إعـــــــلان

تقليص
1 من 2 < >

تنويه هام - خاص بساحات السياسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم اخفاء ساحات السياسة بما انها كانت سبب في فرقة العديد من الاعضاء
ونتمنى عدم التحدث في السياسة في اي ساحة سواء العامة او غيرها
المنتدى منتدى تنموي ديني والالفاظ والكلمات التي استخدمت في ساحات السياسة
اصبحت لا تناسب المنتدى وهدفه .. وتم اتخاذ هذا القرار
في ضوء بقاء الحالة السياسية كما هي في بلادنا العربية
وفي ضوء استعدادنا لاستقبال شهر رمضان المبارك في الأيام القادمة
فكل عام وانتم بخير وبلغنا واياكم شهر رمضان الكريم نشكركم

ونتمنى لكم كل التوفيق

ادارة المنتدى

2 من 2 < >

انتظرونا بعد رمضان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتظرونا بعد رمضان

مع تحياتي
المودريتور الاحمر

شاهد أكثر
شاهد أقل

أمي.. أنا لا أحبك!!

تقليص
X
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة خادمة العباد مشاهدة المشاركة
    يمكن ذى ماقولت اليائس مفتاح الفشل لكن الموضوع ده حقيقى انا مستيئسه منه جدا ومحطمه نفسيا ومعنديش اى امل ان امى تتغير .
    تعرف المشكله عندى فى اه ودى تقطة اختلافى مع صاحبة المشكله ان امى مش حاسه اصلا انها مقصره فى حنانها وحبها او مقصره فى دورها كام .
    يمكن صاحبة المشكله امها هى ال حست بيها وبدور على حل لكن لا اعتقد انى فى يوم من الايام ممكن انى اواجه امى بالحقيقه الا لو فى لحظة غضب واتمنى ان ده لا يحدث .
    وبعدين انا خلاص تقريبا اتعودت على كده .لكن صدقنى انا عايشه جوى المشكله ومتاكده 100% ان امى عمرها ما هاتتغير وخصوصا ان فرق السن بيننا كبيروكل ماالانسان بيكبر خلق بيبقى اضيق ويصبح اكتر عصبيه .
    وزيادة تاكيد على كلامى انى انا المتوسطه فى اخواتى يعنى اختى الصغيره طبعا مدلعه جدا لانها اخر العنقود واخويا الكبير ذى مابيقولو ابن امه لانه البكرى والولد الوحيد اما انا فسقط فى النصف فاهاافضل طول عمرى كده حاسه بفرق المعامله وفرق الحب لان نصيبى جعلنى كده . يمكن يكون كلامى محبط جدا لكن فعلا دى الحقيقه المره ال انا عايشاها
    انا لا اقول انكى لن يكون عندك يأس لازم هيكون عندك يأس وذلك من المعاملة ولكن الله قادر على كلل شئ فكما جعل الله معظم الكفار مسلمين وايضا نور قلوب الكافرين وحولهم من ظلام الى نور قادر على ان يجعل امك تتحدث اليكى وتعطى الحنان لكى الذى عزل لفترة طويلة
    انا اقول لكى ادعى وادعى وادعى والله الموفق بس مهما ضاقت الامور تحمليها حتى لو خلاص لان ربنا ورسوله وصونا بذلك ممكن ساعات تكون هناك اختلافات مش مهم بس لا تصاريحها بشئ قد يغضبها كثيرا ممكن تستعينى بأحد افراد العائلة او ممكن الوالد لكى تنفسى عما بداخلك وتحاولى ان توصلى رسالة الى الإم عن طريق هذا الفرد
    وإذا حسيتى انك خلاص مش قادرة ممكن تجيبى عدة اوراق وقلم وتكتبى فيهم كل اللى فى دماغك وقلبك وتخرجى هذاالغضب فى هذه الورقة واكتبى فيها كل شئ كأنك بتكلمى أحد
    ارجو اكون ساعدتك شوية ربنا يصلح الامور اللهم آمينننن
    يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
    المشاركة الأصلية بواسطة عمرو خالد
    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

3-
      تراجع نفسها وتفكر كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول أن تتودد إليها وتصادقها؟

ربنا يحميك يا أستاذي و يعزك
        أنا أختار الحل رقم 3

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا احب ان اشكر كل المسؤلين عن هذه الساحه لانها بتساعد الواحد كتيييييييير فى انه يكون عنده رؤيه اكبر واوسع لمواقف مش بعيده عننا
          وفى مواقف الواحد رايه فيها تغير بعدما استمع الى النصيحه ا راى دكتور عمرو جزاءه الله خير عنا ومواقف تانيه بيبقى الواحد محتار وعاوز حد يساعده
          وانا تعرضت لموقف شبيه الى حد كبير بموقف مدرس ام بائع سندوتشات وبصراحه افتكرت المناقشات هنا واخدت قرار اشعر انه صائبا

بالنسبه للموقف الجديد
          فكانه اقتطع من فتره سابقه من حياتى يمكن الاختلاف انه كان فى مرحله عمريه اقل من 16سنه لكن حتى العمر ده كان عندى نفس المشكله
          انه كل حاجه كانت مفروض بمعنى ان الواحد كان بيروح من المدرسه يلقى البيت اللى المفروض يكون ملئ بالسعاده لكن هل انت سعيد لا
          المفروض ان اكتر حد بيحبك هو ماما وبابا بس انت حاسس بكده لا ومكنش عندى الشجاعه ان اقول كده فى البيت لانه عارفه ان انا هسمع الكلام اللى مفروض عرفاه
          ده كان فى ابتدائى على فكره
          فده كان بيطلع فى شكل شخبطه فى كتب المدرسه على كلمتين ماما وبابا وعلى شكل شكوى او فضفضه لزملائك فى الفصل فتتفاجئ انك مهدد لو مجبتش معاك بكره استيكه ليا
          هقول لمامتك والله حصلت معايا مع ان المفروض ان ده سن البراءه كلها
          ساعتها قلت انا لماما على كل ده وطبعا كانوتا بيذكروا معاييا فكانوا بيشوفوا كتبى والتصرف السئ جدا انهم كانوا بيزعقولى وانا كنت بحاول اقول اى كلام لانهاء الموقف

وديما عند دخول مدرسه جديده كنا بنتفق ان احنا هنكون اصدقاء وان خلاص الواحد كبر لكن نفس المشكله العلاقه كلها اما خناق او زعيق على اخطاء او نصائح بشكل مباشر اوى
          الواحد كل ما بيبكبر كل ما احتكاكه بالناس يزيد ومشاكله بتزيد والفجوه بتزيد

بس كنا بنتجمع على برنامج معين او مسلسل معين وكنا ساعات بنتقانش ايه رايك فى فالبطله او التصرف ده صح ولا غلط
          فبدات ماما تجيب شرايط دينيه ونسمعها مع بعض لغايه ما لقينا برامج بتكلمنا رغم فارق السن فكنا بنعد مع بعض ونسمع ونستفيد
          فى الجامعه المساحه المشتركه زادت ودلوقتى ان احنا اصدقاء بجد

اعتقد ان الحل الامثل انها تراجع نفسها وتغير من فكره الحب التضحيه فقط لان ديه مشكله ان معظم الامهات بتحب اولادها 99%تضحيه فى
          الوقت اللى الواحد فيه بيكون محتاج 70% تضحيه و30%مشاركه واهتمام 5% منهم نصائح

بالاضافه الى انها تستعين بحد قريب من الفتاه علشان تعرف ليه عندها المشاعر ديه لان ده مفتاح الحل من هنا
          الحمد لله الذى هدانا لصحبه الصالحين
          وجعل لنا من رجال الدين
          قدوه

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
            انا لا اقول انكى لن يكون عندك يأس لازم هيكون عندك يأس وذلك من المعاملة ولكن الله قادر على كلل شئ فكما جعل الله معظم الكفار مسلمين وايضا نور قلوب الكافرين وحولهم من ظلام الى نور قادر على ان يجعل امك تتحدث اليكى وتعطى الحنان لكى الذى عزل لفترة طويلة
            انا اقول لكى ادعى وادعى وادعى والله الموفق بس مهما ضاقت الامور تحمليها حتى لو خلاص لان ربنا ورسوله وصونا بذلك ممكن ساعات تكون هناك اختلافات مش مهم بس لا تصاريحها بشئ قد يغضبها كثيرا ممكن تستعينى بأحد افراد العائلة او ممكن الوالد لكى تنفسى عما بداخلك وتحاولى ان توصلى رسالة الى الإم عن طريق هذا الفرد
            وإذا حسيتى انك خلاص مش قادرة ممكن تجيبى عدة اوراق وقلم وتكتبى فيهم كل اللى فى دماغك وقلبك وتخرجى هذاالغضب فى هذه الورقة واكتبى فيها كل شئ كأنك بتكلمى أحد
            ارجو اكون ساعدتك شوية ربنا يصلح الامور اللهم آمينننن
            الحقيقه كلامك بيريحنى شويه .بالنسبه لاحد من افراد عائلتى مش هاينفع لان كل واحد مشغول فى بيته وعمله وصدقنى فكرت اعمل كده قبل كده كتير لكن كل مره كنت بتراجع لان اى محاوله منى فى الموضوع ده هاتكون ضدى لانهم هايقولو دى مهما كانت امك وكبرت فى السن واستحملت كتير هى مش ناقصه وكمان امك تعبانه ماتزوديش همها اكتر .دى عائلتى وانا عارفاها كويس وللاسف مفيش حتى فرد واحد ممكن ينفع اتكلم معاه .
            واما بقى عن والدى فهو علطول منطوى فى غرفته مابين الذكر والصلاه والقران فاكر انه كده بيرضى ربنا وكتير اوى كلمناه ان كلكم راع وكتير من ايات واحاديث من ذلك القبيل لكن مصر على رائيه وبيقول انه هجر الى الله فتقدر تقول من الاخر انه ليس له علاقه اصلا بالبيت او مشاكله.
            طبعا بيت بالشكل ده يعنى جحيم فى بيوتنا مش الجنه فى بيوتنا .كنت بسمع الدكتور عمرو بيقول ان احنا كشباب نحاول نقرب من ابونا وامنا ونحاول نكسبهم لكن حقيقى حاولت اعمل الموضوع ده كتير لكنى كنت مش بقدر لانه محتاج مجهود شخصى كبير اوى وانا مش قادره استحمل لانها حقيقى مهمه شاقه وانا خلاص من كتر ال شفته يائست من الموضوع ده.ارجوك لاتطلب منى المحاوله ثانية فى الحل ده لانه مستحيل نهائيا .
            اما عن الدعاء هاحاول ادعى ربنا وانا متفائله لكن يمكن ذى ماقولت ربنا هو ال حول قلوب الكفار القاسيه وجعلهم يدخلون الاسلام لكن علشان فعلا احوال البيت ده تتصلح محتاج معجزه وزمن المعجزات انتهى .اصلا مفيش حد فاهمن خالص
            لكن انا بشكرك اوى على حل الورق ده انا فعلا علطول بتمر عليا لحظات بكون خلاص مش قادره وبكون بتقطع من جوايا ومش قادره اقول اه ومضطره انى اكتم جوايا حتى انى اشتكى لربنا بكون مش عارفه لان كلهم بيبقوا موجودين وماينفعشى ادخل غرفتى واغلق على نفسى لكن فعلا حل الورق ده جميل ممكن حتى بدل مااكلم مع ربنا اكتنب له ال جوايا وال عايزه اقوله وهو سبحانه يعلم كل شىء .
            ربنا يباركلك ويكرمك
            ابتسامته وتواضعه سر حب الناس ليه
            sigpic
            ربنا يصلح حالك وبالك يا خادمة العباد وان شاء الله تقدري تعوضي وتختمي ختمتين كمان

جزاكم الله كل خير كل عام وأنتم إلى الله أقرب .....تقبل الله منا ومنكم

أشكرك أولا لسؤالك ، ثانيا لو كل واحد يا خادمة العباد قال انه مش هينفع مش هنقدر ده بعيد عن الواقع يبقى لا يمكن نعمل حاجه ، اضعف الإيمان إننا نحاول ونجرب هنعمل وان شاء الله هنقدر نتغير ونعمل حضارة ونتعلم من قدوتنا الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه عليهم افضل السلام دي نماذج بشر مش ملائكة و لا أصحاب قوى خارقة حتى نبينا عليه السلام ربنا جعل كل تصرفاته بشرية تماما عشان يكون نموذج قابل للتطبيق لأفعاله و صفاته ولذلك جاء قاده من بعدهم عظام لا هم بأنبياء أو صحابه كما ذكرتي صلاح الدين و محمد الفاتح وغيرهم قادمون بأذن الله

ما شاء الله الف مبروك مجموع يشرف ربنا ينور بصيرتك للكلية اللي فيها صالح وخير ليك اختاري الكلية اللي تناسب ميولك أكثر

الحقيقه كلامك بيريحنى شويه .بالنسبه لاحد من افراد عائلتى مش هاينفع لان كل واحد مشغول فى بيته وعمله وصدقنى فكرت اعمل كده قبل كده كتير لكن كل مره كنت بتراجع لان اى محاوله منى فى الموضوع ده هاتكون ضدى لانهم هايقولو دى مهما كانت امك وكبرت فى السن واستحملت كتير هى مش ناقصه وكمان امك تعبانه ماتزوديش همها اكتر .دى عائلتى وانا عارفاها كويس وللاسف مفيش حتى فرد واحد ممكن ينفع اتكلم معاه .
              واما بقى عن والدى فهو علطول منطوى فى غرفته مابين الذكر والصلاه والقران فاكر انه كده بيرضى ربنا وكتير اوى كلمناه ان كلكم راع وكتير من ايات واحاديث من ذلك القبيل لكن مصر على رائيه وبيقول انه هجر الى الله فتقدر تقول من الاخر انه ليس له علاقه اصلا بالبيت او مشاكله.
              طبعا بيت بالشكل ده يعنى جحيم فى بيوتنا مش الجنه فى بيوتنا .كنت بسمع الدكتور عمرو بيقول ان احنا كشباب نحاول نقرب من ابونا وامنا ونحاول نكسبهم لكن حقيقى حاولت اعمل الموضوع ده كتير لكنى كنت مش بقدر لانه محتاج مجهود شخصى كبير اوى وانا مش قادره استحمل لانها حقيقى مهمه شاقه وانا خلاص من كتر ال شفته يائست من الموضوع ده.ارجوك لاتطلب منى المحاوله ثانية فى الحل ده لانه مستحيل نهائيا .
              اما عن الدعاء هاحاول ادعى ربنا وانا متفائله لكن يمكن ذى ماقولت ربنا هو ال حول قلوب الكفار القاسيه وجعلهم يدخلون الاسلام لكن علشان فعلا احوال البيت ده تتصلح محتاج معجزه وزمن المعجزات انتهى .اصلا مفيش حد فاهمن خالص
              لكن انا بشكرك اوى على حل الورق ده انا فعلا علطول بتمر عليا لحظات بكون خلاص مش قادره وبكون بتقطع من جوايا ومش قادره اقول اه ومضطره انى اكتم جوايا حتى انى اشتكى لربنا بكون مش عارفه لان كلهم بيبقوا موجودين وماينفعشى ادخل غرفتى واغلق على نفسى لكن فعلا حل الورق ده جميل ممكن حتى بدل مااكلم مع ربنا اكتنب له ال جوايا وال عايزه اقوله وهو سبحانه يعلم كل شىء .
              ربنا يباركلك ويكرمك
              لا تقولى ان زمن المعجزات انتهى فالله قادر على كل شئ
              وانا اوعدك انى هدعيلك فى الصلاة وان الحال ينصلح بينك وبين والدتك
              يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
              ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
              وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
              جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

3-
                تراجع نفسها وتفكر كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول أن تتودد إليها وتصادقها؟
                4-
                تطلب النصيحة من شخص مقرب للابنة؟
                الرأى الثالث والرابع جيدين اول ما قرأت الخيار الثالث قلت طبعا ده بس لما قرأت الرابع ارى انه الافضل
                لانها عندما تراجع نفسها اكيد مش هتعرف اخطأها وتقصيرها كلها والا مكنتش عملتها من البدايه
                فالرابع افضل لانها ستختصر الطريق لمعرفة ما تفقتقده ابنتها من شخص مقرب لها

اللهم امين ربنا يرزقك فرحه كبيره تسعدك ويجبر خاطرك بيها
                سأحيـــا بالإحســـان والاخـــلاق
                sigpic

جزاكم الله خيرا على الموضوع الاكثر من رائع وكثير يعانى منه
                  اشعر بها كثيرا فعلا
                  لابد من الام ان تفكر فى كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول ان تصادقها
                  الام او ماما مش كلماه وبس بنقولها زى ما اتعودنا او بمعنى الاصح مثل ما عودنا اطفالناعليها
                  انه يقول ماما
                  لكن لازم الطفل يحس بالكلمه دى اوى من خلال حب والدته تجاهه وتلبيه جميع مطالبه على قدر ما تستطيع
                  لان هذا واجبها
                  وليس على الام نهى ابنلئها عن اى تصرف بالضرب او العصبيه حتى النظره القويه
                  لان كل هذا سيربى مشاعر كراهيه من الابناء تجاه الام وصعب اوى يرجعوا يحبوها تانى
                  الجميع يفكر فى تغيير العالم ولكن لا احد يفكر فى تغيير نفسه

استاذه صفاء مش عارفه اقول اه لكن الموضوع منطبق على حياتى بشكل كبير جدا انا فعلا عندى 16 سنه ومنطويه جدا وكتير بفضل انى اكون لوحدى وعلاقتى بامى شبيه جدا بالبنت دى علطول اوامر وزعيق وكتير احباط انتى مش نافعه انتى فاشله ابقى قابلينى ان نجحتى....................وكل ده علشان غلطه تافه جدا
                    بالرغم من انى بحاول ارضيها بشتى الطرق بس بردك مش عاجب
                    حقيقى انا مستغربه من القصه دى لانى فعلا مفتقده لحنان امى وابويا جدا ومفيش اى نقط مشتركه مع امى او يمكن انا ال تعبت ويئست وللاسف وصلت فعلا لدرجة انى اكرها حاولت كتير اتغلب على الشعور ده لكن فى الاخر انا فعلا مش عارفه اتعامل معاها خالص وهى مش قادره تفهمنى نهائى يمكن لان فرق السن كبي جدا او بسبب العادات ال اتربت عليها او البيئه ال نشئت فيها ........................
                    كان نفسى انها تاخذنى مره فى حضنها وتقولى بحبك او تسالنى انتى عامله اه لكن دايما بحس ان انا فقط مسئوله عن نفسى كل اما بيبقى عندى مشكله ومش عارفه اعمل اه تقولى انا مالى انتى حره......
                    كتير ببقى محتاجه احضنها وابكى بين ايديها لكن طبعا مستحيل
                    الحقيقه مكنتش احب اكتب الكلام ده لكن الموضوع شدنى جدا رغم انى عارفه ان امى عمرها ما هاتتغير مهما حصل وانى عمرى ماهاحبها لكن يمكن مشاركتى تفيد بشىء
                    ولانى عايشه القصه تقريبا افضل طبعا الحل الثالث انها ترجع نفسها وتحاول تصاحبنى
                    لكن للاسف امى عمرها ماهاتتغير وهافضل طول عمرى اعانى من المشكله دى
                    اكيد حضرتك حاسه بيا يمكن انا مش عايزه اكتب اكتر من كده لانى حقيقى تعبت نفسيا وزهقت وبدعى ربنا انه يعوضنى بحنانه وحبه عن حنان امى وابويا
                    اه حبيبتى مش عارفه اقول ايه انا باختصار مش باحب اخرج مع والدى ولا اتكلم معاهم ولا اجتمع بيهم
                    لانى عانيت بحاجات شبه اللى قلتيه انا اكبر منك بس مش عارفه اعمل حاجه وفى نفس الوقت مش عايزه
                    حتى انهم يتغيروا يعنى لما بيصدر منهم تصرف كويس عكس المعتاد مش باكون متقبلاه
                    بس الفرق انى مش باكرههم لان دا طبعى عامة مش باكره حد حتى الناس اللى بتظلمنى جدا مش باكره لا احب شعور الكراهيه
                    لكنى احاول دائما برهم
                    انا مش عارفه انصحك سا محينى لان الحال من بعضه
                    اللهم امين ربنا يرزقك فرحه كبيره تسعدك ويجبر خاطرك بيها
                    سأحيـــا بالإحســـان والاخـــلاق
                    sigpic

انا راييى الاقرب للاجابة الرابعة
                      ان المفروض ان الام متحاولش تدخل اى حد بينها وبين بنتها لان المشكلة اصلا فى النقطة دى تحاول تعاملها بشكل فى حرص او فى لين اكتر من انو عنف
                      قال الله صلى الله عليه وسلم: (إن الرفق لا يكون في شيء إلا زانه ، ولا يُنْزَعُ من شيء إلا شانه ...
                      فلاااااااااازم ان الام تتقرب اليها وتحكى معاها وتستمع اليها حتى لو ان الكلام مش صحيح او فيه شىء من المبالغة بس لازم تتحلى بالصبر وتسمعها للاخر وتبرر ليها كل موقف علشان لازم ابنتها تقتنع
                      كما ان ممكن الام فى الايام القادمة تحاول تخرج معها يروحو نوادى مطعم تشترى معاها لبسها
                      ممكن فى يوم تجبلها هدية من غير مناسبة الحاجات اللى زى كده
                      وربنا قادر على كل شىء
                      sigpic
                      مع التابعين..........فى رمضان
                      كل عام وانتم بخير

الثالثة طبعا

الإجابة الثالثة طبعا
                        لازمالأم تراجع نفسها لإن مستحيل بنت تقول لمامتها مبحبكيش من غير سبب أكيد مهملة في حقها مش محسساها بإنها مهمة في البيت وغيرها من الحاجات فلازم الأم تراجع نفسها وتبدأ من جديد مع البنت وتحاول تقربها منها مرة تانية
                        دمعة آرتميس

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
                          لا تقولى ان زمن المعجزات انتهى فالله قادر على كل شئ
                          وانا اوعدك انى هدعيلك فى الصلاة وان الحال ينصلح بينك وبين والدتك
                          ربنا يكرمك ويعزك
                          حقيقى بشكرك شكر جزيل على تعاطفك واهتمامك
                          ربنا يستجب منك ويفك كربى وكرب جميع المسلمين والمسلمات
                          ويصلح احوال بيوتنا
                          sigpic
                          ربنا يصلح حالك وبالك يا خادمة العباد وان شاء الله تقدري تعوضي وتختمي ختمتين كمان

أشكرك أولا لسؤالك ، ثانيا لو كل واحد يا خادمة العباد قال انه مش هينفع مش هنقدر ده بعيد عن الواقع يبقى لا يمكن نعمل حاجه ، اضعف الإيمان إننا نحاول ونجرب هنعمل وان شاء الله هنقدر نتغير ونعمل حضارة ونتعلم من قدوتنا الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه عليهم افضل السلام دي نماذج بشر مش ملائكة و لا أصحاب قوى خارقة حتى نبينا عليه السلام ربنا جعل كل تصرفاته بشرية تماما عشان يكون نموذج قابل للتطبيق لأفعاله و صفاته ولذلك جاء قاده من بعدهم عظام لا هم بأنبياء أو صحابه كما ذكرتي صلاح الدين و محمد الفاتح وغيرهم قادمون بأذن الله

ما شاء الله الف مبروك مجموع يشرف ربنا ينور بصيرتك للكلية اللي فيها صالح وخير ليك اختاري الكلية اللي تناسب ميولك أكثر

المشاركة الأصلية بواسطة smeel مشاهدة المشاركة
                            اه حبيبتى مش عارفه اقول ايه انا باختصار مش باحب اخرج مع والدى ولا اتكلم معاهم ولا اجتمع بيهم
                            لانى عانيت بحاجات شبه اللى قلتيه انا اكبر منك بس مش عارفه اعمل حاجه وفى نفس الوقت مش عايزه
                            حتى انهم يتغيروا يعنى لما بيصدر منهم تصرف كويس عكس المعتاد مش باكون متقبلاه
                            بس الفرق انى مش باكرههم لان دا طبعى عامة مش باكره حد حتى الناس اللى بتظلمنى جدا مش باكره لا احب شعور الكراهيه
                            لكنى احاول دائما برهم
                            انا مش عارفه انصحك سا محينى لان الحال من بعضه
                            حبيبتى اولا سعيده جدا انى اتعرفت عليكى
                            لكن لاه انتى مش حابه انهم يتغيرو والحال يصلح .
                            يعنى مش نفسك انك تحضنى بباكى ومامتك بجد !!!!!!!
                            مش نفسك انك تحسى بامان ودفء العائله!!!!!!!!!!!!!!!
                            صدقينى انا حاسه بيكى اوى ويمكن يكون سبب انك مش عاوزاهم يتغيرو انك خلاص من كتر ال شفتيه قلبك جمد من ناحية الموضوع ده وفقدتى الامل تماما
                            تعرفى كتير بيجى الهاجس ده جوايا قلبى بيعتصر حزنا لانى حقيقى كان نفسى يكون ليا بيت جميل اشعر فيه بالامان
                            sigpic

السلام عليكم و رحمة الله

سعيده جدا بعودتي للجنه في بيوتنا

اختار الحل الثالث و لي عوده للتعليق
                              [SIGPIC][/SIGPIC]

السلام عليكم
                                ما أختاره الحلين الثالث و الرابع و أظن أن أغلبنا سيتفق عليه
                                الموضوع عميق من حيث -صفة التعامل مع الأبناء- و هذا الأمر يختلف من سن لآخر فطريقة المعاملة تختلف بكل تأكيد
                                أحب كثيرا مقولة عمر بن الخطاب رضي الله عنه
                                لاعبوهم على سبع و اضربوهم على سبع و صاحبوهم على سبع ثم اتركوا لهم الحبل على الغارب
                                و بما أننا نتطرق الى عمر المراهقة فأظن أن المصاحبة هي أخصر و أقصر الطرق للوصول الى قلب الابناء و خاصة البنت, و أظن أنه عمر جوهري جدا ففيه تتمحور جدا توجهات الابناء و تعلم الحوار و الاستماع للطرف الآخر و تفهم وجهة نظره أظن أن 90 بالمئة منه يكون في هاته المرحلة فستكون القرارات أو النقاشات حول أمور نحسها حقا و مواقف نعيشها حقا -أقصد الأبناء- و أظننا نتعملم فيها حقا كيف نتخذ القرار...حتى و ان لم تكن لنا الحرية في هذا و هذا جزء من التعلم بحد ذاته فهو لربما يعلمنا كيف نتعامل مع ما فرض أو كيف نتحمل ما لا نريد من أجل ما يتوجب أن يكون ........حقيقة المراهقة مرحلة حرجة و الاصعب من هذا أنها مرحلة الاستعداد للحروج الى الدنيا و تحمل المسؤولية الناجمة عن قرارات حياتنا......
                                هذا جانب من جوانب الموضوع
                                يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ ۚ قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ

يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ

sigpic

يعمل...
                                X