أن تتودد إليها وتصادقهاوالله دلوقتي نحن فعلا فاقدين للحنان دى لكن في فرق بين الامهات هذه الامة تريد النصيحة وبعض الامهات اساساتتجاهل على الرغم من خطورة الموضوع
        قبـل أن تقولـ لي مجدداً " ..
        أنتَـي مغـــرورٌه و متكبـره !!
        تذكــر فقــــطْ~ ..
        ... ... ...
        أأنَ حَـدِيثــيْ مَــعَ أمثـــالكِ ,,
        دليل على توآضعي!:

اكيد طبعا علي الام ان تراجع نفسها وتحاول انها تقرب لبنتها .. البنت لو ما شافت حنان وحب وود وخوف من امها حتحاول انها تعوض النقص ده ف حته تانيه وهي وحظها بقي الحته التانيه دي تكون ايه او فين ؟ الام مدرسه معني انها مدرسه انك تلاقي جواها تعليم وادب وتربيه وحب وود وصداقه ... كل ام ياريت تاخد بنتها ف حضنها وتقرب منها وتبقي صديقتها وكاتمة اسرارها وتوجهها للصح بس بخوف وحب .. وربنا يبارك ف امهاتنا وفي الجميع ( امي بحبك يا ست الكل وست الحبايب .. امي مليش غيرك يا كل الحبايب )

أكيد الحل المناسب هو الحل الثالث
            3-
            لإن فعلا ممكن تكون مخطئة فى حقها
            ولكن إذا لاحظت انها لم تكن مقصرة فى حقها فتختار الحل الرابع
            4-
            تطلب النصيحة من شخص مقرب للابنة

يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
            ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
            وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
            جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

طبعا الحل 3
              في الوقت ده كل البنات والولاد حتى محتاجين الام الصديقة والاب الصديق
              يعني اعادة نظر في التصرفات والافعال كلمات لطيفة
              لمسات حانية عبارات محفزة كل ذلك كفيل بان يرجع ذلك الحب المفتقد
              ولو بالتدريج
              خطوة البدء هي الاهم

اكيد على الأم ان تراجع نفسها وتفكر كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول أن تتودد إليها وتصادقها لانها في عمر تحتاج لصديقة وانا بظن لوما في عندها نقص من الاهتمام والحنان و الكلمة الحلوة ولمين يقلها حكيلي شو صار معك او بشو عم تفكري ما كانت حكت هيك البنت بهيك عمر بكون مشاعرها متقلبة وبتكون محتاجة لحنان ولمين تفضفضلو وللاسف كتير من الامهات بتنسى ترافق بنتها لحتى تقلها على كلشي ويا بطنشها وما بتسئل عليها انو هي صارت كبيرة ومسؤولة عن حالها يا اما بتضغط عليها وبتحاصرها زيادة عن اللزوم خوفن من عمرها
                حديث من القلب عله يدخل للقلب
                تعلم كيف تصنع معجزة في 3 ايام بدون معلم

لا أجمل و لا أحلى من ان يذكرك الله
                (
                فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ)
                (وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى)

استاذه صفاء مش عارفه اقول اه لكن الموضوع منطبق على حياتى بشكل كبير جدا انا فعلا عندى 16 سنه ومنطويه جدا وكتير بفضل انى اكون لوحدى وعلاقتى بامى شبيه جدا بالبنت دى علطول اوامر وزعيق وكتير احباط انتى مش نافعه انتى فاشله ابقى قابلينى ان نجحتى....................وكل ده علشان غلطه تافه جدا
                  بالرغم من انى بحاول ارضيها بشتى الطرق بس بردك مش عاجب
                  حقيقى انا مستغربه من القصه دى لانى فعلا مفتقده لحنان امى وابويا جدا ومفيش اى نقط مشتركه مع امى او يمكن انا ال تعبت ويئست وللاسف وصلت فعلا لدرجة انى اكرها حاولت كتير اتغلب على الشعور ده لكن فى الاخر انا فعلا مش عارفه اتعامل معاها خالص وهى مش قادره تفهمنى نهائى يمكن لان فرق السن كبي جدا او بسبب العادات ال اتربت عليها او البيئه ال نشئت فيها ........................
                  كان نفسى انها تاخذنى مره فى حضنها وتقولى بحبك او تسالنى انتى عامله اه لكن دايما بحس ان انا فقط مسئوله عن نفسى كل اما بيبقى عندى مشكله ومش عارفه اعمل اه تقولى انا مالى انتى حره......
                  كتير ببقى محتاجه احضنها وابكى بين ايديها لكن طبعا مستحيل
                  الحقيقه مكنتش احب اكتب الكلام ده لكن الموضوع شدنى جدا رغم انى عارفه ان امى عمرها ما هاتتغير مهما حصل وانى عمرى ماهاحبها لكن يمكن مشاركتى تفيد بشىء
                  ولانى عايشه القصه تقريبا افضل طبعا الحل الثالث انها ترجع نفسها وتحاول تصاحبنى
                  لكن للاسف امى عمرها ماهاتتغير وهافضل طول عمرى اعانى من المشكله دى
                  اكيد حضرتك حاسه بيا يمكن انا مش عايزه اكتب اكتر من كده لانى حقيقى تعبت نفسيا وزهقت وبدعى ربنا انه يعوضنى بحنانه وحبه عن حنان امى وابويا
                  ابتسامته وتواضعه سر حب الناس ليه
                  sigpic
                  ربنا يصلح حالك وبالك يا خادمة العباد وان شاء الله تقدري تعوضي وتختمي ختمتين كمان

جزاكم الله كل خير كل عام وأنتم إلى الله أقرب .....تقبل الله منا ومنكم

أشكرك أولا لسؤالك ، ثانيا لو كل واحد يا خادمة العباد قال انه مش هينفع مش هنقدر ده بعيد عن الواقع يبقى لا يمكن نعمل حاجه ، اضعف الإيمان إننا نحاول ونجرب هنعمل وان شاء الله هنقدر نتغير ونعمل حضارة ونتعلم من قدوتنا الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه عليهم افضل السلام دي نماذج بشر مش ملائكة و لا أصحاب قوى خارقة حتى نبينا عليه السلام ربنا جعل كل تصرفاته بشرية تماما عشان يكون نموذج قابل للتطبيق لأفعاله و صفاته ولذلك جاء قاده من بعدهم عظام لا هم بأنبياء أو صحابه كما ذكرتي صلاح الدين و محمد الفاتح وغيرهم قادمون بأذن الله

ما شاء الله الف مبروك مجموع يشرف ربنا ينور بصيرتك للكلية اللي فيها صالح وخير ليك اختاري الكلية اللي تناسب ميولك أكثر

المشاركة الأصلية بواسطة خادمة العباد مشاهدة المشاركة
                    استاذه صفاء مش عارفه اقول اه لكن الموضوع منطبق على حياتى بشكل كبير جدا انا فعلا عندى 16 سنه ومنطويه جدا وكتير بفضل انى اكون لوحدى وعلاقتى بامى شبيه جدا بالبنت دى علطول اوامر وزعيق وكتير احباط انتى مش نافعه انتى فاشله ابقى قابلينى ان نجحتى....................وكل ده علشان غلطه تافه جدا
                    بالرغم من انى بحاول ارضيها بشتى الطرق بس بردك مش عاجب
                    حقيقى انا مستغربه من القصه دى لانى فعلا مفتقده لحنان امى وابويا جدا ومفيش اى نقط مشتركه مع امى او يمكن انا ال تعبت ويئست وللاسف وصلت فعلا لدرجة انى اكرها حاولت كتير اتغلب على الشعور ده لكن فى الاخر انا فعلا مش عارفه اتعامل معاها خالص وهى مش قادره تفهمنى نهائى يمكن لان فرق السن كبي جدا او بسبب العادات ال اتربت عليها او البيئه ال نشئت فيها ........................
                    كان نفسى انها تاخذنى مره فى حضنها وتقولى بحبك او تسالنى انتى عامله اه لكن دايما بحس ان انا فقط مسئوله عن نفسى كل اما بيبقى عندى مشكله ومش عارفه اعمل اه تقولى انا مالى انتى حره......
                    كتير ببقى محتاجه احضنها وابكى بين ايديها لكن طبعا مستحيل
                    الحقيقه مكنتش احب اكتب الكلام ده لكن الموضوع شدنى جدا رغم انى عارفه ان امى عمرها ما هاتتغير مهما حصل وانى عمرى ماهاحبها لكن يمكن مشاركتى تفيد بشىء
                    ولانى عايشه القصه تقريبا افضل طبعا الحل الثالث انها ترجع نفسها وتحاول تصاحبنى
                    لكن للاسف امى عمرها ماهاتتغير وهافضل طول عمرى اعانى من المشكله دى
                    اكيد حضرتك حاسه بيا يمكن انا مش عايزه اكتب اكتر من كده لانى حقيقى تعبت نفسيا وزهقت وبدعى ربنا انه يعوضنى بحنانه وحبه عن حنان امى وابويا
                    اولا عاوز اقولك ربنا يكون فى عونك
                    ثانيا لا تيأسى أبدااااااااااااااااا فى حياتك فاليأس مفتاح الفشل
                    ثالثا وهو الاهم ادعى كثير خصوصا اننا فى ايام وصى الرسول صلى الله عليه وسلم بالدعاء فلعل الوقت الذين تدعى فيه تستجب دعوتك والله قادر على كل شئ وادعى كثيرا فى رمضان وإن شاء الله كل شئ يتصلح
                    يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
                    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
                    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
                    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

انا رأي ان تراجع نفسها لان اكيد هناك كلام صحيح من الذي قالته
                      sigpic

مساء الخير
                        اشكرك على الموضوع الرائع
                        امي من هذا النوع من الامهات قلبها قاسي جدا مافي حب الالخواني الاولاد وذنبي الوحيد اني بنت وهيا بتكره البنات تعاملها اومر ونواهي مافي شي يرضيها اويعجبها اذا ماعجبها راحت واشتكتني لاابويا الي كان يجي يضربني انا واختي ضرب مبرح انا اكرها من كل قلبي ومن الله ورزقني زوج متفاهم وابناء ادعي في كل صلاة اني ما اصير زي امي في يوم من الايام
                        اليوم تغيرة حياتي ابويا متوفي امي زات عن اول واقول امي واتصل وهي مهي ساله عني وكل ما اتصلت اطمن عنها بهدلتني وبصراحه اكره اليوم الي كلمتها في واقول امي وعندي عيال ماقول الا الله يهديها ويصبرني عليها
                        sigpic

تعالى لتعرف حبيبى من هنا

نعم احبك احبك احبك احبك حتى اخر العمر

http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?419238-%E3%E4-%E5%E6-%E3%CD%E3%CF-%D5%E1%EC-%C7%E1%E1%E5-%DA%E1%ED%E5-%E6%D3%E1%E3-%BF&p=1053522700#post1053522700
                          ]

اسفه على الرد المحبط ده

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
                            اولا عاوز اقولك ربنا يكون فى عونك
                            ثانيا لا تيأسى أبدااااااااااااااااا فى حياتك فاليأس مفتاح الفشل
                            ثالثا وهو الاهم ادعى كثير خصوصا اننا فى ايام وصى الرسول صلى الله عليه وسلم بالدعاء فلعل الوقت الذين تدعى فيه تستجب دعوتك والله قادر على كل شئ وادعى كثيرا فى رمضان وإن شاء الله كل شئ يتصلح
                            يمكن ذى ماقولت اليائس مفتاح الفشل لكن الموضوع ده حقيقى انا مستيئسه منه جدا ومحطمه نفسيا ومعنديش اى امل ان امى تتغير .
                            تعرف المشكله عندى فى اه ودى تقطة اختلافى مع صاحبة المشكله ان امى مش حاسه اصلا انها مقصره فى حنانها وحبها او مقصره فى دورها كام .
                            يمكن صاحبة المشكله امها هى ال حست بيها وبدور على حل لكن لا اعتقد انى فى يوم من الايام ممكن انى اواجه امى بالحقيقه الا لو فى لحظة غضب واتمنى ان ده لا يحدث .
                            وبعدين انا خلاص تقريبا اتعودت على كده .لكن صدقنى انا عايشه جوى المشكله ومتاكده 100% ان امى عمرها ما هاتتغير وخصوصا ان فرق السن بيننا كبيروكل ماالانسان بيكبر خلق بيبقى اضيق ويصبح اكتر عصبيه .
                            وزيادة تاكيد على كلامى انى انا المتوسطه فى اخواتى يعنى اختى الصغيره طبعا مدلعه جدا لانها اخر العنقود واخويا الكبير ذى مابيقولو ابن امه لانه البكرى والولد الوحيد اما انا فسقط فى النصف فاهاافضل طول عمرى كده حاسه بفرق المعامله وفرق الحب لان نصيبى جعلنى كده . يمكن يكون كلامى محبط جدا لكن فعلا دى الحقيقه المره ال انا عايشاها
                            ابتسامته وتواضعه سر حب الناس ليه
                            sigpic
                            ربنا يصلح حالك وبالك يا خادمة العباد وان شاء الله تقدري تعوضي وتختمي ختمتين كمان

جزاكم الله كل خير كل عام وأنتم إلى الله أقرب .....تقبل الله منا ومنكم

أشكرك أولا لسؤالك ، ثانيا لو كل واحد يا خادمة العباد قال انه مش هينفع مش هنقدر ده بعيد عن الواقع يبقى لا يمكن نعمل حاجه ، اضعف الإيمان إننا نحاول ونجرب هنعمل وان شاء الله هنقدر نتغير ونعمل حضارة ونتعلم من قدوتنا الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه عليهم افضل السلام دي نماذج بشر مش ملائكة و لا أصحاب قوى خارقة حتى نبينا عليه السلام ربنا جعل كل تصرفاته بشرية تماما عشان يكون نموذج قابل للتطبيق لأفعاله و صفاته ولذلك جاء قاده من بعدهم عظام لا هم بأنبياء أو صحابه كما ذكرتي صلاح الدين و محمد الفاتح وغيرهم قادمون بأذن الله

ما شاء الله الف مبروك مجموع يشرف ربنا ينور بصيرتك للكلية اللي فيها صالح وخير ليك اختاري الكلية اللي تناسب ميولك أكثر

رسالتى الى الام ابنتك تريد منكى ان تشاركيها كل شىء فى حياتها وايضا ان تشاركك هى كل حياتك هذا معنى الصداقة اولا بمعنى اجعليها تخرج معاكى لتختار على زوقها لبس لكى وايضا تشاركك فى شراء طالبات البيت وايضا تشاركك فى المناسبات الخاصة مثل الافراح واعياد الميلاد ووقتها تعرضين عليها ماذا تحب ان تلبس وتشاركيها الشراء والراءى فى اختيار ارق فستان يتناسب مع سنها هى ايضا تريد ان تشعر منكى انكى تتوددى الى صديقتها وتتصلى بهم وتذهبى معاها اليهم حين يكون احد منهم مريض تريدين ان تزوريه وايضا تصادقى ام صديقاتها وتتفقا سويا بقيام رحلة او خروجة كلكم سوا حتى تشعر ابنتك انكى ترغبين فى معرفه من تحب من صديقتها ويا ريت تشاركيها ايضا المشاهدة على التلفزيون او تقعدى بجنبها حين الاستماع الى اغنية او فلم او مشاهدة برنامج تحب ان تشوفه معاكى ودئما تساليها عما تحب من مؤكلات ومشوربات تحبها وتقومين بعمله وحاولى ان تشاركيها كل شىء كانها صديقة لكى فعلا وليست ابنتك وممكن ان تعرضى عليها ان تذهبا الى النادى وتشركيها اللعبه المفضله لديها مثل السباحة او لعب السله او المشاركة فى احدى المكتبات اذا تحب القراء او موهبه الرسم وممكن تفتحى لها صفحة على الفيس بوك وتضعى لها كل صديقتها التى تحب ان تتكلم معاهم مع مراعاه المتابعه لهذه الصفحة وممكن ان تسمحى لها ان تقدم اى اقتراح لكى وتحاولى ان تنفذيه اذا سمح الامر لذلك وتشعريها ان بيتك هو بيتها وتشاركيها فى تغيره لمحات بسيطة منه مثل شراء فازة او مفارش للبيت واذا اخطاءت مرة ارجو ان تضعى ابتسامه على وجهك وتعرفيها سبب الخطاء وما الضرر اذا تكرر مرة اخرى دون الاحساس لها بانها صغيره وغبيه ولن تتعلم اى شىء مهما قلتى لها واذا لم تخطاء فارجو ان تكافئها بما تحب مثل شراء تورته او جاتوة اوشكولاته او حتى فاكهة تحبها او اى مشروبات مثلجة او تذهبو الى احد من العائلة هى تحب ان تذهب اليه او خروجة الى الملاهى او القيام برحله ليوم واحد الى الاسماعليلة مثلا اعتبرهيا مثل صديقتك تمام مع مراعاه اخفاء بعض المعلومات عنها التى تكبرها سنا وليس لها اهمية الان فى سنها الحالى ودئما تشعريها بحبك لها بان تقبليها فى خدها وتستمعى اليها باهتمام مهما كان الحديث ممل وتافه فاستماعك لها يجعلها تثق فى نفسها وتفتح قلبها اليكى وتكونى قريبه لكى ولابد من الاحتياط بانها سوف تخطى لقله خبراها فى الحياة فكونى سند لها دئما بالنصيحة الودودة وليس العقاب بضرب او الخصام الذى يفصلكم عن بعض فشدى عليها وارخى والله يبارك لكما وان شاء الله سوف يرجع الحب والمودة لكما احبائى الاعزاء هذه ما افعله مع ابنتى بظبط
                              ضحيتم بارواحكم لتحرير مصر من الفساد

((الان نتنفس حرية)) ويغلب فى تعاملتنا الان ((الصدق والوفاء والامانه )) يا بختك يا مصر بشبابك وشباب ثورة25

sigpic

يعمل...
                              X