العاب فلاش

صفحة 3 من 11 الأولىالأولى 1234567891011 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 220
    عضو مجتهد الصورة الرمزية الطالبه رحمة الله
    علم الدولة : Users Country Flag

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ربنا يبارك فيك يا أستاذنا الفاضل ويعزك ويكرمك ويجعل كل أعمالك في ميزان حسناتك
    أعتقد إن الموضوع مش هيتحل في يوم وليلة ، يعني أعتقد إن الشباب محتاج أولا يفهم نفسه محتاج يعرف هو مهاراته ايه وايه المجال اللي ينفع فيه ، محتاج يتدرب علي العمل الجماعي ، محتاج يعرف يعني ايه حوار ، محتاج يعرف يعني ايه احترام وتقبل الآخر وحاجات تانية كتير زي ازاي اعمل مشروع صغير وازاي اعمل الميزانية وازاي وازاي
    يعني في اعتقادي ان الحل ان الشباب يتدرب اولا ويعرف نفسه وتكون الدورات دي علي يد متخصصين وبفلوس رمزية جدا
    وبعد كده يحدد كل مجموعة مع بعض مشروع ويعملوه مع بعض ، يعني التدريب هتكون من نتائجه ان في مجموعة متفقة في الاهداف هتتجمع وتطبق اللي اخدته علي مشروع ويكون بعد الكورس تواصل مستمر علشان لو حصل اي مشكلة
    ده الحل في وجهة نظري

وفقنا الله لما يحب ويرضى

((رب إني لما أنزلت إليّ من خير فقير))

معرض الصور الصورة الرمزية رقية البدري

نفسي ترد عليا والله يادكتور عمرو
    بدعاء لامي الحبيبة
    عشان دعائك حيريحني
    اشتقت لها والله
    وانا لله وانا اليه راجعون

[SIGPIC][/SIGPIC]

الصورة الرمزية yassminaya

والله يا دكتور عمرو الواحد تعب من موضوع الشغل دة

طيب حضرتك عاوز اقتراحات للناس اللى بتشتغل اصلا انها تشتغل اكتر وتمشى عجله الانتاج
    طيب واللى ما بيشتعلوش ومش لاقيين شغل دول يعملوا ايه؟؟
    بجد انا ومجموعه من زملائى فكرنا اننا نروح للشركات او المصانع اللى انتاجها مؤثر فى البلد واللى عمالها عاملين اضرابات اننا نروح نشتغل احنا معاهم وبدون أجر لو لزم الامر عشان الانتاج يرجع تانى والاقتصاد يرجع احسن من الاول
    لكن دة حتى ما نفعش ولم يلاقى الاستحسان من اصحاب الشركات او المصانع
    بجد اتمنى اننا حتى نلاقى فرصه شغل مناسب عشان نشتغل ونساعد فى نهضه البلد من تانى

لان فعلا اغلبنا من اللى ما بيشتغلوش حاسس انه بقى زيادة على الحياه فعلا

اللهم اخرج من قلبي كل قدرٍ للدنيا و كل محل للخلق يميل بي الى معصيتك او يشغلني عن طاعتك او يحول بيني و بين التحقق بمعرفتك ومحبتك

عضو مجتهد الصورة الرمزية habeba2009

انا نفسى اعرف نسبه الشباب والبنات اللى مش بيشتغلوا فى عمال تطوعيه قد ايه وليه
    ليه الجامعه بكل البشر اللى فيها ده ومش فيه المشاريع العملاقه
    يعنى لو كل جامعه فى مصر قدرت تستفيد من الشباب اللى فيها صح

بجد تفرق كتييييييييييييير

الحمد لله الذى هدانا لصحبه الصالحين
    وجعل لنا من رجال الدين
    قدوه

عضو محترف الصورة الرمزية أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رقية البدري مشاهدة المشاركة
    بدعاء لامي الحبيبة
    عشان دعائك حيريحني
    اشتقت لها والله
    على فكرة الدكتور عمرو رد على حضرتك وقام بالدعاء للوالده رحمها الله
    اتفضلى الرد هنا مشاركة رقم 154

يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

❣الفائز الأول بمسابقة افضل صورة بمعرض الصور"5"❣ الصورة الرمزية salma (بسمك ربى)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رقية البدري مشاهدة المشاركة
    بدعاء لامي الحبيبة
    عشان دعائك حيريحني
    اشتقت لها والله
    حبيبتى رقيه احب اطمنك دكتور عمرو فعلا دعا لوالدتك
    فى الموضوع التانى ارجعيله وانتى هتشوفى الرد

شكرا ابـــــــــــــــى وملهمــــــــــــــــى د.عمــــــــــرو خـــــــالد

وعليكم السلام انا يسعدني انك ابنتي يا salma (بسمك ربى) ربنا يرفع عنك الظلم وييسرلك امرك ويريح بالك ويسعدك

عضو مجتهد الصورة الرمزية الطالبه رحمة الله

Icon34

ربنا يبارك في حضرتك ويكرمك ويعزك ويفتح ليك ابواب الخير
    في وجهة نظري ان المشكلة الحقيقية ان الشباب نفسه مش عارف نفسه يعني الشباب محتاج يعرف قدراته ، محتاج يعرف مواهبه ، محتاج يغير نظرته للحاجات الحرفية ، محتاج يعرف يعني ايه خطة ، يعرف يعني ايه اكون ناجح ، يعرف يعني ايه فريق عمل ، يعرف يعني ايه حوار وتقبل الاخر ، يعرف يعني ايه اسرة واني ماضيعش حقها ، يعني ايه انتماء ، يعني ايه اعمل مشروع صغير وعلي اي اساس اختاره وازاي ينجح ووووو
    محتاج يعرف ويتعلم وفي رايي ان يتم عمل دورات تدريبية للشباب فيها الحاجات دي كلهاااااا واكتر منها كمان وتكون باسعار رمزية وبعد التدريب ويكون من احد اهداف التدريب انهم يتجمعوا فرق كل فريق اختار مشروع زي بعضه يتجمع ويبدأ فيه ، يكون التدريب علي ايد نخبة محترمة من المدربين ويكون في رجال اعمال تتبني المشروعات دي وتتبني الشباب
    دي وجهة نظري الشخصية
    وفقنا الله لما يحب ويرضى

((رب إني لما أنزلت إليّ من خير فقير))

عضو مجتهد الصورة الرمزية Maya7

السلام عليكم الدكتور عمرو خالد وأعضاء المنتدى

ربما لا تكون مداخلتي لها صلة كبيرة بالموضوع ولكن برأيي مشكلة معظم الشباب والشعب العربي هي تضييع الوقت! في البلدان الاوروبية وأميركا عندما تصعد في القطار أو الباص أو الطائرة... ترى عدد كبير من الاجانب يقرؤن كتاب وهي ظاهرة لفتت نظري كثيرا, حتى وهم جالسون في "قهوة" cafe أو مطعم وحتى وهم ينتظرون النادل ليأتي بطعامهم يكملون القرأة, لا يضيعون دقيقة!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

لقد قام Dr Amr Khaled "Lebanese Youth Group" (في لبنان), بزيارة مؤسسة د محمد خالد الاجتماعية وقمنا باحتفال للأيتام. وأحببت أن أشارككم بشعور
    أحسسته, ما يحتاجه هؤلاء الاطفال, أكثر من المساعدة المادية, هو الحب والعاطفة والفرح. بعض الاولاد والبنات قالو لي: miss miss هل يمكنني أن أمسك بيدك؟!! تمننيت
    لو كان عندي أكثر من يدين واحسست بالحاجتهم للعاطفة والحب
    الحمد لله كان احتفال رائع.. فرحة وابتسامة طفل من أغلى ما في الدنيا.. ولكن أرجو لا نتوقف عند أن ادخل الفرحة والسعادة لهؤلاء الأطفال على مدة ساعاتان فقط, بل أن نبني البلاد العريبة كلها ليكون مستقبلهم ومستقبل المسلمون والأسلام أفضل ونكون عباد العزيز ان شاء الله
    اللهم استخدمنا يا رب

ليتك تحلو والحياة مريرة , وليتك ترضى والأنام غضاب , وليت الذي بينك وبيني عامر , وبيني وبين العالمين خراب , اذا صحّ منك الوصل فالكلّ هيّن وكل الّذي فوق التراب تراب ...

عضو متألق

أخي الفاضل دكتور عمرو أنا اعتقد أن أزمتنا الحقيقية هي عدم الفهم لحقيقة المرحلة التي نحن بصددها وذلك من جانب عامة الشعب فكل منا يبحث عن منفعة شخصية أو تعديل لوضعه الوظيفي ومرتبه وهكذا
    أما من ناحية التيارات السياسة فللأسف فهي دون المستوى فكل هم تلك التيارات اذا أردت الصراحة والحقيقة كل همهم أن يحاربوا التيارات الاسلامية ويطمسوا الهوية الاسلامية في نفس الشعب المصري ويلتفوا على اختيار الشعب وهم لا يعرفون معنى الديمقراطية التي ينادون بها ليل نهار وقد فرغوا أنفسهم وشحذوا هممهم لمحاربة وتشويه تلك التيارات والصاق التهم بهم بشكل لا أقول بشكل يومي بل لحظيا يتم الهجوم على تلك التيارات الاسلامية والناس تسمع للاعلام المضلل والصحف التي تبيع بكميات هائلة وتصدق تلك الأكاذيب ولو وجه هؤلاء جهدهم للعمل دون تشويه الآخرين ربما نجحوا في جذب الناس اليهم
    صدقني يا أخي هذا هو الواقع المرير الذي يصيبني بالاكتئاب ويعكر على حياتي ليل نهار خوفا على مصير البلد وهوية الشعب من محاولات جعل الانتماء للاسلام واتخاذه منهج حياة تهمة ورجعية ويصبح من يسعى لأن تكون المرجعية لهذا الدين هو من يريد الاتجار بالدين وللأسف كثير من علمائنا ودعاتنا يسكتون على ذلك ولا يصدعون بكلمة الحق التي ترضي رب العالمين
    هذه وجهة نظر متواضعة ولكن هذه هي الصورة كما أراها ، فالمشكلة ليست في أن نعمل ولكن على أي شيء نعمل (كما قال سيدنا على :على أي شىء أقاتل الناس)وأي اعتقاد يمكن أن يحرك الناس انه الايمان والفهم الشامل لحقيقة الدين الذي يريدون تغييبه عن حياتنا

الحل :في هذه المرحلة الفارقة من حياة مصر والأمة لابد من :
    1موقف موحد للدعاة وعلى رأسهم الأستاذ عمرو خالد لصد تلك الهجمة الاعلامية الشرسة على الاسلام
    2-حملات توعية يقوم بها الشباب في المصالح والهيئات الحكومية وغيرها لوقف كل أشكال الاعتصامات والاحتجاجات وضرورة العمل والانتاج
    3-كلمة عليها توقيع الأستاذ عمرو خالد تلخص قضية الانتاج والعمل وأهميته للبسطاء من الناس يقوم كل منا بنسخها وتوصيلها لمن حوله بحيث تصل لكل فرد في مصر بحيث نحقق توزيع 20 مليون نسخة على الأقل في أسبوع واحد
    وجزاكم الله خيرا

السلام عليكم يا شباب..

لقد فكرت كثيراً قبل أن أكتب إليكم هذه المداخلة، وأريدكم أن تفكروا معي...
    نحن نريد يا شباب قوة كبيرة لتحريك عجلة اﻹنتاج بالبلد، فهي تتحرك ببطيء شديد جداً، 30 % فقط هي الطاقة التي نعمل بها اﻵن، فجهدنا كله بدلاً من أن يتجه للعمل نضيعه في الخناقات والمشاكل.

لابد من دفعة قوية تحرك الناس نحو العمل ودفعة أخرى قوية تحرك السياحة، نحن أمة خلقها الله لتؤمن وتعمل" آمنوا وعملوا الصالحات"، وهنا لا أتكلم عن مصر فقط ولكن كل العالم العربي.

لقد قمنا بثورة في مصر لكن هذه الثورة لا تعني أننا قد نهضنا ببلدنا ولكنها تعني أننا أزلنا العقبة التي كانت تعوقنا، أما النهضة وخطواتها لم تبدأ بعد ﻷنها تحتاج إلى عمل ليل نهار.
    فكروا معي يا شباب أين المشكلة، هل المشكلة أننا لا نحب ثقافة العمل؟ أم المشكلة أننا فهمنا ديننا غلط؟ أم المشكلة أننا فهمنا الثورة غلط؟!!
    كونوا صرحاء معي وأجيبوا عليّ، هل وأنتم تقرأون هذه الكلمات تعملون بجد ليل نهار؟ وهل أنتم راضون على ما تعملون؟
    فكروا معي في الحل..هل عندنا مشروع لدفع الشعب العربي نحو العمل؟ هل نقوم مثلاً بعمل مليونية جمعة العمل؟ وإذا كان هذا هو الحل كيف نرتب لها؟ وهل ستنجح؟

أسئلة كثيرة يا شباب تدور في رأسي، وكما فتحت معكم الحلقة الماضية نقاش مفتوح حول لقاء المجلس العسكري وفرحت بمشاركتكم وأجبت على بعضها، أفتح معكم اليوم حوار ضخم حول العمل في ضوء الأسئلة التي طرحتها.

أنا فعلاً محتار ومحتاجكم تفكروا معي.. أنا في انتظار ردودكم.

عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة يا دكتور

الحل من وجهة نظري يا دكتور في العائد .. المواطن مش هيشتغل غير لما يكون في عائد
    المشكلة إن النظام القديم رسخ في المواطن المصري عدم العمل لأن كل واحد كان عارف إن العائد بيكون كبير جدا لكن بيعدي على الكبار بس .. مفيش حاجة بتوصل للمواطن العادي عشان كده محدش بيشتغل .. ولا حد كان فارق معاه البلد أو الشركة إللي بيشتغل فيها تكبر أو لأ....

على فكرة أنا مش بنتقد الفكر ده .. ده طبيعي جدا محدش بيدي حد حاجة غير لما ياخد قصادها
    مش بحاول أحبط حضرتك .. في أمل إننا نتغير إن شاء الله لكن الموضوع هياخد وقت كتير .. لأن الفساد إللي إستمر أكتر من تلاتين سنه -من قبل مبارك كمان- مش هيتغير في أيام ولا حتى شهور
    الموضوع ليه علاقة بثقافة الشعب المصري ، المصريين مش هيعرفوا يشتغلوا تلات ساعات ببلاش -زي اليابانيين- عشان مصر غير لما مصر تديهم أي حاجة ربط كلام

اللهم أرزقني الرضا

السلام عليكم
    انا لم اشاهد الحلقة لعيب ف الارسال ولكنى من التعليقات فهمت الموضوع
    انا فى اجازة من عملى رعاية طفل فماذا اعمل لاشارك فى هذا الاقتراح؟
    اعاتب عليك دكتور عمرو انك تلتزم الصمت فى الهجوم الشرس الذى يتعرض له التيار الاسلامى ف الاعلام الفاسد فهل انت توافقهم الرأى فى هذا الهجوم ام ماذا؟
    وهل اذا اشتركت ف السياسة ستتعرض لنفس الهجوم؟
    ارجو الرد من فضلك فهذه ليست المره الاولى التى اطلب فيها رأيك
    وفقك الله لخدمة الاسلام

عضو مجتهد الصورة الرمزية على أحمد القرش

نفسى دكتور عمرو يرد عليا انا كمان (((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((( (((((((((((((

السعادة دواء القلب , السعادة دواء الروح ,السعادة دواء النفس . السعادة دواء للحياة...نفسك تكون سعيد (جرب رحلتنا فى رمضان مع دكتور عمرو خالد. )

الصورة الرمزية أجنحة السعادة

I15 جمعة العمل وشهر انقاذ الاقتصاد المصرى

بسم الله الرحمن الرحيم
    دكتور عمرو وكل الإخوة
    دكتور عمرو
    عندى فكرة مجنونة شوية
    لكن مش جديدة مش عارفة ممكن نرتب الأفكا مع بعض
    لكن اسمحولى أقول لكم أفكارى ايه

جمعة العمل
    أولاً أرى أن يتم تأجيل الجمعة إلى الجمعة بعد القادمة حتى يتم الاستعداد لها جيداً
    وتبقى جمعة يعنى جمعة اسبوع كامل اسمه جمعة العمل
    من الجمعة للجمعة كل واحد يدور على حاجة يعملها اللى بيشتغل يعمل كما لم يعمل من قبل وتكون دى الجمعة الولى بعد كدة تبقى فى جمعة التطوير
    لكن جمعة العمل دى نفضل اسبوع كل قنوات التليفزيون حكومية وخاصة راديو صحافة وتليفزيون يتكلموا عن قيمة العمل وتحفيز للناس ونشوف بقى شغل التنمية البشرية
    وكل المساجد والكنائس تدعو الناس للعمل
    والللى مش بيشتغل يشوف حاجة ويعملها يعنى الناس تجمع بعض وتنظف الشوارع أو نشوف دور المسنين والملاجئ وننظفها ونلمعها والمستشفيات مبادرة لتنظيفها
    كل واحد يفكر هيعمل ايه ويبعت ويكون مجموعة يشتغلوا سوى يبقى فيها قيمة العمل والعمل الجماعى وروح الفريق وكل القيم الرائعة
    وحضرتك والدعاة تخرجوا كل يوم ع التليفيزون تدعو للعمل ومنى الشاذلى وغيرها كل الناس
    والطلبة يذاكروا للامتحانات كما لم يذاكروا من قبل وماحدش يتحجج بالثورة زى الطلبة فى الجامعة

شهر انقاذ الاقتصاد المصرى
    اقترح يبقى فى شهر كامل يتم طباعة لو تفتكروا معونة الشتا بتاعة زمان
    يتم طباعة اعداد كبيرة منها وبيعها فى مكاتب البريد والبنوك بهدف جمع تبرعات لصالح مشروع معين مثلاً برنامج مكافحة الفقر أو تشغيل الشباب
    لكن بشرط يطلع مشروع واضح المعالم ان شالله يكون بناء مصنع حتى مهما كانت الفكرة بسيطة
    ورقم حساب فى البنك لجمع التبرعات لكن فكرة الطوابع منها مسألة رمزية ومنها فكرة ان كل واحد يقدر يساهم ولو بجنيه والقليل مع القليل يعمل كتير
    بشرط تانى يكون فى عداد على شاشات التيفيزون يقول وصلنا لكام
    وتبقى الحملة كمان على كل المستويات فى كل البرامج
    حاجة بقى نتوحد عليها حتى لو مشروع تعليم أى فكرة ولو ان برنامج مكافحة الفقر هيبقى حلو لو فى فكرة محددة
    ونتوحد بقى اعلاميين وصحفيين ورجال دين ليبراليين واخوان مسلمين مسيحين ومسلمين شباب ومسنيين الكل على فكرة
    اقتصاد مصرى قوى بإيد المصريين واللى بيحبهم وبيحب مصر
    والأغانى الوطنية تشتغل فى الشوارع فى مراكز معينة زى المناطق الصناعية
    المهم يتم تحديد شهر
    فاكرين حملة جمع التبرعات اللى التليفيزيون السعودى عملها بعد تسونامى واحرج كتير من رجال الأعمال وخلاهم دفعوا ملايين
    ممكن تتعمل نفس الفكرة لصالح مشروع معين والعداد يقول وصلنا لكام ونجوم مصر المحبوبة تتكلم وشباب الثورة والمجلس العسكرى وكل واحد وجمهوره

والكلام يكون عن توحيد الصفوف والهم الأهم
    يعنى نفكر فى شعارات ونعمل حاجة ماحصلتش تجنن العالم تانى
    تكون مليونيات من البيوت
    مثلاً رقم الناس تتصل عليه تدفع جنيه كل دقيقة مثلاً من أى موبايل أو أرضىلمدة شهر
    فى أوقات معينة تسخن المواضيع بالمذيعين والبرامج والقنوات
    وكل واحد يورينا نفوذه فى البلد وجماهيريته عملى بقى
    وساعتها الكلام بفلوس
    والفلوس لمصر ومصر لنا

يارب تعجبكم فكرتى\انا عارفة انها مجنونة
    بس هى اتعملت قبل كدة مش ابداع
    يارب نحب مصر ونخدمها بقى
    دعواتىوتحياتى
    وياريت نرتب الفكرة ونبلورها افضل ولو جت فى بالى ترتيبات افضل هاقولها
    ايه رأيكم يا شباب
    وبعد كدة ندخل على جمعة التطوير
    وجمعة البناء

وتبقى مصر احسن بلد فى الدنيا
    وفى وسط كل ده مش هننسى السياسة ومش هنام
    مش هنسلم ولا هنبيع ولا هنسيب الثورة تضيع زى شباب مصر ما قالوا
    يسلموا

التعديل الأخير تم بواسطة أجنحة السعادة ; 31-05-2011 الساعة 02:50 AM سبب آخر: تحسين

عضو مجتهد الصورة الرمزية Maya7

One of th experts said a very important thing, egypt should depend on itself to raise up again, i believe that is very true
    every country should depend on itself cuz unfortunately arab countries are not united and very rarely does a country interfer to help another one... we in lebanon lived years and years in war and no one helped or interfered, coutries were watching us on the news killing each other!! the same situation is happening in iraq since years too. so are syira, yeman, libya, palestine, suffering right now, and the list goes on

Egyptian people should work and aim for the sun and inshalla as the proverb says: "Aim for the moon, that way, even if you miss you'll still be amongst the stars and i say aim for the sun so inshalla you'll be one of the first countries in the world, as Dr Amr said, better than turkey and malaysia

you guys are 83 millions, you can do miricales inshalla and as you were an ideal for revolution, you'll be an ideal for arab countries to be become number one countries
    You have the chance and honor to do history, It needs very hard work, perseverance (never give up), will, the courage to dream and the belief that it can come true, team work, unity.......

and i need to go sleep cause i have work tomorrow hahaha

التعديل الأخير تم بواسطة Maya7 ; 31-05-2011 الساعة 09:59 PM
    ليتك تحلو والحياة مريرة , وليتك ترضى والأنام غضاب , وليت الذي بينك وبيني عامر , وبيني وبين العالمين خراب , اذا صحّ منك الوصل فالكلّ هيّن وكل الّذي فوق التراب تراب ...

Icon34 ليست للشباب وحدهم

السلام عليكم د. عمرو ورحمة الله وبركاته ...
    لم أستطع مشاهدة الحلقة من بدايتها بسبب انقطاع التيار الكهربائي الذي نعاني منه في لبنان ... لكنني استطعت مشاهدة الحوار مع د. أحمد عكاشة ... لقد كان الحوار غنياً جداً ... ولكن لدي تعليق على عبارة قالها الدكتور في الحلقة أننا نريد رئيسا للجمهورية شعره أسود وليس أبيض .. لأن صاحب الشعر الأبيض ليس عنده رؤية ... وانا أقول من قال أن هذا الكلام صحيح في مفهومنا الإسلامي لدور الإنسان والحياة؟ سيدنا عثمان بن عفان رضي الله عنه عندما تولى الخلافة كان في السبعين من العمر مما يعني أن شعره قد اشتعل شيباً ولكنه وهو في هذا السن استطاع في زمن قصير وقياسي أن يحقق فتوحات إسلامية لم يسبقه إليها ولم يأت بعده خليفة وازاه فيما أنجزه للإسلام وأمة الإسلام ... إن كلام د. أحمد عكاشة في رأيي يبعث على اليأس في نفوس الكبار في السن ويشعرهم أنه لا لزوم لهم وانه خلاص انتهى دورهم في الدنيا ومستنيين الموت وهذا يتناقض مع ما كان عليه صحابة النبي الذين ظلوا أصحاب رؤية مستقبلية للأمة الإسلامية والعالم حتى نفسهم الأخير ... وكلامه أيضا يبعث اليأس في نفوس الشباب أيضا أنه عندما يكبر لن يكون له لازمة في هذه الحياة ... وهذا خطأ كبير ... الإنسان المسلم يعطي ويعمل وينتج وهو صاحب رؤية متجددة حتى ولو كان على فراش الموت ... يظل يعمل وينتج ويرسم طريق المستقبل حتى ولو كانت الساعة تقوم ... " إذا قامت الساعة وفي يد أحدكم فسيلة فإن استطاع أن لا تقوم حتى يغرسها فليفعل فإن له بذلك أجر " ... فأنا أختلف مع د.أحمد عكاشة في هذا الموضوع لأن الإنسان المسلم لا تتصلب شرايين فكره مهما بلغ من العمر ويبقى وكأنه في ريعان شبابه ... نحن لا نريد لمن كبر في السن أن ييأس لأن بكرة عليه وعلينا أحلى ... نحن نريد ممن فاته قطار الشباب في لون شعره فابيض من كثرة ما خبر الحياة وعرفها ورأى فيها الصعاب وتجاوزها ليصل إلى القمة لأن الثلج الأبيض لا يكلل إلا قمم الجبال وما ارتفع من الجبال ولا ينزل على التلال والوديان ... فإن المسنين هم في قمم الحياة ولا يمكن أن نتخيل قدرتهم الفائقة على رسم الرؤية المستقبلية ووضع الخطوات العملية لكل الامة من أطفالها وحتى شيوخها لأن الحياة علمتهم والدنيا علمتهم ... ومن يكبرك بيوم يفهم أكثر منك بسنة ... ربما د. أحمد عكاشة يقصد أننا نحتاج لدماء جديدة تحكم مصر تملك رؤية وهذا موجود في الشباب من ناحية النشاط والحيوية والقدرة على الخدمة والحركة والعمل لفترات طويلة يحتاجها رئيس جمهورية مصر التي تسير خطوات حثيثة نحو النهضة ... هذا ممكن ... ولكن أيضا مصر لن تنهض بشبابها وحدهم ... المصريين يحتاجون للكبار في السن وحتى الأطفال للنهضة ... خاصة أن العاملين بأجر مالي في الوظائف المختلفة ليسوا من الشباب الصغير في العمل أو الشاب ...العاطلين عن العمل نسبتهم في الشباب أكبر بكثير ... لذلك يجب أن يحدث تفاعل بين الكبار في السن أصحاب الخبرة في العمل وبين الشباب العاطل عن العمل لتحصل نهضة وإلا إن همشت فئة من المصريين أي فئة لن يحدث ما هو مرجو من الثورة في أي مكان ... والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

❣الفائز الأول بمسابقة افضل صورة بمعرض الصور"5"❣ الصورة الرمزية salma (بسمك ربى)

I15 اقترااااااااااااااح

انا هقول رايى فى كل كلام حضرتك فى مشاركات متفرقه وهبدأ بالاكثر تفائلا
    جمعة العمل اولا نازل دعوات لجمعة العمل دى على النت انها تكون 3 يونيو
    وده فى نظرى حاجه مش كويسه احنا عايزين مليونية عمل بجد تترتب بكل دقه
    وتترتب صح وبتنظيم فده اول اقتراح ان فكرة 3 يونيو دى تتلغى او تفضل قائمه عادى
    بس تفضل الناس متحمسه لاننا لازم نقوم بمليونية عمل تانيه تصورى للمليونيه دى كالتالى

اولا احنا بنقول جمعة العمل: فاكيد مش هتبقى بمفهوم جمعة العمل يعنى يوم الجمعه لا طبعا
    يعنى اسبوع العمل يعنى نشتغل من يوم الجمعه للجمعه وننتج ونساهم فى رفع اقتصاد بلدنا
    طبعا الجمعه دى اللى هيبقى قادر يبقى فعال فيها اكتر رجال الاعمال الشركات الكبيره
    المصانع لان هى دى الاماكن الحيويه طول الوقت او اللى ممكن بكل سهوله يكون فيها شغل اضافى
    فتبقى كالتالى يوميا طول اسبوع جمعة العمل دى يشتغلوا ساعتين اضافى طبعا بدون اجر
    كمساهمه فى رفع الاقتصاد وزيادة عجلة الانتاج اهم حاجه الحماسه والنيه واحنا بناخد الخطوه دى
    وفى يوم الجمعه اللى غالبا بيبقى اجازه رسمى برده ينزلوا ويحددوا سعات عمل اضافيه يشتغلوها

بس فى مشكله مش كل الناس هتقدر تساهم فى الموضوع ده فى جمهور من المدرسين
    اللى حاليا شغلهم اصلا متوقف خصوصا اننا فى وقت امتحان فى موظفين حكومه شغلهم
    محدود بساعات عمل يوميه مفيهاش مجال لانهم يشتغلوا اضافى طب هنعمل ايه؟؟؟؟
    احنا عايزين اغلب البلد تشارك فى الموضوع ده رايى الشخصى يعنى انها تبقى جمعة عمل
    فى شوارعنا وحوارينا وفى محافظتنا نتجمع الناس دى ويعملوا خطه مابينهم لتنظيف
    وتنظيم الحى بتاعه وتجميله مثلا يعنى ده فكره جت فى بالى او اى حاجه تانيه يفيدوا بيها
    منطقتهم او البلد عموما ويتجمعوا فيها ويعملوها على مدار الاسبوع مثلا ويبقوا شاركوا
    لو مش فى رفع الاقتصاد يبقى فى تطور بلدهم ورقيها ونضافتها بشكل كبير

هيفضل قطاع مهم جدا الشباب يعنى حد زيى كده انا متخرجه مثلا بس مش بشتغل
    وفى غيرى كتير كده سواء بنات او اولاد خطرت فى بالى فكره ممكن نتوظف احنا فيها
    طبعا شفنا بعد الثوره فى تجار استغلوا الموضوع ده وزاد جشعهم وبدأوا برفع الاسعار
    واستغلال الناس بشكل ملحوظ جدا وفى غيرهم معملوش كده عشان منظلمش حد
    ففكرت ان ممكن حد على درايه بالموضوع يعمل حاجه زى بيان كده يوضح فيه
    دور الشريحه دى من المجتمع فى رفع الاقتصاد المصرى وان الجشع او غلاء الاسعار
    ده ممكن يسبب ايه للبلد ويضرها فى ايه وان شغلنا بشكل معين ممكن يطور البلد
    ويخليها تبقى عامله ازاى البيان ده يبقى فى شكل تفصيلى ومبسط عن حالة مصر
    لو فضلت فى ركود اقتصادى وعن ازاى احنا نساهم فى اننا نرفع الاقتصاد ده وتوعيه للتجار

دورنا احنا فين كشباب البيان ده يصاغ بشكل مبسط زى ماقلت وواضح وكل واحده فى منطقته
    ومعاه مجموعه يمكن يكون اصحابه يكونوا جيرانه او ناس حبه تشارك فى حاجه زى دى
    ونروح لتجار لحد اماكن عملهم ومحلاتهم ونشرحلهم خطورة الجشع واستغلال الناس
    على اقتصاد مصر ونشرحلهم هما فى ايدهم ايه يعملوه يساعدوا بيه مصر انها تعلى وتكبر
    نوعيهم عن حالة مصر فى الفتره الجايه وازاى نقدر نساهم فى بناءها ونهضتها كده يعنى

اما بقى ازاى ندعى للجمعه دى اولا هى هتكون عايزه تحضير جامد جدا تانى حاجه
    الدعوه هتبقى على اكثر صفحات الفيس بوك عددا ده اولا امثله لكده (صفحة دكتور عمرو-ائتلاف
    شباب الثوره- حركة 6 ابريل - كلنا خالد سعيد) ماشاء الله الصفحات دى فيها اعداد كبيره
    وهتبقى الاستجابه فيها عاليه ان شاء الله بس طبعا يتم الاعلان عن الجمعه دى بالاتفاق مع جميع الصفحات
    بس فى ناس مش ليهم فى النت رجاله كبير عايزين يساهموا او حتى ربات بيوت
    سباب يتطوع بطباعة الاعلان ده ويبدأوا يلزقوه على الحيطان فى الشوارع قبل الجمعه دى بوقت كويس يعنى
    مش قبلها بيوم ينشروا الاعلان ده ويلزقوه ويكون فى اكتر من خط ساخن للاعلان
    عشان الناس تحس بالجديه وان اللى عايز يشارك ويعرف التفاصيل يكلمنا على الرقم ده

واتمنى تكون فكرتى وضحت معلش لو كلامى مش منسق بس فعلا انا الفكره فى دماغى
    بس صياغتها فى الكتابه مش ظابطه معايا شويه واتمنى ان الفكره تعجب حضرتك بجد
    يادكتور عمرو وانى اكون قدرت اساعد فى اى حاجه لنهضة بلدى حتى لو بفكره

وبقيت كلام حضرتك هقول رايى فيه ورؤيتى لواقع مصر الوقتى بس فى مشاركات
    تانيه ان شاء الله وتانى اتمنى اكون قدرت افيد ولو باى حاجه بسيطه بجد

شكرا ابـــــــــــــــى وملهمــــــــــــــــى د.عمــــــــــرو خـــــــالد

وعليكم السلام انا يسعدني انك ابنتي يا salma (بسمك ربى) ربنا يرفع عنك الظلم وييسرلك امرك ويريح بالك ويسعدك

السلام عليكم أعضاء المنتدى المحترمين احب ان احييك يا د/عمرو على حلقة اليوم فهى أكثر من ممتازة وكلها امل وتفاؤل
    فاكر يا دكتور حلقات الأيجابية التى قدمتها من عدة سنوات وكنت حضرتك تعطينا تمارين عملية علشان نتعلم الايجابية وكانت حلقات ممتازة وعلى اثرها نشأت جمعيات صناع الحياة فى كل ارجاء مصر
    نحن بحاجة الان لعمل على غرار ذلك بعنوان
    هل أنت مستعد للعمل معنا لنهضة هذا البلد ؟
    واذا كانت الاجابة بنعم فيعطينا الدكتور عمرو تمارين عملية لانجازها
    واذا كانت الاجابة بلا فيعطينا الدكتور تمارين عملية للتدريب على كيف نستعد للعمل
    الموضوع ممكن يحتاج اعداد كبير لكن اذا اعجبتك الفكرة يمكن طرحها فى المنتدى لمناقشة ما هذة التمارين العملية

عضو مميز الصورة الرمزية صبرٌ جميل

حياكم الله يا د عمرو أنت والجميع

بودي لو اشارك معكم ولكن انا في محافظتي بلا نت منذ فترة طويلة واكتب الان من حلب وساعود لمحافظتي ويبدو لي ان انقطاع النت سيستمر لدينا
    موضوع العمل فيه كلام كثير ... ان شاء الله أكتب وأجمع ما لدي وأرسله لايميل البرنامج كما هو الحال في الملف السابق والذي ارسلته امس وارجو ان يكون فيه ما يردف افكاركم وجهودكم الراااائعة
    وجزاكم الله كل خير

إذا أهمك أمر غيرك فاعلم بأنك ذو طبع أصيل.. وإذارأيت في غيرك جمالا فاعلم بأن داخلك جميل.. وإذا حافظت على الأخوة فاعلم بأن لك على منابر النور زميل.. وإذا راعيت معروف غيرك فاعلم بأنك للوفاء خليل .

ربنا يبارك فيكي وجزاك الله كل خير و رزقك الصبر والإخلاص
    جزاك الله كل خير يا صبرٌ جميل علي مشاركاتك المميزه

الصورة الرمزية ** الواثقة بالله **

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.....الفكرة مبدعة.....والله يسدد خطاكم ويحقق مناكم واحسن كمان ......الله يحفظك دكتور عمرو ودير بالك ع حالك ....واحنا معك ...حتى اذا كنا من بلدان تانية واماكن بعيدة هالإشي ما بعيق تواصلنا ووحدتنا.....وربنا يبعد عنا كل الفتن ماظهر منها وما بطن ..آمين...

عزيزي أ عمرو خالد

لقد قمنا نحن مجموعة من الشباب بمبادرة من أجل مصر حتى نعيد الامن و الامان لشوارع مصر و نحن في حاجة الى دعم معنوي و مساعدتك لنا في نشر المبادرة .
    لقد قمنا بتصميم موقع "ظبطك".

موقع "ضبطك" من أجل ملاحقة الخارجين عن القانون في جميع أنحاء الجمهورية. فان تعرضت لحادث رشوةن أو سرقة أو أي تصرف خارج عن القانون ففي أقل من دقيقة تستطيع أن تبلغ عن الحادث من خلال الموقع و باستخدام خريطة توضح مكان الواقعة تحديدا. يظهر البلاغ بكل منطقة لأول مرة على شكل دائرة صغيرة على الخريطة و كلما تكررت البلاغات بنفس المكان يزيد حجم الدائرة ليشير الى بؤرة فساد. بتكرار البلاغات يصبح موقع ضبطتك بمثابة محضر بلاغ يجمع الأدلة المختلفة و يكمل صورة الحادث فيتمكن المسؤولين من اتخاذ الاجرائات القانونية بناء على وجود أدلة كاملة. في الناحية الأخرى اذا أردت متابعة أي وقائع فساد قد تحدث في منطقة سكنك فبامكانك ادخال عنوان منزلك و ستصلك تنبيهات لكل بلاغ يرد بخصوص هذه المنطقة.

هذه المبادرة -مبادرة غير ربحية- لمساعدة وزارة الداخلية إلا أن الداخلية حتى الان لم تستجب لنا .. فنرجو مساعدتك

لمشاهدة الموقع

www.zabatak.com

لمشاهدة برومو الموقع

مقالات عننا
    http://www.mujaz.me/mujazreports/59/article
    http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=375103

و شكرا

صفحة 3 من 11 الأولىالأولى 1234567891011 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات