العاب فلاش

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 40 من 82
    عضو برونزي الصورة الرمزية المتــوكــــــلة عــــلى الله
    علم الدولة : Users Country Flag

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا رح كل يوم اكتب رد باذن الله وما رح مل ولا ايأس حتى اتشرف بردك عليي دكتور عمرو
    والله بالنسبة لحلقة اليوم انا حسيت في بعض الامور انك تتكلم عن اسرتي لأنو والحمد لله احنا جايبين يمكن 3 شروط من 5 ومع هيك انا بحس احيانا بالنقص لأنو لسا فيه شرطين ما كملوا امجموعة
    رح حاول ان اجعل اسرتي المستقبلية اسرة مثالية باذن الله
    اما عن مجموعات السعادة فأنا حاسة اني اوصللها واحدة تلو الأخرى صحيح انو الامر يحتاج لصبر وكمان هو متعب شوي بس والله عم اتلذذ بطعم السعادة كلما جبت مجموعة و كملت عناصرها
    حسيت انو اول مجموعة باذن الله كملت كل شروطها باذن الله اما عن باقي المجموعات فأنا بحاول ورح انجح باذن الله
    استاذ عمرو لو سمحت انا حابة اطلب منك طلب ياريت بالله عليك تدعيلي بالعمرة انو الله يحققلي اللي في بالي امانة لا تنسى ادعيلي وادعي انو الله يرزقنا الاسرة المثالية يارب
    الله يرزقك الاخلاص في كل نية يارب

مشرفة ساحة تعليم الصورة الرمزية call for coexistence

السلام عليكم
    الحلقة كانت حلوة جداااااااااااااااااا بس انا حسا انى مش هقدر اعمل منطقة مشتركة مع امى لانها مش فهمانى بس انا عملها مع اخواتى و اصحابى ممكن ترد عليا يا دكتور عمرو اعمل ايه

ارجوك ويارت تكون فاكرنى انا نسمة
    وكمان حضرتك قلت الصحاب انا امى مختلفة معايا على صحبتى لانها كانت زمااااااان بتعرف ولد وده مسبب مشاكل ما بينا بس انا بحاول مع امى ارجوك رد عليا يا دكتور

أنا مصمم على بلوغ الهدف
    فإما أن أنجح ....
    وإما أن أنجح ....

ديل كارنيجى |
    ...

السلام عليكم استاذى الفاضل عمرو خالد
    حلقة اليوم راااائعة جدا وصراحة عجبتنى الحلقة وكانت قريبة منى لان الكلام فيها عن اقرب الناس ليا
    وحسستنى انى الثقة بنفسى زادت وكلامك زود ده عندى
    احب اقولك انا فعلا باصاحب بابا الله يباركلى فى عمره انا ببوس ايده كل يوم وبوست رجليه كمان
    واقول لحضرتك انا بتناغم مع ابويا كلمات الحب
    لو الفت شعر بقولهوله اكلمه واقله فى رساله او كارت صغير
    كانه حبيب
    كده يعنى وبخرج معاه
    وامى الله يرحمها ويغفر لها
    كانت اكتر من ابويا
    بس ربنا قدر وكتب انها تتوفى
    والله يغفر لها
    وبابا اتجوز
    صحيح مبقتش بعرف اقعد معاه
    بس لازم اخرج معاه عشان اتكلم معاه براحتى
    علشام ماطولش عليك
    انا فعلا مش عارفة اقولك ايه
    بس معنديش غير كلمة جزاك الله الف خير على اثرائك لنا بكلماتك واعطيتنى ثقة بنفسى بانى قريبة الى ابى
    والحمد لله ربنا يبارك فى ابويا
    ويغفر لامى
    ويبارك فى اباء وامهات المسلمين
    ودى بعض الكلمات اللى قولتها لبابا وبعدها دعالى

يا ابي يا كل الحب
    رسالة اخطها بيدي لك يا ابي
    ياكل الحنان خيط رفيع لا يقع منه الا ذو القلب المتصخر ولا يواصل السير فيه الا ذو القلب السليم الذي لايحمل الاالحنان والطيبةواللون
    الابيض كقلبك يا ابي اريدك ان تتاكد يا ابي انني حملت عزلتي ومشيت في الارض واندفعت في السير وجلت في الحياة فلم اجد من يرسم ويتفنن في الحنان ســـــــواك
    وعرفت انه مهما جرى تاخذني الحياة وترميني يلتقطني قلبك ويوسعني بترانيم عازفة والحان واريد ان اعلمك شيئا مثلما علمتني انني سررت بالحياة اكثر
    عندما وعيت انني ابنة اب مثله
    هذي كلماتي لك يا ابي في يوم ميلادك مع ان الشعور اعظم مما يكتب على ورق ملون وقلم اسود فاتمنى وانا انادي قلبك ان تسمعني وتشعر
    بي وتحس بنغماتي وصمتي احن الى اسماعك اياها عبر هذه الورقة ولكن الورق يخدع احيانا ويخون فصولا ولا يعبر عما في داخلى

ودى لامى

الى من لن استطيع ان اكتب لها اكثر من عدد قطرات مياة
    بحار الارض جميعا،الى الحنونه دائما،
    الى شمسي وقمري، الى اغلى كواكب الدنيا،
    الى منارة الحب في كل ايام السنة ،
    الى بهجة الفصول الاربعة
    الى نوارة الدنيا بكل متاهاتها الممقتة
    اليك ايتها الحبيبة دائما وابدا
    اليك والدتي الغالية ..
    يا بوصلة التيهان في عوالم الغربة
    الوالدة الغالية :
    نبقى طول العمر نحمل اسمائنا لكنك
    المعنى السامي لهذا الاسم والمثل الاعلى
    الذي يغلف كل خطواتنا
    لك مني كل الحب
    الى تلك الملاك الطاهر
    التي عرفت جيداً كيف تزرع المحبة والحب
    في قلوبنا وتنشئ جيلاً وسط امواج متلاطمه وظلام دامس ،
    وسط الم وامل
    وجعلت من هذا الجيل من يسير
    بثقة نحوالحياة المشرعة الابواب
    وما زالت بدعواتها الراعي بعد توفيق الله تعالى
    اللهم اغفر لامى وارحمها

السلام عليكم

اذا اردت اسعادى فصلى على الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم

عضو مجتهد الصورة الرمزية habeba2009

انا بحب ماما وبابا اوى
    بالذات لما دخلت الجامعه
    رغم ان انا عمرى 21 سنه بس معرفتهمش غير من اربع سنين بس
    الحمدلله اجمل لحظه فى حياتى لما كنت بروح الجامعه مع ماما وكانت بتمسك ايدى لما اعدى العربيات يااااااااااااااه

بابا انا اخد حقى منه تالت ومتلت
    عذبته فى الثانويه كتييييير
    كان بيخدنى من الدرس وامشى معاه نصف ساعه بحالها والله كنت بشعر كأنى سرقاه بس اجمل سرقه

انا بحب الناس كلها والله بس احيانا بحس ان ديه حاجه فى زمانا بقت وحشه

الحمد لله الذى هدانا لصحبه الصالحين
    وجعل لنا من رجال الدين
    قدوه

السلام عليكم يادكتور عمرو
    حلقة النهاردة كانت اكثر من رائعة ومن اهم الحلقات فى رأى لأن السعادة تبدأ من بيوتنا ومن احساسنا بالحب والعطف وسط اسرنا وفعلا بنلاقى مشاكل كثير فى عالمنا العربى والأسلامى بسبب تفككنا الأسرى مش بس فى حالة الطلاق لكن حتى واحنا عايشين فى بيت واحد والحقيقة انا بتابع بشكل كثير الفن الغربى ومش هاقدر اقولك على مدى التفكك الأسرى فى الغرب وبقول انه على الرغم من مشاكلنا وعيوبنا الكثيرة الا ان ميزتنا الوحيدة هو فى الترابط الأسرى بالمصرى كده لمة العيلة واخاف ان احنا نوصل ليهم فى يوم من الأيام فلازم نأخذ بالنا.
    وانا الحمد لله اسرتى مترابطة ولن اجد احن واعطف من والدى ووالدتى ابدا والحمد لله انهم ربونا احسن تربية ودى نعمة اشكر ربنا عليها كل يوم وربنا يخليهم ويباركلهم.
    وبجد يادكتور عمرو انا كنت مستنية البرنامج قبل بدايته لأنى كنت فى حالة حزن وكآبة بسبب عدم وجود شغل لحد دلوقتى لكن البرنامج ادانى امل ان فرج ربنا قريب وشجعنى انى ماستسلمش لليأس اللى كنت فيه وانى احاول وانشاء الله ربنا هايكرمنى.
    بس انا فى مشكلة بتواجهنى وهى انى ماعنديش ثقة فى نفسى وعندى احساس انى مش هاعرف اعمل حاجة هافشل وده بيخلينى مترددة انى اشارك فى الورش اللى حضرتك بتقول عليها مع انى بكون عايزة بس انا دايما ببقى مترددة لأنى حاسة انى هاكون فاشلة وخاصة بعد مابشوف الشغل الرائع اللى بيعملوه بقية الأعضاء فايريت حضرتك تقولى اعمل وايه واتصرف ازاى فى المشكلة دى.
    وياريت حضرتك تدعيلى ان الوظيفة اللى انا مقدملها احصل عليها لأنها وظيفة احلامى مع انى قدمت فى اماكن كثير كانوا طالبين نفس الوظيفة وماحصلش نصيب بس انا مايأستش وفضلت ابعت لأى حد بيطلب الوظيفة لدرجة انى قدمت فى نفس المكان ثلاث مرات وبرده مافيش فايدة مع انه تنطبق عليه كل شروط الوظيفة وانا مؤهله ليها ولكن قدر الله وماشاء فعل.
    يارب تقرأ رسالتى يادكتور عمرو وترد عليها وربنا يخليك ويباركلك.

الصورة الرمزية النبع الطاهر *

أمي غضبانة مني !!
    السلام عليكم

مشكلتي الوحيدة مع أمي هي أني لا أحب عمل المطبخ ولا تضحكوا فوالله

وصل الموضوع لحرماني من اللاب توب وغضبت علي أول أمس بسبب ذلك

وفورا طلبت منها السماح ولا تريد فهي تقول كل منا في حاله

ولكن أنا قررت أني أكون مصدر السعادةلأمتي

في جانب التفوق العلمي يإذن الله

وحققت شئ ضئيل من ذلك فعلا , وأخذت جوائز علمية

وجوائز من أمي وأبي بسبب أني أسعدتهم
    بهذا الأمر بفضل الله وحده سبحانه وتعالى

الدراسة عمل المطبخ

الله المستعان

ولرب ضائقة يضيق بها الفتى وعند الله منها المخرج
    ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت أظنها لا تفرج
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا يا ايها النبع الطاهر .. ربنا يرزقك من يد النبي شربة هنيئة لا تظمئي بعدها ابدا يارب

عضو جديد الصورة الرمزية أم نور الأمان

السلام عليكم
    مرة أخرى تضع اليد على الجرح يا دكتور
    الحلقة وجعتني كثيرا لأن ما يحدث في الأسر شيء يؤلم القلب حقا
    و الدليل على ذلك تصرفات الناس خارج البيت. هذه التصرفات التي لو كان هناك روابط أسرية ما وجدت
    و الذي يؤلمني أكثر هو أن الحالة تزداد سوءا للأسف, و الدليل على ذلك تصرفات الأطفال, و ليس فقط الشباب أو المراهقين

يا ريت يا دكتور عمرو لو ذكّرت بأهمية الصبر في العلاقات الأسرية لأن المشكلة أصلا بين الأفراد أو خصوصا الزوجين هي أن لا احد أصبح قادر على تحمل تصرفات الآخر
    الزوج : لو شايف زوجتك مثلا ثرثارة , غبية , أو ..أو ...... , اصبر على ثرثرتها أو غبائها و اجلس معها
    الزوجة : لو شايفة زوجك, مثلا , متكبر, كسول , أو .... أو... اصبري على تكبره , كسله و اجلسي معه . لا تتهربي
    الام أو الاب : لو شايف ابنك صار يظن أن لا أحد يفهم غيره, اصبر عليه و حن عليه

عضو متألق الصورة الرمزية ღزينب عليღ

3agek13

جزاك الله خيرا دكتور عمرو حلقة رائعة
    في الحقيقة يا دكتور عمرو احس انا ابي موجود معانا جسديا فقط فما رايت فيه مند صغري سوى الصراخ علينا وعلى امي ان لم نقم له بما يريد فهو دائما يدخل البيت وهوغاضب ومتعصب علينا ويامرنا فقط ان نفعل مايريد كاننا خدم عنده لايقدر احاسيسنا وامي المسكينة عانت الكتير معه فهو لا يقدرها ولا ياخد برايها فقط يامراها ان تطبخ وتغسل له الملابس وبالاضافة الى ذلك لايخرج معنا ويرفه عنا لا نسمع منه سوى الصراخ والعصبية امي المسكينة هي التي تخرج معانا وترفه عنا وقد تعبت المسكينة لانها وحدها ولا احد يساعدها تمنيت لوان ابي لم يكن موجود فالحياة معه تعيسة ولا تحس معه بالسعادة ارجوك يا دكتور عمرو ادعي الله ان يهديه ويرزقه اللين والرفق
    في التعامل معانا ومع امي
    ارجوك ادعي الله ان يجعلنا اسرة مؤمنة سعيدة ويملاها الحب والتعاون والحنان

وعليكم السلام يا ღزينب عليღ ربنا يكرمك ويبارك فيك ويحفظك ويرزقك الاخلاص والصدق ويرضى عليكي
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته جزانا واياكم يا زينب ربنا يرزقك ويرزق الجميع زيارة بيته ولا يحرم اي مشتاق لزيارة
    "اللهم ارزقني حبك وحب من احبك وحب عمل يقربني الى حبك"

السلام عليكم.............
    بالفعل كلام يمس المشاعر ويوقض الاحاسيس المفقودة ويمنح الامل للكثير من اليائسين لأني إن لم أكن سعيد في بيتي فأين سأسعد؟ إن لم أكن سعيد مع أسرتي فمع من أسعد؟ إن لم أعش حيا تي بسعادة مع إخوتي –كآنسة- فمع من أعيش؟
    صحيح لا توجد هناك مثاليات في كل شيء ولا يوجد شيء كامل في الحياة ولكن الحمد لله
    أنا أعيش في أسرة متفاهمة ، نلتقي على مائدة واحدة ، لدينا برامج تجتمع عليها الأسرة كلها
    عندما أتضايق أحكي لهم ، نعرف كل شيء عن بعضنا ، لا أريد الإكثار ولكن بالفعل الحمد لله
    لأني أرى كثير من الفتيات يفتقدن هذا ، يفعلن أي شيء للإبتعاد عن العائلة ، ليس لهم سكن
    والله كثيرات ممن أعرفهن هكذا تفكيرهن ،
    يقول الدكتور إبراهيم الفقيه: " عيش كل لحظة في حياتك كأنها آخر لحظة وقدر قيمة الحياة "
    حتى إن لم يكن ما نريد موجودا نستطيع وخاصة نحن البنات إيجاده بوسائل كثيرة نستطيع صنع السعادة بأيدينا ،فلماذا نمتنع؟ لنشعر بشعور طيب تجاه كل شيء ؛ عندئذ سنرى السحر الحقيقي على حياتنا.
    "تذكر ،وهذه واحدة من أصعب الجمل على الفهم وأكثرها روعة .لذلك تذكر بصرف النظر عن مقدار الصعوبة ،بصرف النظر عن المكان ، بصرف النظر عن المبتلى .ليس لك مريض إلا نفسك؛ ليس لك إلا إقناع نفسك عن الحقيقة التي ترغب في أن تراها متجسدة ". تشارلز هانييل

الصورة الرمزية شيماء بنت أبو حميد

اللهم أجعل بيتنا دافئاُ
    بحبك ورضاك عنا يا رب
    اجعل بيوت كل المسلمين دافئه بدفء كرمك وحبك يا رب

أستاذي القدير/ عمرو
    جزاك الله كل الخير ووفقك الله لما تحبه وترضاه
    نحن الحمد لله نسبياً بيتنا جميل ودافيء
    أحياناً فيه منغصات ولكن كلنا نقف يد واحده
    أنا وخواتي مثلاً خصصنا يوم الخميس يومنا الخاص لازم نجتمع فيه ونفضفض ونبقى فيه
    مع بعض وهذا اليوم مقدس بالنسبه لنا وكمان كلنا أصحاب في البي أكيد في مشاكل
    وحاجات تحصل أحياناً فوقنا لكن نحاول نتلافيها قدر الإمكان وربي يوفقنا
    بس تعرف استاذ عمرو
    انا أبي مات الله يرحمه لكن الحمدلله كنا أصحاب مع بعض بس كنت حابه أقول انه البر مش لما
    يكون عايش وبس لا في بر حتى بعد موته بس حبيت انه اقول للي مات ابوه
    او أمه مايفقد الأمل يتوب ويحاول يبرهم الأن بالدعاء بالسؤال على أصحابهم بوصل من كان يوصلهم والعمل بنصائحه
    و و و
    يعني المفروض ما نفقد الأمل نحاول نبرهم وهما عايشيين أفضل لكن لو ماتو برضو ما تخف عندنا الإراده
    أتمنى أن الكل يوصل لعلاقات أسريه دافئه بإذن الله
    وما أحلاها وما أسعدها الأسره لما تكون متكاتفه مع بعضها
    ان شاء الله استاذي أحاول أطبق الخمس قواعد انا وأسرتي والله الموفق

ربنا يحفظكم يا اللي في المنتدى كلكم ويوفقنا ربي لما يحبه ويرضاه يا رب نحنا بس نحسن الظن بربنا

كن كما تشاء
    كن خبزاً يأكله الفقراء
    كن أملاً يكسو التعساء
    كن دفئاً يحتضن الشتاء
    كن بسمة بلا انتهاء وبلسماً للشفاء

عضو محترف الصورة الرمزية نورطه

السلام عليكم ورحمة الله بوركاته
    استاذ عمروخالد ربنا يكرمك على كل المجموعات الجميله يلي بتسر القلب
    حلقه اليوم كانت جميله جداً الاسره شي ولا اروع بس
    انا صعب كتير اقدر اكون مع بابا صحاب او انقشه
    انا بابا بعمري ما حسيت منه انه حاب يسمعني او يسمع اي كلام مني
    هو مش قاصد هيك بس هو طبعه هيك وحتى لو انا بديت بالحب والحنان معاه بلقيه مستغرب ويمكن ما يتقبل مني هيك
    كيف بقدر اعيش سعيد وبابا ما بلقي منه الحب والحنان ؟
    وكيف بقدر اعيس سيعيده وانا محرومه من ابسط حقوقي ؟
    بتمنا تجاوبني

عضو متألق الصورة الرمزية نيفين وبس

اخوانى فى المنتدى الدافئ ..

احب ان احكى لكم عن الجانب المشرق فى حياتى بعد أن عشت فى بيت ابى حياة قاسية انتهت بانفصال ابى وامى ..

عندما تزوجت , رزقنى الله تعالى بزوج صالح والحمدلله , خرج هو ايضاً من اسرة فاشلة , لكن فشل لا يشبه فشل اسرتى فوالده لم ينفصل عن امه , لكن كل اولادهم انفصلوا عنهم ( بس النهاية واحدة / فشل) ... عادى بتحصل فى احسن العائلات ...

والحمدلله حاولنا ان نحقق النجاح الذى لم ننعم به فى بيوت اهلنا فى بيتنا ومع اولادنا , فالقدر جمعنا عشان ماحدش يكون أحسن من حد , فانا وزوجى مثل كفتى الميزان المتماثلتان , والحق انه ونعم الزوج , وعيبه الوحيد أنه يعمل لوقت طويل , وبيحاول يطنش الخروج أو الاجازات زيه زى اى زوج مصرى أصيل ..
    اما انا زى اى زوجة مصرية اصيلة بافضل ازن على دماغه , مرة بالذوق ومرة بالعياط , ومرة بالضغط , ومرة باثارة روح الكسل الموجودة بداخل كل انسان , لغاية ما ياخد اجازة ويقعد معانا فى البيت انشالله يوم , ومع اول مناكفة , يقوللى انا اللى غلطان , كان زمانى فى شغلى معزز مكرم اياكى تقوليلى اقعد تانى , اقوله انا اللى غلطانة لو قلت لك اقعد تانى , ويتكرر هذا المشهد فى بيتنا كل شهر تقريباً.

وما يضحك ... انه كثيراً جداً من أجازاته التى لا نخرج فيها ينقطع التيار الكهربى .. وتنقطع المياه ( أقسم أننى لا أكذب ) , فكركم العيب فى مين ؟
    فى زوجى ؟
    في انا ؟
    فى العيال؟
    فى أحمد بواب العمارة ؟

سؤال يطرح نفسه ..

ربنا يرزقكم سعادة الدارين , ويبلغكم جميعاً ليلة القدر , ويجمعنى بكم الله القادر على كل شيئ فى جنة الفردوس . آمييييييين يارب العالمين .

حسبى الله ونعم الوكيل ونعم المولى ونعم النصير فى كل من أوصل مصر وطنى لهذا الحال

فى البداية أحب أن أوجه جزيل الشكر للدكتور عمرو وجميع العاملين على البرنامج الهادف حقا
    الحلقة بجد النهاردة كانت رائعة
    انا الحمد لله ربنا رزقنى عيلة مترابطة
    بس كان عندى مشكلة انه زمايلى فى الشغل كتير جدا بيختلفو مع بعض فى الرأى وساعات الموضوع بيوصل لخصام لعدة أيام
    عشان كل واحد شايف ان كرامته اتجرحت مع ان المواضيع بتكون تافهة فى معظم الوقت
    بس الحقيقة ان كل واحد شايف نفسه فاهم اكتر من الباقيين
    وده بيجعل جو الشغل مش دافى بالمرة وبيعطل انتاجيتنا كمان
    كنت أود من الدكتور / عمرو -جزاه الله خير- يركز كمان على علاقات الناس مع بعض مش بس فى البيوت
    لاننا تقريبا بنقضى حوالى 8 ساعات يوميا فى العمل
    وأظن لو مكان الشغل كمان مش دافى هنخسر السعادة فى الوقت ده غير اننا هنرجع البيت مشحونين ومش هنقدر نشوف حاجات كتيرة حلوة رزقكم الله دوما علما نافعا وعملا متقبلا

الحمد لله بيتنا دافئ ولكنه هكذا الان وليس قبل 4 سنوات على الاقل من منظوري الشخصي لأني كنت في المتوسط وكنت دائم المشاكل مع العائلة ولكن كنت لطيفة مع الاصدقاء في المدرسة وبعدها من " الجنة في بيوتنا " عرفت كيف أشعر بالسعادة في البيت والمدرسة

وأحب أشكرك يا أستاذ لأني أنا وأخواتي كنا قبل 3 سنوات تقريبا لا نصلي ورأينا لك محاضرة وكانت هدايتنا على يديك فجعلها في ميزان حسناتك وجمعنا وإياك في الجنة بجوار الرسول صلى الله عليه وسلم

وبصراحة عندي أمنية نفسي أشوفك قدامي ليس لأكلمك إننما لأقول هذا الشخص الذي أرسله الله إلينا ليدخل علينا السعادة أنا وعائلتي أدخل الله السعادة عليك وعلى عائلتك

وأنا بصراحة تأثرت بكلامك عن العلم وبصراحة إحنا في مكة لا توجد مكتبات عامة للقرأءة غير للرجال وكأنهم وحدهم من يقرأون ولكنني الحمد لله ميسرة الحال لذلك سوف أفتتح مكتبة عامة للنساء في مكه بجوار مسجد العيد في بطحاء قريش إن تيسرة الأمور لم أفاتح أحدا الكبار إنما نحن البنات نعمل عليه ثم سوف نريه المهم إن شاء الله بعد عدة سنوات من الآن عندما تأتي لمكة سوف أرسل لك بطاقة دعوة ان شاء الله لكي تحضر وترى ماذا تعلمنا منك وكيف طبقناه

وجزاك الله خيرا عنا وعن الأمة

ماشاء الله حلقة اليوم رائعة جدا حقا نحن في حاجة للإحساس بالدفء في أسرناا ربما المشكلة في عالمنا العربي تتمثل في صراع الأجيال فآباؤنا وأمهاتنا من جيل ونحن من جيل آخر أفكارنا مختلفة ومتباينة والمشكل الأكبر أن لا أحد يريد أن يفهم الآخر ويتنازل عن عصبيته أنا مثلا أختلف عن أمي الغالية كثيرا ولا يمكنني أن أكون نسخة عنها كما تريد هي أنا لا أظهر ذلك بل على العكس أحاول جاهدة ارضاءها ولو على حساب ما أحب لكن هي لا تفهم أني أريد منها حبا وحنانا مضاعفا بحكم أني وحيدة في البيت مع إخوتي الذكور أتمنى من كل قلبي أن أجلس بقؤبها وأضع رأسي في حضنها وأبكي وأن تمسح على شعري غبار السنين بيدها الحانية ياه كم أتوق لهذا ولكن .. عمري الآن 23 سنة ولكن في داخلي طفل صغير يحن لحضن أمه ولذلك بحثت عن ما أفتقده خارج بيتي والحمد لله أن تربيتي إسلامية عالية ملتزمة بحجابي الشرعي وأفكار لاتنزل لمستوى أن أقيم علاقات مع الشباب بل على العكس أرفضها بتاتا مادامت خارج إطار الدين فوجدت في أخوات تجمعنا جمعية خاصة بالدعوة ما كنت أبحث عنه وجدت قلوبا تحبني وتحن لي وتقول لي ذلك الحمد لله ولكن تبقى أمنيتي أن أجد الدفء الذي افتقدته في بيت أهلي في بيت صغير أبنيه مع زوج صالح وذرية طيبة أمنحهم كل حبي وحناني واهتمامي وبإذن الله لن أحرم أسرتي الصغيرة من الدفء ماحييت .. بارك الله فيك يا دكتور وتقبل الله منا ومنكم أرجو أن تدعو لي بالزوج الصالح والذرية وأن يحقق الله لي ماأتمنى

الصورة الرمزية ebnakel

افتراضي الحمد الله

الحمد الله انا يعتبر حققت حاجة واحدةمن كل مجموعه
    الاولي
    أرسم خطك للبدايه
    الحلم أن أكون مدرسه ومعلمه لغة عربيه ناجحة
    مع النفس التسبيح الكثير لأتحول الي النفس المطمئنة
    الثانيه
    أسعد من حولك
    انا متعامله مع الفقراء من زمان الحمد الله
    ولا احسد أحد وبحب الخير لكل الناس
    الثالثة
    نفس نقية
    الاختلاف برحمه بدون شجار ولا غضب من الاخرعند الاختلاف
    وأحسنت الحسن الظن بالله
    وعدم اهانه النفس
    الرابعة
    قلب كبير
    التسامح والرضاوالتسامح
    الخامسة
    قوة الارادة والصبر علي بلاء الدنيا
    والدعاء بأن يهديني الله للصراط المستقيم في الدنيا والاخرة

سبحان الله وبحمده،،سبحان الله العظيم
    امه أقرأ لازم تقرأ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا مش عارفة اعلَق على الحلقة واقول ايه...بس ممكن أقول ان اكبر شقاء وهم وتعب بنلاقيه انا واخواتى وبابا وماما فى البيت

امى بتحاول انها تغير ده بس بتحاول معايا انا واخواتى بطريقة بتضايقنا وتخلينا نبعد

وانا برضه حاولت اكتر من مرة بس كل محاولة ليا كانت بتيجى بالعكس على دماغى انا وحدى لأن محدش بيسمعلى وان سمعوا من غير ما يقتنعوا بيبقى عشان يطالبونى انا بس بتنفيذ اللى قلته وحتى وانا بعمله بيبقى مفيش اى تقدير او رد فعل

أما اختى فهى دايما وحدها حتى حلقة النهاردة كانت موجودة معايا انا وامى لمدة خمس دقايق بس بتتفرج عليها وبعد كدة قامت واخواتى الولاد برة البيت دايما مع أصحابهم مش بيرجعوا غير على النوم من كتر التعب

أما بقى والدى فهو عايش مع شغله وأصحابه وبس وتقريبا مايعرفناش ولايعرف بنفكر ازاى او بنعمل ايه ويمكن دى اكبر مشكلة ان بابا موجود ومش موجود وكمان هو سبب كبير فى حاجات كتير متعبة فى حياتنا وبيتنا

بقينا فعلا بنهرب من البيت كل ماتيجى فرصة لكدة يعنى مثلا الدراسة....انا واختى واخويا فى كليات
    وكل واحد فى بلد انا فى القاهرة واخويا فى السويس واختى فى الاقصر وبيتنا فى اسوان....يتعدى علينا أوقات بنقول امتى الاجازة تخلص عشان نبعد على الرغم من ان بداية الدراسة بالنسبة لينا يعنى تعب و وحدة وبعد عن أم محتاجلنا واحنا محتاجينلها

امبارح... كان بالنسبة لى أول وأكتر يوم اتعب فبه فى رمضان لدرجة ان الكلام كان بيوجعنى من كتر العطش بس كان اكتر يوم مبسوطة فيه لأنى كنت برة البيت عند جدتى

بصراحة انا مش قادرة اكمِل كتابة وكلام فى الموضوع دة لأنى اتخنقت وانا لسة ماقولتش حاجة

معلش ياجماعة ياريت حد يبعتلى ويقولى ازاى اقدر التحق بأكاديمية اعداد الذات

واتمنى الرد ارجوكم
    *

amine ya arham rahimin lahoma tob alayna w balighna laylat al 9adr

الصورة الرمزية sososparowo

يا جماااااعة حد يقولى ازاى اشترك فى اكاديمية تطوير و اعداد الذات ؟؟؟؟؟ و حد يكلمنى عنها اكتر من فضلكم.........

بينما امشى وسط هذا العالم الملى بالاحزان.......قررت ان اقوم معكم (برحلة للسعادة)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة F40 مشاهدة المشاركة
    والله وانا كمان بحبك بس عرفيني عليكي.
    انا اسمي افنان عمري 15سنه ومن اليمن.
    انا نرمين من سوريا عمري 20 سنة وادرس الطب البشري السنةالثالثة
    وهذا ايميلى
    nermen.masalma******.com

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات