العاب فلاش

النتائج 1 إلى 7 من 7

علم الدولة : Users Country Flag

23 عندي التهاب العصب السابع

السلام عليكم
    انا كان عندي التهاب العصب السابع من حوالي 7 سنين اخدت علاج حوالي 6 شهور علاج طبيعي وبعدين تعبت تاني وعملت جلسات علاج طبيعي تاني لمده 6 شهور بس للاسف كان عندي ربط داخلي في الاعصاب يعني عصب العين يتحرك مع عصب الفم عند الضحك وعلاجي ماتمش بالكامل بس كان فيه اثار ماراحتش طول الفترة اللي فاتت المهم دلوقت انا جالي التهاب العصب السابع تاني وروحت لدكتور مخ واعصاب كتبلي علي علاج (هوستاكورتين – ثيوتاسيد – اسيكلوفير – ميلجا – حقن ديبوفيت ) لمده 10 ايام واكمل ب (ثيوتاسيد – ميلجا) لمده شهر الدكتور قالي حالتي مش محتاجة علاج طبيعي المهم انا بقالي 3 ايام باخد العلاج ومش حاسة باي جديد الالم قوي وحاسة ان حالتي بتسوء وموضوع ربط الاعصاب ببعض مضايقني وبقيت عصبية زيادة عن اللزوم وحالتي النفسية وحشة جدا مش عارفة الحل ايه علما بان سني 27 – طولي 165 ووزني 73

عضو مميز الصورة الرمزية dr.said
    مقالات المدونة
    378

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamila2015 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    انا كان عندي التهاب العصب السابع من حوالي 7 سنين اخدت علاج حوالي 6 شهور علاج طبيعي وبعدين تعبت تاني وعملت جلسات علاج طبيعي تاني لمده 6 شهور بس للاسف كان عندي ربط داخلي في الاعصاب يعني عصب العين يتحرك مع عصب الفم عند الضحك وعلاجي ماتمش بالكامل بس كان فيه اثار ماراحتش طول الفترة اللي فاتت المهم دلوقت انا جالي التهاب العصب السابع تاني وروحت لدكتور مخ واعصاب كتبلي علي علاج (هوستاكورتين – ثيوتاسيد – اسيكلوفير – ميلجا – حقن ديبوفيت ) لمده 10 ايام واكمل ب (ثيوتاسيد – ميلجا) لمده شهر الدكتور قالي حالتي مش محتاجة علاج طبيعي المهم انا بقالي 3 ايام باخد العلاج ومش حاسة باي جديد الالم قوي وحاسة ان حالتي بتسوء وموضوع ربط الاعصاب ببعض مضايقني وبقيت عصبية زيادة عن اللزوم وحالتي النفسية وحشة جدا مش عارفة الحل ايه علما بان سني 27 – طولي 165 ووزني 73

اختي الفاضلة

صبرك الله وكان في عونك, وتوكلي على الحي الذي لايموت وعلى الشافي والمعافي, وادعية وانت موقنة بالاستجابة وسيشفيك باذنة تعالى مع الاخذ بالاسباب طبعا!
    أما بخصوص العصب السابع فهو من الأعصاب المخيه التي تتحكم في حركة عضلات الوجه والغده الدمعيه للعين في صمامها العاصر والتذوق في الثلث الأمامي للسان وتحث الأصابه في هذا العصب لعده أسباب لعل أيسرها هو التغير المفاجي للجو من الدافيء للبارد "التيارات الهوائيه" وفي مثل هذه الحاله فان التحسن يكون سريع ويصل الي حد 100% تقريبا. أما الأسباب الأخري فتشمل التهابات الأذن والأسنان الاصابه الفيروسيه مرض السكر والاصابه المباشره للعصب عن طريق الكدمات وقصور الدوره الدمويه.

وتشمل اعراض هذا الالتهاب التي تتفاوت من شخص لاخر

* الم خلف الاذن * عدم القدره علي غلق العين * كثرة نزول الدموع * اعوجاج جانب الفم
    * سقوط الماء عند الشرب *تراكم الاكل في جانب الفم * تغير مذاق الطعام * الانزعاج من الصوت العالي
    * صداع خفيف.
    ويختلف التحسن في الحاله علي حسب سببها وسرعة علاجها وسن المريض والامراض المصاحبه التي يعاني منها المريض. وفي أغلب الأحيان تلك الخالات التي تستمر أكثر من ثلاثة أشهر لابد أن تترك أثار في الوجه من أبرز تلك الثار تشنج عضلات الجانب المصاب . عدم التناسق العضلي العصبي . وتكون علي هيئه حركه لا أرادية من غلق العين عند تحريك الفم اوم تحريك جانب الفم عن اغلاق العين . وربما تكون هذه الاثار برجوع بعض العضلات الي العمل دون الأخري وذلك لأن العصب السابع يتفرع الي خمسة أفرع عند الغده النكافيه امام الأذن فقد يتحسن بعضها ولا يتحسن الأخر وقد يغذي فرع منها العضله الخاطئه فيحدث عدم التناسق العضلي العصبي .وجدير بالذكر ان هذا المرض له مسميات فمنها شلل بلز نسبه الي مكتشفه وهو عادة ما يكون من النوع البسط حيث يحدث التهاب للعصب ينتج عنه تورم يضغط العصب داخل قناته العظميه مما يسبب توقفه عن العمل. ويكون التحسن سريع والنتيجه ممتازه.
    لكن مع الاسباب الاخري يحدث تأكل للعصب مما يحتاج وقت طويل لتحسنه وهي الحلات التي غالبا تترك بعض الاثار الغير مرغوبه. ويرجع ذلك ان العصب يتأكل تحت مستوي الأصاب ويبدأ في التجدد من جديد بمعدل قد يصل الي 1-3 مم في اليوم.

أما عن خطه العلاج فتعتمد علي:

1- العلاج الدوائي : وهو ما يصفه طيب المخ والأعصاب أو العصبيه والنفسيه ويتكون غالبا من
    * الكورتيزون * مضادات الألتهاب * فيتامينات الاعصاب * قطره لحماية العين, وهو ماوصفة طبيب الاعصاب لحضرتك
    وقد يزيد بعضهم أدويه لــــ
    * تقليل التورم حول العصب * ادويه لزيادة الدوره الدمويه الطرفيه
    ويراعي الطبيب بعض الموانع لاستخدام الكورتيزون و مضادات الألتهاب في امراض السكر والكبد والسيدات بعد سن انقطاع الطمث.
    كما يراعي مدة تعاطي الكورتيزون وسحبه بطريقه التدريجيه
    وربما يضيف الطبيب أدويه لحمايه المعده في بعض المرضي أوعلاج المرض المصاحب كالضغط والسكر.

2- العلاج الطبيعي : ويقوم العلاج الطبيعي بدوره في الحفاظ علي عضلات الوجه وتنبيه العصب واعادة التناسق العضلي العصبي عن طريق استخدام :
    * جهاز الشورت ويف : وهو يعمل علي زياده الدوره الدمويه وتقليل الالتهاب ويفضل استخدامه لبعض جلسات في بداية الحاله
    *جهاز الموجات الصوتيه: ويقوم بزياده الدوره الدمويه علي مستوع عميق كما أن لها خواص مضاده للإلتهاب
    * الأشعه تحت الحمراء: لزيادة الدوره الدمويه ولكن يكون سطحي عن الموجات الصوتيه
    يجدر الاشاره الي استخدام هذه الاجهزه قبل التنبيه الكهربي لتفادي تليف العضلات
    *التنبيه الفاردي"الكهربي" "وهو المضل" ويقوم بتنبيه العصب والعضلات والمحافظه عليها
    ويلاحظ ان استخدام اجهزه الجلفانيك في التنبيه الكهربي تسبب تلف للعضلات وتليفها
    * المساج الوجهي وله طريقه خاصه يقوم اخصائي العلاج الطبيعي بتعليمها للمريض
    * التمرينات لعضلات الوجه "يتعلم خلالها المريض وظيفة كل عضله وطريقة تمرينها" لاعادة تعبيرات الوجه
    * كما يلجأ بعض اطباء العلاج الطبيعي لاستخدام البلاستر الطبي لتقويم اعوجاج الفم بطريقه معينه أو استخام ساند للفم يعلق بالاذن.

3- علاج الاثار الغير مرغوب فيها:

* يحاول اطباء العلاج الطبيعي التغلب علي المشكله بمحاوله اطالة العضلات المتشنجه أو التركيز علي التناسق العضلي العصبي.
    * واذا لزم الامر فيكون تدخل أطباء التجميل سواء بالجراحه أ حقن البتوكس وهي ماده سامه تحن تحت اجهزه معينه تسبب ارتخاء العضلات المتشنجه.
    4- العلاج الجراحي في حالات ضيق القناه العظميه أو حالات الأصابات المباشره للعصب
    أخيرا أرجوا أن أكون قد أفدتك ولله الحمد والشكر أن من علينا بعلمه ورزقنا من فضله ونسأل الله الشفاء لكل المرضي.

18

اولا يا دكتور انا بشكر حضرتك جدا بصراحة انا استفدت من كلام حضرتك
    بس في حاجات كنت عايزة اوضحها اولا اني المرض جالي نتيجة برد وتغيير جو زي المرة الاولانية
    ثانيا انا نسيت اقول لحضرتك اني باخد "كاتافاست" مضاد للالتهاب وبالنسبة للكورتيزون انا بستخدمه بجرعة متزايدة ثم مخففة
    انا مشكلتي ان الدكتور اللي روحتله ماطلبش مني علاج طبيعي وقالي حالتك مش محتاجة وانا مش عارفة اعمل ايه اروح لدكتور علاج طبيعي ولا اكمل العلاج الكميائي زي ماقالي مع اني قولتله اني كنت بعاني من اثار التهاب العصب السابع طول الفترة اللي فاتت قبل ماييجي تاني والاعراض اللي حاسة بيها حاليا هي ارتخاء في عضلات الوجه بس مش ارتخاء كامل في حركة بسيطة والم وراء الاذن مع العلاج اربعة ايام الالم بيخف شوية كنت عايزة اعرف اصبر شوية علي العلاج اللي باخده حاليا ولا اعرض نفسي علي دكتور علاج طبيعي وهل لو سيبت نفسي من غير علاج طبيعي هل في ضرر وشكرا اني اخدت من وقت حضرتك

مستنية رد حضرتك وشكرا علي الاهتمام

مقالات المدونة
    378

مستنية رد حضرتك وشكرا علي الاهتمام

انصحك اختي الفاضلة
    بعمل علاج طبيعي الى جانب العلاج الكيماوي
    فالعلاج الطبيعي ان لم ينفع لاسمح الله...... لايضر
    فخذ بالاسباب من جميع الجوانب
    انصحك باخذ احيطة والحذر من علاج الكوتيزون... فعليك تركة تدريجيا حتى لايتسبب لك بامراض انت فيغنى عنها
    كضعف الغدة الفوق كلوية( الكظرية)
    وسلامتك ولاتنسينا من الدعاء

يا أيها المسلمون ،، يا أيها الثوار الأحرار
    الخلافــــــــــــــة وحدها سبيل الخلاص والنجاة فاعملوا لها وتوحدوا
    تحت رايتها
    "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ" الأنفال 27

شكرا لك اخي الكرم علي ردك واتمني من الله لك التوفيق
    اما بالنسبة للكورتيزون انا باخده لمده 10 ايام
    3 ايام 3 مرات في اليوم
    3 ايام مرتين في اليوم
    3 ايام مرة واحدة وبعد كده مش هاخده مرة تانية
    شكرا لك مرة اخري

مقالات المدونة
    378

شكرا لك اخي الكرم علي ردك واتمني من الله لك التوفيق
    اما بالنسبة للكورتيزون انا باخده لمده 10 ايام
    3 ايام 3 مرات في اليوم
    3 ايام مرتين في اليوم
    3 ايام مرة واحدة وبعد كده مش هاخده مرة تانية
    شكرا لك مرة اخري
    لاشكر على واجب
    وسلامتك

يا أيها المسلمون ،، يا أيها الثوار الأحرار
    الخلافــــــــــــــة وحدها سبيل الخلاص والنجاة فاعملوا لها وتوحدوا
    تحت رايتها
    "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ" الأنفال 27

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات