العاب فلاش

صفحة 3 من 65 الأولىالأولى 1234567891011121353 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 1298
    عضو مجتهد
    علم الدولة : Users Country Flag

منور يابو على ودايما منورنا بما لانعلم وان شاء يكون ابنك عمر زيه
    انا بقى اتضايق جدا لما مخططه يومى انى هعمل كذا وكذا وتيجى حاجه تلخبط التخطيط بس انا بسمى ده دقه وليس عدم مرونه يعنى احب امشى كما خططت بالحنتوفه فما رايك؟

فائزة في مسابقة رمضان يجمعنا 2012 (المركز الثالث)-مراقبة ساحة العرض والطلب الصورة الرمزية هيفاء ناصر

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

جزاك الله خير دكتور عمرو

اتمنى انوا احنا نجمع بين القوة والمرونه

لانكون مفرطين في المرونه ولانكون في شدة زيادة

كما عمل حبيبنا محمد صلِ الله عليه وسلم

بارك الله فيك دكتور وجعلك فخر للامة العربيه والاسلاميه

اللهم ارحم اخونا وليد

اللهم ادخلة فسيح جنان

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا شباب..

حلقة اليوم عن المرونة، فلكي تصنع حضارة وتتعامل مع حضارات وجنسيات أخرى يجب أن تجمع بين القوة والشجاعة وعلى الناحية الأخرى بعض المرونة، يجب أن يكون لديك التوازن بين اﻷثنين.
    هل فكرت في شخصيتك..هل أنت مرن؟ هل مع بعض الضغوط تنكسر؟ هل تستطيع أن تكون عمرياً في هذه الصفة؟!!
    لن يصنع الحضارة إلا من يمتلك هذه الصفة فهل أنتم كذلك؟ هل تستطيع أن تتعلم هذه الصفة كما تعلمها عمر بن الخطاب من رسول الله، صلى الله عليه سلم؟

أنا في انتظار تعليقاتكم وأرائكم حول حلقة اليوم، ولنعرف كيف تنصحون بعضكم لتتواجد هذه الصفة فينا جميعاً
    لنتعلم من بعضنا كيف نتعلم المرونة لنعرف كيف نتفاهم مع غيرنا..

http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?508487-������-������-�����-�����&p=1054789712#post1054789712
    http://forum.amrkhaled.net/showthrea...54718652بواسطة عمروخالد
    جزاك الله كل خير يا هيفاء ناصر ربنا يعزك ويبارك فيك

الصورة الرمزية نورهان توته

الحلقة كانت جميييلة يا دكتور عمرو
    وانا في الحقيقة شديدة وحادة جدا لكن حضرتك كنت اتكلمت في الموضوع ده بتاع المرونة قبل كدة وبتدرب عليه
    بالله عليك يا دكتور متنسنيش من صالح دعاءك
    ويارب يا دكتور تقرا مشاركتي وتدعيلي
    محبتك في الله نورهان

** وقال الرسول يارب إن قومي اتخذوا هذا القرآن مهجورا **

مراقبة ساحة الكمبيوتر والإنترنت -الفائزة الأولى بالمسابقة الرمضانية للساحة العامة عن عام 2011 - عضو فريق أهلاً بالحبايب الصورة الرمزية رحاب المدينة

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة.
    تحية معطرة برائحة الجنة إما بعد.
    اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد صلى الله علية وسلم..
    أهلا أهلا دكتوري الفاضل:عمرو خالد..أذي حضرتك ..كل سنة وحضرتك طيب..
    حضرتك منور الصفحة بطلتك ووجودك معنا وهذا شرف لنا. وجود حضرتك معنا يبهجنا ويدخل علينا السرور..
    أنا شوفت اليوم السادس من سيرة يسدنا عمر رضي الله عنة صانع الحضارة..عجبني عندما قال يا رسول الله أرسل عثمان يتفاوض معهم لاني غير مرن وأنا معروف عني الشدة والحزم يا سلام على الخلق والعقل وتفهم الامور قمة في التواضع والينرحمك الله يا أمير المؤمنيين
    ممكن سؤال أنا أتعامل مع كل الناس بهذة الطريقة وهي المرونة حتى لو لم يكن هولاء الناس يستحقون هذة المرونة ولكنني أتعامل معهم على حد سواء دون تفرقة..ولكن هذا جعل بعض الناس يتطاولون علي بالكلام والتجريح وأحيانا السب والشتم ولكني لا أخذ موقف من هذا بل بالعكس أصمت وأبتسم دون رد وأقول في نفسي كلة من اجل رضى الله عز وجل أنا أسلم عرضي ونفسي صدقة لله عزوجل وأعفوا وأسامح ودائما أضع هذة الاية الكريمة أمام عيني عندما أرى نفسي سوف أنفعل على أحد وهي (ولا تستوي الحسنة ولا السيئة ادفع بالتي هي أحسن فإذا الذيبينك وبينه عداوة كأنه ولي حميم وما يلقاها الا الذين صبروا وما يلقاها الا ذو حظ عظيم وإما ينزغنك من الشيطان نزغ فاستعذ بالله إنه هو السميع العليم ) فهل هذا التصرف مني مع الناس هو مرونة أم ضعف ..وأذا كان هناك فرق بين الاثنين فما هو الفرق بينهم ممكن حضرتك دكتوري الفاضل:عمرو خالد.توضح لنا الفرق بين المرونة والضعف واللين.. فعلا سيدنا عمر رمز المرونة بحق لانه علمنا أنه يجب على الانسان أن يكون مرن في تعاملة ولا يتمسك برائية فربما يكون رائية خطئ
    شكرا دكتوري الفاضل:عمرو خالد. على هذة القصة الرائعة فهذا ما تعودنا عليه من حضرتك..حفظك الله ورعاك ووفقك وسدد خطاك.تقبل تحياتي وأحترامي لشخصك الكريم..
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة..

هذا الرد الجميل من دكتوري الفاضل : عمرو خالد . كان في يوم الاثنين 8_9 _ 1432هجري الموافق 8 -8 _2011 م في شهر رمضان الكريم انا كنت انتظر هذا الرد الكريم منذ سنتين والحمد لله تحقق حلمي وامنيتي شكرا دكتوري الفاضل:عمرو خالد.
    كلمه الحق ليست عيبا ..كلمة الحق قويه ولا تخجلي أبدا من قول الحق ولا تتوقفي أبدا عن الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ما تستطيعي ولكن بالحسنى وبأسلوب يدخل إلى قلوبهم .. "ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ" صدق الله العظيم .. ربنا يثبتك ويستخدمك و يرزقك الإخلاص

¤°الفائزة " لقطة نادره " بمسابقة التصوير 7°¤

السلام عليكم و رحمة الله ,,

الحلقة جميلة كالعادة ,, و صفة المرونة بحسها موجودة في ,, ما بحبش اتعصب .. و بحاول اتعامل مع الظروف اللي بتحصلي و اتكيف معها

دكتور عملت هذا الفيديو هدية إلك و لأعضاء المنتدى ان شاء الله يعجبك و يا ريت تعطيني رأيك

نحن قومٌ أعزّنا الله بالاسلام ,, فان ابتغينا العزة بغيره ........ أذلنا الله!
    **ابنـــــــــة فلسطيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن**

ايه الفرق بين المرونة والتنازل انا بصراحة مش مرنة ومش بقتنع بالمرونة انا بشوفة تحايل انا عارفة اني غلط جدا بس مش مقتنعة بغير كدا ليه اغير قرار لي او فكر لي وانا مقتنعة بيه وهي المرونة دي مش خبث وضعف انا بعتذر بس دي وجهة نظري ونفسي اقتنع بغير كدا لاني اكيد غلط ارجو الرد

عضو برونزي الصورة الرمزية * ياسمينا *

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
    سلام عليكم د.عمرو
    الحلقة اكثر من رائعة
    المرونة عمود اساسى فى بناء وصناعة حضارة الحلقة ما شاء الله جميلة
    وانا عن نفسى افتكرت ايام مؤتمر كلمة سواء الرائع وما كان من مرونة
    انا ارى ان الواحد لازم يبدأ من نفسه ثم الى البيت ثم الى المجتمع
    لو الواحد مرن مع نفسه ومع غيره يبقى كسب كتير جدااا
    فعلا المرونة بتقرب كتير وبتصلح اكتر
    ربنا يبارك فى حضرتك يا رب
    اخى الاصغر احمد احد افراد اسرتنا الجميله اسرة البراعم مسبقا

ازيك اخبارك ايه ؟ وياترى عملت ايه فى دراستك كنت فى الثانويه واخبار محمود يارب تكونوا بخير

وحشنى المنتدى اوووى

وانا في الحقيقة شديدة وحادة جدا لكن حضرتك كنت اتكلمت في الموضوع ده بتاع المرونة قبل كدة وبتدرب عليه
    محبتك في الله نورهان

الصورة الرمزية يارا خميس سالم

السلام عليكم يا شباب..

حلقة اليوم عن المرونة، فلكي تصنع حضارة وتتعامل مع حضارات وجنسيات أخرى يجب أن تجمع بين القوة والشجاعة وعلى الناحية الأخرى بعض المرونة، يجب أن يكون لديك التوازن بين اﻷثنين.
    هل فكرت في شخصيتك..هل أنت مرن؟ هل مع بعض الضغوط تنكسر؟ هل تستطيع أن تكون عمرياً في هذه الصفة؟!!
    لن يصنع الحضارة إلا من يمتلك هذه الصفة فهل أنتم كذلك؟ هل تستطيع أن تتعلم هذه الصفة كما تعلمها عمر بن الخطاب من رسول الله، صلى الله عليه سلم؟

أنا في انتظار تعليقاتكم وأرائكم حول حلقة اليوم، ولنعرف كيف تنصحون بعضكم لتتواجد هذه الصفة فينا جميعاً
    لنتعلم من بعضنا كيف نتعلم المرونة لنعرف كيف نتفاهم مع غيرنا..
    بارك الله فيك يا دكتور عمرو بجد حلقة راااااااائعة
    احنا محتاجين فعلا المرونة في هذا الوقت احنا بيقابلنا ظروف صعبة جدا في الوطن العربي ولو فضلنا نتعامل مع الامور بقسوة وحدية حنتكسر في يوم من الايام كلنا يجب ان نتمتع بهذه لصفة العظيمة الضرورية وانا في رايي ان المرونة هي سلاح من اسلحة النهضة اللي لازم نتسلح بيها

مراقبة ساحة الكمبيوتر والإنترنت -الفائزة الأولى بالمسابقة الرمضانية للساحة العامة عن عام 2011 - عضو فريق أهلاً بالحبايب الصورة الرمزية رحاب المدينة

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة.
    تحية معطرة برائحة الجنة إما بعد.
    اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد صلى الله علية وسلم..
    أهلا أهلا دكتوري الفاضل:عمرو خالد..أذي حضرتك ..كل سنة وحضرتك طيب..
    حضرتك منور الصفحة بطلتك ووجودك معنا وهذا شرف لنا. وجود حضرتك معنا يبهجنا ويدخل علينا السرور..
    أنا شوفت اليوم السادس من سيرة يسدنا عمر رضي الله عنة صانع الحضارة..عجبني عندما قال يا رسول الله أرسل عثمان يتفاوض معهم لاني غير مرن وأنا معروف عني الشدة والحزم يا سلام على الخلق والعقل وتفهم الامور قمة في التواضع والينرحمك الله يا أمير المؤمنيين
    ممكن سؤال أنا أتعامل مع كل الناس بهذة الطريقة وهي المرونة حتى لو لم يكن هولاء الناس يستحقون هذة المرونة ولكنني أتعامل معهم على حد سواء دون تفرقة..ولكن هذا جعل بعض الناس يتطاولون علي بالكلام والتجريح وأحيانا السب والشتم ولكني لا أخذ موقف من هذا بل بالعكس أصمت وأبتسم دون رد وأقول في نفسي كلة من اجل رضى الله عز وجل أنا أسلم عرضي ونفسي صدقة لله عزوجل وأعفوا وأسامح ودائما أضع هذة الاية الكريمة أمام عيني عندما أرى نفسي سوف أنفعل على أحد وهي (ولا تستوي الحسنة ولا السيئة ادفع بالتي هي أحسن فإذا الذيبينك وبينه عداوة كأنه ولي حميم وما يلقاها الا الذين صبروا وما يلقاها الا ذو حظ عظيم وإما ينزغنك من الشيطان نزغ فاستعذ بالله إنه هو السميع العليم ) فهل هذا التصرف مني مع الناس هو مرونة أم ضعف ..وأذا كان هناك فرق بين الاثنين فما هو الفرق بينهم ممكن حضرتك دكتوري الفاضل:عمرو خالد.توضح لنا الفرق بين المرونة والضعف واللين.. فعلا سيدنا عمر رمز المرونة بحق لانه علمنا أنه يجب على الانسان أن يكون مرن في تعاملة ولا يتمسك برائية فربما يكون رائية خطئ
    شكرا دكتوري الفاضل:عمرو خالد. على هذة القصة الرائعة فهذا ما تعودنا عليه من حضرتك..حفظك الله ورعاك ووفقك وسدد خطاك.تقبل تحياتي وأحترامي لشخصك الكريم..
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة..

هذا الرد الجميل من دكتوري الفاضل : عمرو خالد . كان في يوم الاثنين 8_9 _ 1432هجري الموافق 8 -8 _2011 م في شهر رمضان الكريم انا كنت انتظر هذا الرد الكريم منذ سنتين والحمد لله تحقق حلمي وامنيتي شكرا دكتوري الفاضل:عمرو خالد.
    كلمه الحق ليست عيبا ..كلمة الحق قويه ولا تخجلي أبدا من قول الحق ولا تتوقفي أبدا عن الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ما تستطيعي ولكن بالحسنى وبأسلوب يدخل إلى قلوبهم .. "ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ" صدق الله العظيم .. ربنا يثبتك ويستخدمك و يرزقك الإخلاص

و عليكم السلام يا دكتور عمرو

الحلقة حلوة جدااااا و يا رب دايماا تفضل متألق في اعمالك

و صفة المرونة من الصفات الجميلة و في كتيير من الناس ما عندهمش الصفة ديه

و في ناس عندها و انا للأسف ماعنديش الصفة ديه

فياريت حضرتك تقولنا الخطوات اللي نتبعها عشان نكتسب الصفة ديه زي ما سيدنا عمر اكتسبها من الرسول صلى الله عليه و سلم

او حتى تدينا تقريب ليها

و شكرااااااااااا

عضو مجتهد الصورة الرمزية مها حلمي

السلام عليكم دكتور عمرو

الحلقه رائعه بارك الله فيك

انا امتلك القوه وبعض المرونه لكن احتاج الى التدريب لكى اصل الى هذه الدرجه من المرونه

ادعيلى دكتور عمرو ان اكون من صناع الحضاره وان يستخدمنى الله

ربنا يعزك ويكرمك يا دكتور عمرو

وعليكم السلام يا مها ربنا يبارك فيك و يرزقك الاخلاص
    وعليكم السلام يا مها حلمي ربنا يوفقك ويستخدمك ويرضى عليكي

▓▒░عضوة مبدعة في الرسم░▒▓ ¤°الفائزة الأولى بمسابقة التصوير 5°¤ الصورة الرمزية انا بك واليك يا رب العالمين

من الضروري للانسان ان يكون مرنا لكي يستطيع تحقيق ما يصب اليه فكم من شخص كان قريبا جدا من تحقيق هدفه و لكن افتقاره للمرونة جعله ينسحب و يفشل فمهما كانت تحديات ة مصاعب الحياة كبيرة فبالمرونت نستطيع التغلب عليها بمعونة الله.
    صلى الله على الحبيب صلى الله عليه وسلم نعمة المربي نعمة المعلم ان شاء الله نتعلم من حبيبنا صلى الله عليه وسلم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد وعليكم السلام ربنا يكرمك يا "انا بك واليك يا رب العالمين" وتكوني صاحبة رسالة
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد امين يا selman ربنا يتقبل منك جزاك الله كل خيروعليكم السلام يا selmanربنا يبارك فيك ويرضى عليكي

عضو محترف الصورة الرمزية ملكة الإسلام

السلام عليكم جميعا يا أحباب الله

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إن أولى الناس بي يوم القيامة أكثرهم علي صلاة

اللهم صل على نور الأنوار وسر الأسرار وترياق الأغيار ومفتاح باب اليسار سيدنا محمد المختار وعلى آله الأطهار وأصحابه الأخيار عدد نِعَمِ الله وأفضاله

عضو جديد

ربنا يخليك يادكتور

ܓ✿ مشرفة القسم العـام ܓ✿- الفائزة بمسابقة الفيديو المميز - العضو الماسى للساحة العامة لشهر مايو2012 الصورة الرمزية شروق حاملة لواء النهضة

" لا تكن لينا فتعصر ولا تكن صلبا فتكسر ........... خير الامور أوسطها ( الجمع بين القوة والمرونة ) "

لا تكن عديم الشخصية , والكل يدوسك ويعصرك كما يشاء
    ولا تكن جامداً عنيداً ...
    وحين تصتدم بما يخالفك , وهو اقوى منك - ربما لآنه الحق او لغير ذلك - تكسر ...

المقصود بالضبط كن مرنا سهلا متماسكا ... اي كن نفسك ... لكن اعرف كيف تتعامل مع الامور , كل بحسب معطياته

رب استخدمني ولا تستبدلني
    اللهم اجعلني ممن تقرّ بهم عين الحبيب ♥ محمّدعليه الصلاة والسلام

يــــــــــــــــا شباب العالم المحمدي :

ينقصُ الكـوْنَ شباب مهتدي
    فأرُوه دينكم ليقتدي ,, دينَ عقل و ضمير و يدِ

عضو مجتهد

حاجه تانى يا جماعه من رايى ان المرونه هى سرعه التكيف مع المواقف الجديده اى كانت ولكن هى من المطلوب ان اقبل وضع خاصىء من باب المرونه وخاصه انى اعجز عن تغيره لانه عباره عن طباع وسلوكيات من حولى فى بيتى

السلام عليكم استاذنا الفاضل .الحلقة رائعة جدا وبالذات لان عندى مشكلة فى المرونة وبحاول والله اكون كده ادعيلنا دكتور عمرو ربنا يكرمك وجزاك الله خيرا على هذه الحلقة الجميلة لاننا كنا محتاجينها . اما ازاى تكون صفة فينا فالبالصبر ومحاولة التعلم هتكون موجودة ان شاء الله

محبتك في الله نورهان

الصورة الرمزية يارا خميس سالم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملكة الإسلام مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم جميعا يا أحباب الله
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

صفحة 3 من 65 الأولىالأولى 1234567891011121353 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات