العاب فلاش

صفحة 2 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 40 من 108
    عضو محترف الصورة الرمزية أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف
    علم الدولة : Users Country Flag

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خادمة العباد مشاهدة المشاركة
    الحقيقه كلامك بيريحنى شويه .بالنسبه لاحد من افراد عائلتى مش هاينفع لان كل واحد مشغول فى بيته وعمله وصدقنى فكرت اعمل كده قبل كده كتير لكن كل مره كنت بتراجع لان اى محاوله منى فى الموضوع ده هاتكون ضدى لانهم هايقولو دى مهما كانت امك وكبرت فى السن واستحملت كتير هى مش ناقصه وكمان امك تعبانه ماتزوديش همها اكتر .دى عائلتى وانا عارفاها كويس وللاسف مفيش حتى فرد واحد ممكن ينفع اتكلم معاه .
    واما بقى عن والدى فهو علطول منطوى فى غرفته مابين الذكر والصلاه والقران فاكر انه كده بيرضى ربنا وكتير اوى كلمناه ان كلكم راع وكتير من ايات واحاديث من ذلك القبيل لكن مصر على رائيه وبيقول انه هجر الى الله فتقدر تقول من الاخر انه ليس له علاقه اصلا بالبيت او مشاكله.
    طبعا بيت بالشكل ده يعنى جحيم فى بيوتنا مش الجنه فى بيوتنا .كنت بسمع الدكتور عمرو بيقول ان احنا كشباب نحاول نقرب من ابونا وامنا ونحاول نكسبهم لكن حقيقى حاولت اعمل الموضوع ده كتير لكنى كنت مش بقدر لانه محتاج مجهود شخصى كبير اوى وانا مش قادره استحمل لانها حقيقى مهمه شاقه وانا خلاص من كتر ال شفته يائست من الموضوع ده.ارجوك لاتطلب منى المحاوله ثانية فى الحل ده لانه مستحيل نهائيا .
    اما عن الدعاء هاحاول ادعى ربنا وانا متفائله لكن يمكن ذى ماقولت ربنا هو ال حول قلوب الكفار القاسيه وجعلهم يدخلون الاسلام لكن علشان فعلا احوال البيت ده تتصلح محتاج معجزه وزمن المعجزات انتهى .اصلا مفيش حد فاهمن خالص
    لكن انا بشكرك اوى على حل الورق ده انا فعلا علطول بتمر عليا لحظات بكون خلاص مش قادره وبكون بتقطع من جوايا ومش قادره اقول اه ومضطره انى اكتم جوايا حتى انى اشتكى لربنا بكون مش عارفه لان كلهم بيبقوا موجودين وماينفعشى ادخل غرفتى واغلق على نفسى لكن فعلا حل الورق ده جميل ممكن حتى بدل مااكلم مع ربنا اكتنب له ال جوايا وال عايزه اقوله وهو سبحانه يعلم كل شىء .
    ربنا يباركلك ويكرمك
    لا تقولى ان زمن المعجزات انتهى فالله قادر على كل شئ
    وانا اوعدك انى هدعيلك فى الصلاة وان الحال ينصلح بينك وبين والدتك

يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

عضو متألق الصورة الرمزية rania+2

3-
    تراجع نفسها وتفكر كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول أن تتودد إليها وتصادقها؟
    4-
    تطلب النصيحة من شخص مقرب للابنة؟
    الرأى الثالث والرابع جيدين اول ما قرأت الخيار الثالث قلت طبعا ده بس لما قرأت الرابع ارى انه الافضل
    لانها عندما تراجع نفسها اكيد مش هتعرف اخطأها وتقصيرها كلها والا مكنتش عملتها من البدايه
    فالرابع افضل لانها ستختصر الطريق لمعرفة ما تفقتقده ابنتها من شخص مقرب لها

اللهم امين ربنا يرزقك فرحه كبيره تسعدك ويجبر خاطرك بيها
    سأحيـــا بالإحســـان والاخـــلاق

عضو متألق الصورة الرمزية لمياء1992

جزاكم الله خيرا على الموضوع الاكثر من رائع وكثير يعانى منه
    اشعر بها كثيرا فعلا
    لابد من الام ان تفكر فى كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول ان تصادقها
    الام او ماما مش كلماه وبس بنقولها زى ما اتعودنا او بمعنى الاصح مثل ما عودنا اطفالناعليها
    انه يقول ماما
    لكن لازم الطفل يحس بالكلمه دى اوى من خلال حب والدته تجاهه وتلبيه جميع مطالبه على قدر ما تستطيع
    لان هذا واجبها
    وليس على الام نهى ابنلئها عن اى تصرف بالضرب او العصبيه حتى النظره القويه
    لان كل هذا سيربى مشاعر كراهيه من الابناء تجاه الام وصعب اوى يرجعوا يحبوها تانى

الجميع يفكر فى تغيير العالم ولكن لا احد يفكر فى تغيير نفسه

عضو متألق الصورة الرمزية rania+2

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خادمة العباد مشاهدة المشاركة
    استاذه صفاء مش عارفه اقول اه لكن الموضوع منطبق على حياتى بشكل كبير جدا انا فعلا عندى 16 سنه ومنطويه جدا وكتير بفضل انى اكون لوحدى وعلاقتى بامى شبيه جدا بالبنت دى علطول اوامر وزعيق وكتير احباط انتى مش نافعه انتى فاشله ابقى قابلينى ان نجحتى....................وكل ده علشان غلطه تافه جدا
    بالرغم من انى بحاول ارضيها بشتى الطرق بس بردك مش عاجب
    حقيقى انا مستغربه من القصه دى لانى فعلا مفتقده لحنان امى وابويا جدا ومفيش اى نقط مشتركه مع امى او يمكن انا ال تعبت ويئست وللاسف وصلت فعلا لدرجة انى اكرها حاولت كتير اتغلب على الشعور ده لكن فى الاخر انا فعلا مش عارفه اتعامل معاها خالص وهى مش قادره تفهمنى نهائى يمكن لان فرق السن كبي جدا او بسبب العادات ال اتربت عليها او البيئه ال نشئت فيها ........................
    كان نفسى انها تاخذنى مره فى حضنها وتقولى بحبك او تسالنى انتى عامله اه لكن دايما بحس ان انا فقط مسئوله عن نفسى كل اما بيبقى عندى مشكله ومش عارفه اعمل اه تقولى انا مالى انتى حره......
    كتير ببقى محتاجه احضنها وابكى بين ايديها لكن طبعا مستحيل
    الحقيقه مكنتش احب اكتب الكلام ده لكن الموضوع شدنى جدا رغم انى عارفه ان امى عمرها ما هاتتغير مهما حصل وانى عمرى ماهاحبها لكن يمكن مشاركتى تفيد بشىء
    ولانى عايشه القصه تقريبا افضل طبعا الحل الثالث انها ترجع نفسها وتحاول تصاحبنى
    لكن للاسف امى عمرها ماهاتتغير وهافضل طول عمرى اعانى من المشكله دى
    اكيد حضرتك حاسه بيا يمكن انا مش عايزه اكتب اكتر من كده لانى حقيقى تعبت نفسيا وزهقت وبدعى ربنا انه يعوضنى بحنانه وحبه عن حنان امى وابويا
    اه حبيبتى مش عارفه اقول ايه انا باختصار مش باحب اخرج مع والدى ولا اتكلم معاهم ولا اجتمع بيهم
    لانى عانيت بحاجات شبه اللى قلتيه انا اكبر منك بس مش عارفه اعمل حاجه وفى نفس الوقت مش عايزه
    حتى انهم يتغيروا يعنى لما بيصدر منهم تصرف كويس عكس المعتاد مش باكون متقبلاه
    بس الفرق انى مش باكرههم لان دا طبعى عامة مش باكره حد حتى الناس اللى بتظلمنى جدا مش باكره لا احب شعور الكراهيه
    لكنى احاول دائما برهم
    انا مش عارفه انصحك سا محينى لان الحال من بعضه

اللهم امين ربنا يرزقك فرحه كبيره تسعدك ويجبر خاطرك بيها
    سأحيـــا بالإحســـان والاخـــلاق

الصورة الرمزية صحوة الأمة

انا راييى الاقرب للاجابة الرابعة
    ان المفروض ان الام متحاولش تدخل اى حد بينها وبين بنتها لان المشكلة اصلا فى النقطة دى تحاول تعاملها بشكل فى حرص او فى لين اكتر من انو عنف
    قال الله صلى الله عليه وسلم: (إن الرفق لا يكون في شيء إلا زانه ، ولا يُنْزَعُ من شيء إلا شانه ...
    فلاااااااااازم ان الام تتقرب اليها وتحكى معاها وتستمع اليها حتى لو ان الكلام مش صحيح او فيه شىء من المبالغة بس لازم تتحلى بالصبر وتسمعها للاخر وتبرر ليها كل موقف علشان لازم ابنتها تقتنع
    كما ان ممكن الام فى الايام القادمة تحاول تخرج معها يروحو نوادى مطعم تشترى معاها لبسها
    ممكن فى يوم تجبلها هدية من غير مناسبة الحاجات اللى زى كده
    وربنا قادر على كل شىء

مع التابعين..........فى رمضان
    كل عام وانتم بخير

الصورة الرمزية ريهام طارق جلال

I13 الثالثة طبعا

الإجابة الثالثة طبعا
    لازمالأم تراجع نفسها لإن مستحيل بنت تقول لمامتها مبحبكيش من غير سبب أكيد مهملة في حقها مش محسساها بإنها مهمة في البيت وغيرها من الحاجات فلازم الأم تراجع نفسها وتبدأ من جديد مع البنت وتحاول تقربها منها مرة تانية

دمعة آرتميس

عضو مجتهد الصورة الرمزية خادمة العباد

12

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
    لا تقولى ان زمن المعجزات انتهى فالله قادر على كل شئ
    وانا اوعدك انى هدعيلك فى الصلاة وان الحال ينصلح بينك وبين والدتك
    ربنا يكرمك ويعزك
    حقيقى بشكرك شكر جزيل على تعاطفك واهتمامك
    ربنا يستجب منك ويفك كربى وكرب جميع المسلمين والمسلمات
    ويصلح احوال بيوتنا

عضو مجتهد الصورة الرمزية خادمة العباد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smeel مشاهدة المشاركة
    اه حبيبتى مش عارفه اقول ايه انا باختصار مش باحب اخرج مع والدى ولا اتكلم معاهم ولا اجتمع بيهم
    لانى عانيت بحاجات شبه اللى قلتيه انا اكبر منك بس مش عارفه اعمل حاجه وفى نفس الوقت مش عايزه
    حتى انهم يتغيروا يعنى لما بيصدر منهم تصرف كويس عكس المعتاد مش باكون متقبلاه
    بس الفرق انى مش باكرههم لان دا طبعى عامة مش باكره حد حتى الناس اللى بتظلمنى جدا مش باكره لا احب شعور الكراهيه
    لكنى احاول دائما برهم
    انا مش عارفه انصحك سا محينى لان الحال من بعضه
    حبيبتى اولا سعيده جدا انى اتعرفت عليكى
    لكن لاه انتى مش حابه انهم يتغيرو والحال يصلح .
    يعنى مش نفسك انك تحضنى بباكى ومامتك بجد !!!!!!!
    مش نفسك انك تحسى بامان ودفء العائله!!!!!!!!!!!!!!!
    صدقينى انا حاسه بيكى اوى ويمكن يكون سبب انك مش عاوزاهم يتغيرو انك خلاص من كتر ال شفتيه قلبك جمد من ناحية الموضوع ده وفقدتى الامل تماما
    تعرفى كتير بيجى الهاجس ده جوايا قلبى بيعتصر حزنا لانى حقيقى كان نفسى يكون ليا بيت جميل اشعر فيه بالامان

الصورة الرمزية رانيا عاطف ابراهيم

السلام عليكم و رحمة الله

سعيده جدا بعودتي للجنه في بيوتنا

اختار الحل الثالث و لي عوده للتعليق

الفائزة بمسابقة اجمل خاطرة المركز الثاني عن شهر اكتوبر 2012 الصورة الرمزية أكمام الورود

السلام عليكم
    ما أختاره الحلين الثالث و الرابع و أظن أن أغلبنا سيتفق عليه
    الموضوع عميق من حيث -صفة التعامل مع الأبناء- و هذا الأمر يختلف من سن لآخر فطريقة المعاملة تختلف بكل تأكيد
    أحب كثيرا مقولة عمر بن الخطاب رضي الله عنه
    لاعبوهم على سبع و اضربوهم على سبع و صاحبوهم على سبع ثم اتركوا لهم الحبل على الغارب
    و بما أننا نتطرق الى عمر المراهقة فأظن أن المصاحبة هي أخصر و أقصر الطرق للوصول الى قلب الابناء و خاصة البنت, و أظن أنه عمر جوهري جدا ففيه تتمحور جدا توجهات الابناء و تعلم الحوار و الاستماع للطرف الآخر و تفهم وجهة نظره أظن أن 90 بالمئة منه يكون في هاته المرحلة فستكون القرارات أو النقاشات حول أمور نحسها حقا و مواقف نعيشها حقا -أقصد الأبناء- و أظننا نتعملم فيها حقا كيف نتخذ القرار...حتى و ان لم تكن لنا الحرية في هذا و هذا جزء من التعلم بحد ذاته فهو لربما يعلمنا كيف نتعامل مع ما فرض أو كيف نتحمل ما لا نريد من أجل ما يتوجب أن يكون ........حقيقة المراهقة مرحلة حرجة و الاصعب من هذا أنها مرحلة الاستعداد للحروج الى الدنيا و تحمل المسؤولية الناجمة عن قرارات حياتنا......
    هذا جانب من جوانب الموضوع

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ ۚ قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ

يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ

الفائزة بمسابقة اجمل خاطرة المركز الثاني عن شهر اكتوبر 2012 الصورة الرمزية أكمام الورود

الجانب الثاني

هو العاطفة...و لن أتكلم من جهة الوالدين و ما يجب أن يفعلوه ........على الرغم من أنه صلب الموضوع و لكنني سأتكلم من جهتي كابنة
    الشخصيات تختلف و اختلافها ناجم عن بيئتها و اسس تربيتها و التجارب التي مرت بها و من هنا تكون مميزاتها, و آباءنا كلهم يخضعون لهاته القاعدة...حقيقة يندر أين نجد أبا أو أما لا تبالي بأبناءها أو تفعل ما يؤلمهم لتضرهم و هذا عادة يكون ناجما عن حالات يأس مرضية أو حالات نفسية غير طبيعية. و الشاذ لا يقاس عليه فلنتكلم عن الصفة العامة فاخوتنا في الحالة السابقة ندعو لهم بالصبر و الثبات و رب العزة لا يضيع من خلقه أبدا فهو باذنه ان شاء الله يرزقهم من لدنه من يعوضهم عن كل شجونهم.

أعود لما كنت أقوله, ما نتفق عليه هو أن أي أب أو أم غالبا يحب الخير لأولاده و يعطف عليهم و يتعب من أجل راحتهم و يضحي من اجل سعادتهم, غير ان التعبير عن المشاعر يختلف من شخص لآخر...يمكن أن يكون صعبا و لكن ما أراه هو أ، نحاول بقدر المستطاع استثمار هذا الحب كبفما كانت صفته بدل أن نعاند و نقتل أنفسنا هما و غما دون فائدة....مهما كانت قسوة الآباء فأنا أثق تماما أن أي ضربة موجعة جدا أو أي شيء يمكن أن يحطم مستقبلنا فهم يسيواجهونه و سيتحملون عواقبه دون تردد....كنت في فترة ما أحس أنني أكره والدتي, لم أتفق أنا و اياها بتاتا و لم يأت الوفاق الا في السنتين الاخيرتين تقريبا, يعني بعد أن اجتزت امورا عديدة و كثيرة و لكن أظنني قد واجهت امورا كثيرة دون عقلانية فتحملت اثر هذا الكثير و لهذا فأنا أوقل لكل أخ أو اخت لي ....لا تدع الامور تأخذ مجرى المواجهة بينك و بين والديك انما حاول ان تركز على المنطقة المشتركة, -شيء تعلمت منه الكثير هنا- هذا صعب, أنا أدرك هذا و لكن اذا بقيتن بينك و بين نفسك كما فعلت أنا في مرة من المرات تقارن بين ما أعطوه و بين ما أخطأو فيه فستسحي حينها من أنك تقوم حتى بامر كهذال, مشكلة الانسان أنه عادة لا يجيد الوزن بين ما لديه و ما ليس عنده بين ما أعطي له و بين ما أخذ منه و المثل التوضيحي الآخر هو أننا أحيانا مثلا نكون في نعمة و يغدق الله علينا النعمة تلو الأخرى فاذا حصلت مصيبة ننسى كل شيء و نفسره على أنه غضب من الله تعالى أو نسخط أو ......و الرضا او الصبر عن الصدمة الأولى شيء صعب جدا , أحد ما يساعدنا على التحلي به هو أن نجيد وزن ما أعطي لنا و ما أخذ منا.....و أظن أننا لو تعاملنا مع والدينا من هذا المنطلق فستختفي مشاكل كثيرة و عديدة.....

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ ۚ قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ

يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ

يتبع........

سميللللللللللللل ازيك واحشاني جدااااااا و ايه اخبارك
    اختي خادمة العباد برده رح كرر شو قالت سميل الحال من بعضه بس الحمد لله انا اتخطيت المرحلة دي زي ما هي يعني امي ههي هي مش متغيره بس انا عقليتي اتغيرت و انا دي الوقت تمام التمام.....دا سر سعادتي مع والديا دي الوقت

نفسي اقول كلام كثير بس مستعجلة شوي مع السلامة بعدي اكمل

الصورة الرمزية beauty life

انا مع الاختيار الثالث
    لانى كنت اعانى و مازلت اعانى من هذه المشكله مع امى ولكنى اعاملها قدر الاستطاعه كما يجب ان تعامل كل ام و لكن يجب على هذه السيده ان تقوم بتصليح علاقتها بابنتها قبل فوات الوان

Don't say god i have a big problem ,,,say problem i have a big god
    كتبت بواسطة:-
    عمرو خالد
    بالظبط يا beauty life أحنا بنحكي قصص التابعين عشان كده لازم نتعلم منهم ولازم كلنا نعيد حسبتنا ونقف مع نفسنا لأن كتير من معتقداتنا و مبدئنا واختياراتنا ممكن يكون فيها حاجه غلطه تجعلنا نندم عليها فيما بعد .. ربنا يهديكي لما فيه الخير و الصواب إن شاء الله

تعليقي و اقول اختنا اكثري من الدعاء ان يجعلك باره بامك ثم ابدئي انتي بتوزيع طاقه الحب التي لديك في البيت و لا تنتظري المقابل و ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
    ثم قومي بزياره بيت للمسنين فسوف تجديين امهات محتاجين رعايه و حب فخرجي هذه الطاقه الحب بداخلك و وزوري ملاجئ ايتام فهم مفتقدين لهذا الحب ايضا

اما عن الام فاوجه لها كلمه في اذنيها صاحب بنتك و اعطيها الحب و الحنان حتي لا تلجأ و تبحث عن الحب خارج البيت و في اتجاه غير سليم

image.

في ليلةٍ مُقمرة من ليالي الصيف الهادئة
    وفي نفس الميعاد جلست شهرزاد
    في حضرة الملك شهريار لتقص عليه
    قصة إحدى الصبايا الحسناوات .. فقالت :
    بلغني أيها الملك السعيد ذو الرأي الرشيد والعقل السديد أن ..
    في بلادٍ جميلةٍ .. بعيدةٍ .. بعيدة ..
    كانت تعيش صبية جميلة
    تتأرجح بين الواقع والخيال
    تعيش في عالم الأحلام
    أحلام سلبية .. أحلام إيجابية
    تراودها في كل زمان ومكان
    تستغرق فيها فتنسى كل إنسان
    لتساعدها في حل مشاكلها بالمجان
    وفي يوم من الأيام
    بينما هي غارقة في الأحلام ...!!

وهنا أدرك شهرزاد الصباح فسكتت عن الكلام المباح ..

تُرى ماذا حدث للصبية الجميلة ..؟؟!!
    تريدون معرفة باقي القصة ..؟؟!!
    تابعونا في الموضوع القادم ...

موضوع ...

أحـــــــــلام اليقظة... ما لها وما عليها،، وإلي أين تقودنا...

أيام النقاش ...
    16/07/2011
    18/07/2011
    20/07/2011

في تمام الساعة 9 مساءً
    بتوقيت مكة المكرمة ..
    في ساحة أكاديمية إعداد وتطوير الذات...

Click this bar to view the full image.

بانتظاركم

في عالم الأحلام

الجنة تحت أقدام الأمهات
    اللهم أهدنا واعفو عنا واحفظ أمهاتنا بما تحفظ به عبادك الصالحين يا خير الحافظين

عضو محترف الصورة الرمزية أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة majda2011 مشاهدة المشاركة
    الجنة تحت أقدام الأمهات
    اللهم أهدنا واعفو عنا واحفظ أمهاتنا بما تحفظ به عبادك الصالحين يا خير الحافظين
    اللهم آميننننن

يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

...........أين الجميع؟؟؟؟
    لازلنا في الانتظار, حقا مللت هذا الركود

صفحة 2 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات