العاب فلاش

صفحة 1 من 6 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 20 من 108
    المسانده النفسية
    علم الدولة : Users Country Flag

New أمي.. أنا لا أحبك!!

فتاة عمرها 16 عاماً.. لاحظت والدتها عليها بعض الإنطواء وأنها لا تغادر غرفتها إلا في أضيق الحدود، وحتي إذا وجهت لها الكلام تتجاهله تماماً وتجري علي غرفتها!!

ومرت اﻷيام على هذا الحال حتى ذهبت إليها والدتها وسألتها عن تغير حالها ولماذا تتجنبها في الحديث؟!

فردت اﻹبنة وهي تبكي: أمي أنا لا أحبك..

اندهشت اﻷم وقالت لها كيف تقولي ذلك؟؟ ألست أنا أمك التي ربتك ووصى عليها الله ورسوله؟

فقالت الأبنة: أنا لا أشعر تجاهك بشعور اﻹبنة مع والدتها فأنا أفتقد منك الحنان.. أغار من صديقاتي عندما أراهم مع أمهاتهم، وكيف يدور بينهم أحاديث كأنهم أصدقاء وأمهاتهم تشاركهن تفاصيلهن الصغيرة وهوايتهن، ويخرجون سوياً..

أين أنا يا أمي في اهتماماتك؟ هل جلستي معي مرة وسألتيني عن أحوالي وماذا أفعل؟

كل ما يدور بيني وبينك فقط أوامر .. أو أنك تنهريني لفعل لا يعجبك؟!!

اختر إجابة واحدة فقط من الإجابات التالية وعلق عليها
    1-
    هل تتجاهل كلام ابنتها وتنهرها علي ما تقوله وتذكرها ببر الوالدين ووصاية الله ورسوله على الأم؟
    2-
    تشتكيها لوالدها وتطلب منها أن تعتذر عما قالته؟
    3-
    تراجع نفسها وتفكر كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول أن تتودد إليها وتصادقها؟
    4-
    تطلب النصيحة من شخص مقرب للابنة؟

عضو مميز الصورة الرمزية صبرٌ جميل

حياك الله عزيزتي صفاء ...

بالتأكيد على الأم أن تراجع نفسها وتحاول أن تتودد لابنتها وتصادقها ... وخاااصة أن الفتاة في هذا السّنّ تحتاج إلى كثير من الحنان والاحتواء والحبّ ...

لنا عودة لمزيد من الإضافات ...
    والله الموفّق

إذا أهمك أمر غيرك فاعلم بأنك ذو طبع أصيل.. وإذارأيت في غيرك جمالا فاعلم بأن داخلك جميل.. وإذا حافظت على الأخوة فاعلم بأن لك على منابر النور زميل.. وإذا راعيت معروف غيرك فاعلم بأنك للوفاء خليل .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    ربنا يبارك فيكي وجزاك الله كل خير و رزقك الصبر والإخلاص
    جزاك الله كل خير يا صبرٌ جميل علي مشاركاتك المميزه

عضو محترف الصورة الرمزية اميرة_تقى محبتا الرحمن

طبعا تراجع الام نفسها وتفكر كيف كانت تتعامل معها لان البنت ليس لها فى الدنيا الا حنان الام وانها تكون صديقتها

^محمد قدوتنا ^ الصورة الرمزية دكتورة المستقبل المتميزة وتلميذة د.عمرو خالد

تراجع نفسها وتفكر كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول أن تتودد إليها وتصادقهاوالله دلوقتي نحن فعلا فاقدين للحنان دى لكن في فرق بين الامهات هذه الامة تريد النصيحة وبعض الامهات اساساتتجاهل على الرغم من خطورة الموضوع

قبـل أن تقولـ لي مجدداً " ..
    أنتَـي مغـــرورٌه و متكبـره !!
    تذكــر فقــــطْ~ ..
    ... ... ...
    أأنَ حَـدِيثــيْ مَــعَ أمثـــالكِ ,,
    دليل على توآضعي!:

اكيد طبعا علي الام ان تراجع نفسها وتحاول انها تقرب لبنتها .. البنت لو ما شافت حنان وحب وود وخوف من امها حتحاول انها تعوض النقص ده ف حته تانيه وهي وحظها بقي الحته التانيه دي تكون ايه او فين ؟ الام مدرسه معني انها مدرسه انك تلاقي جواها تعليم وادب وتربيه وحب وود وصداقه ... كل ام ياريت تاخد بنتها ف حضنها وتقرب منها وتبقي صديقتها وكاتمة اسرارها وتوجهها للصح بس بخوف وحب .. وربنا يبارك ف امهاتنا وفي الجميع ( امي بحبك يا ست الكل وست الحبايب .. امي مليش غيرك يا كل الحبايب )

عضو محترف الصورة الرمزية أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف

أكيد الحل المناسب هو الحل الثالث
    3-
    لإن فعلا ممكن تكون مخطئة فى حقها
    ولكن إذا لاحظت انها لم تكن مقصرة فى حقها فتختار الحل الرابع
    4-
    تطلب النصيحة من شخص مقرب للابنة

يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

عضو محترف الصورة الرمزية الامال تتكرر

طبعا الحل 3
    في الوقت ده كل البنات والولاد حتى محتاجين الام الصديقة والاب الصديق
    يعني اعادة نظر في التصرفات والافعال كلمات لطيفة
    لمسات حانية عبارات محفزة كل ذلك كفيل بان يرجع ذلك الحب المفتقد
    ولو بالتدريج
    خطوة البدء هي الاهم

عضو متألق الصورة الرمزية Lmush

اكيد على الأم ان تراجع نفسها وتفكر كيف كانت تعامل ابنتها وتحاول أن تتودد إليها وتصادقها لانها في عمر تحتاج لصديقة وانا بظن لوما في عندها نقص من الاهتمام والحنان و الكلمة الحلوة ولمين يقلها حكيلي شو صار معك او بشو عم تفكري ما كانت حكت هيك البنت بهيك عمر بكون مشاعرها متقلبة وبتكون محتاجة لحنان ولمين تفضفضلو وللاسف كتير من الامهات بتنسى ترافق بنتها لحتى تقلها على كلشي ويا بطنشها وما بتسئل عليها انو هي صارت كبيرة ومسؤولة عن حالها يا اما بتضغط عليها وبتحاصرها زيادة عن اللزوم خوفن من عمرها

عضو مجتهد الصورة الرمزية خادمة العباد

استاذه صفاء مش عارفه اقول اه لكن الموضوع منطبق على حياتى بشكل كبير جدا انا فعلا عندى 16 سنه ومنطويه جدا وكتير بفضل انى اكون لوحدى وعلاقتى بامى شبيه جدا بالبنت دى علطول اوامر وزعيق وكتير احباط انتى مش نافعه انتى فاشله ابقى قابلينى ان نجحتى....................وكل ده علشان غلطه تافه جدا
    بالرغم من انى بحاول ارضيها بشتى الطرق بس بردك مش عاجب
    حقيقى انا مستغربه من القصه دى لانى فعلا مفتقده لحنان امى وابويا جدا ومفيش اى نقط مشتركه مع امى او يمكن انا ال تعبت ويئست وللاسف وصلت فعلا لدرجة انى اكرها حاولت كتير اتغلب على الشعور ده لكن فى الاخر انا فعلا مش عارفه اتعامل معاها خالص وهى مش قادره تفهمنى نهائى يمكن لان فرق السن كبي جدا او بسبب العادات ال اتربت عليها او البيئه ال نشئت فيها ........................
    كان نفسى انها تاخذنى مره فى حضنها وتقولى بحبك او تسالنى انتى عامله اه لكن دايما بحس ان انا فقط مسئوله عن نفسى كل اما بيبقى عندى مشكله ومش عارفه اعمل اه تقولى انا مالى انتى حره......
    كتير ببقى محتاجه احضنها وابكى بين ايديها لكن طبعا مستحيل
    الحقيقه مكنتش احب اكتب الكلام ده لكن الموضوع شدنى جدا رغم انى عارفه ان امى عمرها ما هاتتغير مهما حصل وانى عمرى ماهاحبها لكن يمكن مشاركتى تفيد بشىء
    ولانى عايشه القصه تقريبا افضل طبعا الحل الثالث انها ترجع نفسها وتحاول تصاحبنى
    لكن للاسف امى عمرها ماهاتتغير وهافضل طول عمرى اعانى من المشكله دى
    اكيد حضرتك حاسه بيا يمكن انا مش عايزه اكتب اكتر من كده لانى حقيقى تعبت نفسيا وزهقت وبدعى ربنا انه يعوضنى بحنانه وحبه عن حنان امى وابويا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خادمة العباد مشاهدة المشاركة
    استاذه صفاء مش عارفه اقول اه لكن الموضوع منطبق على حياتى بشكل كبير جدا انا فعلا عندى 16 سنه ومنطويه جدا وكتير بفضل انى اكون لوحدى وعلاقتى بامى شبيه جدا بالبنت دى علطول اوامر وزعيق وكتير احباط انتى مش نافعه انتى فاشله ابقى قابلينى ان نجحتى....................وكل ده علشان غلطه تافه جدا
    بالرغم من انى بحاول ارضيها بشتى الطرق بس بردك مش عاجب
    حقيقى انا مستغربه من القصه دى لانى فعلا مفتقده لحنان امى وابويا جدا ومفيش اى نقط مشتركه مع امى او يمكن انا ال تعبت ويئست وللاسف وصلت فعلا لدرجة انى اكرها حاولت كتير اتغلب على الشعور ده لكن فى الاخر انا فعلا مش عارفه اتعامل معاها خالص وهى مش قادره تفهمنى نهائى يمكن لان فرق السن كبي جدا او بسبب العادات ال اتربت عليها او البيئه ال نشئت فيها ........................
    كان نفسى انها تاخذنى مره فى حضنها وتقولى بحبك او تسالنى انتى عامله اه لكن دايما بحس ان انا فقط مسئوله عن نفسى كل اما بيبقى عندى مشكله ومش عارفه اعمل اه تقولى انا مالى انتى حره......
    كتير ببقى محتاجه احضنها وابكى بين ايديها لكن طبعا مستحيل
    الحقيقه مكنتش احب اكتب الكلام ده لكن الموضوع شدنى جدا رغم انى عارفه ان امى عمرها ما هاتتغير مهما حصل وانى عمرى ماهاحبها لكن يمكن مشاركتى تفيد بشىء
    ولانى عايشه القصه تقريبا افضل طبعا الحل الثالث انها ترجع نفسها وتحاول تصاحبنى
    لكن للاسف امى عمرها ماهاتتغير وهافضل طول عمرى اعانى من المشكله دى
    اكيد حضرتك حاسه بيا يمكن انا مش عايزه اكتب اكتر من كده لانى حقيقى تعبت نفسيا وزهقت وبدعى ربنا انه يعوضنى بحنانه وحبه عن حنان امى وابويا
    اولا عاوز اقولك ربنا يكون فى عونك
    ثانيا لا تيأسى أبدااااااااااااااااا فى حياتك فاليأس مفتاح الفشل
    ثالثا وهو الاهم ادعى كثير خصوصا اننا فى ايام وصى الرسول صلى الله عليه وسلم بالدعاء فلعل الوقت الذين تدعى فيه تستجب دعوتك والله قادر على كل شئ وادعى كثيرا فى رمضان وإن شاء الله كل شئ يتصلح

ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...

الصورة الرمزية rosa ali 86

انا رأي ان تراجع نفسها لان اكيد هناك كلام صحيح من الذي قالته

الصورة الرمزية معلمةالمستقبل

مساء الخير
    اشكرك على الموضوع الرائع
    امي من هذا النوع من الامهات قلبها قاسي جدا مافي حب الالخواني الاولاد وذنبي الوحيد اني بنت وهيا بتكره البنات تعاملها اومر ونواهي مافي شي يرضيها اويعجبها اذا ماعجبها راحت واشتكتني لاابويا الي كان يجي يضربني انا واختي ضرب مبرح انا اكرها من كل قلبي ومن الله ورزقني زوج متفاهم وابناء ادعي في كل صلاة اني ما اصير زي امي في يوم من الايام
    اليوم تغيرة حياتي ابويا متوفي امي زات عن اول واقول امي واتصل وهي مهي ساله عني وكل ما اتصلت اطمن عنها بهدلتني وبصراحه اكره اليوم الي كلمتها في واقول امي وعندي عيال ماقول الا الله يهديها ويصبرني عليها

الصورة الرمزية Eman Ahmed 1

تعالى لتعرف حبيبى من هنا

نعم احبك احبك احبك احبك حتى اخر العمر

http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?419238-%E3%E4-%E5%E6-%E3%CD%E3%CF-%D5%E1%EC-%C7%E1%E1%E5-%DA%E1%ED%E5-%E6%D3%E1%E3-%BF&p=1053522700#post1053522700
    ]

18 اسفه على الرد المحبط ده

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
    اولا عاوز اقولك ربنا يكون فى عونك
    ثانيا لا تيأسى أبدااااااااااااااااا فى حياتك فاليأس مفتاح الفشل
    ثالثا وهو الاهم ادعى كثير خصوصا اننا فى ايام وصى الرسول صلى الله عليه وسلم بالدعاء فلعل الوقت الذين تدعى فيه تستجب دعوتك والله قادر على كل شئ وادعى كثيرا فى رمضان وإن شاء الله كل شئ يتصلح
    يمكن ذى ماقولت اليائس مفتاح الفشل لكن الموضوع ده حقيقى انا مستيئسه منه جدا ومحطمه نفسيا ومعنديش اى امل ان امى تتغير .
    تعرف المشكله عندى فى اه ودى تقطة اختلافى مع صاحبة المشكله ان امى مش حاسه اصلا انها مقصره فى حنانها وحبها او مقصره فى دورها كام .
    يمكن صاحبة المشكله امها هى ال حست بيها وبدور على حل لكن لا اعتقد انى فى يوم من الايام ممكن انى اواجه امى بالحقيقه الا لو فى لحظة غضب واتمنى ان ده لا يحدث .
    وبعدين انا خلاص تقريبا اتعودت على كده .لكن صدقنى انا عايشه جوى المشكله ومتاكده 100% ان امى عمرها ما هاتتغير وخصوصا ان فرق السن بيننا كبيروكل ماالانسان بيكبر خلق بيبقى اضيق ويصبح اكتر عصبيه .
    وزيادة تاكيد على كلامى انى انا المتوسطه فى اخواتى يعنى اختى الصغيره طبعا مدلعه جدا لانها اخر العنقود واخويا الكبير ذى مابيقولو ابن امه لانه البكرى والولد الوحيد اما انا فسقط فى النصف فاهاافضل طول عمرى كده حاسه بفرق المعامله وفرق الحب لان نصيبى جعلنى كده . يمكن يكون كلامى محبط جدا لكن فعلا دى الحقيقه المره ال انا عايشاها

عضو محترف الصورة الرمزية ( فتاوى على الهواء مباشر... ايمان ) ام عبد الرحمن

رسالتى الى الام ابنتك تريد منكى ان تشاركيها كل شىء فى حياتها وايضا ان تشاركك هى كل حياتك هذا معنى الصداقة اولا بمعنى اجعليها تخرج معاكى لتختار على زوقها لبس لكى وايضا تشاركك فى شراء طالبات البيت وايضا تشاركك فى المناسبات الخاصة مثل الافراح واعياد الميلاد ووقتها تعرضين عليها ماذا تحب ان تلبس وتشاركيها الشراء والراءى فى اختيار ارق فستان يتناسب مع سنها هى ايضا تريد ان تشعر منكى انكى تتوددى الى صديقتها وتتصلى بهم وتذهبى معاها اليهم حين يكون احد منهم مريض تريدين ان تزوريه وايضا تصادقى ام صديقاتها وتتفقا سويا بقيام رحلة او خروجة كلكم سوا حتى تشعر ابنتك انكى ترغبين فى معرفه من تحب من صديقتها ويا ريت تشاركيها ايضا المشاهدة على التلفزيون او تقعدى بجنبها حين الاستماع الى اغنية او فلم او مشاهدة برنامج تحب ان تشوفه معاكى ودئما تساليها عما تحب من مؤكلات ومشوربات تحبها وتقومين بعمله وحاولى ان تشاركيها كل شىء كانها صديقة لكى فعلا وليست ابنتك وممكن ان تعرضى عليها ان تذهبا الى النادى وتشركيها اللعبه المفضله لديها مثل السباحة او لعب السله او المشاركة فى احدى المكتبات اذا تحب القراء او موهبه الرسم وممكن تفتحى لها صفحة على الفيس بوك وتضعى لها كل صديقتها التى تحب ان تتكلم معاهم مع مراعاه المتابعه لهذه الصفحة وممكن ان تسمحى لها ان تقدم اى اقتراح لكى وتحاولى ان تنفذيه اذا سمح الامر لذلك وتشعريها ان بيتك هو بيتها وتشاركيها فى تغيره لمحات بسيطة منه مثل شراء فازة او مفارش للبيت واذا اخطاءت مرة ارجو ان تضعى ابتسامه على وجهك وتعرفيها سبب الخطاء وما الضرر اذا تكرر مرة اخرى دون الاحساس لها بانها صغيره وغبيه ولن تتعلم اى شىء مهما قلتى لها واذا لم تخطاء فارجو ان تكافئها بما تحب مثل شراء تورته او جاتوة اوشكولاته او حتى فاكهة تحبها او اى مشروبات مثلجة او تذهبو الى احد من العائلة هى تحب ان تذهب اليه او خروجة الى الملاهى او القيام برحله ليوم واحد الى الاسماعليلة مثلا اعتبرهيا مثل صديقتك تمام مع مراعاه اخفاء بعض المعلومات عنها التى تكبرها سنا وليس لها اهمية الان فى سنها الحالى ودئما تشعريها بحبك لها بان تقبليها فى خدها وتستمعى اليها باهتمام مهما كان الحديث ممل وتافه فاستماعك لها يجعلها تثق فى نفسها وتفتح قلبها اليكى وتكونى قريبه لكى ولابد من الاحتياط بانها سوف تخطى لقله خبراها فى الحياة فكونى سند لها دئما بالنصيحة الودودة وليس العقاب بضرب او الخصام الذى يفصلكم عن بعض فشدى عليها وارخى والله يبارك لكما وان شاء الله سوف يرجع الحب والمودة لكما احبائى الاعزاء هذه ما افعله مع ابنتى بظبط

ضحيتم بارواحكم لتحرير مصر من الفساد

((الان نتنفس حرية)) ويغلب فى تعاملتنا الان ((الصدق والوفاء والامانه )) يا بختك يا مصر بشبابك وشباب ثورة25

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خادمة العباد مشاهدة المشاركة
    يمكن ذى ماقولت اليائس مفتاح الفشل لكن الموضوع ده حقيقى انا مستيئسه منه جدا ومحطمه نفسيا ومعنديش اى امل ان امى تتغير .
    تعرف المشكله عندى فى اه ودى تقطة اختلافى مع صاحبة المشكله ان امى مش حاسه اصلا انها مقصره فى حنانها وحبها او مقصره فى دورها كام .
    يمكن صاحبة المشكله امها هى ال حست بيها وبدور على حل لكن لا اعتقد انى فى يوم من الايام ممكن انى اواجه امى بالحقيقه الا لو فى لحظة غضب واتمنى ان ده لا يحدث .
    وبعدين انا خلاص تقريبا اتعودت على كده .لكن صدقنى انا عايشه جوى المشكله ومتاكده 100% ان امى عمرها ما هاتتغير وخصوصا ان فرق السن بيننا كبيروكل ماالانسان بيكبر خلق بيبقى اضيق ويصبح اكتر عصبيه .
    وزيادة تاكيد على كلامى انى انا المتوسطه فى اخواتى يعنى اختى الصغيره طبعا مدلعه جدا لانها اخر العنقود واخويا الكبير ذى مابيقولو ابن امه لانه البكرى والولد الوحيد اما انا فسقط فى النصف فاهاافضل طول عمرى كده حاسه بفرق المعامله وفرق الحب لان نصيبى جعلنى كده . يمكن يكون كلامى محبط جدا لكن فعلا دى الحقيقه المره ال انا عايشاها
    انا لا اقول انكى لن يكون عندك يأس لازم هيكون عندك يأس وذلك من المعاملة ولكن الله قادر على كلل شئ فكما جعل الله معظم الكفار مسلمين وايضا نور قلوب الكافرين وحولهم من ظلام الى نور قادر على ان يجعل امك تتحدث اليكى وتعطى الحنان لكى الذى عزل لفترة طويلة
    انا اقول لكى ادعى وادعى وادعى والله الموفق بس مهما ضاقت الامور تحمليها حتى لو خلاص لان ربنا ورسوله وصونا بذلك ممكن ساعات تكون هناك اختلافات مش مهم بس لا تصاريحها بشئ قد يغضبها كثيرا ممكن تستعينى بأحد افراد العائلة او ممكن الوالد لكى تنفسى عما بداخلك وتحاولى ان توصلى رسالة الى الإم عن طريق هذا الفرد
    وإذا حسيتى انك خلاص مش قادرة ممكن تجيبى عدة اوراق وقلم وتكتبى فيهم كل اللى فى دماغك وقلبك وتخرجى هذاالغضب فى هذه الورقة واكتبى فيها كل شئ كأنك بتكلمى أحد
    ارجو اكون ساعدتك شوية ربنا يصلح الامور اللهم آمينننن

عضو متألق الصورة الرمزية فانيليا

3-

عضو محترف

ربنا يحميك يا أستاذي و يعزك
    أنا أختار الحل رقم 3

عضو مجتهد الصورة الرمزية habeba2009

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا احب ان اشكر كل المسؤلين عن هذه الساحه لانها بتساعد الواحد كتيييييييير فى انه يكون عنده رؤيه اكبر واوسع لمواقف مش بعيده عننا
    وفى مواقف الواحد رايه فيها تغير بعدما استمع الى النصيحه ا راى دكتور عمرو جزاءه الله خير عنا ومواقف تانيه بيبقى الواحد محتار وعاوز حد يساعده
    وانا تعرضت لموقف شبيه الى حد كبير بموقف مدرس ام بائع سندوتشات وبصراحه افتكرت المناقشات هنا واخدت قرار اشعر انه صائبا

بالنسبه للموقف الجديد
    فكانه اقتطع من فتره سابقه من حياتى يمكن الاختلاف انه كان فى مرحله عمريه اقل من 16سنه لكن حتى العمر ده كان عندى نفس المشكله
    انه كل حاجه كانت مفروض بمعنى ان الواحد كان بيروح من المدرسه يلقى البيت اللى المفروض يكون ملئ بالسعاده لكن هل انت سعيد لا
    المفروض ان اكتر حد بيحبك هو ماما وبابا بس انت حاسس بكده لا ومكنش عندى الشجاعه ان اقول كده فى البيت لانه عارفه ان انا هسمع الكلام اللى مفروض عرفاه
    ده كان فى ابتدائى على فكره
    فده كان بيطلع فى شكل شخبطه فى كتب المدرسه على كلمتين ماما وبابا وعلى شكل شكوى او فضفضه لزملائك فى الفصل فتتفاجئ انك مهدد لو مجبتش معاك بكره استيكه ليا
    هقول لمامتك والله حصلت معايا مع ان المفروض ان ده سن البراءه كلها
    ساعتها قلت انا لماما على كل ده وطبعا كانوتا بيذكروا معاييا فكانوا بيشوفوا كتبى والتصرف السئ جدا انهم كانوا بيزعقولى وانا كنت بحاول اقول اى كلام لانهاء الموقف

وديما عند دخول مدرسه جديده كنا بنتفق ان احنا هنكون اصدقاء وان خلاص الواحد كبر لكن نفس المشكله العلاقه كلها اما خناق او زعيق على اخطاء او نصائح بشكل مباشر اوى
    الواحد كل ما بيبكبر كل ما احتكاكه بالناس يزيد ومشاكله بتزيد والفجوه بتزيد

بس كنا بنتجمع على برنامج معين او مسلسل معين وكنا ساعات بنتقانش ايه رايك فى فالبطله او التصرف ده صح ولا غلط
    فبدات ماما تجيب شرايط دينيه ونسمعها مع بعض لغايه ما لقينا برامج بتكلمنا رغم فارق السن فكنا بنعد مع بعض ونسمع ونستفيد
    فى الجامعه المساحه المشتركه زادت ودلوقتى ان احنا اصدقاء بجد

اعتقد ان الحل الامثل انها تراجع نفسها وتغير من فكره الحب التضحيه فقط لان ديه مشكله ان معظم الامهات بتحب اولادها 99%تضحيه فى
    الوقت اللى الواحد فيه بيكون محتاج 70% تضحيه و30%مشاركه واهتمام 5% منهم نصائح

بالاضافه الى انها تستعين بحد قريب من الفتاه علشان تعرف ليه عندها المشاعر ديه لان ده مفتاح الحل من هنا

الحمد لله الذى هدانا لصحبه الصالحين
    وجعل لنا من رجال الدين
    قدوه

11

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
    انا لا اقول انكى لن يكون عندك يأس لازم هيكون عندك يأس وذلك من المعاملة ولكن الله قادر على كلل شئ فكما جعل الله معظم الكفار مسلمين وايضا نور قلوب الكافرين وحولهم من ظلام الى نور قادر على ان يجعل امك تتحدث اليكى وتعطى الحنان لكى الذى عزل لفترة طويلة
    انا اقول لكى ادعى وادعى وادعى والله الموفق بس مهما ضاقت الامور تحمليها حتى لو خلاص لان ربنا ورسوله وصونا بذلك ممكن ساعات تكون هناك اختلافات مش مهم بس لا تصاريحها بشئ قد يغضبها كثيرا ممكن تستعينى بأحد افراد العائلة او ممكن الوالد لكى تنفسى عما بداخلك وتحاولى ان توصلى رسالة الى الإم عن طريق هذا الفرد
    وإذا حسيتى انك خلاص مش قادرة ممكن تجيبى عدة اوراق وقلم وتكتبى فيهم كل اللى فى دماغك وقلبك وتخرجى هذاالغضب فى هذه الورقة واكتبى فيها كل شئ كأنك بتكلمى أحد
    ارجو اكون ساعدتك شوية ربنا يصلح الامور اللهم آمينننن
    الحقيقه كلامك بيريحنى شويه .بالنسبه لاحد من افراد عائلتى مش هاينفع لان كل واحد مشغول فى بيته وعمله وصدقنى فكرت اعمل كده قبل كده كتير لكن كل مره كنت بتراجع لان اى محاوله منى فى الموضوع ده هاتكون ضدى لانهم هايقولو دى مهما كانت امك وكبرت فى السن واستحملت كتير هى مش ناقصه وكمان امك تعبانه ماتزوديش همها اكتر .دى عائلتى وانا عارفاها كويس وللاسف مفيش حتى فرد واحد ممكن ينفع اتكلم معاه .
    واما بقى عن والدى فهو علطول منطوى فى غرفته مابين الذكر والصلاه والقران فاكر انه كده بيرضى ربنا وكتير اوى كلمناه ان كلكم راع وكتير من ايات واحاديث من ذلك القبيل لكن مصر على رائيه وبيقول انه هجر الى الله فتقدر تقول من الاخر انه ليس له علاقه اصلا بالبيت او مشاكله.
    طبعا بيت بالشكل ده يعنى جحيم فى بيوتنا مش الجنه فى بيوتنا .كنت بسمع الدكتور عمرو بيقول ان احنا كشباب نحاول نقرب من ابونا وامنا ونحاول نكسبهم لكن حقيقى حاولت اعمل الموضوع ده كتير لكنى كنت مش بقدر لانه محتاج مجهود شخصى كبير اوى وانا مش قادره استحمل لانها حقيقى مهمه شاقه وانا خلاص من كتر ال شفته يائست من الموضوع ده.ارجوك لاتطلب منى المحاوله ثانية فى الحل ده لانه مستحيل نهائيا .
    اما عن الدعاء هاحاول ادعى ربنا وانا متفائله لكن يمكن ذى ماقولت ربنا هو ال حول قلوب الكفار القاسيه وجعلهم يدخلون الاسلام لكن علشان فعلا احوال البيت ده تتصلح محتاج معجزه وزمن المعجزات انتهى .اصلا مفيش حد فاهمن خالص
    لكن انا بشكرك اوى على حل الورق ده انا فعلا علطول بتمر عليا لحظات بكون خلاص مش قادره وبكون بتقطع من جوايا ومش قادره اقول اه ومضطره انى اكتم جوايا حتى انى اشتكى لربنا بكون مش عارفه لان كلهم بيبقوا موجودين وماينفعشى ادخل غرفتى واغلق على نفسى لكن فعلا حل الورق ده جميل ممكن حتى بدل مااكلم مع ربنا اكتنب له ال جوايا وال عايزه اقوله وهو سبحانه يعلم كل شىء .
    ربنا يباركلك ويكرمك

صفحة 1 من 6 123456 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات