العاب فلاش

صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 145

علم الدولة : Users Country Flag

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم يا شباب...

والله أنا مؤمن بقوة أن غداً سيكون أفضل ليس لمصر فقط ولكن للعالم العربي ككل، لكن لكي يكون أفضل لا تكفينا الشعارات فقط.
    أرجوكم يا شباب اعملوا وفكروا وأخرجوا أفكار إبداعية غير تقليدية، فنحن قد يكون لدينا خبرات لكن اﻷكيد أن اﻷفكار اﻹبداعية أنتم أقدر عليها؛ فجددوا نية اﻹيمان واخلصوا العزم لله ولا تتوقفوا عن العمل ولا تيأسوا وكونوا واثقين أن الله يبارك الجهد مهما كانت اﻷدوات قليلة واﻹمكانيات ضعيفة.

أنا دائمًا كانت إمكانياتي محدودة للغاية وكان ما امتلكه قليل للغاية ولكني أعتقد أن الشيء اﻷكيد الذي كنت امتلكه هو الاستعداد لبذل الجهد ليل نهار.

والله المعادلة بسيطة يا شباب، فمهما كان ذكائك عادي ومهما كانت ظروفك صعبة فبجهدك وتعبك ليل نهار سيحقق لك الله المطلوب.

يا شباب المنتدى ويا شباب الورش ويا شباب صناع الحياة الجهد يكفيكم لينصركم الله...

وفي حلقة اليوم مطلوب منكم 3 أشياء:
    1- من كان موهوباً أو يعرف طفل أو شاب موهوب مثل عمر عثمان و زياد أشرف فليرسل لنا على هذا اﻹيميل: bokraA7la*amrkhaled.net لعلنا نساعد في تنمية موهبته.

2- من كان عنده مشروع متميز لخدمة بلادنا له ملامح واضحة وهدف ودراسة مبدئية فليرسل لنا على bokraA7la*amrkhaled.net لنتبناه في البرنامج .

3- من استمع لحوار اليوم مع عبد اللطيف الشريف" الشريف للبلاستيك" ويريد أن يفتح موضوع للنقاش في الجزء الثاني من الحوار في الحلقة القادمة فليرسل لنا لنأخذ أفكاره في الاعتبار. bokraA7la*amrkhaled.net
    بسم الله الرحمن الرحيم
    وبه نستعين

وعليكم السلام ورحمة الله
    استاذنا وشيخنا ........
    في الله وبالله ولله .......

جزاكم الله خيرا في كل ما تفعلوه لنهضة الامة .........
    والشباب الصغير القدموا بالحلقة ما شاء الله عليهم وربنا يحفظهم ........
    والاستاذ او الحاج عبد اللطيف الشريف ربنا يعينه ويرجع له ماله ومال من معه .......

دعواتكم لامي بان يتغمدها الله برحمته وان تكون من اهل الفردوس الاعلى ........

وانا محتاجة لدعواتكم جدا ....... شيخنا .........

وربنا يعزكم بالدارين ........
    استاذنا وشيخنا .........
    في الله وبالله ولله .......

التعديل الأخير تم بواسطة ابتهال ميرغني(كن الفاروق) ; 03-06-2011 الساعة 01:58 PM سبب آخر: اضافة

عضو مجتهد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أعجبتنى حلقة اليوم جدا
    وعندى نصيحه للطفل صاحب فكرة البورصه أن يستشير خبراء إقتصاديين فى فكرته ويتأكد إذا كانت فعلا تخدم إقتصاد البلد وهذا منهج لكل صاحب فكره
    وقضية الأستاذ عبداللطيف الشريف أعانه الله وخفف عنه وشفاه من كل داء أن هدفنا الرئيسى يجب أن يكون بناء نظام ديمقراطى حقيقى يتولى الأصلح والأكفأ والأكثر أمانه دفة الأمور فى البلاد لأن وجود عبقريات إقتصاديه مع أنظمه ظالمه ومستبده غير مجدى

http://forum.amrkhaled.net/group.php?groupid=163
    [COLOR="Navy"]انضموا اءلى فريق بيت الله

عضو مجتهد

أنا عندى إقتراح إن حضرتك تتضيف برضه الريان وأشرف السعد ومن شابههم حتى يعرف الناس إنهم كانوا رجال صناعه وتجاره وكانوا بيفيدوا إقتصاد البلد وفى ناس مش عايزه تعرف حتى عن هذه الحقائق وأقول لهم لا تخفوا الشمس بالغربال الناس دى إتظلمت وإتسرقت فلوسهم وشوهت سمعتهم ولابد ان ترد لهم أموالهم ويبرئوا من التهم ويعملوا من جديد الثوره لم تحقق شئ على الأرض بعد ومازال الكثيرين من رؤوس الفساد فى مناصبهم ومحتاجين كفاح مستمر حتى لا تسرق أحلام الشعب بنصح الكل إن الطريق ما زال طويل فلا تنخدعوا فثوره من دون حراسه تساوى فشل

http://forum.amrkhaled.net/group.php?groupid=163
    [COLOR="Navy"]انضموا اءلى فريق بيت الله

السلام عليكم جميعا

عايزة اسال حضرتك شويه اساله كدة يا دكتور عن مدرسه المتفوقين لو امكن باذن الله حضرتك ترد ؟؟
    هى المدرسه هى اللى بتختار التلاميذ ولا اللى بيتقدم بيتقبل ؟
    وهل المدرسه بتختار الطلاب الاوائل ع الجمهوريه ولا ممكن اى طالب متفوق ف دراسته وحاسس نفسه عندة طموح وعايز يدخلها يتقبل ؟
    وازاى ممكن الطالب يتقدم للمدرسه ؟

السلام على من اتبع الهدى وصلى على النبى المصطفى
    كم انا سعيد لمشاهدة هذة الحلقة التى لا يسعني الا ان اطلق عليها (الماضى الحاضر المستقبل)
    شعرت بالسعادة الغامره ودمعت عيناى من الفرح عندما شاهدت الطلائع الصغيرة سنا الكبيره مقاما وجاها
    وكما كنت اقول لمن حولى ان احترام الشخص لا يكون ابدا بالسن ولكن بالعقل والعطاء بارك الله فى الشباب الصغير
    وزادهم املا واصرارا .
    اما شاب الثلاثين المهتم بألام الباعة الجائلين وفقه الله واعانه على مواجه الكارهين لنهضة وتحضر بلدنا العظيم ولا
    أملك له ألا الدعاء والشد على يديه للاستمرار في ما بدأ ولا يتراجع ابدا ويقاوم الى النهايه ليصل الى امله
    اما الحاج الشريف صبره الله وشفاه ويكفيه رؤيته لاعدائه وظالميه وراء القضبان واعانه الله على استرداد امواله المنهوبه
    أعان الله القائمين على هذا البرنامج وسدد خطاهم ووفقهم إلى الخير
    (ارجوا مناقشة قانون الايجارات وتقنين مدة الايجار والزيادة )

الصورة الرمزية مصريةوأفتخر

كيف حالك والاسرة الكريمة استاذنا الفاضل :د/ عمرو
    بارك الله فيك واعانك وثبتك على طريقه المستقيم بأذنه كان نفسى ادخل القى حضرتك ياكن مليش نصيب بس اكيد ان شاء الله لما يكون لى نصيب حدخل والقى حضرتك
    اولا الحلقة رائعة جدااتمنى ان حضرتك تكثر من هؤلاء النوابغ والعباقرة فى كل المجالات وانا سمعت وشوفتهم كثير جدا منهم طالب فى نفس سن عمر ومن محافظة حضرتك واخترع اختراعات كثيرة جدامنه اختراع عن القمر الصناعى وفى واحد من الاجانب اشتراه منه للاسف وولده نفسه يطلعه المانيا بس هو الطفل بصراحة اجبت به جدا عندما قال انا عاوز اخدم بلدى ودينى مش اعمل للغرب وفى الطفل اللى حصل على شهادة (icdl)عمره 6سنوات برده رده كان رائع عن انه عاماشاء الله عليهم اطفال بس والله عاوز يعمل حاجة لبلده مش للغرب انه يعطوه الجنسية ويستفادوا هم رفض البلد التى كانت ستعطى الجنسية حتى يكمل عندهم والله ماشاء الله عليهم اطفال ياكن فاكرين بلدهم ونفسهم يعملولها حاجة مش ذى شاب للاسف اول ما جائته الجنسية الامريكية وانه يدرس فيها الثانويه والجامعة ويشتغل فى مايكروسوفت طبعا سافر على طول حتى مقالش انا حمل حاجة لبلدى لان المذيعة سئلته هل حترجع بلدك تانى بص بطريقة غريبة لاطبعا احنا عاوزين يساعدوا بلدهم مش يعيشوا فيها حرام ان كل اللى بتستفاد منهم هم الغرب وليس الامه الاسلاميه وفى اخين تتانى التقى بيهم عمرو الليثى ماشاء الله عليهم عاملين ابحاث عن اعتقد فى الحاجات النويه انا مش فاكرة بالظبط الاسماء بس دة اللى فاكرة بس حدور وحجيب عنهم ان شاء الله وكنت كاتبة موضوع عن الطفل اللى حصل على الشهادة icdlبس اتحذف اتمنى ان الحكومة تسهل لعمر وغيره الطريق علشن محدش يخطفهم مننا اما زياد يريت فعلا يساعدوا احنا مش عاوزين نرجع للاخلف تانى يبقى مش هى الثورة دى اللى قموا بها الشباب واستشهدوا عشانها

التعديل الأخير تم بواسطة مصريةوأفتخر ; 03-06-2011 الساعة 08:21 PM
    لاتنسوا أن تكثروا من دعاء الخلق "اللهم اهدني لأحسن الأخلاق لا يهدي لأحسنها إلا أنت، واصرف عني سيئها لا يصرف عني سيئها إلا أنت" ..

عضو مجتهد

3agek13 الحلقه السابعه نريد جهد ليل نهار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الفاضل فى الله د.عمرو خالد عايز أقول لحضرتك حاجه اضافيه بالنسبه لحلقه المهم أن نعمل ليل نهار ولا نييأس قال تعالى (انه لا ييأس من روح الله الا القوم الضالون) علينا أن نعمل ولا نييأس اذا فشلنا الفشل ليس نهاية الحياه وعلينا أن نعرف النقطه التى فشلنا فيها حتى لانكرر الفشل مرة أخرى و أن نبذل جهد ليل نهار لمقاومة الفشل وعلينا أن نعمل ونحب وطننا

ثانيا : اعجبنى انا وزير الاتصالات دعى الى جمعة العمل التى اقترحها الاخ فى ورش العمل وحضرتك قلت عليها فى البرنامج فناس كثير شاركت حتى الجمعيات الاهلية وغيرها وامام مسجد القريه الزكيه فى 6اكتوبر تكلم عنها لم يعجبنى ان حضرتك مش بتجيب حاجة عن الصعيد وبالزاد فى جنوبه عندما قامت قنا بقطع السكة الحديد كل الناس قامت علينا احنا عارفين ان هذا خطا بس الناس لما فاض بيها الكيل عملت كدة علشان يتسمع صوتهم اللى دايما مهمشينوا ودايما احنا بره اى تنميه زى مايكون مش تبع مصر انا اسفة ان قلت لحضرتك هذا الكلام لانى احترم حضرتك واحبك فى الله
    والفقرة الاخيرة كانت كانت مع الاستاذ عبد اللطيف الشريف اللى النظام السابق نهبوا كل امواله وشركاته كانت فقرة مؤثرة جدا وعلى فكرة دة مش اول واحد فى ناس كثير عملوا معاهم كدة لدرجة ان فى واحد دخلوا السجن علشن خاطر تزوج اكثر من مرة لية هى دى يتحبس فيها الواحد طبعا علشان رفض ان يدخلوا معه كشركاء يعنى يأما تدخلنا معاك فى شركاتك يأما تتسجن او تخرج بره مصر مثل السعدى وغيرهوعلى فكرة الريان كانت حاجته نظيفة فعلا الحكومه هى اللى عملت فيه كدة هو والسعدى وكمان شركات الاخوان ومصانعهم اللى سرقوها وخدوها هما كل دة مش حرام اللى النظام السابق عملوا فى الناس اللى كانوا فتحين ابواب كثيرة للشباب انهم يشتغلوا فيها بدلا من البطاله ياكن اللى خلى البطالة زادت هى الحكومة بعد ماقفلت لهؤلاء الناس شركاتهم ومصانعهم فشردوا الشباب والاسر فسبحان الله بعد سنيين بعد ما صبروا نالوا ربنا يمهل ولا يهمل

لاتنسوا أن تكثروا من دعاء الخلق "اللهم اهدني لأحسن الأخلاق لا يهدي لأحسنها إلا أنت، واصرف عني سيئها لا يصرف عني سيئها إلا أنت" ..

عندى فكرة مهمة اوى

لية منستفيدش بشباب الاعدادى و الثانوى فى الاجازة و نعمل لهم معسكرات و ليها برنامج

1. الصبح يشتغل فى مزرعة او مصنع و باليل سمر و مسابقات و العاب
    2. و كل فترة يغيروا نوع المصنع يعنى الشباب يفهم فى حاجات كتير و يجربها
    3. علشان لما يوصل للثانوية يبقى عارف هو عاوز يشتغل فى اية
    4. يعنى يبقى عارف هو عاوز يدخل كلية اية
    5. ودة مقابل اجر قليل شوية بس بالنسبة لية هيبقى مفيد و يعرف ان الفلوس بتيجى بتعب فيقدر تعب ابوة

^محمد قدوتنا ^ الصورة الرمزية دكتورة المستقبل المتميزة وتلميذة د.عمرو خالد

أ/ عمرو خالد بصراحة انا من اشد المعجبين بحضرتك والحمد لله انا متابع برنامج بكرة احلى وما الله ماشاء الله برنامج فوق الوصف

الحقيقة أنا برسل الرساله دى لكى اعرض على حضرتكم فكره توصلت اليها انا وبعض من اصدقائى وهى انشاء صفحه على موقع التواصل الاجتماعى "الفيس بوك" وبعد تفكير قرننا تسميتها "من أجل مستقبل أفضل لمصر" والصفحة دي فكرتها ان كل فتره معينه سيتم عرض احد المشاكل التى تمس كيان كل مصرى او قضيه من القضايا الموجوده على الساحه
    كالفتنه الطائفيه .الامن .زياده عجله الانتاج وغيرها
    وباذن الله تعالى ستتم عمليه متابعه اراء الاعضاء ومساهماتهم وسيتم اختيار افضل الحلول وتشجيعها وعرضها على حضرتكم كنوع من المساهمة في البرنامج بس المشكلة ان الصفحة لسه جديدة واحنا عاوزين نجمعع عدد كبير من الاعضاء في اسرع وقت ممكن علشان نبدا العمل راجين من الله ان تنال الفكره اعجاب حضرتكم .......وراجين تبنى الفكره ونشر صفحتنا على صفحه حضرتكم على الفيس وعلى المنتدى ولك جزيل الشكر أستاذنا الفاضل
    الرابط : http://www.facebook.com/pages/%D9%85...192782?sk=wall عمار الشامي

د.عمرو الموضوع شاهدته في موضوعات عامة والشاب دى عايز يوصلك الفكرة ومش عارف فحبيت اساعدوا اسم عمار وفكرة رائعة جدا
    ابنتك تقى

قبـل أن تقولـ لي مجدداً " ..
    أنتَـي مغـــرورٌه و متكبـره !!
    تذكــر فقــــطْ~ ..
    ... ... ...
    أأنَ حَـدِيثــيْ مَــعَ أمثـــالكِ ,,
    دليل على توآضعي!:

I11 غرة رجب

كل عام وانتم بخير جميعا اولا استاذنا الفاضل د:عمرو وفريق المنتدى بمناسبه شهر رجب

التعديل الأخير تم بواسطة مصريةوأفتخر ; 03-06-2011 الساعة 09:54 PM سبب آخر: إدراج صور عن رجب

الصورة الرمزية samaelhoria

Icon34

انا شاهدت الحلقة واعجبت بالفقرات .. وبالنسبة للجزء الثانى من لقاء الشريف احب ان تطرح عليه سؤالا
    * كيف يمكن فى تقديره ان يبدا شباب محدود الامكانيات او قد لايمتلكون الا جهدهم مشروعا صغيرا ثم ننطلق به الى
    مشروع عملاق وما هى الاليات التى يستندون اليها ؟
    * من الشخص او الجهة او المجال الذى يمتلك زمام الاقتصاد فى الفترة القادمة ويجب التركيز عليه ؟

^محمد قدوتنا ^ الصورة الرمزية دكتورة المستقبل المتميزة وتلميذة د.عمرو خالد

السلام عليكم د.عمرو انا تقى من العراق اناعمري 16سنة
    نحن في المدونة عاملين حماة لن نعترف بااسرائيل
    لكن ملايين الشباب المسلمين بيعترفوا بااسرائيل وبمولها كمان حتقول أزاي

حقولك من خلال مشاهدتهم لبرنامج استار أكاديمي والتصويت والله ياد.عمرو ملايين الفلوس بتروح علشان التصويت والله وانا الصراحة نشرت الموضوع في كل مكان باالمنتدى
    لكن التفاعل قليل جدا ياريت تنبه على الموضوعلشان ملاين الناس بيسمعوك وكمان مودت المسلسلات التركية والله نحن باالعراق ماظل احد ماشاف الفساد وشارك بي الامن رحم ربي
    ارجوك ساعدني يا دكتور الموضوع خطير انا اعرف انك حتقول ومين يقول ان اسرائيل ورى الموضوع ولذلك نقاتولك الكلام واتمنى اك ترد عليا بااقرب فرصة

لقاء مع صاحب فكرة : ستار أكاديمي {مالحوم اخنوف }

في لقاء أجراه شخص يعمل في قناة اسرائيليه مع الدكتور الاسرائيلي {مالحوم اخنوف }صاحب فكرة : ستار أكاديمي !!

كان هذا اللقاء بالحرف الواحد »
    سأله السؤال الأول :
    ماهو شعورك اليوم وأنت حققت أكبر أمانيك ؟وهي ستار أكاديمي في عقر دار الاسلام

فأجاب شعور لا يوصف ولكن أخذ من عمرنا الكثير حتى تمكنا من الوصول الى غايتنا !!

فسأله ما قصدك بأخذ من عمرنا الكثير
    فقال نعم جلسنا سنين حتى تمكنا من ادراجه في الدول الغربيه " ثم الى الدول العربيه وكنا نعلم ان فكرتنا ستتحول الى أنجح خطه في مسيرة الدوله الاسرائيليه !!

فسأله لماذا كنتم متأكدين انكم ستنجحون بهذه الفكره ؟

فقال لأننا نعلم ان المسلمين اليوم ابتعدوا عن دينهم وفي نفس الوقت الشباب المسلم أصبح يميل الى الالتزام الاسلامي الذي لو كبر سيقضي على دولتنا !!

فسأله لماذا حرصتم على ان يكون ستار أكاديمي هو وسيلة للوصول للمسلمين ؟

فقال لأننا نريدهم ان يبتعدوا عن دينهم
    فسأله ماذا تخططون اليوم للهجوم على الاسلام بعد ستار أكاديمي ؟

وبكل تحدي ووقاحة قال نخطط لغزو البنات المسلمات :

فسأله لماذا البنات المسلمات وليس الرجال ؟

فقال لأننا نعلم إذا انحرفت{ المسلمه } سينحرف جيل كامل من المسلمين وراءها ?

فسأله مره اخرى بماذا تصفون غزوكم للمرأة المسلمة ؟

فقال نحن اليوم نحرص على غزو المسلمه وافسادها عقليا وفكريا وجسديا أكثر من صنع الدبابات والطائرات الحربية !!

فسأله وهل لكم يد في ستار أكاديمي المقامه حاليا في لبنان ؟

فقال بالتأكيد فنحن نتبرع كل يوم لهم بمبلغ كبير من المال وهي تحت اشرافنا باستمرار !!

وفي نهاية اللقاء ماذا تقول لامتنا الاسرائيليه وتبشرهم ؟

أقول لهم ان يستغلوا نوم الأمة الاسلامية فانها أمه إذا صحت تسترجع في سنين ما سلب منها في قرون
    حسبي الله ونعم الوكيل
    انشرها لعل وعسى ان الأمه الاسلامية أمة محمد صلى الله عليه وسلم
    ان تصحى وتستوعب كل ما قيل

قبـل أن تقولـ لي مجدداً " ..
    أنتَـي مغـــرورٌه و متكبـره !!
    تذكــر فقــــطْ~ ..
    ... ... ...
    أأنَ حَـدِيثــيْ مَــعَ أمثـــالكِ ,,
    دليل على توآضعي!:

كل سنة و حضرتك طيب يا دكتور .. كل سنة و أنتم طيبين يا شباب و يا بنات المنتدى
    اللهم بلغنا رمضان

اللهم أرزقني الرضا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toka20 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم د.عمرو انا تقى من العراق اناعمري 16سنة
    نحن في المدونة عاملين حماة لن نعترف بااسرائيل
    لكن ملايين الشباب المسلمين بيعترفوا بااسرائيل وبمولها كمان حتقول أزاي

حقولك من خلال مشاهدتهم لبرنامج استار أكاديمي والتصويت والله ياد.عمرو ملايين الفلوس بتروح علشان التصويت والله وانا الصراحة نشرت الموضوع في كل مكان باالمنتدى
    لكن التفاعل قليل جدا ياريت تنبه على الموضوعلشان ملاين الناس بيسمعوك وكمان مودت المسلسلات التركية والله نحن باالعراق ماظل احد ماشاف الفساد وشارك بي الامن رحم ربي
    ارجوك ساعدني يا دكتور الموضوع خطير انا اعرف انك حتقول ومين يقول ان اسرائيل ورى الموضوع ولذلك نقاتولك الكلام واتمنى اك ترد عليا بااقرب فرصة

لقاء مع صاحب فكرة : ستار أكاديمي {مالحوم اخنوف }

في لقاء أجراه شخص يعمل في قناة اسرائيليه مع الدكتور الاسرائيلي {مالحوم اخنوف }صاحب فكرة : ستار أكاديمي !!

كان هذا اللقاء بالحرف الواحد »
    سأله السؤال الأول :
    ماهو شعورك اليوم وأنت حققت أكبر أمانيك ؟وهي ستار أكاديمي في عقر دار الاسلام

فأجاب شعور لا يوصف ولكن أخذ من عمرنا الكثير حتى تمكنا من الوصول الى غايتنا !!

فسأله ما قصدك بأخذ من عمرنا الكثير
    فقال نعم جلسنا سنين حتى تمكنا من ادراجه في الدول الغربيه " ثم الى الدول العربيه وكنا نعلم ان فكرتنا ستتحول الى أنجح خطه في مسيرة الدوله الاسرائيليه !!

فسأله لماذا كنتم متأكدين انكم ستنجحون بهذه الفكره ؟

فقال لأننا نعلم ان المسلمين اليوم ابتعدوا عن دينهم وفي نفس الوقت الشباب المسلم أصبح يميل الى الالتزام الاسلامي الذي لو كبر سيقضي على دولتنا !!

فسأله لماذا حرصتم على ان يكون ستار أكاديمي هو وسيلة للوصول للمسلمين ؟

فقال لأننا نريدهم ان يبتعدوا عن دينهم
    فسأله ماذا تخططون اليوم للهجوم على الاسلام بعد ستار أكاديمي ؟

وبكل تحدي ووقاحة قال نخطط لغزو البنات المسلمات :

فسأله لماذا البنات المسلمات وليس الرجال ؟

فقال لأننا نعلم إذا انحرفت{ المسلمه } سينحرف جيل كامل من المسلمين وراءها ?

فسأله مره اخرى بماذا تصفون غزوكم للمرأة المسلمة ؟

فقال نحن اليوم نحرص على غزو المسلمه وافسادها عقليا وفكريا وجسديا أكثر من صنع الدبابات والطائرات الحربية !!

فسأله وهل لكم يد في ستار أكاديمي المقامه حاليا في لبنان ؟

فقال بالتأكيد فنحن نتبرع كل يوم لهم بمبلغ كبير من المال وهي تحت اشرافنا باستمرار !!

وفي نهاية اللقاء ماذا تقول لامتنا الاسرائيليه وتبشرهم ؟

أقول لهم ان يستغلوا نوم الأمة الاسلامية فانها أمه إذا صحت تسترجع في سنين ما سلب منها في قرون
    حسبي الله ونعم الوكيل
    انشرها لعل وعسى ان الأمه الاسلامية أمة محمد صلى الله عليه وسلم
    ان تصحى وتستوعب كل ما قيل

بارك الله فيك اخت تقى موضوع خطير جدا وان شاء الله يشوفه د: عمروويرد عليه

عضو مجتهد الصورة الرمزية habeba2009

السلام عليكم
    ازيك دكتور عمرو
    الحلقه كانت جميله اوى
    اسعدتنى كتير اوى فقره الاولاد
    انا عجبنى الصغير اكتر لانه فكر وحاول يوصل فكرته بتلقائيه وببساطه

بجد حضرتك قدرت تحسسنا ان بكره احلى
    ان شاء الله يبقى احلى

الحمد لله الذى هدانا لصحبه الصالحين
    وجعل لنا من رجال الدين
    قدوه

عضو مجتهد الصورة الرمزية habeba2009

والله المعادلة بسيطة يا شباب، فمهما كان ذكائك عادي ومهما كانت ظروفك صعبة فبجهدك وتعبك ليل نهار سيحقق لك الله المطلوب.

نفسى اصدق الجمله دى بس مش عارفه
    انا ممكن اصدف اى حاجه غير كده

الحمد لله الذى هدانا لصحبه الصالحين
    وجعل لنا من رجال الدين
    قدوه

عضو جديد الصورة الرمزية الروضة الفيحاء

افتراضي أخيراً حنقول أحلامنا و نحققها كمان

السلام عليكم و رحمته الله

أستاذنا الفاضل دكتور عمر أنا سعيده جدا و فخوره بالبرنامج و كمان على التلفزيون المصرى و الله مجهود رائع و مثمر بإذن الله أخيرا حنقدر نحلم بصوت عالى و نوصل أحلامنا و بإذن الله حتحقق كمان
    أنا أشتغلت سنين مع صناع الحياه و بصراحه يأست بسبب عدم قدرتى على تحقيق حلم واحد من أحلامى للنهضه
    و جائت الثوره بنورها و أنا واثقه بأن أحلامى سترى النور و توضع محل الإهتمام و التنفيذ
    أنا بشتغل فى البحث العلمى و بحضر الدكتوراه فى مجال الوراثه و التكنولوجيا الحيويه فى الزراعة وعندى مشاريع و أفكار لنهضة مصر و عايزه أوصلها لحضرتك و مش عارفه أزاى

يارب يتمم لنا ثورتنا على خير و نحقق حلم النهضه الغالى بإذن الله

الصورة الرمزية انسانة كريمة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم يا شباب...

والله أنا مؤمن بقوة أن غداً سيكون أفضل ليس لمصر فقط ولكن للعالم العربي ككل، لكن لكي يكون أفضل لا تكفينا الشعارات فقط.
    أرجوكم يا شباب اعملوا وفكروا وأخرجوا أفكار إبداعية غير تقليدية، فنحن قد يكون لدينا خبرات لكن اﻷكيد أن اﻷفكار اﻹبداعية أنتم أقدر عليها؛ فجددوا نية اﻹيمان واخلصوا العزم لله ولا تتوقفوا عن العمل ولا تيأسوا وكونوا واثقين أن الله يبارك الجهد مهما كانت اﻷدوات قليلة واﻹمكانيات ضعيفة.

أنا دائمًا كانت إمكانياتي محدودة للغاية وكان ما امتلكه قليل للغاية ولكني أعتقد أن الشيء اﻷكيد الذي كنت امتلكه هو الاستعداد لبذل الجهد ليل نهار.

يا شباب المنتدى ويا شباب الورش ويا شباب صناع الحياة الجهد يكفيكم لينصركم الله...

وفي حلقة اليوم مطلوب منكم 3 أشياء:
    1- من كان موهوباً أو يعرف طفل أو شاب موهوب مثل عمر عثمان و زياد أشرف فليرسل لنا على هذا اﻹيميل: bokraA7la*amrkhaled.net لعلنا نساعد في تنمية موهبته.

2- من كان عنده مشروع متميز لخدمة بلادنا له ملامح واضحة وهدف ودراسة مبدئية فليرسل لنا على bokraA7la*amrkhaled.net لنتبناه في البرنامج .

3- من استمع لحوار اليوم مع عبد اللطيف الشريف" الشريف للبلاستيك" ويريد أن يفتح موضوع للنقاش في الجزء الثاني من الحوار في الحلقة القادمة فليرسل لنا لنأخذ أفكاره في الاعتبار. bokraA7la*amrkhaled.net
    بسم الله الرحمن الرحيم ،والصلاة و السلام على أشرف الخلق سيدنا محمد وعلى آله و صحبه أجمعين،
    أستاذي الفاضل،عمرو خالد،
    أسأل الله سبحانه أن تكون بخير و بفضل من الله سبحانه و بصحة وعافية ،وكل أهلك الكرام و رفقاء دربك المخلصين

وبارك الله كل جهد وعمل في سبيل النهضة بمصر و كل البلاد العربية والاسلامية،جعله الله في ميزان حسناتكم

أستاذي الفاضل،أعلم ان مصر تحتاج منا جميعا كل الجهود، حفطها الله و رعاها و بارك عطاء المخلصين فيها حتى نراها تاجا على رأس أمتنا جمعاء
    وأؤكد لك استاذي الفاضل،انني مع أمي مصر ولم و لن أخذلها يوما،
    واسمح لي فقط بمناسبة هذه الايام المباركة من صحوة لشباب الامة و تذكيرا بأيام للقدس ولفلسطين
    أحب ان اذكرك و انني أثق انك ما نسيت يوما،
    أطفال فلسطين الحبيبة

فأرجو أستاذي الفاضل،أن تقسم على الله عز وجل
    ان يبرّ دعاءك و دعاء الامة في هذه الأيام المباركة من صحوة شباب الامة
    دعاءا لكل اطفال فلسطين الحبيبة

و أن يحمي الأطفال من براثن بني صهيون
    أقسم عليك يا أستاذي،نحتاج الدعاء للأطفال
    750 طفل فلسطيني أعتقل في سجون الاحتلال خلال عام 2010 و منهم من يعذب و يرهب و يحرم ابسط متطلبات الحياة الكريمة
    كل يوم استاذي يتم اعتقال طفلين فلسطينيين على الاقل،من قبل سلطات الاحتلال الاسرائيلي

أخي عمرو خالد،
    أقسمت عليك أستاذنا الفاضل ، ان تدعو لاطفال فلسطين ان يحميهم الله و يحفظهم من براثن المحتل الغاصب ، العدو الصهيوني
    و أن يمكن الله عز وجل شباب المسلمين وشعوبهم من تحرير الأقصى المبارك ويرزقنا فيه صلاة قبل الممات ،
    حفظك الله و رعاك و حفظ أمي مصر ومكننا الله من بناءها وتقوية اقتصادها على النحو الذي يرضيه منا خالقنا باذن الله ويحبه و يرضاه لمصر ولأمتنا
    والله الموفق

صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات