العاب فلاش

صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 12345678910 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 60 من 195
    عضو متألق الصورة الرمزية حفيدة الأمام علي
    علم الدولة : Users Country Flag

السلام عليكم احباااااااااااااائي

لم ارى الحقله للاسف بس اكيد هي حلووووووة زي كل مرة

ارجوووووووكم الدعاااء لاهل اليمن

[SIZE="5"]ا[COLOR="#ff8c00"]للهم انصر الحق في اليمن الحبيب
    صنااااااااااع الحيااااااااااة ... معا نرتقي .. بالعطاء والعبادة
    مؤسسة صناع الحياة اليمن

http://www.facebook.com/lifemakers.aden

❣الفائز الأول بمسابقة افضل صورة بمعرض الصور"5"❣ الصورة الرمزية salma (بسمك ربى)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أجنحة السعادة مشاهدة المشاركة
    دكتور عمرو مرة تانية
    دار حوار بينى وبين مجموعة نقاش فى ندوة
    عن برنامج بكرة أحلى
    والكل كان بيتكلم عايز ايه من عمرو خالد
    بصراحة الناس قالت
    عايزين افكار بسيطة زى ايام صناع الحياة يتبناها مجموعة كبيرة من الناس وتتنفذ فعلاً
    ساعتها هنحس بالفرق
    يعنى مثلاً مبادرة لتجميع الملابس وعمل معرض ضخم قبل رمضان
    مبادرة لمحو الأمية على مستوى الجمعيات لو كل جمعية تاخد عشرة حتى
    قبل البدء بالحملة الكبيرة
    مبادرة لتجميل الميادين ف مصر كلها
    مبادرة لتدريب على الكمبيوتر وللغات
    مبادرة للمدرسة النسائية الصيفية التى كانت تشبة مدرسة الثنية لرفاعة الطهطاوى
    يعنى حاجات شبه كدة محتاجين مبادرات عمرو خالد
    والدين يا دكتور مهم جداً من خلال مواقف الرسول عليه الصلاة والسلام
    مهم جدا فى المرحلة دى حياة الرسول خير معلم
    مهم جداً قصة ذو القرنين لما حضرتك حكيتها كانت مهمة فى إدارة الأزمات زى اللى احنا فيها
    يارب تكون بتشوف كلامنا يا دكتور

طيب ياحبيبتى ماهو البرنامج لسه فى اوله
    دى الحلقه الخامسه وفى مبادرة تطوع مع الشرطه
    ومش هينفع اكيد نبدا مبادره تانيه الا اما نثبت اقدام المبادره دى الاول
    على ارض الواقع دى حاجه
    تانى حاجه ان فى فعلا حاجه اسمها مبادرة محو الاميه
    وان شاء الله يبدا العمل فيها
    وكمان مع مرور الحلقات ومع كل قطاع هنمسك هنبدا مبادره جديده
    بس طالما انتى من متابعين دكتور عمرو كده
    اكيد عارفه انه مش من النوع اللى يطلق مبادارات فى الهوا كده وخلاص
    لا الاول هيثبت اقدام مبادرة تطوع مع الشرطه واما يبدا العمل الفعلى فيها
    نبدا نمسك قطاع تانى ونطلق مشروع جديد وهى دى كل الفكره

شكرا ابـــــــــــــــى وملهمــــــــــــــــى د.عمــــــــــرو خـــــــالد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام انا يسعدني انك ابنتي يا salma (بسمك ربى) ربنا يرفع عنك الظلم وييسرلك امرك ويريح بالك ويسعدك

عضو مجتهد

أنا مع المجلس الأعلى بشكل كامل وأؤيدهم.. كل أللى قالوه كنت متفهماه.. رغم إنى أتمنى سرعة القضاء لكن لم أكن أرسلها لهم لأنى أعلم أنه ليس دورهم.. لا يجوز الضغط على القضاة فلا يحكم القاضى تحت ضغط أو خوف.. أما بالنسبة للبطء فى الخطوات.. فلأنى أض...ع نفسي مكانهم فأنا أرى أنهم مثل من يريد أن عليه اقتحام مكان ملئ بالألغام وليس معه خريطة الألغام فهو يضع قدم ويثبتها ثم الأخرى ويثبتها.. أما من حوله الذين لا يدركون هذا فهو يريدونه أن يجرى وإلا يخونوه ويقولوا أنه لا يريد الدخول والحقيقة أنه لا يجوز أن يجازف بمستقبل بلد عظيمة مثل مصر ولا فى شعب كبير من المصريين.. أنا ممكن أجازف وأضحى بنفسي لكن أكون أكثر حرصا على غيرى وخاصة أنه شعب كامل تحت مسئوليتك.. أنا مش قادرة أفهم الناس أزاى مش قادرة تشوف ده.. بالنسبة لى واضحة جدا من الأول.. لكن أعتقد لأننا تعودنا ألا نتحمل المسئولية ونشتكى ونرمى أخطأنا على الغير.. ده غير خلق الأنانية الذى انتشر فى الفترة الأخيرة بشدة جعلنا لا نضع أنفسنا مكان الغير ولم نتعلم الحيادية والموضوعية.. ده رأيي أنا مع المجلس جدا وأثق فيه وفى حكومة دكتور شرف وعلينا أن نعطى كل مسئول المساحة والصلاحيات للعمل وكل منا يركز فى مجالة وينتج ويبدع فيه ولنبنى بلادنا

أنا معجبه بيهم فهم بيذكرونى سيدنا عمر بن الخطاب كم كان قوى وعندما تحمل المسئولية كان قمة فى الرحمة والعدل... فيعجبنى فيهم القوة مع الأدب والرحمة.. أما دكتور شرف فبيفكرنى بسيدنا عثمان ين عفان.. حياء ورحمة وحب للناس ويتودد إليهم ولكن قرارات جريئة فهو ليس بضعيف فهو صاحب قرار أول معركة بحرية التى خشي منها سيدنا عمر وكان أول قرار تطبيق القصاص على ابن عمر بن الخطاب لولا عفو أهل القتيل فهو ليس بضعيف.. لكن هناك من لا يفهم ذلك

بص حضرتك هما ناس محترمة وبتشكر أى حد بيعمل حاجة كويسة مثل ضياء رشوان لدفاعه عنهم وتوضيح الصورة.. وفى المقابل ناس كتيرة جاحدة وبتقول ما فيش حاجة اتحققت وبيخونوهم.. حسبى الله ونعم الوكيل.. من لم يشكر الناس فلن يشكر الله.. ومن الأشياء التى تجعلنى متأكده أنهم ناس مخلصيين إن هو ده امتحان الإخلاص أللى بيتعرضله كل واحد بيعمل عمل صالح أن يختبر الله إخلاصه بأن يهاجم أو ينسب لغيره أو لا يشكر عليه ليبتليه الله أكنت تفعله لغرض أم مخلص.. (لا نريد منكم جزاء ولا شكورا إنا نخاف من ربنا يوما عبوسا قمطريرا) ربنا يتقبل منهم.. أنا عن نفسي لو لقيت ناس جاحدة كده كنت رميت المسئولية فى وشهم لكن الإحساس بالمسئولية وإبتع=غاء الأجر بيجعل الواحد مهما تألم يتحمل لأن لا بديل عنهم.. فأنا مقدرة إحساسهم ومقدرة ثقل المسئولية وأقدر تحملهم للمسئولية وتحمل الأذى..

الناس أللى كانت بتتهم المجلس بأن موضوع العفو عن مبارك بلونة اختبار منهم.. نفكر شوية أزى والمشير طنطاوى فى كلمته قبل هذا الخبر لمح إلى أنهم أخذوا أمر بقتل المتظاهرين وأنهم رفضوا استخدام القوة وذلك بالإجماع وأللى كلنا وصلنا المعنى ده .. طيب ل...و كان ناوى يعفى عن مبارك أو يعرفوا الموضوع ده كان قال كده!!!.. ممكن نشغل مخنا .. مش كل واحد خاين يقول كلمة نجرى وراها ونثور.. (يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا) وأنا رأى إن معظم الإعلاميين والصحفيين الآن.. لا أثق فيهم والأصل عندى الشك فيهم.. فهم ليسوا أهل ثقة.. وليه ما يكونش محامى مبارك هو صاحب الفكرة وتآمر مع صحفيو الشروق!! منها إما جس النبض وإما بالمرة زرع الفتنة.. والناس زى العبيطة استجابت .. ممكن نبقى نصحيين ونتعلم من الأخطاء الكتيرة أللى فاتت ونبطل نصدق الإشاعات ولا نتناقلها.. ونعدى الكلام على مخنا ونوزنه ونربط الأحداث ببعض.. ماهى مصلحة المجلس فى عدم محاكمة مبارك وأعوانه؟!! ما هو كان ضدهم من الأول ولو أراد غير ذلك لفعل.. لكنه توزيع الأدوار ( وهذا دور القضاء ) وسيادة القانون واحترام القضاء لإقامة العدل.. ولا يجوز الضغط.. وده شيء بديهى ومعروف أنه لا يجوز أن يحكم القاضى تحت ضغط أو خوف

الصورة الرمزية أجنحة السعادة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eman bishr مشاهدة المشاركة
    ممكن ارد على الاخت الفاضلة اجنحة السعادة..
    يا اختي اولا تلفزيون مصر له ظروفه ده في السابق دلوقت الوضع اختلف بدليل ظهور د. عمرو على شاشاته.
    ثانيا: كل مرحله ليها متطلباتها يعني مش بالضرورة تكون كل برامج د. عمرو خالد وعظية
    ثالثا: د. عمرو قبل كل حوار بيأكد انه اراء الضيف تخصه وليس بالضرورة ان يكون د. عمرو يتفق معه
    رابعا:افرضي حتى ان الحوار ده كان بطلب من المجلس..ايه الاشكال في ده.هم مش من حقهم يوصلوا صوتهم من خلال برنامج يشاهد بكثافة زي ما انت وغيرك من حقكم توصلوا صوتكم من خلال ميدان التحرير؟
    أخيرا:ممكن نقترح مثلا (اقتباسا من كلامك)ان البرنامج يجمع بين الشقين الشق الوعظي والشق الحواري وبكده يكون تحققت الفايدة من الناحيتين
    وشكرا
    ايوة انا معاكى مش معترضة
    مش ضد الحوارات
    لكن اللى بقوله مش عايزة يبقى البرنامج كله حوارى زى أى برنامج اخبارى ويبقى عمرو خالد صحفى
    بس ده رأيي
    وبعدين ان المجلس العسكرى يطلب يكون ضيف على البرنامج
    يمكن عندك حق من مصلحة المجلس العسكرى ومصلحة أى مسئول عايز يلمع نفسه أو يبرر موقفه من مصلحته طبعا يطلع فى البرنامج
    لأن هنا المجلس العسكرى مسئول سياسى
    مش الجيش
    علشان بس مانخاطش
    والموضوع مش مريح وكل واحد حر فى رأيه
    وأهى حلقة وعدت وربنا يجيب العواقب سليمة
    دى كانت مخاوف وقلق جوايا
    بجملة القلق اللى فى الدنيا
    ربنا يسترها
    ومش عايزة حد يزعل

الصورة الرمزية دعاء سند

للأسف لم أشاهد الحلقة كاملة وفى انتظار نزلولها لتحميلها ان شاء الله

عضو متألق الصورة الرمزية وفاء احمد عبد الله احمد

افتراضي شكر وتقدير ووفاء بالجميل لجيشنا الباسل

تعليقى على حلقة الخميس 26 مايو أنها حلقة رائعة واللقاء الذى أجريته يا دكتور عمرو خالد مع قادة من المجلس العسكرى حفظهم الله و رعاهم وبارك فيهم مثمر جدا وزاد رأيى الراسخ رسوخا فى أن الله لن يخذل مصر وأهلها أبدا وأنابسجل إحترامى وتقديرى للجيش المصر ولجميع قادته و أجدد عهدى معهم بأن الجيش والشعب دائما يد واحدة ولن ننسى وقوف الجيش بجانبنا فى الثورة وكونهم عامل حسم لإنتصار الإرادة الشعبية وأقول أن من هتف الجيش والشعب يد واحدة لن يهتف بضدد ذلك أبدا فكل صاحب عقل يعرف ان فلول الحزب البائد وفلول الفساد لن تتبخر من يوم وليلة ولكنها تسعى للمكائد والدسائس والوقيعة تارة بين الجيش والشعب وأخرى بين المصريين وبعضهم البعض ولكن الله أكبر على كيدهم وسوف يكشف دائما حيلهم وينصرنا عليهم إنه نعم المولى ونعم النصير .كما إننى أعتقد أن ماتم إنجازه حتى الآن من قبل المجلس العسكرى والحكومة إنجاز قياسى بالنظر للفترة الزمنية فهم يسيرون فى كافة القنوات لتحقيق أهداف الثورة حل مجلس الشعب والشورى -إنشاء (الأمن القومى ) -حفظ الأمن الداخلى والخارجى-تعديلات الدستور والتصويت عليها -إعادة الثقة بين الشرطة والشعب -مقابلة زوار مصر من الدول الأخرى وبعث وفود لزيارة دول متعددة - مواجهة الفتن التى يحاول فلول الفساد خلقها - مواجهة الشائعات الهادفة للفتن وخلق جو من عدم الثقة بين الجيش والشعب-حل مشكلات مثيرى الفتن الطائفية وبناء كنيسة أطفيح -ويعد حاليا الدستور من قبل متخصصين -محاربة البلطجية وعمل قانون لمحاربة البلطجة والمحاكمات السريعة لهم تقدير وتكريم أسر الشهداء وثوابهم الجزيل عند الله -مراقبة أحوال البورصة وحلول النهوض بها -بحث أحوال مصر الإقتصادية والسعى لحلها -التحقيق العادل مع عناصر النظام السابق عن طريق القضاء المصرى وجمع العلومات والوصول للدلائل-تشكيل حكومة جيدة -وفوز مصر بقيادة جامعة الدول العربية -وإتخاذ قرار فتح معبر رفح -ومراقبة ما يجرى من حولنا من أحداث -والتناقش مع المظاهرات الفأوية وتحمل الإعتصامات والتى أضرت بإقتصاد مصروالتفاوض معهم وحل مشكلاتهم و ...
    وأفضل ما يحدث هو التأنى للسير بخطوات مدروسة نحو تحقيق أهدافنا
    وفى النهاية كلنا بشر نسأل الله العون فيجب أن نقف مع جنود مصر البواسل حماة الوطن وعينه الساهرة على أمنه لنساعد نحن بدورنا كجنود مصر للبناء والإصلاح ولقد ضرب الله لنا مثلا فى الصبر فبنى السماوات والأرض فى ستة أيام ليعلمنا الصبر فالصبر مفتاح الفرج وبوابة النجاح
    وثقتى بلا حدود فى جيشنا المؤمن بالله والمخلص للوطن فإذا أرت أن تنظر لرجال من الجنة لا تمس النار عيونهم الساهرة تحرس الوطن فى سبيل الله يحملون أرواحهم على أكفهم لتقديمها فى أى لحظة يحتاجهم فيها الوطن فإنظر إلى جيشنا

الصورة الرمزية أجنحة السعادة

مع احترامى لكل الآراء حول كلام المجلس العسكرى
    انا حست بروح ملاكية عجيبة بترفرف على الحوار
    لكن مافيش ملايكة على الأرض يا جماعة
    ماتزعلوش منى
    هيبة العسكر وبصراحة هما يعنى محترمين
    لكن ليا رأى
    لأ فى تباطؤ
    فى حاجة غريبة
    قوانين بتطلع كل يوم من غير ما بياخدوا رأى حد (ايه الفرق ؟؟؟؟؟؟؟الوضع زى زمان)
    فى استفتاء على 8 مواد وبعدين اعلان دستورى بعشرات المواد من غير استفتاء (هل ده عادى يعنى؟؟؟؟؟؟؟؟؟)
    يهجم حرامى على مدرسة ويسرقها
    وبعدين الجيش يبعت مرسال للحرامى ويقول رجع الحاجة والحرامى يرجعها( شفتوا الاحترام بين الحرامى والجيش )الحرامى يعيش فى أمان ويسرق فى حتة تانية بقى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    لحد دلوقت ماحدش عارف الانتخابات بالقايمة ولا القايمة النسبية ولا فردى منتظرين يعملوها مفاجأة للشعب قبل الانتخابات بشوية!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    ودستور يكون مسئول عنه أمام الأجيال الجاية كلها نسبة خمسين فى المية عمال وفلاحين مع احترامى طبعا
    حوار وطنى وحوار الوفاق القومى ومؤتمرات وجلسات وحوارات والذى منه وتوصيات الأدراج ( ايه الفرق)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وزير داخلية كل يوم يقول بكرة الشرطة تطلع وبعدين الشرطة مش عايزة مالهاش نفس (الشرطة عايزة الشعب يحميها) ..كان زمان الولد بيقول نفسه يبقى شرطى علشان يمسك الحرامية مش الشعب أكيد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    وزير تعليم عالى ماحدش عارف هو بيعمل ايه وكل قراراته تصب فى مصلحة ناس معينة
    الإصرار الغريب على أن من كانوا يقودون المرحلة السابقة بكل مساوئها أن يقوموا بقيادة المرحلة القادمة والغريبة ان فى اجماع شعبى على الموافقة وإعطائهم الفرصة
    وبعدين نقطة مهمة احرامية والمجرمين من أمثال العادلى تحاكم فى محكمة مدنية والمتظاهرين يحاكموا محاكمة عسكرية
    وانا ضد المحاكمة العسكرية للمدنين
    وبعدين فتح المجال لبعض اللى بيقولوا انهم شيوخ للتحريض وبعدين يهربوا وماحدش عارف ايه اللى حصل

أساتذة جامعة يتم تحويلهم لمحكمة تأديبية علشان طالبوا بإقالة العميد
    دكتور جامعة يتم استدعائه وتهديده بمحاكمته عسكريا وعلى ما تثبت براءته حلنى على حد تعبيره علشان طلب اقالة رئيس الجامعة
    عشرات الاعتقالات فى اليومين السابقين لجمعة 27 بدون سبب
    حاجات كتير مش بس ممكن تودى الثورة فى داهية لأ كأن شيئاً لم يكن
    ماينفعش نقول ان فى حد لوحده عارف المصلحة فين
    واذا كانت الناس معترضة ان الشباب بيقولوا احنا عايزين المستقبل بشكل معين
    لو أخدتم بالكم ان السادة القادة فى الحوار
    قالوا
    انهم عارفين بيعملوا ايه وان الحمد لله انهم هما اللى مسئولين عن المرحلة
    كأنهم بيقووا اقعدوا انتم فى البيت ناموا وكلوا واشربوا واحنا عارفين بنعمل ايه
    المرحلة دى يا جماعة خلصت
    من حقنا يكون لنا رأينا ونفهم ايه اللى بيحصل وبيحصل ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من حقنا نفهم ولا ايه
    وانا مالقيتش اجابة على اسئلتى
    وأبداً لا يمكن أشكك فى نوايا المجلس لأنى بحترمه جداً وعارفة ان عندنا جيش محترم
    بس برضه فى حاجة غلط
    من وجهة نظرى طبعاً
    وربنا يجعل كلامنا خفيف
    أصل الناس بتقول بينى وبينكم كدة ان أمن الدولة موجود
    ربنا يكفينا شر زعلهم

بسم الله الرحمن الرحيم
    اولا انا مستااااااااااء جدا جدا جدا لابعد حد و الله العظيم .. الحلقة الخامسة و ايه الجديد ؟؟ ... فين بكرى الاحلى ؟؟ .. عملنا ايه (( غير الكلام )) على ارض الواقع علشان يكون بكرى احلى ؟؟ .. انا اسف يا دكتور عمرو بس انا مش داخل امدح البرنامج بكلمتين او اقول كلام حلو لأني للاسف و بعد ان كنت متحمس جدا جدا للبرنامج انا و اصحابي اصبح عندنا نفس القناعة انو اصبح برنامج (( للرغي)) و للاحلام الوردية التي لا تمس للواقع من قريب او بعد يعني مثال مشروع فنجان قهوة و لا شاي بتاع كل مسلم مع مسيحي يشرب كباية شاي !! ... بالذمة دا كلام .. بالذمة هي دي الفكرة الفذة اللي وصلنالها
    و اللي زاد وغطى النقاشك مع السادة اعضاء المجلس العسكري .. فين الاسألة ؟؟ بجد يعني يا دكتور انا حسيت ان مفيش اعداد اصلا للأسألة .. يعني فين سؤالك ليه مبارك قاعد في شرم بقالو اكتر من شهر بيعمل ايييييييييييه دا لو عامل عاملية كان قام ؟؟ .. قالك احنا مبندخلش في القضاء .. طيب لو القضاء فاسد او النيابة فاسدة مييييييييييييييييييييييييين ياحسبها في الفترة دي و لا ايه حكاية الجيش حامي الثورة اللي قاعدين كل شوية يقولها .. لماذا لم يتحرك النائب العام و القضاء بالسرعة اللي تحرك فيها مع المعلم اللي ظهر في الفيدويهات و هو يضرب الطلبة من تاني يوم من ظهور الفيديو و لا مع امين الشرطة اللي احيلت اوراقه للمفتي .. الله امال فييييييين الظبااط اللي مغرقة فيديوهاتهم اليوتيوب و صفحات النت اللي ضربوا ناس عزل بالنار و كأننا نشاهد مشهد من الاراضي الاسرائيلية ؟؟ ...بعد كده كللللللللل المحكامات اللي بتم حتى لحبيب العدلي نفسوا بسبب اموال منهوبة .. الله طيب و الناس اللي اتقلت و الناس اللي اتصابت بعاهات هتعيش بيها ؟؟ .. هيا الفلوس خلاص بقى هيا دي الاهم من الناس اللي ماتو يعني ؟؟؟ ... بلااااااااااش كل دا فين حق اسر الشهداء فين تكريمهم .. ليه المجلس العسكري مكرمهمش .. مش هما دول اللي حموني و حمو البلد بصدورهم و انت يا جيش نفسك سبتني غارق كل دا و لا عبرت فيا ؟؟؟ بعد كده تقولي مع الثورة .. ازاي يعني بامارة ايه اك مضربتش عليا نار يعني كتر اللللللللللللللللف خيرك
    هو دا يا دكتور نوع الاسألة اللي تطرح و كتير و كتييير غيرها ... ف دي اولى ملحظاتي على البرنامج الا و هو ان حوارك يا دكتور ليس على قدر من التلقائية و الاعداد الجيد و ملامسة الشارع المصري و اي قضايا شائكة لازم تفتحها علشان الناس تحس انك بتنقل رايهم للي قدامك مش بتنقل راي اللي قدامك ليهم
    النقطة الثانية اقتراحات حضرتك الانمائية و الاصلاحية لم تصبح كسابق عهدها في فاعليتها و قوة تواجدها في الشارع المصري .. انا للامانة معنديش تحليل واضح لكده .. بس يا ريت بعد كل اقتراح تنمية او اصلاح ان احنا نجيب ايه اللي حصل و ايه نتائج الاقتراحات دي و تتفاعل مع الناس اثناء البرنامج عن طريق صفحة الفيس بوك مثلا و تنقل لينا اراء الناس و ناقشها على الهواء ..انا عارف الكلام دا مش هيترد عليه بس و دي من احد الكوراث .. قول زي ما انت عايز و محدش هيرد عليك

مشرف الصورة الرمزية الاسلام بيجرى فى دمى

حاضر اوامرك

محدش بيحط فى دماغة فكرة ويعيش علشانها ويبذل علشانها مجهود الا
    لازم يحققها قبل ما يموت

عضو جديد

بسم الله الحمن الرحيم

اولا احب ان ابدى اعجابى بالحلقة ..كانت هناك نقاشا ت حول موضوعات هامة جداااااااا

ثانيا انا ليا تعليق على جزئيه هامة جدا فى الحوار ,, وهى عندما قال احد اعضاء المجلس العسكرى ان هناك اشخاص او عناصر يتم استخدامها من الخارج بهدف احداث حالة من الفوضى

او بمعنى ادق افشال الثورة ,, فقام الدكتور عمرو بتوجيه السؤال : وهل انتم تعريفون هؤلاء ؟وان كنتم تعريفونهم فليما لا يتم القبض عليهم !؟ فأجاب عضو المجلس العسكرى قائلا فيما معناه

سيتم ذلك باذن الله ولكن الرؤيا تتضح يوما بعد يوم.

تعليقى على هذه الجزئية :-

اذا دققنا فيما حدث خلال الشهر الاخير تحديدا,سنجد ان هناك عدة احداث متعاقبة مؤسفة منها على سبيل المثال احداث امبابة , احداث ماسبيرو , احداث السفارة الاسرائيلية, مايحدث فى لقاءات الحوار الوطنى

بعد تدقيق وتمحيص ومتابعه لكل حدث على حدا ,والمتابعة هنا اقصد بيها متابعة على ارض الواقع .ومن خلال متابعة للعديد من مواقع الشبكة العنكبوتية , بالاضافة الى المتابعة الاعلاميه ،،،،

سنجد انفسنا اما الاجابة على سؤال الدكتور عمرو ... هل تعرفون هؤلاء الذين يريدون اثارة الفوضى , ولما لا يتم القبض عليهم؟......

كما ذكرت بعد المتابعة الشاملة لكل حدث ستجد نفسك اما شخصية بعينها ولكنها هنا ليست كما ذكر المجلس الاعلى جهات خارجية تتستخدم وتحرك جهات داخليه .بل هى شخصية داخلية تستخدم وتحرك مجموعات داخلية

لو نظرنا للجزء الثانى من السؤال لما... لا يتم القبض عليهم ؟ هذة الجزئية هى ما تجعلنى لا افصح عن هذة الشخصية .لانه لا يوجد دليل مادى يمكن الارتكاز عليه حينما نريد الافصاح عن هذه الشخصية,,,,,,,,,,

وهذا ما يفسر اجابة السيد عضو المجلس الاعلى حينما قال الرؤية تتضح يوما بعد يوم ..وكأنه يريد ان يقول الى الان لن نمسك بأيدينا شىء مادى يجعلنا نلقى القيض عليهم ,,,,,,,,,,,,,,,,

هناك شىء هام جدا اريد ان اذكره : وهو اننى لا ادعى اننى انا فقط والمجلس العسكرى من يعرف الشخصية التى تحدث كل هذه الفوضى بالبلاد .. ولكن هناك الكثيرون يعلمون من هى . وهناك من افصح

عنها فى كثير من المواقع وصفحات الفيسبوك ولكن بشكل عفوى بمجرد تعليق او اشارة تحذير من هذه الشخصيه .. وهناك من لم يفصح بسبب كما قولت انه لا يوجد هناك دليل مادى , وهناك ايضا من

هو فى ريبه , ويجول فى صدره اشياء تقول انه هو ,,,,,,,,,,,,,,,,,

لتقريب الصورة .هذه الشخصية احد اهم اهدافها الاطاحة بالاخوان المسلمين على وجه الخصوص . والجمعات الاسلامية على وجه العموم

هذه الشخصية تحاول جاهدة ان تصنع لها حصانة شعبية ., وسياسية فى ان واحد,, هذه الشخصية اهم ملامح استراتيجيتها انها تقوم بتصدير تصريحات , ومواقف تتنافى مع اهدافها الخبيثة

فتجد ان هذه الشخصية لاها انصار ينتمون لفكر معين وفجأة تجد تصريح او موقف يتعارض بل ويتصادم مع هذا الفكر ومع ذلك تظل العلاقة بينهم حميميه ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

فى النهاية عاوز اقول شيئين : الاول ان كل الذين يقرأون المشهد بصورة اكثر تدقيقا ووصلوا الى النتيجة اللى ذكرتها سابقا وهى ان هناك شخصية بعينها تدير حالة الفوضى من اجل تحقيق اهداف خبيثة

سيشاهدون ذلك جليا فى مظاهرة اليوم الجمعة 27 .. ستكون هناك مشاهد تأكد على صحة كلامى

الشيىء الثانى : ان الله عز وجل كرم هذه البلد بذكرها فى القرءان الكريم فهو حافظها باذن الله (وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِين)

وان شاء الله

بكـــــــــــرة احـــــــــــــلى

الصورة الرمزية samsem2011

السلام عليكم
    الحلقة اكثر من رائعه ولقاء مع المجلس العسكرى كان فى توقيت مهم
    توضيح بعض النقط المهمه بس فى نقطة مهما فى الحوار ان القوات المسلحة
    عارفين مين الجهات المخربة وايدى خارجية والناس المستخدمه فى اشعال الفتن والخراب
    ليه ميكنش فى تصرف سريع وحاسم اكتر من كدا للقبض عليهم وفشال المحاولات دى
    والكشف عنهم
    لم يعجبنى المظاهرات اليوم الجمعة
    اعجبنى عتراض ناس كتير اقوى المره دى بالذات عن مظاهرات يوم الجمعة
    واعترضهم على اتهام القوات المسلحة

برغم كل الظروف والاحداث عندنا اصرار وامل كبير اقوى ان بكره هايكون احلى ان شاء الله

تعليقا على الحلقه التى استضافت السيد اللواء : العصار و السيد اللواء :حجازى و تحديدا فى جزئيه فلسفه اتخاذ القرار اقول. ان اى قرار يتخذ على اى مستوى بدءا من قائد فصيله و حتى القائد العام يكون وفق قاعده هامه و هى (قرار صحيح بنسبه 70% يصدر فى الوقت المناسب افضل من قرار صحيح 100% يصدر فى الوقت غير المناسب ) و نظرا لتسارع وتيره الاحداث و تلاحقها فان عامل السرعه اهم بكثير من عامل الدقه . و ان لصاحب القرار ان يحقق لقراره كافه ضمانات النجاح و حيث ان القرار يصدر لتحديات محتمله او قائمه بالفعل فاولى هذه الضمانات هو توفير ما يسمى بالعمق الانذارى بما يحقق نجاح القرار و ان يكون الحدث هو رد فعل للقرار وليس ان يكون القرار رد فعل للحدث. و حيث ان اليات الاستشعار المبكر لدى القوات المسلحه لا يمكن تطبيقها على القطاع المدنى . فلم لا تستعين القوات المسلحه بالشرفاء من جهاز الشرطه المدنيه و هم اصحاب خبره فى هذا المجال لتحقيق العمق الانذارى المطلوب لانه لو تم توفيره لما تسارعت الاحداث و تكررت و ارتفعت فواتير الخسائر الناتجه عنها .

عضو مجتهد الصورة الرمزية الطالبه رحمة الله

Icon23

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ربنا يبارك في حضرتك ويكرمك ويعزك ، الحلقة جميلة طبعا لأني فهمت الرسالة بتاعة حضرتك واللي بأيد حضرتك فيها جدا وهو إن الجيش المفروض اننا نتكلم معاه مش نعمل مظاهرات عليه وثورة تانية لأنه فعليا وقف جنبنا وكانوا رجالة ، خلاصة اللي طلعت بيه من الحلقة ومن كلام الناس اللي نازلة مظاهرات النهاردة إن في اختلاف في وجهات النظر واسلوب التفكير بين الطرفين ودي مشكلة فعليا وفي اعتقادي ان المجلس العسكري مؤمن بتفكيره وبآراءة جدا ولن يستمع للمظاهرات لكنه سيستمع للحوار البناء الذي يوصل الرأي الآخر بشكل حواري بناء زي اللي حضرتك عايز تعمله وأنا رافضة تماما مظاهرات بكرة
    لكن في حل يعني إن المجلس العسكري مش يخلي واحد يتصل مع الشباب وخلاص بدليل إن الشباب لم يقتنع بهذا التواصل لكن محتاجين إن يكون في حوار دائم بحيث إن يتم فتح صفحة ليست للبيانات العسكرية وإنما للحوار بين الجيش والشباب ويتم النقاش حولها في القضايا التي تحدث ، فمثلا سمعت أن هناك من حركة 6 ابريل من تم اعتقالهم وهم ينشرون منشور فيه عن مظاهرات يوم الجمعة فهل هذا صحيح؟؟ ، خلينا بردو نعذر الشباب في إنهم عاشوا 30 سنة معندهمش ثقة في اي مسئول فمش في يوم وليلة عايزينهم يبقي عندهم ثقة وغير كده نعذر المجلس العسكري إنه اتربي علي اسلوب تفكير معين لكن بردو أحيانا في الجيش الأمر بيحتاج لقرار فوري وإلا البلد هتضيع لما تكون في حرب وأعتقد إننا محتاجين ده جدا دلوقت في بعض الأمور وإننا كلنا خرجنا من فترة مكنش فيها حوار بين أي طرف والتاني فمش معقول في كام يوم هنثق في بعض وهيبقي في حوار هادف وبناء صعب جدا طبعا
    لكن ان يكون في إما الصفحة اللي قلت لحضرتك عليها علي الفيس بوك (صفحة للحوار بين الشباب والجيش ) أو يكون في حد مسئول إنه يتواصل مع الشباب من خلال صفحة بردو علي الفيس بوك وبعدين يعرضها علي الجيش ويتناقش معاه زي ما حضرتك عاوز تعمل
    وفي النهاية إحنا بندعي ربنا إنه يخرجنا من المرحلة دي علي خير ويكرمنا ويعزنا ويفتح لينا أبواب الخير كلها يارب ويرحم كل أهالينا في كل الدول العربية

((رب إني لما أنزلت إليّ من خير فقير))

عضو مجتهد الصورة الرمزية الطالبه رحمة الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف بحيري مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اولا انا مستااااااااااء جدا جدا جدا لابعد حد و الله العظيم .. الحلقة الخامسة و ايه الجديد ؟؟ ... فين بكرى الاحلى ؟؟ .. عملنا ايه (( غير الكلام )) على ارض الواقع علشان يكون بكرى احلى ؟؟ .. انا اسف يا دكتور عمرو بس انا مش داخل امدح البرنامج بكلمتين او اقول كلام حلو لأني للاسف و بعد ان كنت متحمس جدا جدا للبرنامج انا و اصحابي اصبح عندنا نفس القناعة انو اصبح برنامج (( للرغي)) و للاحلام الوردية التي لا تمس للواقع من قريب او بعد يعني مثال مشروع فنجان قهوة و لا شاي بتاع كل مسلم مع مسيحي يشرب كباية شاي !! ... بالذمة دا كلام .. بالذمة هي دي الفكرة الفذة اللي وصلنالها
    و اللي زاد وغطى النقاشك مع السادة اعضاء المجلس العسكري .. فين الاسألة ؟؟ بجد يعني يا دكتور انا حسيت ان مفيش اعداد اصلا للأسألة .. يعني فين سؤالك ليه مبارك قاعد في شرم بقالو اكتر من شهر بيعمل ايييييييييييه دا لو عامل عاملية كان قام ؟؟ .. قالك احنا مبندخلش في القضاء .. طيب لو القضاء فاسد او النيابة فاسدة مييييييييييييييييييييييييين ياحسبها في الفترة دي و لا ايه حكاية الجيش حامي الثورة اللي قاعدين كل شوية يقولها .. لماذا لم يتحرك النائب العام و القضاء بالسرعة اللي تحرك فيها مع المعلم اللي ظهر في الفيدويهات و هو يضرب الطلبة من تاني يوم من ظهور الفيديو و لا مع امين الشرطة اللي احيلت اوراقه للمفتي .. الله امال فييييييين الظبااط اللي مغرقة فيديوهاتهم اليوتيوب و صفحات النت اللي ضربوا ناس عزل بالنار و كأننا نشاهد مشهد من الاراضي الاسرائيلية ؟؟ ...بعد كده كللللللللل المحكامات اللي بتم حتى لحبيب العدلي نفسوا بسبب اموال منهوبة .. الله طيب و الناس اللي اتقلت و الناس اللي اتصابت بعاهات هتعيش بيها ؟؟ .. هيا الفلوس خلاص بقى هيا دي الاهم من الناس اللي ماتو يعني ؟؟؟ ... بلااااااااااش كل دا فين حق اسر الشهداء فين تكريمهم .. ليه المجلس العسكري مكرمهمش .. مش هما دول اللي حموني و حمو البلد بصدورهم و انت يا جيش نفسك سبتني غارق كل دا و لا عبرت فيا ؟؟؟ بعد كده تقولي مع الثورة .. ازاي يعني بامارة ايه اك مضربتش عليا نار يعني كتر اللللللللللللللللف خيرك
    هو دا يا دكتور نوع الاسألة اللي تطرح و كتير و كتييير غيرها ... ف دي اولى ملحظاتي على البرنامج الا و هو ان حوارك يا دكتور ليس على قدر من التلقائية و الاعداد الجيد و ملامسة الشارع المصري و اي قضايا شائكة لازم تفتحها علشان الناس تحس انك بتنقل رايهم للي قدامك مش بتنقل راي اللي قدامك ليهم
    النقطة الثانية اقتراحات حضرتك الانمائية و الاصلاحية لم تصبح كسابق عهدها في فاعليتها و قوة تواجدها في الشارع المصري .. انا للامانة معنديش تحليل واضح لكده .. بس يا ريت بعد كل اقتراح تنمية او اصلاح ان احنا نجيب ايه اللي حصل و ايه نتائج الاقتراحات دي و تتفاعل مع الناس اثناء البرنامج عن طريق صفحة الفيس بوك مثلا و تنقل لينا اراء الناس و ناقشها على الهواء ..انا عارف الكلام دا مش هيترد عليه بس و دي من احد الكوراث .. قول زي ما انت عايز و محدش هيرد عليك

خلينا نقول إني أعتقد ان النقد ده من أجل الخوف علي مصلحة مصر وحبا في مصر وعلشان البناء مش الهدم وخلينا نقول بردو إن عمرو خالد عمل البرنامج للبناء مش للهدم وفي رأيي الشخصي إذا حضرتك فعليا معترض علي حلول د عمرو في البرنامج مش من باب أولى إن حضرتك تجمع الناس المعترضة زيك وتفكروا في حلول بديلة بدلا من النقد ده؟؟، بالنسبة لإن حضرتك بتقول إن الحوار مع المجلس العسكري لم يكن يعجبك .. حضرتك اكتب كل اللي انت عايز تسأل عنه ود عمرو تطوع مشكورا إنه يبعت ليهم الكلام اللي هنكتبه وشوف مين عايز يسأل تاني واكتبه لد عمرو
    في انتظار رد حضرتك

((رب إني لما أنزلت إليّ من خير فقير))

انا تحت امرك يا سيدى اعتبرنى كورة تلقيها فى اى اتجاة بقدمك وسوف تجدنة اينما وضعتنا ياريت يا سيدى تتواصل معايا لانى عندى موضوع هيكسر الدنيا بس مش هقدر اكتبة هنا علشان محدش يسرق الفكرة ارجو يا سيدى الرد عليا

او اى حد من الاعضاء مسئول عن الساحة يقولى ازاى اوصل لسيدى وتاج راسى د عمرو خالد واكون شاكرة وخدامة ليكوا

الصورة الرمزية هيك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انا رايحة حراء مشاهدة المشاركة
    انا تحت امرك يا سيدى اعتبرنى كورة تلقيها فى اى اتجاة بقدمك وسوف تجدنة اينما وضعتنا ياريت يا سيدى تتواصل معايا لانى عندى موضوع هيكسر الدنيا بس مش هقدر اكتبة هنا علشان محدش يسرق الفكرة ارجو يا سيدى الرد عليا

او اى حد من الاعضاء مسئول عن الساحة يقولى ازاى اوصل لسيدى وتاج راسى د عمرو خالد واكون شاكرة وخدامة ليكوا

اختى ياريت تعرضعى الموضوع على مدير الموقع
    لانى اردت ان اكلم الدكتور عمرو ولم اصل الية
    لاكن اقول لك شئ ان الدكتور عمرو بيكون موجود على المنتدى بعد عرض كل حلقة
    فيمكن ترسلى موضوعك لة اثنناء وجودة ع الصفحة الى هوة موجود فيها
    هذة وجهة نظرىىىىىىىىىىىىىىىى
    وربنا معاكى اختى الحبيبة

سبحان الله و بحمدة سبحان الله العظيم

يا جماعه نصيحة من اختكم.. يا ريت اللي يقول رأيه يقوله بموضوعية يعني اللي بينتقد يلتزم أدب الحديث ولا يلجأ للسخرية والتهكم واللي بيمدح لا يبالغ في الاطراء والمديح فقد نهينا عن ذلك بلاش حكاية تاج راسي وسيدي وانا خدامكم والكلام ده الله يباركلكم

عضو مميز الصورة الرمزية *تُقى*

اخي الكريم استاذ عمرو خالد
    ارجو ان توصل هذه المقالة الرائعة للأستاذ فهمي هويدي الى المجلس العسكري حتى تتضح الامور

ثلاثة أسباب للغضب ... بقلم فهمي هويدي

حرى بنا أن نبحث عن أسباب الغضب فى مصر، بدلا من أن نحاول إجهاض وإفشال جمعة الغضب. خصوصا أن المجتمع المصرى لم يعد أمامه سبيل للتعبير عن غضبه إلا أن تخرج جماهيره إلى الشارع فى تظاهرات سلمية لكى ترفع صوتها معبرة عما يجيش فى صدورها.

وهذا منطوق يحتاج إلى بعض التفصيل، الذى أرجو أن يضع الأمر فى نصابه الصحيح.
    قبل أى كلام فى الموضوع ينبغى أن يكون واضحا أننا تجاوزنا لغة العهد السابق الذى دأبت أبواقه على القول بأن الناس فى مصر مسالمون وطيبون، وأنهم حين يخرجون إلى الشارع فإنهم ينطلقون من مشاعر بريئة وحسنة النية، ولكن المشكلة تكمن فى أن ثمة فئات مندسة تستغل تلك البراءة، وتحرف الخروج عن مقاصده النبيلة، بحيث يصبح الاحتجاج تخريبا والهتاف قذفا وتنديدا والمسيرة السلمية عملا عدوانيا يعطل مصالح الخلق ويلحق أبلغ الضرر بالممتلكات العامة.

كما تخلصنا من النظام السابق يفترض أننا تخلصنا أيضا من ذرائعه التى كان يتعلل بها لتكميم الناس وقمعهم، بدعوى حمايتهم من الأشرار الذى يريدون استغلال طيبتهم ونبل مقاصدهم. بالتالى فليس مفهوما ولا مقبولا أن يجرى تخويفنا من خروج الناس فى جمعة الغضب، استنادا إلى ذات الحجة القديمة التى لوحت بلافتة الفئة المندسة ذاتها، الساعية إلى إحداث التخريب وإشاعة الفوضى. لا أنفى أن هناك أشرارا أو مندسين، لكن التعامل معهم لا يكون بمقاطعة الخروج أو استنكار الغضب. ولكنه يكون بالاتفاق على أهداف واضحة للخروج تغلق الباب فى وجوههم، بحيث يصبح الخروج بمثابة دفعة قوية لتقدم الثورة على طريق إقامة المجتمع الديمقراطى المنشود، وليس لغما يوقف التقدم ويخرب المسيرة.

لم أنس أننى كتبت ذات مرة محذرا من الخروج حين لم أكن مقتنعا بأسبابه، لكننى أزعم الآن أن ثمة حالة من البلبلة فى البلد تكمن وراء الدعوة إلى إقامة ما سمى بجمعة الغضب الثانية غدا. ولا أستبعد أن يكون صدور قرار إحالة الرئيس السابق إلى محكمة الجنايات أمس الأول (24/5) محاولة لامتصاص بعض ذلك الغضب. يشجعنا على ذلك الظن أننا لاحظنا أن بعض القرارات المهمة أصبحت تصدر قبل حلول يوم الجمعة، سواء لتهدئة المشاعر أو للتدليل على أن ثمة تجاوبا وتفاعلا مع رغبات الجماهير وتطلعاتها.

إن تحرير ذلك الغضب فى اللحظة الراهنة من الأهمية بمكان، ولا يقل عن ذلك أهمية أن نتفق فى ذات الوقت على ضوابط وحدود ذلك الغضب، ما يجوز منه وما لا يجوز، أدرى أن ثمة اجتهادات كثيرة فى تحرى أسباب الغضب، بعضها محق ومقبول وبعضها تجاوز حدود المقبول والمعقول. ولا ينبغى أن يزعجنا ما فيه من شطط لأن ارتفاع صوت المجتمع وتعدد الآراء فيه من فضائل ثورة 25 يناير، كما أن استدعاء الشرائح التى خاصمت السياسة وعزفت عنها واتجاه الجميع إلى الاهتمام بالشأن العام فضيلة أخرى، ناهيك عن أن وسائل الاتصالات الحديثة أتاحت لكل صاحب رأى أن يجهر بما عنده وينقله إلى محيطه، الأمر الذى يسوغ لنا أن نقول بأن عصر تكميم الأفواه قد انتهى إلى غير رجعة.

لقد أتيح لى أن أطلع على أغلب البيانات التى صدرت داعية إلى جمعة الغضب، وهو ما يسوغ لى أن أقول إن ثمة أسبابا معقولة ثلاثة وراء حالة البلبلة والغضب هى:

● إن ثمة إهانات وانتهاكات تعرض لها الناشطون ما كان لها أن تحدث فى ظل الثورة. وما سجلته فى هذا الصدد منظمات حقوق الإنسان المصرية فضلا عن المنظمات الحقوقية الدولية يؤكد وقوع تلك الانتهاكات، ولعل أقربها ما حدث للمتظاهرين أمام السفارة الإسرائيلية يوم 15 مايو، وهى الوقائع المشينة التى جرى تعميمها على الكافة، مما اعتبره إهانة للثورة ذاتها وليس الناشطين وحدهم. صحيح أن التعذيب توقف تقريبا، لكن الإهانة والإذلال لا يزالان كما كانا فى عهد العادلى وزبانية أمن الدولة.

● إن أزمة الثقة فى جهاز الشرطة لا تزال مستمرة. وهناك انطباع عام بأن أصابع الجهاز القديم لا تزال تتحرك فى مواقع متقدمة بوزارة الداخلية، وإذا صح ذلك فإنه يعنى أن تطهير الداخلية لم يتحقق بالشكل المطلوب بعد، وقد ذهب سوء الظن بالبعض إلى حد القول بإن اللواء العادلى ــ الوزير السابق ــ لا يزال يمارس مهام منصبه من سجن طرة.

● إن ثمة شعورا بأن هناك تراخيا فى محاسبة رموز الفساد فى العهد السابق، فى حين أن المحاكم العسكرية تتعامل بشدة وبقسوة مشهودة مع المتظاهرين والناشطين. فالأولون يدللون ويستجوبون خلال أسابيع أو أشهر، فى حين أن الآخرين تصدر بحقهم الأحكام العسكرية بسرعة مدهشة. وهو وضع يخلو من غرابة، لأنه يجعل نظام ما بعد الثورة مترفقا وحنونا على الظالمين والفاسدين، وشديدا وقاسيا على الناشطين والثائرين. وتلك لعمرى مفارقة لو أدركها السابقون لتلبستهم الدهشة واعتبروها من علامات الساعة الصغرى.
    ---------------------------
    المصدر : الشروق

وصل لهم كمان يا استاذ عمرو كلام البطل مصعب وهو نموذج لآلاف مثله من مصابي الثورة علشان يستوعبوا اسباب الغضب

وامانة يا استاذ عمرو توصيهم يسمعوا الكلام ده بقلوبهم هم عسكريين لكنهم بشر وربنا اختارهم هم من بين الجميع وسلمهم مصر امانة في الفترة دي وسلمهم كرامة المصريين امانة وان شاء الله ربنا يوفقهم في اداء الامانة لمصر وللمصريين اللي بيتمنوا يعيشوا اخيرا بعزة وكرامة وامان وحرية وعدالة ومن غير خوف يارب و من غير ذل تاني من غير ذل.

وفقك الله ووفقهم لكل خير وصواب يارب

التعديل الأخير تم بواسطة *تُقى* ; 27-05-2011 الساعة 04:52 PM

برنامج حلو واحلى ما فيه انك انت اللى بتقدمه
    ربنا يوفقك الى ما يحبه و يرضاه

السلام عليكم دكتور عمرو
    الحلقة كانت رائعة ومطمئنة انت كنت محاور حيادى غير مجامل
    نطلب منك يا دكتور عمرو القاء كلمات للشعب تنصحهم فيها بالصبر قليلا حتى لا تضيع مصر بأيدي شعبها
    وشكرا

صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 12345678910 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات