العاب فلاش

صفحة 19 من 19 الأولىالأولى ... 910111213141516171819
النتائج 361 إلى 369 من 369

الموضوع: خطيب صديقتي

عضو متألق الصورة الرمزية Dr.spirit90
    علم الدولة : Users Country Flag

اول حاجة انا هحط نفسي مكان هالة و اول حاجة هعملها هتكلم مع دعاء صحبتي و اقولها ان مفيش مشاعر من ناحيتي تجاه عبد الرحمن و ان انا مصدومة زيك بالظبط و اكلم عبد الرحمن و اقوله يتمسك بدعاء لانها بتحبه و احاول بكل طاقتي اخلي الاهل و الاقارب يتدخلوا و يرجعوا دعاء لعبد الرحمن و ارفض تماما الارتباط بخطيب صحبتي اللي هي في مقام اختي ....

لو كنت بمكان دعاء صراحة هتكلم مع عبد الرحمن و هقوله لو مش بتحبني روح اتجوز اللي بتحبها و ارتحتلها حتى لو كانت صاحبتي و احاول اسيطر على الغيرة و اعرف انه نصيب و انه مفيش خير لي فيه و اقوله ان هالة زي اختي و هي كويسة جدا و انسحب من حياته بهدوء و اكلم هالة و اقولها وافقي عليه و ربنا يسعدكم و بتمنالكم الخير و اخفف علاقتي بصاحبتي هالة لكن مقطعهاش .... و ربنا هيعوضها بالاحسن

ااما بقى نصيحتي لهالة و دعاء ان عبد الرحمن ده انسان سئ جدا و لا بيحب هالة و لا دعاء و شكله كدة مبيعرفش يحب اصلا لانه بسهولة بيتنازل عن خطيبته و عن حبه ليها لمجرد ان في واحدة تانية اراءها زي اراءه !!!!؟؟؟ ما هو لما يشتغل هيشوف 100 بنت تانية كل شوية يروح يتجوز بقى واحدة لمجرد انه اعجب بيها و بأراءها ؟!!!

ربنا يهيلهم الحال

أنا نبضة في صدر هذا الكون .... فكيف يضيق صدري ؟؟؟

السلَام علِيكم ورحمة الّله
    مَا وَاجب المرأه شرعَا تجَاه زوج يدخن الحشِش بعد الصبر علِيه سنتِين دون جدوَى
    لو عندكم جوَاب حصرَا شرعِي أرجو الإفَاده
    يجعله فِي مِيزَان حسنَاتكم

عضو مجتهد الصورة الرمزية غدااا

والله انا اشوف الحل الثالث هو الانسب ...مايمكن في 6 اشهر دول حد يتقدم لدعاء وتتزوج وتكون المسألة طبيعية وحتى لو ماتقدمش حتهدأ لان 6اشهر مش قليل هو الغلط كان في خروج هالة معاهم بس خلاص اللي حصل حصل ..خليهم يستنو شوي لان الموضوع دة حيبقى صعب جدا على دعاء وان شاء الله بمرور الزمن تنساه

اللهم صل وسلم على حبيبنا وشفيعنا محمد

ترفض الخطبة من خطيب صديقتها لانه خائن ولا يصلح ان يكون زوج صالح وان شاء الله تجدين خاطب غيره ولا تضحي بصديقة عمرك

4) تتصل بأحد العقلاء في عائلة دعاء ليشرح لها أن صديقتها وفيّة وأن عبد الرحمن هو الذي غيّر رأيه وتأجّل النظر تماماً في موضوعه حتى تستعيد ثقة وود صديقتها.

رقم 4
    ده لو هي كمان شايفة إنهم ممكن يصلحوا مع بعض
    لازم تأجيل الموضوع خالص ومتفكرش فيه غير لما صاحبتها تصدقها ويرجعوا صحاب تاني زي الأول وإن عائلتهم يكونوا فاهمين برده إيه اللي حصل وكده
    مع إن صاحبتها أصلا الغلطانة من الأول
    يعني إيه تخرج صاحبتها معاهم؟؟
    صاحبتها مش محرم يعني .. وعبد الرحمن برده غلطان .. اعتقد إنه ممكن يكون اتسرع في إنه يخطبها

و الله أعلم

الصورة الرمزية سمايات

]رفض تسميته بالخائن لأن فترة الخطوبة هي قترة تعارف ومعرفة التقارب وليس عشق وغرام ، هو لم يخطئ وصارح دعاء وصارح هالة ولم يعمل شئ بالخفاء ولكن يمكن أن نعتبر أن هذا الشاب هو لا يكترث بمشاعر الأخرين وهو فظ وغليظ (كان من الممكن أن يسأل هالة هل تقبل به قبل ان يصارح دعاء وإذا لم توافق لا يخبر دعاء أصلا ويجرحها وألف طريقة أخرى ) وهذا عيب في الشخصية هل تستطعين أن تقبليه به على ذلك؟؟؟؟

سؤال لهالة هل تذكرين أن الاختلافات بين دعاء والشاب كانت "عميقة أم سطحية " في حال كانت عميقة فمن الطبيعي أن يفسخ الخطوبة لأنه لا يوجد يحب ان يعيش حياة مشاكل ........أما في حال "سطحية " هذا يعني أنه شخص غير مرن ومتشبث برأيه وقد يكون له مآرب أخرى ويريد أن يفسخ الخطوبة مثلا لأنك أجمل منها أو لديك ثروة.. أوشئ آخر لايوجد عند دعاء

هل هو عريس ما ينرفضش أي التكافؤ الاجتماعي والمالي ووو.......(بغض النظر أن دعاء صديقتك)
    أنت رايت أخلاقه وصفاته ؟؟وتعرفي تقرري .. أهم شي دينه وأخلاقه بصراحة ...

في حال جميع الاجابات لصالحه ولكن الذي يوقفك دعاء...

تفاهمي مع الشاب وأنك لن تقطعي علاقتك معها بعد الزواج كشرط ولا تعطيه جواب قولي له بدي مهلة أفكر

قومي بمواساة دعاء وافهميها أنهم لو تزوجوا سيعيشون حياة مليئة بالمشاكل و كلما سالتك هل ستفبلين قولي انك متفاجئة (أنت فعلا تفاجئت) وانك محتارة و انك لا تستطيعي أن تفكري بالموضوع حتى تهدأ ، ثم حاولي أن تستدرجي منها الاجابة بالموافقة بعد أن تكسبيها

ولكن يبدو أن الشاب ليس على المستوى المطلوب ولن تكون الاجابات لصالحه

عضو محترف الصورة الرمزية ahmed_imam

انا مع الحل الثالت مع ان فتره ال 6 شهور دي مش هتخلى جرح صاحبتها يهدا لكن ال 6 شهور دي عشان عبد الرحمن يتاكد من اللى هو عايزه لانه شكله شخصيه متردده بدل ما يحصل نفس الموضوع مع هاله بعد فتره
    و طالما هاله سالت السؤال ده ومتردده تعمل ايه يبقى عندها قبول ل عبد الرحمن وعايزه تقبل لكن خايفه على شعور صاحبتها
    يبقى تصبر وتستني لحد ما تتاكد ان الموضوع مستقر

in three words i can sum up every thing I've learned about life :

IT GOES ON

Robert frost

عضو متألق الصورة الرمزية لمياء1992

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا مع الحل الاول باذن الله
    يعنى ايه لما شاف صحبتها اعجب بيها وساب خطيبته علشان اختلاف فى الاراء اولا اختلاف الاراء لا يفسد للود قضيه والواحد لما يروح يتجوز مش بيلاقى واحده زيه بالظبط بيلا قى واحده تكمله وهما الاتنين يكونوا مكملين لبعض
    ثانيا غلط على دعاء انها تشارك صحبتها فى حوارها مع خطيبها مهما كانت درجة الصداقه دى حاجه خاصه بيهم المفروض محدش يعرفها غيرهم بس المهم يتقوا ربنا ويعرفوا انهم مخطوبين يعنى لسه اجنبى بالنسبه ليها
    وغلط هاله انها سمحت لنفسها انها تخرج معاهم وينجذب لافكارها

الجميع يفكر فى تغيير العالم ولكن لا احد يفكر فى تغيير نفسه

صفحة 19 من 19 الأولىالأولى ... 910111213141516171819

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات