العاب فلاش

صفحة 2 من 17 الأولىالأولى 123456789101112 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 40 من 327
    عضو مجتهد
    علم الدولة : Users Country Flag

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كنت أنتظر البرنامج بفارغ الصبر ونسخت الاعلان ووزعته بمنطقتي بالمسجد وبالمنازل شاركت الاطفال بهدا والليله شاهدت الحلقة كانت رووووعة بس فيه عندي استفسارات أو عند الناس الي بمنطقتي اكثر من واحد سألوني..
    1-انت تتكلم عن الاصلاح والتعديل بمصر كيف احنا نشارك بالبرنامج لخدمة بلدنا السلطنة وكيف بنشارك بالاقتراحات ونرسل المشاركات للبرنامج ادا البرنامج للمصر ادا كان للعالم كيف نشارك واي مشاركات نرسل اتمنى فهمت قصدي!!!
    2-فرق التوقيت البرنامج يبتدي الساعة10حتى12 بتوقيت القاهرة والتوقيت بالسلطنة 12حتى2ص
    الأغلبية أعتدروا مايقدروا يتابعوا البرنامج خصوصا يوم الجمعة لأن أغلبهم بسبب العمل وألحين فترة المداكرة للاختبارات لجميع الطلاب ولازم يناموا بدري...
    واسمحلي بس والله قلبي يعورني لأن أريد الجميع يشاهدوا البرنامج ويشاركوا ببناء السلطنة والامة وأن نفسي أشارك بالبرنامج وارسل مشاركتي ببلدي السلطنة.
    وجزاك الله عني وعن جميع المؤمينين كل الخير
    وواسأل الله لك ولنا الأخلاص والثبات"آآآآآآآآمـــــــيـــن""

انا عمانيه بس معاكم بس الله يخليكم فهموني اذا كنت مو مصريه شو اسوي شو دوري؟؟!!!

عضو مجتهد

I15 يمنع وضع الميلات على المنتدى اختنا الفاضلة ويمكنك التواصل مع الاخوات عبر الخاص شكراا

بليييييييز الله يخليكم

التعديل الأخير تم بواسطة آسيا مريم ; 13-05-2011 الساعة 01:45 PM

احى سيادتكم على جهودكم من اجل الخير للبلاد و العباد جزاكم الله خيرا

أختي بسمك ربى أتمنى ان يحدث ذلك لأن بالفعل المشكلة لن تحل بدون تعاون الشرطة و جديتها فى الموضوع
    أختى التقوى2 أقترح قبل البدء في مشروع مواجهة البلطجية فتح باب التأهيل و الاصلاح لمن يرغب منهم لكى يعطوا الفرصة
    اما احتواء كل هذه الاعداد وفى ظل ظروف اقتصادية سيئة أعتقد عمليا صعب لأن سيزيد اعدادهم أذا لم يواجهوا كما انهم الان أصبحوالا يتواجدون فى تنظيمات عصابية بأعداد كبيرة وتخشى الشرطة نفسها من مواجهتهم فالموضوع يحتاج شباب واعد شجاع ولا اعتقد ان مصر تخلو من ذلك وقد اقترحت تأهيل الشباب لكى يتمكنوا من القبض عليهم وفى السجون يمكن ان يعمل لهم مشروع تأهيل جيد
    و ارجو ان نقاشاتنا وتعاوننا هنا أن يكون مثمرا و يساعد د/خالد على بلورة مشروع معين ايا كان المهم نشترك فيه كلنا ونغير هذا الوضع السئ والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضو مثقف

ربنا يكرمك يا دكتور على مجهودك ده واكيد ربنا هيوفقنا ومصر هتبقى احسن من الاول بكتير يااااااارب
    وانا عندي اقتراح بسيط يارب يكون فيه فايدة
    احنا ممكن نعمل منشورات فكرتها توعية رجال الشرطة على انهم يقومو بواجبهم على اكمل وجه ويبقى فيها دعوة من كل الشعب المصري وزي ما قال اخونا اسماعيل لازم التطوع الشعبي يكون موجود واللي عنده قدرة انه يساعد بأي حاجة ياريت يساعدنا لأن المصريين الشرفاء اكتر بكتير من البلطجية دول وممكن كلنا نساعد بعض ونساعد الشرطة انه يضبطوهم وكمان ممكن الشرطة تعلن عن اسماء وصور الاشخاص المطلوبين والاعلام دوره هنا هيبقى موجود بقوة انه ينشر الاسماء دي وكده ممكن على الاقل نحجم من خطورة الناس دي ونساعد الشرطة في القبض عليهم والسلام عليكم

الدكتور عمرو خالد اتقدم لحضرتك جزيل الشكر واتمنى ان ينجح البرنامج ولكن لن ينجح اذ لم تشارك فيه مصر كلها لذلك انا ادعو حضرتك ان تأتى الى الصعيد وخاصة قنا لكى نساهم فى تخطى المحن فنحن نشعر بالسلبية لعدم استطاعتنا فى تطوير مصر ولذلك اتمنى منكم الحضور ,وياريت بعقد مؤتمر داخل جامعة جنوب الوادى سنشارم معكم بكل ما نملك,والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

الصورة الرمزية ريــــــــــم علــــى

ابى الفاضل واستاذى الجليل ومثلى الاعلى
    ربنا يحميك ويحفظك ويقويك ويبارك فيك حقيقى الحلقة متميزة ورااائعه

بالنسبة لرأى فى فكرة الانفلات الامنى

*على الشرطة ان تعود بشكل كامل وتعامل الناس معاملة طيبة جيدة
    *على الناس ان تثق فى الشرطة وتعاملهم معاملة لائقة
    **نحتاج لفكرة الذوقيات والارتقاء بالاخلاق **

فى فكرة كان نفسى اعملها لكن للاسف بسبب الامتحانات دلوقتى امتحانات اخر السنة بكرة مفيش وقت اعمل الفكرة دى وهى دراسة تاريخ الثوارت لان لو رجعنا لتاريخ الثورات فى كل البلاد اكيد بيحدث اضطراب الامن وانفلاته فعلينا فى تلك الدراسة معرفة ما فعلوا كل ثورة (عملوا اية لحل الانفلات الامنى , واخدت وقت قد اية , اية سلبيات كل اجراء اتخذوة واية ايجابياتوا) يمكن اثناء الدراسة دى نلاقى فكرة او مشروع جيد ننفذة فى بلادنا

لمســـات تحت العشرين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    الله يعزك ويبارك فيكِ يا ريم سعيد بكلامك ومشاركتك الجميله
    ربنا يبارك فيك يا ريم ويستخدمك ويرزقك الاخلاص
    أنا الحمد لله في خير صحة وحال.. دعواتكم يا شباب

عضو متألق الصورة الرمزية يارا سليمان

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارا سليمان مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
    هى الحلقة جات أمتى أمبارح كان فى ماتش ع التانية ؟؟
    بليز يا جماعة حد يرد عليا و يقولى الحلقة هتيجى تانى أمتى .. قبل بليل عشان حلقة النهاردة .. بالله عليكوا ..

اللهم أني أسألك حبك و حب من أحبك و حب عمل يقربني إلى حبك ، اللهم ما رزقتني مما أحب فإجعلة قوة لي فيما تحب ، و اللهم ما أخذت مني فيما تحب ، فأجعلة فراغا لي فيما تحب..
    " رب هب لى من لدنك عملا صالحا يقربنى إليك"

عضو محترف الصورة الرمزية sara ali 85

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ربنا يكرمك يادكتور عمرو والله كانت حلقة قويه
    ( اعفى عن الناس علشان ربنا يعفى عندك) اثر فيى اوى

والله بجد ا. عصام شرف ربنا يكرمه كلامه وشخصية اكثر من رائع
    ربنا معاها لاصلاح مصر يارب

الـــــحـــلــم طاقة لـــعــمــل

الامــــــن كيف يراجع؟
    ارجع واقول حضرتك تانى زى المشاركة الماضيه
    الامــــــــــــــــن شعور و احساس
    ليس رجال شرطة فى الشوارع
    -- دلوقتى المشكلة الموجود هى :
    شعب (او جزء من الشعب ) لايحترم رجال الشرطة نتجية عن معاملة اكثر من سيئة على مرور السنوات
    رجال شرطة (او جزء منهم ) مازل يعاملوا الشعب بكبراء نتجية عن سنوات ورجال الشرطة عندهم افكارانهم افضل من الشعب
    اقسام الشرطة كان اللى يداخل يشكى او اى سبب ممكن لحتى علشان يستخرج بطاقة معاملة سيئة ولا مراعاة السن والا المكانية العلمية
    علاقة كانت
    من الشعب الى الشرطة (خوف --احترام اجبارى ) & (حب واحترام ---معامله كويسة)
    من الشرطة الى الشعب(--اهانة---عدم تقدير)& (-ومراعاة مكانية الشخص داخل القسم او
    فى اى حوار مع فرد من الشعب ورجل شرطة)
    --حـــــل--
    لزم يتراجع الثقة فى الشرطة من تانى وشعب يخترم الشرطة ليس خوف منها كما كان

حــــملــــة الشرطة من ابناء الشعب
    شعارها ابناء مصر
    مهندسين وشرطة واطباء ومحاسبين و محامين وعمال وكل الفئات
    لبناء مصر
    هدف الحملة : ان الشرطة من الشعب ليس اعلى من الشعب
    كيف عمل الحملة:
    ندوات تفهم الشرطة كيف يتعامل مع الشعب بحب وباحترام (علشان الاسف لسة رجال الشرطة من النظام السابقة وطبعهم هى هى )
    رجل الشرطة اللى لسه عنده كبراء مش عاوز خلاص ده نيته واضحة (ام يقدم استقاله اواجازة من الشغل لحتى ما يراجع عن فكرته)
    حوارات مع رجال المرور ممنوع مخالفة الاشارات ( بجد هم احد السبب فى مخالفة الاشارات)
    قليل غرامة على السوائق علشان كانت هى سبب احترامهم للقوانين كمان حوارات من السوائق على كيف يحترام الاشارات من مبداء الاخترام ليس خوف من غرامة
    لما هيكون مافش غرامة عالية خلاص هيكون عندهم شعور ان البلد ده بلدهم من علامة قهر وواقف فى رزقهم

عمل رقم تلفون بجد لطؤراى مش زى زمان ارقام ليس لها اى لزم
    المجرم هيكون عنده خوف يعمل حاجة علشان هيكون عارف ان الشرطة هتقدر توصل بسرعة
    مش زى الافلام المصرى الشرطة تصل اخر حاجة بعد انتهاء كل شئ
    بجد حلم ان الشرطة تساعد الناس وانا بكتب عن احساس ان الصورة الجميلة ده لو فى مصر ياااااا هيكون حالنا حلوة

اهم حاجة قنوات التلفزيون وبرامج كتيررررررر على الهواء لتحليل الحياة فى مصر
    نسمع حدثه فى المكان كذا هنلقى كله بيحكى عن الحدثة
    يعنى مثلا حدثة السرقة فى المترو ممكن تكون بحصل عادى قبل الثورة وكانت قليل
    دلوقتى لما نسمع حدثة سرقة فى المترو انا واحدة من الناس والله خايفة اركب المترو من ايام شهر 3 وكمان اى مشوار عندى بيعيد عن البيت ام مروحش او مع اخوى بالعربية اصبح عندى خوف من الموصلات بس الكلام اللى بسمعه من التلفزيون ممكن الحاجات ده قليل او كانت بتحصل عادى
    نعمل بواسترات بشعار
    اخترام بلدك واخترام اولاد بلدك
    الشرطة من اولاد شعب
    الشرطة جزء من الشعب
    يمكن لما نشوف الشعارات امام العين يحدث التزام
    حد يفكرهم كل شويه بامن مصر
    لما يشوف البوسترات فى الشوارع

وربنا معانا ومعر بلدنا الى الافضل

بليز يا جماعة حد يرد عليا و يقولى الحلقة هتيجى تانى أمتى .. قبل بليل عشان حلقة النهاردة .. بالله عليكوا ..
    حببتى الحلقة كانت بعد المبارة
    الحلقة موجودة على الموقع ممكن تشوفها

عضو مجتهد

السلام عليكم يا دكتورنا الغالى ويا مثلنا الأعلى
    بالنسبه لفقرة اعجبنى ف انا اعجبنى جدا قرارات دكتور عصام شرف بخصوص تغيير رؤساء الجامعات وعمداء الكليات لاننا عملنا مظاهرات كتيره هنا ف جامعة جنوب الوادى ومنها اللى جه بفايده وكتير منها مجاش وكل واحد ف الجامعه لما حد يروح يطلب منه حاجه يبعتها لحد تانى ويقول الحل مش عندى
    حتى نائب رئيس الجامعه باه بيقول الكلمه دى ف املنا كبيييير ان التعديل يقضى ع الحته دى
    اما اللى معجبنيش ف هو المسيرات اللى قامت عند رفح بخصوص قضية فلسطين
    فلسطين دى بلدى التانى وربنا يعلم انى حلمت ف يوم بجد انا بزورها وبزور المسجد الأقصى اللى حلم عمرى هو انى اصلى فيه هو والمسجد النبوى
    وفرحت بالمظاهرات السلميه اللى بتؤيد الوحده الوطنيه العربيه لكن احنا بلدنا دلوقتى ف مش ف حاله مزدهره اوى لدرجة اننا نسيبها ونروح نصلح اوضاع بلد تانيه مهما كانت غاليه علينا
    وانا ليا صحاب فلسطينيين كتير وبحبهم جدا جدا وربنا يعلم انا بحب فلسطين اد ايه وربنا شاهد واحنا معاهم بقلوبنا وبدعائنا الدائم لكن مصر دلوقتى ف حاله حرجه جداااااا ومحتاجه لكل شاب وبنت عشان تقف على رجلها من تانى
    يمكن لو الوضع كان مستقر ف مصر كنت اكون اول المنضمين للمسيره لرفح لو ظروفى سمحت لكن دلوقتى مصر والقيادات والحاله العامه الواضحه جدااا متستحملش ده
    يا ريت لو نوظف حماسنا وحبنا لبلدنا ولبلادنا العربيه باننا نشتغل ف بلدنا ونبنى ونعمر فيها
    كل واحد يجتهد ف مكانه كما يجب : الدكتور والمهندس والموظف والعامل والطالب
    واخواتنا واهلنا الفلسطينيين مش ناسيينهم وبندعمهم بدعائنا وصلاتنا وقرآنا اللى مش هيقف ابدا لغاية ما ربنا ينصرهم على ال ..... الأسرائيليين وهسيبلكم صفه باه توصفوهم بيها لانى مش عارفه اوصفهم بصراحه
    وربنا يقدملنا ما فيه الخير يا رب وينصر المسلمين كلهم ف شتى بقاع الأرض

اما المشروع الشعبى ف انا جاتلى فكره مقتبسه من اللى عملوه اهل قرية بدواى ف المنصوره ربنا يكرمهم واللى عملوه اللجان الشعبيه ايام الثوره
    ف كل قريه او بلد اكيد فى ناس محبوبه من الجميع وليها مركزها
    لو يتجمعوا مع بعض ويعملوا ليهم مقر ف مكان كويس ف البلد يبقى بمثابة قسم الشرطه ويتطوع بعض شباب القريه او البلد دى لحماية بلدهم كضباط او عساكر ويتتناوب الناس على الوجود ف النقطه دى وبكده اصلا البلطجيه هيخافوا يطلعوا لان البلد كلها بقت ايد واحده ومحدش هيعرف يدخل وسطهم ولو حصل وتهجم حد عليهم هتقوم الناس دى بدورها
    طبعا كل ده هيبقى لفتره مؤقته لان لابد لرجوع الشرطه ومش ممكن نستغنى عنها ولازم زى ما يكون فى احترام من جانب الشعب لسلطة الشرطه لازم يكون فى احترام من الشرطه لكرامة الشعب ويكونوا مقدرين ان هم قبل اى حد السبب ف اللى حاصل دلوقتى من ازمه كبيره ف الثقه لان اللى عملوه مش قليل. ده الواحد لما بيفقد ثقته ف واحد صاحبه بياخد فتره على ما يصدقه تانى ما بالك شعب بحاله . لازم يكونوا هم مقدرين النقطه دى ولازم كمان احنا الشعب يسامح وينسى لان النهارده غير امبارح وكل يوم باه احلى الحمد لله ف لازم نقف جمبهم ونسامحهم ونبدا صفحه جديده واللى حصل زمان مش هيتكرر تانى ان شاء الله
    دى فكره بسيطه جدا ولو انى حاسه انها ساذجه ومش جديده بس لو جت حاجه تانى ف بالى هقولها ان شاء الله

رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا ورسولا
    ربنا يعزك يا لمياء ويرزقك الإخلاص ويستخدمك لخدمة دينيه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara ali 85 مشاهدة المشاركة
    حببتى الحلقة كانت بعد المبارة
    الحلقة موجودة على الموقع ممكن تشوفها
    طيب يا ريت تحطيلى اللينك ...

اللهم أني أسألك حبك و حب من أحبك و حب عمل يقربني إلى حبك ، اللهم ما رزقتني مما أحب فإجعلة قوة لي فيما تحب ، و اللهم ما أخذت مني فيما تحب ، فأجعلة فراغا لي فيما تحب..

عضو جديد

الحلقة الاولى من البرنامج كانت أكثر من رائعة جزاك الله خيرا يا د عمرو, اجزاء البرنامج الثلاثة كلها مفيدة وممتعة, ربنا يساعدك يا أ عمرو ويساعدنا على تحقيق فكرة البرنامج وهي البناء والتكاتف من أجل مصلحة وخير بلدنا ويحمي مصر من كل سوء, فيه شيء مش عاجبني وهو الكلام الكثير قوي عن كل شيء عن المحاكمات اللي بتجرى حاليا والتفصيلات الكثيرة اللي مالهاش لازمة والاشاعات اللي الناس بترددها من غير ما تتأكد من صحتها, ياريت نترك الكلام جانبا ونبتدئ في العمل كل واحد يعمل عمله بإتقان وكل طالب يطلب العلم برضه بإتقان, العمل المتقن والعلم هما اللي حيخرجونا من هذه الفترة العصيبة وأيضا التعاون مع بعضنا البعض في كل نواحي الحياة كفاية هتافات وتجمعات وياللا نبتدئ في العمل.ربنا يهدينا اجمعين ويوحد صفوفنا ويؤلف بين قلوبنا, شكرا جزيلا يا د عمرو على مجهودك الرائع.

طيب يا ريت تحطيلى اللينك ...
    يارا اللينك ده

http://amrkhaled.net/bokraa7la/

عضو محترف الصورة الرمزية أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف

كما قالت لحضرتك sara ali 85 الحلقة على الموقع ولا تخافى مواعيد البرنامج الجديده اصبحت يوم الخميس والاثنين بدلا من الخميس والجمعة

يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara ali 85 مشاهدة المشاركة
    يارا اللينك ده

http://amrkhaled.net/bokraa7la/
    شكرا جزيلا ..

اقتراحات لعودة الامن
    1- فتح حساب باحد البنوك لتلقى تبرعات وليكن 1 جنيه شهرى بافتراض عدد الذين سيستجيبون 5 مليون شخص اذا الحصيلة 5 مليون جنية شهرى يمكن استخدامها فى اعادة بناء البنية التحتية للشرطة (شراء سيارات - اعادة ترميم الاقسام وغيره)
    2-نحن على ابواب الاجازة الدراسية فيمكن الاستعانة ببعض طلبة الجامعات لمساعدة الشرطة سواء باجر رمزى او بدون مقابل على ان يكون لهم زى خاص او شارة معينة
    وشكرا
    وائل الوكيل

جارى التفكير فى فكره لكى نحافظ بها على الامن فى مصر ونعيده الى عهده السابق

ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
    كما قالت لحضرتك sara ali 85 الحلقة على الموقع ولا تخافى مواعيد البرنامج الجديده اصبحت يوم الخميس والاثنين بدلا من الخميس والجمعة
    الأثنين و الخميس ... الكلام دة أكيد .. الدكتور عمرو اللى قال كدة ؟؟

الأثنين و الخميس ... الكلام دة أكيد .. الدكتور عمرو اللى قال كدة ؟؟
    ايوه هو الذى قال هذا

صفحة 2 من 17 الأولىالأولى 123456789101112 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات