العاب فلاش

صفحة 1 من 5 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 20 من 82
    Moderators الصورة الرمزية عمرو خالد
    علم الدولة : Users Country Flag

افتراضي تعالوا نشوف مجموعات السعادة من فوق – نظرة شاملة

السلام عليكم يا شباب ...

حمل الحلقة من علي الرابط التالي
    http://amrkhaled.net/newsite/medias....=10231&id=1697

تبدأ الليلة ستبدأ العشر الاواخر من رمضان .. من الليلة ننتظر ليلة القدر .. سادعو معكم الليلة بالصوت مباشرة من أمام الكعبة الساعه 2 صباحا ت. مكة ، 1 صباحا ت. القاهرة
    تعالوا نجتمع علي الدعاء الليلة فانها ليالي اجابة باذن الله

رابط الدعاء :

http://amrkhaled.net/newsite/doaa.php

بدأت المجموعة السادسة من مجموعات السعادة السبع ... لكن تعالوا في البداية .. ننظر نظرة شاملة لكل البرنامج بأن نراجع سويا المجموعات الخمسة السابقة ونجيب علي الاستقصاء ..الخاص بها لنعرف اين نحن من منظومة السعادة الكاملة

المجموعة الاولي :مجموعة ابدأ بداية صحيحة

1- اجعل حياتك كلها لله
    2- النفس المطمئنة البرتقالي
    3- كن طموحا

المجموعة الثانية : أسعد من حولك تسعد

1- ابذل الحب
    2- العطاء للضعفاء والمساكين
    3- كن انسانا

المجموعة الثالثة : نفس نقية من موانع السعادة (القلق – الغضب – الكراهية- الذل)

لا للقلق (حسن الظن بالله)
    لا للغضب (الحلم والرفق)
    لا للكراهية (أختلف برحمة)
    لا للذل (أوعه تهين نفسك)

المجموعة الرابعه : قلب كبير
    الرضا
    اليسر والسماحة

المجموعة الخامسة : : مجموعة ارادة قوية للنجاح
    قوة الارادة
    الصبر
    كن مستقيما

أرجوكم اجيبوا على استقصاء السعادة علي هذا الرابط لتعرفوا درجة سعادتكم حتى هذه المجموعة .

http://amrkhaled.net/newsite/webprograms/stat-ramadan.php?group_id=1

اليوم بدأت مجموعة جديدة دافئة جدا وحلقة اليوم هي بيت دافئ ... هل لديك بيت دافئ
    إن كان لديك فاحمد الله .. وإن لم يكن لديك فاسعى بكل ما تملك أن تقيم بيتا سعيدا ، فان قمة التعاسة أن تنظم الكون من حولك وتترك الفوضي في بيتك ...

أنشائنا العام الماضي علي عمرو خالد.نت أكاديمية لاكتشاف قدرات الشباب وتنمية هذه القدرات .. انضم لهذه الاكاديمية ما يقرب من 200 شاب وفتاة وظلموا يعملون ويتدربون في مشروعات عملية لمدة سنة مع الاستاذة هدى طاهر ... خبيرة التنمية البشرية ..وموعد تخرجهم من الاكاديمية هو هذا الاسبوع .. وقد قدموا مشروعات للتخرج بواقع مشروع من كل دولة ... فقدموا تسعة مشروعات .. سنعرضها عليكم علي الموقع علي هذا الرابط لتشاهدوها وتشاركوا معنا في تقييمها علي الصفحة التالية .. لنحدد مشروع التخرج الحاصل علي المركز الاول ..

http://amrkhaled.net/newsite/academic-stat.php

مبروك لكل خريجي أكاديمية تنمية وتطوير الذات ونعلن عن فتح الباب لمن يريد أن ينضم للاكاديمية للعام القادم لعدد 500 فرد فقط لنتمكن من تدريبهم تدريب عالي المستوى على اكتشاف وتنمية قدراتهم الشخصية لينجحوا في حياتهم العملية ..

رابط ساحة أكاديمية تنمية وتطوير الذات على المنتدي:
    http://forum.amrkhaled.net/forumdisplay.php?f=237

أنا في انتظار مداخلاتكم الليلة بعد انتهاء خمس مجموعات للسعادة لتكون مداخلات الليلة حول (تعالوا نشوف مجموعات السعادة من فوق – نظرة شاملة)
    كذلك من كانت له خاطرة أو مداخلة حول حلقة اليوم فساقراها الليلة ؟

التعديل الأخير تم بواسطة عمرو خالد ; 04-09-2010 الساعة 11:54 PM
    ... معاً في طريق التنمية بالايمان...

السلام عليكم ورحمة الله
    انا مبسوطة جدا جدا أني أول وحدة ولأول مرة أرد على حضرتك
    اتمنى ترد علي وتنصحني ولو بكلمة

الله أكبر يا دكتور عمرو على حلقة اليوم ، مهمة جدا جدا ومحتاجينها أكتر
    من كلام حضرتك شفت وتأكدت أن السعادة تبدأ من الأسرة ومن البيت قبل أي مكان ، لا داعي أن نبحث عن السعادة ما وراء البيت ، وبطرق تكون غير مشروعة لأننا لن نسعد دام حالنا مع اهلنا مش منبي على أساس متين .

بإذن الله يا أستاذ عمرو أحاول أكون زي ما ربنا يرضى ، حتى أعرف أسعد في حاحيت دلوقتي مع أهلي وبعدين في حياتي الخاصة
    ربنا يبارك فيك ويحفظك ، حلقت اليوم نووور يارب يجعلها في ميزان حسناتك ويجعملها لك نور يوم الحساب

تلميذتك سمية
    أسالك الدعاء بعمل نااااافع قريب و علم زي علم حضرتك

Voyage vers le bonheur
    *رحلة للسعادة

ما أصاب الإنسان لم يكنليخطئه، وما أخطأه لم يكن ليصيبه....

عضو محترف الصورة الرمزية أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحلقة ما شاء الله أستاذى روعة الحمد الله الحاجات الى حضرتك قلت عليها أنا مطبقها. ربنا يباركلك أستاذى بس أستاذى انا عندى استفسار بخصوص ورش العمل هنبتدى المرحلة الثانية امتى ؟ وجزاك الله خيرا أستاذى

التعديل الأخير تم بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف ; 30-08-2010 الساعة 01:39 AM
    يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد مشاهدة المشاركة
    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

عضو متألق

حلقة اليوم راائعة
    استمعنا لها أنا وزوجي
    وبفضل الله حصلنا على خمسة من خمسة
    فنحن نطبق الخمس نصائح التي عرضها الدكتور عمرو
    والنصيحة الأخيرة هي أن نعبد الله سويا
    سمعتها منذ زمن من الدكتور عمرو في أحد برامجه الفضائية ولم أكن متزوجة بعد
    وبعد الزواج حافظت عليها مع زوجي والحمدلله النتائج مضمونة 100 %
    جربو وشوفو

و سيبقى كلامي و كلامكم يمتد إلي أجيال قادمة و يدخلوا إلي هذا الموقع بعد إنتصار الإسلام إن شاء الله فيضحكون و يبكون و يقولون كانوا رجالا
    عمرو خالد

الصورة الرمزية "الغيداء"

السلام عليكم يا دكتور عمرو النهرده انا هتكلم نيابه عن تلات اخوات معانا هنا فى المنتدى
    طلبو منى اطلب من حضرتك تدعيلهم
    ياريت تدعيلهم يا دكتور ومش مهم انك ترد
    بس بجد اتمنى تدعيلهم ربنا يرضى عنك ويرزقك الجنه
    وده نص رسالتها
    :::::
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..........

أنا بشرى من المغرب والله كتبتلك أكثر من مره ولسه مافيه رد، أولا الله يجازيك عنا كل خير يارب، ماشاء الله كل سنه بتقوي إيماننا أكثر فأكثر والسنه ده ليك بصمة أقوى في قلوبنا، يارب أنول شرف قرائتك للي كتبته المره دي وترد عليه.
    أنا عايزة نصيحه منك يا دكتور تقويني. أنا والله بحاول بالصلاة والذكر بس كل مرة بتألم بذاخلي. أنا عندي 35 سنه، في شهر 5 لي فات إتخطبت لشخص عمره 55 سنه إحترمت جدا و إقتنعت بيه جدا من كل النواحي، كان عنده مشاكل مع مراته إلي له ولد معاها 23 سنه، سبب خلافهم كونها بتآمن بالشعوده و متبرجه وحرمته من الأولاد دون علمه ووو...المهم لما إتقدم لأهلي كان في طور الطلاق عن طريق المحكمه. كان صادق معاية في كل حاجه و أنا والله كل مره بسأله لو كان حابب يصلح الوضع معاها و نسيب بعض مفيش مشاكل كان بيأكدلي إنه مش حيسيبني أبدا و إنه يشهد الله و رسوله و كل خلقه... إنه مش حيسبني. وإحلمنا مع بعض وأبتديت أجهز حالي للوضع الجديد وخصوصا هو كان يطلب مني ده لأنه كان مرتاح جدا و مستعجل على جوازنا. وحددنا موعد كتب الكتاب و عزمت أهلي، وفي يوم الغد من غير لا إعتذار ولا أي شئ كتبلي إيميل فيه أتمنالك حظ سعيد. متتصورش يا دكتور كل ما أفتكر إلي حصل و كلامه ليه قبل ببكي لحد الإنفجار، حتى ماكلف نفسه يتكلم في التلفون ويشرحلي أو يعتذر، لما أكدت الإتصال عليه لأنه أغلب الأوقات ماعاد يحب يرد على مكالماتي وساعات مراته هي لي بترد علشان تعيرني بكلام جارح زي مكون وحده من الشارع. لما رد مره قالي إنه مراته عرفت خطأها ولبست الحجاب ..و إن أهله رفضم الطلاق و إنه يتجوز من ثاني.زي مكون أنا وسيله رجع بها كرامته في بيته وأترميت في سلة المهملات المهم يا دكتور أنا ساعات بحاول أفكر بعقل إنه هو ده الوضع الصح إنه يرجع لبيته، بس أنا فين من كل ده و لوم أهلي وإخواتي وقلبي إلي إنكسر...الحمد لله على رمضان أنا حاسه إنه حيكون دواء ليه بس برضه بفكر فيه و في لي حصل. أنا أول يوم من رمضان و بعد صلاه التراويح بعد ما كنت بكتب له و ألومه كتبتله الله يوفقه مع أهله و إنه لي حصلي مغفره ذنوب و الزواج نصيب. وكان أول مره يرد عليه فيها قالي إنه كان سعيد برسالتي.... وقالي إن مراته بتحاول تتغير بس هو إكتشف إنها لسه بتعمل شعوده ..و إنه حيصبر عليها شويه... رديت عليه إنه يآخد باله ويكون حريص.و مفيش كلام بنا من الرساله ده.

كل ده ميهمنيش أنا مكسوره و فات تقريبا شهرين و لسه الجرح جوايه لأني حبيته بجد و كنت مستعده أكون له زوجه صالحه على مبدأ أمنا خديجه رضي الله عنها.أنا صحيح صليت صلاه الإستخاره كثير والخير فيما إختاره الله بس برضه لسه ضعيفه قدام قلبي والتفكير فيه وفي كلامه و كل معاملته معاي إلي ما إتعدى معايه يوم حدود الشرع و الإحترام.
    أنا عايزاك تقويني يا دكتور وياريت أي حد من الشباب و البنات له نصيحه تفيدني. بترجاكم. وياريت يكون الرد على الخاص لأنه صعب أشوف الردود. حسبي الله ونعمه الوكيل.

وربنا يارب يعجل بزواجنا ويكون زواجنا برضا اهلي واهلو الله قادر على كل شي ويارب ربنا يسهل موضوعي ويقول كن فيكون ويارب يجي رمضان القادم ويكون كتب كتابنا مكتوب ياااااااااااااااااااااااارب
    وربنا يريح بالنا ويشيل كل العقبات ويرزقنا الذرية الصالحة ويبلغنا جميعااااااا ليلة القدر كل الاعضاء
    وربنا يفرجها عليا ويفك شيقتي يااااااارب

ارجوكي اختى انك تكتبيلو كدة ارجوكي بتعملي فيا معروف كبير
    انا تعبت كتير من الوضع اللي انا فيه ونفسي ربنا يفرجها عليا
    السلام عليكم حبيبتي الغيداء انا ريم ممكن ابلغك رسالة توصليها للدكتور علشان انا مش قادرة اتابع اليومين دول ممكن تبلغيه ان المجموعة دلوقتي كانت المفروض تبقي قبل المجموعة اللي قبلها يعني مش معقول يكون الرضا قبل الصبر ولا ايه؟ بلغيه الرسالة علي لساني ممكن ؟
    جزاك الله عنا خير الجزاء

الصدآقه الحقيقيه , هي تلآحم شخصين في شخصيه وآحده ..
    وتحمل فكرآ وآحداً ..
    ♥♥حبيبتى مصــر♥♥ &"الغيداء"
    ^_________^

I11 حاول انك تحب الغير

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أستاذي الجليل الحلقة جميلة و مطلوبة في الوقت الراهن لما نشاهده من تفكك اسري
    نصيحتي لكل الشباب فتيات و فتيان عدم البعد عن الأهل و محاولة القرب أكثر من الوالدين
    أحدثكم عن تجربة فلا تجدوا الراحة والطمأنينة إلا إذا فهمتو الآخرين و حاولتو إنكم تكونوا إيجابيين
    حاولوا أنكم تعطوا الحب و الحنان لمن حولكم فلن تندموا أبدا
    والله ثم و الله كنت أبحث عن السعادة خارج البيت و بحثت طويلا و كم حزنت أيام وأيام
    بل سنين كنت بعيدة كل البعد عن أهلي أمي و أبي
    و كنت أرى أنني أتعس خلق الله و أنه لا يوجد أحد يهتم بي و لا يسأل عني
    و...و...و... و كلام كثير كان يدور بمخيلتي
    إلى أن جاء يوم شعرت أن تعاستي ليس لها نهاية
    و حلها بإيدي
    و هداني ربي إلى أن أجرب حب الآخرين لما أنتظر عطاءهم ؟؟
    لما أنتظر أن يبادروني بحبهم؟؟؟
    لما لا أكون أنا القلب الكبير المحب لكل من حولي
    فاستحسنت الفكرة
    و بالفعل فتحت قلبي و أحببت عائلتي من جديد
    أحببت أمي التي طالما تعبت من أجلي
    أحببت والدي الذي فعل المستحيل من أجلنا
    و بدأت أرى الدنيا بمنظار آخر
    و أشرقت في حياتي شمس الشروق بعد طول ظلام
    فالحمد لله حب الآخرين نعمة و كم شعرت بالسعادة حينما مددت يدي لمساعدة الغير
    عرفت حينها أن الخطأ خطئي و الحل كان بيدي
    افتح قلبك للغير، أملأ الجو حب و عطاء من غير ما تستنا البديل
    امشي في حاجة الغير، تسعد
    و الله تسعد بالحب بالعطاء المودة بالرحمة
    و ستجد الكل حولك يبحث عنك
    كما انا الآن سعيدة بمن حولي و سعيدة أن الله هداني لأن أجد طريق الخلاص من التوهان،
    صدقوني لن تجدوا ضالتكم خارج المنزل فالحل في البيت لكن فقط حاول بصدق فإنك لن تخسر شيء
    يا رب بلغنا ليلة القدر و اقضي حوائجنا يا ارحم الراحمين
    اللهم اعتق رقابنا من النار
    اللهم رحمتك أرجو فلا تكلني إلى نفسي طرفة عين و أصلح لي شأني كله، لا إلاه إلا أنت
    اللهم إني أسالك إيمانا لا يرتد، و نعيما لا ينفذ، و مرافقة محمد صلى الله عليه وسلم في أعلى جنة الخلد

اللهم زدنا و لا تنقصنا و أكرمنا و لا تهنا و أعطنا و لا تحرمنا و آثرنا و لا تؤثر علينا و أرضنا و ارض عنا
    اللهم قني شر نفسي، و اعزم لي على أرشد أمري،
    اللهم اغفر لي ما أسررت، و ما أعلنت، و ما أخطأت، و ما عمدت، وما علمت ، و ما جهلت
    اللهم آتني الحكمة التي من أوتيها أوتي خيرا كثيرا

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم استاذي ومعلمي وقائدي .... الحمد لله اني استفدت كثيرا من هذا البرنامج بالتحديد... لم اكن اعلم ان هناك سعاده احلى بكثييييير من التي اعيشها...

المجموعه الاولى : كان لها طعما مميزا وحلاوه عندما اصبحت اطبق فيها...
    المجموعه الثانيه: لا اخفيك سرا ... لها وقع كبير في نفسي ..."كانت صعبه علي بعض الشئ" ...لم افكر يوما ان هناك من حولي يجب ان اسعدهم حتى اكمل بهم سعادتي...
    المجموعه الثالثه : سعدت بها جدا جدا جدا ... غيرتني بجد... خصوصا موضوع الغضب...
    المجموعه الرابعه والخامسه: ممكن اقوول عنهم .... "امممممممم ما ازكاهم" ... في هذه الحلقات بالذات قلبي كان يدق دقات سريعه ومريييييحه ....

الحمد لله رب العالمين... اتمنى من الله السميع القدير ان ابقى مواضبه على تطبيق هذه المجموعات وما بعدها... واخرج بعد رمضان وانا في غاية السعاااده....

تعرف استاذي انا دائما ادعيلك دعاء ... انه ربنا يعطينا اللسان الحكيم يوم القيامه... عشان بس نتجمع مع نبينا محمد في الجنه ان شاء الله... رح احكيله ... يا رسول الله ... هذا الرجل جاء من بعدك... وقف معنا وأحبنا ونصحنا وأسعدنا .... (يااااارب اقدر اقوله هيك).... ربنا يحبك ويجعلك من عتقاء رمضان ... ويبلغلنا واياك ليلة القدر... ويجمعنا مع حبيبنا محمد عند حوض الجنه ....آمين ياااارب

التعديل الأخير تم بواسطة ragad.life ; 29-08-2010 الساعة 08:47 PM

الصورة الرمزية الحياة والقناعة

شكرا استاذ عمرو خالد في كل عام في رمضان نستفيد منك كنوز اتمنى ان تكون في موازين حسناتك يارب
    وفي كل كلمة تنطق بها هي رحلة في ذاتها اتمنى لك السعادة يارب في الدنيا والاخيرة
    يارب يوفقك اتمنى ان تدعيلي

اسماء (المحبة لله)
    Guest

كانت حلقه اليوم رائعه يا دكتور عمرو

الحمد لله انا ابى توفى وهو يدعوا لى

اللهم ارحمه يارب واجعله من سكان الفردوس الاعلى
    ويارب يبارك لى فى امى ودائما اقدر ان ارضاها

فعلا ابى الله يرحمه كان صديقى وكنت احكى له كل شئ
    وايضا امى ربنا يباركلى فى عمرها صديقتى جدا
    تربيت على ذلك الحمد لله

اتمنى ان اكون نصف ابى وامى مع اولادى باذن الله تعالى

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عضو متألق الصورة الرمزية ka.karima

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....جزاك الله خيرا يا استاد عمرو خالد لما تقومي به من اجل الشباب والأمة حلقة اليوم جميلة جدا وعملية أكثر ...خاصة العبادة أنا شخصيا من الأشخاص الدين جربوا قراءة القرءان ....حيث كنت أنا وأخي وأبي نبدأ ختمه جماعية في رمضان ...وأمي تجلس معنا لكي تسمع لأنها لا تجيد القراءة من المصحف ..ونقوم بدعاء جماعي عند الختم ..وكان لها اثر كبير في حياتنا وصارت لنا علاقة خاصة إحنا الأربعة باستثناء أخواتي الدين لا يجلسون معنا ..

فجزاك الله خيرا ورزقك ما تتمنى وما تريد

أرجوك يا استاد ادعي لي ان يفتح الله علي ..فانا لا أريد أن تذهب هده الطاقة الإيمانية التي نكتسبها من رمضان ..هكدا

والله يا استاد عمرو اعتبرك مثل أبي اواكثر

ولا أتخيل هده الدنيا من دونك كيف صارت

فنصرك الله وأيدك الله وتبتك الله وأطال الله عمرك

ابنتك الوفية

التعديل الأخير تم بواسطة ka.karima ; 30-08-2010 الساعة 12:42 AM

حلقة اليوم جد رائعة تلامس الاسرة التي هي اساس بناء المجتمع فاذا صلحت صلح الابناء و من ثم المجتمع و اذا كانت مشتتة فانها تؤدي الى انهيار التلاحم الاسري و من ثم يفسد المجتمع
    الحمد لله اعيش وسط بيت يسوده الحوار بين الابوين و الاخوة و لله الحمد والدي الله يحفظهما و يرحمهما ربيانا على الاخلاق الفاضلة و الحوار فلا يخبيء احد شيء عن الاخر و الله انا متخرجة من الجامعة و ابحث عن عمل و لحد الان يشاركني ابي همومي و انشغالاتي و دائم السؤال لنا جميعا و نحن دوما على طاولة الغذاء او العشاء نجتمع و نتحاور في مواضيع مختلفة يشترك الكبير و الصغير في الحوار و كل يحترم راي الاخر
    فاحمد الله على نعمه علينا و اساله ان يرحم والدي و يرزقهما كما ربياني صغيرا
    و الله هذه النعمة لا يحس بها الا من يعايش الدفء الاسري

الصورة الرمزية mercy11

I15

السلام عليكم
    موضوع اليوم جي عالجرح....
    انا البنت الصغرى في عائلة مكونة من 7 افراد....كلنا مترابطين اوي واصحاب جدا....
    لكن وللاسف اهم فرد في الاسرة يعيش في جزيرة منعزلة....وهو ابي..للاسف تستطيع القول ان يعيش بين الكتب والتلفزيون...لا يوجد بيننا حوار ابدا....هو انسان متقف ومتعلم وحاصل على درجات علمية عليا... لم يعاملتي يوم بقسوة...ولا يوجد من قبلي اي خروج عن الادب...
    يعني استطيع ان اقول انني من حيث البر انا بارة...ولكن احس احيانا بحاجة الى اب صديق...اتمنى ان احكي له عن مشاكلي وهمومي اتمنى ان استشيره....وان افتح له قلبي ....ولكن هذا يبدو مستحيل...تصور ان اغلب التعامل بينا انه يناديني..ويقول لي ممكن تحضري لي كذا؟؟؟ اقول حاضر والبي الطلب...فيرد بالشكر واقول العفو ...وخلاص
    تصور انه لا يعرف طموحي ولا انا بدرس في اي سنة...ولا ايه المواد اللي منزلاها....لا يعرف مواعيد امتحاناتي اوحتى آخر مرة مرضت كانت امتى؟؟؟؟
    لا يعرف اهتماماتي ولا ميولي...لا يعرف اولوياتي او قيمي ومبادئي....مع العلم اني انا وامي اصحاب وكذلك اخواتي...انا عاملة صحبة حتى مع اخواني...وبنتفرج مع بعض على الكورة....
    زمان كانت بتجيني فترات اتضايق واحس اني مفتقدة للحنان بس اليوم لا لان اخواني ماليين جزء كبير من الفراغ والله سبحانه وتعالى اكرمني بمعلمي...هو قدوتي..بيعتبرني بنته .... مهتم بمستقبلي بشكل كبير ...لا اعرف افرح بهذا ام اتحسر...لانه بصراحة ملأ الفراغ...تصور انه يعرفني اكثر من والدي!!!
    ذات مرة قال لي اني انا رسالته في الحياة وبصمته وان نجحت في تحقيق اهدافي عندها سيعتبر نفسه حقق اهدافه...
    هو شخص صالح وتقي علمني معنى ان اخلص لله واجعل دراستي لله...علمني الهدوء في اتخاذ القرارات...علمني كيف اعامل الناس بحب...علمني كيف ارضى بقضاء الله وقدره....اااااااااااااخ تصور ان كل عائلتي يعرفونه لاني دائما اتكلم عليه....ماعدا شخص واحد وهو ابي....لانه لايعلم ان كان لي قدوة اصلا....!!!
    اكثر ما يشعرني بالذنب هو عندما سافر ابي وغاب شهرين لم اشعر اني اشتقت اليه او لهفة لسماع اخباره...ولكن عندما اكون في اجازة من الدراسة اشعر بفقدان معلمي...فأنا دائما استشيره...!!!!

فماذا افعل؟؟؟؟؟؟؟

The world is not dangerous because of those who do harm
    but because of those .... who look at it without doing anything
    ALBERT EINESTEIN

السلام عليكم بابا عمرو
    الحلقه بكيت فيها كثير ارجو المساعده انا بنت وليه اخ واحد وام واب متوفي 12 سنه دي المشكله والحمدلله علي كل حاجه لكن بابا كان كل حياتي حنين وياكلني ويشربني كل حاجه كان بيعمل كل حاجه حلوه ومات وانا في عمر10 وكان اكبر صدمه في حياتي حسيت كل حاجه حلوه راحت مني
    من موت بابا لم احس بحنان اي حد انا بحب اخويا جدا وهو كمان بيحبني لحن برده الحنان مش كامل المشكله زلدت لما سافر بيشتغل في شركه فرع السعوديه طبعا التليفون لايحل عدم وجود (اساس المشكله)
    انا عارفي ان ماما بتحبني لكن مش بحس بكده علي طول من ساعه ما بابا مات وهي بتتعصب عليا في مشاكل علي طول والله بتبقي كويسه ولما بتتعصب بطلعه عليا وانا تعبانه نفيا حضرتك في برنامج الجنه في بيوتنا وضحت حلول عملتا منفعتش والنهارده في الحلقه قولت
    اولا اعطف والحنان والله جربت منفعش
    2 خروج ساعات كانت بترضي وساعات لا
    3صحوبيه دي بقي مشكله لما بجي اكلم بحس مش عايزه تسمعني اقولها انا بكلم تقولي معاكي معاكي لكن مش بحس بكده
    4 نعبد سويا حاولت لكن الواعيد اوالشغل مش مناسبه
    والله مش بدلع ده احساسي انا عارفه اني هي بتحبني لكن مش حاسه انا وحييييييييييده في حياتي والله يابابا علي فكرهالوحيد اللي بقوله يابابا حضرتك
    اتمني تساعدني
    ابنتك ياسمين مصباح

السلام عليكم
    ربنا يبارك فيك يا دكتور عمرو
    الحلقة اليوم أكثر من رائعة وعلى فكرة أنا بعد حلقة مبارح حاسة بسعادة كبيرة

مشرفة بساحات ست الحسن الصورة الرمزية الراجية مغفرة ربي

بصراحة انا ضاع الامل مني انو الدكتور يرد علي شكرا جزيلا يادكتور وربي يجعلك في كل خطوة خير يارب العالمين ويجعل كل شي خير بتعملو في ميزان حسناتك

دوماً لكَ الحمدُ يا ربُ والصلوات.. دوماً لكَ الحمُد ما دقتِ النبضات..
    فلأنت خالقنا تدعو لكَ الأصوات دوماً لكَ الحمدُ في الجهر والخلوات..~}

وعليكم السلام يا الراجية مغفرة ربي ربنا يبارك فيكِ

الاستاذنا الفاضل عمرو بجد الحلقة اكتر من رائعة وجزاك الله خير حلقة جات على الجرح احنا والله العظيم نحتاج لبيت دافئ عشان نبدا طريقنا للسعادة وان شالله راح احاول قدر الامكان ببناء مثل هذا البيت ، بس ارجو منك ومن جميع الاخوة الدعاء ليا ان الله يعيينني على كدا .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انين الياسمين مشاهدة المشاركة
    ربنا يوفقك لما يحب ويرضى

ويجعل من تتمنى زوج صالحا لكى

ويسعدك معه ويرزقك منه بالذرية الصالحه
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف مشاهدة المشاركة
    اللهم آمينننن
    lahoma amine

عضو محترف الصورة الرمزية أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهرة دعائنا مشاهدة المشاركة
    هو دكتور عمرو دخل
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    نعم الدكتور عمرو دخل الساعة 9 وقعد شوية وطلع بس إن شاء الله هيدخل كمان شوية لو هو فاضى

يا رب حرر الأقصى أنا نفسى أستشهد فى المسجد الأقصى بعد ما أحرر الأقصى وأنا ساجد
    ربنا يوفقكم يا أحمد ومحمود ويفتحها عليكم ويجعلكم من المتفوقين دنيا وأخره و بلغ كل شباب إنى بدعيلهم كتير ...
    وعليكم السلام ربنا يبارك فيك يا احمد
    جزاك الله خيرا يا احمد على المجهود وعلى الملخص

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارةخيرى مشاهدة المشاركة
    سارةخيرى, ‏secret(commerce, ‏maya7, ‏أحمد ومحمود أشرف عبد الرؤف, ‏spring90, ‏habeba2009, ‏فينا خير, ‏أم تيم, ‏beauty life, ‏نور الاردن, ‏w. Khalifa, ‏sali hammouche, ‏doaa ashour, ‏خادمة العباد, ‏ffyt, ‏ahlem dreamer, ‏allaa allaa, ‏muslimah_77, ‏thoka, ‏انين الياسمين, ‏فلسطينية حره, ‏نيفين عماد, ‏aya_19, ‏huda expert eng, ‏noor_alhoda55, ‏eng.rosa, ‏النبع الطاهر *, ‏taleaa, ‏اسيل من العراق, ‏دموع القمر!, ‏arwa sadik, ‏مها نجيب, ‏شيماء عنان, ‏ياسمين., ‏ولاء على أحمد محمد, ‏mai abd el hadi, ‏دار البواكي, ‏المهاجرة!, ‏الراجية مغفرة ربي, ‏هند كو, ‏marwah.alfalahi, ‏ساسين, ‏nobaaa, ‏رحيق الجنة 22, ‏sarahbelle, ‏نور الرحيم, ‏اميرة احمد32, ‏أنتظار امل, ‏mrmr ibrahim, ‏ذات النطاقيين, ‏saad bedair, ‏منار البحراويه, ‏raniakredy, ‏ala mod, ‏طاعه الرحمن, ‏..*rose flower*.., ‏عراقيه جديده, ‏ام بهاء الخليل, ‏-fatima, ‏alaa lhfei, ‏الصابرة الراضية, ‏منار السبيل1, ‏سجى المعايطة, ‏nashwa taha, ‏لاتنسى ابد ذكر الله, ‏اميمة_tunisie, ‏funoo, ‏شاطئ الذكرى, ‏batwoman3805, ‏manal hasan ali, ‏a.noureleman, ‏ولدت لإكون داعية, ‏amel hilali, ‏نور الامة, ‏ريــــــــــم علــــى, ‏زوزان محمد 2011, ‏زهرة دعائنا, ‏بحرالندى, ‏nirmeen2010, ‏mohamed mossad, ‏سهيرحسن, ‏innocent girl, ‏ghnp, ‏أقبل ولاتخف!, ‏المختلفة, ‏أسماء الشيخ حسن, ‏منال جاب اللة, ‏khr, ‏ثلج القمر, ‏نجمة ساحرة, ‏المسافرة الى الله, ‏نيفين وبس, ‏lolo muhammed, ‏hayet 29, ‏wessam khalifa, ‏الشيماء93, ‏nounou88, ‏l'espoir d'algerie, ‏امه الله نور, ‏جهادالنجيحى, ‏سجده للرحمن, ‏حياة القلوب(القران), ‏وفاء 2008, ‏ايمان الصعيديه, ‏يارا سليمان
    يارب ندرك ليلة القدر
    اللهم فرج كربنا
    ويسر امرنا
    اللهم يسر حالنا
    يارب يسر امر كل المسلمين فى كل البلاد
    اللهم امين

اللهم اميييييييييييييييييين

الللهم اجمعنا فى جنتك وفردوسك الاعلى

اللهم تقبل دعاء

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

اللهم استرنى سترا جميلا

اللهم انى اسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى

مشرفة بساحات ست الحسن الصورة الرمزية الراجية مغفرة ربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زوزان محمد 2011 مشاهدة المشاركة
    اللهم إنك عفو وتحب العفو فاعف عنا

اللهم امين يارب العالمين

دوماً لكَ الحمدُ يا ربُ والصلوات.. دوماً لكَ الحمُد ما دقتِ النبضات..
    فلأنت خالقنا تدعو لكَ الأصوات دوماً لكَ الحمدُ في الجهر والخلوات..~}

وعليكم السلام يا الراجية مغفرة ربي ربنا يبارك فيكِ

صفحة 1 من 5 12345 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات