العاب فلاش

صفحة 1 من 54 123456789101151 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 20 من 1061
    Moderators الصورة الرمزية عمرو خالد
    علم الدولة : Users Country Flag

افتراضي الحلقة السابعة..اﻹنسانية

السلام عليكم يا شباب..

هل فكرت في الصفات التي تحتاجها لتصنع حضارة وتنهض باﻹسلام والمسلمين؟
    نحتاج في صيامنا إلى صفة أساسية..صفة يعلمها لنا الصيام..صفة حلقة اليوم..اﻹنسانية.
    جزء من صيامنا يا شباب أن نعطف على الفقير والمحتاج ونحس بالناس من حولنا.
    هل فكرت كيف تعامل أمك، أبوك، الفقراء، أصحابك، جيرانك؟ هل تقسو على الناس؟ هل تتخانق مع زملائك؟ هل أنت إنسان؟

عمر هيبني حضارة ولكي يبنيها تعلم من رسول الله،صلى الله عليه سلم، صفة اﻹنسانية مع كل شيء.
    يا ريت يا شباب أن نجمع بين القوة والعاطفة..يا ريت أن يكون تدينا برحمة كما علمها رسول الله،صلى الله عليه وسلم لعمر.

أنا في انتظار أرائكم وتعليقاتكم حول حلقة اليوم وصفة اﻹنسانية، سأكون معكم على المنتدى الليلة لنتعرف سوياً على هذه صفة، ولنعرف كيف يمكن أن نتدرب عليها أو نكتسبها.

... معاً في طريق التنمية بالايمان...

بسم الله الرحمن الرحيم
    ازيك يا دكتور عمرو؟
    حلقة رائعة يالله على انسانية رسول الله ويا الله على انسانية عمر بن الخطاب
    وفعلاً احنا محتاجين الانسانية والرحمة والعفو فى قلوبنا ونفوسنا وفى اخلاقنا
    هو فعلا فى امم سبقتنا واحنا نزلنا تحت بس هما معندهمش انسانية لكن للاسف حضارة بدون انسانية و اخلاق هتموت حضارتهم ولكن اذا قدرنا ان يكون عندنا انسانية ورحمة زى عمر
    لكن الاول قبل ما نعمل حضارة احنا محتاجين عمل حضارة فى نفسنا لازم نكون متحابين متعاونين مش بنكره بعض بنساعد بعض بنفيد بعض بنساند بعض لازم حضارة وثورة على الحاجات السلبية اللى جوانا عشان نقدر نعمل حضارة بجهدنا بتعبنا بتعاونا ويكون عندنا انساانية
    والله لو توفرة فينا الانسانية هنقدر نعمل حضارة فعلا قايمة على الاخلاق والمبادىء والانسانية
    يا رب والله انا متفاؤل وعندى بسمة أمل وبدعى ربنا فى كل صلاة اننا نعمل حضارة ويا رب اننا هنقدر نحقق الحلم وهنحقق الحضارة وفعلا انا حزين لما دم المسلم رخص لدرجة دى يااااه يا رب والله وبأذن الله هيرجع يوم ويكون دم المسلم غالى قوى يا رب
    بس احنا نتوكل ونتعب ونتحرك وربنا هيساعدنا
    ربنا يوفقك يا دكتور عمرو ويا رب نمتلك صفات عمرية
    كن انت صانع حضارة
    تلميذك عبدالرحمن

ܓ✿ مشرفة القسم العـام ܓ✿- الفائزة بمسابقة الفيديو المميز - العضو الماسى للساحة العامة لشهر مايو2012 الصورة الرمزية شروق حاملة لواء النهضة

السَّـــلاَم عَلِـيـكم

جزاااااك
    الله خيرا معلمنا الفاضل عمرو خالد ، حلقة الانسانية حلقة مهمة جدااا ومن أهم صفات صانع الحضـارة ، بل هي من المقومات الاساسية التي تميز انسان الحضارة، فالشخص الذي تنقصه الانسانية والرحمة بأخوه الانسان ـ أيّا كان ـ لا يجدر به ان يكون صانع حضارة ... وكم هو عظيم ومشرف تصرف الرسول حين وقف على جنازة ذلك اليهودي فقط لأنه - نفس بشرية -! * وموقف سيدنا عمر حين عزل احد السادة من منصبه فقط لأنه لا يعطف على ابنائه ! هذه التصرفات الإنسانية الصغيرة التي قد تبدو لا أهمية لها هي في الحقيقة منظار يكشف شخصية الانسان صانع الحضارة ـ- فعلا أمتنا حاليا في أمّس الحاجة لأمثال هؤلاء العظماء ...

دين الإسلام ديـن الرحمـة .. بل دينُ التسامح والتحرّر والمحبّة الإنسانيّة والســـــــــــــلام

بــارك الله فيك استاذنا العزيز عمرو خالد ، وتقبل الله منكم الصلاة والصيام وصالح الاعمال، ولا تنسانا من صاااااالح الدعـــــــــــــــــــــاء

رب استخدمني ولا تستبدلني
    اللهم اجعلني ممن تقرّ بهم عين الحبيب ♥ محمّدعليه الصلاة والسلام

يــــــــــــــــا شباب العالم المحمدي :

ينقصُ الكـوْنَ شباب مهتدي
    فأرُوه دينكم ليقتدي ,, دينَ عقل و ضمير و يدِ

عضو محترف الصورة الرمزية ايمي"

السلام عليكم "
    استاذ عمرو خالد"
    حلقة اليوم رائعه جداااا"~
    محتاجين الانسانيه ورحمه ومحتاجين نتعلم كيف نسامح ونعفو
    عشان نكون قاده في المستقبل
    سبحان الله حسيت ان عمر وأصحابه رباهم الرسول"
    من جد الواحد يتمنى ان يكون تربى ع يد الرسول"
    عشان كذا تطلعوا ناس عظماء"=)
    وانا احس اننا نتربى مع كل حلقه جديده"~
    ويااارب نكون زي عمر ونعيد مجد امتنا"
    شكرا لك ودعواتك"

لم يَعد يَجذبني أي شَيء’!
    أود أن أحمل في يَديَ لافتَة كُتبَ عَليهَا :
    ” لا أعرف أحداً . و لا أنتَظرأحَداً و لا أُريد شَيئاً غَيرراحَتي.

الصورة الرمزية آلاء_18

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاك الله كل خير يا دكتور عالحلقة الجميلة والمؤثرة جداً
    عندي سؤال لحضرتك عن موضوع أن يكون الشخص صانع حضارة:
    نرى الكثير من الشباب العربي يتمتع بصفات صانع حضارة ولديه امكانات عالية للابداع في كل المجالات ولكنه لا يجد من يساعده على الابداع منذ أن يكون بالمدرسة وحتى الجامعة أو العمل ويضعون العديد من العراقيل للحد من نجاحه فيضطر للهجرة للدراسة أو العمل وبهذا كل ابداعه يخدم حضارات الدول الأخرى ويخسره بلده.
    فسؤالي يا دكتور عمر إذا تمتع الشباب العربي بهذه الصفات ولا يوجد من يوفر له الامكانات المادية لبناء حضارة لبلاده فما الفائدة؟
    وخاصة أننا نعيش في حالة تراجع وتخلف كبيرة في مختلف المجالات وخاصة العلمية والاقتصادية
    وأرجو أن ترد على سؤالي والشكر الكبير لحضرتك وربنا يوفقك دائماً لخدمة الإسلام

عضو محترف الصورة الرمزية ملكة الإسلام

الإنسانية :

هي كل مشاعر نبيلة يرسلهاالإنسان لكي يمسح بها دمعة ألم عن أي شئ كان إنسان أو حيوان أو نبات فقد ماتتالإنسانية في زماننا هذا وصار فيه الوحشية والقتل والتشريد والخوف والرعب وذلالإنسان لأخيه الإنسان ، لا يعرف أن الحياة عجله دواره وهي يوم لنا ويوم علينا

وإليكم أجمل ما قيل في الإنسانية :

ازرعْ جميلا ولوْفي غير موضعه** فلن يضيع جميـل أينمـا زرعـا
    إن الجميل وإن طال الزمان به ** فليس يحصده إلا الذي زرعا
    صلوا على محمد صلى الله عليه وسلم

جزاك الله عنا خيرا أستاذي الفاضل عمرو خالد

دعواتكم أستاذي الفاضل عمرو خالد

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إن أولى الناس بي يوم القيامة أكثرهم علي صلاة

اللهم صل على نور الأنوار وسر الأسرار وترياق الأغيار ومفتاح باب اليسار سيدنا محمد المختار وعلى آله الأطهار وأصحابه الأخيار عدد نِعَمِ الله وأفضاله

عضو متألق

السلام عليكم ورحمة الله،
    ازيك يا دكتور؟؟ يارب تكون باحسن حال

سيدنا عمر والانسانية كل يوم بتفاجأ وبتبهرني شخصية سيدنا عمر اكتر مع كل هذه القوة والصلابة والحزم اللي كنا نعرفه عنه كله انسانية وعاطفة ورفق ورقة في التعامل
    الله على تعليمك يا رسول الله كل يوم والله بقيت اتمنى لو اني قبلتك وتربينا بين ايديك ده انا عايزة تدريب كتييييييير
    ربنا يجمعنا بيك يا رسول الله وبسيدنا عمر ونقلك اللي علمته لسيدنا عمرعلمنا اياه ووصلنا ليه د.عمرو جزاكم الله كل خير وربنا يقدرنا ونتعلم ونطبق سيرة رسولنا واصحابه العظماء ونقابلك ونقلك رجعنا الحضارة اللي بنيتها واحنا ضيعناها

من مواقف سيدنا عمر والانسانية
    قصة سيدنا عمر عندما امر لكل فرد راتب من بيت مال المسلمين ما عدى الرضع وبينما خرج ذات ليلة يتفقد رعيته مر ببيت يبكي فيه طفل فطرق الباب وقال اسكتي هذا الرضيع يا أمة الله ثم ذهب وعاد وهو يبكي فطرق الباب وقال ما الذي يبكي هذا الطفل يا أمة الله قالت له لقد امر الخليفة عمر لكل فرد راتبا ما عدى الاطفال الرضع واني اريد ان افطمه كي يحصل على راتب من بيت المال
    فقال عمر.. قاتلك الله يا عمر كم قتلت من اطفال المسلمين .. ثم نادى عليها وقال يا أمة الله ارضع طفلك فقد امر الخليفه عمر برواتب حتى للأطفال الرضع

وفي موقف اخر سيدنا عمر رضي الله عنه كان يتفقد أبا بكر بعد صلاة الفجر فكان يراه إذا صلا الفجر يخرج من المسجد إلى ضاحية من ضواحي المدينة كل يوم فيتساءل ماله يخرج؟ ثم تبعه مرة من المرات فأتى فإذ هو قد دخل خيمة منزوية فلما خرج أبو بكر دخل بعده عمر فإذا في الخيمة عجوزاً حسيرة كسيرة عمياء معها طفلان لها فقال لها عمر: يا أمة الله من أنتي؟

قالت: أنا عجوزاً كسيرة عمياء في هذه الخيمة مات أبونا ومعي بنات لا عائل لنا إلا الله عز وجل قال عمر: ومن هذا الشيخ الذي يأتينكم؟ (وهي لم تعرفه) قالت: هذا شيخ لا أعرفه يأتي كل يوم فيكنس بيتنا ويصنع لنا فطورنا ويحلب لنا شياهنا

فبكى عمر رضي الله عنه وقال: "أتعبت الخلفاء من بعدك يا أبا بكر'

ربنا يجزيك كل خيرويحفظك يا دكتور ويعزك ويرزقك الاخلاص بدعيلك كل يوم والله ولو اوفي جزء من فضلك

عضو مجتهد

بعد التحية والسلام على الجميع يابو علي كيف حالك اتمنى ان تكون بخير بالنسبة لحلقة اليوم عن الانسانية التي كثير مانحتاجها اليوم وقليل من الناس يتحلون بهذه صفة الانسانية اللهم لكن الصحابة كالجسد الواحد اذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى اللهم اجعلنا من خيراللهم اجعلنا ممن يعمرون الارض كعمر بن الخطاب رضي الله عنه وارضاه

لاتفكر فلها مدبر
    ربي بشرني بما يسرني وابعد عني كل مايضرني اللهم امين

عضو مجتهد

بارك الله لك في جهودك يادكتور ونفع الله بك الاسلام والمسلمين ..اعتقد ان الانسانية جزء من الفطرة موجودة داخل كل انسان ولكن تكمن المشكلة في كيفية تعامل الانسان مع هذه الصفة داخله خاصة مع التغيرات الكثيرة التي طرأت على حياتنا وغيرت الكثير من فطرتنا السليمة..فهناك اشخاص تغلبت مصالحهم على إنسانيتهم واخرون يعتبرون ان الانسانية ضعف فدائما يظهرون القوة والشدة في تعاملاتهم وهكذا..ارى ان الامر يحتاج من الانسان ان يبحث قليلا ويخرج الانسانية الكامنه داخله والاعمال الخيرية والتطوعية مثلا والاحتكاك بطبقات المجتمع الفقيرة ومساعدة الاخرين خير وسائل ليدرب الانسان نفسه عالانسانية ...

تحميل كتاب التفسير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    ربنا يبارك فيك يا دمووع تائبه سعيد بردك ورأيك أتمني لك وللجميع أن يملك هذا التوازن في حياته وتعاملاته

عضوة فائزة بالمركز الثالث في المسابقة الدينية و الجماعية لشهر رمضان 2012 ـــ فائزة في مسابقة رمضان يجمعنا 2012 (المركز الأول الصورة الرمزية rawan aly m

ازيك يا دكتور عمرو ان شاء الله تكون بخير

الحلقه اكثر من رائعه ومهمه جدا

لو الانسان اكتملت فيه الصفتين الانسانيه والرحمه لكان مجتمعنا غير

وللاسف زى مااحنا شايفين ناس كتير وقاده للبلاد ومع ذلك لا عندهم رحمه ولا انسانيه وبيعاملوا الناس
    بتكبر وبمنتهى القسوه

مجتمعنا الان شبه منعدم منه الرحمه والانسانيه

والحمد لله انا بتعامل مع بابا وماما وزمايلى وجيرانى بما يرضى الله وعمرى فى حياتى ما اتكبرت على حد او عملت حد بطريقه

تغضب ربنا وعمرى ما بكون قاسيه على الناس ابدا

بس انا كل حلقه بتاثر اكتر بالرسول عليه الصلاة والسلام وحكمه وفراسته وطريقة تفكيره

ربنا يرحمنا يحسن خلقنا وينزع فى قلوبنا الرحمه اللهم امين يارب العالمين

جزاك الله كل خيريا دكتور عمرو وجعله فى ميزان حسناتك ويرضى عنك ويفتح عليك

يــــارب حققلى ما أتمنااااااااااه

الصورة الرمزية تلميذة الدكتور عمرو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    ازيك أ\ عمرو خالد؟؟ جزااااااك الله كل خير واسكنك الجنه
    مشاء الله اليوم الحلقه جدا جدا جدا مفيده وهذي الحلقه هي اكثر حلقه اثرت فيني جدا
    وخصوصا لما قلت في مقدمه الحلقه بتعامل امك ازاي؟ جاوبت في نفسي بعامله كويس جدا والحمدلله. ولما قلت بتعامل ابوك ازاي؟ سكت وقلت هنا مشكلتي صرااحه يا أستاذ عمرو واسمحلي في هذي اللحظات اقولك يا أبوي,,, انا معاملتي لــ بابا وحشه جدا جدا مع انه يعملني معامله كويسه بس انا مش متقبلت ابويه خالص ودايم اخاصمه واعانده والمشكله الكبرى مستحيل ارجع التأسف لبابا وإذا بتسأل ليش بتعامليه كدا بأقولك علشان مادخلني في الجامعه اللي انا ابغاها ويقولي ادخلي جامعه وحده تاني لأن الجامعه اللي اخترتيها بعيده بينا وبينها ساعه ونصف بس انا مش مقتنعها انها بعيده ودايم اقول لنفسي كيف اصنع حضاره وابوي كذا ويقول كمان البنت مالهاش مستقبل بعد انك تكملي دراستك وتاخدي شهاده الجامعه اجلسي في اليت . مع العلم انا لسى في الثانويه وعمري17 والسنه اللي بعد هذي بدخل الجامعه
    وطلبي منك يا ابوي عمرو خالد تقولي كييييييييف التعامل بإنسانيه مع بابا
    ياريت ترد عليه وتفهمني اعمل ايه لأني خايفه ربي يغضب عليه
    اللهم الرضى عن أ\ عمرو خالد واسكنه الفردو الاعلى من الجنه والرزقه من حيث لايحتسب
    اميييييييييييييييين
    اسفه على الايطاله ولكن الله يخليك رد عليه >> ابنتك تهاني

سلاماً يا عمر الفاروق ... سلاماَ ياعمر الفاروق
    ملئت الأرض بعدلك وفتحت الأنصار
    وقلت بحق الناس لقد ولدو احرار

مـــاتت الانســانية....و مـــاذا بعد!!!!
    السلام عليكم...بجد يا دكتور حلقة النهردة ممتعة جـــدا...انســانية النبى عليه الصلاة و السلام و انسانية سيدنا عمر قمة فى الروووووووووعة....النبى حنين أوى مع أصحابه.........بجد أنا بعيش مع حضرتك الحلقة و بعد كده لما أفكر فى حال الأمة بحزن أوى يا دكتور..بجد احنــا محتاجين نستعيد الانســانية لان للأسف مــاتت فى المجتمع... احنــا بقينا مجتمع مادى من الدرجة الأولى....العــالم كله قائم على المصلحة حتى لو هتموت ارواح و تسفك دماء....للأسف احنا بنموت قيمنا بايدينا بحجة اننا نعرف نعيش......يــا دكتور العالم بقى فيه وحشية و المسلميين مش بيتحركوا....هو مش ده انتهاك للانسانية و لا لأ....أنا بطلب من حضرتك يا دكتور تقولنا ازاى نقدر نوقف الانتهاكات دى...ازاى نقدر نصلح فى الأمة و نرجع الانسانية والقيم و المبادىء..أنا بموت فى اليوم ألف مرة لما بشوف الأخبار و بتحسر اكتر لما بلاقى ان الدمــاء بقيت عادى و انتهاك الانسانية بقيت شىء طبيعى....و مش ينفع أختم رســالتى من غيــر ما أشكر حضــرتك...ربنا يجزيك خيــر و يصحــى بيك الامة..ياااااااااااااااارب....

عضو متألق

السلام عليكم
    ازيك د عمرو يا رب تكون فى احسن صحه وخير حال و ربنا يبلغك واحنا معاك ليله القدر ويجعلنا جميعا من عتقاء الله ورفقاء النبى صلى الله عليه وسلم فى الجنه...
    حلقه النهارده حلقه راااااائعه جدااا ابكتنى من فرط ما فيها من رحمه وحنيه وانسانيه .....الله يجازيك عنا كل الخير يا رسول الله ...
    - فعلا عشان تكون صانع حضاره او نهضه او عشان تكون مؤمن اساسا وربنا راضى عنك لازم تحس بغيرك يعنى لازم تكون انسان ...قيمه حلوه قوى والحقيقه صفه الانسانيه دى صفه من الصفات المكتسبه بمعنى ان احنا ممكن نتعلمها ونتدرب عليها ونقويها فى نفوسنا ونرقق بيها قلوبنا ...وده اللى حصل معايا من خلال العمل التطوعى الحقيقه ان عمل الخير ومساعده الناس بيخليك تحس بيهم وبيرقق قلبك ويخلى الانسان يشعر انه اولا فى نعمه وثانيا انه عليه واجب تجاه الغير...ومش عايش لنفسك بس
    - اما الصفه التانيه واللى علمها سيد الخلق لسيدنا عمر ولينا فهى الرحمه ....الرحمه اللى لو نزعت من اى انسان فقد معها كل معانى الانسانيه ياااااااه على طريقه رسولنا الكريم وهو بيعلم الصحابه ازاى يكونوا رفقاء ورحماء بالغير ...وازاى نعفو ونصفح عن حتى اللى اذونا وغلطوا فينا
    يااااااااه فعلا ارحموا من فى الارض يرحمكم من فى السماء ...واتعلم سيدنا عمر وفهم الدرس وعاش بيه وليه وعشان كده قدر يبنى الحضاره دى ...احنا كل يوم بنفهم ازاى قدر الفاروق يبنى ويعمل نهضه عظيمه للاسلام
    وعرف ازاى ياخد الناس واحده واحده وان الدين الاسلام عسر وليس يسر
    يا ريت الناس دلوقتى تفهم كده وتتعلم كده وتترفق بالغير ...
    بدل ما احنا بنشوف دلوقتى كل واحد بيكفر التانى لمجرد انه اختلف معاه فى الراى بكل غلظه وقسوه...ونسوا الايه العظيمه اللى بتقول لو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك ....
    انا بنصح اى شاب او فتاه عايز يحس قوى بالانسانيه والرحمه ويدرب نفسه عليها انه يفكر فى غيره ينزل للناس للعمل التطوعى الخيرى ...عمل الخير يعلم الرحمه بالضعفاء والرفق بيهم وويشعر الفرد انه انسان
    د عمرو ربنا يخليك ويجازيك خير عننا ....ويوفقك لما يحب ويرضى

ريهام محى ربنا يبارك فيك وربنا يتقبل دعواتك ويرضى عليكي ويرزقك راحة البال والرضا ويوفقك دائما لما يحب ويرضى

عضو محترف الصورة الرمزية hani_mostafa

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اللهم ارحم عبدك محمد وليد وارحم اموتنا واموات امة سيدنا محمد صل الله عليه وسلم
    واجعل خير ايامنا خواتيمها
    .......

وربنا يبارك فيك يا دكتور عمرو فى كل من شارك فى هذا العمل الرائع مجهودكم واضح جدااا ربنا يجازيكم كل خير
    .......

كان نفسى اعيش ايام الرسول مع الصحابه والمسلمين
    ومتخيل الاحداث وحضرتك بتحكى تاريخ الامة
    وبتمنى ترجع الايام دى بينا .. ايام النهضه
    هوا احنا كده جبناء يا دكتور عمرو ؟؟ لا ننهض لا نتحرك لا نستعيد نصرة الاسلام ولا حتى ندعو .. نخاف من بطش الاعداء اكثر من خوفنا من الله ويوم القيامه
    ......

الحمد لله انا عندى انسانيه وحاسس بجمال انسانيتى فى رحمتى و صبرى وعفوى عن الناس وحاسس ان ربنا راضى عنى طول ما انا كده .
    لما بشوف الاطفال فى الشارع معرفش ليه بلاقى قلبى رق ولسانى يقول ( ربنا يحميهم ويسترهم وينور مستقبلهم ويجعلهم ممن ينهضوا بالامة ) و ادعلهم كتير واقول ماشاء الله كتير واحس بفرحه وراحه شديده
    ......

واحنا محتاجين اخلاق سيدنا عمر النهردا يبحث عن قولا فاصلا وبيانا شافيا فى الخمر ويصر حتى ينزل قول الله الحق ... ليؤثر حبة للامة وهدفة فى النهضة عن حبة لنفسه ورغباته وهواه ( رضى الله عن وارضاه ) ... والنهردا وفينا من يجد كلام الله وبته فى شأن ما ويبحث عن مخرج له ويحلل الحرام ..
    _____

ان شاء الله نكون عمريين ونبداء بانفسنا مع حضرتك يا دكتور عمرو وربنا يوفقنا ونكون نواة النهضة الاسلامية

شكرا

وعليكم السلام وانت طيب بالصحة و العافية ورمضان كريم عليك ، فعلا احنا محتاجين خلق عمر ابن الخطاب و التي هي بالطبع خلق الإسلام وان شاء الله البرنامج يوضح دروس وعبر كثيرة الحلقات القادمة
    المعنى الوحيد للسيادة .. هو أن تكون سيداً على نفسك أولاً
    قبل أن تحاول أن تسود غيرك .

عضوه مميزة - مراقبة ساحة اهتمامات الشباب - صناع الحياه - عضو فريق أهلاً بالحبايب الصورة الرمزية '' أمل المحبة ''

السلام عليكم ورحمة الله
    الانســــــــــــــانية
    مهارة وصفة رائعة لصانع الحضارة
    عرفنا سيدنا عمر كيف عم يكتسب المهارات والصفات
    كيف يتعد حتى يصبح صانع حضارة
    عرفت انه بالتدريب والارادة تقدر تكسب صفات وتكون صانع حضارة
    انا عندي حتة الانسانية راح اعمل عليها واقويها واكبرها..عشان اكون صانعة حضارة
    يا حبيبي يا رسول الله كم تمنيت ان اعيش في زمنك وتعلمني وتقومني
    يارب يارب نكون عمريين ونصنع الحضارة ونعيد بناء الامة
    ساكون عمرية واقيم الحضارة.. سيكون الايمان في رمضان دافعي لبناء الحضارة
    جزاك الله خيرا يا دكتور عمرو ..كل يوم بتعلمناصفة جديدة وتحفزنا ليها
    الله يجزيك خير الجزاء ويكرمك ويعزك ويرزقك الاخلاص يارب

سعيد لما أشوف أسماء أعضاء بالمنتدى كل رمضان يشاركوا معنا منذ ثلاث سنوات تقريباً ومنهم أكثر من ذلك
    نحن شــركـــاء فـي بــــناء الـحـضــارة

عضو مجتهد الصورة الرمزية God Lover

الله يبارك لك أستاذي و معلمي عمرو خالد على المجهود الذي بذلته في هذا العمل. أنا مستمتعة جدا في البرنامج و كل يوم بنتعلم درس جديد عن أمير المؤمنين عمر ربنا يجمعنا بيه و بكل الصحابة برفقة الرسول عليه الصلاة و السلام

أكثر موقف خلاني انتبه لوعي عمر و ذكاءه و تفكره في الدنيا و حكمته هو موقفه من الخمر. ان من سمات المسلم الشخصيه الراقية و الروح الطاهرة و ان الخمر يحقق عكس نتيجة ذلك. الحمدلله و سبحان الله

احيي فيك معلمي تذكرك في ختام كل حلقة لطالبك اخونا محمد الله يرحمة و يجعل مثواه الفردوس الاعلى و يدخلة الجنة من غير حساب و يرحم كل المؤمنين*

عمر بن الخطاب مدرسة و عمرو خالد مدرسة انت مثلي الاعلى ورمضان دائما جميل بوجودكم و بالصحبة و اللمة الطيبة هنا اسال الله ان يديمك لاحبابك و يوسع لك و يرزقك الاخلاص و يقويك استاذي*

اسالك الدعاء ان يحقق الله لي كل أهدافي و دعائي هذا العام و ان يأخذ بيدي ابي و امي الى النور و الهدايه و الوعي و الحب امييين*

مـــــــــــــــــعـــا نــــــــــــــصنع الحيــــــــــــــــاة
    سبـــــحــان الله و بحمـــــده -- ســـــــبحان الله العظيــــــــم

عضو محترف الصورة الرمزية أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف

سلام عليكم د.عمرو
    الانسانية ما اجمل هذه الصفة التى الحمد الله اجد بعضا منها عندى
    الحلقة ما شاء الله جميلة ورقيقة جزاك الله خيرا
    وهذا حديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم
    اجد فيه مضمون عن الانسانية والعطف والرحمة

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم
    "رأيت قوماً من أمتي على منابر من نور يمرون على الصراط كالبرق الخاطف ، نورهم تشخص منه الأبصار،لا هم بالأنبياء و لا هم بالصديقين ولا هم بالشهداء،إنهم قوم تُقضى على أيديهم حوائج الناس"

يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

فائزة في مسابقة رمضان يجمعنا 2012 (المركز الثالث)-مراقبة ساحة العرض والطلب الصورة الرمزية هيفاء ناصر

بسم الله الرحمن الرحيم

الله يعزك ويكرمك ويرفع قدرك في الدنيا والاخرة يادكتور عمرو

البرنامج اكييييييييييييييييد رااااااااااااااائع جدااا

انا اليوم جمعت الدروس المستفادة للست الحلقات الاولى

1- الحركة واحتكاك المستمر

2- لازم أتمسك باهدافي واكون مؤمن بها واعمل لها مهما كانت المعوقات

3-اتحرك في حياتي (رمضان خاصه) بكل كياني واعمل خير

4- انوا اجمع امثر من صفة حلوة (عدم التهور، الصبر لاني في بعض الاشياء ماعندي صبر، العدل )

5- اكتشف مواطن الخير فيني

6- اعيش بفكرتي

7- الاخلاص بكل شئ(القول أو العمل )

8- راح اتعب على نفسي كتير

9- في مقولت عمربن الحظاب ( لومعزة صغيرة غرقت في شطئ العراق لاسالني الله عزوجل عنها يوم القيامة)

لمست فيها الضمير الحي عند عمربن الخطاب الذي افتقدنا هذه الصفة في ايامنا الا من رحم ربي

10- الجمع بين القوة والمرونة

11- كيف نتعامل مع الناس (كل واحد على حسب شخصيه) كما عمل الرسول الله صلِ الله عليه وسلم

12- الاسلام في جو سلام

13- العفو عن الناس (وهذة طبقتها اليوم الحمدلله)

14- ان الانسانيه ممزوجة بالرحمة ولنا قدوة في رسولنا الكريم

15-عندما نطلب لازم يكون بقدر قدرة الشخص

الحكمةحبيتها كتير :

ليس المقصود من رمضان تغيير وجبات ..بل تغيير نمط التعامل في الحياة وأن نعود نحن الى مقعد التحكم والسيطرة وقيادة الذات .

استحلفك بالله دكتور ان تدعي لابي ان ربي يشفيه في لليله الجمعه

وكل من قراء مشاركتي

الدعاء
    اللهم اشفي ابي شفاء لايغادر سقماء

اللهم اشفي مرضانا ومرضا المسلمين

اللهم اعز بنا الاسلام ،اللهم استخدمنا ولاتستبدلنا ،ورزقنا الاخلاص في القول او العمل

اللهم بلغنا لليلة القدر،وعفنا وعف عنا،وارضى عنا

اللهم اني لا اسالك تخفيف الحمل ولكن ادعو بقوة الظهر,اللهم لاينقضي رمضان الاوقد اعتقت رقابنا ورقاب اهلينا من النار

اللهم اغفر لنا ذنوبنا في هذة الليلة

http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?508487-������-������-�����-�����&p=1054789712#post1054789712
    http://forum.amrkhaled.net/showthrea...54718652بواسطة عمروخالد
    جزاك الله كل خير يا هيفاء ناصر ربنا يعزك ويبارك فيك

❣الفائز الأول بمسابقة افضل صورة بمعرض الصور"9"❣الفائز بالمركز الاول في الاسبوع الثالث لمسابقة نشط ذهنك للساحة العلمية الصورة الرمزية خلقى القراءن

جميل اووى معنى حلقه اليوم
    الانسانيه
    كل واحد جوه منه انسان محب للخير حتى ولو ذره بسيطه
    وفينا اللى ضغوط الحياه غيرته سواء لانسان بجد او قلب قاسى لا يعرف الرحمه
    كل واحد فينا محتاج يبحث جواه على الانسان على الفطره الحسنه اكيدحاجات كتير هتتغير فينا للاحسن لو وجدناه
    رائع سيدنا عمر بن الخطاب على الرغم من حزمه الشديد لكن قدر يوازن فى اى الامور يحتاج الحزم وفى ايها يحتاج غير ذلك ولما لا ومثله تخرج من مدرسه النبوه
    عليك افضل الصلاه والسلام يا حبيبى يا رسول الله
    والله ما تمنيت اكثر من اليوم لو انى كنت بجوار الرسول صل الله عليه وسلم انهل من علمه واتربى على يديه
    اللهم اسقنا من يده الشريفه شربه لا نظمأ بعدها ابددااا
    اللهم احيا بنا سنه الحبيب واجعلنا نخطو على خطاه
    استاذى اشكرك من كل قلبى قد ايه البرنامج دا جيه فى وقته
    جزاك ربى كل خير وتقبل اعمالك وجعلها خالصه لوجهه الكريم
    ربنا يبارك فى حضرتك ويجعل اولادك قره عين لك
    لا تنسانى من دعائك استاذى

مصر بتصرخ وبأعلى صوت بتنادي
    إبني مات واللي قتلوه ولادي
    اختلفوا واتقاتلوا ونسيوا القضية
    عيش حرية وعدالة اجتماعية

عضوه مميزة - مراقبة ساحة اهتمامات الشباب - صناع الحياه - عضو فريق أهلاً بالحبايب الصورة الرمزية '' أمل المحبة ''

اهلا وسهلا فيكم يا شباب
    حياكم الله جميعا

سعيد لما أشوف أسماء أعضاء بالمنتدى كل رمضان يشاركوا معنا منذ ثلاث سنوات تقريباً ومنهم أكثر من ذلك
    نحن شــركـــاء فـي بــــناء الـحـضــارة

صفحة 1 من 54 123456789101151 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات