العاب فلاش

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1234
النتائج 61 إلى 76 من 76
    Moderators الصورة الرمزية عمرو خالد
    علم الدولة : Users Country Flag

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلوى 94 مشاهدة المشاركة
    حاولت ان اجد منطقة مشتركة بينى وبين امى ولم اجد سوى الاستيقاظ مبكرا j
    فققرت ان اوازن بين حسنات امى فوجدتها تحبنى كثيرا وتسامحنى كثيرا فخفف هذا من شعورى الكثير
    يحشر المرء مع من يحب أسأل الله أن يحشرنا معك في رضاه بإذن الله
    جميل ... جميل ... جميل ... ربنا يعينك علي الاسيقاظ مبكرا .. فمن تستيقظي من أجلها .. يكرمك الله في الدنيا بسببها ... ويوصيك النبي صلى الله عليه وسلم بصحبتها ويكرر عليها ثلاث مرات ... أمك ثم امك ثم أمك ... ربنا يعينك ويثبتك وأرجو أن تبلغي سلامي لها

... معاً في طريق التنمية بالايمان...

ارجوك ارجوك ارجوك ارجوك يا استاذي ان تدعي لي ان ييسرلي الله الحال وان يرضي الله عني ويهديني بالله عليك يا استاذي لا تنساني فاني في اشد الحاجه للدعاء من رجل صالح مثل حضرتك
    وختاما ارجو من الله ان يتقبل منك العمره وان يجعلك دائما النور الذي يهتدي بيه كل الشباب وانااولهم
    وجزاك الله عنا كل الخير
    وتروح وترجع لنا بالف سلامه وسلامي ولك مني كل الاحترام
    بالله عليك استاذي رد عليا
    يا استاذي بدئ الاحباط يسيطر عليا لانك لم ترد علي رسالتي

هاقول لحضرتك حاجة لسه كنت بقولها لاختي امس

بقولها لما اتذكر امي واترحم عليها بكون مبسوطة اوووووووووي
    خصوصا وانا اعرف ان ده خيرا لها
    نظرا لكونها كانت مريضة جدااااااااااااااااااااااا
    وقلت لها ان كل بيت في عيلتنا استاذ عمرو امي لها اثر كبير فيه
    واكيد كل الناس بتدعيلها
    وكل مااشوف واحدة ممكن مش عارفاها لازم تدعي لامي
    وساعتا بس افتكرت كلام حضرتك ان لازم كل واحد فينا يعمل حاجة علشان اثره يكون بعد وفاته
    بالله عليك استاذي لوقرات رسالتي ادعي لامي ربنا يتقبلها من الشهداء
    وجزاك الله خيرا

يارب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
    اللهم ارحم امي برحمتك الواسعة وتقبلها من الشهداء
    واحشرها مع حبيبك المصطفي
    صلي الله عليه وسلم

I11 شكر على المجهودات

السلام عليكم استادنا اود ان اشكركم كتيرا على المجهودات المبدولة وايضا على المنظر الطبيعي الدي تصورون منه انا صراحة تحصل لي مشاكل كتيرة مع اختي الكبرى لكن بفضل القواعد التي طرحتموها سوف اعالجها بادن الله بارك الله فيك في امان الله

السلام عليكم
    اقول راى وان كان مش يعجب حضرتك ياد.عمرو بس هقوله من باب ادب الخلاف

ومن باب زعلى على احساسى بوجود مشاحنات بين الدعاة
    فى برنامج قصص القر ان السنة اللى فاتت فى قصة سيدنا موسى حضرتك وجهت رسالة للى اساء لحضرتك بسوء فهم او حتى باختلاف مع حضرتك فى وجهة النظر فى موضوع فشل النبى فى رحلة الطائف

وكلنا عارفين مين قال كده واخطا ولا ينكر احدنا الخطأ والسب
    وحضرتك مع استاذ محمود سعد والنهاردة بالحلقة نفس الرسالة بس بشكل اخر بس نفس الجمل وهو ان ناس بيختلفوا مع حضرتك بيعتبروه ضد الله
    انا حاسة وضدقنى ومن حولى من اهلى ان لسه فى نفس حضرتك زعل من الشيخ اللى قال كده وبدون ذكر اسماء
    بس وان تعفو فهو خير لكم

ومن باب العفو عدم ذكر الاساءة للمشاهدين كل شوية اى نعم حضرتك مش بتقولها بشكل مباشر بس احنا بنفهم الكلام
    وخاصة لما حضرتك قلت لمحمود سعد القنوات الدينية الوسطية 3 الرسالة واقرا وازهرى

احنا بس بنزعل لرؤية زعل ومشاحنة بين الدعاة
    وحضرتك ماشاء الله كنت من الكاظمين الغيظ ولم ترد باى سوء
    بس خليك كمان من العافين عن الناس

ربنا يجزيك عنا الجنة والله يا د/عمرو
    لأن حضرتك مش بتقول مجرد كلام الواحد فينا يسمعه
    ممكن يقتنع بيه وممكن لأ ولا بتقول كلام تهدى بيه النفوس
    التعيسة الضعيفة اللى ممكن بالكلام وبس تسعد شوية وترجع تانى تعيسة
    حضرتك بترشدنا لطريق السعادة فيه دايمة وراحة البال مستوطنة قلوبنا
    وده لأن حضرتك اديتنا كلام معاه خطوات عملية نمشيها خطوة خطوة
    لحد ما نوصل لبر الامان
    ليه عند حضرتك أمنية أستحلفك بالله لا تخيب ظنى ادعوا لى الله
    بان يرزقنى بالزواج ممن احب وان يسعدنا بخدمة الاسلام
    وان( يستخدمنى فى خدمة الاسلام" حلم حياتى")
    وجزاك الله عنا الجنة يا رب أستحلفك بالله لا تنسى دعائى
    فأنا فى أمس الحاجة اليه هذه الايام
    وعمرة مقبولة ان شاء الله

عضو محترف

شوفوا النبي كان بيعالج
    موضوع الكره إزاي
    سيدنا فضالة قبل ما يسلم
    طبعا قصة معروفة في فتح مكة
    النبي عليه الصلاة و السلام
    كان بيطوف في البيت و سيدنا فضالة وراه عايز يقتله
    فالتفت إليه النبي و قال له بما تحدثك نفسك يا فضالة
    فقال إنما كنت أذكر ربي
    فقال له إتقي الله يا فضاله ثم وضع يده على صدره بدا يدعوا له بالهداية
    فقال سيدنا فضاله قبل أن يضع النبي يده على صدري كان أبغض الناس إلي
    و بعد أن نزع يده من على صدري صار أحب الناس إلي
    شفت الكره بالحب إنقلب لحب متبادل إزاي

I15 ياجبار اجبرنا

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    يادكتور عمرو تأثرت كثيراً بماكتبتة وهذا هو ماكتبتة في الرد على شخص وهذا الرد هو

(أوصيك بهذا الدعاء ... يا جابر أجبر بخاطري .. فان لي معه ذكري عزيزة لا انساها ابدا ..
    كنت في سنة من السنوات أطوف بالكعبة وأنا عندي مشاكل كبيرة .. وكنت لا أدعو سوى بهذا الدعاء " يا رب اجبر بخاطري " و الدنيا مظلمة أمام عيني، حتى انني لم أقدر علي ان اغير الدعاء بدعاء آخر . و فجأة استوقفني رجل و معه ولد يبدو أنه ابنه، و إذ بهذا الرجل صديق لي و لم أراه منذ عشر سنوات. ، قال لي الرجل: أنا عندي رسالة ليك كـُـلفت بها من يومين و أنا لا أدري كيف أوصلها لك، أنا شفت رسول الله في المنام بيقولي: قل لفلان أنت على حق و أصبر سنة أو اثنتين.

سبحان الله .. ذكرتني بذكري غالية على قلبي مع اسم الله الجبار )

يا جبار اجبر بخاطرنا جميعا يا جابر

مبارك عليك يادكتورنا الغالي بشرى رسول الله لك حتى وان هنيتك متأخرة الااني تأثرت وبكيت كثيراُ لما قرئت في الرد على مشاركاتك لهذا الشخص أسأل الله ان يبشرك بجميع ماتتمنى يارب العالمين ياأرحم الراحمين ياالله ياجبار اجبرنا
    ياجبار اجبرنا وهذة الدعوة تذكرتها الآن عندما كنت تبث احدى حلقاتك على عنوان الجبار فكنت تقول( يالله ادعي وقول ياجبار اجبرنا وخلية دعائك طول شهر رمضان)
    فكنت طول شهر رمضان ادعو به واقول ياجبار اجبرنا وكتبتة على ورقة وكنت دائماً اتذكرة وادعي به وسبحان الله كنت اشوف رحمة الله في عدة مواقف في جبر خواطرنا واستجابه لدعواتنا فأشكرك يادكتور عمروخالد على جميع ماتقدمة وتتعب من اجلنا بلغك الله ماتتمنى
    اللهم يامقلب القلوب والأبصار ثبت قلوبنا على دينك

1. أسأل الله العلي القدير بإن يبلغنا رؤية الحبيب محمد صلى الله علية وسلم وان يرزقنا زيارة قبرة ويرزقنا الأخلاص في جميع اقوالنا وافعالنا ويرزقنا حجة وعمرة قريبة ويوفقنا لصالح و لجميع اعمال الخير يا سميع يا قريب يامجيب الدعاء ياأرحم الراحمين ياأكرم الأكرمين يارزاق ياعظيم يامن خضعت له السماوات والأرضين يا مالك الملك يا جبار اجبرنا وحقق جميع امانينا ياأرحم الراحمين ياأرحم الراحمين ياأرحم الراحمين آميــــــــن آمــــــــــين آمـــــــــين يارب العالمين
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

وصلى الله على سيدنا محمداً وعلى آله وصحبة وسلم تسليماً كثيراً طيباً مباركاً فيه ملْ السماوات وملء الأرض وملء ماشئت بينهما من شيء ياربنـــــــــا.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ازيك حضرتك يا دكتور عمرو ربنا يوفقك ويجازيك عنا كل خير
    ما شاء الله الله اكبر برنامج حضرتك رجلة للسعادة جميل جداااااااااا ودا العادي جدا من حضرتك دائما مميز
    وكل حلقة اروع من اللي قبلها والحمد لله بحاول جاهدة التزم بمنهج رسول الله صلي الله عليه وسلم وكمان بطبق كل كلامك عشان ابقي سعيدة ربنا يقوينا جميعا
    سبحان الله كأن برنامج حضرتك السنة دي عشاني وانا بعتبره هدية ورساله من ربنا ليا
    انا بس في حاجتين منغصين عليا الفترة دي
    اني في الاول مكنتش ملتزمة اوي بس من رمضان اللي فات الحمد لله بقرب من ربنا بس كنت حاسة اني عالية اوووي في رمضان اللي فات وان روحي في السما وان في احساس جديد جوايا دا اكيد عشان قربت من ربنا بس السنة دي بالرغم اني برده بحاول جاهدة ااقرب اكتر مش حاسة نفس الاحساس ودايما ببقي محتاجة دافعة قوية عشان اترفع لفوق زي السنة اللي فاتت ودا تاعبني اوي
    كمان عندي الوسوسة في العبادة كل عباداتي الشيطان بيوسوسني فيها
    حتي بقيت بشك في صيامي ، وكمان الوضوء والصلاة الشيطان بيوسوسلي في كل عبادة انا بجد مش عارفة اعمل اااااايه
    هوا ربنا قال ان الشياطين في رمضان بتصفد وان مافيش شياطين ازمال انا مين بيوسوني والله انا خايفة اوي تقولي نفسي اللوامة
    انصحني ارجوك والله محتاجة لحضرتك اوي

الحب اكبر مدرسة لو علي الإيمان متأسسة فيها القلوب المخلصة بالنور بتتكلم

العضو المميز والاكثر فاعليه عن شهر ديسمبر(المركز ااثانى) الصورة الرمزية المخــلص لله

السلام عليكم يا دكتور عمر
    والله يا دكتور الحلقات دي تبث في النفس نوعا من الثقة بالنفس و كل مثال تعطيه احس و كانك تتكلم علي
    ان شاء الله نتعلم و نعلم
    يا دكتور انت كيف اكتسبت الثقة دي و انشراح الصدر و معاملة الناس كلها بحسن والله يا دكتور انت قدوة ليا في الحياة وانا لا اتعلم من دروسك بس ولكن كذلك من شخصيتك و تجاربك
    انا حابب تدعيلي في العمرة لاكون عامل عند الله زي ما بتقولو ادعيلي ربنا يشغلني عندو في خدمة الاسلام والمسلمين و انو تكون عندي شخصية قوية لاعكس الصورة الحقيقية التي يجب ان يكون عليها الشاب المسلم
    الله يتقبل منك و ترجع بالسلامة

الصورة الرمزية دينى حياتى(شيماء)

جزاك الله خيرا
    الحلقة رائعة

انا كنت منذ فترة لا احب ان احد ينتقدنى بشىء او يختلف معى فى الرأى
    فكنت احيانا بدخل فى جدال معهم
    وفى بعض الاحيان بعض الاصدقاء جرحونى وكانو ا يتظاهروا امامى بحبهم وودهم لى وبداخلهم اشياء اخرى وذات مرة صديقةلى تحدثت كلام سىء علية وغير صحيح وغضبت جدا منها ولكن وقتها كنت بشوف برنامجك باسمك نحيا ورايت حلقة العفو
    وحضرتك قلت فيها اعفو عن الناس عشان ربنا يعفو عنك
    وعفوت عن صديقتى هذه وسامحتها رغم اللى عملته معى وبدات اتودد لها
    والان الحمد لله ادركت معنى الاختلاف ومهما اى شخص يختلف معى فى الاراء والافكار بحاول ابحث عن منطقة مشتركة بيننا وعرفت ان مش لازم نكون كلنا نتفق فى نفس الاراء والافكار وعندما أحد يختلف معى فى الرأى ويحاول يثبت صحة ما يقول بصبر معه فى الحوار وبحاول اتكلم معه بالعقل وحتى لو لم اصل معه لشىء ونتفق معا بنهى الحوار ونحن متحابين غير كارهين لبعض ودون ان اسىء لاحد

الصورة الرمزية ^.ند~ى.^

السلام عليكم

حلقة اليوم رائعه ومفيده جدا .. منها تذكر موقف حصل لي مع بنت عمي ومن هذا الموقف تغيرت علاقتي معاها وطريقتي
    من قبل تقريبا سنتين كنت انا وبنت عمي بايتين مع بعض فجاني تيليفون فرحت الغرفه الثانيه ارد بعدين هي بنت عمي دخلت عليه وانا كنت اتكلم بعدين طلعت ولما خلصت مكالمه رجعت عندها وقعدنا مع بعض بدون كلام ولما جيت اكلمها او اسئلها سؤال ماترد عليه تعمل حالها ماسمعتني ومره كنت قاعده اكلمها لسه ماخلصت كلامي طلعت من الغرفه وسكرت الباب وانا انفهرت من حركتها السخيفه يعني اذا زعلانه مني طيب بس اسمعيني الين مااخلص موتسوي حركات اطفال المهم انا تضايقت من حركاتها طول النهار حسيت بقهر وبكيت من الحركه بعدين اليوم الثاني جاني اخويه هو كان نايم عند عمي اللي هو ابوها قالي انتي قلتي عن بنت عمي " غبيه " لما كنتي تكلمي بالتليفون ؟ انا خلاص وصلت معايا انقهرررررت مررره وقلت لأ ماتكلمت عنها اصلا
    هي ماادري من فين سمعت هذه الكلمه انا أصلا مااقول كلام وسخ وشتائم وسب الحمد لله امي ربتني صح علمتني ايش الصح وايش الغلط مع انها بس تسب اخوانها تقول عنهم كلام موزين مولايق على بنت محترمه مع كذا تضحك ومبسوطه لما جات عليه وانا ماقلتها اصلا بعدها دخلت غرفتي على طول قعدت اصيييييييييح من قلب شي يقهر بالفعل احد يقول عندك كلام
    وبعدين ارسلتلها مسج وضحتلها اللي صار وانا ماقلت كلمت "غبيه" بس طبعا البنت مطنشتني خلاص
    وقعدنا فتره مااكلمها ولا تكلمني الين ماتعدلت الأحوال شويه بس انا من بعد الموقف ده صايره مااكلمها بأي شي لأنه اخاف تفتكر قصدي شي ثاني وتزعل كمان
    هو صحيح مر على الموقف فتره طويله بس مؤثر فيني لدرجه كبيره

تحياتي ..

أرجوك اقرأها ياأستاذ عمرو
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
    بدايةً جزاك الله كل الخير على هذه الحلقة الرائعة والحقيقة كلامك يدخل القلب فورا فكما يقال الكلام الذي يخرج من القلب يدخل القلب والكلام الذي يخرج من اللسان لايتجاوز الآذان ..
    ولكنني أود أن أسألك سؤالا وأرجو منك الإجابة عليه :
    أحيانا هناك أناس قد يجمعنا بهم موقف واحد في الحياة ولا يكون لنا احتكاك دائم معهم لكن هذا الموقف يكون سيئا ويتركون في قلوبنا ذكرى سيئة ونوعا من الكراهية أو الغل تجاههم على الرغم من أننا ربما لن نقابلهم في المستقبل ولكن الذكرى السيئة تركوها في قلوبنا فماهو علاج هذه الحالة برأيك بماأنه لم يجمعنا بهم سوى موقف واحد فلا يمكننا موازنة حسناتهم وسيئاتهم .. بصراحة ياأستاذ عمرو هذه الحالة تحدث معي كثيرا فكثير ماأقابل أناس وإما أن يكونوا فظين أو أن يتصرفوا معي بأسلوب غير لائق ومع أنني أعلم بأنه موقفٌ ومضى إلا أنني لاأزال أحمل في قلبي تجاههم .. أما الناس الذين أحتك معهم فجربت الوصفة التي ذكرتها في الحلقة والحمدلله وجدتها نافعة فجزاك الله كل الخير عنا ..
    أرجوك أجب عن سؤالي ولاتنساني من دعائك ..

افتراضي la ilaha ila lah

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.
    جزاك الله عنا الف خير يا استاذ عمرو وجعله في ميزان حسناتك انشاء الله.
    ان حلقة اليوم لم تنقص اهمية عن سابقاتها بالعكس فانها من اجمل الحلقات ذلك لكثرة الاختلافات و مع الاسف قليلون هم من يستطيعون تدبيرها فيصبح الشجار هو الحل الانسب وهكذا نخسر الغنى و التنوع اللذان هما الاصلان في الختلاف.و الغريب في الامر ان المسلمين يختلفون حتى في امور عقيدتهم و يال الاسف فيجعلون صورتنا ناقصة امام العالم،فاذا كنا نحن المسلمين نقاتل بعضنا البعض بدعوى الاختلاف فما سيفعل بنا الاخرون لن يكون اقل مما نفعله نحن بانفسنا.ولهذا فنحن مطالبون بتدبير الاختلاف و ذلك لاغناء الثقافة الاسلامية والثقافات الاخرى ككل. و كا يقال "من الاختلاف يأتي اجمل ائتلاف".

رسول الله صلى الله عليه وسلم بنحو ما جاء في القرآن فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" إن الدين يسر ولن يشاد الدين أحد إلا غلبه فسددوا وقاربوا وأبشروا، واستعينوا بالغدوة والروحة وشيء من الدلجة" وعندما أراد نفر من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم أن ينقطعوا عن الدنيا رغبة في مزيد الخير عن طريق التشديد في العبادة، حيث قال أحدهم :أما أنا فإني أصلي الليل أبدا، وقال آخر :أنا أصوم الدهر ولا أفطر، وقال آخر :أنا أعتزل النساء فلا أتزوج أبدا، فجاء رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال :أنتم الذين قلتم كذا وكذا؟ أما والله إني لأخشاكم لله وأتقاكم له، لكني أصوم وأفطر، وأصلي وأرقد، وأتزوج النساء، فمن رغب عن سنتي فليس مني" فبين رسول الله صلى الله عليه وسلم أن كثرة الخشية لله تعالى والمزيد من تقواه لا تكون بالامتناع عما أحل الله وأباحه للناس، ولا تكون بالتضييق على النفس وتحميلها ما لا تطيق، فإن الله تعالى قد خلق الدنيا على هذا الوضع ولا يمكن أن تسير الحياة مع الانقطاع عنها، وتوجيه الرسول صلى الله عليه وسلم لأصحابه هؤلاء والأمة من بعدهم نابع من معرفته بما حل بالأمم التي سبقتنا والتي سارت في هذا الدرب ولم تستطع القيام أو الوفاء به، وذلك أنها لم تخلق له، وقد كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول :"لا تشددوا على أنفسكم فيشدد عليكم فإن قوما شددوا على أنفسهم فشدد الله عليهم فتلك بقاياهم في الصوامع والديار (ورهبانية ابتدعوها ما كتبناها عليهم )" فهذا وما أشبهه دال على تسامح الإسلام ويسره وسهولته، وهل هناك سهولة ويسر وسماحة أفضل أو أكثر من ذلك؟ لكن التسامح أو السماحة التي يوصف بها الإسلام لا تنافي التمسك بالدين والعض عليه بالنواجذ بل تقتضيه وتدعو إليه وقد جاءا مجتمعين في حديث واحد فعندما أراد رجل من أصحاب رسول صلى الله عليه وسلم أن يتخلى من الدنيا ويعتزل الناس ليتفرغ للعبادة، قال له النبي صلى الله عليه وسلم :"إني لم أبعث باليهودية ولا النصرانية ولكني بعثت بالحنيفية السمحة، والذي نفسي بيده لغدوة أو روحة في سبيل الله خير من الدنيا وما فيها، ولمقام أحدكم في الصف خير من صلاته ستين سنة " فبين له الرسول صلى الله عليه وسلم أنه بعث بالحنيفية السمحة، ودعاه مع ذلك إلى عدم الاعتزال والجهاد في سبيل الله، والمسلمون اليوم مدعوون بإلحاح للتسامح الديني وإظهار ذلك في أقوالهم وتصرفاتهم، لكن ما التسامح الديني المطلوب؟،

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اولا اسمح لي يا دكتور ان ابلغ لك سلامي وادعو الله ان يكرمك ويحفظك للاسلام دائما لاني شايفة بجد ان حضرتك هديه ونعمه لازم الواحد يحمد ربنا عليها حضرتك بكلامك بتورينا حاجات مكناش نعرفها وممكن نكون نعرفها بس بتبقي اشياء غافلة عنا .ارجو ان يتقبل منك الله عمرتك وارجوك يا استذ عمرو ان لا تنساني من صالح دعائك وان تدعو لي (بالهداية وبالجنه لي ولامي وابي واخواتي وامه محمد اجمعين , وان تدعو لي بنفس مطمئنة راضيه وان تدعو لي ان يرزقني الله حبه ويقربني اليه ,وان تدعو الله ان يرضا امي وابي عني وان يكرمني الله بالزوج الصالح الذي يرضاه لي قريبا ويكرم جميع بنات المسلمين ويرزقني ذريه صالحه )
    اما بخصوص الحلقة فسامحني والله لم استطيع ان اشاهدها ولكني سأحملها الان وسأقول لك ردي عليها وكما اتوقع ستكون رائعه .
    ارجووووووووووووووووووك ان ترد عليا وان تبلغني ان دعيت لي في الحرم المكي والنبوي لا تنساني يا دكتور .من فضلك يا استاذي الجليل ان ترد علي .

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1234

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات

المفضلات