العاب فلاش

صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 132
    عضو متألق الصورة الرمزية simsim sarah
    علم الدولة : Users Country Flag

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم يا شباب..
    حلقة اليوم عرضنا فيها محاولاتنا للوفاء ببعض مما وعدنا به أهل "بطن البقرة" وكان معي وسط الناس أحمد حسن كابتن منتخب مصر كما شاهدتم لنثبت لهم جديتنا ورغبتنا الحقيقة في مساعدتهم وقد قمنا بإنشاء منفذ لتوزيع الخبز المدعم وشراء كاسحة مجاري وبعض الأجهزة الكهربائية ،بالطبع نحن نعلم أنه ليس كافياً أو أننا بذلك نكون قد قدمنا الحل الجذري لهذه المأساة الإنسانية التي يعاني منها أكثر من 20‏ مليون شخص يعيشون في ‏88‏ منطقة عشوائية علي مستوي الجمهورية‏ ، ولكني أريد منكم يا شباب كما طلبت منكم في الحلقتين السابقتين أن تستمروا في المساعدة بالتبرع لحساب حملة المليار على حساب رقم 555666/7 البنك المركزي أو أن تنزلوا بأنفسكم إلى إحدى العشوائيات لتروا ماذا ستقدموا لهم.

كما أريد منكم المشاركة في مسابقة خطط لمصر، ورؤيتنا يا شباب في تلك المسابقة أو المشروع هو الانتقال من مرحلة هدم الماضي إلى بناء المستقبل وتعمير الأرض وإصلاح ما فسد، فمع اندلاع ثورة 25 يناير تحول شباب مصر من مجرد متفرج لا يشارك بآرائه وأفكاره وأحلامه إلى شباب يحلم بمستقبل أفضل ويطالب بتحقيق هذا الحلم، ونحن نريد الآن أن نعبر إلى مرحلة أعلى من المشاركة، وهي أن يتحول من مُطالب إلى مخطط وصانع لمستقبل هذا البلد وقائد لعملية البناء.

وكان من أهدافنا أيضاً تأهيل الشباب لقيادة مرحلة البناء، وذلك عن طريق إدخاله في تجربة عملية يرى فيها المشاكل الحقيقية ويستعين فيها بالعلم والخبرات القوية في كل مجال لوضع حلول واقعية.

فالمطلوب منكم يا شباب في هذه الورشة التي تدار على منتدى موقع عمرو خالد.نت، هو النقاش والبحث حول هذه الأعمال والأفكار وإنتاجات شخصيات متميزة في كل مجال من المجالات، لوعيهم الكامل والمستنير حول النهضة والتنمية المستديمة للمشاركة في المسابقة أدخل على الرابط التالي
    http://forum.amrkhaled.net/forumdisp...8-%E1%E3%D5%D1

جزاكم الله خيرا يا شباب وربنا يتقبل مني ومنكم ويغفر لي ولكم ويستخدمنا ﻹصلاح اﻷرض ويثبتنا ..
    فكرة جميلة يا أستاذ عمرو خالد.........اللـه يوفقكم في إعادة بناء هذه الأحياء ..................و هذه فعلا قفزة رائعة لمصر و نهضة شاملة تشجع كل البلدان العربية ............
    و الشىء الذي يجب أن يدركه شباب هذه الأحياء هو أنهم قادرون على التغيير لو تعاونوا و اتحدوا............مثل مل فعل شباب إحدى القرى المصرية مسيحيون و مسلمون......
    نِعم النهضة هذه .......................إن شاء اللـه يا أستاذ ، نكون قادرين على مساعدتهم .............و لو بفكرة ..............
    ولو بكلمة : اللـه معكم ، و اللـه يثبتكم يا رب ، و يثبت كل من يرغب في الإصلاح..

لو كنت مصرية لنزلت إلى هذه الأحياء ........و حاولت مساعدتهم................لكني جزائرية ..................فما عساي أفعل............
    شكرا يا أستاذ الإصلاح............يا من غمرتنا بأمل النجاح.....................و يا من دعو تنا للفَلاح...................اللـه يجزيك خيرا و يفتح لكم باب الأفراح..

عضو مجتهد الصورة الرمزية habeba2009

السلام عليكم يا شباب..
    حلقة اليوم عرضنا فيها محاولاتنا للوفاء ببعض مما وعدنا به أهل "بطن البقرة" وكان معي وسط الناس أحمد حسن كابتن منتخب مصر كما شاهدتم لنثبت لهم جديتنا ورغبتنا الحقيقة في مساعدتهم وقد قمنا بإنشاء منفذ لتوزيع الخبز المدعم وشراء كاسحة مجاري وبعض الأجهزة الكهربائية ،بالطبع نحن نعلم أنه ليس كافياً أو أننا بذلك نكون قد قدمنا الحل الجذري لهذه المأساة الإنسانية التي يعاني منها أكثر من 20‏ مليون شخص يعيشون في ‏88‏ منطقة عشوائية علي مستوي الجمهورية‏ ، ولكني أريد منكم يا شباب كما طلبت منكم في الحلقتين السابقتين أن تستمروا في المساعدة بالتبرع لحساب حملة المليار على حساب رقم 555666/7 البنك المركزي أو أن تنزلوا بأنفسكم إلى إحدى العشوائيات لتروا ماذا ستقدموا لهم.

كما أريد منكم المشاركة في مسابقة خطط لمصر، ورؤيتنا يا شباب في تلك المسابقة أو المشروع هو الانتقال من مرحلة هدم الماضي إلى بناء المستقبل وتعمير الأرض وإصلاح ما فسد، فمع اندلاع ثورة 25 يناير تحول شباب مصر من مجرد متفرج لا يشارك بآرائه وأفكاره وأحلامه إلى شباب يحلم بمستقبل أفضل ويطالب بتحقيق هذا الحلم، ونحن نريد الآن أن نعبر إلى مرحلة أعلى من المشاركة، وهي أن يتحول من مُطالب إلى مخطط وصانع لمستقبل هذا البلد وقائد لعملية البناء.

وكان من أهدافنا أيضاً تأهيل الشباب لقيادة مرحلة البناء، وذلك عن طريق إدخاله في تجربة عملية يرى فيها المشاكل الحقيقية ويستعين فيها بالعلم والخبرات القوية في كل مجال لوضع حلول واقعية.

فالمطلوب منكم يا شباب في هذه الورشة التي تدار على منتدى موقع عمرو خالد.نت، هو النقاش والبحث حول هذه الأعمال والأفكار وإنتاجات شخصيات متميزة في كل مجال من المجالات، لوعيهم الكامل والمستنير حول النهضة والتنمية المستديمة للمشاركة في المسابقة أدخل على الرابط التالي
    http://forum.amrkhaled.net/forumdisp...8-%E1%E3%D5%D1

جزاكم الله خيرا يا شباب وربنا يتقبل مني ومنكم ويغفر لي ولكم ويستخدمنا ﻹصلاح اﻷرض ويثبتنا ..
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اولا انا بشكر حضرتك كتييييييير على ان حضرتك زرت العشوائيه واسعدت الاهالى بصراحه الواحد كان بيدعى لحضرتك كتييير طول التقرير

ثانيا بالنسبه لحوار حضرتك مع السيد عمرو موسى فبصراحه انا فكره الحوار بحسها جديده فانا مش متقبلاها

اخيرا انا عندى ملاحظه كتير من الاخوه قالوها بصراحه التواصل مع حضرتك صعب يكاد يكون مفيش اصلا

لكن الفتره دي حتى التعليقات الصغيره مش موجوده

الحمد لله الذى هدانا لصحبه الصالحين
    وجعل لنا من رجال الدين
    قدوه

عضو مجتهد الصورة الرمزية habeba2009

دكتور عمرو فعلا اتمنى ان يكون فى وسيله اخرى للتبرع المالى
    لان انا وكتيير مش بنشتغل وبالتالى علشان الواحد يقدر يكون مبلغ معقول الى حد ما من مصروفه
    بتاخد وقت كبيييييييييييييير

والواحد عاوز يشعر انه بيعمل حاجه

الحمد لله الذى هدانا لصحبه الصالحين
    وجعل لنا من رجال الدين
    قدوه

عضو جديد

د. عمرو. الحلقة جميلة جدااا. بارك الله فيك يا رب. انا فرحانة اووي بكل حاجة بس اكتار حاجة مفرحاني هي العشوئيات. بجد حاجة جميلة اووي انكم فعلا مهتمين بيهم كده و الناس الجميلة المليانة خير و بيساعده بجد بارك الله فيهم. انا بس زعلانة جداااا عشان انا بئالي شهر بقول تعمله طريقة للبرة مصر يتبرعه. بجد نفسي اشارك معاكم في الثواب. يا رب بأة تعمله حاجة انا عايزة اتبرع و احس اني عملت حاجة للعشوئيات. و انا متأكدة ان ده هيساعد البرة مصر كمان عشان ناس كتير مش هتقدر تنزل البنك. يا ريت تسعدونا عشان نعمل حاجة احنا كمنا. و جزاك الله كل خير يا اجمل د. عمرو في الدنيا. وربنا يجمعنا بيك في الدنيا و الاخرة على خير. امين

اه ه ه حاجة تانية انا فرحانة اوووي بالتقرير ان عن ايثار. مشاء الله عليها

لماذا نقرأ سورة الكهف؟
    دائما نقرأ سورة الكهف خاصة بيوم الجمعة ، ولكن مع الأسف قد يجهل البعض الحكمة او الفضل من قرأة هذه السورة ..وكنت غير متعمق بشكل وافي حتى عملت بحث قبل قليل ووصلت الى نتيجة مدهشة احببت ان تشاركوني بها

والحقيقة هناك الكثير حول هذا الموضوع ولكن اخترت هذا الايجاز الجميل بهذا الخصوص ..

كل القرآن خير وبركة،لأنه كلام الله المنزل على عبده محمد ، وهي معجزته الخالدة،، وكما قال الرسول عليه أفضل الصلاة والسلام :

"خياركم من تعلم القرآن وعلمه"..

وحتى تتعلم أكثر علينا أن نفهم محكم آيته..

سورة الكهف من السورة المكية وهي إحدى خمس سورة بدأت بـ (الحمد لله) (الفاتحة، الأنعام، الكهف، سبأ، فاطر) وهذه السورة ذكرت أربع قصص قرآنية هي أهل الكهف، صاحب الجنتين، موسى علية السلام والخضر وذو القرنين. ولهذه السورة فضل كما قال النبي عليه أفضل الصلاة والسلام:

" من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة أضاء الله له من النور ما بين قدميه وعنان السماء"

وقال

" من أدرك منكم الدجال فقرأ عليه فواتح سورة الكهف كانت له عصمة من الدجّال"

والأحاديث في فضلها كثيرة.

وقصص سورة الكهف الأربعة يربطها محور واحد وهو أنها تجمع الفتن الأربعة في الحياة:

فتنة الدين (قصة أهل الكهف)، فتنة المال (صاحب الجنتين)، فتنة العلم (موسى عليه السلام والخضر) وفتنة السلطة (ذو القرنين).

وهذه الفتن شديدة على الناس والمحرك الرئيسي لها هو الشيطان الذي يزيّن هذه الفتن ولذا جاءت الآية

(وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاء مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا) آية 50

وفي وسط السورة أيضاً. ولهذا قال الرسول عليه أفضل الصلاة والسلام أنه من قرأها عصمه الله تعالى من فتنة المسيح الدجّال لأنه سيأتي بهذه الفتن الأربعة ليفتن الناس بها.

وقد جاء في الحديث الشريف:

"من خلق آدم حتى قيام الساعة ما فتنة أشدّ من فتنة المسيح الدجال"

وكان عليه أفضل الصلاة والسلام يستعيذ في صلاته من أربع منها فتنة المسيح الدجال. وقصص سورة الكهف كل تتحدث عن إحدى هذه الفتن ثم يأتي بعده تعقيب بالعصمة من الفتن:

1. فتنة الدين: قصة الفتية الذين هربوا بدينهم من الملك الظالم فآووا إلى الكهف حيث حدثت لهم معجزة إبقائهم فيه ثلاثمئة سنة وازدادوا تسعا وكانت القرية قد أصبحت كلها على التوحيد. ثم تأتي آيات تشير إلى كيفية العصمة من هذه الفتنة

(وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا * وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاء كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءتْ مُرْتَفَقًا) آية 28 – 29.

فالعصمة من فتنة الدين تكون بالصحبة الصالحة وتذكر الآخرة.

2. فتنة المال: قصة صاحب الجنتين الذي آتاه الله كل شيء فكفر بأنعم الله وأنكر البعث فأهلك الله تعالى الجنتين. ثم تأتي العصمة من هذه الفتنة (وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاء فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُّقْتَدِرًا * الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا) آية 45 و46.

والعصمة من فتنة المال تكون في فهم حقيقة الدنيا وتذكر الآخرة.

3. فتنة العلم: قصة موسى علية السلام مع الخضر وكان ظنّ أنه أعلم أهل الأرض فأوحى له الله تعالى بأن هناك من هو أعلم منه فذهب للقائه والتعلم منه فلم يصبر على ما فعله الخضر لأنه لم يفهم الحكمة في أفعاله وإنما أخذ بظاهرها فقط. وتأتي آية العصمة من هذه الفتنة

(قَالَ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا) آية 69

والعصمة من فتنة العلم هي التواضع وعدم الغرور بالعلم.

4. فتنة السلطة: قصة ذو القرنين الذي كان ملكاً عادلاً يمتلك العلم وينتقل من مشرق الأرض إلى مغربها عين الناس ويدعو إلى الله وينشر الخير حتى وصل لقوم خائفين من هجوم يأجوج ومأجوج فأعانهم على بناء سد لمنعهم عنهم وما زال السدّ قائماً إلى يومنا هذا. وتأتي آية العصمة (قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا * الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا) آية 103 و 104

فالعصمة من فتنة السلطة هي الإخلاص لله في الإعمال وتذكر الآخرة.

ختام السورة: العصمة من الفتن: آخر آية من سورة الكهف تركّز على العصمة الكاملة من الفتن بتذكر اليوم الآخرة

(قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ) آية 110

فعلينا أن نعمل عملاً صالحاً صحيحاً ومخلصاً لله حتى يَقبل، والنجاة من الفتن إنتظار لقاء الله تعالى

http://www.qassimy.com/qo1/qu/alkahf.htm

عضو مجتهد الصورة الرمزية رحاب عبد الظاهر

3agek13

يا دكتور عمرو ياريت تشوف رسالتى انا والله بحاول اجد اى وسيلة اتصال عن طريق اشخاص كتير من الموقع زى احمد طه واستاذ خالد بركات بحضرتك من كتير لكن مع الاسف ،وبرضه ارسلت على ماسبيرو

وعلى ايميل البرنامج ليه يا دكتور عمرو الوصل للبرنامج صعب كده؟؟

انا كان طلبى انا بحب جدا اذاعة التقارير الصوتية ومشتركة فى اذاعة معا الى الجنة ،ونفسى اشتغل فى برنامج بكرة احلى فى التعليق الصوتى لو كان ينفع
    لو تكرمت يا دكتور عمرو خالد رد على رسالتى

يا جماعة لو حد يقدر يساعدنى ويوصل الرسالة ديه لدكتور عمرو باى وسيلة يبقى ربنا يكرمه

فكرة تكوين فريق فنى كبير لصناع الحياة على مستوى محافظات مصر كلها اللى موافق يدخل ويايد هذه الفكرة على هذا اللينك

http://forum.amrkhaled.net/showthrea...post1054662100

افتراضي nada8816

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته /دكتورعمرو وكل الموجودين على الموقع
    الحلقة جميلة وربنا يخليك ويبارك فيك طالما الدنيا فيها ناس زى حضرتك أكيد بكرة أحلى والله الحلقة بتاعت امبارح فعلا الواحد بالليل مش عارف ينام نفسنا نحل مشاكل العشوائيات لكن يا دكتور عمرو الموضوع صعب محتاج بنى مساكن ومرافق وخدمات صحية وتعليم يليق بالانسان دول مصريين حقهم يعيشوا ويتعلموا زى باقى الناس وقبل ده كله بنى الانسان الموضوع كبير أنا كان نفسى أعمل أى شىء للمناطق دي وأنزل بنفسى زى ما عمل كابتن أحمد حسن والله أقل خدمة نقدمها ليهم لكن للاسف أنا من محافظة قنا والأماكن دى بعيدة علينا صعب نروح لغاية عندهم والله كان نفسنا لكن يادكتور عمرو ان شاء الله أنضم لأقرب جمعية خيرية ونحاول نساعد على قد ما نقدر وحضرتك قدوة لينا ونفسى أبقى زى حضرتك ولازم الأنسان يبقى ليه هدف "لايغير الله مابقوم حتى يغير مابأنفسهم" ودايما ندعى "اللهم استخدمنا ولا تستبدلنا" وربنا يكرمك يادكتور ويوفقك فوقت الناس شوية من النوم اللى هما فيه وعاشوا سنيين طويلة فيه لازم الناس تتحرك علشان المشاكل دى تتحل ومبادرة طيبة من كابتن أحمد حسن ربنا يجعلها فى ميزان حسناته المصريين بطبيعتهم بيحبوا الخير وشعب متسامح بالنسبة لايثار ربنا يبارك فيها وانشاء الله نحاول نبقى زيها والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

افتراضي nada8816

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته /دكتور عمرو
    فى المشاركة الاولى اتكلمت عن العشوائيات معلش آسفين هنطول على حضرتك بس أنا نفسى أقوول رأى فى الحورات التى تدار مع المرشحين القادميين للرئاسة لأن الحلقة اللى فاتت ماقدرتش أشارك فيها لأن النت فصل بعد اما كتبت مشاركة طويلة جدا عايزة أقول لحضرتك دكتور عمرو ان اللقاء اللى كان مع دكتور أيمن نور كان حلوا بس هو ما استغلش وقت البرنامج وعرض البرنامج الانتخابى بتاعه وكل اللى قالوا ان أفكاره قريبة من دكتور محمد البرادعى وضيع وقت فى الكلام عن الماضى اللى حصل زمان قبل الثورة ده شىء طبيعى يصدر من ناس خاينة للبلد دى لكن دعوات الناس المظلومة أثرت عليهم رب دعوة مظلوم غفلوا ونامت عنها أعينهم وعين الله لم تنم ويقول الله عز وجل وعزتى وجلالى لأنصرنك ولو بعد حين والناس اللى فى العشوائيات خير دليل على ذلك هما ما رحموش الناس اللى فى الأرض فلم يرحمهم الذى فى السماء ونقول ل دكتور أيمن ربنا يوفقك ولوماكانش فيه نصيب لموضوع الرئاسة ياريت توحدوا جهودكم علشان خاطر مصر ورفعتها مصر محتاجة ليكم أكتر من أى حد حضراتكم الأدباء والسياسين وعلماء ومشايخ ياريت تكونوا ايد وقلب واحد وبلاش كل واحد يفكر لوحده "يد الله مع الجماعة وبالنسبة يادكتور عمرو للاستاذ عمرو موسى يمكن يكون أكثر شخص مناسب للرئاسة لأنه كان أمين الجامعة العربية وله فى شئون السياسة مش هتبقى جديدة عليه هو أكتر واحد ممكن يعدى بمصر الفترة الجاية بامان والقرارات اللى وعد بتنفيذها تعتبر مطالب لناس كتتير وهو كان منطقى جدا فى ان التطوير مش هيحصل فى يوم وليلة لكن تدريجيا وهو متفائل بعد الثورة هيكون أفضل وناس كتيير بتشكر فيه وحاجات كتيير كانت تتم لم يكن عمرو موسى يؤيدها وتمنيات للجميع بالتوفيق وكان قال الاستاذ عمرو موسى فى احد البرامج انه هيوجه اهتمامه بالصعيد ياريت يااستاذ عمرو الصعيد ناقصوه مصانع وشركات علشان الشباب اللى بيتخرج من الجامعات كل سنة حرام يناموا فى البيت بعد اما اتعلموا وصرفوا وبدل مايشتغلوا ويساعدوا اهاليهم يبقوا عبىء عليهم ياريت يادكتور عمرو خالد تقرأهذه الرسالة وتحاول تكلم المسئولين عن الصعيد لان مفيش أى مسئول بيحاول يفكر ويتعب نفسه ويبص على أحوال الصعيد الصعيد ده جزأ من مصر له حق زى المحافظات التانية وربنا معاكم يادكتور الهم أعز الاسلام وانصر المسلمين والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الصورة الرمزية صحوة الأمة

New1

اكيد ان شاء الله بكره احلى
    وانا والله كنت مستمتعة جدا بالحلقة
    وبجد عجبنى جدااااااااا تقرير ايثار لانها فعلا من الناس المجتهده جدا ربنا يوفقها
    وفى فقره العشوائيات اتاثرت بالناس اللى هناك قوييييييييي وبجد هعمل ما بوسعى ان شاء الله علشان مصر مش هتنهض الا بنهضة العشوائيات

وعجبنى قوييييييي الحوار مع عمرو موسى بس الصوت كان بيقطع شوية ولكن حصل خير
    ربنا يوفقك د\عمرو الى الامام ..................

مع التابعين..........فى رمضان
    كل عام وانتم بخير

عضو محترف الصورة الرمزية fatema elzahraa

جزاكم الله خيرًا يا دكتور

لن آسعى لتصحيح ظنّ أحد بى
    لآن خآلقي ينظر لَـــ قلبيّ . . . . . وهذآ يكفينيّ : )

الصورة الرمزية صحوة الأمة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحاب عبد الظاهر مشاهدة المشاركة
    يا دكتور عمرو ياريت تشوف رسالتى انا والله بحاول اجد اى وسيلة اتصال عن طريق اشخاص كتير من الموقع زى احمد طه واستاذ خالد بركات بحضرتك من كتير لكن مع الاسف ،وبرضه ارسلت على ماسبيرو

وعلى ايميل البرنامج ليه يا دكتور عمرو الوصل للبرنامج صعب كده؟؟

انا كان طلبى انا بحب جدا اذاعة التقارير الصوتية ومشتركة فى اذاعة معا الى الجنة ،ونفسى اشتغل فى برنامج بكرة احلى فى التعليق الصوتى لو كان ينفع
    لو تكرمت يا دكتور عمرو خالد رد على رسالتى

يا جماعة لو حد يقدر يساعدنى ويوصل الرسالة ديه لدكتور عمرو باى وسيلة يبقى ربنا يكرمه
    بجد والله يا رحاب لو قدرت اكيد هوصلهالك ان شاء الله

مع التابعين..........فى رمضان
    كل عام وانتم بخير

السلام عليكم يا د/عمرو....
    اشكرك بجد على البرنامج الرائع ده و عايز اقول لحضرتك انى وانا بتفرج على الحلقه قررت انى مش هشرب سجاير تانى عشان الفلوس اللى بضيعها دى ممكن تعمل حاجات كتير للناس اللى فالعشوائيات...ده قرار انا اخذته و ارجوا ان يثبتنى الله
    دعواتك يا دكتور...

عضو مجتهد الصورة الرمزية " في الفردوس الأعلى "

اشعر بالسعادة وأنتم تسعدون الناس. يا رب يا دكتور يسعدك زي ما بتسعد الناس. كنت تضايقت من الأحداث والاشتباكات اللي حصلت بين الشعب والشرطة بس لما سمعت حضرتك وشفت تفاؤلك وأملك ارتحت. مصر بإذن الله حتنهض طول ما فيها ناس زيك.

وشكرا على المقدمة الرائعة عن الإسراء والمعراج
    يا رب ينور طريقك كمان وكمان ولا يخزيك أبدا

1. حلم وتضحية 2. صف واحد 3. عبادة التعمير 4. العزة والرحمة
    والله يا هبة اسعدتي قلبي بمشاركتك .. وربنا يرزقك بنيتك كل الخير .. استمري وربنا يفتح عليك ابواب الخير ويستخدمك فيما يحب ويرضى

جزاك الله كل خير يا في الفردوس الأعلى

مشرف ساحة محو الأمية الصورة الرمزية =hudhud= هدى

السلام عليكم

الحلقه جميله جدا ووجود كابتن احمد حسن هيعمل فرق وهيشجع الشباب جدا باذن الله
    وعجبنى جدا فكره وجود مترجم للصم والبكم فكره رائعه

** على فكره قناه الرساله بتعيدبرنامج قصص قرآن 2 **

... قد ايه برامج حضرتك حتى لو اتسمعت كذا مره بتاثر فينا من جديد

ربنا يوفقك ويجازيك عنا كل خير ويجعلك سبب للنهضه ببلدنا يارب

للتطوع اتصل على 16563

مشرف ساحة محو الأمية الصورة الرمزية =hudhud= هدى

يا جماعة
    دكتور عمرو كان ذكر شخص فى اول الحلقه
    تقريبا حفيد سيدنا عمر ... صح كده ؟؟؟
    انا عايزة حد يكتبلى الجزء ده

عشان انا عندى اليوتيوب مقفول ومش عرف احمله

للتطوع اتصل على 16563

هذه*رسالة*الى*الدكتور*عمر*خالد*انا*احتاج*اك**في*مو ضوع*هام*وانت*الوحيد*الذي*ساتمنه*عليه*فارجوك*رد*علي ا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاك الله الخير على جميع برامجك
    أسأل الله ان يجعلنا من أهل جنته
    لا أله الا الله محمد رسول الله

افتراضي أكيد بكره أحلى

كانت حلقه جميله رغم الحزن الموجود فى عيون الدكتور عمر كان نفسى أسمع فقرة عجبنى ومش عجبنى لكن أنا عارفه إنه كان هيتكلم عن أشياء كتير مش عجبانا كلنا بس كان خبر رفض مصر القرض الدولى أمل كبير يا دكتور عمر حضرتك إتكلمت فى البرنامج وقلت بلاش القروض والحمد لله كانت نتيجه جميله رفض الحكومه القرض أكيد مع الصعوبات الكتير بكره إن شاء الله أحلى

عضو مجتهد الصورة الرمزية eman.said

أقتراحات أخي أحمد ومحمود عبد الرؤوف رااااااائعة أرجو الأخذ بها

My father Amr Khaled changed my life

عضو محترف الصورة الرمزية أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman.said مشاهدة المشاركة
    أقتراحات أخي أحمد ومحمود عبد الرؤوف رااااااائعة أرجو الأخذ بها
    الحمد الله ان الاقتراحات عجبت حضرتك

يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات