العاب فلاش

النتائج 1 إلى 15 من 15
    عضو جديد
    علم الدولة : Users Country Flag

افتراضي ساعدوني هل هذا عقاب من الله

السلام عليكم ورحمه الله انا عندي 26 سنه من عيله ماتزمه دينيا ومستوي مادي واجتماعي اتخطبت من حوالي 3 سنوات لشخص محترم جدا ومستوي مادي واجتماعي عالي جدا وتعليم عالي واهله محترمين جدا جدا واشترينا العفش وقبل الفرح بكام يوم هو كان الاتفاق ان عليه سجاد ونجف وانا عليا الباقي واشتريت كل حاجه وهو كمان وقبل الفرح مامته نزلت وجابت السجاد خافت اننا مش نلحق نفرش الشقه علشان الفرح قرب وهو مسافر قالت ينزل علي الجواز علطول ومامته طيبه اوي انا زعلت علشان مش قالتلي انها هتنزل تجيب السجاد زعلت واتصلت عليها وعملت مشكله وبعد ما اتعصبت عليها قولتلها ابنك مش راجل وازاي يخليكي تختاري حاجتي من غير ما تاخدي رايي السجاد لو مش اتغير انا هفشكل الجوازه كنت بقول كده تهديد وبقول من جوايا انا بحبه وعايزاه وانا ماليش دعوه بموضوع السجاد طالما مش عليا وانا ورايا ميه حاجه تانيه كوافير وفستا ن وتحف راح كلم بابا وهو اللي فشكل ا لموضوع وفضلت ستين كاملين ومش اتخطبت وهو اتجوز بنت محترمه وموهل عالي وخلفت علطول وسافرت معا و انالسه بندب حظي جالي عرس بعد كدا مش متعلم ومسافر مش عنده شقه زي الاول من قله العرسان وافقت اتجوزت علطول شهرخطبه وبعد الجواز اكتشفت انه مش متعلم خالص وكداب اوي ومش بيصلي وبيشرب وكان بيجامعي من ورا وعرفته ان كدا حرام كان عادي وفي رمضا ن جامعني غصب عني في نهار رمضان وانا حامل في تؤام وعاق لمامته وبخيل جدا هل ده عقاب ربنا ليا علشان ظلمت العريس اللي قبله بس انا كنت بحبه وماكنش في نيتي خالص اني اسيبه وانا بصلي وبختم القران علطول وبتصدق وبقوم الليل وكل ده وربنا مش سامحني انا بكره جوزي جدا وبتخاصم معاه علي اي سبب علشان مش اكلمه وبتهرب منه كتير لاني مش بحبه وعلطول حساه انه اقل مني وعلطول اقول عليه كافر وانا مسلمه انا مؤهل عالي وهو لاه عيلتي كبيره هو لاه ملتزمه دينيا هو لاه تفكيري غير تفكيره والكل بيقضل يتريق علي كلامه لانه سطحي اعمل ايه متجوزه بقالي 4 شهور وحامل في تؤام هل ده عقاب ولا ابتلاء هو بيسمع افلام سكس وبيكلم بنات عالفيس فحرم عليا النت خايف اني اعمل زيه بيخاف اخرج اقابل شباب فحرم عليا الخروج انا بعمل كل حاجه وبقول ربنا شاهد عليا واهلي عارفين محتاره اعمل ايه بكره بكره بكره طلبت الطلاق كتير الكل قالي انتي لسه عروسه جديده وربنا يهديه وكلام الناس

العضو المميز والأكثر فاعلية عن شهر إبريل 2011(المركز الثانى) الصورة الرمزية ashraf deeb

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم

ابنتى الكريمة

أعانك الله علي ما إبتلاك به

بالبداية بنتى هو ليس عقاب من الله عز وجل علي ما سبق وذكرتي من عدم ارتباط بأول من تقدم لك , فلا تعلمى إبنتى أين الخير يكون ولو كان ظاهره خير لك وللكل فكم من أناس أعرفهم شباب او فتيات رحلوا او رحلن عن الحياة في فترة الخطبة ولم يتم الزواج , فاعتبري إبنتى بمجرد زواجك , زواجك اصبح امر واقع بحلوه ومره وان كان ما فيه من مر للاسف كثير ومنه ما يغضب الله عز وجل , فبدايه عليك ان تنسي ما كان قبل الزواج من الشخص السابق لأنك بتكرار تذكره هذا يسبب دافع الم نفسي لك اللهم الا ان كان سيكون عاملا تحفيزيا لك لتفعلي ما يرضي الله عز وجل في حياتك الحالية والآتيه بأمر الله ..

اما عن زوجك الحالي سامحه الله .. فهو للاسف اختيار خاطئ نتيجة ما تفضلتى بذكر انك استعجلتى بالاختيار فكان ما كان وكانت تلك الزيجة ..
    تقولين انك حامل ابنتى في توأم يارب يارب يجعله ذرية صالحه لك إبنتى وقرة عين ويتم لك علي خير ..

اما الوضع الشرعي من عدم التزامه بالدين فهذا من الضروري لك ان تعرضي الامر علي فقيه او رجل دين تثقي في صلاحه وتحترميه وحاولي ايضا ان يكون زوجك غير نافر او له قبول لدى زوجك بحيث يجلس معكما وبكل لطف وحلم عليه ينصحه لأن النصح بالغلظة في تلك الامور قد تأتى بأمر لا يحمد عقباه

اما عن مسألة الكبيره التى يرتكبها فتلك محرمة وكبيره والله عز وجل يقول في كتابه الكريم

(
    نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلَاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (223)

{ نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لأَنْفُسِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (223) }
    نساؤكم موضع زرع لكم، تضعون النطفة في أرحامهن، فَيَخْرج منها الأولاد بمشيئة الله، فجامعوهن في محل الجماع فقط، وهو القبل بأي كيفية شئتم، وقَدِّموا لأنفسكم أعمالا صالحة بمراعاة أوامر الله، وخافوا الله، واعلموا أنكم ملاقوه للحساب يوم القيامة. وبشِّر المؤمنين -أيها النبي- بما يفرحهم ويسرُّهم من حسن الجزاء في الآخرة. )

فالحرث في الزراعة هو وضع البذره في الأرض كى تنبت , فهل الزارع او الفلاح يزرع التربة او الارض بغير تلك الوسيلة ؟ وهل الارض تنبت من مكان آخر غير التربة بالطبع لا . والقرآن كله أدب وحياء ويخاطب المرأ بكل أدب وحياء باشارات تلميحية من واقع الحياة يسقطها كى يقتنع الانسان بما يشاهد من واقعه , فمكان حرث المرأة معروف ومن يخالفه هو ملعون بنص حديث رسول الله صل الله عليه وسلم , فأني شئتم هذه تعنى الوضعية التى تريح الزوج او الزوجة ولكن بشرط ان يكون في موضوع الحرث

ذلك ان احد الصحابه رضوان الله عليهم اجمعين كان يحب ان يجامع زوجته وظهرها له ولكن في موضع الحرث "القبل " وقد سمع ان اليهود تقول ان من يفعل ذلك اى يأتى امرأته وظهرها له في قبلها فإن الولد يأتى أحول .. فنزلت تلك الاية نساؤكم حرث لكم... الي اخره الاية

وللاسف من يفهم تلك الايه خطأ بأن المرأة كلها حلال من اى مكان

وهذا خطأ شرعي فادح

لا تخجلي منى انت ابنتى

وكما جاء في الحديث التالي الذي يرويه أبو داود :

((
    سنن أبي داود - (ج 6 / ص 66)
    1847 - حَدَّثَنَا هَنَّادٌ عَنْ وَكِيعٍ عَنْ سُفْيَانَ عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ عَنْ الْحَارِثِ بْنِ مَخْلَدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَلْعُونٌ مَنْ أَتَى امْرَأَتَهُ فِي دُبُرِهَا ))

سنن الترمذي - (ج 5 / ص 376)
    1376 - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو السَّوَّاقُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي عَمْرٍو عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ
    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ وَجَدْتُمُوهُ يَعْمَلُ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ فَاقْتُلُوا الْفَاعِلَ وَالْمَفْعُولَ بِهِ
    قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ جَابِرٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ أَبُو عِيسَى وَإِنَّمَا يُعْرَفُ هَذَا الْحَدِيثُ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ وَرَوَى مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَقَ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي عَمْرٍو فَقَالَ مَلْعُونٌ مَنْ عَمِلَ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ وَلَمْ يَذْكُرْ فِيهِ الْقَتْلَ وَذَكَرَ فِيهِ مَلْعُونٌ مَنْ أَتَى بَهِيمَةً وَقَدْ رُوِيَ هَذَا الْحَدِيثُ عَنْ عَاصِمِ بْنِ عُمَرَ عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اقْتُلُوا الْفَاعِلَ وَالْمَفْعُولَ بِهِ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ فِي إِسْنَادِهِ مَقَالٌ وَلَا نَعْرِفُ أَحَدًا رَوَاهُ عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ غَيْرَ عَاصِمِ بْنِ عُمَرَ الْعُمَرِيِّ وَعَاصِمُ بْنُ عُمَرَ يُضَعَّفُ فِي الْحَدِيثِ مِنْ قِبَلِ حِفْظِهِ وَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْعِلْمِ فِي حَدِّ اللُّوطِيِّ فَرَأَى بَعْضُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِ الرَّجْمَ أَحْصَنَ أَوْ لَمْ يُحْصِنْ وَهَذَا قَوْلُ مَالِكٍ وَالشَّافِعِيِّ وَأَحْمَدَ وَإِسْحَقَ و قَالَ بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ فُقَهَاءِ التَّابِعِينَ مِنْهُمْ الْحَسَنُ الْبَصْرِيُّ وَإِبْرَاهِيمُ النَّخَعِيُّ وَعَطَاءُ بْنُ أَبِي رَبَاحٍ وَغَيْرُهُمْ قَالُوا حَدُّ اللُّوطِيِّ حَدُّ الزَّانِي وَهُوَ قَوْلُ الثَّوْرِيِّ وَأَهْلِ الْكُوفَةِ

باختصار بنتى حتى لا اطيل عليك فكري ولك القرار , لا يستطيع احد ان يقول لك في هذه المرحلة انفصلي عنه او اتطلقي منه لأنك الآن حامل منه وللذرية تلك حق عليك , ولكن في نفس الوقت أقول لك خذى رأى أهل الدين اهل العلم الشرعي ولهم كما سبق القول سلفا في النصح للزوج ..

اما عن رأيي الخاص ابنتى خذيه منى او اتركيه الامر ايضا متروك لك خذيه منى كأب أو عم او خال ينصح

هل لك ان تقبلي زوجك كما هو بوضعه وتعتبريه كأنه مشروع لك وتحدى لك أن تغيري ذلك الشخص وتحاولي معه بكل لطف وان كان رغما عنك من وراء ظهرك واشعر بك جيدا بنتى وبشعورك واقدر احساسك ولكن اطلب ذلك منك من اجل اولادك ولعل الله يهديه علي يديك ابنتى ويفعل علي يديك ربما وتنجحى فيما لم ينجح فيه أهله ..اعلم انه تحدى صعب ولكن لدى احساس أن إبنتى قوية وتستطيع بأمر الله وبالأقل ان لم تنجح فقد نالت شرف المحاولة وحاولت في سبيل ارضاء ربها عز وجل مع زوجها حتى كان ما كان ولك الأجر والثواب عند الله دوما إن انت اخلصتى نيتك بأن ذلك لله تعالي

_ _ _ _

اما عن السكر فهذا ايضا حرام شرعا وكل ما تفضلتى بذكره من ارتكابه معاصي برمضان وهتك حرمة ذلك الشهر , ولكن تحدثت باستفاضة اكثر عن الكبيره الاخري وتركت بقية الامور لمن سترينه بأمر الله او تلجأي الي نصحه من رجال الدين

يارب يحفظك بنتى ويسترك بستره الجميل ويقدم لك الخير
    ابنتى لا تحزنى ابدا علي مافات واتخذيه قوة دافعه لك

حفظك الله بحفظه

واعتذر انى اطلت عليك

مشرفة ساحة المساندة النفسية الصورة الرمزية عزة محمود

حبيبتي أؤيد كلام الاخ أشرف وعليك بصلاة الاستخارة مع محاولة اصلاح زوجك بكبل الطرق بالتقب اليه اكثر والدعاء له كثيا وتأكدي أن الله سيوفقك للخير سواء بالبقاء مع أو الانفصال
    وفقك الله للخير واصلح لك زوجك

اللهم ارزقنا الإخلاص

يا جابر كل كسير اجبر كسرنا

عضو جديد

ashraf deeb

أعتقد انه اجابك أجابة وافيه

وفقك الله وأصلاح لك زوجك ويسر أمرك

العضو المميز والأكثر فاعلية عن شهر إبريل 2011(المركز الثانى) الصورة الرمزية ashraf deeb

اللهم اميين واياكم بنتى يارب

كنوزك
    أمى كثيرة , وخير كنوزك شبابك , وخير شبابك من وقف على بابك يرتوى بحبك , ويملء عروقه , ياااااااه... ووقت الفداء أمى تجديهم عند أقدامك .. تروى دمائهم ترابك ..نُحبك أمى ..بنحبك يا مصر.

عضو جديد

انا بجد مش قادرة استحمله او اتكلم معاه انا بكرهه اوي مش حاسة اني متجوزه بكره الكلام معاه بكره اتصاله بكون سعيده واحنا متخاصمين مش بيفرق معايا زعله بكره العلاقه الزوجيه معاه جدا انا بصراحه مش شايفاه رااااااجل حتي اهلي لما عاشروه لاحظه انه بخيل وكداب حاولت امثل عليه الحب علشان امشي الحياه مش قادرت خالص كل ما يتصل عليا مالوش كلام الا عن الجماع وعلطول يطلب مني صور لجسمي سوري يعني انا عارفه ان ده حلال علشان ده جوزي بس انا مش بحبه علشان كدا بكره كدا انا طلبت منه كتير انه يتجوز لاني مش هسعده امنيه حياتي اطلق منه بس انا 26 سنه وكمان حامل في الخامس في توام هو بخيل اوي ماديا كداب اوي من كتر ما بيسمع افلام جنس عايز طول كلامنا كدا تفكيره علي اده وسطحي والكل قالي معلشي علشسان فرق التعليم لما بخخرج انا وهو واختي مش بيطلع يدفع جنيه ويخلي اختي هي اللي تددفع واختي قالتلي جوزك مش راجل ومش عنده دم مش بيشرفني قدام صحابي ولا اهلي انا بصراحه بكره بكره وكل يوم ادعي واحسبن عليه قاطع صله رحمه وعاق لامه وبيعمل كبائر وبخيل ومش راجل ومش متعلم استحمله او احبه علي ايه اكيد لو كنا عملنا خطوبه مش كنت اكيد هكمل معاه وعرفته صليت استخاره فالاول وربنا سهل الموضوع ازاي ربنا يسهل الموضوع وهو في نظري كافر المفروض كانت الجوازه اتفشكلت انا مواظبه علي الصدقه والصيام والقران وصله الرحم ليه اخد واحد زي ده اكيد عقاب من ربنا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاصرار والتحدي مشاهدة المشاركة
    انا بجد مش قادرة استحمله او اتكلم معاه انا بكرهه اوي مش حاسة اني متجوزه بكره الكلام معاه بكره اتصاله بكون سعيده واحنا متخاصمين مش بيفرق معايا زعله بكره العلاقه الزوجيه معاه جدا انا بصراحه مش شايفاه رااااااجل حتي اهلي لما عاشروه لاحظه انه بخيل وكداب حاولت امثل عليه الحب علشان امشي الحياه مش قادرت خالص كل ما يتصل عليا مالوش كلام الا عن الجماع وعلطول يطلب مني صور لجسمي سوري يعني انا عارفه ان ده حلال علشان ده جوزي بس انا مش بحبه علشان كدا بكره كدا انا طلبت منه كتير انه يتجوز لاني مش هسعده امنيه حياتي اطلق منه بس انا 26 سنه وكمان حامل في الخامس في توام هو بخيل اوي ماديا كداب اوي من كتر ما بيسمع افلام جنس عايز طول كلامنا كدا تفكيره علي اده وسطحي والكل قالي معلشي علشسان فرق التعليم لما بخخرج انا وهو واختي مش بيطلع يدفع جنيه ويخلي اختي هي اللي تددفع واختي قالتلي جوزك مش راجل ومش عنده دم مش بيشرفني قدام صحابي ولا اهلي انا بصراحه بكره بكره وكل يوم ادعي واحسبن عليه قاطع صله رحمه وعاق لامه وبيعمل كبائر وبخيل ومش راجل ومش متعلم استحمله او احبه علي ايه اكيد لو كنا عملنا خطوبه مش كنت اكيد هكمل معاه وعرفته صليت استخاره فالاول وربنا سهل الموضوع ازاي ربنا يسهل الموضوع وهو في نظري كافر المفروض كانت الجوازه اتفشكلت انا مواظبه علي الصدقه والصيام والقران وصله الرحم ليه اخد واحد زي ده اكيد عقاب من ربنا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ابنتى الكريمة الله معك ويثبتك يارب
    الحلال ظاهر والحرام ظاهر لا يجادل فيه احد , انا فقط بالبداية بردى السابق كنت احاول ان ادلك علي ان تتحدثي مع فقيه او عالم بحيث يحاول العالم او الفقيه يؤثر علي الزوج بترهيبه من حساب الله عز وجل .
    بخصوص سؤالك ايضا عن صور لك تعطيها زوجك لقد افترضت انا مجرد فرض سؤال لم يسألنى احد هذا السؤال لكن استحييت من وضع الاجابه حتى لا اخجل بناتى واخواتى علي المنتدى ارسلت قلت
    " هل للزوج ان يصور العلاقة الجنسية مع زوجته ويجعل الصور بيد زوجته تحتفظ بها لعلهما بوقت يريدان استرجاع الذكريات سويا او يحفزهما هذا الشريط او الصور لاداء علاقة جنسية سوية ولا يضطلع احد ابدا علي تلك الصور او المقطع الفيديو غيرهما فكان جواب الدار لا يجوز هذا شرعا

ولسوف اعيد ارسال سؤالك هذا وان شاء الله احضر لك الرد مرة ثانية

http://dar-alifta.org.eg/f.aspx?ID=991635

وانصحك ابنتى الرجوع الي فقيه او رجل دين تثقين في دينه وتأتمنيه للجواب عليك لان اسئلتك معظمها مخالفات شرعية من الزوج لا يجوز تمريرها والسكوت عليها وما اجابتى عليك فقط الا لتوضيح نقاط تلك المخالفات دون تعمق بالرد لانها - اى تلك المخالفات - لها عقاب شرعي لا يجوز التنازل عنه ان صحت نسبتها للزوج فعقاب من يجامع زوجته في الدبر اختلف فيه الفقهاء ومنهم من قال عقابه مثل الزانى المحصن الرجم او الزانى الغير المحصن الجلد فان كان مرتكب الفعل اعزب كان الحد الجلد وان كان محصن اى متزوج كان حده الرجم زمن الفقهاء من قال بغير هذا كما سلف التوضيح بالرد السابق بالاعلي رد رقم 2

حفظك الله بحفظه وفك كربك ابنتى

كنوزك
    أمى كثيرة , وخير كنوزك شبابك , وخير شبابك من وقف على بابك يرتوى بحبك , ويملء عروقه , ياااااااه... ووقت الفداء أمى تجديهم عند أقدامك .. تروى دمائهم ترابك ..نُحبك أمى ..بنحبك يا مصر.

عضو جديد

ا اشرف انا سالت فعلا في الموضوع ده اكتر من شخص والكل اجمع ان ربنا هو اللي بيحاسب وانتي عليكي انا يعني اني اصلي قدامه واقرا قران واشجعه واتكلم معاه براحه جدا ونقعد مع بعض ونسمع برامج دينيه ونسمع فيديوهات لشيوخ اتكلمو في الجماع من الدبر وقالولي بلاش كلامك معاه واسلوبك معاه يكون نظام امر وتهديد لاه لازم براحه وقالولي ممكن علشان مش بيسمع من حد او مش بيصلي ولا بيقرا قران فمش عارف ايه الحلال وايه الحرام قالولي اعتبريه ولد صغير وانتي اللي تعلميه كانه ابنك مش جوزك وادعيله علطول وان شاء الله ربنا يصلح حاله وانتي تاخدي الثواب وقالولي هو مسافر بره يعني بينزل كل سنه شهر او شهرين المفروض تحتويه وقالولي عرفيه ان كدا حرام وعقابه كدا واكيد لما يعرف مش هيطلب منك كدا تاني اكيد هيخاف من عقاب ربنا

عضو جديد

وعلفكره انا اتكلمت مع مامته وعرفتها ان ابنها مش كويس وبيعمل كدا وايام رمضان عمل كدا وهو مش مسلم قالتلي انا عارفه انه مش بيصوم ولا بيصلي وبيشرب سجاير بس الباقي معرفش ومقدرش اتكلم معاه في موضوع الجماع من الدبر او موضوع انك تتصوري عيب انتي اللي تكلميه وانا ادعيله ومش تعرفي حد خالص وبالذات اهلك علشان شكله قدامهم هو مش صغير عنده 33 المفروض يكون عارف ايه الحلال وايه الحرام انتي في ايدك كل حاجه لانه لو بدا يصلي ويتقرب من ربنا هيتغير والشيطان هيبعد عنه لان اكيد شيطان راكبه

ا اشرف انا سالت فعلا في الموضوع ده اكتر من شخص والكل اجمع ان ربنا هو اللي بيحاسب وانتي عليكي انا يعني اني اصلي قدامه واقرا قران واشجعه واتكلم معاه براحه جدا ونقعد مع بعض ونسمع برامج دينيه ونسمع فيديوهات لشيوخ اتكلمو في الجماع من الدبر وقالولي بلاش كلامك معاه واسلوبك معاه يكون نظام امر وتهديد لاه لازم براحه وقالولي ممكن علشان مش بيسمع من حد او مش بيصلي ولا بيقرا قران فمش عارف ايه الحلال وايه الحرام قالولي اعتبريه ولد صغير وانتي اللي تعلميه كانه ابنك مش جوزك وادعيله علطول وان شاء الله ربنا يصلح حاله وانتي تاخدي الثواب وقالولي هو مسافر بره يعني بينزل كل سنه شهر او شهرين المفروض تحتويه وقالولي عرفيه ان كدا حرام وعقابه كدا واكيد لما يعرف مش هيطلب منك كدا تاني اكيد هيخاف من عقاب ربنا

متفق معاك بنتى ان ربنا سبحانه سوف يحاسبه , وطول ما ان احد لم يعلم بالذنب اللي بيرتكبه فان له حساب مع الله ان شاء تاب عليه وله الاستغفار والتوبة عن الذنب فالله يفغر الذنوب جميعا الا ان يشرك به , لكن ايضا علينا بنتى ولو اننا مجبروين علي الامر " اقصد انك مجبره بكونك زوجة وتفعلي هذا الامره مكرهه من زوجك , ان دائما بنتى نستغفر الله ونقاوم الامر هذا ولو بقلبنا وبهدوء كما ذكرت لك باول رد ان اذا جلس احد معه يحدثه بهدوء ويكثر من كل حديث يستعطف او يرقق القلب فان غايتنا اجمعين هو رضاء الله عز وجل وان نري ونسمع انك قد اصبحت بخير وهانئة بزوجك واولادك وادعو الله لك ابنتى ان يهدى زوجك وان يطهر قلبه ويكرهه في الحرام ويكرهه في هذا الامر " الاتيان في الدبر " وينقي قلبه ويشرح صدره ويهديه ابنتى , وكما ذكرت سلفا ابنتى بشأن الصور كما تفضلتى بالذكر فاقول جائنى الرد بأنها حرام ولكن ارسلت السؤال ثانيا لعل مفتى آخر يرد , وخطورة الصورة ليست في زوجك ولكن افترضي ان الصورة سقطت منه او وقعت في ايد اخرين ان دين الله الله واسع والحلال واسع فلما نضيقه علينا يارب يسعدك ويسترك بنتى بستره الجميل ,
    فوضي امرك لله وادعيه ابنتى من قلبك " أنا أمتك يارب ابنة امتك ان كنت اخطأت فتب عليا يارب واختار لي الخير حيث كان وارضني به , وارحم ضعفي يارب لا ملجأ ولا نجاة منك إلا باللجوء اليك يارب فتب عليا وارضي عنى واغفر لي وارحمنى برحمتك يا ارحم الرحمين , أستغفرك واتوب اليك وافوض امري اليك لا ملجأ ولا منجى منك الا اليك ولا حول ولا قوة لي إلا بك اسألك مغفرتك ورضوانك "
    والحمد لله رب العالمين

يارب يهدى سرك ويهدى لك زوجك ابنتى يارب

كنوزك

وعلفكره انا اتكلمت مع مامته وعرفتها ان ابنها مش كويس وبيعمل كدا وايام رمضان عمل كدا وهو مش مسلم قالتلي انا عارفه انه مش بيصوم ولا بيصلي وبيشرب سجاير بس الباقي معرفش ومقدرش اتكلم معاه في موضوع الجماع من الدبر او موضوع انك تتصوري عيب انتي اللي تكلميه وانا ادعيله ومش تعرفي حد خالص وبالذات اهلك علشان شكله قدامهم هو مش صغير عنده 33 المفروض يكون عارف ايه الحلال وايه الحرام انتي في ايدك كل حاجه لانه لو بدا يصلي ويتقرب من ربنا هيتغير والشيطان هيبعد عنه لان اكيد شيطان راكبه

شوفي بنتى هو طبعا الصح ان مش تدخلي حد من اهل زوجك ولا اهلك وهو نفس الشيئ مش يدخل حد من اهله ده الطبيعي في كل حياة زوجية محدش يتدخل بين الزوجين ابداا ويتركوا الزوجين سويا وان دب بينهما الخناق والاختلاف طالما ان بينهما حب وعشرة طيبة تجمعما فان الحب والعشرة الطيبة تشفع لهما دوما ان يتغاضي كلاهما عما يكرهه في الطرف الاخر ان استحال عليهما اصلاح العيب سبب الاختلاف ولهذا تستمر الحياة بين الزوجان
    ولكن في حالتك اقدر طبعا لجوئك لوالدته وانى اظنها سيده عاقلة , انت ابنتى بالتدريج اصلي من زوجك حببيه في الصلاة وبهدوء ولا تجعليه كاره لها ان انت الححتى فتلك الفروض تأتى بالترغيب وشجعيه بان الثواب كذا والعقاب كذا وانت سوف تكون قدوة لاولادك اولادك مسؤولين منك يجب ان تكون قدوة حسنه لهم وانك سوف تحاسب ان قصرت في حقهم خاصة العبادة .
    اما بشأن الصور بنتى نصحيتى لا داعي وان فرض ان المفتى اجازها حتى وقال لك حلال - انا اعلم انه سيقول حرام ولكن بفترض جدلا انه قال حلال .. لن تستطيعي ان تأمنى بنتى لأن الصور الملتقطة بالموبيل وان تم حذفها يمكن استرجاع الصور مره ثانية بعد الحذف مما يعنى ان الموبيل لو مثلا احببتى بيعه او تغييره ومسحتى الصور من عليه يمكن بسهوله لمن حصل علي الموبيل استرجاع الصور المحذوفه فلماذا نضع انفسنا بموقف مثل هذا
    ؟
    حفظك الله وسترك بستره الجميل ابنتى
    ويارب يصلح لك احوالك يارب

كنوزك

عضو جديد

انا حبيت اعرف حماتي بعيوب ابنها علشان تعرف انها مسؤله عن تربيته واني مصدومه فيه واعرفها اني انخدعت في جوزي وان ابنها مش قدوة وان لو رجع بيا الزمن اقسم بالله مش هدخله البيت انا كل شويه افكر واكيد ده مدخل لشيطان ان لو ربنا بيحبني يحصل حاجه واسقط التوام وساعتها مش هسكت الا لما اطلق لاني مش شايفه قدامي راجل مش حاساه شايفه قدامي واحد بكرهه بكرهه وعدني باشياء كتيره ومش نفذها قالي هتسافري معايا علطول جه دلوقتي قالي العيشه غاليه ومش هينفع قالي معايا فلوس اشتري شقه ملك وطلع كداب مش معاه مليم قالي هبعتلك كل شهر 3000ج وجه دلوقتي1000 مستلف فلوس من ماما ورافض يردها رافض اني ادخل نت بجحه الغيره انا بعتبرها مش غيره معرفش ايه خلاني اكرهه بالشكل ده ومع ذلك مش بعمل حاجه غلط كل ما اكون مخنوقه اجري اتوشا واصلي واعيط لربنا واقرا سوره البقره

انا حبيت اعرف حماتي بعيوب ابنها علشان تعرف انها مسؤله عن تربيته واني مصدومه فيه واعرفها اني انخدعت في جوزي وان ابنها مش قدوة وان لو رجع بيا الزمن اقسم بالله مش هدخله البيت انا كل شويه افكر واكيد ده مدخل لشيطان ان لو ربنا بيحبني يحصل حاجه واسقط التوام وساعتها مش هسكت الا لما اطلق لاني مش شايفه قدامي راجل مش حاساه شايفه قدامي واحد بكرهه بكرهه وعدني باشياء كتيره ومش نفذها قالي هتسافري معايا علطول جه دلوقتي قالي العيشه غاليه ومش هينفع قالي معايا فلوس اشتري شقه ملك وطلع كداب مش معاه مليم قالي هبعتلك كل شهر 3000ج وجه دلوقتي1000 مستلف فلوس من ماما ورافض يردها رافض اني ادخل نت بجحه الغيره انا بعتبرها مش غيره معرفش ايه خلاني اكرهه بالشكل ده ومع ذلك مش بعمل حاجه غلط كل ما اكون مخنوقه اجري اتوشا واصلي واعيط لربنا واقرا سوره البقره

اليك اولا اجابة السؤال عن الصور بنتى

سؤال افترضت انك سألتيه لدار الافتاء

السؤال

السائلة تسأل زوجى يطلب منى ان اتصور له صور عارية ويحتفظ بالصور فهل يجوز هذا ؟

الجواب

لا يجوز للزوجين ممارسة أفعال جنسية من خلال الهاتف أو الإنترنت أو نحو ذلك، كأن يكون ذلك مثلا بكشف العورات أمام الكاميرا وتبادل الصور أو العبارات المثيرة الفاحشة ونحو هذا، فكثيرا ما يتم اختراق أجهزة الحاسب ويتم التجسس على البيانات الشخصية وأخذ نسخ منها، وفي هذا تعريض الزوج والزوجة خصوصياتهما للافتضاح أو الابتذاذ المادي من قبل قراصنة الإنترنت، فللزوجة الحق في الامتناع والرفض لمثل هذه الممارسات، وعلى الزوج أيضا الامتناع عنها، والله أعلم

http://dar-alifta.org.eg/f.aspx?ID=991635

اما عن بقية كلامك بنتى فهو منذ البداية اختيار خاطيئ للزوج بنتى ولكن انت في مرحلة حاولي استطاعتك الاصلاح منه كما ذكرت لك سلفا اجعليه يستمع لاحد علماء الدين انت تثقين فيه وهو ايضا يثق فيه ويسمع منه وبهدوء وحاولي في تلك المرحلة تحبيبه في الصلاة فان التزم ابدأى القول له ان التزام الصلاة يطلب منك معرفة الحرام والحلال فتجتنب الحرام "وهو تلك الافعال المحرمة التى يرتكبها فيبتعد عنها , " والتزام الحلال وهو العلاقة السوية بين اى زوجين فالزوجه 99% من جسدها اماكن حلال للزوج التمتع بزوجته فلماذا نضيق علي انفسنا ونترك ال99% ونلجأ لل1% الحرام ؟

لا اجد الا ان اقول الله معك ابنتى ويارب ييسر لك امورك ويفرج همك يارب , انا احاول ان اكون معك في الجانب الشرعي بنتى لان الشرع هو الذي يحركنا ويدير حياتنا , انا اعلم جيدا ان حقك مكفول بطلب الانفصال والطلاق من الزوج ولكن انا فقط احاول تأخير هذا المطلب من اجل الاصلاح , ولكن ايضا لك ان تحذري الزوج من ان هذا المسلك " الاتيان من الخلف " هو يعرضك انت كزوجه لمشاكل طبية كثيرة , لك ان تعلمى مثلا ان لكل جزء بجسد الانسان وظيفة محددة خلقه الله لادائها فان انت اخلفت ذاك العضو عن اداء واجبه اظهر قصورا وتعرض الجسد لمشاكل مرضية , ومهمة المؤخرة اعزك الله هى للاخراج وفقط , فان انت عكستى مهمتها وذاك عن طريق الجماع من الخلف فقد تغيرت او دخلت وظيفة ليست وظيفت هذا العضو مما يتسبب في حدوث امراض خطيرة تدرج خطورتها الي ان تصل الي الايدز حفظك الله ومتعك بالصحه والعافية,
    والله لا ينهانا عن شيء الا ان كان يضر بنا ولك ان تسألي طبيبة امراض نساء او مسالك وهى تشرح لك تلك الامراض

كنوزك

مشرفة ساحة المساندة النفسية الصورة الرمزية عزة محمود

اختي الفاضلة ارى انك يجب ان تمتنعي ولا تستجيبين له في فعل اي شيء محرم وعليك بصلاة الاستخارة كتير وان كنت فعلا لا تتحملي الحياة معه فارى ان الانفصال افضل لكما لكن عليك بالاستخارة (وان يتفرقا يغني الله كلاً من سعته) فبصلاة الاستخارة سيشرح الله صدرك وسييسر لك الخير سواء بالبقاء معه او بالاتنفصال عنه

اللهم ارزقنا الإخلاص

يا جابر كل كسير اجبر كسرنا

مشرفة اللغات والترجمة

حببتي اسالي دار الافتاء المصرية طالما مش قادرة تستحملي وعايزة تتطلقي

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات